Vatsa ja stressi

Anonyymi

Jäin eläkkeelle vuosi sitten ja sopeutuminen joutenoloon ei oikein ole onnistunut. Liikun jonkin verran, mutta muuten tulee nyhjättyä kotona melkeinpä aina. Ylävatsa, rintakehän alla on ei nyt oikein tosi kipeä, mutta sellainen painon tunne kuitenkin usein. Lisäksi pierettää kovasti, ilmaa siis tuntuu kehittyvän.
Harrastaessa jotakin mielenkiintoista, kaikki oireet häviää, ainakaan niitä ei tiedosta. Jonkinsortin stressiä lienee tämä toimettomuus aiheuttanut, aiheutuuko mahavaivat siitä, enpä tiedä. Ehkä jonkinasteinen ärtynyt suoli, mutta silloin oireiden pitäisi tuntua koko ajan, luulisin.
Mieliala tuntuu vaikuttavan, ihmisten kanssa keskustelu ja mielenkiintoiset harrasteet tuntuisi ainakin helpottavan.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mä oon kanssa sairastanut vatsani kanssa jo yli kymmenen vuotta, eikä tää ole kivaa.
      Suoli toimii vaihtelevasti, ajoittain kertyy ilmaa joka tekee vielä lisää kipuja.
      Oon muutenkin aika huonossa kunnossa kun on muitakin vaivoja.

      Oon huomannut saman henkisen ja fyysisen olotilan kanssa, kun oon yksikseni kotona on paljon kurjempi olla. On selvää että silloin ajattelee enemmän omia kipuja ja kaikkea muutakin, esim. yksin olemista ylipäänsä.

      Kun taas jonnekkin menee käymään ja tapaa ihmisiä niin oma olotila jää taustalle, ei tule ajatelleeksi omia juttuja silloin.
      Tietty sama kun keskittyy tekemään jotain kiinnostavaa niin hieman helpottaa, mä esim. luen tosi paljon. Siinä saa ajatukset aivan muualle.

      Sinulla on lisäksi vielä uusi elämäntilanne kun olet jäänyt eläkkeelle, on joskus vaikea keksiä mitä aikansa kuluksi tekisi.
      Varmasti vaikuttaa olemiseen uusi tilanne kun ei olekaan mitään säännöllistä ohjelmaa.
      Jos olet kiinnostunut ihmisten parissa touhuamaan niin on paljon erilaisia mahdollisuuksia, esim. vapaaehtoistyöt, erilaiset kerhot jne. Vaihtelee tietysti paikkakunnittain missä mitäkin mahdollisuuksia on.

      Minäkin tykkäisin mieluummin tehdä jotain muuta kuin olla usein yksin kotona, mutta mulla on nuo muutkin vaivat ja olen liikuntarajoitteinen niin on hankala lähteä aina jonnekkin. Kunhan nyt edes pakolliset asiat saa hoidettua.

      Kirjoitit ylävatsan ja rintakehän alla olevasta kipuilusta, usein jo se ilmakin siellä suolessa aiheuttaa kipuja. Paksusuoli tekee mutkan juuri rintakehän kohdilla, se tulee toiselta puolelta ylöspäin, kiertää siellä ylhäällä ja laskeutuu toiselle puolelle.

      Tai oletko huomannut että joku ruoka-aine tekisi esim. närästystä, sekin tuntuu ylävatsassa.

      Eihän nämä vaivat mukavia ole ja rajoittavat elämää mutta on vaan totuttava näiden kanssa olemaan kun ei eroonkaan pääse.

      • Anonyymi

        Joskus tuntuu, että nuo vatsatuntemukset muuttaa paikkaakin. Aamulla saattaa olla alavatsassa tuntemuksia, illalla siirtyy ylemmäs. Tänään oli taas uusi oire, kurkkukin tuntui aralta, se nyt voi olla flunssaakin.
        Olin jo aikaisemmin huomaavinani, ettei vaalea leipä oikein sovi, silloin oireet pahenee. Tämä tosin on vain aavistus, koska aina ei vatsa siihen reagoi.
        Ostin eilen paketin Colonic Plus suoliston rauhoittajaa, yhden pillerin otin illalla, mutta mitään apua siitä ei silloin tullut. Tänään sitten puoleltapäivin otin taas tabletin, apua ei tullut. Mutta noin reilu tunti sitten otin toisen tabletin, koska useamman voi päivässä ottaa. Saattaa olla vain kuvittelua, mutta nyt vatsa tuntuu paljon paremmalta. Täytyy varmaan ainakin jonkin aikaa ottaa näitä ja katsoa josko niistä apua löytyisi.


    • Anonyymi

      Itse sen parhaiten tietää ajan kanssa mitä pystyy syömään ja mitä kannattaa vältellä.
      Voi myöskin joutua kokeilemaan useampia erilaisia lääkkeitä.
      Kipu siirtyy vatsassa koska suolet menevät siellä pitkin vatsaa ja esim. ilmakin liikkuu siellä suolistossa, ei se ole koko ajan paikallaan.
      Voi sanoa niinkin että suoli elää koko ajan, eli jatkuvasti siellä jotakin tapahtuu.

      Jos ilmaa kertyy paljon niin apteekista saa pillereitä jotka hajottavat ilmaa suolessa.
      Reseptillä saatava Litalgin on kipulääke joka samalla rentouttaa, joillain tehoaa hyvinkin, itse en ole saanut hyötyä.
      Vatsansuojalääkkeitä löytyy, Somac, Nexium, Omeprazol, Losec jne. Joitain niistä saa ilman reseptiä myös mutta yleensä tulevat reseptillä halvemmiksi.

      Ja kannattaa juoda nestettä, vettä, riittävästi. Se pehmentää suolen sisältöä ja auttaa siten siis toimintaa. Kun on suolistovaivoja niin on tärkeää pitää huoli että vatsa toimii.

    • Anonyymi

      Vehnäleipä tutkitusti tukkii suolistoa. En voi sitä syödä ollenkaan.
      En myöskään voi syödä hapanta ruisleipää, mutta Tummaa Reissumiestä
      vatsani sietää joskus.
      Fazerin kaurapuikulat 100% kaura (paahdettavat) nimeomaan neljän kappaleen pakkauksessa sopivat hyvin ongelma-vatsalleni. Se isompi kaurapuikulapakkaus on vähän toisenlainen koostumukseltaan, eikä niin maistuva.

    • Anonyymi

      Pulla on vehnäleipätaikinaa, se tukkii mahan myös.

    • Anonyymi

      Syön itsekin paljon kauraleipää, se tuntuu sopivan parhaiten.
      Tosin joskus syön pullaakin koska se on niin hyvää. En kovin paljoa välttele syömisiä, tietysti jos jostain tulee kovat kivut niin vältän.
      Mulle tulee herkästi myös suolitukoksia niin joudun jonkin verran varomaan mitä syön ettei mene tukkoon.
      On yllättäviäkin ruoka-aineita jotka kovettavat vatsaa vaikka ei uskoisi.
      Esim. viinirypäleet kovettavat, mansikat ovat pahoja juuri suolitukoksista kärsiville.
      Mutta niinkuin jo aiemmin mainitsin niin kukaan muu ei voi tietää mitä juuri sinä tai minä pystyy syömään. Jokainen on erilainen reaktioihin suolinensa. Joku voi syödä jotain sellaista mitä toinen ei, ja päinvastoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe