Ummetus ja vatsakivut

Anonyymi

Elikkä minulla todettu IBS vuosia sitten mutta nyt tuo vatsa on muuttunut niin että kärsin enemmän ummetuksesta ennen oli vaihtelu ripuli/ummetus/NS.normaali suolen toiminta . Myös tuossa navan korkeudella oikealla puolella välillä kipuja.Voiko siihen pakkautuu ulostetta niin että tuntuu kipuna eikös se suoli kulje siinä kohdin?Mikrolaxia koitin mutta ei lähtenyt toimimaan.Olen vähän peloissaan tästä ,koska aina pelkään syöpää tai muuta pahanlaatuisesta.Voisiko joku kertoa onko ollut tällaista tämän IBS. kanssa ja pahoinvointia myös toisinaan.Apua Pelottaa!!!

18

2405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      IBS on diagnoosi, mikä annetaan yleensä epämääräisiin vatsavaivoihin,
      kun ei ole syytä epäillä mitään vakavaa vaan vaiva on toiminnallinen.
      Minullekin annettiin IBS-diagnoosi 20 vuotta sitten, mahalaukkuni ja suolistoni kipuili jatkuvasti, mutta kun tehtiin kolonoskopia ja gastroskopia ei mistään IBS:stä ollut tietoakaan eikä syövästä. Suolisto on vain kiemurainen ja kiinnikkeinen, ummetusta edistävä. Ummetusta on jeesannut parhaiten kaurapuuro.
      Syön sitä aamiaisen yhteydessä vähän ja illemmalla vähän. Annoksen ei tarvitse olla suuri. Kauran lima "voitelee" suoliston liukkaaksi ja paremmin toimivaksi.
      Microlax tyhjentää yleensä vain peräsuolen. Se ei paljon vaikuta paksusuolessa
      oleviin "tukkeumiin". Liikunta edistää myös vatsan toimintaa.

      • Anonyymi

        Minullekin tehty nuo skopiat mahassa oli gastriittia ja suolessa diverdiggeleitä samoin myös noita kiinnikkeitä sanottiin olevan kun on pari leikkausta tehty, mutta siitä on jo muutama vuosi.Eikä täällä ainakaan kunnallisella puolella laiteta hevin uusiin tutkimuksiin ja yksityiseen ei ole varaa.Kyllä minunkin ruokani on välillä pelkästään tuota kaurapuuroa kun muuta ei siedä syödä.Mutta nyt tuli tuo ihme kipukohta ja ummetus voittoinen suoli ja hermostuin täysin ehkä vatsa oli taas liian kauan"hyvä", joten olen syönyt väärin! Mutta kiitos kun vastasit , vaikka vielä tässä pelottaa ,jos kumminkin jotain pahaa.Täytyy varmasti tilata aika lääkärille ja kuulla taas se sama litania : kuinka tämän kanssa pitää vain oppia elämään ja ei siellä mitään ihmeellistä ole! Mutta kun omille peloilleen ei mitään voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullekin tehty nuo skopiat mahassa oli gastriittia ja suolessa diverdiggeleitä samoin myös noita kiinnikkeitä sanottiin olevan kun on pari leikkausta tehty, mutta siitä on jo muutama vuosi.Eikä täällä ainakaan kunnallisella puolella laiteta hevin uusiin tutkimuksiin ja yksityiseen ei ole varaa.Kyllä minunkin ruokani on välillä pelkästään tuota kaurapuuroa kun muuta ei siedä syödä.Mutta nyt tuli tuo ihme kipukohta ja ummetus voittoinen suoli ja hermostuin täysin ehkä vatsa oli taas liian kauan"hyvä", joten olen syönyt väärin! Mutta kiitos kun vastasit , vaikka vielä tässä pelottaa ,jos kumminkin jotain pahaa.Täytyy varmasti tilata aika lääkärille ja kuulla taas se sama litania : kuinka tämän kanssa pitää vain oppia elämään ja ei siellä mitään ihmeellistä ole! Mutta kun omille peloilleen ei mitään voi!

        Tutkimukset antavat moneksi vuodeksi rauhan,
        älä turhaan epäile niitä syöpiä koko ajan.

        Olen kärsinyt 30 vuotta vaihtelevista vatsavaivoista joka ikinen päivä.
        Kun sinullakin on gastriittia ja divertikkeleitä, on aika luonnollista,
        että vatsasi oireilee.
        Laksatiivien kanssa saa olla varovainen,
        kun vatsa on herkkä ja kivulias muutenkin
        liian rajut laksatiivit ja liian isot annokset lisäävät kipuja.

        Itselleni sopiva "lääke" on ollut magnesiamaito 2 rkl (noin 15 ml) aamuin ja illoin
        noin puoli tuntia ruokailun jälkeen. Sitä voi ottaa tarpeen mukaankin,
        vaikka kerran päivässä.
        Se on hyvä erikoisesti gastriittivatsalle, se tasottaa mahahappoja.
        Mahan suolahapothan korventavat tulehtunutta mahan limakalvoa.

        Se myös edistää suolen toimintaa hellävaroen.
        Liian suuri annos aiheuttaa ripulia ja sen myötä ilmavaivoja ja kipristeltyä.

        Magnesiamaitoa käytetään sairaaloissakin pitkäaikaispotilaille,
        kun maatessa suolen toiminta heikkenee.
        Se on reseptitön apteekkituote, joka säilytetään viileässä,
        se ei ole siis esillä apteekin hyllyllä. Pullon hinta on noin 13 euroa,
        se riittää minulla noin 2-3 viikoksi.

        Lääkärini neuvoi minua kokeilemaan sitä.
        Olen nyt käyttänyt sitä kuutisen vuotta.
        Joskus kerran päivässä, joskus en ollenkaan,
        joskus kaksi kertaa päivässä, riippuen ummetuksesta.
        Jos maha tuntuu jumittuvan, otan kaksi kertaa päivässä
        ja voi ottaa kolmekin kertaa, mutta huomioi,
        että jos se lisää vatsavaivoja, annos on liian suuri tai liian tiheästi.
        Tuntuman omaan tarpeeseen saa helposti,
        kun aloittaa esim yhdellä ruokalusikallisella.

        Samoja sekalaisia vatsavaivoja kuin sinä ja minä potee
        kymmenettuhannet suomalaiset
        ei niitten tarvitse olla merkki syövästä.

        PS. Koska vatsani on aristava ja kivulloinen, minulle ei sovi ollenkaan Pecorionit ja mitkään muutkaan kokeilemani tavalliset laksatiivit ja Vi-Siblin tukkii mahani lopullisesti, vaikka joisin kuinka paljon vettä sen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset antavat moneksi vuodeksi rauhan,
        älä turhaan epäile niitä syöpiä koko ajan.

        Olen kärsinyt 30 vuotta vaihtelevista vatsavaivoista joka ikinen päivä.
        Kun sinullakin on gastriittia ja divertikkeleitä, on aika luonnollista,
        että vatsasi oireilee.
        Laksatiivien kanssa saa olla varovainen,
        kun vatsa on herkkä ja kivulias muutenkin
        liian rajut laksatiivit ja liian isot annokset lisäävät kipuja.

        Itselleni sopiva "lääke" on ollut magnesiamaito 2 rkl (noin 15 ml) aamuin ja illoin
        noin puoli tuntia ruokailun jälkeen. Sitä voi ottaa tarpeen mukaankin,
        vaikka kerran päivässä.
        Se on hyvä erikoisesti gastriittivatsalle, se tasottaa mahahappoja.
        Mahan suolahapothan korventavat tulehtunutta mahan limakalvoa.

        Se myös edistää suolen toimintaa hellävaroen.
        Liian suuri annos aiheuttaa ripulia ja sen myötä ilmavaivoja ja kipristeltyä.

        Magnesiamaitoa käytetään sairaaloissakin pitkäaikaispotilaille,
        kun maatessa suolen toiminta heikkenee.
        Se on reseptitön apteekkituote, joka säilytetään viileässä,
        se ei ole siis esillä apteekin hyllyllä. Pullon hinta on noin 13 euroa,
        se riittää minulla noin 2-3 viikoksi.

        Lääkärini neuvoi minua kokeilemaan sitä.
        Olen nyt käyttänyt sitä kuutisen vuotta.
        Joskus kerran päivässä, joskus en ollenkaan,
        joskus kaksi kertaa päivässä, riippuen ummetuksesta.
        Jos maha tuntuu jumittuvan, otan kaksi kertaa päivässä
        ja voi ottaa kolmekin kertaa, mutta huomioi,
        että jos se lisää vatsavaivoja, annos on liian suuri tai liian tiheästi.
        Tuntuman omaan tarpeeseen saa helposti,
        kun aloittaa esim yhdellä ruokalusikallisella.

        Samoja sekalaisia vatsavaivoja kuin sinä ja minä potee
        kymmenettuhannet suomalaiset
        ei niitten tarvitse olla merkki syövästä.

        PS. Koska vatsani on aristava ja kivulloinen, minulle ei sovi ollenkaan Pecorionit ja mitkään muutkaan kokeilemani tavalliset laksatiivit ja Vi-Siblin tukkii mahani lopullisesti, vaikka joisin kuinka paljon vettä sen kanssa.

        Kiitos kirjoituksestasi .Onko tuo magnesiamaito samaa kuin magnesium tabletit? Koitin kahtakin eri magnesium tabl. jalka kramppeihin , mutta vatsa sattui jo pienistäkin määristä ihan järkyttävän paljon ja tuli ripulia.Tarkistan vielä ymmärsinkö oikein, että otat tuota maitoa silloin kun suoli jumittaa ja muulloin et? Tiedän että meitä vatsavaivaisia on paljon mutta minä aina alan kuvitella pahinta kun on vatsa,/suoli huonommassa jamassa ja stressi taas lisää vatsakipuja joten"soppa",,,on valmis!!! Ehkä siksikin alan noita syöpiä ajattelemaan kun silloin n.,4vuotta sitten kolonosskopiassa löytyi joku adenooma poistettiin eikä patologian lausunnon mukaan siinä ollut pahanlaatuisesta , mutta suositeltiin uutta tähystystä kuitenkin muutaman vuoden kuluttua nyt n.neljä vuotta mennyt kysyin viime käynnillä lääkäriltä tästä sanoi vaan ettei tarvetta, koska veriarvotkin ovat hyvät…! Mutta kiitos kun kirjoitit aina hyvä lukea ns.vertaistukea .


      • Anonyymi

        👍 Välillä kiva lukea, miten jollakulla on jokin asia tuonut itselleen helpotusta.

        Mulla vielä ihan sekaisin ja on tullut kokeiltua ties mitä... Loppukuusta yksityiselle. Saa nähdä miten käy taas.


    • Anonyymi

      Ummetukseen saa ostettua valmisteita apteekeista. Niitä sanotaan laksatiiveiksi, pehmentävät suolen sisältöä. Löytyy monenlaisia, nesteistä jauheisiin.
      On aina parempi jos pärjää ilman mutta ovat ne hyvä pika-apu jos ei muuten tahdo toimia.
      Minäkin käytän välillä ummetuslääkettä, välillä ripulilääkettä ja välillä en mitään.
      On tää sellaista vuoristorataa että. Jaksaako vai ei, mutta on pakko jaksaa.

      • Anonyymi

        Joo vuoristorataa sitä todella ! Ja Totta pakkohan sitä on jaksaa , mutta välillä tuntuu tosi kurjalta .Mitä lääkkeitä käytät ummetukseen?Minä kokeillut Pegorionia ja movicolia ja ainakin niistä tulee vatsa kipeäksi!? ja huono-olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo vuoristorataa sitä todella ! Ja Totta pakkohan sitä on jaksaa , mutta välillä tuntuu tosi kurjalta .Mitä lääkkeitä käytät ummetukseen?Minä kokeillut Pegorionia ja movicolia ja ainakin niistä tulee vatsa kipeäksi!? ja huono-olo.

        Käytän ummetukseen (johtunee lääkkeistäni) Laxoberon tippoja aamuisin tyhjään vatsaan 20 tippaa veden kera. Puolenpäivän maissa vatsa toimii kuin junan wc. Muut konstit ei ole auttanut kohdallani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän ummetukseen (johtunee lääkkeistäni) Laxoberon tippoja aamuisin tyhjään vatsaan 20 tippaa veden kera. Puolenpäivän maissa vatsa toimii kuin junan wc. Muut konstit ei ole auttanut kohdallani.

        Kiitos pitääkin kokeilla tuota Laxoperonia tippoina , semmoisia helmiä olen kokeillut, mutta ei minua auttaneet otinkohan liian vähän vain kaksi kappaletta parina iltana.


    • Anonyymi

      Jotkut hyötyvät Agiocurista, ne ovat sellaisia rakeita. Myös Levolac on ihan ok, se on nestettä, hiukan tahmeahkoa. ViSiblin on jauhetta josta saa myös kuitua.
      Paljon löytyy erilaisia valmisteita, vaatii vaan kokeilua että löytää itselleen sopivimman.

      • Anonyymi

        Olen kokeillut esim. Levvolac, pegorion, visiplin, chianansimenet, pellavansiemenet, mutta paras apu suolentoimintaan on ollut laxoberon tipat. Kyllä hakeminen vei aikaa toivottavasti suoli ei opi tähän ja pitää taas uutta konstia hakea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokeillut esim. Levvolac, pegorion, visiplin, chianansimenet, pellavansiemenet, mutta paras apu suolentoimintaan on ollut laxoberon tipat. Kyllä hakeminen vei aikaa toivottavasti suoli ei opi tähän ja pitää taas uutta konstia hakea.

        Suolen tottumisesta sen verran että käyttää mitä tahansa valmistetta ummetukseen niin suoli laiskistuu ajan myötä, etenkin jos käyttää jatkuvasti. Parasta olisi jos pystyisi olla ajoittain hetken aikaa ilman.


    • Anonyymi

      Vatsan epänormaalin toiminnan mahdollisia syitä
      - selkä, SI nivel pois paikaltaan voi ärsyttää suolen toimintaa
      - syötkö särkyläkkeitä?
      - syötkö muita lääkkeitä?
      - selän nikamien L1- T12 välissä jotain vikaa.
      - ruoka- allergiat
      yms.

      Jatkuva ripuli/ ummetus pistää lopulta koko elimistön ja aineenvaihdunnan sekaisin.
      Sitten menee verenpaineet, kolesterolit, vaihdunta säästöliekille, väsymystä, yöunet.

      Vatsa - ehkä tärkein sisäelin.

      • Anonyymi

        Tuo on niin totta, kun vatsa reistaa niin reistaa ihan kaikki.
        Mulla leikattu vatsaa moneen kertaan eikä tule enää ikinä kuntoon, se vaikuttaa aika laajasti koko elämänmenoon ja muutenkin jaksamiseen.
        Väsymys on oikeastaan yksi pahimmista, usein nukkuu huonosti kipujen takia. Varmaan huonolaatuista unta kun kipu on koko ajan, sitä ei vaan nukkuessa tunne niin kuin hereillä.
        Eikä sekään ole kivaa kun toimnta vaihtelee jatkuvasti, milloin löysällä, milloin ummella, ikinä ei tiedä etukäteen.
        Tosin siinä oon tullut mestariksi kun on ilmaa mahassa niin tiedän milloin uskaltaa pieraista ja milloin ei. Sen vain jotenkin tuntee suolessaan/vatsassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta, kun vatsa reistaa niin reistaa ihan kaikki.
        Mulla leikattu vatsaa moneen kertaan eikä tule enää ikinä kuntoon, se vaikuttaa aika laajasti koko elämänmenoon ja muutenkin jaksamiseen.
        Väsymys on oikeastaan yksi pahimmista, usein nukkuu huonosti kipujen takia. Varmaan huonolaatuista unta kun kipu on koko ajan, sitä ei vaan nukkuessa tunne niin kuin hereillä.
        Eikä sekään ole kivaa kun toimnta vaihtelee jatkuvasti, milloin löysällä, milloin ummella, ikinä ei tiedä etukäteen.
        Tosin siinä oon tullut mestariksi kun on ilmaa mahassa niin tiedän milloin uskaltaa pieraista ja milloin ei. Sen vain jotenkin tuntee suolessaan/vatsassaan.

        Hauskinta on, kun pääsee ihan milloin sattuu etkä pysty pidättämään. 😆


    • Anonyymi

      Moi! olen itse kärsinyt IBS:ästä vuodesta 2013 (ennenkin, mutta vasta tällöin sain diagnoosini). Kärsin siitä niin pahasti, että olin kirjaimellisesti valmis tappamaan itseni. Olin kuitenkin jo silloin hyvinvointialan ammattilainen, joten päätin pistää kampoihin. Nykyään olen miltei oireeton.

      Vaikka IBS:ää ei voida tällä hetkellä "parantaa", tilannettasi voi todellakin parantaa!

      Olen tehnyt tästä myös, tiettävästi, suomen ainoan täysin ärtyneeseen suoleen erikoistuneen sivun:

      www.artynytsuoli.fi, jossa on mm. ilmaista infoa tästä ja tieteestä asiaan liittyen.

      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Kovat kivut?


    • Aiheuttaako omega3 tai kalaöljy ummetusta. Entä vitamiinivalmisteet? C-vitamiini kai toimii kuten laksatiivi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe