Olen eläkeläinen ja ensimmäistä kertaa sain verohallinnolta normi ennakonpidätysprosenttikortin lisäksi ja samassa yhteydessä erikseen ennakonpidätysprosentin palkkatuloa varten. Noin 550 Euron kk- palkkaan asti pidätysprosentiksi ilmoitetaan nolla. Miten tämä tulisi ymmärtää, tarkoittaako tämä että saan käydä ansiotyössä ja hankkia vaikka koko vuoden tuon mx noin 550 Euroa/kk niin, ettei siitä koskaan mene veroa? Vai ynnätäänkö tämä palkkatulo sitten kuitenkin eläkkeeseen lopullisessa verotuksessa ja saan maksettavakseni mojovat mätkyt? Oletteko saanut samanlaisia kirjeitä?
Omituinen nollaverokortti
64
1943
Vastaukset
- Anonyymi
Katso ja kysy: vero.fi
Tämä on suomi24. - Anonyymi
Luottaisitko tietoon jonka täältä saisit ?
- Anonyymi
Ei ainoastaan pullamössösukupolvi ole (uus)avuton.
- Anonyymi
Jo kiitos vaan ihan perhanasti kaikista kolmesta vinoilukommentistasi, kylläpä vaivauduitkin. Kommenttisi ovat talletetut klo 19:11, klo 19:12 ja klo 19:13. Kiitti kiitti!
- Anonyymi
veikkaan että verotonta tuloa ei ole, työeläkkeen päälle saatu kansaneläke on verovapaata
njjjj- Anonyymi
ja ihan mututietoa, ,,,,,, sairaseläkeellä on joku tulorja minkä saa tienata
njjj - Anonyymi
ja ei taida olla sekään kun katsoin verosivuja
- Anonyymi
Kyllä menee veroa kansaneläkkeestä, joka kuukausi.
- Anonyymi
Ei ainakaan minulla ole verotonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja ihan mututietoa, ,,,,,, sairaseläkeellä on joku tulorja minkä saa tienata
njjjTyökyvyttömyyseläkkeellä oleva voi käydä työssä ja saada palkkaa työstään tiettyyn rajaan saakka menettämättä oikeutta eläkkeeseensä. Ansiotulosta menee vero.
Tarkkaa rahamäärää en tiedä, mutta sen voi saada selville eläkkeen maksajalta.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi käydä työssä ja saada palkkaa työstään tiettyyn rajaan saakka menettämättä oikeutta eläkkeeseensä. Ansiotulosta menee vero.
Tarkkaa rahamäärää en tiedä, mutta sen voi saada selville eläkkeen maksajalta.
kylmätotuusjos on työkyvytön mitä töitä pystyy tekemään? ei ainakaan mitään raskaita, sellasta kevyttä muutaman tunnin etätyönä kotona jotain kirjoittamista( laskujen kirjoittamista esim), saisko siitä kivasti lisäliksaa? sanokaa nyt joku kiva kevyt työ joka ei rasita ruumiillisesti köyhää, kivulloistas airasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaan minulla ole verotonta.
Sulla on tietenkin niin hyvä eläke että veroa menee. Mulla on työeläke kansaneläke yhteensä n. 900e/kk ja veroa ei mene. Se nyt vielä puuttuis jos siitä veroa vielä menis!!!
Terv. Muutenkin persaukinen eläkeläinen
- Anonyymi
Pari vuotta sitten aloitin keikkatöitä tekemään , toki vain silloin tällöin. Verolortissa oli 500 € veroton ja sen jälkeen meni 30 prossaa veroihin työtulosta ja eläkkeestä 15. Nyt jos vielä menen töihin, niin vero on 28/30 työtulosta. Eläkkeestä edelleen 15.
Ehkä tuo 550 on juuri se minkä saat tienata ilman veroja ja sen jälkeen tulee vero.- Anonyymi
6000 € vuodessa saa tienata verovpaasti,---- verolaskuri,.... mutta en tiedä miten sitten käy kun lasketaan eläke siihen lisäksi
njjj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
6000 € vuodessa saa tienata verovpaasti,---- verolaskuri,.... mutta en tiedä miten sitten käy kun lasketaan eläke siihen lisäksi
njjjTulot lasketaan yhteen ja verotetaan työtulona, voit tarkistaa verottajalta, näin minulle kävi. Sain jopa takaisin veroja 36 €, heh. Minulla ei ole yhtään verovapaata tuloa.
- Anonyymi
Noniin.
Siis katso vero.fi - Anonyymi
Saat tienata 550 eur kuukaudessa nolla verolla. Centtiäkään et yli. Todennäköisesti maksat veroa eläkkeistäsi?
- Anonyymi
Suomessa alhaisempi verotus ero noin 1340 euroa siis alhaisella tasolla.
Perusvähennys on tuloista riippuvainen itselläni noin 8000 tuhatta euroa en ole suuri tuloinen. - Anonyymi
Piti tarkistaa paperista, tarkka enimmäismäärä on 552,00 Euroa/kk. Katsoin myös esim. eläkkeensaajan verotaulukoita ja laskureita ja laskeskelin mitä tuosta noin 6000 Eurosta per vuosi ns. jäisi käteen jos se lopullisessa verotuksessa niputettaisiin eläkkeeseeni ja vero menisi siitä kokonaisuudesta. Siitä jäisi minun tapauksessani 1618 Euroa, kyllä, 6000 Euroa hupenisi mitättömiin erityisesti kovan progression vaikutuksesta, eli olisi täydellisen kannattamatonta hankkia tuollaisia lisätuloja. Ja jotta minulle jäisi käteenkin 6000 Euroa, palkkatulojeni olisi oltava vähintään 14000 Euroa vuodessa!
Eli tuo 6000 Euroa vuodessa verottomana vastaa minun tapauksessani yli 14000 Euron verotettavaa vuotuista lisäansiota, ei paha! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piti tarkistaa paperista, tarkka enimmäismäärä on 552,00 Euroa/kk. Katsoin myös esim. eläkkeensaajan verotaulukoita ja laskureita ja laskeskelin mitä tuosta noin 6000 Eurosta per vuosi ns. jäisi käteen jos se lopullisessa verotuksessa niputettaisiin eläkkeeseeni ja vero menisi siitä kokonaisuudesta. Siitä jäisi minun tapauksessani 1618 Euroa, kyllä, 6000 Euroa hupenisi mitättömiin erityisesti kovan progression vaikutuksesta, eli olisi täydellisen kannattamatonta hankkia tuollaisia lisätuloja. Ja jotta minulle jäisi käteenkin 6000 Euroa, palkkatulojeni olisi oltava vähintään 14000 Euroa vuodessa!
Eli tuo 6000 Euroa vuodessa verottomana vastaa minun tapauksessani yli 14000 Euron verotettavaa vuotuista lisäansiota, ei paha!Että jotain verottomana:)))))
Sitten heräsit, kävit kusella, laskit kissan ulos ja meneit takaisin nukkumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että jotain verottomana:)))))
Sitten heräsit, kävit kusella, laskit kissan ulos ja meneit takaisin nukkumaan.En meneitnyt nukkumaan vieläkään, kissaakaan ei ole , ja kyllä, voin tienata 6000 Euroa vuodessa ihan täysin verottomana. Eikö elämä olekin ihmeellistä, juuri kun luulit olevasi asiantuntija, joku tulee ja kumoaa tietosi?
:))))))))))) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En meneitnyt nukkumaan vieläkään, kissaakaan ei ole , ja kyllä, voin tienata 6000 Euroa vuodessa ihan täysin verottomana. Eikö elämä olekin ihmeellistä, juuri kun luulit olevasi asiantuntija, joku tulee ja kumoaa tietosi?
:)))))))))))https://www.youtube.com/watch?v=gZx1zl_sVTI&list=RDaVou89QODm4&index=8
da.
- Anonyymi
Vahingossakaan en avaa linkkiäsi, sikälikin jäät kakkoseksi jokaisessa kommentissasi...
- Anonyymi
Onpa erikoista että verotoimisto lähettää automaattisesti palkkatuloverokortin eläkeläiselle. Joko on virhe tai sitten olet saanut jotain muuta palkkaa tai palkkiota vuonna 2019 tai 2018 ja sen perustella lähettävät.
Itse sain parina viime vuonna kokouspalkkioita kahdesta paikasta, ei minulle lähetetty nyt kuin eläkeverokortti. Olen antanut ottaa 60% veroa, sain sitten syksyllä takaisin. Nyt kun korot ovat alhaiset, kannattaa antaa verotoimistolle lainaa ja saada siitä korko.
Jos saat normaali työeläkkeen ja tienaat lisäksi palkkatuloa tuon 500/kk, se lasketaan eläkkeesi kanssa yhteen vuoden lopussa ja siitä yhteissummasta maksat veron.
Jos saat eläkkeenä jotain hyvin pientä, ehkä vain kansaneläkkeen/takuueläkkeen, sitten en hallitse asiaa, en ole perehtynyt, kun ei ole tullut kohdalle.- Anonyymi
Eläkkeeni verotus liikkuu siinä 29 prosentin tietämissä, siitä osannet aika tarkkaan päätellä koostuuko eläke kansaneläkkeestä tai takuueläkkeestä. Eilen klo 21:45 laitoin tänne kommentin siitä, miten kävisi jos hankkisin verotettavia lisäansioita palkalla, mikä olisi kokonaisverotuksen veroprosentti sitten, jos nyt saamani eläkkeen lisäksi saisin esim. tuon 6000 vuodessa vielä palkkatuloa ja paljonko siitä todellisuudessa verojen jälkeen jäisi noin nettona, se oli 1618 Euroa. Verotuksen progressio kun nostaisi em. veroprosenttia 4,5 pros.yksiköllä!
Minulla ei ole ollut esim. viime vuonna lanttiakaan tuloja tai muitakaan korvauksia eläkkeeni lisäksi, ainakaan sen takia ei tuota palkkatulokorttia olisi tarvinnut laittaa. Mutta asia tulee selvitettäväksi verottajan kanssa kyllä, sen verran kiinnostaa.
Sivullahan on yksi kommentoija joka kertoi ansainneensa jotain keikkatyötuloja joihin sovellettiin juuri samaista verottomuusvapautta, hänen kohdallaan enimmäissumma oli ollut kai 500 Euroa/kk. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkkeeni verotus liikkuu siinä 29 prosentin tietämissä, siitä osannet aika tarkkaan päätellä koostuuko eläke kansaneläkkeestä tai takuueläkkeestä. Eilen klo 21:45 laitoin tänne kommentin siitä, miten kävisi jos hankkisin verotettavia lisäansioita palkalla, mikä olisi kokonaisverotuksen veroprosentti sitten, jos nyt saamani eläkkeen lisäksi saisin esim. tuon 6000 vuodessa vielä palkkatuloa ja paljonko siitä todellisuudessa verojen jälkeen jäisi noin nettona, se oli 1618 Euroa. Verotuksen progressio kun nostaisi em. veroprosenttia 4,5 pros.yksiköllä!
Minulla ei ole ollut esim. viime vuonna lanttiakaan tuloja tai muitakaan korvauksia eläkkeeni lisäksi, ainakaan sen takia ei tuota palkkatulokorttia olisi tarvinnut laittaa. Mutta asia tulee selvitettäväksi verottajan kanssa kyllä, sen verran kiinnostaa.
Sivullahan on yksi kommentoija joka kertoi ansainneensa jotain keikkatyötuloja joihin sovellettiin juuri samaista verottomuusvapautta, hänen kohdallaan enimmäissumma oli ollut kai 500 Euroa/kk.''Eläkkeeni verotus liikkuu siinä 29 prosentin...''
Eläke on n.3500€/kk...joopa joo.....
- Anonyymi
Minulla on sellainen käsitys, että ainoita "työtuloja", joista ei veroa mene, ovat metsämarjojen ja metsäsienien poimimisesta ja myynnistä saatavat tulot.
kylmätotuus- Anonyymi
Myös pimeät työt ovat jota kuinkin verottomia.
- Anonyymi
Olen sivun aloittaja, asia on nyt verohallinnon kanssa selvitetty: Oma tulkintani verokortista oli sikäli virheellinen, että ko. noin 550 Euron verovapaa summa koskee koko vuoden mahdollista lisäansiota. Itse asiassa sekin vastaisi tilanteessani noin 1000 Euron lisäansiota jos ihan kaikesta menisi vero!
Eli noin 550 Euroa saan vuosittain saada palkkatuloa eikä summaa lisätä lopullisessakaan verotuksessa eläketulooni eikä se lisää verojani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sivun aloittaja, asia on nyt verohallinnon kanssa selvitetty: Oma tulkintani verokortista oli sikäli virheellinen, että ko. noin 550 Euron verovapaa summa koskee koko vuoden mahdollista lisäansiota. Itse asiassa sekin vastaisi tilanteessani noin 1000 Euron lisäansiota jos ihan kaikesta menisi vero!
Eli noin 550 Euroa saan vuosittain saada palkkatuloa eikä summaa lisätä lopullisessakaan verotuksessa eläketulooni eikä se lisää verojani.Selvitä pääsi:)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvitä pääsi:)))
Meneisit jo tutimaan::,,(((((((
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meneisit jo tutimaan::,,(((((((
Kyllä minä hirsiä vetelin, monta pölliä kiskoin tien varteen viime yönä. Pollea ei ollut.
Mutta verotuksesta en tiedä huitulan hatullista. Olen etuoikeutettu nolla veroilija. Siihen ei vaikuta lievähkö omaisuuteni ja jotkut säästöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä hirsiä vetelin, monta pölliä kiskoin tien varteen viime yönä. Pollea ei ollut.
Mutta verotuksesta en tiedä huitulan hatullista. Olen etuoikeutettu nolla veroilija. Siihen ei vaikuta lievähkö omaisuuteni ja jotkut säästöt.Hirsi ja pölli tarkoittavat ihan eri asioita...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli noin 550 Euroa saan vuosittain saada palkkatuloa eikä summaa lisätä lopullisessakaan verotuksessa eläketulooni eikä se lisää verojani.Ja minä olen Eilen 23:20. Vielä jäin ihmettelemään miksi ovat sinulle palkkatuloverokortin lähettäneet. Kun itse aloin saada kokouspalkkioita n. 2000 €/vuodessa, soitin ja kysyin miten maksan niistä veron. Siellä neuvottiin hakemaan palkkatuloverokortti, jota en hakenut enkä ole saanut. Miksihän se toiselle eläkeläiselle tulee hakematta.
Mutta tämä tarkoittanee sitä että jos jossain vaiheessa jättäisin toisen paremminpalkitun kokouspalkkion pois, palkkiotuloni saattavatkin jäädä siihen 500. Hyvä että oppii, silloinhan kannattaa palkkatuloverokortti hakea ja saan 500 kokonaan verottomana.
Kyllä taidan nyt minäkin soittaa verotoimistoon. Maksaisinko palkkatulosta eri prosentin kuin eläketulosta ja nyt kun sitä palkkatuloverokorttia ei ole, maksan tuosta pienestä summasta eläkeprosenttini määrän. Jaa, olipa hyvä ketju ja antoi ajattelemisen, jopa asian hoitamiseen aihetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja minä olen Eilen 23:20. Vielä jäin ihmettelemään miksi ovat sinulle palkkatuloverokortin lähettäneet. Kun itse aloin saada kokouspalkkioita n. 2000 €/vuodessa, soitin ja kysyin miten maksan niistä veron. Siellä neuvottiin hakemaan palkkatuloverokortti, jota en hakenut enkä ole saanut. Miksihän se toiselle eläkeläiselle tulee hakematta.
Mutta tämä tarkoittanee sitä että jos jossain vaiheessa jättäisin toisen paremminpalkitun kokouspalkkion pois, palkkiotuloni saattavatkin jäädä siihen 500. Hyvä että oppii, silloinhan kannattaa palkkatuloverokortti hakea ja saan 500 kokonaan verottomana.
Kyllä taidan nyt minäkin soittaa verotoimistoon. Maksaisinko palkkatulosta eri prosentin kuin eläketulosta ja nyt kun sitä palkkatuloverokorttia ei ole, maksan tuosta pienestä summasta eläkeprosenttini määrän. Jaa, olipa hyvä ketju ja antoi ajattelemisen, jopa asian hoitamiseen aihetta.Jos vuoden palkkatulosi ylittävät tuon noin 550 Euroa, silloin todella maksat siitä em. summan ylittävästä osasta eri ennakonpidätysprosentin kuin eläkkeestäsi, minulla se taisi olla, olen jo laittanut kirjeen sivuun, mutta muistaakseni 38.5 %. Tuo palkkatulo ja eläke niputetaan sitten toki yhteen lopullisessa verotuksessa ja siinä määräytyy tuleeko vaikka lisäveroja.
Eläkkeensaajan verotuksen progressio on tuossa kun mennään esim. 40000 Euron tuntumaan per vuosi, niin kovaakin kovempi että se tappaa kyllä tehokkaasti halukkuuden enempiä palkkatuloja hankkia. Eläkkeensaajan veroprogressio on raaempi kuin palkansaajalla, itselläni veroprosentti on korkeampi kuin koskaan työelämässä ollessa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vuoden palkkatulosi ylittävät tuon noin 550 Euroa, silloin todella maksat siitä em. summan ylittävästä osasta eri ennakonpidätysprosentin kuin eläkkeestäsi, minulla se taisi olla, olen jo laittanut kirjeen sivuun, mutta muistaakseni 38.5 %. Tuo palkkatulo ja eläke niputetaan sitten toki yhteen lopullisessa verotuksessa ja siinä määräytyy tuleeko vaikka lisäveroja.
Eläkkeensaajan verotuksen progressio on tuossa kun mennään esim. 40000 Euron tuntumaan per vuosi, niin kovaakin kovempi että se tappaa kyllä tehokkaasti halukkuuden enempiä palkkatuloja hankkia. Eläkkeensaajan veroprogressio on raaempi kuin palkansaajalla, itselläni veroprosentti on korkeampi kuin koskaan työelämässä ollessa!Tuskin on promillejakaan ollut koskaan noin paljon:))))))))))))))))))))))))9
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin on promillejakaan ollut koskaan noin paljon:))))))))))))))))))))))))9
Ensin tutti suukkiin ja sitten tuteimaan, äitee tulee peittelemään))))))))DDDD
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vuoden palkkatulosi ylittävät tuon noin 550 Euroa, silloin todella maksat siitä em. summan ylittävästä osasta eri ennakonpidätysprosentin kuin eläkkeestäsi, minulla se taisi olla, olen jo laittanut kirjeen sivuun, mutta muistaakseni 38.5 %. Tuo palkkatulo ja eläke niputetaan sitten toki yhteen lopullisessa verotuksessa ja siinä määräytyy tuleeko vaikka lisäveroja.
Eläkkeensaajan verotuksen progressio on tuossa kun mennään esim. 40000 Euron tuntumaan per vuosi, niin kovaakin kovempi että se tappaa kyllä tehokkaasti halukkuuden enempiä palkkatuloja hankkia. Eläkkeensaajan veroprogressio on raaempi kuin palkansaajalla, itselläni veroprosentti on korkeampi kuin koskaan työelämässä ollessa!Laitoin viestin verotoimistoon, kumpi vaihtoehto tulee edullisemmaksi, kaikki tulot eläkeveroprosentin mukaan, vai että ottaisin myös palkkatuloverokortin ja 2000 eurosta perittäisiin yli 500 ylittävältä osalta n. 40 %. Ymmärtäisin että kahdella verokortilla pääsen edullisempaan tulokseen. Saas nähdä mitä vastaavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitoin viestin verotoimistoon, kumpi vaihtoehto tulee edullisemmaksi, kaikki tulot eläkeveroprosentin mukaan, vai että ottaisin myös palkkatuloverokortin ja 2000 eurosta perittäisiin yli 500 ylittävältä osalta n. 40 %. Ymmärtäisin että kahdella verokortilla pääsen edullisempaan tulokseen. Saas nähdä mitä vastaavat.
voin vastata.
Verokortti on uudistunut. Kortissa on vain yksi tuloraja koko vuoden palkoille.
Jos tulot muuttu korota tai laske tulorajaa Oma Verossa
njjjj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voin vastata.
njjjjMites, kun eläke ei ole palkkaa....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites, kun eläke ei ole palkkaa....
ei niin mutta tuloa, palkkakin on tuloa, molemmat kun ynnätään yhteen saadaan
kokovuoden verotettava tulo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitoin viestin verotoimistoon, kumpi vaihtoehto tulee edullisemmaksi, kaikki tulot eläkeveroprosentin mukaan, vai että ottaisin myös palkkatuloverokortin ja 2000 eurosta perittäisiin yli 500 ylittävältä osalta n. 40 %. Ymmärtäisin että kahdella verokortilla pääsen edullisempaan tulokseen. Saas nähdä mitä vastaavat.
Kysymyksesi on omituinen: Sinulla on eläkettä varten saatu ennakonpidätysprosentti ja ilmeisesti mahdollista palkkatyötä varten saatu toinen ennakonpidätysprosentti. Jos saat palkkatuloja, silloin pidätys luonnollisesti suoritetaan sen palkkatulokortin mukaan, vai mitä? Eli sinun on turha udella vaihtoehtoja, verohallintokin varmaan jo ihmettelee kysymystäsi...Mistä muuten keksit esim. tuon tasan 40 %?
Jotta ylipäätään saisit ansaita vuodessa ilman veroa 500 Euroa (määrä tosin on nykyään noin 550 Euroa!) tarvitset pelkästään sitä varten sen palkansaajan verokortin sillä summasta otetaan kuitenkin esim. sekä työnantajan että työntekijän työeläkemaksut.
Ilman verokorttiahan kyseessä olisi ns. pimeä työ...
Ymmärtäisitkö vielä, että eläketulo ja sen noin 550 Euroa vuodessa ylittävä palkkatulo lasketaan yhteen vuoden päätteeksi ja verosi määräytyy sen kokonaissumman mukaan. Se ja sama millä verokortilla ennakonpidätyksesi on tehty, lopullinen verotus määrittää lopullisen veron määrän.
Nuku hyvin t. äitee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksesi on omituinen: Sinulla on eläkettä varten saatu ennakonpidätysprosentti ja ilmeisesti mahdollista palkkatyötä varten saatu toinen ennakonpidätysprosentti. Jos saat palkkatuloja, silloin pidätys luonnollisesti suoritetaan sen palkkatulokortin mukaan, vai mitä? Eli sinun on turha udella vaihtoehtoja, verohallintokin varmaan jo ihmettelee kysymystäsi...Mistä muuten keksit esim. tuon tasan 40 %?
Jotta ylipäätään saisit ansaita vuodessa ilman veroa 500 Euroa (määrä tosin on nykyään noin 550 Euroa!) tarvitset pelkästään sitä varten sen palkansaajan verokortin sillä summasta otetaan kuitenkin esim. sekä työnantajan että työntekijän työeläkemaksut.
Ilman verokorttiahan kyseessä olisi ns. pimeä työ...
Ymmärtäisitkö vielä, että eläketulo ja sen noin 550 Euroa vuodessa ylittävä palkkatulo lasketaan yhteen vuoden päätteeksi ja verosi määräytyy sen kokonaissumman mukaan. Se ja sama millä verokortilla ennakonpidätyksesi on tehty, lopullinen verotus määrittää lopullisen veron määrän.
Nuku hyvin t. äiteeViestissäni oli n. 40 %. Netissä on laskuri, jonka mukaan pystyn oman kuntani verojen ja oman srkn kirkollisverojen mukaan laskemaan, paljonko veroprosenttini on mistäkin tulosta ja eläkkeeni määrästä. Ei ole mitään eläkemaksuja, kun kyse on palkkioista, jos nyt yleensäkään vastasit juuri minun meiliini, siltä kopiotekstin mukaan näyttäisi. Ei minulla nyt ole kahta veroprosenttia. Sitä juuri verotstosta kysyn, lasketaanko palkka- ja eläketulo yhteen lopullisessa verotuksessa. Jos on niin että veroprosentti lasketaan yhden prosentin mukaan, ja että vain ennakonpidätys voidaan tehdä sekä eläke-että palkkatuloveron mukaan, värkkääminen on tosiaan aivan turhaa. Ei ennakonpidätyksen tarvitse niin tarkka olla, lopullinen verotus kiinnostaa. Nythän 2000 euron kokouspalkkioistani on otettu 60 % juuri sen vuoksi kun ei ole ollut palkkatuloverokorttia.
njjjj:n tieto on minulle uusi, mutta perehdyn, täytyy koskea vasta vuotta 2020.
Ei ne verotoimistossa mulle naureskele, kun katsovat miten paljon veroja kaikkiaan maksan. En tee pimeää työtä. Maksan myös runsaasi pääomatuloveroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voin vastata.
njjjjKlo 22:45 kommentoija, pieleen meni sinunkin tietosi. Eläkkeensaajan verokortissa on huomioitu eläke ja sille määrätty ennakonpidätysprosentti, siis ilmoitettu myös vuotuinen yläraja jolla pidätysprosentti pätee.
Mahdolliselle palkkatulolle annettu verokortin ennakonpidätysprosentti on osin määrätty huomioiden eläkkeesi suuruus ja siitä tehtävä ennakonpidätys sekä puhtaasti arviosta, eihän verottaja voi tietää paljonko sinulla niitä palkkatuloja tulee olemaan...Tosin jos palkkatuloja on ollut aiempina vuosina, silloin verottaja arvelee että jatkat samaan malliin ja laittaa ennakonpidätyksen palkkatulosta sen mukaan.
Mutta verokortistasi et löydä väittämäsi kaltaista mainintaa vuoden yhteenlaskettujen eläke- ja palkkatulojen enimmäismäärästä, niiltä osin meni pieleen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestissäni oli n. 40 %. Netissä on laskuri, jonka mukaan pystyn oman kuntani verojen ja oman srkn kirkollisverojen mukaan laskemaan, paljonko veroprosenttini on mistäkin tulosta ja eläkkeeni määrästä. Ei ole mitään eläkemaksuja, kun kyse on palkkioista, jos nyt yleensäkään vastasit juuri minun meiliini, siltä kopiotekstin mukaan näyttäisi. Ei minulla nyt ole kahta veroprosenttia. Sitä juuri verotstosta kysyn, lasketaanko palkka- ja eläketulo yhteen lopullisessa verotuksessa. Jos on niin että veroprosentti lasketaan yhden prosentin mukaan, ja että vain ennakonpidätys voidaan tehdä sekä eläke-että palkkatuloveron mukaan, värkkääminen on tosiaan aivan turhaa. Ei ennakonpidätyksen tarvitse niin tarkka olla, lopullinen verotus kiinnostaa. Nythän 2000 euron kokouspalkkioistani on otettu 60 % juuri sen vuoksi kun ei ole ollut palkkatuloverokorttia.
njjjj:n tieto on minulle uusi, mutta perehdyn, täytyy koskea vasta vuotta 2020.
Ei ne verotoimistossa mulle naureskele, kun katsovat miten paljon veroja kaikkiaan maksan. En tee pimeää työtä. Maksan myös runsaasi pääomatuloveroa.Sinulla siis on kuin onkin kaksi eri ennakonpidätysprosenttia: Eläkkeestäsi maksat ennakkoa jonkin sinulle sovitetun prosentin mukaan ja sitten olet maksanut kokouspalkkioistasi 60 % ennakkoveroa. Ainakin minun laskuoppini mukaan tuossa on käytetty kahta eri ennakonpidätysprosenttia?
Ja kyllä ne kaikki eläke- ja ansiotulot vuoden lopussa niputetaan yhteen ja lopullinen veron määrä katsotaan sitten siitä kokonaisuudesta. Ja tästä seuraakin sellaista, että varsinkin jos olet kohtuullisen hyvällä eläkkeellä, jo parin tonnin kokonaisansioiden nousu nostaa veroprosenttia niin paljon, että siitä parista tonnista jää käteen reilusti alle tonni. Tämän kaiken voit aika tarkasti itsekin katsoa ja laskeskella verohallinnon laskureista.
Siitä olen samaa mieltä että värkkääminen on turhaa, prosenttiyksikkö sinne tai tänne ennakkoveron maksussa, se ja sama, verohallinto kun muistaa aika luotettavasti sen lopullisen veropäätöksen järjestää! Tarkastelenkin omaa tilannettani vain samalla vähän lisää aivojumppaakin saadakseni! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klo 22:45 kommentoija, pieleen meni sinunkin tietosi. Eläkkeensaajan verokortissa on huomioitu eläke ja sille määrätty ennakonpidätysprosentti, siis ilmoitettu myös vuotuinen yläraja jolla pidätysprosentti pätee.
Mahdolliselle palkkatulolle annettu verokortin ennakonpidätysprosentti on osin määrätty huomioiden eläkkeesi suuruus ja siitä tehtävä ennakonpidätys sekä puhtaasti arviosta, eihän verottaja voi tietää paljonko sinulla niitä palkkatuloja tulee olemaan...Tosin jos palkkatuloja on ollut aiempina vuosina, silloin verottaja arvelee että jatkat samaan malliin ja laittaa ennakonpidätyksen palkkatulosta sen mukaan.
Mutta verokortistasi et löydä väittämäsi kaltaista mainintaa vuoden yhteenlaskettujen eläke- ja palkkatulojen enimmäismäärästä, niiltä osin meni pieleen!''Eläkkeensaajan verokortissa on huomioitu eläke ja sille määrätty ennakonpidätysprosentti, siis ilmoitettu myös vuotuinen yläraja jolla pidätysprosentti pätee.''
Viikko sitten posti toi 2020 verokortin. Ei ole mitään mainintaa ylä-tai alarajoista, on vain maininta mille euromäärälle ko. pidätysprosenttia sovelletaan.
Vuoden 2019 korttiin verrattuna eläke nousi peräti 27 euroa/kk, veroprossa edelleen 24,5. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klo 22:45 kommentoija, pieleen meni sinunkin tietosi. Eläkkeensaajan verokortissa on huomioitu eläke ja sille määrätty ennakonpidätysprosentti, siis ilmoitettu myös vuotuinen yläraja jolla pidätysprosentti pätee.
Mutta verokortistasi et löydä väittämäsi kaltaista mainintaa vuoden yhteenlaskettujen eläke- ja palkkatulojen enimmäismäärästä, niiltä osin meni pieleen!22= 45 se pitääkin laskea ja ilmoittaa ittse esim oma vero sivulla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Eläkkeensaajan verokortissa on huomioitu eläke ja sille määrätty ennakonpidätysprosentti, siis ilmoitettu myös vuotuinen yläraja jolla pidätysprosentti pätee.''
Viikko sitten posti toi 2020 verokortin. Ei ole mitään mainintaa ylä-tai alarajoista, on vain maininta mille euromäärälle ko. pidätysprosenttia sovelletaan.
Vuoden 2019 korttiin verrattuna eläke nousi peräti 27 euroa/kk, veroprossa edelleen 24,5.No se "maininta" on yhtä kuin yläraja, siis jos eläkkeesi tulisi olemaan sitä vähänkin suurempi, veroprosenttisi nousisi!
Jos ennakon pidätysprosentti ei noussut vaikka eläke nousin, olet eräänlainen onnenpekka. Useimmilta erityisesti hyvää eläkettä saavilta nimittäin tuollainen korotus merkitsisi verotuksen suhteetonta kiristymistä. Nautit siis ilmeisesti aika pientä eläkettä, teitähän kohdellaan ihan silkkihansikkain.
Ja nyt iltapäivänokosille, jookos? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se "maininta" on yhtä kuin yläraja, siis jos eläkkeesi tulisi olemaan sitä vähänkin suurempi, veroprosenttisi nousisi!
Jos ennakon pidätysprosentti ei noussut vaikka eläke nousin, olet eräänlainen onnenpekka. Useimmilta erityisesti hyvää eläkettä saavilta nimittäin tuollainen korotus merkitsisi verotuksen suhteetonta kiristymistä. Nautit siis ilmeisesti aika pientä eläkettä, teitähän kohdellaan ihan silkkihansikkain.
Ja nyt iltapäivänokosille, jookos?Ei ole yläraja vaan se eläkesumma jonka eläkkeenmaksaja on verottajalle ilmoittanut.
Jos jotenkin sekoaisin ja menisin taas ansioon, hankkisin palkkatuloa varten verokortin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole yläraja vaan se eläkesumma jonka eläkkeenmaksaja on verottajalle ilmoittanut.
Jos jotenkin sekoaisin ja menisin taas ansioon, hankkisin palkkatuloa varten verokortin.Voi pyhä herra kristus yksinkertaisuus, se "eläkesumma" on samalla se verokorttiin merkityn ennakonpidätyksesi YLÄRAJA siinä mainitulle ennakonpidätysprosentille. Jos ko. yläraja ylittyy, myös verotuksen progression vaikutuksesta verotuksesi kiristyy. Mutta nyt nukkumaan, äitee tulee pian peittelemään ja lukemaan sadun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä herra kristus yksinkertaisuus, se "eläkesumma" on samalla se verokorttiin merkityn ennakonpidätyksesi YLÄRAJA siinä mainitulle ennakonpidätysprosentille. Jos ko. yläraja ylittyy, myös verotuksen progression vaikutuksesta verotuksesi kiristyy. Mutta nyt nukkumaan, äitee tulee pian peittelemään ja lukemaan sadun.
Tällä laskurilla kokeilin; https://avoinomavero.vero.fi/_/
Laitoin eläkkeen määräksi (koko vuosi) tonnin todellista enemmän ja veroprossa edelleen 24,5
1500 lisää ja 0,5% nousisi vero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole yläraja vaan se eläkesumma jonka eläkkeenmaksaja on verottajalle ilmoittanut.
Jos jotenkin sekoaisin ja menisin taas ansioon, hankkisin palkkatuloa varten verokortin.Anteeksi nyt vaan, muta veroviranomainen ei tunne sellaista käsitettä kuin eläkesumma...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla siis on kuin onkin kaksi eri ennakonpidätysprosenttia: Eläkkeestäsi maksat ennakkoa jonkin sinulle sovitetun prosentin mukaan ja sitten olet maksanut kokouspalkkioistasi 60 % ennakkoveroa. Ainakin minun laskuoppini mukaan tuossa on käytetty kahta eri ennakonpidätysprosenttia?
Ja kyllä ne kaikki eläke- ja ansiotulot vuoden lopussa niputetaan yhteen ja lopullinen veron määrä katsotaan sitten siitä kokonaisuudesta. Ja tästä seuraakin sellaista, että varsinkin jos olet kohtuullisen hyvällä eläkkeellä, jo parin tonnin kokonaisansioiden nousu nostaa veroprosenttia niin paljon, että siitä parista tonnista jää käteen reilusti alle tonni. Tämän kaiken voit aika tarkasti itsekin katsoa ja laskeskella verohallinnon laskureista.
Siitä olen samaa mieltä että värkkääminen on turhaa, prosenttiyksikkö sinne tai tänne ennakkoveron maksussa, se ja sama, verohallinto kun muistaa aika luotettavasti sen lopullisen veropäätöksen järjestää! Tarkastelenkin omaa tilannettani vain samalla vähän lisää aivojumppaakin saadakseni!Ei kun juuri siksi pidätetään 60 %, kun ei ole sitä palkkatuloverokorttia. Eläketuloverokortti on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä laskurilla kokeilin; https://avoinomavero.vero.fi/_/
Laitoin eläkkeen määräksi (koko vuosi) tonnin todellista enemmän ja veroprossa edelleen 24,5
1500 lisää ja 0,5% nousisi vero.Verohallinnon sivuilta katsoin eläkkeensaajan verotaulukkoa, se on sopivasti tonnin välein porrastettu. Esim. 28000 Euron eläkkeestä ilmoitetaan veron olevan 24,6 %, 29000 Euron eläkkeestä 24,8 % , 30000 Euron eläkkeestä 25,0 % jne. Katsopa sinäkin niitä(kin) sivuja, se vaan on ankara eläkkeensaajan verotuksen progressio kun mennään vähänkään isompiin eläkkeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verohallinnon sivuilta katsoin eläkkeensaajan verotaulukkoa, se on sopivasti tonnin välein porrastettu. Esim. 28000 Euron eläkkeestä ilmoitetaan veron olevan 24,6 %, 29000 Euron eläkkeestä 24,8 % , 30000 Euron eläkkeestä 25,0 % jne. Katsopa sinäkin niitä(kin) sivuja, se vaan on ankara eläkkeensaajan verotuksen progressio kun mennään vähänkään isompiin eläkkeisiin.
Lähinnä ohjeellisi summia. Minun eläke on 32300€/vuosi josta kruunu haluaa 24,5%
Annetaan kruunulle se mikä kruunulle kuuluu;( - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä ohjeellisi summia. Minun eläke on 32300€/vuosi josta kruunu haluaa 24,5%
Annetaan kruunulle se mikä kruunulle kuuluu;(Eli todennäköisesti sinulla on jokin hyväksytty pienehkö vähennys, nuo "ohjeelliset" prosentit pätevät tarkoin vain jos vähennyksiä ei ollenkaan ole. Ja tietysti se ihan lopullinen veron määrä aina määräytyy vuoden loputtua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli todennäköisesti sinulla on jokin hyväksytty pienehkö vähennys, nuo "ohjeelliset" prosentit pätevät tarkoin vain jos vähennyksiä ei ollenkaan ole. Ja tietysti se ihan lopullinen veron määrä aina määräytyy vuoden loputtua.
''...se ihan lopullinen veron määrä aina määräytyy vuoden loputtua.''
Höpö höpö:))) Odota kun pääset eläkkeelle, tulet yllättymään:))) - Anonyymi
Entäs pimeä sängyn hetkutus? Voihan eläkeläinenkin harrastaa sitä;DDD Eläkeläisille omat eläkeläishuorat! Naisilta varsinkiin sujuu hamaan hautaan asti sen sortin tienesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...se ihan lopullinen veron määrä aina määräytyy vuoden loputtua.''
Höpö höpö:))) Odota kun pääset eläkkeelle, tulet yllättymään:)))Sattumoisin OLEN eläkkeellä, sattumoisin aloituskin on minun tekemäni, että odotahan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattumoisin OLEN eläkkeellä, sattumoisin aloituskin on minun tekemäni, että odotahan...
Luulisi sitten tietävän jotain....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annetaan kruunulle se mikä kruunulle kuuluu;(Venäjänvallan aikaa monet niin pahalla muistavat, mutta vahvassa se istuu sitä edeltänyt Ruotsinvallan aikakin, kruunuakin vielä muistellaan.
- Anonyymi
tehkää mitä teette kyllä valtio pitää huolen omistaan
njjj- Anonyymi
Kahta et vältä, verot ja kuolema, muu on vapaaehtoista;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahta et vältä, verot ja kuolema, muu on vapaaehtoista;)
läski on ikuista, ainut mitä saadaan mukaan
njjjj
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733