Onneksi Iranin / USA:n konflikti sattui kun kaikki plotteriveneilijöiden veneet ovat telakoituna. Tänään on meinaan ollut vähän haasteellista autonavigaattoreiden kanssa.
Sijainti on välillä heitellyt satakin metriä. Esim. kaupunkialueella auton navigaattori on välillä hypännyt viereiseen korttelin tielle. Ajoin myös 6-kaistaista tietä (3 / suunta), jonka läheisyydessä (noin 60 m päässä) meni saman suuntainen pienmpi tie. Navigaattori siirsi minut kyseiselle tielle. Välillä navigaattori väitti, että ajan metsässä (eli alueella, jossa ei ole tietä).
Välillä taas sijainti hyytyy paikoilleen. Oli hassua ajaa navigaattorin osoittamaa reittiä, kun piste ei liikkunut vaikka auto liikkui pitkiäkin matkoja.
Auton GPS menetti myös taivaan parin tunnin sisällä noin 20 kertaa.
Kokeilin tätä myös kännykän navigaattorilla. Samaa ongelmaa.
Kaverini taisteli tänään saman ongelman kanssa. Ei onnistunut tämän päivän työt, kun kännykät eivät päivittäneet / kertoneet sijaintia.
Muualtakin kuullut samaa.
Jos tämä olisi tapahtunut kesällä, niin olisi melkoisen kiireinen päivä meripelastuksella.
Navigointi tänään plotterilla?
38
211
Vastaukset
- Anonyymi
Ainoastaan navigointia osaamattomat käyttää jotain plottereita.
- Anonyymi
Harvinaisen hölmö kommentti.
- Anonyymi
Työssä ei tulisi mielennkään lähteä ajamaan jos navigaattorit eivät toimisi! Samoin ilman navigaattoreita taitaisi useimmat lentokoneet olla jossain ihan muualla kuin lentosuunnitelman mukaan pitäisi olla. Onko siis niin, että jotain plottereita käyttävät laivojen ja lentokoneiden ohjaavat ovat näitä navigointia osaamattomia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työssä ei tulisi mielennkään lähteä ajamaan jos navigaattorit eivät toimisi! Samoin ilman navigaattoreita taitaisi useimmat lentokoneet olla jossain ihan muualla kuin lentosuunnitelman mukaan pitäisi olla. Onko siis niin, että jotain plottereita käyttävät laivojen ja lentokoneiden ohjaavat ovat näitä navigointia osaamattomia?
"Samoin ilman navigaattoreita taitaisi useimmat lentokoneet "
Lentokoneissa on inertia-suunnistusjärjestelmä. GPS ei siihen vaikuta.
Täällä Suomi24 palstalla on viime vuosina kovasti mainostettu, että esim. kännykkä joillain finectan tms. kartoilla on hyvä väline navigointiin. Ja ettei perinteisillä historiallisilla menetelmillä tee mitään. Iran / USA hetkellinen kriisi todisti, että näin ei ole. Eilinen olisi ollut paha näille "plotteriuskovaisille". Edelliseen kategoriaan kuuluvat siis kaikki ne, jotka navigoivat pelkän GPS-paikan perusteella, oli kartta mikäö tahansa (yleensä PADI tai puhelin - nykyisin).
Purjehduspalstalla on paljon noita kännykkä-uskovaisia. Kuulema näppärä luovia kun näkee sijainnin tarkasti kännykän kartoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samoin ilman navigaattoreita taitaisi useimmat lentokoneet "
Lentokoneissa on inertia-suunnistusjärjestelmä. GPS ei siihen vaikuta.
Täällä Suomi24 palstalla on viime vuosina kovasti mainostettu, että esim. kännykkä joillain finectan tms. kartoilla on hyvä väline navigointiin. Ja ettei perinteisillä historiallisilla menetelmillä tee mitään. Iran / USA hetkellinen kriisi todisti, että näin ei ole. Eilinen olisi ollut paha näille "plotteriuskovaisille". Edelliseen kategoriaan kuuluvat siis kaikki ne, jotka navigoivat pelkän GPS-paikan perusteella, oli kartta mikäö tahansa (yleensä PADI tai puhelin - nykyisin).
Purjehduspalstalla on paljon noita kännykkä-uskovaisia. Kuulema näppärä luovia kun näkee sijainnin tarkasti kännykän kartoista.En ole huomannut mitään ongelmia GPS:n kanssa, mutta pakko se uskoa, että Iranin takia USA aiheuttaa Suomeen häiriöitä, se on jopa loogista, jos on foliohattu päässä ja olematon tekniikan ymmärrys. GPS on vain yksi, joskin merkittävin , satellittijärjestelmä.
Siviilisignaalin heikkenemistä liioitellaan. Tarkkuus heikkenee, jos satelliitteja on vähemmän näkyvissä, mutta signaali on ulapalla edelleen riittävän hyvä, jos pitää silmiä auki. Jos taas on niin paha ilma, ettei ulos näe, niin hyväkään GPS ei näytä muita aluksia ja tutka on välttämätön. Pelkästä kartasta ja kompassistakaan ei silloin ole apua.
https://www.maanmittauslaitos.fi/ajankohtaista/gps-signaalissa-muutoksia-usan-ja-sen-liittolaisten-sotilasoperaation-aikana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samoin ilman navigaattoreita taitaisi useimmat lentokoneet "
Lentokoneissa on inertia-suunnistusjärjestelmä. GPS ei siihen vaikuta.
Täällä Suomi24 palstalla on viime vuosina kovasti mainostettu, että esim. kännykkä joillain finectan tms. kartoilla on hyvä väline navigointiin. Ja ettei perinteisillä historiallisilla menetelmillä tee mitään. Iran / USA hetkellinen kriisi todisti, että näin ei ole. Eilinen olisi ollut paha näille "plotteriuskovaisille". Edelliseen kategoriaan kuuluvat siis kaikki ne, jotka navigoivat pelkän GPS-paikan perusteella, oli kartta mikäö tahansa (yleensä PADI tai puhelin - nykyisin).
Purjehduspalstalla on paljon noita kännykkä-uskovaisia. Kuulema näppärä luovia kun näkee sijainnin tarkasti kännykän kartoista.Mikä olisi sellainen tilanne, jossa plotterista ei näe karttaa lainkaan?
Minulla on ollut sellainen käsitys, että karttan näkyminen ei ole riippuvainen signaalista, ainoastaan paikannus on.
Huonoimillaan plotterin kanssa ollaan edelleen hiukan paremmassa tilanteessa kuin kartan kanssa koska magneettinen pohjoinen näkyy samalla ruudulla kartan kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvinaisen hölmö kommentti.
Miksi sitten kirjoitit hölmösti?
- Anonyymi
Kannatta käyttää Glonass'n ja Galileo'n satelliittejä.
- Anonyymi
Jostain syystä nuokaan eivät auttaneet. Ja State of art Samsungin älykännykkin oli sijainiltaan hukassa.
- Anonyymi
Kannattaa pitää aivot kunnossa eikä käyttää liikaa navigaattoreita ja muita apuvälineitä. Itse pyrin välttämään sekä autoillessa että veneillessä liiallista navigaattorin käyttöä. Näin aivoilla on töitä ja ne pysyvät vireänä mikä estää myös dementiaa ja kaikkea muuta sellaista myöhemmällä iällä. Samalla taito navigoida ilman apuvälineitä säilyy. Täytyy muistaa että ainakin Venäjä osaa GPS-signaalin häirinnän, signaalia vääristämällä todellinen paikka voi olla esim. 30km sivussa.
- Anonyymi
juu,
Jos diblomaattistatuksella ollaan liikkeellä, niin suurvallan edustajat saataa suojautua GPS:ltä. Silloin voi olla kohinaa lähistöllä olevien GPS:ssä.- Anonyymi
Vaikka signaali katoaisi kokonaan, tilanne ei olisi muin se, mikä se on kartan kanssa. Veneen paikka on se, mikä se oli viimeiden signaalin kanssa tai jos on kehittyneet laitteet, niin ne toimivat minutteja tarkasti ilman GPS-signaalia.
Ikkunasta näkee edelleen ulos ja kartasta näkee merimerkit ja kompassisuunta on ruudulla.
Ei ole ongelma kenellekään, turha maalata pirua seinälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka signaali katoaisi kokonaan, tilanne ei olisi muin se, mikä se on kartan kanssa. Veneen paikka on se, mikä se oli viimeiden signaalin kanssa tai jos on kehittyneet laitteet, niin ne toimivat minutteja tarkasti ilman GPS-signaalia.
Ikkunasta näkee edelleen ulos ja kartasta näkee merimerkit ja kompassisuunta on ruudulla.
Ei ole ongelma kenellekään, turha maalata pirua seinälle.Jaa, jos GPS-signaali katkeaa eikä ole muuta paikannusmenetelmää, niin kerrotko miten se paikka voidaan tietää? Teenlehdistäkö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, jos GPS-signaali katkeaa eikä ole muuta paikannusmenetelmää, niin kerrotko miten se paikka voidaan tietää? Teenlehdistäkö?
Plotteri ei sammu, jos signaali katoaa. Siihen jää viimeinen paikka.
Jos navigointi on sinulle yhtään tuttua, niin voit ajatella kuvaruudun karttana. Kysymyksestäsi päätellen et osaa käyttää karttaa etkä kompassia joten vastaus on kun helmi sialle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plotteri ei sammu, jos signaali katoaa. Siihen jää viimeinen paikka.
Jos navigointi on sinulle yhtään tuttua, niin voit ajatella kuvaruudun karttana. Kysymyksestäsi päätellen et osaa käyttää karttaa etkä kompassia joten vastaus on kun helmi sialle.Voi hyvänen aika. Koska plotteri ei sammu niin paikannus jatkuu yhä? Kerrotko mistä se paikka tulee siihen plotterin ruudulle, niistä teenlehdistäkö? Ei ihme että plotteriveneijät ajavat karille kun tekniikan tietämys on tällä tasolla. Tiedoksesi, plotteri ei voi tietää paikkaasi ellei paikannus toimi. Toki se voi siihen ruudulle piirtää veneen kuvan ja vaikka reitinkin minuutteja vielä sen jälkeen kun paikannus on lakannut toimimasta. Mutta se on vain pelkkää arvailua. Sinulla on varsinainen taikaplotteri jos se osaa seurata paikkaasi ilman paikannusta vaikka muutat veneen kurssia tai käännyt vaikka ympäri. Tästä tekniikasta on varmaan suurvallan armeijatkin kiinnostuneet, paikannus toimii minuutteja vielä sen jälkeen kun paikannus loppuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, jos GPS-signaali katkeaa eikä ole muuta paikannusmenetelmää, niin kerrotko miten se paikka voidaan tietää? Teenlehdistäkö?
Aivan kuten ennekin, katsomalla ulos ympäristöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan kuten ennekin, katsomalla ulos ympäristöön.
Joo, mutta alkuperäinen kirjoittaja sanoi ”jos on kehittyneet laitteet, niin ne toimivat minutteja tarkasti ilman GPS-signaalia.” Minä haluaisin tuollaisen laitteen joka tietää liikkeeni ja paikkani minuutteja sen jälkeen kun paikannus on lakannut toimimasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta alkuperäinen kirjoittaja sanoi ”jos on kehittyneet laitteet, niin ne toimivat minutteja tarkasti ilman GPS-signaalia.” Minä haluaisin tuollaisen laitteen joka tietää liikkeeni ja paikkani minuutteja sen jälkeen kun paikannus on lakannut toimimasta.
Kun ajelin Alpeilla tunnelissa, niin Tom Tom näytti toimivan normaalisti ja antoi ilmoituksia kuten ulkonakin.
Joku systeemi siellä täytyy olla. Ilmeisesti kun ajoin vakionopeudella, niin se pystyi antamaan sen ryhmitysilmoituksen oikeaan aikaan.
Tunnelin suunta sillä on ilmeisesti jo siellä sisässä valmiina.
Täytyisi kokeilla vapaassa tilassa ulkona riistää siltä signaali ja katsoa miten se siihen reagoi kun suunta ja nopeus pysyvät muuttumattomina.
T. Elämme mielenkiintoisia aikoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ajelin Alpeilla tunnelissa, niin Tom Tom näytti toimivan normaalisti ja antoi ilmoituksia kuten ulkonakin.
Joku systeemi siellä täytyy olla. Ilmeisesti kun ajoin vakionopeudella, niin se pystyi antamaan sen ryhmitysilmoituksen oikeaan aikaan.
Tunnelin suunta sillä on ilmeisesti jo siellä sisässä valmiina.
Täytyisi kokeilla vapaassa tilassa ulkona riistää siltä signaali ja katsoa miten se siihen reagoi kun suunta ja nopeus pysyvät muuttumattomina.
T. Elämme mielenkiintoisia aikojaSinäkö veneilet tomtomilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ajelin Alpeilla tunnelissa, niin Tom Tom näytti toimivan normaalisti ja antoi ilmoituksia kuten ulkonakin.
Joku systeemi siellä täytyy olla. Ilmeisesti kun ajoin vakionopeudella, niin se pystyi antamaan sen ryhmitysilmoituksen oikeaan aikaan.
Tunnelin suunta sillä on ilmeisesti jo siellä sisässä valmiina.
Täytyisi kokeilla vapaassa tilassa ulkona riistää siltä signaali ja katsoa miten se siihen reagoi kun suunta ja nopeus pysyvät muuttumattomina.
T. Elämme mielenkiintoisia aikojaNo tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Tunnelissa harvemmin käännytään tai pysähdytään joten softan on helppo arvioida paikka. Samaa se tekee myös tiellä jos hetkellisesti menettää yhteyden. Ja samaa tekee myös venenavigaattori. Mutta ne ovat kaikki vain softalla tehtyjä arvauksia joilla pyritään saamaan hyvä käyttäjäkokemus. Paikkaa se ei tiedä jos GPS menetetään. Eri asia jotkin kalliit ammatti- ja sotilasvehkeet jotka osaavat käyttää muita menetelmiä kuten inertiaan perustuvaa paikanmääritystä. Kännykkä voi käyttää myös WiFi- tai matkapuhelinverkkopaikannusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö veneilet tomtomilla?
No en mutta jos joku päivä sellaisen plotterin vesille tekisivät, niin saattaisin sen hankkia.
Tom Tom on mukava käyttää ja siinä on aivan riitävästi ominaisuuksia arkikäyttöön.
Nopeuden näyttö ja äänimerkit kun menee ylinopeudelle ovat se syy miksi käytän sitä Saksa- Itävalta reissuilla.
Vuokra - autoissa on kyllä ollut jo vuosia hienot navigaattori isoilla näytöillä, mutta ne eivät näytä nopeutta.
Elämme mielenkiintoisia aikoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Tunnelissa harvemmin käännytään tai pysähdytään joten softan on helppo arvioida paikka. Samaa se tekee myös tiellä jos hetkellisesti menettää yhteyden. Ja samaa tekee myös venenavigaattori. Mutta ne ovat kaikki vain softalla tehtyjä arvauksia joilla pyritään saamaan hyvä käyttäjäkokemus. Paikkaa se ei tiedä jos GPS menetetään. Eri asia jotkin kalliit ammatti- ja sotilasvehkeet jotka osaavat käyttää muita menetelmiä kuten inertiaan perustuvaa paikanmääritystä. Kännykkä voi käyttää myös WiFi- tai matkapuhelinverkkopaikannusta.
Olisi helpompaa, jos kirjoittaisit, että et tiedä asiaa sensijaan, että keksi omasta päästä jotain, jonka uskot pitävän todennäköisesti paikkansa. Vielä paremp on, että et kirjoiota lainkaan silloin, kun ei ole mitään uutta tai edes totta annettavana.
Kihhtyvyysanturit eivät ole rakettitiedettä, niitä on kännykääskin eli ihan normitavaraa. Ihan siviililaitteissa on kiihtyvyysanturit ja kompassit gyro mukaan lukien. Katso vaikka AIRMARin tuotteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi helpompaa, jos kirjoittaisit, että et tiedä asiaa sensijaan, että keksi omasta päästä jotain, jonka uskot pitävän todennäköisesti paikkansa. Vielä paremp on, että et kirjoiota lainkaan silloin, kun ei ole mitään uutta tai edes totta annettavana.
Kihhtyvyysanturit eivät ole rakettitiedettä, niitä on kännykääskin eli ihan normitavaraa. Ihan siviililaitteissa on kiihtyvyysanturit ja kompassit gyro mukaan lukien. Katso vaikka AIRMARin tuotteita.No tiedän tästä aiheesta varmasti enemmän kuin sinä. Sinä taidat olla se tyyppi joka uskoo plotterin näyttävät reitin oikein minuutteja sen jälkeen kun mitään paikannusmenetelmää ei ole käytössä. Kuka sanoi että kiihtyvyysanturi on rakettitiedettä, niitä on 50e kännyköissäkin. Inertianavigointi on hieman eri asia kuin sinun 1 dollarin kiihtyvyysanturi halpisvehkeessäsi. Eikä edes USA:n armeija ei pysty navigoimaan niillä esim. luolissa. Ongelma on todella vaikea, syistä joista sinä et ainakaan ymmärtäisi jos selittäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tiedän tästä aiheesta varmasti enemmän kuin sinä. Sinä taidat olla se tyyppi joka uskoo plotterin näyttävät reitin oikein minuutteja sen jälkeen kun mitään paikannusmenetelmää ei ole käytössä. Kuka sanoi että kiihtyvyysanturi on rakettitiedettä, niitä on 50e kännyköissäkin. Inertianavigointi on hieman eri asia kuin sinun 1 dollarin kiihtyvyysanturi halpisvehkeessäsi. Eikä edes USA:n armeija ei pysty navigoimaan niillä esim. luolissa. Ongelma on todella vaikea, syistä joista sinä et ainakaan ymmärtäisi jos selittäisi.
Jos tiedät asiat paremmin, niin miksi kirjoitat puutaheinää?
Ei ole johdomukaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tiedät asiat paremmin, niin miksi kirjoitat puutaheinää?
Ei ole johdomukaista.Kerropas yksikin (1) asia mikä on puutaheinää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropas yksikin (1) asia mikä on puutaheinää?
Koko ketju on puutaheinää koska se väittää, että nykyisissä kriisitilanteissa GPS signaalia heikennettäisiin niin, ettei sen kanssa pysty navigoimaan normaalisti.
Siitä sitten keksittiin, että ainakin silloin, kun signaali katoaa kokonaan, niin plotterilla ei voi navigoida ja ainakin silloin hukka perii ja tämä tapahtuu aina valtiovierailun yhteydessä :D
Sitten epätoivoiset harrastajat valittivat kutakuinkin kaikesta mahdollisesta ja epätoivoinen plotterin mollaaminen on nyt siinä pisteessä, että pohditaan kauanko plotteri voi laskea paikkatietoa kiihtyvyysantureilla.
Aika höpöhöpöä :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko ketju on puutaheinää koska se väittää, että nykyisissä kriisitilanteissa GPS signaalia heikennettäisiin niin, ettei sen kanssa pysty navigoimaan normaalisti.
Siitä sitten keksittiin, että ainakin silloin, kun signaali katoaa kokonaan, niin plotterilla ei voi navigoida ja ainakin silloin hukka perii ja tämä tapahtuu aina valtiovierailun yhteydessä :D
Sitten epätoivoiset harrastajat valittivat kutakuinkin kaikesta mahdollisesta ja epätoivoinen plotterin mollaaminen on nyt siinä pisteessä, että pohditaan kauanko plotteri voi laskea paikkatietoa kiihtyvyysantureilla.
Aika höpöhöpöä :DEli mitään faktaa ei ollut väärin, sinä et vain muuten pitänyt keskustelusta? Pahoitit mielesi kun plottereita moitittiin?
Itse osallistuin keskusteluun vain toteamalla että plotteri ei voi tietää veneilijät paikkaa minuutteja sen jälkeen kun paikannus on lakannut toimimasta. Tällainen ajattelutapa osoittaa vain sokeaa uskoa siihen mitä ruudulla näkyy ja tällaiset veneilijät ovat juuri niitä jotka ajavat kiviin jotka ovat ”väärässä paikassa”.
- Anonyymi
Ei ole veneilykausi mitenkään ohi. Palailin mökiltä tänään läntisellä suomenlahdella ja navigaattorikin osasi näyttää reittiä, jonka toki tunnen paremmin kuin taskuni.
- Anonyymi
Todella huolestuttavaa, kun kansa on niinpaljon jumissa kännyjen ja plottereiden kanssa. Tähänkohtaan tarvitaan vain maata kohti tuleva aurinkomyrsky ja mikään gps systeemi ei enää toimi. Yhtäkkiä kaikki pimenee ja ei ole karttoja, eikä paikkatietoa missä ollaan. Trossi kannattaa ainakin olla pikavalinnassa jos känny joskus sattuis toimimaan...
- Anonyymi
Hahaa hahaa!
Toi oli päivän paras:)
Mä olen huolissani siitä, että tuodaan löytökoiria ulkomailta. - Anonyymi
Plotterit ja muutkin navigointilaitteet kertovat heti, jos signaali katoaa tai muuttuu puutteelliseksi. Plotterissa usein näkyy myös paikannuksen tarkkuus metreinä.
Signaalin kadotessa tiedetään missä ollaan.
Navigointia voi jatkaa plotterin kartan avulla normaalina visuaalisena navigointinaja karttaa rullata liikkumisen mukaan. Pohjoinen ei katoa minnekään ja jos kartta on head-up määrityksellä, se kääntyy veneen mukaan niin, että ikkunasta näkyy se, mikä on todellista.
Ymmärrän, että maallikosta nämä asiat voi tuntua pelottavilta, mutta ei kannata olla meidän muiden puolesta huolissaan. Jos joskut pääset vesille, niin käy vaikka saaristolaivurikurssi ensin. Kun opit ymmärtämään navigointia, niin se ei ole outo ja pelottava asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plotterit ja muutkin navigointilaitteet kertovat heti, jos signaali katoaa tai muuttuu puutteelliseksi. Plotterissa usein näkyy myös paikannuksen tarkkuus metreinä.
Signaalin kadotessa tiedetään missä ollaan.
Navigointia voi jatkaa plotterin kartan avulla normaalina visuaalisena navigointinaja karttaa rullata liikkumisen mukaan. Pohjoinen ei katoa minnekään ja jos kartta on head-up määrityksellä, se kääntyy veneen mukaan niin, että ikkunasta näkyy se, mikä on todellista.
Ymmärrän, että maallikosta nämä asiat voi tuntua pelottavilta, mutta ei kannata olla meidän muiden puolesta huolissaan. Jos joskut pääset vesille, niin käy vaikka saaristolaivurikurssi ensin. Kun opit ymmärtämään navigointia, niin se ei ole outo ja pelottava asia."Pohjoinen ei katoa minnekään ja jos kartta on head-up määrityksellä, se kääntyy veneen mukaan niin, että ikkunasta näkyy se, mikä on todellista."
Höpön löpön. Useimmilla ei ole plotteriin kykettynä kompassia, vaan plotterin suunta tulee sekin gps-paikannuksen kautta. Eli se kartta ei todellakaan useimmissa huviveneissä käänny yhtään mihinkään jos signaali menetään. Mikäli käytetään nort-up asetusta, niin asia ei tietenkään ole ongelma, plotteri toimii silloin sähköisenä merikorttina (joskin niiden kartta-aineistot ovat täynnä virheitä verrattuna paperisiin merikortteihin), mutta head-up asetuksella onkin kiva navigoida kun kartta näyttää vaikka luodetta ylöspäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pohjoinen ei katoa minnekään ja jos kartta on head-up määrityksellä, se kääntyy veneen mukaan niin, että ikkunasta näkyy se, mikä on todellista."
Höpön löpön. Useimmilla ei ole plotteriin kykettynä kompassia, vaan plotterin suunta tulee sekin gps-paikannuksen kautta. Eli se kartta ei todellakaan useimmissa huviveneissä käänny yhtään mihinkään jos signaali menetään. Mikäli käytetään nort-up asetusta, niin asia ei tietenkään ole ongelma, plotteri toimii silloin sähköisenä merikorttina (joskin niiden kartta-aineistot ovat täynnä virheitä verrattuna paperisiin merikortteihin), mutta head-up asetuksella onkin kiva navigoida kun kartta näyttää vaikka luodetta ylöspäin.Plotterissa on nappi, josta ruudun saa näyttämään north-up eli taas oli huolesi turha :D
Merellä veneissä on kompassi kytketty plotteriin jo tutkankin takia. Voi tietenkin olla veneitä, jossa niin ei ole. Silloin palataan visuaaliseen navigointiin, joka muistuttaa vielä enemmän kartan käyttämistä eli ei mikään ongelma.
On tavallaan ihan hyvä, että maallikot ovat huolissaan navigoinnista koska se voi estää tekemästä jotain typerää. Vaarojen tiedostaminen on viisautta.
Pitäisi kuitenkin ymmärtää, ettei maakravulle tule mitään sellaista mieleen, joka ei olisi tullut veneilyn harrastajalle.
Suurimmat ongelmat veneilyssä eivät ole navigoinnissa tai paikanmäärityksessa ainakaan, kun lukee avustustapauksia. Järkevämpää olisi olla huolissaan siitä, miten moottorit huolletaan. Ne tuntuvat olevan niitä kompastuskiviä vai pitäisikö sanoa kareja.
- Anonyymi
Taitaa olla niin, että ketkä nyt veneilevät, seurailevat plotteria lähinnä sen vuoksi, että siitä voi päätellä, milloin bensan hinta nousee.
- Anonyymi
Niinpä, toukokuussa alkaa taas tämä typerysten kausi, jolloin Espoolaisveneet tunkevat joka kapeikosta minä-ensin-kun-mun-plotteri-näyttää-niin
Talven hiljaiset kuukaudet voi seurailla plotteria lähinnä huvittuneena ja huolestuneena, että lentokapiukot luulee tähtäävänsä / osuvansa satellittisignaalin avulla.
Ja osuvathan se, sinne minne signaalin hallitsijat ohjaavat, vaikka takaisin lähtöpaikkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, toukokuussa alkaa taas tämä typerysten kausi, jolloin Espoolaisveneet tunkevat joka kapeikosta minä-ensin-kun-mun-plotteri-näyttää-niin
Talven hiljaiset kuukaudet voi seurailla plotteria lähinnä huvittuneena ja huolestuneena, että lentokapiukot luulee tähtäävänsä / osuvansa satellittisignaalin avulla.
Ja osuvathan se, sinne minne signaalin hallitsijat ohjaavat, vaikka takaisin lähtöpaikkaan.Voi olla, mutta vielä typerämpää on kuvitella tietävänsä, mitä muut ajattelevat.
Sitten, kun lisätään typeryyttä, päästään niihin, jotka paitsi uksovat tietävänsi mitä muut ajattelvat, niin uskovat muiden ajattelevan vihamielisesti.
Tästä onkin vain häviävän pieni matka siihen, että tämä ajatustenlukija saa tautiluokituksen F20.
- Anonyymi
Vaikuttaa purjehtijoiden jutuilta, sekopäistä selko Suomea avohoidon terapia sivustolla suomi24
- Anonyymi
Ei näistä kirjoituksista pidä vetää mitään johtopäätöksiä aidoista purjehtijoista.
Täällä on muutamia häiriköitä, jota haluavat aiheuttaa epäsopua tai vain muuten huvikseen hämmentävät soppaansa.
Nämä höppänät saavat tämän keskusteluympäristön sellaiseen tilaan, ettei täällä kohta ole muita kuin näitä sönköttäjiä.
Toivottavasti tämä palsta riittää heille, eikä heidän tarvitse aiheuttaa suurempaa vahinkoa jossakin muualla.
Navigaario
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397820Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822