Paras tapa myrkkymaalin poistoon?

Anonyymi

Onko kokemuksia lasimurskalla pohjan puhaltamisesta? Tuleeko riittävän sileää jälkeä vai onko skrabaaminen parempi? Millainen skraba on paras?

36

1889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puhallutin lasimurskalla oman veneeni pohjan. Jälki on sopivan karhea antamaan alusta 2k-primerin maalaamiselle. Samalla paljastuu laminointivaiheessa laminaattiin mahdollisesti syntyneet kuplat, jotka aukeavat paikattavaksi epoksilla. Puhalluksen jälkeen runkosi on siksi hyvän pohjustuksen jälkeen parempi kuin uutena.

      Venemestari lehdessä oli artikkeli viime vuoden Venemessuillakin esillä olleesta Windy veneen pohjan kunnostuksesta. Löydät siitä myös YouTube videon, josta näet miten ammattilaiset käyttävät nimenomaan lasia pohjan puhallukseen.

      • Anonyymi

        Ei laminointivaiheessa pohjaan mitään kuplia synny, ne ovat osmoosin aiheuttamia. Siinä tapauksessa pesu vedellä moneen kertaan ja sitten kuivaus jonka jälkeen vasta maalaus. Parasta olisi saada veneen pohja pidetyksi monta viikkoa jatkuvasti märkänä jotta osmoosin tuloksena syntyneet happamat nesteet liukenisivat pois kuplakohdista. Kaikki suihkupuhallusmenetelmät ovat pian kiellettyjä yleisissä venesatamissa joten suosittelen pohjan skrapaamista puhtaaksi. Pressu alle ja skrapaan imuriliitäntä. Lisäksi työskentelyalueen suojaus tuulelta pressuilla ettei tuuli levitä hiomajätteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laminointivaiheessa pohjaan mitään kuplia synny, ne ovat osmoosin aiheuttamia. Siinä tapauksessa pesu vedellä moneen kertaan ja sitten kuivaus jonka jälkeen vasta maalaus. Parasta olisi saada veneen pohja pidetyksi monta viikkoa jatkuvasti märkänä jotta osmoosin tuloksena syntyneet happamat nesteet liukenisivat pois kuplakohdista. Kaikki suihkupuhallusmenetelmät ovat pian kiellettyjä yleisissä venesatamissa joten suosittelen pohjan skrapaamista puhtaaksi. Pressu alle ja skrapaan imuriliitäntä. Lisäksi työskentelyalueen suojaus tuulelta pressuilla ettei tuuli levitä hiomajätteitä.

        Kyllä gelcoatissa voi olla/on kuplia ja "pinholeja", ne syntyvät kun gelcoat levitetään muottiin. Ruiskulevityksessä harvemmin, pensselillä tms. levitettäessä useamminkin. Ne voivat paljastua puhalluksessa.

        Ja kyllä laminaatissakin kuplia on valömistuksen jäljiltä, mutta toivottavasti ne eivät tule puhalluksessa näkyviin. Se nimittän tarkoittaisi, että on menty gelcoatista läpi. Käsinlaminoidessa kuplia tulee paljonkin, ja laminaattia telataan kovatelalla ilman poistamiseksi. Ei se koskaan 100 % onnistu. Injektoidessakin harvemmin joka paikka on täysin ilmaton, hartsi voi vaahdota tai muotti/säkitys vuotaa.

        Täysin ilmaton, täydellisesti "vettynyt" lasikuitulaminaatti on kirkasta ja läpinäkyvää. Oikein injektoimalla sellaista saa aikaan jos kaikki onnistuu, käsilaminoimalla ei koskaan.


      • Anonyymi

        Mikähän firma PK-seudulla puhalluksia tekee? Onko kokemusta? Hintataso 40ft rungon osalta?


    • Anonyymi

      Luultavasti on sama puhaltaako lasi- vai hiekkamuruilla. Yhtä kovia ovat molemmat. Veneitteni pohjia on puhallettu hiekalla Turkissa ja toista venettä hiekka vesiseoksella Espanjassa. Jälkimmäinen ei ilmeisesti pölise. Jos vanha epoksikin poistetaan ennen uuden maalausta jää pinta karheaksi. Ilmeisesti paineen ja hiekan karkeuden säädöllä osaava suihkuttaja tekee sopivan pinnan. Pyysin kevyen hionnan paperilla ennen kaikkien kerrosten maalausta, mitkä tehtiin ruiskulla. Tulos oli loistavan sileä. Hiekkapuhalluksen ja telaamisen jälkeen tavallinen.
      Noin puoli tusinaa veneen pohjia olen vuosikymmeniä hoivaillut näkemättä kuplia. Ei valmistusvaiheessa syntyneet laminaatin kuplat voi olla tavallinen ongelma. Ja selviäähän kuplan luonne heti puristettaessa. Ainoat löytämäni kuplat ovat olleet märässä peräsimessä osmoosikuplia ennen avausta ja korjausta. Toinen kuplatyyppi on laaja, loiva jos maalikerroksia on runsaasri erilaisia. Avatessa tällaisen kuplan alta löytyy lisää maalikerroksia ja ehlä epoksointi. Se onkin sitten puhalluksen aihe.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Puhalluksessa nimenomaan tulevat hyvänä puolena esiin pienet ilmataskut, jotka ovat siis syntyneet valmistusprosessin aikana. Ne ovat hyvin tyypillisiä lasikuituveneissä.

      Venemestarin 5/2019 artikkelissa pohjan kunnostuksessa asiasta kirjoitettiin havainnollisten kuvien kanssa mm. seuraavasti: "Lasikidepuhallus paljastaa pohjan vauriot ja rakenteen valmistusvirheet, kuten pinnan alle jääneet pienet ilmataskut. Käsinhionnassa ne jäisivät paljastumatta. Ilmataskut kannattaa avata ja täyttää, sillä pahimmillaan niistä voi muodostua kosteita, osmoosia aiheuttavia rakkuloita."

      Oma kokemus tukee juuri tuota ja suosittelen ehdottomasti puhallusta lasilla. Urakoitsijoita löytyy lukuisia, mutta useimmat haluavat että vene tuodaan heille työstettäväksi. Talvella veneen siirtäminen ei ole välttämättä kovin helppoa riippuen missä veneesi telakoit.

      • Anonyymi

        Ei kuulosta uskottavalta nuo jutut,että vain puhaltamalla saadaan kiitettävä lopputulos!Olen nähnyt käsin skrapalla tehtyä työjälkeä ja lopputulosta ja oli kiitettävä!Ja rahaa säästyy puoli sankollista!

        Danny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulosta uskottavalta nuo jutut,että vain puhaltamalla saadaan kiitettävä lopputulos!Olen nähnyt käsin skrapalla tehtyä työjälkeä ja lopputulosta ja oli kiitettävä!Ja rahaa säästyy puoli sankollista!

        Danny

        "Vain puhaltamalla saadaan kiitettävä lopputulos"?. Ei sellaista ole kukaan väittänyt. Mutta puhaltamisesta yritetään keskustella. Skrapaamalla ja hionnalla voi myös saada hyvän lopputuloksen mutta halpuus toteutuu vain itse tehtynä koska työtunteja.menee niin paljon enemmän. Muitakin ongelmia on. Kuivahiontana myrkky leviää ympäristöön, hengitystiet pitää suojata ja työasennot ovat raskaita tai ikääntyneelle mahdottomia. Maalin poistoaineet ja suojapressu veneen alla on sotkuista puuhaa eikä poista epoksiprimeria ( voi oola etukin jos niin haluaa). Aika iso urakka verrattuna puhaltamiseen.
        Valmistusvaiheen kuplia etsivä joutuu poistamaan gelcoatin, eihän kuplat muutoin näy?.
        seppomartti


    • Anonyymi

      Pk-seudulla teetettynä vuosikymmeniä toimineella telakalla pohja putsataan skraballa ja imurilla.
      Miksi ammattilaiset, jotka tekevät kymmeniä veneen pohjia vuodessa, eivät käytä puhallusta? En tiedä vastausta.

      Hintaa työlle tuli 170 euroa neliö, sisältää vanhan myrkyn ja epoksin poiston, uudelleen epoksoinnin ja myrkkymaalauksen.

      En osaa sanoa, paljonko lasimurskapuhalluksen neliöhinta olisi, enkä sitäkään, paljonko tulee hintaa lämpimälle hallille epoksointia ja myrkkyä varten kuljetuksineen, nostoineen ja laskuineen. 5 asteessa tuulisessa satamassa en alkaisi mittavaa pohjaremppaa keväällä tekemään.....

      Joskus 2000-luvun taitteessa tein itse rannassa ulkona keväällä yhteen 9-metriseen pelkän myrkkymaalauksen ja kylmän sekä tuulen vuoksi pinta meni aivan perseelleen ja täyteen roskia. Kaiken huipuksi vaahtomuovitela suli epoksiin, jota laitoin putsattuun köliin ennen myrkkyä.

      En tiedä, säästääkö noilla lasihommilla mitään ja missä niitä saa tehdä. Pk-seudun veneseuroissa ainakin puhaltaminen on järjestään kielletty nykypäivänä. Kuljetuttaako vene jonnekin metsätielle ja puhaltaa siellä. Paskat ympäristöön ja kyllä säästin.....?

      • Anonyymi

        170€/ m2 on kalliimpi , mitä Välimerellä maksoin mutta vertailu ontuu. Puhaltamisen etu on nopeus ja vaivattomuus. Veden kera saa ilmeisesti sotkun paremmin hallittua ja kerätyksi. Rajoittava tekijä on erityisten tilojen tarve puhallukseen ja ruiskumaalaukseen. Niitä ei liiemmin pääkaupunkiseudullakaan ole.
        seppomartti


    • Anonyymi

      Pohjaremppaa varten pukki kannattaa jo syksyllä laittaa ison pressun päälle. Vene pukille, ja toinen pressu "verhoksi" kyljestä maahan. Kylkeen kiinni jesarilla, alareunaan lankkuja ja painoja päälle. Näin saadaan estettyä puhallus- tai skrabausjätteen leviäminen ympäristöön. Veneen päälle oma pressu vielä suojaksi. Mielummin vesilinjaan asti, niin tuuli ei vie kylkeen teipattua pressua mukanaan.

      Myrkkymaalin poisto onnistuu joko puhaltamalla tai skrabaamalla. Reilun kymmenmetrisen veneen puhaltamiseen menee ammattilaiselta puoli päivää. Skrabausnopeus on n. 1 m2 tunnissa. Hyvän hengityssuojaimen ja suojalasien käyttö on välttämätöntä. Huolellinen siivous myrkkymaalin poiston jälkeen.

      Kummallakaan tavalla pohja ei ole myrkkymaalin positon jälkeen maalausvalmis, vaan se pitää hioa vielä epäkeskolla tms., jotta saadaa skrabausjäljet, mahdolliset maalijäämät ja puhalluksen tapauksessa karkea ja laikukas pinta sileäksi. Jos haluaa epoksitkin kokonaan pois, on hiottavaa enemmän. Skrabaamalla epoksi ei oikein irtoa, ja puhaltamallakin epoksin poisto on vaikeaa, koska kovuusero gelcoatiin on pieni. Menee helposti gelcoat mukana.

      Sitten vielä huokosten kittaus, kittausten hionta, pölyn poisto, ja pohja on maalausvalmis.

    • Anonyymi

      Kelit auttaa.

      Ei muuta kun vene veteen ja odotellaan pakkasyötä. Kun rannan riitteessä ajelee, niin puhdasta tulee. Pitää olla tarkkana, ettei mene ahneeksi toi hionta :)

    • Anonyymi

      Puhallutin veneeni pohjan vuosi sitten lasimurskalla ja hinta oli tingittynä noin 100e/pituusmetri (pk-seudulla). Kuplia puhkesi jonkun verran kitattavaksi. Hioin pohjaa jonkun verran ennen maalausta käsin karkealla hiomapaperilla - suoraankin olisi kai voinut maalata. Päädyin lopulta teettämään maalauksen ammattilaisella, joka olisi kaapinut pohjan ennen maalausta reilu 10% kalliimmalla kuin puhallus.

      Maalauksesta on vielä sanottava, että ei olisi uskonut miten ammattilainen maalaa sellaisen appelsiinipinnan - pinta on melkein lähempänä golf-palloa. Tiedä johtuiko siitä vai mistä, mutta löpön kulutus ei laskenut ollenkaan vanhaan pahasti lohkeilluun pohjaan verraten. Sen takia ei siis liukuvan veneen pohjan maaleja välttämättä kannata uusia.

      • Anonyymi

        Maalaus on oma taiteenlajinsa. Huonoimman tuloksen saa minimivaivalla, parhaseen tulokseen menee enemmän aikaa ja tupakkaa. Jos tilaaja ei speksaa jollain tavalla pinnan laatua, ammattilainen tekee minimivaivalla.


    • Anonyymi

      Eikös soodapuhallus olisi hyvä.

    • Anonyymi

      Sooda sotkee aivan perkeleesti. Sitä on koko vene täynnä, jos et vedä runkoa elmukelmun peittoon.

      Lisäksi puhalluksen jälkeen pohja on pestävä todella huolella, pienikin määrä soodajäämiä keittää maalit ylös.
      Missään veneseuralla tai asutuksen lähellä soodaa ei voi käyttää. Järkyttävä sotku siitä tulee ja kaiken huipuksi paskat leviävät soodapölyn mukana ties minne.

      Soodapuhaltajien väite "katoavasta" maalista on kusetusta. Samoin kuivajään tapauksessa. Puhallusainekaan ei "katoa" minnekään, vaan hajoaa pölyksi (kuivajää haihtuu). Lasimurska sotkee aivan samoin kuin hiekka, ja myrkyn/epoksinsekainen puhallusjäte on ongelmajätettä.

      Puhalluksen hintaan ei kuulu sotkun siivous eikä jätteiden toimittaminen ongelmajätteisiin - mikä maksaa ongelmajätemaksun (ei todellakaan ilmaista).

      Parisataa kiloa myrkynsekaista hiekkaa/lasia/soodamujua on jo peräkärrylastillinen, päälle kasa likaisia pressuja, joilla ei tee mitään.

      Puhaltaja ei niitä vie minnekään.

      Lisäksi tohelo puhaltaja saattaa puhaltaa paikoin gelcoatit mäkeen ja sitten ollaankin jo todella jännän äärellä....

      Näitä puhaltajia on joka lähtöön ja suurin osa on itseoppineita, jostain laitteet ostaneita varsinaisia yrittäjiä....

      Paras kun teetätte homman osaavalla telakalla. Pyydätte tarjouksen, viette avaimet toimistoon ja kerrotte haluamanne myrkyn merkin ja värin. Sitten maksatte laskun ja haette veneen pois.
      Pohjaremppa ei ole säästön paikka. Säästäkää mieluummin pesuissa ja vahauksissa ja helojen/köysistöjen kunnostamisessa.

      Ulkona rannassa Bilteman vehkeillä kylmässä kevätilmassa ei synny kuin paha mieli ja huono jälki. Lisäksi "halpa ja nopea" puhallus lopulta tulee kumminkin työlääksi ja hintoihinsa kun jätteet on kuskattava jatkokäsittelyyn pohja on hiottava ja kitattava puhalluksen jälkeen ja sitten pensselillä tai telalla tehty pinta ei kuitenkaan ole hyvä edes omasta mielestä.

      Ammattilainen tekee homman, hoitaa jätteet ja vetää ruiskulla sileän pinnan.

      Jos jostain kannattaa maksaa ulkopuoliselle, niin minusta ainakin pohjarempasta, lasikuitukorjauksista ja vaikkapa veneen maalauksesta.

      Tietysti jollain voi olla intoa odottaa sitä kevään ainoaa lämmintä päivää ja sitten notkua satamassa viikonloppu toisensa jälkeen näpit jäässä ja hermot kireällä :).

      • Anonyymi

        Helpottiko?


      • Anonyymi

        Omasta puolitonnarista on myös myrkkymaali paikoin lohkeillut. Pohjaan on vedetty epoksit 15 vuotta sitten. Tarkoitus oli hioa myrkyt pois talven aikana, mutta päätinkin olla ryhtymättä hommaan. Mietin, mitä haittaa lievästi lohkeilusta on. Onko kyseessä lähinnä kosmeettinen ongelma, joka vaivaa lähinnä silloin kun vene on ylhäällä? Toki täysin sileä pinta on hydrodynaamisesti tehokkaampi, mutta ero hieman karkeampaan pohjaan tuskin on kovin merkittävä. Ehkäpä siirrän remppaa vielä muutamalla vuodella eteenpäin..


      • Anonyymi

        Omalla kokemuksellani pohjan puhalluttaminen on toki järkevintä pitää urakoitsijalta tilattavana työnä ja valita luotettava urakoitsija. Mutta loput työvaiheet on kyllä helppo tehdä itse. Työnlaatu syntyy huolellisuudella ja itse tekemällä vaivaa näkien saa kyllä säästettyä melkoisen summan. Jokainen punnitsee lopulta itse mihin taidot riittävät, mutta esim. pohjan maalaaminen työohjeita noudattaen ei ole rakettitiedettä.


      • Anonyymi

        Juuri noin. Lisäksi voi tulla vielä vahingonkorvausvaatimuksia naapuriveneiden omistajilta.


    • Anonyymi

      Teetin Lindgrenin telakalla keväällä 2019 25-jalkaisen (7,7m) veneeni pohjan perusteellisen putsauksen ja uudelleen myrkkymaalauksen; Hempelin Hard Racing -myrkyllä.
      Hintaa tuli kaikkineen 3570 euroa tasan ja pinnanlaatu erinomainen.

      Kallista vai ei - sen voi jokainen itse päättää. Ei tarvinnut itse tehdä muuta kuin maksaa lasku.

      • Anonyymi

        Lisäyksenä edelliseen, siis ylläoleva sisälsi epoksien poiston ja uudelleen epoksoinnin.


      • Anonyymi

        Todella.edullinem.
        seppomartti


      • Anonyymi

        Todella.edullinem.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella.edullinem.
        seppomartti

        25-jalkaisessa pohjan pinta-alaa on aika vähän. Voisi olettaa, että hinta skaalautuu suoraan neliöiden määrällä. Jos näin on, 36-38 jalkaisen hinta olisi 7000 EUR paikkeilla, mikä ei ole ihan pikkuraha.


    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla on urakoitsija joka tekee märkähiekkapuhalluksen (ei pölyä) talvisäilytyspaikalla. Järjestelmä imee käytetyn hiekan säiliöön. Vene on helppo ympäröidaä kevytpeitteellä.
      En tiedä urakoitsijaa mutta viime talvena ainakin yksi vene puhdistettiin talvisäilytyspukilla satamassa.

    • Anonyymi

      Kiinnostaa.
      Lasimurska vai lasikuula?
      Minulla kokemusta vain lasikuulasta.

      • Anonyymi

        <märkähiekkapuhalluksen>


      • Anonyymi

        Lasikuulilla ainakin moottorihommissa puhallellaan lähinnä kiertokankia ja alumiinisia osia pintajännityksen ja sitä kautta kestävyyden parantamiseksi kiillotetuissa high-performance -osissa.

        Lasimurska taas on jätelasia, joka sellaisenaan sopii puhaltamiseen hyvin, esimerkiksi pelti ei veny niin helposti kuin hiekalla. Lisäksi jättää karheamman pinnan kuin hieno puhallushiekka.

        Lasipuhallus märkänä takaisinkeräyssysteemillä varmasti olisi aika ihanteellinen.
        Sitten kun olisi vielä se lämmin maalauspaikka, ruiskumaalausvehkeet ja taito tehdä tasainen pinta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasikuulilla ainakin moottorihommissa puhallellaan lähinnä kiertokankia ja alumiinisia osia pintajännityksen ja sitä kautta kestävyyden parantamiseksi kiillotetuissa high-performance -osissa.

        Lasimurska taas on jätelasia, joka sellaisenaan sopii puhaltamiseen hyvin, esimerkiksi pelti ei veny niin helposti kuin hiekalla. Lisäksi jättää karheamman pinnan kuin hieno puhallushiekka.

        Lasipuhallus märkänä takaisinkeräyssysteemillä varmasti olisi aika ihanteellinen.
        Sitten kun olisi vielä se lämmin maalauspaikka, ruiskumaalausvehkeet ja taito tehdä tasainen pinta :)

        Itse itseäni toistaen. Luultavasti vesi- hiekkaseos on hyvä kun puhalluspainetta ja hiekan karkeutta osataan säätää. Enlantilainen puhaltaja Espanjassa lupasi puhaltaa myrkyt pois siten, että epoksointi jää ehjäksi. Rohkenin epäillä eikä epoksointi ollut ehjä. Mutta mitään yllä kuvattua ongelmaa kuten kuplia, monttuja, paklattavaa, hiottavaa tms ei jäänyt. Ruiskumaalausen jälkeen oli erityishyvä.
        Yllä mainittu suomalaishinta 100€/ m on älyttömän halpa. Ei sillä voi.mitään kunnollista saada aikaan. 13m vene 1200?
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse itseäni toistaen. Luultavasti vesi- hiekkaseos on hyvä kun puhalluspainetta ja hiekan karkeutta osataan säätää. Enlantilainen puhaltaja Espanjassa lupasi puhaltaa myrkyt pois siten, että epoksointi jää ehjäksi. Rohkenin epäillä eikä epoksointi ollut ehjä. Mutta mitään yllä kuvattua ongelmaa kuten kuplia, monttuja, paklattavaa, hiottavaa tms ei jäänyt. Ruiskumaalausen jälkeen oli erityishyvä.
        Yllä mainittu suomalaishinta 100€/ m on älyttömän halpa. Ei sillä voi.mitään kunnollista saada aikaan. 13m vene 1200?
        seppomartti

        Jos kuplia on, ne ovat gelcoatissa ja toki itse laminaatissa. Jos epoksit on jätetty pääosin puhaltamatta pois, kuplat voivat jäädä piiloon. Toinen juttu on se, että kuplia olen nähnyt erityisesti vanhemmissa veneissä, johtuneeko gelcoatin levitystavasta ? Uudemmissa gelcoatti levitetään muottiin ruiskulla, jolloin kuplia ei juurikaan ole. Vanhemmissa ehkä levitetty pensselillä tai telalla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse itseäni toistaen. Luultavasti vesi- hiekkaseos on hyvä kun puhalluspainetta ja hiekan karkeutta osataan säätää. Enlantilainen puhaltaja Espanjassa lupasi puhaltaa myrkyt pois siten, että epoksointi jää ehjäksi. Rohkenin epäillä eikä epoksointi ollut ehjä. Mutta mitään yllä kuvattua ongelmaa kuten kuplia, monttuja, paklattavaa, hiottavaa tms ei jäänyt. Ruiskumaalausen jälkeen oli erityishyvä.
        Yllä mainittu suomalaishinta 100€/ m on älyttömän halpa. Ei sillä voi.mitään kunnollista saada aikaan. 13m vene 1200?
        seppomartti

        En tiedä mihin odotukset tuolle 100e/m-hinnalle ovat nousseet, mutta se oli pelkkä "myrkyn" poispuhallus eikä jäljessä ollut mielestäni mitään moitittavaa. Siivosi myös sotkunsa melko hyvin. Ja hinta oli verollinen, vaikka olisi mielellään puhaltanut myös verot - ja saattoi ne innokkuutensa perusteella puhaltaakin, vaikka laskulla maksoin firman tilille.


    • Anonyymi

      Jos gelcoatissa on kuplia, ne ovat osmoosia. Vai väittääkö joku nyt ihan vakavalla naamalla, että uuden veneen pohjassa on gelcoatissa kuplia ja sen päälle vedetään epoksi?

      Onko ko. väitteen esittäjä ikinä nähnyt tuliterän veneen pohjaa?

    • Anonyymi

      Jos puhallus ei onnistu, niin suosittelen Mirkan Deros epäkeskoa 8 mm liikkeellä, Abranet P40 hiontaverkkoa ja imuria. Tuolla yhdistelmällä tein 10 m veneen pohjatyöt, jonka pohjassa monta kerrosta lohkeilevaa myrkkymaalia.
      Kokeilin ensin halpisepäkeskolla, ei tullut mitään. Pölyäminen pysyi yhdistelmällä hyvin hallussa mutta hengityssuojainta kannattaa käyttää. Epoksiksi esim. Epocoat 21 Primer, joka Hempeliä halvempaa, mutta speksien mukaan vähintään yhtä hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe