Ei kenelläkään sattuisi olemaan hyväkuntoisia 215/60R17 kitkarenkaita, jotka haluaisi vaihtaa nastarenkaisiin?
Käytetyssä autossa tuli Nokian Hakkapeliitta 9 nastarenkaat ja haluaisin vaihtaa ne kitkarenkaisiin. Nastarenkailla on tuskin ajettu enemmpää kuin 4000km. Voisikohnan rengasliikeet hyvittää tällaista mitään, jos ostaisi uudet renkaat?
Haluatko luopua kitkarenkaista?
21
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Just pari viikkoa sitten vaihdoin yhden talven ajetut kitkat pois. En
älynnyt edes kysyä oisko niistä jotain hyvitetty. - Anonyymi
Kyllä niitä torista yms. löytyy , itse ostanut jo vuosia kitkarenkaita suoraan sellaisilta selittäjiltä jotka kertovat että kun vaimo ajaa niin nastat jne,,,,seliselityksiä mutta saapahan näiltä renkaat halvalla ja kitkarenkaat pitäisi saada huokeammalla jo uutena mutta usein se on päin vastoin joka aiheuttaa pahennusta ja ärsytystä kuten esim, audin ostaminen yhtä kova se on ammattikateelliselle kitkarenkaiden ostaminen,,,
- Anonyymi
Oletko sä nyt ihan kahjo, kuka nyt hyvät kitkat vaihtais nastarenkaisiin - Varsinkaan etelä suomessa!!!
- Anonyymi
Miks ei, koska vastustan suolaamista, jota täällä etelä suomessa on taas tänäkin talvena jo tehty.
- Anonyymi
Laita johkin Toriin tai Nettivaraosaan myyntiin, ei rengasliikkeet ota niitä kun muutenkin hyllyt täynnä uusia renkaita.
Uutena nuo maksaa jotain 650€, oletan että nyt menossa korkeintaan toinen talvi noilla kilometreillä joten valmistusvuosi ehkä 2017 tai 2018?
300€ noista voi hyvin saada käytettynä. Älä kuitenkaan älyttömiä pyydä kuten monet käytettyjen renkaiden myyjät, silloin et saa myytyä. - Anonyymi
Ois sama tarve. Auton mukana tuli myös Nokian nastat, joista haluisi päästä eroon. Millään ei viitsisi laittaa rahaa uusiin kitkoihin kun ajokilometrit todella vähäiset kuitenkin. Toisaalta auto parkissa ylämäessä, joten "normitalvena" tuosta lähteminen kitkoilla saattaa vajaavetoisella olla haastavaa.
- Anonyymi
No nyt asenne paistaa läpi, et edes huomaa että sulla on kitkat, normaali ajossa, normaali kuski , normaali auto.
- Anonyymi
Nokian renkaat kuluu sen verran nopeasti ettei niillä kauaa tarvi ajaa. Eri asia esim Michelinin kanssa, mielummin ottaisin Misukan kitkat mutta nämä 8 talvea ajetut, uutena myös TM rengastestin voittaneet, x ice north 2 renkaat vielä niin hyväkuntoisia ja hyvin pitäviä ettei viitsi vaihtaa pois.
- Anonyymi
Minua ei haittaa lainkaan talvirenkaiden kuluminen, mitä tekee 8 talvea ajetuilla misukan kitkoilla, ei v*ttuakaan. Ominaisuudet kadonneet vuosia sitten, kusiluistimet kirjaimellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua ei haittaa lainkaan talvirenkaiden kuluminen, mitä tekee 8 talvea ajetuilla misukan kitkoilla, ei v*ttuakaan. Ominaisuudet kadonneet vuosia sitten, kusiluistimet kirjaimellisesti.
Ja pointti oli?
Nastajyrsimistä pito katoaa vieläkin nopeammin. Paljon ajavilla tuppaa nastakin katoamaan, josta, ehkä, päätellään vaihtoajan tulleen. Tai siis katsastusmies päättelee... ei köyhä nastarenkailija uusia renkaita osta, ellei ole ihan pakko!
Vähän ajavilla kumi kovettuu ja kestää sen vuoksi isältä pojalle, nimim. kokemusta on. Eikä nastatkaan irtoile.... näyttää hyvältä, mutta pito ei ole juuri kesärengasta kummempi.
Vähän ajavilla ei ole tuntumaa auton käytökseen, joten eivät tunnista renkaidensa muuttumista hengenvaarallsiksi. Lopputulos: nastarenkailijasta tulee usein tilastomerkintä - ja nimenomaan talven yllättäessä!
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Kitkarenkailla pito säilyy tasaisempana renkaan käyttöiän (Mootorilehti on tätä testannut), mutta käyttöikä loppuu jo kauan ennen kuin rengas on kulunut sakkorajalle! Moottorilehden testin perusteella kitkarengas on loppuunajettu, kun urasyvyys on 4 mm ja omat kokemukseni tukevat tätä.
Aika pitkään saa silti kitkarenkailla ajelle, 4-5 talvea ja luokkaa 40 tkm. Ei kaikki kesärenkaatkaan tätä pitempään kestä.
Valitettavasti osa kitkarenkaiden käyttäjistäkin on nuukapettereitä, jotka jatkavat ajoa, esin talvirekaiden sakkorajalle saakka ja loppuviimeeksi renkaat ajellaan kesällä kankaille saakka. Ei kuulemma ongelmaa, kunhan ei tarvi jarrutella.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua ei haittaa lainkaan talvirenkaiden kuluminen, mitä tekee 8 talvea ajetuilla misukan kitkoilla, ei v*ttuakaan. Ominaisuudet kadonneet vuosia sitten, kusiluistimet kirjaimellisesti.
Tuossa kyllä puhun 8 talvea ajetuista nastoista jos osaisit lukea. X ice north on nasta, kitka on pelkkä x ice. Kuten myös mainitsen, pito on vielä 8 talvea ajetuissa misukan nastoissa niin hyvä että en viitsi vaihtaa pois vaikka haluaisin kitkat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pointti oli?
Nastajyrsimistä pito katoaa vieläkin nopeammin. Paljon ajavilla tuppaa nastakin katoamaan, josta, ehkä, päätellään vaihtoajan tulleen. Tai siis katsastusmies päättelee... ei köyhä nastarenkailija uusia renkaita osta, ellei ole ihan pakko!
Vähän ajavilla kumi kovettuu ja kestää sen vuoksi isältä pojalle, nimim. kokemusta on. Eikä nastatkaan irtoile.... näyttää hyvältä, mutta pito ei ole juuri kesärengasta kummempi.
Vähän ajavilla ei ole tuntumaa auton käytökseen, joten eivät tunnista renkaidensa muuttumista hengenvaarallsiksi. Lopputulos: nastarenkailijasta tulee usein tilastomerkintä - ja nimenomaan talven yllättäessä!
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Kitkarenkailla pito säilyy tasaisempana renkaan käyttöiän (Mootorilehti on tätä testannut), mutta käyttöikä loppuu jo kauan ennen kuin rengas on kulunut sakkorajalle! Moottorilehden testin perusteella kitkarengas on loppuunajettu, kun urasyvyys on 4 mm ja omat kokemukseni tukevat tätä.
Aika pitkään saa silti kitkarenkailla ajelle, 4-5 talvea ja luokkaa 40 tkm. Ei kaikki kesärenkaatkaan tätä pitempään kestä.
Valitettavasti osa kitkarenkaiden käyttäjistäkin on nuukapettereitä, jotka jatkavat ajoa, esin talvirekaiden sakkorajalle saakka ja loppuviimeeksi renkaat ajellaan kesällä kankaille saakka. Ei kuulemma ongelmaa, kunhan ei tarvi jarrutella...."Valitettavasti osa kitkarenkaiden käyttäjistäkin on nuukapettereitä, jotka jatkavat ajoa, esin talvirekaiden sakkorajalle saakka ja loppuviimeeksi renkaat ajellaan kesällä kankaille saakka. Ei kuulemma ongelmaa, kunhan ei tarvi jarrutella...."
Taidat olla vielä aika nuori kuski jos kumia noin kovin täytyy polttaa. Tässä nyt aluksi hieman tietoa asiasta "Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6mm ja talvirenkaissa 3mm".
Eli jos sen talvirenkaan nyt ajaa sakkorajalle (3mm) NIIN melkoista kuminpolttoa pitää harrastaa jos meinaa kesän aikana saada yli 3mm pinnasta pois (kankaille saakka)!
No kukin ajaa tyylillään ja itse todellakin ajan kitkoilla ne viimeiset kilometrit "seuraavana kesänä"! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Valitettavasti osa kitkarenkaiden käyttäjistäkin on nuukapettereitä, jotka jatkavat ajoa, esin talvirekaiden sakkorajalle saakka ja loppuviimeeksi renkaat ajellaan kesällä kankaille saakka. Ei kuulemma ongelmaa, kunhan ei tarvi jarrutella...."
Taidat olla vielä aika nuori kuski jos kumia noin kovin täytyy polttaa. Tässä nyt aluksi hieman tietoa asiasta "Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6mm ja talvirenkaissa 3mm".
Eli jos sen talvirenkaan nyt ajaa sakkorajalle (3mm) NIIN melkoista kuminpolttoa pitää harrastaa jos meinaa kesän aikana saada yli 3mm pinnasta pois (kankaille saakka)!
No kukin ajaa tyylillään ja itse todellakin ajan kitkoilla ne viimeiset kilometrit "seuraavana kesänä"!Mamuna mä ainakin ajan nastoilla kesät , sekä talvet. Onko se teille alkuperäiskansalle suurikin ongelma?...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua ei haittaa lainkaan talvirenkaiden kuluminen, mitä tekee 8 talvea ajetuilla misukan kitkoilla, ei v*ttuakaan. Ominaisuudet kadonneet vuosia sitten, kusiluistimet kirjaimellisesti.
Juuri on asiat näin, useimiten nastojen puolesta vouhkaa sellaiset joilla on esikouluikäiset nastarenkaat joissa nastatkin ovat mallia kuusi vuotiaan purukalusto, kuinka ne on loistavat on ne pari kolme talvea sitten alkaa kumi huononemaan,
Mun exllä oli hakkapeliitat kymmenen vuotta vanhat renkaat ja kulutuspintaa kuin uusissa renkaissa kaikki nastatkin kiinni vielä no, 1,4 koneella golf mutta niillä renkailla ei tehnyt mitään ei yhtään mitään ei ne pitänyt mikä tahansa uusi korealainen kitkarengaskin piti niihin verraten loistavasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa kyllä puhun 8 talvea ajetuista nastoista jos osaisit lukea. X ice north on nasta, kitka on pelkkä x ice. Kuten myös mainitsen, pito on vielä 8 talvea ajetuissa misukan nastoissa niin hyvä että en viitsi vaihtaa pois vaikka haluaisin kitkat.
Aivan sama kummat kyseessä, kusiluistimet molemmat tuon ikäisinä.
- Anonyymi
Nokian nastarenkaat kestää kyllä normaalisti sen 10 vuotta. Kitkarenkaat voi mennäkin jo puolta nopeammin.
- Anonyymi
Itse olen ajanut Nokian nastoilla yli sen 10 vuotta pari rengas-sarjaa ja hyvin ovat kestäneet ja pitäneet siihen asti. Riippuu varmaan tietysti se renkaiden kesto ajotyylistä, ohjauskulmista sekä rengaspaineista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen ajanut Nokian nastoilla yli sen 10 vuotta pari rengas-sarjaa ja hyvin ovat kestäneet ja pitäneet siihen asti. Riippuu varmaan tietysti se renkaiden kesto ajotyylistä, ohjauskulmista sekä rengaspaineista.
Ja säilytyksestä ja ajokilometreistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja säilytyksestä ja ajokilometreistä.
Nekin ja minkälaisella tienpinnalla on tullut talven aikana ne kilometrit ajettua. Lumi ja jääpinnalle ne kitkarenkaatkin on suunniteltu.
- Anonyymi
Niinpä. Itse vaan en vaihda kitkoista nastoihin, joilla ajelin 20 vuotta, eikä mitään hyötyä. Ihmettelen tänäkin talvena, kun suuri osa ajellut jo 3-4 kuukautta nastoilla, ja ihan turhaan. Jurnuttavat ja odottavat sitä talvea. Kitkoilla pärjää vähintään yhtä hyvin. Lisäksi, voi ajella pitempään, vaikkapa ympäri vuoden, kuten usein itsekin.
- Anonyymi
Mitä tähän voisi taas sanoa ja ihmetellä tätä, että toissa päivänä täällä etelässä taas suolattiin asfaltti paljaaksi, kun oli ripaus lunta satanut ja seuraavana päivänä eli eilen oli selvästi plussan puolella keli. Ei mitään hyötyä suolasta ja aivan turhaa touhua, koska nastarenkailla olisi pärjännyt ilmankin suolaa.
Ja sitten syytetään, että tämä tienpinnan karheus on nastarenkaiden syytä, kun miksi ei anneta nastojen tehdä sitä rouhimista lumi/jääpinnalle? Ihan voi syyttää suolaamisesta tätä tienpinnan huonoa kuntoa monessa kohtaa ja kaikkea muutakin haittaa mitä suolaaminen aiheuttaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065