Muutosehdotuksia katsastukseen

Anonyymi

On yleisesti tiedetty ja hyväksytty fakta, että katsastus on nykyään täysin turhaa eritoten uudempien autojen kohdalla. Ehdotankin, että alle 10 vuotta vanhoja autoja ei katsastettaisi ollenkaan, sillä vain aniharvoin noin nuoressa autossa on mitään ajo-turvallisuuteen vaikuttavaa vikaa. 10-15 vuotta vanhat autot katsastettaisiin edelleen kerran vuodessa ja sitä vanhemmille annettaisiin automaattisesti ajokielto, ellei ajoneuvo ole uutta vastaavassa kunnossa. Tämä tietenkin aiheuttaisi sen, että katsastusmaksuja pitäisi korottaa merkittävästi kompensoimaan menetettyjä tuloja mutta jos kerta auton omistaa, niin kyllä sen ylläpitoon pitää myös rahat riittää tilanteesta riippumatta.

Tällä tavalla autokanta nuorenisi kuin itsestään, sillä vain tyhmä ostaisi enää edes yli 10 vuotta vanhaa autoa.

16

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kannata aloittajan ajatusta. Jos auton omistaja on joku kaupparatsu ja ajaa päälle 40 000km vuodessa, niin monet turvallisuutta vaarantavat osat kuluvat autossa. Ja kymmenessä vuodessa olisi jo 400 000km mittarissa.... eikä katsastettu kertaakaan. Oletko varma että haluat tälläisiä autoja liikenteeseen? Oletko varma että ihmiset laittavat jarrut kuntoon ajoissa jos hieman puoltavat normi jarrutuksessa ja rajussa jarrutuksessa voimakkaasti?

      • Anonyymi

        Katsastusajankohta voisi määräytyä myös ajettujen kilometrien mukaan. Ensimmäiset 200 000 kilometriä olisivat katsastusvapaita, sen jälkeen ajoneuvo pitäisi katsastaa 100 000 kilometrin välein. Näinkin pääsisimme tehokkaasti irti pakollisista vuosittaisista turhista katsastuksista, joiden tarkoituksena on vain ja ainoastaan rahastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastusajankohta voisi määräytyä myös ajettujen kilometrien mukaan. Ensimmäiset 200 000 kilometriä olisivat katsastusvapaita, sen jälkeen ajoneuvo pitäisi katsastaa 100 000 kilometrin välein. Näinkin pääsisimme tehokkaasti irti pakollisista vuosittaisista turhista katsastuksista, joiden tarkoituksena on vain ja ainoastaan rahastaa.

        Valtion kassa on pohjaton, jokainen ALV-euro on tarpeen.


    • Anonyymi

      Nykyään on katsastus niin halpaa että se joka ei jaksa sitä maksaa niin ei tartte autoa ollenkaan.Katsastusmaksu on ehkäpä prosentin luokkaa jos sitäkään auton kaikkiin kustannuksiin verrattuna.

      • Anonyymi

        Näin on. Aloittajan ehdotus, ei jatkoon. Ei ole muihin kuluihin nähden juuri mitään ja vain kerran vuodessa, ei paha rasti.


      • Anonyymi

        Olet tuossa asiassa aivan oikeassa.


    • Anonyymi

      Kaikki alkaa siitä että ensin lasketaan autokatsastuksen kustannushyöty. Tämä on vieläkin tekemättä. Uskomatonta mutta totta. Sen jälkeen on muiden toimenpiteiden aika jos niitä tarvitaan.

      • Anonyymi

        Kustannushyötyä on laskeskeltu, esimerkiksi silloin kun katsastusvälejä harvennettiin. Muutoksen arveltiin lisäävän kuolonuhrien määrää kolmella vuodessa, yhden ihmishengen hinnan ollessa hieman vajaa kolme miljoonaa euroa. Katsastuksista säästynyt raha oli suurempi, eli silloin oli kannattavaa harventaa. Tarkempi matematiikka löytynee vieläkin hallituksen esityksen taustamateriaaleista.

        Katsastusväli kun kasvaa, niin kasvaa myös se vikojen todennäköisyys. Kymmenen vuotta lienee sen verran pitkä aika, että kuolonuhrien määrä nousisi paljon enemmän..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustannushyötyä on laskeskeltu, esimerkiksi silloin kun katsastusvälejä harvennettiin. Muutoksen arveltiin lisäävän kuolonuhrien määrää kolmella vuodessa, yhden ihmishengen hinnan ollessa hieman vajaa kolme miljoonaa euroa. Katsastuksista säästynyt raha oli suurempi, eli silloin oli kannattavaa harventaa. Tarkempi matematiikka löytynee vieläkin hallituksen esityksen taustamateriaaleista.

        Katsastusväli kun kasvaa, niin kasvaa myös se vikojen todennäköisyys. Kymmenen vuotta lienee sen verran pitkä aika, että kuolonuhrien määrä nousisi paljon enemmän..

        Montakohan kuolemaan johtanutta onnettomuutta on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana sattunut siitä syystä, että onnettomuus olisi johtunut ajoneuvon teknisen kunnon puutteista?
        Tuskimpa ensimmäistäkään.
        Joten vaikka ajoneuvoa ei ikinä katsastettaisi niin kulonuhrit ei ajoneuvon teknisen kunnon takia mihinkään nykyisestä nollasta nousisi.
        Se kuolemaan johtavan onnettomuuden syy kun aina löytyy inhimillisistä tekijöista ei teknisistä syistä.
        Silti katsastus parinvuoden välein alle 10 vuotiaille pirsseille on paikallaan ja vanhemmille jokavuotinen tarkastus ei pahasta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustannushyötyä on laskeskeltu, esimerkiksi silloin kun katsastusvälejä harvennettiin. Muutoksen arveltiin lisäävän kuolonuhrien määrää kolmella vuodessa, yhden ihmishengen hinnan ollessa hieman vajaa kolme miljoonaa euroa. Katsastuksista säästynyt raha oli suurempi, eli silloin oli kannattavaa harventaa. Tarkempi matematiikka löytynee vieläkin hallituksen esityksen taustamateriaaleista.

        Katsastusväli kun kasvaa, niin kasvaa myös se vikojen todennäköisyys. Kymmenen vuotta lienee sen verran pitkä aika, että kuolonuhrien määrä nousisi paljon enemmän..

        Kustannushyötyä ei ole laskettu koskaan. Arvelu arvausleikeillä ei ole mitään tekemistä oikean tiedon kanssa.

        Vikojen todennäköisyyksistä ei ole kysymys vaan liikenneonnettomuuksista. Sitä katsastuksella pyritään alentamaan. Eikä onnistu ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan kuolemaan johtanutta onnettomuutta on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana sattunut siitä syystä, että onnettomuus olisi johtunut ajoneuvon teknisen kunnon puutteista?
        Tuskimpa ensimmäistäkään.
        Joten vaikka ajoneuvoa ei ikinä katsastettaisi niin kulonuhrit ei ajoneuvon teknisen kunnon takia mihinkään nykyisestä nollasta nousisi.
        Se kuolemaan johtavan onnettomuuden syy kun aina löytyy inhimillisistä tekijöista ei teknisistä syistä.
        Silti katsastus parinvuoden välein alle 10 vuotiaille pirsseille on paikallaan ja vanhemmille jokavuotinen tarkastus ei pahasta ole.

        Ristiriitaista. Katsastus ei tietenkään ole paikallaan jos onnettomuuksia ei tapahdu teknisten vikojen takia.


    • Anonyymi

      No yksin vesiliirron aiheuttamia onnettomuuksia on jo nyt useita vuosittain, kun 1,7 mm renkailla katsastuksen läpäisee ja lisäksi ollaan yllättyneitä että renkaat ovat huonot. <sitten kun niiden kuntoa ei tarkasteta niin yhä useampi ajaa silestoneilla.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi

        Eipä sitä vesiliirtoa voitane renkaiden syyksi laskea, sen kuskinhan kulkineensa renkaiden kunnon pitäisi tuntea.
        Jos ja kun renkaiden kunto jollekin yllätyksenä tulee niin kuskia voitaneen vähintäänkin huolimattomana pitää.


    • Anonyymi

      Onneksi on katsastus juuri esim.renkaitten takia. Hyvä uudistus oli että auto ajokieltoon jos ei ole riittävää urasyvyyttä. Kesärenkaan urasyvyys pitäisi nostaa kolmeen milliin talvirenkaitten tapaan.

    • Anonyymi

      Jallu olla jumissaa toyotas jo sisään ajossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      105
      3565
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      230
      2333
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2130
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      38
      1869
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1669
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1128
    7. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      920
    8. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      892
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      70
      860
    10. Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.

      Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti
      Sinkut
      130
      822
    Aihe