Tänään...tänään

Anonyymi

Jou­lu­na kuu­lim­me jäl­leen kir­kois­sa ja seu­ra­huo­neis­sa tu­tut sa­nat Luuk­kaan evan­ke­liu­mis­ta: ”Tä­nään on teil­le Daa­vi­din kau­pun­gis­sa syn­ty­nyt Va­pah­ta­ja” (Luuk. 2:11). Näin ju­lis­ti Ju­ma­lan lä­het­ti­läs pai­me­nil­le jou­lu­yö­nä Bet­le­he­min ke­dol­la. Ju­ma­la as­tui luok­sem­me Po­jas­saan Jee­suk­ses­sa juu­ri tuo­na päi­vä­nä, jota us­ko­vai­set oli­vat kau­an odot­ta­neet ja jo­hon pro­feet­to­jen en­nus­tuk­set ja lu­pauk­set oli­vat täh­dän­neet.

Aloit­ta­es­saan jul­ki­sen toi­min­nan Na­sa­re­tin sy­na­go­gas­sa Jee­sus luki teks­tik­si Je­sa­jan kir­jan lu­pauk­sen sa­nat: ”Her­ran Hen­ki on mi­nun pääl­lä­ni, sil­lä hän on voi­del­lut mi­nut ju­lis­ta­maan evan­ke­liu­mia köy­hil­le: hän on lä­het­tä­nyt mi­nut saar­naa­maan van­gi­tuil­le va­pau­tus­ta ja so­keil­le nä­kön­sä saa­mis­ta, pääs­tä­mään sor­re­tut va­pau­teen, saar­naa­maan Her­ran otol­lis­ta vuot­ta.” Sit­ten Jee­sus jat­koi: ”Tä­nään, tei­dän kuul­ten­ne, tämä kir­joi­tus on käy­nyt to­teen” (Luuk. 4:16–21).

Je­ri­ko­lai­nen pub­li­kaa­nien pää­mies sai kuul­la ih­meel­li­set sa­nat Jee­suk­sen suus­ta: ”Sak­keus, tule kii­rees­ti alas. Tä­nään mi­nun on mää­rä ol­la vie­raa­na si­nun ko­dis­sa­si” (Luuk. 19:5). Myö­hem­min Jee­sus sa­noi Sak­keuk­sel­le ja kai­kil­le pai­kal­la ol­leil­le ih­mi­sil­le: ”Tä­nään on pe­las­tus tul­lut tä­män per­heen osak­si” (Luuk. 19:9).

Minä is­tuin syk­syl­lä 1976 Hel­sin­gin syys­seu­rois­sa kuu­le­mas­sa Ju­ma­lan sa­naa. Ju­ma­la ava­si mi­nun kor­va­ni kuu­le­maan ja sy­dä­me­ni ot­ta­maan vas­taan, mitä Ju­ma­lan lä­het­ti­läät, seu­ra­pu­hu­jat, pu­hui­vat. Minä ajat­te­lin, et­tä näis­tä seu­rois­ta en läh­de tänä il­ta­na pois en­nen kuin mi­nul­le­kin saar­na­taan syn­nit an­teek­si. Tai­vaan Isä kuu­li huo­kauk­se­ni, ja mi­nul­le ja kai­kil­le muil­le­kin sa­nan kuu­li­joil­le sa­not­tiin: ”Tä­nään Ju­ma­lan val­ta­kun­ta lä­hes­tyy si­nua ja val­ta­kun­nan ku­nin­gas Jee­sus Kris­tus: si­nul­la on lupa us­koa kaik­ki syn­nit an­teek­si Jee­suk­sen ni­mes­sä ja ve­res­sä.”

Nämä sa­nat ha­lu­sin vas­taa­not­taa ja us­koa. Ju­ma­la an­toi ym­mär­ryk­sen ja us­kon lah­jan sy­dä­mee­ni Py­hän Hen­ken­sä kaut­ta. Ei ol­lut mi­tään es­tet­tä us­ko­mi­sel­le. Kaik­ki tun­tui yk­sin­ker­tai­sel­ta ja sel­väl­tä. Ih­met­te­lin vain, mi­ten minä en ole ta­jun­nut näin yk­sin­ker­tais­ta asi­aa ai­kai­sem­min. Se­kin myö­hem­min sel­vi­si. Ei us­ko ole mah­dol­lis­ta il­man Py­hän Hen­gen työ­tä. Täs­tä päi­väs­tä ja saa­mas­ta­ni us­kon­lah­jas­ta olen tä­nään­kin iloi­nen ja kii­tol­li­nen.

Sain ol­la Hel­sin­gin syys­seu­rois­sa pal­ve­le­mas­sa ku­lu­nee­na syk­sy­nä, lo­ka­kuun alus­sa. Lau­an­tai-il­lan mes­su oli mi­nul­le muis­to­jen il­ta, en­kä voi­nut ol­la pu­hu­mat­ta sii­tä, mikä on ol­lut elä­mä­ni tär­kein ta­pah­tu­ma. Eh­kä mi­nun muis­to­ni ei pal­jon lii­kut­ta­nut kuu­li­joi­ta, mut­ta toi­voin, et­tä jos seu­rois­sa is­tui­si joku sa­mas­sa ti­lan­tees­sa ole­va ih­mi­nen kuin minä olin sil­loin 43 vuot­ta sit­ten, hän sai­si Ju­ma­lal­ta voi­man us­koa.

Mi­nus­ta tun­tui, et­tä kaik­ki oli kuin sil­loin­kin. Kirk­ko täyn­nä vä­keä, ja sa­mat evan­ke­liu­min lu­pauk­set oli­vat yhä voi­mas­sa. Sain ol­la Jee­suk­sen lä­het­ti­lään osas­sa kuu­lut­ta­mas­sa Ju­ma­lan val­ta­kun­nan ilo­sa­no­maa. Nii­tä tai­vaas­ta tu­le­via tuo­rei­ta ter­vei­siä, jot­ka syn­nyt­tä­vät sy­dä­mis­sä us­ko­ne­lä­mää ja vah­vis­ta­vat sitä. Ei sa­no­ta ke­nel­le­kään, et­tä huo­men­na tai tu­le­vai­suu­des­sa saat us­koa. Otol­li­nen ai­ka ja pa­ran­nuk­sen teon päi­vä on juu­ri tä­nään, kun Ju­ma­lan val­ta­kun­ta lä­hes­tyy us­ko­vai­sen ih­mi­sen kaut­ta.

Minä olin 11-vuo­ti­as, kun puu­kol­la­ni kai­ver­sin ai­tan sei­nään vuo­si­lu­vun 1961. Ajat­te­lin sitä kai­ver­ta­es­sa­ni, et­tä voi kun ai­ka ku­luu hi­taas­ti. Oli­sin­pa jo ai­kui­nen ja voi­sin naut­tia elä­mäs­tä ai­kui­sen ta­val­la. Syn­ty­mä­ko­dis­sa­ni käy­des­sä­ni tuo kai­ver­rus on jos­kus osu­nut sil­mii­ni. Olen aja­tel­lut sitä, kuin­ka vä­hän me ih­mi­set tie­däm­me elä­mäs­tä. Nyt olen eläk­keel­lä ja ajat­te­len: voi kun ai­ka ku­luu no­pe­as­ti. Nyt tun­tuu, et­tä viik­ko on kuin päi­vä. Mo­nes­ti elän men­neis­sä het­kis­sä ja päi­vis­sä. Ajat­te­len, kuin­ka tot­ta on­kaan sa­nan­las­ku: ”Siil­loin se elä­mä pa­ras­ta on ol­lut, kun se on ol­lut työ­tä ja tus­kaa.”

Meil­lä ih­mi­sil­lä on vaa­ra­na, et­tä eläm­me tu­le­vas­sa tai men­nees­sä ajas­sa. Mei­dän tu­li­si elää kui­ten­kin ny­ky­het­kes­sä. Jo­kai­nen päi­vä on lah­jak­si saa­tu, ai­nut­ker­tai­nen päi­vä, joka ei kos­kaan enää pa­laa. Jo­kai­sel­la päi­väl­lä on omat ilon­sa ja mur­heen­sa. Kun kii­tok­sel­la otam­me vas­taan ajal­li­set päi­vät ja luo­tam­me Tai­vaan Isän huo­len­pi­toon, mei­dän on hel­pom­pi elää ja ol­la ny­ky­het­kes­sä. Us­ko­a­kaan ei tar­vit­se kuin yh­den päi­vän ker­ral­laan.
---jatkuu---

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muis­te­len kii­tol­li­se­na päi­vää, jol­loin sain pa­ran­nuk­sen ar­mon. Vir­ren­te­ki­jä on kir­joit­ta­nut kau­niis­ti: ”Muis­tan päi­vää au­tu­as­ta, jol­loin Jee­sus löy­si mun…” Kii­tol­li­nen olen sii­tä­kin, et­tä Ju­ma­la on Py­hän Hen­ken­sä kaut­ta var­jel­lut ja joh­dat­ta­nut ar­mo­val­ta­kun­tan­sa osal­li­suu­des­sa päi­vit­täin ja het­kit­täin. Il­man sitä en oli­si jak­sa­nut us­koa. Omat voi­ma­ni ovat vä­häi­set ja us­ko heik­ko.

      Voi­ma­ton saa voi­maa evan­ke­liu­mis­ta, sil­lä apos­to­li Paa­va­lin mu­kaan evan­ke­liu­mi on Ju­ma­lan voi­ma sen us­ko­val­le pe­las­tuk­sek­si. Us­kon mat­kaa teh­dään joka päi­vä pa­ran­nuk­sen as­ke­lis­sa.

      Men­nei­syy­den mur­heet ja ilot jää­vät taak­se, us­ko kan­taa tä­nään, ja tu­le­vai­suu­des­sa on Ju­ma­lan lap­sel­la lu­vas­sa vie­lä pa­rem­paa.

      Olavi Vallivaara

      • Anonyymi

        Että oikein saarnaamalla saarnataan synnit anteeksi. Siis saarnaamalla ei saada syntejä anteeksi vaikka saarnattaisiin tuhat vuotta, etenkin kun vl saarnaajat ovat hylänneet totuuden.
        Se on eksytyksen saarnaa. Varokaa ja pysykää siitä erossa.


    • Anonyymi

      """Jee­sus Kris­tus: si­nul­la on lupa us­koa kaik­ki syn­nit an­teek­si Jee­suk­sen ni­mes­sä ja ve­res­sä.”"""

      Sielun vihollinen on tosi ovela ja kavala. Tuohon haksahtaa kaikki jotka eivät ole vastaanottaneet Jumalalta lähetettyä totuuden rakkautta voidaksensa pelastua.

      Raamattu sanoo asian näin:
      Rooman
      10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

      10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

      10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

      10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään

      Se kellä järkeä on, tarkatkoon. Ken kokee ettei hänellä ymmärrystä ole, anokoot sitä Jumalalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe