Kiukaan sähkönsyötöstä LED-valojen syöttö?

Anonyymi

Luulen, että määräykset eivät salli kiukaan LED-valaistuksen (lisävaruste) sähkönsyötön ottamista kiukaan sähkönsyötöstä. Onko täällä oikeaa tietoa asian tiimoilta?

LED-kikottimen kuvassa sähkönsyöttö otetaan tyyliin pistotulpalla, mutta eiköhän tuo huomioitaisi rakennusvaiheessa kiinteänä asennuksena jakorasian muodossa. Kuva lie vain "havainne". Siinä ei siis oteta kiukaan syötöstä tai kiukaasta syöttöä.

17

1012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei oteta

• Anonyymi

On kiukaita joissa on jo vakiovarusteena led-valot, kyllä ne silloin on varmaan otettu kiukaan sähköistä. Lisävaruste voi olla ajateltu otettavaksi saunan valaistuksesta.

• Anonyymi

Kiukaan sulakkeet eivät suojaa ledien virtapiirejä.

• Anonyymi

Kiukaan sulakkeet saattavat olla jopa pienemmät kuin pistorasioilla.

• Anonyymi

6 kw kiukaassa riittä kympin sulakkeet
      Samat kuin sisä pistorasioissa.

• Anonyymi

Paitsi että pistorasiaryhmissä käytetään poikkeuksetta 16 A sulaketta.

• kivinentie
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi että pistorasiaryhmissä käytetään poikkeuksetta 16 A sulaketta.

10a on myös yleinen.

• Anonyymi

Ei tommonen ledi paljoa tehoa vie, jos se on nimenomaan kiukaan led valo niin saattaisin itse ottaa sen kiukaan kellon lähdöstä. Silloin se palaa aina kun kiuas on päällä

• Anonyymi

Kiukaan syötössähän ei ole vikavirtasuojaa.

• Anonyymi

No eipä sitä vikavirtasuojaa ole aikaisemmin ollu valaistusryhmissäkään.

• Anonyymi

Jos ledit ovat rakenteellisena osana kiuasta, ei se edellytä vikavirtasuojaa kiukaalle.

• On se vähän spede ottaa kiukaan syötöstä. Mieluummin saunan valosta.

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä kyseinen tapaus olisi tuollaisen Harvia pilarikiukaan kaulus.... Kyseisen kauluksen LEDien syöttö muuntajan kautta, joka olisi koteloitu saunan paneloinnin alareunaan.

Ohessa linkki manuaaliin:

https://harvia.fi/wp-content/uploads/2016/10/HPC2L_upotuskaulus_valaistu_Y05-0301.pdf

Tuon kytket kivasti lauteiden alla olevasta valosta, jos sellanen on. Alle metriin saa asentaa liitäntälaitteita ja muuta sellasta. Kunhan on vedenpitävä.

Jos on harvian kiuas ja kaulus se kiuas saattaa tukea kauluksen kytkentää. Paha sanoa varmasti. Kaikki tuollaiset pitäisi itse nähdä millanen tilanne on.

• Anonyymi

Pistorasioita ei löylyhuoneeseen saa asentaa. Valaistuksen syöttö- ja ohjauslaitteet tulee asentaa aina löylyhuoneen ulkopuolelle. Ulkopuolisissa tiloissa tulee huomioida kyseistä tilaa koskevat erityisvaatimukset, kuten kylpy- ja suihkutiloissa (SFS 6000, osa 701).

• Riittävän matalalle saa asentaa esim. muuntajan vedenkestävällä tavalla.

• Anonyymi
        kivinentie kirjoitti:

Riittävän matalalle saa asentaa esim. muuntajan vedenkestävällä tavalla.

Tämä on Veijon Esson taattu luulo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe