mikä ero?

jästi

Mikä ero on maatiaiskissalla ja sekarotuisella kissalla? Olen aina olettanut, että maatiaiskissa=sekarotuinen, mutta täälläpä puhutaankin niistä erillisinä... kertokaa.

7

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noora-86

      itsekkään en osaa tarkasti sanoa enkä ole asiaa aikaisemmin edes pahemmin miettinyt mutta nyt kun otit puheeksi...uskoisin että sekarotuisessa kissassa on kahta eri kissarotua aivan kuten sekarotuisessa koirassakin kun taas maatiaiskissassa on vain yhtä rotua joka on se maatiaiskissa...käsittääkseni maatiaiskissa on aivan oikea rotu...itsellänikin on 3 maatiaiskissaa ja toivottavasti lisää on tulossa kesällä kun naaraskissamme saa pennut...

    • Minttu

      tavallaan oma "rotunsa" eli "puhdas" eikä minkään rodun sekoitus. Maatiaisella ei tosin ole omaa standardia, vaan maatiaisia on kaiken värisiä, kokoisia, karvaisia, mutta silti ne ovat maatiaisia. Selkeää? ;)

      Sekarotuinen taas on nimensä mukaisesti sekoitus kahdesta rodusta. Enemmänkin puhutaan kotikissasta, joka käsittää sekarotuiset ja rekisteröimättömät "rotukissat" ja miksei maatiaisetkin. Kissa joka on esim. maatiaisen ja norjalaisen metsäkissan sekoitus, on kotikissa, ei puhdas maatiainen.

      Toki kaikkia näitä kissoja voi kutsua kotikissoiksi, mutta jos haluaa nimenomaan painottaa että minulla on ehta ja aito maatiainen niin käyttäisin tuota sanaa. ;)

    • tämä?

      Minun maatiaiskissan (täysin valkoinen) neuvolakorttiin eläinlääkäri kirjoitti roduksi eurooppalainen.

      Onko se sama kuin maatiainen?

      • minttu

        Eläinlääkärilläsi ei ole nyt asiat aivan hallussa. Eurooppalainen ei suinkaan ole sama kuin maatiainen. Eurooppalainen on oma rekisteröity rotunsa. Maatiainen muistuttaa kyllä eniten Eurooppalaista, jotkut yksilöt jopa niin paljon, että ne voidaan rekisteröidä Euroiksi noviisina, mutta silloin kissan on oltava väriltään ja tyypiltään hyvin lähellä Eurooppalaisen standardia; Eurooppalaisella on siis standardi, maatiaisella ei. Toki tiedämme, että Eurooppalainen on maanosamme alkuperäinen kissarotu, kehittynyt ja sekoittunut ja sen myötä jalostettu.

        Tässä linkki yhdistykseen, josta voit lukea Eurooppalaisesta lisää:
        http://www.kolumbus.fi/ser-fer/


    • Anonyymi

      Jotta maatiaiskissa yhdistyksen mukaan kissan voidaan katsoa olevan maatiaiskissa, niin se ei ole varsinaisesti mitään tiettyä rotua eikä myöskään sekarotuinen, vaan se on vapaasti lisääntynyt kotikissa, jota ei ole mitenkään jalostettu.

    • Anonyymi

      Maatiaiskissa on semmoinen kunkin alueen vakiintunut kissatyyppi, joka on aikojen kuluessa kehittynyt sille vallitsevaksi kissatyypiksi. Selkisikö? Esimerkiksi on olemassa se "finnish mutation", ja useita eri alueilla kehittyneitä maatiaiskantoja.
      Nämä ovat yleensä hyvin kestäviä, kivan luonteisiakin, toimeliaita.
      Itselläkin on tällainen, suomen itärajan molemmin puolin esiintyvä alueen "peruskissa". Sen tuntomerkkeinä voi pitää luonnikuutta, ja määrätynlaista rakennetta, joka poikkeaa selvästi jonkun rotukissan ja populaatiokissojen rakenteesta. Vilkas. Yhtenä kaikessa, ja se kyllä erottaa kunnolliset lihat huonoista, ja sen kalalajin johon jo äiteensä oli tottunut, muista kaloista.
      Määrätietoinen kissa, eikä järin helppo, ja vaatii kunnes palvelu on toimitettu.
      Näitä tällaisia samantyppisiä näin nuorempana maataloissa kiertäessä paljonkin- olivat hyviä työkissoja, joilla oli pääsy myös tupaan. Tämä tyyppi on erikoistunut- lintuihin jotka viljan kimpussa maatiloilla.
      Ei välitä räksästä tai naakasta. Mutta kiinnostus herää heti kun keltasirkku tai pikkuvarpunen... ei käy vapaana ulkona. Valjaissa käytän.
      Tämä kissa on maatilalla syntynyt, ja tietenkin minä seurasin sen kasvaessa sen ominaisuuksia- vastasivat täysin sitä paikallista maatiaiskissakantaa. Perusterve. on toki käyty kahdesti el, kastraatio ja yksi ohimenevä äkillinen sairaus.
      Oikeanlaisella ruualla(viljaton) toivossa että pysyy kauan kunnossa, tai voi hoitaa terveeksi jos sairastuu. ei oo tylsä, ja oikein seurallinen on mikä on mukavaa.

    • Anonyymi

      Kirjoitin tuon kommentin paikallisista kissatyypeistä. Ne harvinaistuvat, koska paikallisiin kantoihin ei-toivottujen tiineyksien myötä sekoittuu esim jonkin rotukissan ja maatiaisen sekoituksia, ja monirotuisten perimää.
      Ilmoituksista joita silloin katselin, kun pentua etsin, löytyi vain 1 ilmoitus torista, jossa kuvat vastasivat maatiaiskissan pentuja itäisestä maan osasta.
      Jos googlaat vähän, saa ihan samaa tietoa- on olemassa maatiaiskissoja. ne ovat kaikki eurooppalaisen paikallisemmin kehittyneitä kissatyyppejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe