Olen aloittanut autokoulun 2 viikkoa sitten ja ajotunteja on joknin verran takana. mikä on oikea tapa käyttää kytkintä? ajo opettajani kertoi että liikenevaloissa kytkin nostetaan tuntumaan jolla saa pidettyä auto paikallaan ja kun valo vaihtuu niin hiljalleen kaasua ja kytkin ylös.ajo opettajani mainitsi myös jostain kytkimen palamisesta.
apuja!
nimim. 7 ajotuntia ennen ajokoetta
Kytkimen käyttö
20
15599
Vastaukset
- .....
Mun mielest äautoa ei saa koskaan pitää kytkimen avulla paikallaan, palaa helposti. Liikennevaloissa pidät auton jarrun avulla paikallaan ja kun olet lähdössä päästät kytkintä sen verran että kuulet moottorin äänestä että kytkin otti kiinni, sen jälkeen vapautat jarrun, lissät vähän kaasua ja vapautat kytkimen kokonaan. Kannattaa muuten kysyä ajo-opettajaltasi, hän tietää asian varmaan parhaiten, myös autokoulukirjassa on selostettu kytkimen käyttö.
- Minä
Kyllä sen tuntee jalalla kun kytkin ottaa kiinni. Ei siihen mitään varsinaista kikkaa ole, se vain pitää oppia "perstuntumalta". Eri autoissa kytkimet ovat tietenkin liikkeen pituudelta/jäykkyydeltään jne erilaisia, ja vaativat totuttelua.
- ammattitaito
eikö sulla ollut alkuopetusta parkkiksella? Jos jäi epäselväksi se aihe, niin pyydä opettajaasi viemään sut uudelleen harjoittelemaan lähtöjä...
- Agusta-Bell
Itse en pidä liikennevaloissa vaihdetta päällä. Laitan vaihteen päälle vähän ennen valojen vaihtumista. (Valojen vaihtumista voi seurata risteävän liikenteen valoista).
Kun valot vaihtuu, tai ovat juuri vaihtumassa, nostat kytkintä hiukan, eli sen verran, että tunnet sen "ottavan kiinni". Sitten painat kaasua samalla, kun nostat kytkintä.
Kykintä ei kannata minunkaan mielestä pitää "tuntumassa", koska se polttaa helposti kytkimen. Ei ainakaan pitkiä aikoja.- joopajooa
No kylläpä sillä kytkimellä voi roikkua esimerkiksi ylämäessä. Ja vaihdetta voi pitää päällä valoissa. Ei tietenkään turhaan kannata kytkimellä roikkua vaan pitää auto jarrulla. Automekaanikkoja taas liikenteessä...not. Hyvin harva pistää vapaalle valoissa ja se ei juurikaan kytkintä edes säästä. Se kyllä kuluttaa kytkintä jos lähtee isolla vaihteella (vaikka vitosella hohoah joka siis kyllä on mahdollista).
- Jamppa1
joopajooa kirjoitti:
No kylläpä sillä kytkimellä voi roikkua esimerkiksi ylämäessä. Ja vaihdetta voi pitää päällä valoissa. Ei tietenkään turhaan kannata kytkimellä roikkua vaan pitää auto jarrulla. Automekaanikkoja taas liikenteessä...not. Hyvin harva pistää vapaalle valoissa ja se ei juurikaan kytkintä edes säästä. Se kyllä kuluttaa kytkintä jos lähtee isolla vaihteella (vaikka vitosella hohoah joka siis kyllä on mahdollista).
on muuten tasan oikeassa siinä mitä kirjoitti. Kytkin kuluu aina kun sitä käytetään. Mistä ja kuinka paljon, riippuu sitten kuskista.
Alkup. kysymykseen vielä tarkentaisin ettei se kytkin pala kovin helposti, eli kyllä sillä voi ihan huoleti lähteä mäessä ja missä hyvänsä liikkeelle sen kummemmin jännittämättä. Ei se auton sammuttaminenkaan erityisen hyvää tee autolle.
Sitten kun on auton perässä puolentoista tonnin vaunu niin asia muuttuu toisenlaiseksi. Ei paljon kärsi luistattaa ja kytkin jäähtyy todella hitaasti kun on koneen ja askin välissä. - Turpo-Uuno
Jamppa1 kirjoitti:
on muuten tasan oikeassa siinä mitä kirjoitti. Kytkin kuluu aina kun sitä käytetään. Mistä ja kuinka paljon, riippuu sitten kuskista.
Alkup. kysymykseen vielä tarkentaisin ettei se kytkin pala kovin helposti, eli kyllä sillä voi ihan huoleti lähteä mäessä ja missä hyvänsä liikkeelle sen kummemmin jännittämättä. Ei se auton sammuttaminenkaan erityisen hyvää tee autolle.
Sitten kun on auton perässä puolentoista tonnin vaunu niin asia muuttuu toisenlaiseksi. Ei paljon kärsi luistattaa ja kytkin jäähtyy todella hitaasti kun on koneen ja askin välissä.Jeps, kaupungilla näkee kosolti noita "kytkimen säästäjiä" joilla hetkeä ennen liikkeellelähtöä käy hillitön suhina kabiinissa, kun yritetään saada sopivaa vaihdetta silmään :)
Ei kulu synkronointi eikä takana odottelevien hermot, ei toki... eihän? - etsiminen
Turpo-Uuno kirjoitti:
Jeps, kaupungilla näkee kosolti noita "kytkimen säästäjiä" joilla hetkeä ennen liikkeellelähtöä käy hillitön suhina kabiinissa, kun yritetään saada sopivaa vaihdetta silmään :)
Ei kulu synkronointi eikä takana odottelevien hermot, ei toki... eihän?Meinasin kommentoida vastaavasti jo tuossa aiemmin. Onneksi löytyy muitankin järki-ihmisiä.
Vaihteen etsiminen juuri valojen vaihtumisen aikaan tarkoittaa sitä, että valoista ehtii vain tämä vaihteen etsijä. Valoissa kytkin pohjassa ja vaihde päällä valmiina. Säästää hermoja ja parantaa kaikkien ajomukavuutta liikenteessä.
Liikkelle täytyis lähteä myös hieman ennakoiden, eli ei tarvitse odottaa edessä olevan auton nytkähdystä vaan voit itse tarkkailla valojen vaihtumista ja laittaa kytkimen tuntumaan jo ennen jonon liikkumista.
Suomalaiset voisivat ottaa tässä vähän mallia ruotsalaisista, ainakin tukholmassa toimii erinomaisesti ja valoista ehtii huomattavasti enemmän autoja.. - Jamppa1
etsiminen kirjoitti:
Meinasin kommentoida vastaavasti jo tuossa aiemmin. Onneksi löytyy muitankin järki-ihmisiä.
Vaihteen etsiminen juuri valojen vaihtumisen aikaan tarkoittaa sitä, että valoista ehtii vain tämä vaihteen etsijä. Valoissa kytkin pohjassa ja vaihde päällä valmiina. Säästää hermoja ja parantaa kaikkien ajomukavuutta liikenteessä.
Liikkelle täytyis lähteä myös hieman ennakoiden, eli ei tarvitse odottaa edessä olevan auton nytkähdystä vaan voit itse tarkkailla valojen vaihtumista ja laittaa kytkimen tuntumaan jo ennen jonon liikkumista.
Suomalaiset voisivat ottaa tässä vähän mallia ruotsalaisista, ainakin tukholmassa toimii erinomaisesti ja valoista ehtii huomattavasti enemmän autoja..on sellainen juttu että jos joudun keppivaihteista ajamaan, minkä koen muuten erittäin vastenmielisenä, en aio polveani rasittaa seisomalla kytkimen päällä yhtään ylimääräistä sekuntia.
Ajapa päivä kaupungissa vaikka VW T4 dieseliä tai vastaavan raskaalla kytkimellä varustettua autoa manuaalina niin ymmärrät mistä puhun. Maidon hakeminen siwasta onnistuu vaikka tekisi kytkimellä mitä hyvänsä. Niin ja mun jalkakyykky ja -prässitulokset on ihan hyviä mutta polvi ei kestä ihan mitä vaan.
Sitten kun teillekin kehittyy pelisilmää liikenteeseen, pystytte vaivatta ennakoimaan valojen vaihtumiset eikä teidän tarvi koko ajan silmät kuivana tuijottaa sitä valototeemia ja rahnuttaa kytkintä tuntumassa lumpio liekeissä.
Suosittelen lämpimästi automaattia meidän mukavuudenhaluisten lisäksi myös niille jotka eivät opi oikeaa kytkimen käyttöä. - että
Jamppa1 kirjoitti:
on sellainen juttu että jos joudun keppivaihteista ajamaan, minkä koen muuten erittäin vastenmielisenä, en aio polveani rasittaa seisomalla kytkimen päällä yhtään ylimääräistä sekuntia.
Ajapa päivä kaupungissa vaikka VW T4 dieseliä tai vastaavan raskaalla kytkimellä varustettua autoa manuaalina niin ymmärrät mistä puhun. Maidon hakeminen siwasta onnistuu vaikka tekisi kytkimellä mitä hyvänsä. Niin ja mun jalkakyykky ja -prässitulokset on ihan hyviä mutta polvi ei kestä ihan mitä vaan.
Sitten kun teillekin kehittyy pelisilmää liikenteeseen, pystytte vaivatta ennakoimaan valojen vaihtumiset eikä teidän tarvi koko ajan silmät kuivana tuijottaa sitä valototeemia ja rahnuttaa kytkintä tuntumassa lumpio liekeissä.
Suosittelen lämpimästi automaattia meidän mukavuudenhaluisten lisäksi myös niille jotka eivät opi oikeaa kytkimen käyttöä.itse en seiso kytkimen päällä..
On noita kilsoja kertyny ihan tarpeeks. On vaan erinomainen ohje niille, jotka sitä vaihdetta etsivät valojen vaihtumisen jälkeen.
Ajelin tuossa juuri Evo8:lla ja siinä sen verran jämäkkä kytkin, että ei huvita yhtään painella turhaan..
Että näin.. - Jamppa1
että kirjoitti:
itse en seiso kytkimen päällä..
On noita kilsoja kertyny ihan tarpeeks. On vaan erinomainen ohje niille, jotka sitä vaihdetta etsivät valojen vaihtumisen jälkeen.
Ajelin tuossa juuri Evo8:lla ja siinä sen verran jämäkkä kytkin, että ei huvita yhtään painella turhaan..
Että näin..kanssa että rassaahan se kun ei päästä valoista mihinkään ainakin täällä hämeessä. Sitten kolikon kääntöpuoli varsinkin Tampereella on että maleksimisen seurauksena joukko ärtyneitä ajaa punaisiin.
Tällä asialla ei mielestäni ole mitään tekemistä sen kytkimen ja vaihteiston kanssa sinänsä vaan sen kanssa kuinka seuraa liikennettä. Nukkua voi jäädä kotiinkin.
Mites evo? Elämää suurempi kokemus vai miltä se tuntui? Minkälainen se säädettävä neliveto on käytännössä?
- Tero
Aluksi:
Harjoittele koko ajan paikallaan seisoen, kone käyden ja ykkönen pesässä (vaikka käsijarru päällä) kytkimen "purentaa". Etsi ja omaksu se, missä kohtaa ja miten ahneesti kytkin ottaa. Käytä tähän reilusti aikaa.
Sitten:
Katsele ja päättele liikennevaloista, milloin sun ajovuoro tulee (esim. kun jalankulkijoille vaihtuu punainen). Ennakoi sen verran, että kytkin on tuntumassa kun keltainen syttyy. Kun vihreä syttyy, laita hieman lisää kaasua (älä kuitenkaan laulata konetta tai tee kierrosten tasaisena pysymisestä tavoitetta) ja nosta kytkintä vielä hieman, ehkä sentti, ja jätä kytkin siihen asentoon. Auto lähtee nyt kevyesti kiihtymään, ja kun kytkimen luisto loppuu (kiihtyminen hieman tyssää), niin nosta loputkin ylös. Eli johtoajatuksena on kytkimen pysäyttäminen.
Harjoittelun ja harjaantumisen kautta opit nostamaan kytkintä ja lisäämään vastaavasti kaasua sopivasti ennen kiihtymisen tyssäämistä, jolloin liikkellelähtö muuttuu jouhevaksi. Auto ei taatusti pompi, kunhan et päästä kaasua tai kytkintä kesken kaiken, eikä kytkin taatusti pala, kunhan et turhaan laulata konetta. Voit harjoitella liikeelle lähtöä vaikka ilman kaasua, se onnistuu tällä tekniikalla helposti.
Sama tekniikka pätee mäkilähdöissä, pidät vaan auton jarrulla paikallaan ja kytkimen tuntumaan nostamisella korvaat jarrun.
Eli:
- kytkin tuntumaan,
- hieman kaasua,
- samalla hieman kytkintä ylös, ehkä sentti,
- jätä siihen ja odota,
- nosta kytkin kokonaan kun kiihtyminen hieman tyssää, opettele nostamaan kevyesti hieman ennen. - EskoL
Kytkin pitää lämmittää ennen ajoon lähtöä. Käsijarru vedetään päälle ja kytkintä luistatetaan korkeilla moottorin kierroksilla kunnes konepellin alta alkaa nousta savua. Tällöin kytkin on lämmennyt ja pitävä ajoa varten.
- ....
On se niin mukavaa, että kaikilta löytyy tätä auttamisen halua. Tollaset kommentit kannattaa jättää pois, sä teet ittestäs vaan tyhmän kuulosen.
- harjoittelija
Olen huomannut muuten, että auto lähtee paljon tasaisemmin liikkeelle tuon lämmittelyn jälkeen. Vaikka nosta lämmittelyn jälkeen kytkinpolkimen miten tahansa ylös, auto lähtee liikkeelle tasaisesti liukuen. KANNATAN EHDOTUSTASI KOKEMUKSELLA. Vihdoinkin joku järkevä täällä.
Kiitos. - Kari
harjoittelija kirjoitti:
Olen huomannut muuten, että auto lähtee paljon tasaisemmin liikkeelle tuon lämmittelyn jälkeen. Vaikka nosta lämmittelyn jälkeen kytkinpolkimen miten tahansa ylös, auto lähtee liikkeelle tasaisesti liukuen. KANNATAN EHDOTUSTASI KOKEMUKSELLA. Vihdoinkin joku järkevä täällä.
Kiitos.Jos haluat joskus hyvin lämmitettyyn kytkimeen lisää pitoa, niin perinteinen keino on kaataa sinne sokeripitoista nestettä. Coca-Cola on perinteisesti hyvin toimiva.
Kun olet oppinut kytkimen käytön ilman lämmitystä, se voidaan palauttaa ennalleen vaihtamalla se uuteen. Helppoa ja yksinkertaista. Se on siinä moottorin ja vaihteiston välissä. Ja taas pelaa kuin uusi.
- Jukka-täti
1. Kytkin ylös
2. Vaihde sisään
(2,5. valo vaihtuu vihreäksi)
3. Kaasu pohjaan
4. Päästä kytkin mahdollisimman nopesti- Jukka-täti
kytkin alas. Miten sen nyt ottaa..
- Teppe
"ajo opettajani kertoi että liikenevaloissa kytkin nostetaan tuntumaan jolla saa pidettyä auto paikallaan ja kun valo vaihtuu niin hiljalleen kaasua ja kytkin ylös."
Tuota noin ei ainakaan suositella. Auton ohjekirjan mukaan autoa ei saisi pitää paikallaan kytkimen avulla.- sekunnin
korkeintaan... ei se kytshkin siihen kuoale. Eläs lyö hanaa liikaa... njuta nu ölöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981