IBS- ärtyvän suolen oireyhtymä

Anonyymi

Hei,
Minulla on ollut jo monta kuukautta vatsakipuja; poltetta vatsassa, paksusuolen pistelyä vasemmalla alhaalla. Välillä ollut parempi olo ja välillä huonompi. Vatsa toimii muuten suht normaalisti. Lisäksi kovaa väsymystä esiintyy. Polte ei ole mitenkään kova mutta välillä tuntuu.
Verikokeita on otettu ja ne ovat hyviä, lääkäri totesi että olisi tuo IBS.
Kysynkin teidän kokemuksia taudista?

3

795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minun vaivanani ollut vuosia.
      Alkuvaiheessa, kunnes opin ruokavalion merkityksen kivut olivat todella kovia. Välillä en pystynyt muuta kuin maata kippurassa. Tuska oli todella kova.
      Aloin tarkkailla mikä ruoka-aine voisi olla syynä ja jätin pois joksikin aikaa aina jotain. Huomasin että sokeri on minulle myrkkyä, samoin ihan vaalea leipä. pulla, karkit valkoinen riisi ja vaalea pasta. Turpoan niistä kovasti ja kivut on kovat ja suoli menee löysälle ja jopa tuskalliselle ripulille. Happamaton ruisleipä sopii, samoin täysjyvä leipä.
      Kaali on paha, omena samoin. Papuja voin syödä hiukan varovasti, samoin herneitä. Porkkana ei sovi. Sellaista palapeliä ja kokelua tämä on ollut, mutta nyt kun olen oppinut mitä syödä voin paljon paremmin. Tosin vatsanväänteitä vieläkin välilä esiintyy, varsinkin jos stressaan. Punaisen lihan jätin koksa se ei sulanut ja samalla jäi lihatuotteet kokonaan. Olo keveni merkittävästi.
      En osaa muuta neuvoa antaa kuin juuri tuon ruoka-aineitten tarkkailun ja yrittää löytää mitä sietää mitä ei, ja stressi mahdollismman vähiin!

• Anonyymi

Liittyikö sinulla tähän myös väsymystä, sitä minulla todella on?

• Anonyymi

Moi! olen itse kärsinyt IBS:ästä vuodesta 2013 (ennenkin, mutta vasta tällöin sain diagnoosini). Kärsin siitä niin pahasti, että olin kirjaimellisesti valmis tappamaan itseni. Olin kuitenkin jo silloin hyvinvointialan ammattilainen, joten päätin pistää kampoihin. Nykyään olen miltei oireeton.

Vaikka IBS:ää ei voida tällä hetkellä "parantaa", tilannettasi voi todellakin parantaa!

Olen tehnyt tästä myös, tiettävästi, suomen ainoan täysin ärtyneeseen suoleen erikoistuneen sivun:

www.artynytsuoli.fi, jossa on mm. ilmaista infoa tästä ja tieteestä asiaan liittyen.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5409
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      19
      3542
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      142
      2745
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2586
    5. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      133
      1946
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1743
    7. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      164
      1521
    8. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      108
      1440
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1427
    10. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1327
    Aihe