960 STW

240GL

Kokemuksia 960 volvoista? mitkä yleiset viat riivaa? entä tomaatti vaihteisto? millainen talvi auto tuo on? lähteekö käyntiin ja kui hyvi? riittääkö lämpö? miten automaatti talvella? kestääkö? ja toimiiko..? kaikki asialliset kokemukset on tervetulleita ja kiitoksen arvoisia..

19

3860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista

      Seuraavat asiat eivät perustu omiin kokemuksiin, mutta pitänevät silti paikkansa.

      Volvo 960 on aivan toista mukavuus- ja teholuokkaa kuin 240 GL. Polttoaineen kulutus maantieajossa ei silti välttämättä ole yhtään suurempi. Kaupungissa saa bensaa kulumaan kiihdyttämällä, mutta onhan tehoakin 204 hv.

      Joissakin ennen vuotta 1996 valmistetuissa moottoreissa on ollut valuvirhe, jonka vuoksi lohko syöpyy puhki ja jäähdytysnesteet tulevat ulos. Jäähdytysnesteen säännöllinen vaihto ehkäisee tätä ongelmaa. Joillakin markkina-alueilla ei nesteen vaihto kuitenkaan kuulu huolto-ohjelmaan.

      Jakohihnan kestävyys on ollut joissakin autoissa huono ennen vuosia 1995-1996, jolloin hihnaa levennettiin reilusti. Joka tapauksessa hihnan vaihdosta pitää huolehtia, koska sen katkeaminen aiheuttaa suuren vaurion.

      Suositeltavimpia ovat autot vuosimallista 1996 lähtien. Vuonna 1995 uudistettiin 960:n ulkoasua. Ikävä kyllä ovipaneelit vaihtuivat samalla sellaisiksi, joiden päällysteet tapaavat irrota.

      Automaattivaihteistoista ei ole raportoitu erikoisempia ongelmia. Talviautona 960, varsinkin farmari, on varmaankin ihan hyvä, kunhan ei pihistele renkaissa. Renkaiden pitää olla hyvät nastarenkaat. Automaatin pehmeä vääntö helpottaa liikkellelähtöä liukkaalla.

      960:n pitäisi käynnistyä ongelmitta talvella niin kuin muidenkin nykyaikaisten autojen, joissa on sähköinen suihkutus. Automaattivaihteistot toimivat talvella yleensä ongelmitta ainakin Etelä-Suomessa. Jos sen sijaan ajat lyhyitä työmatkoja Lapissa kovilla pakkasilla ilman lohkolämmitystä, suosittelen jatkamaan 240GL-ajelua. Kulutuskin voi olla pienempi.

      Lisätietoja englanniksi:
      http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/BuyingUsed7xx.htm#BuyingaUsed960
      Teksti voi antaa turhankin negatiivisen kuvan 960:sta, mutta siinä on mainittu joitakin tarkastuskohteita.

      • kokemus

        Siinä meillä oikein Asian Tuntia.

        1995 uudistettiin vähän muutakin kuin ulkoasua. Vaihdelaatikoista ja A-pilareista eteen päin pohjalevy muuttui - aiemmin oli identtinen 700-sarjalaisiin.

        Nuo oviverhoilun liuhaamiset valitettavasti pitävät paikkansa, mutta koskevat myös 940-sarjaa.

        Mihin malliin tuon 204-heppaisen koneen istutit? 2.5-litraisessa ruutassa on 170 ja kolmelitraisessa muistaakseni rapiat 180 hevosta.

        Talviautona 960 on yhtä toimiva kuin Morris Marina. Käyttöautona se on kuin kenen tahansa morsmaikko: uhkaa antaa kenkää, niin on taas mielin kielin. Auton ominaisuuksiin ja käyttöarvoon verrattuna näitä saa nykyisin pilkkahinnalla.

        Tyyppivioista tai -omituisuuksista ei nyt tule mieleeni kuin raskas etupää, joka koettelee ohjausniveliä. Ja ainakin 2.5-litraisen manuaaliloota on välityksiltään himppa epäonnistunut.

        Mutta "huonompaan" (60, 70, 80) en halua vaihtaa.

        Nimim. 6 vuotta 960/-95:llä ajanut, sitä ennen 740 ja 940.


      • 3.0
        kokemus kirjoitti:

        Siinä meillä oikein Asian Tuntia.

        1995 uudistettiin vähän muutakin kuin ulkoasua. Vaihdelaatikoista ja A-pilareista eteen päin pohjalevy muuttui - aiemmin oli identtinen 700-sarjalaisiin.

        Nuo oviverhoilun liuhaamiset valitettavasti pitävät paikkansa, mutta koskevat myös 940-sarjaa.

        Mihin malliin tuon 204-heppaisen koneen istutit? 2.5-litraisessa ruutassa on 170 ja kolmelitraisessa muistaakseni rapiat 180 hevosta.

        Talviautona 960 on yhtä toimiva kuin Morris Marina. Käyttöautona se on kuin kenen tahansa morsmaikko: uhkaa antaa kenkää, niin on taas mielin kielin. Auton ominaisuuksiin ja käyttöarvoon verrattuna näitä saa nykyisin pilkkahinnalla.

        Tyyppivioista tai -omituisuuksista ei nyt tule mieleeni kuin raskas etupää, joka koettelee ohjausniveliä. Ja ainakin 2.5-litraisen manuaaliloota on välityksiltään himppa epäonnistunut.

        Mutta "huonompaan" (60, 70, 80) en halua vaihtaa.

        Nimim. 6 vuotta 960/-95:llä ajanut, sitä ennen 740 ja 940.

        3,0 koneen hevosvoimat 204 kpl


      • v.kutvonen
        3.0 kirjoitti:

        3,0 koneen hevosvoimat 204 kpl

        Kolmelirasta on ainaki Saksassa kahdella eri heppamäärällä. 204 ja jotain 180 .En tiiä onko ollu tätä kesympää tuotu Suomeen, mutta ainakin tehokkaampaa on. On muuten 960 Volvojen määrä huomatenkin lisääntyny Suomessa viimesen puolentoista vuoden aikana mitä oon näitä seuraillu. Tuontiautoja myynnissä aika mukavasti.


      • V40T4
        kokemus kirjoitti:

        Siinä meillä oikein Asian Tuntia.

        1995 uudistettiin vähän muutakin kuin ulkoasua. Vaihdelaatikoista ja A-pilareista eteen päin pohjalevy muuttui - aiemmin oli identtinen 700-sarjalaisiin.

        Nuo oviverhoilun liuhaamiset valitettavasti pitävät paikkansa, mutta koskevat myös 940-sarjaa.

        Mihin malliin tuon 204-heppaisen koneen istutit? 2.5-litraisessa ruutassa on 170 ja kolmelitraisessa muistaakseni rapiat 180 hevosta.

        Talviautona 960 on yhtä toimiva kuin Morris Marina. Käyttöautona se on kuin kenen tahansa morsmaikko: uhkaa antaa kenkää, niin on taas mielin kielin. Auton ominaisuuksiin ja käyttöarvoon verrattuna näitä saa nykyisin pilkkahinnalla.

        Tyyppivioista tai -omituisuuksista ei nyt tule mieleeni kuin raskas etupää, joka koettelee ohjausniveliä. Ja ainakin 2.5-litraisen manuaaliloota on välityksiltään himppa epäonnistunut.

        Mutta "huonompaan" (60, 70, 80) en halua vaihtaa.

        Nimim. 6 vuotta 960/-95:llä ajanut, sitä ennen 740 ja 940.

        tosi että 960 3.0 koneessa on 204 Hv vakiona ja toki saa enemmänki jos haluaa.


      • carfraek
        kokemus kirjoitti:

        Siinä meillä oikein Asian Tuntia.

        1995 uudistettiin vähän muutakin kuin ulkoasua. Vaihdelaatikoista ja A-pilareista eteen päin pohjalevy muuttui - aiemmin oli identtinen 700-sarjalaisiin.

        Nuo oviverhoilun liuhaamiset valitettavasti pitävät paikkansa, mutta koskevat myös 940-sarjaa.

        Mihin malliin tuon 204-heppaisen koneen istutit? 2.5-litraisessa ruutassa on 170 ja kolmelitraisessa muistaakseni rapiat 180 hevosta.

        Talviautona 960 on yhtä toimiva kuin Morris Marina. Käyttöautona se on kuin kenen tahansa morsmaikko: uhkaa antaa kenkää, niin on taas mielin kielin. Auton ominaisuuksiin ja käyttöarvoon verrattuna näitä saa nykyisin pilkkahinnalla.

        Tyyppivioista tai -omituisuuksista ei nyt tule mieleeni kuin raskas etupää, joka koettelee ohjausniveliä. Ja ainakin 2.5-litraisen manuaaliloota on välityksiltään himppa epäonnistunut.

        Mutta "huonompaan" (60, 70, 80) en halua vaihtaa.

        Nimim. 6 vuotta 960/-95:llä ajanut, sitä ennen 740 ja 940.

        ei muuten oviverhoilut lähde 940ssa luistamaan... ja kolmilitrasessa on se 204 hevosvoimaa. TATTI!


      • Halpisautoilija
        carfraek kirjoitti:

        ei muuten oviverhoilut lähde 940ssa luistamaan... ja kolmilitrasessa on se 204 hevosvoimaa. TATTI!

        itellä vuoden 96 940 ja kaikissa ovissa kupruilee verhoilut.

        960:stä sai 2,5 litraisella (170 hv) ja 3 litraisella (204 hv) jälkimmäistä vain automaatilla. S90 ja V90 tippui tuo 2,5 litrainen pois ja vaihtoehdoiksi jäi 180 ja 204 heppainen kolmelitrainen, joista ensin mainittua sai sekä manuaalina, että automaattina ja tehokkaampaa vain automaattina. Lisäksi ainakin ensimmäisten vuosimallien 960:stä sai, vissiin italiassa, 2-litraisella 16 venttiilillä ja ahdettuna, tämä on sarjan voimakkain moottori....


      • vai????
        Halpisautoilija kirjoitti:

        itellä vuoden 96 940 ja kaikissa ovissa kupruilee verhoilut.

        960:stä sai 2,5 litraisella (170 hv) ja 3 litraisella (204 hv) jälkimmäistä vain automaatilla. S90 ja V90 tippui tuo 2,5 litrainen pois ja vaihtoehdoiksi jäi 180 ja 204 heppainen kolmelitrainen, joista ensin mainittua sai sekä manuaalina, että automaattina ja tehokkaampaa vain automaattina. Lisäksi ainakin ensimmäisten vuosimallien 960:stä sai, vissiin italiassa, 2-litraisella 16 venttiilillä ja ahdettuna, tämä on sarjan voimakkain moottori....

        mäkun oon kuullut ettäa ainoastaan uudemman korimallin 960ssa näin olisi käynyt. en tiedä mitä olet tehnyt jos olet ne saanut rikki, jos ne kupruilee niin sen ehkä ymmärrän mutta ei ne varmaan pois ole luistanut niinkuin tässä ketjussa alunperin voivoteltiin


      • volvere 960
        Halpisautoilija kirjoitti:

        itellä vuoden 96 940 ja kaikissa ovissa kupruilee verhoilut.

        960:stä sai 2,5 litraisella (170 hv) ja 3 litraisella (204 hv) jälkimmäistä vain automaatilla. S90 ja V90 tippui tuo 2,5 litrainen pois ja vaihtoehdoiksi jäi 180 ja 204 heppainen kolmelitrainen, joista ensin mainittua sai sekä manuaalina, että automaattina ja tehokkaampaa vain automaattina. Lisäksi ainakin ensimmäisten vuosimallien 960:stä sai, vissiin italiassa, 2-litraisella 16 venttiilillä ja ahdettuna, tämä on sarjan voimakkain moottori....

        itellä vuoden 94 960 3.0. missään ovessa ei kupruilua.
        auto tuotu saksasta, ei ole lohkolämmitintä. ainakin vielä lähtenyt käyntiin -19c.


      • se on
        volvere 960 kirjoitti:

        itellä vuoden 94 960 3.0. missään ovessa ei kupruilua.
        auto tuotu saksasta, ei ole lohkolämmitintä. ainakin vielä lähtenyt käyntiin -19c.

        94-vuoden mallissa on vielä suorat ovipahvit.
        Ongelma alkoi vuoden 95 malleissa (n.s uusi korimalli)
        Nämä moottorin ulkopuoleiset lämmittimet ovat aika tehottomia, toista oli ennenvanhaan, kun lämmitin tuli vesitilaan.


      • Halpisautoilija
        vai???? kirjoitti:

        mäkun oon kuullut ettäa ainoastaan uudemman korimallin 960ssa näin olisi käynyt. en tiedä mitä olet tehnyt jos olet ne saanut rikki, jos ne kupruilee niin sen ehkä ymmärrän mutta ei ne varmaan pois ole luistanut niinkuin tässä ketjussa alunperin voivoteltiin

        Ei tartte tehdä mitään erityistä, menettävät muotonsa ja alkavat venymään ja kupruilemaan. Ihan selvä materiaalivika. On näitä nähty aika monessa 90-luvun puolivälin takapotkuVolvossa.


      • toyota kuski
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Ei tartte tehdä mitään erityistä, menettävät muotonsa ja alkavat venymään ja kupruilemaan. Ihan selvä materiaalivika. On näitä nähty aika monessa 90-luvun puolivälin takapotkuVolvossa.

        nii puolivälin puolivälin joka on se uudemman korimallin... koko ajan olen puhunut 960sta ENNEN faceliftiä


      • Halpisautoilija
        toyota kuski kirjoitti:

        nii puolivälin puolivälin joka on se uudemman korimallin... koko ajan olen puhunut 960sta ENNEN faceliftiä

        että uudemman mallin 960:ssa kupruilee. Niin että ennen vai jälkeen Faceliftin kupruilee? Ja mulla kupruilee 940:ssä, joka on siis se karvalakki malli, jossa on sontakärrin taka-akseli ja neljä liikkuvaa osaa yhteensä.


    • v.kutvonen

      Hajoileviin ja irtoaviin ovipahveihin on konsti joka ei häpee uudelle/alkuperäselle. Verhoomo teki sivuikkunan viereen suikaleen (n.1/2 cm paksu),joka on verhoiltu hyvin samannäköisellä keinonahkalla kun alunperinkin.Ja on pysyny pahvit kiinni.Ilkeitä pikkuvikoja muuten siistissä autossa.Verhoomolla on sabluunat 900-sarjalaisiin.

      • 960

        Mitä mahtaa verhoilu maksaa,ja missä on verhoiluliike.


    • volvo mies

      onko kellään tietoa 960 kattoluukun tiivisteen myyjistä ,päässyt hapertumaan ja vesi tykkää tulla niskaan .

      • Kerro,,

        Vuosimalli? Farkku vai sedan?


      • alwadi

        minullakin sama onkelma,tulee vettä kaikkialle kurvatessa. mistä saa uuden ja kuka vaihtaa sen sviddumaisen tiivisteen sieltä!?


    • onkos

      tarkastettu että ovat vesikanavat luukun reunoilta auki?
      Volvon tiskiltä tietenkin tiivistettä kysymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe