Tulpan vaihto??Ja miten..

Kohffin annan

Onko merkitystä vääntääkö tulpat irti kuumasta vaiko kylmästä moottorista?(Siis PITÄÄKÖ kone olla kylmä vai kuuma,kun irroittaa tulppia).
Mietin tätä koska,irroitin tulppia kylmästä Mazda 626-90 koneesta ja yksi tulppa oli tosi tiukassa ja tuntui että tulpanirroitus työkalu antaa kohta periksi.
Laiton CRC:tä tulpaan ja meni jo paremmin paikalleen kuin irtosi.
Elikkä kuumana vai kylmänä,CRC:tä vai ei????

18

13549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmänä

      Ainakaan VAG-moottoreiden kevytmetallikanteen ei ole lupa vaihtaa tulppia kuin kylmänä tai korkeintaan kädenlämpöisenä. Muuten voi kierteet vahingoittua.

      Järkyttävän tiukkaan huolloissa tulpat väännetään vaikka momentille annetaan ohjeissa Nm-arvo. Mutta kun vaihtaa itse, niin irtoaa tulpat seuraavallakin kerralla.

      • momentti

        Olen huomannut aivan saman jutun.
        Mutta momenteista en tiedä mitään...
        En tiedä sitten Mazdan kantta...


      • Jamppa1

        niin ei ole lupa? Lämpimänä irtoaa paremmin. Tulpan saa yleensä ehjänä kunhan malttaa mielensä ja nytkyttää edes takas crc:n kanssa. Kierteet ei tarvitse mitään ainetta asentaessa ainakaan boschin tulpilla, niissä on niklattu jenka. Muista en osaa sanoa kun en käytä.

        Kiristäessä järki käteen. uutena tulppaa kiristetään yleensä enemmän siis olettaen että siinä on sellainen litistyvä tiivisterengas. Jos irrotetaan ja sama tulppa takaisin, niin erityisellä maltilla. Kunnon tulppahylsy on kaiken A ja O.


      • jamppa1..
        Jamppa1 kirjoitti:

        niin ei ole lupa? Lämpimänä irtoaa paremmin. Tulpan saa yleensä ehjänä kunhan malttaa mielensä ja nytkyttää edes takas crc:n kanssa. Kierteet ei tarvitse mitään ainetta asentaessa ainakaan boschin tulpilla, niissä on niklattu jenka. Muista en osaa sanoa kun en käytä.

        Kiristäessä järki käteen. uutena tulppaa kiristetään yleensä enemmän siis olettaen että siinä on sellainen litistyvä tiivisterengas. Jos irrotetaan ja sama tulppa takaisin, niin erityisellä maltilla. Kunnon tulppahylsy on kaiken A ja O.

        Sä teit sen!


    • esko

      Kuparitahnaa olis hyvä laittaa tulpan kierteisiin,
      irroitus on helpompaa seuraavalla kerralla.

      • Kemiaa

        Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.


      • Asentaja evp
        Kemiaa kirjoitti:

        Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.

        tulpat AINA kylmänä (max noin 40 astetta)! Ja edestakaisin nytkyttämällä mahd. liuottimen/öljyn kanssa jos ovat karstoittuneet tiukkaan, ettei mene kannesta kierteet. Asennettaessa kierteisiin kevyesti molybdeenirasvaa ja kiristys KYLMÄÄN koneeseen momenttiavaimella juuri siihen momenttiin, minkä tehdas antaa. Ei muuta.


      • mekaanikko
        Kemiaa kirjoitti:

        Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.

        Onhan olemassa alumiinitahnaa joka kestää aika v-tun kovat lämmöt ja toimii kuin kuparitahna. Mielestäni tulpan kierteisiin-varsinkin alukannessa-kantsii laittaa sitä,tai jotain mikä estää kiinnijuuttumisen. Onhan niitä vielä grafiittipohjaisena ja vaikka mitä muuta...


      • Vulkan
        Asentaja evp kirjoitti:

        tulpat AINA kylmänä (max noin 40 astetta)! Ja edestakaisin nytkyttämällä mahd. liuottimen/öljyn kanssa jos ovat karstoittuneet tiukkaan, ettei mene kannesta kierteet. Asennettaessa kierteisiin kevyesti molybdeenirasvaa ja kiristys KYLMÄÄN koneeseen momenttiavaimella juuri siihen momenttiin, minkä tehdas antaa. Ei muuta.

        Käykö teidän mielestänne esim. Molykote tulpan kierteisiin? Ja miten mahtaa olla momenttiarvon, kun eikös momentit ole (yleensä) annettu siltä pohjalta että kierteissä käytetään liukasteena tavallista moottoriöljyä? Kuparitahnalla tai Molykotella käsiteltyinä tulpat menevät silloin ylimomenttiin. Vai?


    • esko

      Kuparitahnan tarkempi esittely kertoo että sitä
      voi käyttää mm.estää kiinnipalamista ja ruostumista korkeissa lämpötiloissa.Sytytystulppiin,pyöränpultteihin,pakokaasu ja jarruosiin.Myös esim.alumiinikantisten
      moottoreiden sytytystulppa-asennuksiin .Lämpötilan
      sieto -35 1100c.
      Että tämmöinen juttu.

      • Jamppa1

        toimii jarruissa ja siihen se melkein jääkin. Alumiinin kanssa todella huono yhdistelmä kun alumiini epäjalompana metallina hapettuu. Tulpat ei yleensä tarvitse mitään mutta ihan öljy/rasva toimii tarvittaessa. Pyöränpulteille on paras ja näppärin sprayvaseliini/rasva, joka pitää kartiot kunnossa.

        Tämä kemiallinen reaktio tuli opittua aikanaan kantapään kautta kun erehdyin käyttämään talvella alumiinisiä "tuning" -venttilinhattuja. Vaikka olin öljynnyt hatut, ne syöpyivät suolan toimiessa katalysaattorina, kiinni venttiilien kierteisiin jotka ovat messinkiä (=teräs/kupari) niin tiukasti että jouduin sahaamaan rautasahalla joka ikisen hatun halki. Aikaa meni tunti ja kyllä otti päähän...

        Keramiikkatahna on kalliimpaa mutta huomattavasti parempi kun ei aiheuta kemiallisia reaktioita.


      • mekaanikko

        ABS-jarrujen kanssa ei saa kuparimönjiä käyttää,menee boxit sekaisin. Niihin on omat aineensa. Muuten toki kuparitahna myös jarruissa on hyvä aine!


      • Anonyymi
        mekaanikko kirjoitti:

        ABS-jarrujen kanssa ei saa kuparimönjiä käyttää,menee boxit sekaisin. Niihin on omat aineensa. Muuten toki kuparitahna myös jarruissa on hyvä aine!

        ja jos on luiston esto älä käytä kynttilää liukasteena


    • sinne

      mitään tahnoja laiteta! On se nyt kumma ku pitää jauhaa päivänselvii asioit. Mites se perse pitää pyyhkiä? Biltemamiehet hajottakoon kantensa! sen voi sit korjaa tahnalla! 10000 tulppa vaihtanu.

    • Anonyymi

      Vuoden välein vaihtanut niin irtoaa hyvin. Täsmälleen sopiva tulpan avain ollut hintansa veroinen. Kylmähkö kone aina ollut eikä voimaa kiristyksessä paljoa.

      • Anonyymi

        Kiitos, 19 vuotta odotin sinun osaavaa vinkkiä ja nyt voin yrittää uudelleen.
        Taidat ajaa todella paljon jos joudut vaihtamaan tulpat kerran vuodessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, 19 vuotta odotin sinun osaavaa vinkkiä ja nyt voin yrittää uudelleen.
        Taidat ajaa todella paljon jos joudut vaihtamaan tulpat kerran vuodessa?

        vanha 220 diesel mese 1982 hehkutulppia menee


    • Anonyymi

      Nyrkkisääntö: Valurautaan aina kuumana, alumiiniin aina kylmänä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe