Onko merkitystä vääntääkö tulpat irti kuumasta vaiko kylmästä moottorista?(Siis PITÄÄKÖ kone olla kylmä vai kuuma,kun irroittaa tulppia).
Mietin tätä koska,irroitin tulppia kylmästä Mazda 626-90 koneesta ja yksi tulppa oli tosi tiukassa ja tuntui että tulpanirroitus työkalu antaa kohta periksi.
Laiton CRC:tä tulpaan ja meni jo paremmin paikalleen kuin irtosi.
Elikkä kuumana vai kylmänä,CRC:tä vai ei????
Tulpan vaihto??Ja miten..
18
14045
Vastaukset
- kylmänä
Ainakaan VAG-moottoreiden kevytmetallikanteen ei ole lupa vaihtaa tulppia kuin kylmänä tai korkeintaan kädenlämpöisenä. Muuten voi kierteet vahingoittua.
Järkyttävän tiukkaan huolloissa tulpat väännetään vaikka momentille annetaan ohjeissa Nm-arvo. Mutta kun vaihtaa itse, niin irtoaa tulpat seuraavallakin kerralla.- momentti
Olen huomannut aivan saman jutun.
Mutta momenteista en tiedä mitään...
En tiedä sitten Mazdan kantta... - Jamppa1
niin ei ole lupa? Lämpimänä irtoaa paremmin. Tulpan saa yleensä ehjänä kunhan malttaa mielensä ja nytkyttää edes takas crc:n kanssa. Kierteet ei tarvitse mitään ainetta asentaessa ainakaan boschin tulpilla, niissä on niklattu jenka. Muista en osaa sanoa kun en käytä.
Kiristäessä järki käteen. uutena tulppaa kiristetään yleensä enemmän siis olettaen että siinä on sellainen litistyvä tiivisterengas. Jos irrotetaan ja sama tulppa takaisin, niin erityisellä maltilla. Kunnon tulppahylsy on kaiken A ja O. - jamppa1..
Jamppa1 kirjoitti:
niin ei ole lupa? Lämpimänä irtoaa paremmin. Tulpan saa yleensä ehjänä kunhan malttaa mielensä ja nytkyttää edes takas crc:n kanssa. Kierteet ei tarvitse mitään ainetta asentaessa ainakaan boschin tulpilla, niissä on niklattu jenka. Muista en osaa sanoa kun en käytä.
Kiristäessä järki käteen. uutena tulppaa kiristetään yleensä enemmän siis olettaen että siinä on sellainen litistyvä tiivisterengas. Jos irrotetaan ja sama tulppa takaisin, niin erityisellä maltilla. Kunnon tulppahylsy on kaiken A ja O.Sä teit sen!
- esko
Kuparitahnaa olis hyvä laittaa tulpan kierteisiin,
irroitus on helpompaa seuraavalla kerralla.- Kemiaa
Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.
- Asentaja evp
Kemiaa kirjoitti:
Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.
tulpat AINA kylmänä (max noin 40 astetta)! Ja edestakaisin nytkyttämällä mahd. liuottimen/öljyn kanssa jos ovat karstoittuneet tiukkaan, ettei mene kannesta kierteet. Asennettaessa kierteisiin kevyesti molybdeenirasvaa ja kiristys KYLMÄÄN koneeseen momenttiavaimella juuri siihen momenttiin, minkä tehdas antaa. Ei muuta.
- mekaanikko
Kemiaa kirjoitti:
Mitenkö toi alumiini ja kupari,ei kuulosta kemiallisesti hyvältä yhdistelmältä ennemmin alumiinivassua.Aluvanteiden pultteihin ei ainakaan suositella mitään kuparia ja jos epäilet niin heitäppä alumiiniveneeseen muutama kuparipenni ja katso miten käy.
Onhan olemassa alumiinitahnaa joka kestää aika v-tun kovat lämmöt ja toimii kuin kuparitahna. Mielestäni tulpan kierteisiin-varsinkin alukannessa-kantsii laittaa sitä,tai jotain mikä estää kiinnijuuttumisen. Onhan niitä vielä grafiittipohjaisena ja vaikka mitä muuta...
- Vulkan
Asentaja evp kirjoitti:
tulpat AINA kylmänä (max noin 40 astetta)! Ja edestakaisin nytkyttämällä mahd. liuottimen/öljyn kanssa jos ovat karstoittuneet tiukkaan, ettei mene kannesta kierteet. Asennettaessa kierteisiin kevyesti molybdeenirasvaa ja kiristys KYLMÄÄN koneeseen momenttiavaimella juuri siihen momenttiin, minkä tehdas antaa. Ei muuta.
Käykö teidän mielestänne esim. Molykote tulpan kierteisiin? Ja miten mahtaa olla momenttiarvon, kun eikös momentit ole (yleensä) annettu siltä pohjalta että kierteissä käytetään liukasteena tavallista moottoriöljyä? Kuparitahnalla tai Molykotella käsiteltyinä tulpat menevät silloin ylimomenttiin. Vai?
- esko
Kuparitahnan tarkempi esittely kertoo että sitä
voi käyttää mm.estää kiinnipalamista ja ruostumista korkeissa lämpötiloissa.Sytytystulppiin,pyöränpultteihin,pakokaasu ja jarruosiin.Myös esim.alumiinikantisten
moottoreiden sytytystulppa-asennuksiin .Lämpötilan
sieto -35 1100c.
Että tämmöinen juttu.- Jamppa1
toimii jarruissa ja siihen se melkein jääkin. Alumiinin kanssa todella huono yhdistelmä kun alumiini epäjalompana metallina hapettuu. Tulpat ei yleensä tarvitse mitään mutta ihan öljy/rasva toimii tarvittaessa. Pyöränpulteille on paras ja näppärin sprayvaseliini/rasva, joka pitää kartiot kunnossa.
Tämä kemiallinen reaktio tuli opittua aikanaan kantapään kautta kun erehdyin käyttämään talvella alumiinisiä "tuning" -venttilinhattuja. Vaikka olin öljynnyt hatut, ne syöpyivät suolan toimiessa katalysaattorina, kiinni venttiilien kierteisiin jotka ovat messinkiä (=teräs/kupari) niin tiukasti että jouduin sahaamaan rautasahalla joka ikisen hatun halki. Aikaa meni tunti ja kyllä otti päähän...
Keramiikkatahna on kalliimpaa mutta huomattavasti parempi kun ei aiheuta kemiallisia reaktioita. - mekaanikko
ABS-jarrujen kanssa ei saa kuparimönjiä käyttää,menee boxit sekaisin. Niihin on omat aineensa. Muuten toki kuparitahna myös jarruissa on hyvä aine!
- Anonyymi
mekaanikko kirjoitti:
ABS-jarrujen kanssa ei saa kuparimönjiä käyttää,menee boxit sekaisin. Niihin on omat aineensa. Muuten toki kuparitahna myös jarruissa on hyvä aine!
ja jos on luiston esto älä käytä kynttilää liukasteena
- sinne
mitään tahnoja laiteta! On se nyt kumma ku pitää jauhaa päivänselvii asioit. Mites se perse pitää pyyhkiä? Biltemamiehet hajottakoon kantensa! sen voi sit korjaa tahnalla! 10000 tulppa vaihtanu.
- Anonyymi
Vuoden välein vaihtanut niin irtoaa hyvin. Täsmälleen sopiva tulpan avain ollut hintansa veroinen. Kylmähkö kone aina ollut eikä voimaa kiristyksessä paljoa.
- Anonyymi
Kiitos, 19 vuotta odotin sinun osaavaa vinkkiä ja nyt voin yrittää uudelleen.
Taidat ajaa todella paljon jos joudut vaihtamaan tulpat kerran vuodessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, 19 vuotta odotin sinun osaavaa vinkkiä ja nyt voin yrittää uudelleen.
Taidat ajaa todella paljon jos joudut vaihtamaan tulpat kerran vuodessa?vanha 220 diesel mese 1982 hehkutulppia menee
- Anonyymi
Nyrkkisääntö: Valurautaan aina kuumana, alumiiniin aina kylmänä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842158- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101386Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841257Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.251906- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864