Todettu IBS ollut jonkin ajan melko hyvä kunto

Anonyymi

Mutta nyt taas joulun jälkeen mennyt ihan kauheeksi . Vaikka"vanha' vaiva aina yhtä pirullinen kun oikein paljon vaivaa,!!!Nyt uutena oireena tullut myös väsymys voi johtua tietty siitäkin kun tauti masentaa ,kipua ympäri vatsaa . Minulla on ummetus/ripuli vuoronperään.Nyt menossa tää ripuli osio en ole vesiripulilla(aina) , mutta ei oikein uskalla lähteä mihinkään missä ei WC ole lähettyvillä vatsa toimii erä kerrallaan.Tästä ",sairaudesta"on puhuttu paljon ja monella palstallakin täällä päätin nyt kuitenkin kirjoittaa , koska olo tosi kurja ja mieli maassa .Kysynkin : Kertokaa omia kokemuksia ja onko myös väsymystä kipuja masennusta...Ihan vertaistukea.. Kiitos jos joku vastaa!!

6

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Moi
      Minulla tuo IBS myös todettu ja vatsa vaivaa koko ajan ja lisäksi väsymystila päällä koko ajan. Ihan vesiripulia ei ole mutta vatsa vääntää, kurisee, ilmavaivoja, lisäksi suolen mutkissa kipuilua. Aika kova juttu tuo on kyllä kaikenkaikkiaan.

• Anonyymi

🙁 On. Haittaa on aivan käsittämättömästi tullut itselläkin. Ihmiset pitää ihmeellisenä, suorastaan pilkkanaan. Ei niitä tunnu saavan käsittämään, ettei voi juuri mitään sille.

• Anonyymi

Samoin minulla ihan järkky väsymys vaivaa, vatsan kanssa pärjään mutta tämä väsy ottaa jo päähän. Suolen mutkissa minullakin kipua ja ruuan jälkeen kipuilua. Vatsa toimii kohtalaisesti, ilmavaivoja ja turvotusta on.

• Anonyymi

Minulla myös valtava väsymystila päällä ja muutenkin huono olo päällä.
      Hyvä tosiaan kun täällä on kohtalotovereita ja saa vaihtaa ajatuksia.

• Anonyymi

Tässä tuoreessa artikkelissa apukeinoja: https://www.is.fi/terveys/art-2000006383076.html

Nämä on niin yksilöllisiä juttuja eli se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä päde toisella. Omalla kohdalla on auttanut mm. ns. höttöhiilarien karsiminen. En koskaan ole ylenpalttisesti niitä syönyt, mutta olen vähentänyt lähes olemattomiin.
      Stressi varmaan aiheuttaa jossain määrin oireita, mutta uskon vieläkin useammin olevan toisin päin eli huonolla syömisellä tulleet IBS-oireet vasta stressiä aiheuttaakin.

Monisairas

• Anonyymi

Moi! olen itse kärsinyt IBS:ästä vuodesta 2013 (ennenkin, mutta vasta tällöin sain diagnoosini). Kärsin siitä niin pahasti, että olin kirjaimellisesti valmis tappamaan itseni. Olin kuitenkin jo silloin hyvinvointialan ammattilainen, joten päätin pistää kampoihin. Nykyään olen miltei oireeton.

Vaikka IBS:ää ei voida tällä hetkellä "parantaa", tilannettasi voi todellakin parantaa!

Olen tehnyt tästä myös, tiettävästi, suomen ainoan täysin ärtyneeseen suoleen erikoistuneen sivun:

www.artynytsuoli.fi, jossa on mm. ilmaista infoa tästä ja tieteestä asiaan liittyen.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe