Divertikuloosi diagnoosi

Anonyymi

Moikka,
Minulla ollut vatsan polttelua, alavatsan pistelyä suolen mutkissa vasemmalla ym. ja tänään tähystyksessä todettiin runsaasti divertikkeleitä. Onko kellään ollut myös väsymysoireita tähän liittyen?
Minkälaisia ruokia pitäisi syödä, kun lääkärin mukaan ummetusta ei saisi tulla ja muutenkin mikä vatsavaivoihin auttaisi?

5

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö lääkärisi suositellut mitään lääkettä vaivoihisi?
      Itse käytän Vi-Siblin lääkettä silloin, kun on ummetusta. Muitakin vastaavia lääkkeitä voi olla, mutta tämän ei pitäisi aiheuttaa tottumusta tai riippuvuutta.

    • Anonyymi

      Itse olen kärsinyt suolistoni kanssa monia vuosia, on vatsaa leikelty ym.
      Kovasti joka paikassa on neuvottu mitä syödä ja annettu ohjeita.
      Kuitenkin vain itse oppii kokeilemalla huomaamaan mikä on omalle suolistolle parasta. Jokaiselle eivät sovi samat ruoka-aineet tai lääkkeet.
      Usein suositellaan kuitupitoista ruokaa. Minun täytyy ainakin säädellä kuitujen saantia, liikakaan ei ole hyväksi.
      Nesteiden saannista kannattaa huolehtia, ihan pelkkää vettä on hyvä juoda ainakin pari litraa päivässä. Neste auttaa suolta toimimaan.
      Kannattaa myös mahdollisimman vähän syödä kaikkea sellaista joka aiheuttaa ummetusta.
      Yleensäkin suolisto-oireisilla esiintyy vaihtelevasti väsymystä, osittain varmasti jo sen takia kun imeytymisessä saattaa olla häiriöitä.
      Esim. vitamiinit olisi ihan hyvä pitää kunnossa. Ainakin D- ja B-vitamiinit pystyy katsomaan verikokeilla.
      Jaksamista aloittajalle, suolisto-ongelmat eivät ole ikinä kivoja "kavereita".

    • Anonyymi

      Minulla on samoja ongelmia eikä Vi-Siblin eikä mikään apteekkivalmiste auttanut.
      Aloin syödä kaurapuuroa kolme kertaa päivässä pienen annoksen
      muun ruoan lisäksi tai kera, samalla kun muun ruoan.
      Se auttoi ummetukseen jonkun verran. Vatsa toimii nyt vähän paremmin.
      Kaurassa on se lima joka tekee suolet "luistavaksi",
      uloste etenee ja kaura on lähes yhtä hyvä kuitu kuin Vi-Siblin.
      Vaikkei Vi-Siblin minulla auttanut, moni on saanut siitäkin avun.
      Minulla se tukki suolistoa lisää ja lääkäri sanoi, että muillakin on ollut samaa kokemusta, joillekin se auttaa, joillekin pahentaa.

      Keitän yhden ison pikapuuron aamulla, josta mikrossa lämmitän myöhemmin
      pikku puurot.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista, minulla tämä väsymys alkaa harmittamaan, onko teillä jotain ruoka tms. vinkkiä, jolla helpottaisi tätä. Mitään ruoka-ohjetta en lääkäriltä saanut, sanoi vain että vältä ummetusta.

      • Anonyymi

        Väsymykseen ei välttämättä suoranaisesti pelkkä ruokavalio auta muuten kun että pitää huolen siitä että syö terveellisesti. Hivenaineet, vitamiinit ym. kannattaa huolehtia että ovat kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe