Moikka,
Minulla ollut vatsan polttelua, alavatsan pistelyä suolen mutkissa vasemmalla ym. ja tänään tähystyksessä todettiin runsaasti divertikkeleitä. Onko kellään ollut myös väsymysoireita tähän liittyen?
Minkälaisia ruokia pitäisi syödä, kun lääkärin mukaan ummetusta ei saisi tulla ja muutenkin mikä vatsavaivoihin auttaisi?
Divertikuloosi diagnoosi
5
133
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö lääkärisi suositellut mitään lääkettä vaivoihisi?
Itse käytän Vi-Siblin lääkettä silloin, kun on ummetusta. Muitakin vastaavia lääkkeitä voi olla, mutta tämän ei pitäisi aiheuttaa tottumusta tai riippuvuutta. - Anonyymi
Itse olen kärsinyt suolistoni kanssa monia vuosia, on vatsaa leikelty ym.
Kovasti joka paikassa on neuvottu mitä syödä ja annettu ohjeita.
Kuitenkin vain itse oppii kokeilemalla huomaamaan mikä on omalle suolistolle parasta. Jokaiselle eivät sovi samat ruoka-aineet tai lääkkeet.
Usein suositellaan kuitupitoista ruokaa. Minun täytyy ainakin säädellä kuitujen saantia, liikakaan ei ole hyväksi.
Nesteiden saannista kannattaa huolehtia, ihan pelkkää vettä on hyvä juoda ainakin pari litraa päivässä. Neste auttaa suolta toimimaan.
Kannattaa myös mahdollisimman vähän syödä kaikkea sellaista joka aiheuttaa ummetusta.
Yleensäkin suolisto-oireisilla esiintyy vaihtelevasti väsymystä, osittain varmasti jo sen takia kun imeytymisessä saattaa olla häiriöitä.
Esim. vitamiinit olisi ihan hyvä pitää kunnossa. Ainakin D- ja B-vitamiinit pystyy katsomaan verikokeilla.
Jaksamista aloittajalle, suolisto-ongelmat eivät ole ikinä kivoja "kavereita". - Anonyymi
Minulla on samoja ongelmia eikä Vi-Siblin eikä mikään apteekkivalmiste auttanut.
Aloin syödä kaurapuuroa kolme kertaa päivässä pienen annoksen
muun ruoan lisäksi tai kera, samalla kun muun ruoan.
Se auttoi ummetukseen jonkun verran. Vatsa toimii nyt vähän paremmin.
Kaurassa on se lima joka tekee suolet "luistavaksi",
uloste etenee ja kaura on lähes yhtä hyvä kuitu kuin Vi-Siblin.
Vaikkei Vi-Siblin minulla auttanut, moni on saanut siitäkin avun.
Minulla se tukki suolistoa lisää ja lääkäri sanoi, että muillakin on ollut samaa kokemusta, joillekin se auttaa, joillekin pahentaa.
Keitän yhden ison pikapuuron aamulla, josta mikrossa lämmitän myöhemmin
pikku puurot. - Anonyymi
Kiitos kommenteista, minulla tämä väsymys alkaa harmittamaan, onko teillä jotain ruoka tms. vinkkiä, jolla helpottaisi tätä. Mitään ruoka-ohjetta en lääkäriltä saanut, sanoi vain että vältä ummetusta.
- Anonyymi
Väsymykseen ei välttämättä suoranaisesti pelkkä ruokavalio auta muuten kun että pitää huolen siitä että syö terveellisesti. Hivenaineet, vitamiinit ym. kannattaa huolehtia että ovat kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!
Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot22717965Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois
Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss6810257Vasemmistoaate on aatteista jaloin
Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?3036692Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki224489Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai423256Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen
Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.743184"Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa
Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita1122885Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen
"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen892370MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen
Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä201527Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit181366