Vuoden purjevene Euroopassa Oceanis 30.1

Anonyymi

30

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikoluku jäänyt lehden toimittajalta vaiheeseen.... "Sun Odysseyden..."

      Kuvassa on kumminkin Beneteau Oceanis.

      No joo. Mutta artikkelissa puhutaan "LÄHTÖHINNALTAAN 90 000 euron aloituskoon veneestä".
      Voiko enempää toimittaja olla irrallaan todellisuudesta?
      Sadan tonnin kiulu (rahteineen ja vähänkään lisävarusteltuna Suomeen rahdattuna 130 tonnin) vene ei tosiaankaan ole mikään "aloituskoon vene".

      Aivan kuin pienemmällä ei tekisi mitään.

      Purjehdusta aloittelevalla tuskin on sataa tonnia ja risat pistää harrastuksen aloittamiseen - ennen kuin tuo on rikattuna ja pohja maalattuna varusteineen ja raketteineen purjeineen vedessä, ollaan pitkälle yli satatonnia köyhempiä.

      En ole muuten IKINÄ NÄHNYT, että joku olisi aloittanut purjehdusharrastuksen Suomessa pistämällä tuollaisen määrän rahaa kiinni veneeseen hahahah!!!!

      Todellisuus on siellä viiden tonnin veneissä. Niillä kokeillaan ja sitten lähdetään kokoluokissa ylöspäin - jos ei satu niin, että susipaska vene ajaa kauas koko harrastuksen läheltä - poislukien ne, jotka ostavat ison veneen ajaakseen sillä koneella ympäri rannikkoa kuoharilasi kädessä ja sateenkaarilippu salossa.

      Tässä onkin osasyy koko harrastajakunnan vähenemiseen: Kohtuuhintaisia oikeita "aloitusveneitä" ei uusina ole.

      Tämän hintaluokan kiulua en esimerkiksi itse kuunaan ostaisi uutena. Samalla rahalla saa 45-jalkaisen käytetyn, jolla kiertää vaikka pallon, jos kunto, rohkeus ja elämäntilanne antavat myöten.

      Takastaagittomalla 30.1:sellä en kyllä itse lähtisi saaristoa pidemmälle. Jo Tallinnan reissu ukkospuuskan yllättäessä voi tuollaisella johtaa maston menetykseen, olkoot vantit miten taaksepäin kenossa hyvänsä. Ja mastoa ei pysty taivuttamaan, joten se säädettävyydestä.

      Nyt tuotannosta pudonneet 21.7 Firstit ja vanha 31 Oceanis olivat vielä oikeita purjeveneitä Beneteaun mallistossa, mutta nyt näyttää suuruudenhulluus ottaneen vallan. Lisäksi tuossa pistää silmään se, ettei sivukansia oikeastaan (molskis) ole ollenkaan.....

      No, siitä vaan ostamaan. Kivahan se on, jos ei reilua sataatuhatta halua muuten käyttää. Eihän se muille kuulu, mitä kukakin ostaa ja millä purjehtii.....

      Blues alkaa valituksesta.

      • Anonyymi

        Itse asiassa tuo hintaluokka oli suurinpiirtein aikavälillä 1995-2008 aika yleinen "aloituskoko". Kovasti silloin parrat pärisivät venekerhojen laitureilla siitä, että purjehduksen pariin tuli ihmisiä, jotka aloittivat aikuisiällä ilman pursiseurassa äidinmaidosta imettyä perinnetietoutta. Saattoivat jopa jättää perälipun yöksi paikoilleen, kelvottomat...

        Jos 90 000 on hinta tehtaalla kaikki verot maksettuna, niin kyllä se alle 110 000 euron on ihan kelvollisesti varusteltuna vedessä Suomessa. Tietty, jos haluaa laminaattipurjeet viidellä erilaisella keulapurjeella, niin sitten ei onnistu tuohon hintaan. Mutta normaaliveneilijän varustuksella kyllä:
        -lämppäri
        -plotteri mielellään AIS-vastaanotolla
        -tridatamittaristo
        -pohjamaalaus
        -rahti
        -kelkka
        -vakiopurjeet eli yksi isopurje ja yksi rullakeulapurje
        -köydet, fendarit yms. pikkusälä

        (Voi olla, että tuosta jotain on jo perushinnassa, en katsonut.)


      • Anonyymi

        Hankintahinnan sijaan kannattaisi miettiä "elinkaarikustannuksia", eli hankintahintaa, ylläpitokustannuksia esim. 10 vuoden ajalta, sekä jälleenmyyntihintaa. Eli sitä, kuinka paljon veneen omistaminen maksaa. esim. 10 v aikana. Tällä mittarilla uusi 30-jalkainen voittaa samanhintaisen käytetyn 40-jalkaisen mennen-tullen. Toinen mittari on, kuinka paljon ylläpitotunteja tulee purjehdustuntia kohden. Suurin mahdollinen käytetty vene, johon rahat riittävät, ei ole halvin ja huolettomin valinta.

        Itseä arveluttaa takastaakittomuus ja purjehdusvarustuksen laatu, mikä on usein aika vaatimaton noissa "hinnat alkaen" -malleissa. Mutta pienen perheen matka/retkiveneeksi varmasti ihan huoleton paketti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankintahinnan sijaan kannattaisi miettiä "elinkaarikustannuksia", eli hankintahintaa, ylläpitokustannuksia esim. 10 vuoden ajalta, sekä jälleenmyyntihintaa. Eli sitä, kuinka paljon veneen omistaminen maksaa. esim. 10 v aikana. Tällä mittarilla uusi 30-jalkainen voittaa samanhintaisen käytetyn 40-jalkaisen mennen-tullen. Toinen mittari on, kuinka paljon ylläpitotunteja tulee purjehdustuntia kohden. Suurin mahdollinen käytetty vene, johon rahat riittävät, ei ole halvin ja huolettomin valinta.

        Itseä arveluttaa takastaakittomuus ja purjehdusvarustuksen laatu, mikä on usein aika vaatimaton noissa "hinnat alkaen" -malleissa. Mutta pienen perheen matka/retkiveneeksi varmasti ihan huoleton paketti.

        Tietenkin 30-jalkainen on aloituskokoluokan vene, onhan jo H-venekin 28-jalkainen. Se onko 130 tonnia hintaluokkana aloittelijalle sopiva, riippuu ostajasta eikä veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin 30-jalkainen on aloituskokoluokan vene, onhan jo H-venekin 28-jalkainen. Se onko 130 tonnia hintaluokkana aloittelijalle sopiva, riippuu ostajasta eikä veneestä.

        Lähtöhinta on sama kuin muissa uusissa 30-jalkaisissa. Mikähän noista tekisi kovin suosittuja tai haluttavia? Venekauppaa tarkkailemalla en saa vahvistusta väitteelle. Jannen maahantuojalla on ollut vuodesta 18 myynnissä esittelyveneenä ollut Sun Odyssey 319. Nyt myynti on annettu välittäjän tehtäväksi https://www.nettivene.com/purjevene/jeanneau/768615

        Hinta on muuten erikoistarjouksessa 115 keur.


      • Anonyymi

        "Takastaagittomalla 30.1:sellä en kyllä itse lähtisi saaristoa pidemmälle. Jo Tallinnan reissu ukkospuuskan yllättäessä voi tuollaisella johtaa maston menetykseen, olkoot vantit miten taaksepäin kenossa hyvänsä."

        Voitko selventää miten takastaagin puuttuminen johtaa helpommin maston menetykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Takastaagittomalla 30.1:sellä en kyllä itse lähtisi saaristoa pidemmälle. Jo Tallinnan reissu ukkospuuskan yllättäessä voi tuollaisella johtaa maston menetykseen, olkoot vantit miten taaksepäin kenossa hyvänsä."

        Voitko selventää miten takastaagin puuttuminen johtaa helpommin maston menetykseen?

        Takastaagi takana tukee mastoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takastaagi takana tukee mastoa.

        Masto tulee alas jos etustaagi tai ylävantti katkeaa. Takastaagi ei oleelllisesti vaikuta kumpaankaan tapaukseen.

        Jotenkin tuntuu suhteellisuuden taju kadonneen jos kuvittelee että ranskalaiset eivät osaa mitoittaa mastoa jolla voi purjehtia Tallinnaan... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masto tulee alas jos etustaagi tai ylävantti katkeaa. Takastaagi ei oleelllisesti vaikuta kumpaankaan tapaukseen.

        Jotenkin tuntuu suhteellisuuden taju kadonneen jos kuvittelee että ranskalaiset eivät osaa mitoittaa mastoa jolla voi purjehtia Tallinnaan... :D

        Eli kirkkaalla otsalla väität, että vuosikymmeniä veneisiin on turhaan laitettu takastaagit, osaan jopa kaksi - ja joissain (joissa vantit ovat suoraan sivulla) on sekä takastaagi että barduunat mastoa tukemassa? Merkillisen tyhmiä suunnittelijat ovat olleet, kun ovat vuosikymmeniä laittaneet veneisiin turhaan takastaageja :).
        Onneksi viimein 2020 -luvulla on herätty jättämään moinen turha varuste pois!


        Kyse on siis täysin turhasta varusteesta sekä maston tukevuuden että säädettävyyden kannalta, ymmärsinkö oikein?

        No, toisaalta, jos venessä on rullaiso niin eipä sitä säädellä muutenkaan mitenkään optimaalisesti tuulen muuttuessa.
        Huvittaa ko. veneen mainoskuvien tuplaratit. Vakiona siinä on pinnaohjaus, mutta yhtään kuvaa vakioveneestä ei ole saatavilla.


    • Anonyymi

      Kyllä on typerän näköisiä veneitä. Niille pitäisi keksiä osuvampi nimi jottei niitä sotkettaisi Veneisiin

    • Anonyymi

      Lämppäri 5 k€
      Perusmittaristopaketti ja plotteri3 k€
      Autopilotti 5 k€
      Köydet ja fallit 3 k€
      Purjeet (iso, ST-fokka ja genaakkeri/spinnu ) 10 k€
      Ankkurit ja muut rantautumisvarusteet 2 k€
      Sekalaiset pakolliset 2 k€

      Saan helposti 30 k€ ns. perusvarusteluun.

      • Anonyymi

        Ihan järjettömiä hintoja esität. Lämppärin ja autopilotin kohdalla heti puolet pois väittämästäsi hinnasta (asennettuina!), nostimet yms. sekä purjeet kuuluvat yleensä perushintaan näissä eli niistä ei välttämättä tulee mitään lisää. Ankkurit ja muut kiinnitysköydet n. 1 k€, muuhun sälään voi mennä velä yksi tonni.

        Eli varustelusta selviää helposti n. kymppitonnilla. Lisätonni voi tulla siitä, että kylmäkone jostain syystä ei aina kuulu perushintaan. Lisäksi voi olla jotain yllättäviä, kuten esim. septin imutyhjennysyhteys saattaa puuttua peruspaketista. Rahti ja pohjamaalaus lisäksi, niin ollaan n. 20 k€ eli esittämäni 110 000 loppuhinnaksi on aika lailla tarkka.

        Jos haluaa spinnun tai genaakkerin, niin sitten pitää tietysti heittää vielä lisää rahaa kehiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan järjettömiä hintoja esität. Lämppärin ja autopilotin kohdalla heti puolet pois väittämästäsi hinnasta (asennettuina!), nostimet yms. sekä purjeet kuuluvat yleensä perushintaan näissä eli niistä ei välttämättä tulee mitään lisää. Ankkurit ja muut kiinnitysköydet n. 1 k€, muuhun sälään voi mennä velä yksi tonni.

        Eli varustelusta selviää helposti n. kymppitonnilla. Lisätonni voi tulla siitä, että kylmäkone jostain syystä ei aina kuulu perushintaan. Lisäksi voi olla jotain yllättäviä, kuten esim. septin imutyhjennysyhteys saattaa puuttua peruspaketista. Rahti ja pohjamaalaus lisäksi, niin ollaan n. 20 k€ eli esittämäni 110 000 loppuhinnaksi on aika lailla tarkka.

        Jos haluaa spinnun tai genaakkerin, niin sitten pitää tietysti heittää vielä lisää rahaa kehiin.

        Mitä arvioit rahdin hinnaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan järjettömiä hintoja esität. Lämppärin ja autopilotin kohdalla heti puolet pois väittämästäsi hinnasta (asennettuina!), nostimet yms. sekä purjeet kuuluvat yleensä perushintaan näissä eli niistä ei välttämättä tulee mitään lisää. Ankkurit ja muut kiinnitysköydet n. 1 k€, muuhun sälään voi mennä velä yksi tonni.

        Eli varustelusta selviää helposti n. kymppitonnilla. Lisätonni voi tulla siitä, että kylmäkone jostain syystä ei aina kuulu perushintaan. Lisäksi voi olla jotain yllättäviä, kuten esim. septin imutyhjennysyhteys saattaa puuttua peruspaketista. Rahti ja pohjamaalaus lisäksi, niin ollaan n. 20 k€ eli esittämäni 110 000 loppuhinnaksi on aika lailla tarkka.

        Jos haluaa spinnun tai genaakkerin, niin sitten pitää tietysti heittää vielä lisää rahaa kehiin.

        Päivitä tietosi.

        Katos vähän lämppäreiden asennettuna hinnastoja ... 5 k€ se maksaa. Itse laite ei maksa kuin 1500 -2000. Pääosan maksaa se ns. viikon työ ( esim. 30h x 70 € =2100 €) vaikkapa. kun laitetaan kaikki tilpehöörit, polttoaine- ja pakoputkistot, lämminvesivaraajan läpivedot, jakoputket ja eristeet edellisiin sekä venttiilit kaupallisen tuntuisesti paikoilleen.

        En lähde edes arvaamaan muiden kuin ilmalämppäreiden asennushinnastoa.

        Jos prötää itse, saa sitä mitä sattuu tulemaan.

        Tein uppotukkiini itse ja tunteja meni rutosti. Viikon saa menemään helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan järjettömiä hintoja esität. Lämppärin ja autopilotin kohdalla heti puolet pois väittämästäsi hinnasta (asennettuina!), nostimet yms. sekä purjeet kuuluvat yleensä perushintaan näissä eli niistä ei välttämättä tulee mitään lisää. Ankkurit ja muut kiinnitysköydet n. 1 k€, muuhun sälään voi mennä velä yksi tonni.

        Eli varustelusta selviää helposti n. kymppitonnilla. Lisätonni voi tulla siitä, että kylmäkone jostain syystä ei aina kuulu perushintaan. Lisäksi voi olla jotain yllättäviä, kuten esim. septin imutyhjennysyhteys saattaa puuttua peruspaketista. Rahti ja pohjamaalaus lisäksi, niin ollaan n. 20 k€ eli esittämäni 110 000 loppuhinnaksi on aika lailla tarkka.

        Jos haluaa spinnun tai genaakkerin, niin sitten pitää tietysti heittää vielä lisää rahaa kehiin.

        Jos autopilotiksi kelpaa jokin muu kuin systeemipilotti peräsinakseliin, niin saahan sen pinnaan alle tonnilla. Sellainen autopilottion pelkkä kutkale kunnon systeemipilottiin verrattuna.

        Raymarine Type1 linear ja kilkeet edelliseen maksaa sen 3 k€. Kun joku alkaa niitä laittamaan sinne ahteriin niin se sitten maksaa inan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan järjettömiä hintoja esität. Lämppärin ja autopilotin kohdalla heti puolet pois väittämästäsi hinnasta (asennettuina!), nostimet yms. sekä purjeet kuuluvat yleensä perushintaan näissä eli niistä ei välttämättä tulee mitään lisää. Ankkurit ja muut kiinnitysköydet n. 1 k€, muuhun sälään voi mennä velä yksi tonni.

        Eli varustelusta selviää helposti n. kymppitonnilla. Lisätonni voi tulla siitä, että kylmäkone jostain syystä ei aina kuulu perushintaan. Lisäksi voi olla jotain yllättäviä, kuten esim. septin imutyhjennysyhteys saattaa puuttua peruspaketista. Rahti ja pohjamaalaus lisäksi, niin ollaan n. 20 k€ eli esittämäni 110 000 loppuhinnaksi on aika lailla tarkka.

        Jos haluaa spinnun tai genaakkerin, niin sitten pitää tietysti heittää vielä lisää rahaa kehiin.

        Kunnon ankkuri maksaa min. 200 € kpl. Tarviit keulaan ja perään omat eli 400 €. Sitten kiinnitysraudat reelinkiin perään ja 3 m rosteriketjua edellisiin, taas menee 300 €. Ankkuriköydet 2 x 50 m. maksaa halpisköytenä 200 €. Sakkeleita 20 €. 6 fendaria ja suojat 300 €, Kiinnitysköydet/joustimet maksaa 100 € pala ja min. neljä tarvitaan eli 400 €.
        Veneköysiä 200 €.

        Tuossa on nyt 1820 € ja jos laitetaan peräfendarit yms. pientä vielä niin ollaan aika tarkaan 2 k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitä tietosi.

        Katos vähän lämppäreiden asennettuna hinnastoja ... 5 k€ se maksaa. Itse laite ei maksa kuin 1500 -2000. Pääosan maksaa se ns. viikon työ ( esim. 30h x 70 € =2100 €) vaikkapa. kun laitetaan kaikki tilpehöörit, polttoaine- ja pakoputkistot, lämminvesivaraajan läpivedot, jakoputket ja eristeet edellisiin sekä venttiilit kaupallisen tuntuisesti paikoilleen.

        En lähde edes arvaamaan muiden kuin ilmalämppäreiden asennushinnastoa.

        Jos prötää itse, saa sitä mitä sattuu tulemaan.

        Tein uppotukkiini itse ja tunteja meni rutosti. Viikon saa menemään helposti.

        Sinulta meni, koska olet osaamaton amatööri. Ammattilaiselta menee päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon ankkuri maksaa min. 200 € kpl. Tarviit keulaan ja perään omat eli 400 €. Sitten kiinnitysraudat reelinkiin perään ja 3 m rosteriketjua edellisiin, taas menee 300 €. Ankkuriköydet 2 x 50 m. maksaa halpisköytenä 200 €. Sakkeleita 20 €. 6 fendaria ja suojat 300 €, Kiinnitysköydet/joustimet maksaa 100 € pala ja min. neljä tarvitaan eli 400 €.
        Veneköysiä 200 €.

        Tuossa on nyt 1820 € ja jos laitetaan peräfendarit yms. pientä vielä niin ollaan aika tarkaan 2 k€.

        Muuten näyttää uskottavalta laskelmalta mutta osui silmään tuo "kiinnitysköysiä min 4 kpl". Miksi? Yksi pari laituriköysiksi ja yksi poijuköysi. Se poijuköysi toki maksaa ainakin sen, mitä pari laituriköysiä. Tosin, jos haluaa hiukan säästää, niin sama köysi tai liina toimii sekä poijuun että ankkuriin. Eihän ole mitenkään pakko pitää molemmissa ankkureissa köyttä/liinaa pysyvästi. Pääankkurissa toki muttei toisessa. Tietysti tämä ajattelu perustuu siihen, että peräankkurin kanssa rantautuminen on harvinainen poikkeus ja normaalisti käytetään peräpoijua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten näyttää uskottavalta laskelmalta mutta osui silmään tuo "kiinnitysköysiä min 4 kpl". Miksi? Yksi pari laituriköysiksi ja yksi poijuköysi. Se poijuköysi toki maksaa ainakin sen, mitä pari laituriköysiä. Tosin, jos haluaa hiukan säästää, niin sama köysi tai liina toimii sekä poijuun että ankkuriin. Eihän ole mitenkään pakko pitää molemmissa ankkureissa köyttä/liinaa pysyvästi. Pääankkurissa toki muttei toisessa. Tietysti tämä ajattelu perustuu siihen, että peräankkurin kanssa rantautuminen on harvinainen poikkeus ja normaalisti käytetään peräpoijua.

        Jos satut esim. parkkeeraamaan aisapaikalle ja hieman tuulahtelee, niin joka kulma kiinni. Ne on hyvä olla myös kahta mittaa. Niin ja monessa satamassa ohjeistetaan laittamaan perä kiinni kahteen poijuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta meni, koska olet osaamaton amatööri. Ammattilaiselta menee päivä.

        Niin no. Ja snä e ole messuhalli benbavajenu pitemmäl käyny nokkaas tunkemasa.


    • Anonyymi

      Taas yksi ketju, jossa unelmoijat miettivät purjeveneen hankintaa. Ostakaa joku vene ja menkää purjehtimaan...

    • Anonyymi

      Rahti Bretagnesta Helsinkiin maksaa aika tasan 10 000 euroa. On kokemusta, ostin ranskalaisveneen tehtaalta muutama vuosi sitten.

      • Anonyymi

        Tehdään Puolassa tämä vene eli rahti tippuu puoleen jos on niin huono purjehtija ettei uskalla itse hakea.


    • Anonyymi

      https://www.beneteau.com/sites/default/files/public/Produit/PDF/V12761_Oceanis_30-1_EN_light_en_0.pdf

      Siitä katsomaan "OPTIONS" -saraketta. Siitä näkee, mitä EI KUULU perushintaan.

      Rahti 10000 optiot ja 130 tonnia on hyvinkin kulutettu.
      Dacron rullaiso ja Code 0 kuuluvat sentään perushintaan.

      Lisävarusteista saa äkkiä useamman kymppitonnin lisää veneen hintaan. Aikalailla minimivarusteltu hinta on 90 tonnia ( 10000 rahti).

      No, ei muuta kuin Eurojaskaa vetämään. Tai no...ehkäpä tuolla rahalla voi tehdä muutakin kuin ostaa veneen?

    • Anonyymi

      Toisilla on ja toisilla ei tuota rahaa jostain syyst.

      En ole ikin lotonnut ja paljon on maalista tullut hankittua ja kateellisudesta ei ole kyll apua

    • Anonyymi

      Ranskassa Voiles et voiliers-testissä (5/19):

      Perusveneen hinta: 84 168 eur
      Testatun veneen hinta: 117 114 eur

      Tähän päälle:
      rahti Suomeen 10 keur,
      maahantuojan palkkio 9 keur
      lämmitin: 5 keur

      Hinta on kivunnut jo > 140 keur

      Ei mikään suuren suuri ihme, ettei noita myydä Suomessa. Nettivene on kohta kevään tullen pullollaan vastaavia Bavaria 30 Cr-tyyppisiä kiuluja 30-40 keur pyynneillä. Vähän vanhempaa 80-luvun vuosikertaa saa jo 15 keur hintaluokkaan, esim Inferno 31.

      • Anonyymi

        Ei noita tehtäisi, jos niitä ei kukaan ostaisi. Suomi nyt on oma lukunsa. Mutta samalla tavalla voi ihmetellä, miksi kukaan ostaa uusia autoja kun Volvo 240:sen saa tonnilla. Silti uusia autoja on kadut täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noita tehtäisi, jos niitä ei kukaan ostaisi. Suomi nyt on oma lukunsa. Mutta samalla tavalla voi ihmetellä, miksi kukaan ostaa uusia autoja kun Volvo 240:sen saa tonnilla. Silti uusia autoja on kadut täynnä.

        Suomalainen henkilöauto on keskimäärin 12 vuoden ikäinen ja arvoltaan KESKIMÄÄRIN 3500 euroa.

        Siinäpä "kadut täynnä" uusia autoja :).

        Kun ollaan näin varakkaita, on tosiaan kumma, ettei sitten näitä aloituskoon 100 tonnin veneitä kellu kaikki pursiseurat mustanaan?


    • Anonyymi

      Ai miksikö tällainen ei mene kaupaksi?

      No, minä varmaan olisin potentiaalinen ostaja. Kokemusta sekä vanhasta 5 tonnin pikkuveneestä (oma) että asuttavasta vuokraveneestä useampi vuosi. Mutta ei sillä omalla kahden pienen lapsen kanssa viitsi tehdä kuin päiväreissuja lounaalle. Siksi oma uudempi ja asuttavamapi olisi ajatuksena kiehtova; sinänsä saaristossa oleilu ja purjehtiminen on kesällä kyllä todella hienoa.. Hinnan osalta järjestelemällä asumista ja säästöjä jne, niin tuon uushankintahinnan pystyisin järkkäämään.

      MUTTA: jokin kaunis päivä se vene ei välttämättä sovikaan silloiseen elämään: ero, uusi työ ulkomailla, lapsia/vaimoa nyt vaan ei enää kiinnosta, tai itselläkin uusi harrastus tms => ei tuota saa itse koskaan myytyä ilman että ottaa vähintään 50 000 euroa takkiin => ELI: ei ostamisessa vaan ole mitään järkeä => siispä jatkan vuokraamista, eli saan valkata vaikka joka kesä vähän erityyppisen veneen valituille viikoille muutamalla tonnilla..

      (Auto on ihan eri juttu, kun niille on kysyntää. Toki nekin halpenevat kovaa tahtia, mutta eroon pääset. Veneestä et.)

    • Anonyymi

      Vuokravene on useimmille se tarkoituksenmukaisin ja taloudellisin ratkaisu. Lopettakaa turha unelmointi omasta uudesta veneestä.

      Nallen neuvo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe