Osatyökyvyttömyyseläke

Anonyymi

Onko tosiaan näin? Kävin Varman sivuilta katsomassa, paljonko eläkkeeni on ensi kuussa, kun verotus laskee 0,5% Samalla silmiini sattui tällainen:

"Toistaiseksi myönnetty työkyvyttömyyseläke jatkuu yleensä
eläkeikään saakka, jolloin muutamme sen automaattisesti
vanhuuseläkkeeksi. Tällöin täyden eläkkeen määrä ei muutu
mutta osatyökyvyttömyyseläke kaksinkertaistuu."

Luulin, että vanhuuseläkkeeni jatkuu samalla summalla, mitä nyt saan. Olin väärässä. Onneksi.

8

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näinhän se menee,eli saat täyden eläkkeen joka on 2 x osatyökyvyttömyys eläkkeen suuruinen.Minulla oli ilmoitus että "Eläkkeesi muuttuu samansuuruiseksi vanhuuseläkkeeksi alimmassa vahvistetussa eläkeiässä."(Ilmarinen)Sillä erotuksella että minä olen täydellä tk-eläkkeellä eikä kertoimia tule sitten vanhuueläkkeellä.Tässähän sitä on hyvä harjoitella pärjäämistä pienellä eläkkeellä.Jotain saa tämänkin eläkkeen päälle tienata,mutta laskeskelin että puolipäivä hommia ei kannata tehdä ihan työssäkäyntikulujenkin takia (omavastuu osuus).

      • Anonyymi

        Osa-aikainen eläke myös.
        Ihmettelen kommenttiasi ettei kannata käydä töissä?
        Kukaan ei määrittele miten vähennät työmäärääsi.
        Itse olen yrittäjä ja teen mitä pystyn, joskus tulee pitkä työpäivä ja vastaavasti sitten vapaapäivä.
        Pitkässä juoksussa kokonaistyömäärä on vähentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa-aikainen eläke myös.
        Ihmettelen kommenttiasi ettei kannata käydä töissä?
        Kukaan ei määrittele miten vähennät työmäärääsi.
        Itse olen yrittäjä ja teen mitä pystyn, joskus tulee pitkä työpäivä ja vastaavasti sitten vapaapäivä.
        Pitkässä juoksussa kokonaistyömäärä on vähentynyt.

        Työkyvyttömyys on ilmeisesti vain laiskuutta ja lihavuutta? Ainakin tässä tapauksessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa-aikainen eläke myös.
        Ihmettelen kommenttiasi ettei kannata käydä töissä?
        Kukaan ei määrittele miten vähennät työmäärääsi.
        Itse olen yrittäjä ja teen mitä pystyn, joskus tulee pitkä työpäivä ja vastaavasti sitten vapaapäivä.
        Pitkässä juoksussa kokonaistyömäärä on vähentynyt.

        No ei kannata koska en jaksa tehdä niitä pitempiä päiviä,juuri siksi olen täydellä työkyvytömyyseläkkeellä,jos jaksaisin tehdä enempi,niin olisin osatyökyvyttömyyseläkkeellä.Jos lähden joka päivä tekemään osan päivää,niin työmatkakulut on samat kuin muillaki jotka tienaavat täyden palkan.Kulut suhteessa palkkaan on epäsuhdassa.Jäädessäni eläkkeelle hävitimme toisen autonkin pois,nyt se pitäisi taas hankkia,senkin ylläpito maksaa vaikka palkka on pienempi.Se kun on tarpeeksi huonokuntoinen nämä asiat kyllä ymmärtää..Mutta pärjäilläänhän sitä näinki,eläke riittää ja nyt on aika harrastella mitä tykkää ja voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyys on ilmeisesti vain laiskuutta ja lihavuutta? Ainakin tässä tapauksessa...

        Ei kannata kommentoida asioita, joista ei ymmärrä mitään: antaa itsestään todella tyhmän vaikutelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyys on ilmeisesti vain laiskuutta ja lihavuutta? Ainakin tässä tapauksessa...

        Niin no jos 83kg ja 176 on lihava!
        Taustaa vähän.
        3v sitten lonkkiin tekonivelet.
        viimevuonna välilevyrappeumaa ja juurikanava-ahtaumaa.
        Lisäksi reumatyyppisiä oireita.
        Työ ruumiillisesti raskasta.

        Varmaan olen lihava ja laiska kun yritän tehdä sen mitä jaksan.


    • Anonyymi

      Osatyökyvyttömyyseläke on nimensä mukaisesti osa-aikainen eläke ja samalla myös osittainen eläke. Täysi eläke on tuplat osatyökyvyttömyyseläkkeeseen verrattuna. Kelasta voi hakea lisäksi kansaneläkettä, jos vanhuuseläke on pieni ja ehkä vielä asumistukea https://www.rahakirstu.com/kela/kelan-ja-elakkeiden-maksupaivat/

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille vastauksista. Osa-eläkkeellä ei ole oikeutettu kansaneläkkeeseen. Mutta saan minä satkun asumistukea. Sitten hieman kevennystä:

      Onko teistä kukaan koskaan "jutellut" Varman chat-robotin kanssa? Minä olen, kun en löytänyt sivustolta eläkeotetta. Keskustelu meni näin:

      -Mistä löydän työeläke-otteen?

      -Anteeksi nyt en ymmärtänyt kysymystä.

      -Voi Hel***in robotti, onko sut kännissä ohjelmoitu vai joku kesätyöntekijä?

      -Pahus sentään kielenkäyttöäsi. Kysy uudelleen, yritän auttaa.

      -Et sä pas*a osaa kuitenkaan.

      -Voi kissan viikset kieltäsi, yritän parhaani.

      Sitten suljin sen chatin ja yritin seuraavana päivänä uudestaan, kun ihmiset olivat töissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3178
    2. 121
      1395
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      775
    Aihe