Lapsuuden pääsiäinen

Oi niitä aikoja

Muistelen lapsuudenaikaista pääsiäistä Kainuun korpikylässä. Tärkeintä oli tietoisuus että oli pääsiäinen. Siihen sisältyi jotakin salaperäistä hyvyyden ja pahuuden jännitettä. Pahuutta edustivat "rullit" kuten sanottiin. Pääsiäisviikolla käytiin tutkimassa eläimet navetassa varsinkin lammaskarsina oliko rulli tai pääsiäisämmä käynyt leikkelemässä eläinten korvia tai muita elimiä. Siihen aikaan 1950-luvulla lehdissä oli uutisia että rullit vierailivat navetoissa.
Pitkäperjantai oli Jeesuksen ristiinnaulitsemisen juhla. Päivän tunnelmakin oli jotensakin surumielinen. Lapsista päivä oli pitkä koska ei saanut mennä kylää, ei leikkiä ja mellastaa.
Lankalauantai meni siinä tunnelmassa että Jeesus oli silloin haudassa ihan oikeasti.
Mutta pääsiäinen muutti kaiken. Voi sitä iloa, valoa ja kevään tuntua. Isot siskot olivat piirtäneet koulussa vesiväreillä pääsiäiskuvia, pajunkissoja eli lampaita kuten sanottiin, pupuja ja värjättyjä pääsiäismunia. Itsekin sain piirrellä värikynillä pääsiäisaiheisia kuvia.
Ruoka oli ihan tavallista maalaisruokaa. Mämmiä kyllä syötiin ja lampaanlihaa.
Nyt kohta eläkkeelle lähtevänä ajattelen nykyajasta. Mihin on kadonnut lapsuuteni pääsiäistunnelma, eläminen pääsiäisen uskonnollisissa tapahtumissa todellisesti, luonnonläheisyys, aidot perinteet. Olen jotenkin kyllästynyt nykyiseen tulvivaan pääsiäisrihkamaan. Toivon kuitenkin että lapset saisivat jotakin siitä kauneudesta kokea minkä itse liitän lapsuuteni pääsiäiseen.

Parhainta ja puhdastunnelmaista pääsiäistä toivotan tämän lukijoille.

Kirjoitelkaahan omista pääsiäiskokemuksistanne.

2

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korven kasvatti

      Minulla on seuraavanlainen muistikuva pitkäperjantaista. Olin kävelemässä kavereiden luokse, opettaja tuli vastaan ja kysyi "mitä kuuluu" vastasin ettei kummempia. Hän sanoi, että pitää vastata "kiitos hyvää". Hän jatkoi ripitystä enkö tiedä? "pitkäperjantaina ei saa kyläillä". En puhunut mitään, koska olin lähtenyt pakoon humalaista isäpuoltani. Näin 60-luvulla, ei hyviä muistoja.

      • irkku

        Itselläni on kokemusta alkoholisti-isän kaikesta pahasta, mutta 80-luvulla pystyin antamaan anteeksi isälleni kaiken, jota olin kärsinyt 50-luvulla. Toivon sinulle oikein hyviä pääsiäiskokemuksia 2000-luvulle! Tietenkin keskustelunaihe on lapsuuden pääsiäiset, mutta ehkäpä sinulla on ollut joskus joku opettaja, joka ei ole samalla tavalla ripittänyt sinua. Toivon että muistoistasi löytyy joku mukavakin muisto pääsiäisestä. Toivotan sinulle Hyvää Pääsiäistä Jeesuksen Kristuksen kärsimys- ja ylösnousemusjuhlaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe