Olantsapiinin lopettaminen (ohje)

Anonyymi

Tosi moni kyselee ja puntaroi aihetta netissä. Teen ohjeen.

Olen syönyt 5-40mg/vrk annoksella vuosien 2008-2019 välisenä aikana.
Lopettanut kahdesti. (Aloitin uudelleen omasta tahdostani noin vuoden tauon jälkeen, ääniharhojen hoitoon.)
Epäonnistuneita yrityksiä muutama.
Lääkärin suostumuksella.
En kehoita lopettamaan vastoin hoitavan lääkärin arviota.
Huom! Jos sinulla on käytössä injektio, tämä ohje ei ole sinulle. Tämä ohje koskee ainoastaan suun kautta otettavia tabletteja.

Tärkeää! Olantsapiini on bentsodiatsepiinijohdos ja näin ollen vieroittautumisen yhteydessä on mahdollista kärsiä hyvin voimakkaista fyysisistä vieroitusoireista.

(Tämä on yksilöllistä, ensimmäisellä kerralla lopettaessani noin 5 vuoden käytön jälkeen en tarvinnut bentsodiatsepiineja lainkaan.)

On suositeltavaa että ensimmäisten 14vrk ajan Sinulla on mahdollisuus ottaa tarvittaessa pieniä määriä bentsodiatsepiineja kuten oksatsepaamia tai diatsepaamia.
Älä jatka bentsodiatsepiinien käyttöä ilman hoitavan lääkärin ohjeistusta.
Mikäli sinulla on valmiiksi bentsodiatsepiini lääkitys ei ole aiheellista nostaa vrk-annostusta vieroittautumisen aikana.

Ennenkuin lopetat Olantsapiinin:
- Älä käytä psykoaktiivisia substansseja, edes kannabista, 10-16 viikkoon ennen Olantsapiinin lopettamista.
- Vakiinnuta itsellesi useamman kuukauden ajan säännöllinen ateriarytmi.
- Vakiinnuta itsellesi useamman kuukauden ajan säännöllinen päivittäinen askel määrä (8000-10,000 askelta).
- Tutki ja selvitä mikä on "paniikkikohtaus"

Ei ole suositeltavaa yrittää lopettaa Olantsapiinia mikäli kärsit unettomuudesta tai voimakkaasta stressistä.

---

Vaihe 1.
Kun olet yhdessä hoitavan lääkärisi kanssa vähentänyt annostuksen 5mg/vrk ja edellämainitut ennakkovalmistelut on tehty voit siirtyä vieroittautumisen ensimmäiseen vaiheeseen.
Ei ole suositeltavaa pudottaa annostusta 2,5mg:aan ellei hoitava lääkärisi katso parhaaksi tehdä niin.

Käytän esimerkkinä päiviä numeroituna 0-14.

Päivä 0 on viimeinen ilta kun otat 5mg tabletin.
Päivänä 1 otat tavallisesta poiketen ylimääräisen 5mg tabletin aamulla pian heräämisen jälkeen. Älä käy nukkumaan ennen iltaa.
Päivänä 2 et ota Olantsapiinia lainkaan.

Mikäli pidät kiinni säännöllisestä ateria ja liikunta rytmistä, ensimmäisten vieroitusoireiden tulisi ilmetä päivän 2 iltana mutta optimaalisessa tilanteessa vasta päivän 3 aamulla. Mikäli alat kärsiä vieroitusoireista päivinä 1 tai 2 on suositeltavaa jatkaa Olantsapiinin käyttöä ja odottaa parempaa vointia, esimerkiksi 2-4 viikkoa. Älä yritä uudestaan heti, on dopamiinijärjestelmälle kova rasitus.

Päivänä 3 alkavat vieroitusoireet. Pahoinvointi, vaikeus syödä, särky silmissä, valon arkuus, päänsärky ovat yleisimmät fyysiset vieroitusoireet.
Paniikkikohtaukset ovat yleisin psyykkinen vieroitusoire päivinä 2 ja 3.
Jos olet niihin taipuvainen on niitä mahdoton kiertää.
Paniikkikohtausten takia saatat kuvitella kärsiväsi vakavemmista oireista kuin todellisuudessa kärsit.
On suositeltavaa unohtaa kauhuskenaariot mitä netissä kirjoitetaan ja keskittyä omaan tavoitteeseen.
Muistaa voi että milloin tahansa voi ottaa 5mg tabletin olantsapiinia ja alle 2 tunnissa kaikki vieroitusoireet ovat kadonneet.

Pidä edelleen kiinni ateria ja liikunta rytmistä. Harrasta liikuntana ainoastaan kävelyä.

Vaihe 2.
Päivien 3-10 aikana paniikkikohtaukset ensin voimistuvat ja muuttuvat intensiivisemmiksi, mikäli olet niihin taipuvainen, ja sitten laantuvat.

Päivän 3 jälkeen on riski saada tardiivi psykoosi. Mikäli ohjeesta huolimatta käytit psykoaktiivisia substansseja, etkä pitänyt ohjeistettua 10-16 viikon varoaikaa, on riskisi saada tardiivi psykoosi huomattavasti korkeampi.

Tardiivi psykoosi on psyyke lääkkeen lopetuksesta johtuva, dopamiinijärjestelmään toimintaan liittyvä, ohimenevä psykoositila.

Unettomuuteen on syytä varautua päivästä 3 eteenpäin. Unettomuuden ja painajaisten kesto on viikosta muutamaan kuukauteen ja on sidonnainen henkilökohtaiseen aivokemiaa sekä Olantsapiini hoidon kestoon.

Päivien 4-7 välisenä aikana, vaikka et sairastuisikaan tardiivi psykoosiin, tulet kärsimään psykoottisista tai psykoottis-sävyisistä ajatuksista sekä unista.
Päivien 4-10 välisenä aikana paniikkikohtaukset ovat myös psykoottis-sävyisiä ja siksi varsin voimakkaita ja aidontuntuisia kokemuksia.

Päivien 4-10 aikana bentsodiatsepiinien ottaminen ennaltaehkäisee mahdollisia kouristuksia.

Ihan vitun hirvee ajanjakso, respect kaikille ketä sen kestää :)

Päivän 10 jälkeen oireet, sekä fyysiset että psyykkiset, alkavat helpottaa.

Minulla päivän 7 jälkeen on tapahtunut huomattava muutos helpompaan, tottumus oloihin tuo itsevarmuutta.

Vaihe 3.

Päivien 10-14 aikana vieroitusoireet siirtyvät uniin. Alitajunta saattaa prosessoida kauan, jopa kuukausia, muutosta.

Huomioitavaa!
Elimistön metaboliikassa tapahtuu isoja muutoksia Olantsapiinin lopettamisen yhteydessä. 1-3kk Olantsapiinin lopettamisen jälkeen esiintyy fyysisiä tuntemuksia ruoansulatukseen ja vatsaan liittyen.

Tsemii.

14

6223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin tai sitten kokeile 10 prosenttia tai vähemmän edellisestä annoksesta per kuukausi vähennystapaa mitä suosittelee mm. Surviving Antidepressants, jossa on ohjeita käytännön toteutukseen miten pilleriä vähennetään. Etenkin jos on pitkään käyttänyt, haluaa lääkkeestä eroon, on ennenkin tullut kamalia viekkareita niin tuo on oikein hyvä tapa.

      Viekkarit pysyy näin miedompana, ja hitaan vähennyksen aikana voi hiljalleen oppia strategioita elää ilman pilleriä.

      Hyvä vinkki on olla vähennyksen ajan päihteetön ja pitää homma mahdollisimman simppelinä, ettei sotke nuppiaan yhä uusilla aineilla tai riskeeraa sillä itselleen uusia ongelmia. Elintavoista kannattaa pitää huolta, mutta ei mielestäni tarvi mitään tiettyä määrää askelia kävellä tai mitään erityistä tehdä, muutakuin kuunnella kehoaan ja pitää siitä huolta. Kävely kyllä kannattaa ja saa ajatukset muualle. Ruokavalio on tärkeä, että syö säännöllisesti ja terveellistä ruokaa. Jos on altis ahdistukselle, kannattaa huomioida, että voi olla vähennyksen aikana erityisen altis ahdistukselle miksi kannattaa pitää hyvistä elintavoista kiinni ja välttää asioita mitkä saattaa lisätä kropan kierroksilla käymistä liikaa (esim energiajuomat tai liika kofeiini jne)

      Jos oireisto kasvaa vähennyksen aikana suureksi (esim unet kärsii) tai on liikaa stressiä jatkaa vähennystä, kannattaa tehdä stoppi hetkeksi aikaa vähennyksessä kunnes olo tasaantuu. Huonoin idea on havaita viekkarit ja silti vain jatkaa vähennystä väkisin ja nopeaa koska tuolla tavoin lisää todennäköisyyttä sille että olo kurjenee niin että vieroitus epäonnistuu. Myöskin huono idea on ottaa eri päivinä isompia annoksia ja toisina pienempiä , tai toisina päivinä jättää ottamatta ja toisina ottaa jne...

      antipsykootin alasajo voi olla henkisesti raskas prosessi ja siinä on juuri tuo tardiivin psykoosin riski. toisaalta kun tiedostaa että aivokemiat heittelee ja siksi on niin outo olo niin voi olla helpompaa. Että ei se tarkoita että psykoosi on uusimassa

    • Anonyymi

      Vinkkejä lopettamiseen löytyy mm. sellaiselta sivustolta kuin survivingantidepressants org. Vaikka nimi viittaakin vain niin sanottuihin masennuslääkkeisiin, on sivustolla vinkkejä myös neuroleptien lopettamiseen. Lisäksi paljon vertaistukea ja muuta keskustelua aiheisiin liittyen.

    • Anonyymi

      Kirjoitin tämän ohjeen perustuen omaan kokemukseeni ja kahden lääkärin ohjeistukseen.

      Olantsapiinin terapeuttinen leveys ei yllä alle 5mg/vrk aikuisilla eikä sitä pienempien annosten vaikutuksista tai mekanismeista ole tutkittua tietoa.

      Joidenkin valmistajien Olantsapiini tabletit saa puolittaa, mutta sitä pienempiin osiin niitä ei tule murtaa. Vaikuttavat aineet mitkä yhdessä muodostavat yhdisteen Olantsapiini, eivät ole jakautuneet täysin tasaisesti tabletin sisällä. Murtaminen, joidenkin valmistajien kohdalla myös puolittaminen, voi johtaa ei toivottuihin vaikutuksiin tästä syystä.

      Askelmäärät ja ruokavalio nopeuttavat metaboliikan sopeutumista ja ylläpitävät unenlaatua. Vieroitusoireiden aikana on vaikeaa tai jopa mahdotonta tuntea nälkää tai sitä onko elimistöllä tarve liikkua (aineenvaihdunnallisista syistä) vai ei.

      Toki jokainen lopettaa oman lääkärinsä ohjeistuksen mukaan.

    • Anonyymi

      Miksi yleensäkään halutaan lopettaa kyseisen lääkkeen käyttö, vaikka sairaus ei ole parantunut, tai edes parantumassa koskaan?

      • Anonyymi

        Minun tapauksessani lääke lopetettiin fyysisten sivuoireiden takia.

        Lisäksi olen ollut päihteetön yli 7 vuoden ajan ja hoitoon sitoutunut. Olen käynyt kaikki tarjotut kuntoutusmuodot.

        Kohdallani skitsofrenia on nykyisin residuaalinen. Kykenen elämään sen kanssa ilman antipsykootteja mikäli olen päihteetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tapauksessani lääke lopetettiin fyysisten sivuoireiden takia.

        Lisäksi olen ollut päihteetön yli 7 vuoden ajan ja hoitoon sitoutunut. Olen käynyt kaikki tarjotut kuntoutusmuodot.

        Kohdallani skitsofrenia on nykyisin residuaalinen. Kykenen elämään sen kanssa ilman antipsykootteja mikäli olen päihteetön.

        Delirium ei siis kohdallasi enää ole mahdollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tapauksessani lääke lopetettiin fyysisten sivuoireiden takia.

        Lisäksi olen ollut päihteetön yli 7 vuoden ajan ja hoitoon sitoutunut. Olen käynyt kaikki tarjotut kuntoutusmuodot.

        Kohdallani skitsofrenia on nykyisin residuaalinen. Kykenen elämään sen kanssa ilman antipsykootteja mikäli olen päihteetön.

        Koska lääke ei ole ratkaisu sairauteen.


    • Anonyymi

      Minä lopetin Olanzapiinin joitain vuosia sitten. En saanut lääkäreitä suostumaan lopetukseen niin oli pakko toimia itse.
      Koska lääkärit eivät suostuneet niin en saanut pienempimillimääräisiä reseptejä.
      Niinpä vähensin todella hitaasti pillerin kerrallaan pois. Pidin välipäiviä vaikka en annostusta pudottanut ja kun pudotin pillerin pois, pidin taas välipäiviä.
      Mulla meni lopetukseen vajaa kolme kuukautta.
      En saanut minkäänlaisia vieroitusoireita, ainakaan mitään mikä olisi häirinnyt jokapäiväistä elämää. Eli en huomannut mitään poikkeavaa.
      Se minkä huomasin oli että tunteet palasivat, olotila oli selkeä eikä pöpperöinen.
      Olin syönyt lääkettä 10 vuotta ja koko sen ajan mulla oli lihaskramppeja jaloissa.
      Yllätyksekseni huomasin että nekin jäivät pois. Oikeastaan jälkeenpäin aloin miettiä että jotain puuttuu, ai niin ne suonenvedot, ei tule enää.

      • Anonyymi

        Olosi on siis parantunut monin tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olosi on siis parantunut monin tavoin.

        Tuosta kommentista on jo aikaa mutta kyllä, oloni on parantunut monin tavoin.
        Olen nykyään aivan kuin eri ihminen, saan elää ns. normaalia elämää ilman kaikenlaisia lääkkeestä johtuneita haittoja.

        Lopettamisen jälkeen tajusin että onneksi älysin lääkityksen lopettaa, en ollut osannut ajatellakaan kuinka paljon kaikki muuttuu kun jätän lääkkeen.
        Enää ei tulisi mieleenkään aloittaa samaa lääkitystä uudelleen tai ylipäänsä mitään lääkettä.


    • Anonyymi

      Luin lääkkeestä. Kyllä miettisin moneen kertaan käyttäusinkö kyseistä lääkettä. Onko hyöty haittoja suurempi? Lääke jolla on valtavasti haittavaikutuksia. Huh huh

    • Anonyymi

      Mä oon syönyt olantsapiinia 15 mg. Siitä tuli kauheasti sivuvaikutuksia ja sain lääkäriltä luvan syödä 10 mg. Siirtovaihe oli hankala, tuli paniikinomaisia tunteita etten "osaa" elää, että en pääse koskaan työnkuntoiseksi ilman olantsapiinia tai sen kanssa. Muutama viikko meni ja totuin 10 mg. Erilaisten oireiden kanssa tai takia päätin itsenäisesti syödä vain 5 mg. Sama paniikkirumba pienennöksen aikana. Totuin siihen muutamassa viikossa ja välillä otin 10 mg. Nyt olen yrittänyt jättää sen 5 mg pois, ja vaikka se tuntuu pieneltä niin silti siitä tulee kamalat vieroitusoireet. En saanut mitään motivaatiota päästä ylös sängystä ja nukuin 18 tuntia. Heräämisen jälkeen oon vaan maannut. En oo työkunnossa ja panikoin sitä, että kirjoittaako lääkäri minulle uuden työkyvyttömyystodistuksen vai pitääkö tässä yhtäkkiä olla työkunnossa, mitä en ole. Päädyin sittenkin jatkamaan vielä olantsapiinia 5 mg:lla. Katala lääke, kun noinkin pienellä annoksella tulee suuria haittavaikutuksia ja vieroitusoireita. Viimeksi olin hyvinvoiva, kun minulla oli harhoja ja psykoosi päällä. Kaipaan sitä aikaa, vaikkakin ymmärrän että tarvitsin apua. Sitä miettii jääkö noista lääkkeistä ikuinen jälki, etten koskaan ole enää työkuntoinen. Toisaalta tilastojen mukaan 90% skitsofreniaa sairastavista ei ikinä palaa työelämään, että ehkä minäkin saan vielä vuodeksi sen työkyvyttömyystodistuksen.

    • Anonyymi

      "Niin tai sitten kokeile 10 prosenttia tai vähemmän edellisestä annoksesta per kuukausi vähennystapaa mitä suosittelee mm. Surviving Antidepressants, jossa on ohjeita käytännön toteutukseen miten pilleriä vähennetään. Etenkin jos on pitkään käyttänyt, haluaa lääkkeestä eroon, on ennenkin tullut kamalia viekkareita niin tuo on oikein hyvä tapa."

      Oon yrittänyt lopettaa olantsapiinia pari kertaa nopeasti (saanut vähennettyä annostuksen 5 mg:aan ja siitä yritin suoraan vähentää nollaan). Ei onnistunut. Nyt yritän tuota Surviving Antidepressant sivustolta lukemaani hidasta vähennystä. Tosin mun vähennys oli 10 %:n sijaan 25%. Olo on aika outo ja kroppani temppuilee... mutta parhaan tasapainon löysin tällä annoksella. Nyt ajattelin pysyä kuukauden tällä annoksella ja sitten vähentää 20% pysyen siinä kuukauden ja sitten taas 20 % vähennös.

      Sen sijaan, että kroppani kävisi ylikierroksilla (lääkevähennysten takia niin kuin silloin kävi kun lopetin 5 mg:sta nollaan) niin minulle tulee järjettömiä väsymyskohtauksia päiviksi, jos käyn urheilemassa. Maanantai oli hyvä päivä ja hölkkäsin, sitten en päässyt ylös sängystä ja tuntui että koko hermosto oli väsynyt. Pelottavaa, mitä tuo lääke on minulle oikein tehnyt. Yritän vastaisuudessa välttää kropan rasitusta, kun tuntuu ettei kroppani kestä sitä nyt.

      Ylipäätään on tosi outo olo ja oletan sen johtuvan vieroitusoireista. Yritän olla toiveikas ja uskoa että aivoni sopeutuu lääkkeettömään elämään tulevaisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1888
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1282
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      52
      765
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    9. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      709
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      694
    Aihe