Piilokysyntä

Anonyymi

Oletko havainnut merkkejä taksilain uudistusta ajaneiden perustelujen toteutumisesta, että taksien piilokysyntä ryöpsähtää esiin uudistuksen myötä.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei näin ole tapahtunut. Jos taksiasioissa tosiasiat eivät tue m.m. kauppakamarinulikoiden teorioita, sen pahempi tosiasioille, vai mitä?

Apteekkipuolella tarvitsisimme myös alan vapautusta, mutta näin ei näytä tapahtuvan, kuten esim. HS:n tämänpäiväinen uutinen osaltaan todistaa. Johtuneeko siitä, että apteekkarit lukeutuvat ”hyviin veljiin” toisin kuin köyhä, persupitoinen taksiväki?

Otsikko ma. 27.1. HS:ssa:

Apteekkari yritti estää kilpailevan liikkeen tulon – Oikeus pisti pelin poikki Järvenpään omituisessa apteekkisodassa

31

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole piilokysyntää näkynyt. Vapautus tuli kun Sipilä tykkäs Berneristä ja Bernerin lähisukulaispoika halus taksiluvat ilman ennen vaadittua ajokokemusta ja yrittäjäkurssia. Apteekkareilla on paljon kavereita päättäjissä tai ainakin hyviä lobbareita.

      • Anonyymi

        Piilokysynnän esiintulon edellytyksenä oli kait hintojen romahdusmainen lasku, joka jäi sitten tulematta. Mm. tällä palstallahan asiantuntijat esittivät vielä pari vuotta sitten laskelmia, joitten mukaan ajaminen eurolla Kilsa, ilman aika ja lähtömaksua ,mullistaisi koko alan.
        Nyt on ollut sit hiljaisempaa asian tiimoilta...tirsk.


      • Anonyymi

        Piilokysynnän esiintulon edellytyksenä oli kait hintojen romahdusmainen lasku, joka jäi sitten tulematta. Mm. tällä palstallahan asiantuntijat esittivät vielä pari vuotta sitten laskelmia, joitten mukaan ajaminen eurolla Kilsa, ilman aika ja lähtömaksua ,mullistaisi koko alan.
        Nyt on ollut sit hiljaisempaa asian tiimoilta...tirsk.


    • Anonyymi

      Tapahtui kesällä. Tilasin taxin espoossa ja pyysin ajamaan Myllytielle Helsinkiin suhari kertoi en ummara se paika en tieta helsinki se paika. Kun tuollaisia kuskeja saa, niin lakia on syytä uusia. Sanoin suharille, että adios ja suljin oven ja tilasin toisen ja sanoin, että Suomenkielen taitoinen kuski vaikka tiesin osoitteen itsekin ja sitten tuli kiva lady jonka kanssa matka sujui ongelmitta.

    • Anonyymi

      Nykytaksit ovat ylihinnoitelleet kyytinsä. Kun realismi alkaa iskeä, piilokysyntäkin alkaa tulla näkyväksi. Veikkaan tuohon menee vielä pari vuotta, ja muutama kymmenen entisten kartellitaksarien konkurssia.

      • Anonyymi

        Taksiuudistus tuli ja meni. Kukaan ei ole kysellyt hintoja, eikä niitä tinkijöitäkään ole ollut kuin muutama. Jos joku haluaa määrittää hinnan itse, määrittäköön, jos se on alle sen mitä haluan, kävelköön. Ei tämä ole huutokauppaa.


      • Anonyymi

        Voisitko kertoa, mistä kustannustekijästä voidaan tinkiä, jotta kyydin hintaa saadaan merkittävästi alas:

        Alla olevasta, taksiyhtiön kirjanpitoa hoitaneen
        Tilitoimiston laskelmasta ilmenee, miten kyydin kulut jakaantuvat:

        Mitä taksikuittisi on syönyt sentin tarkkuudella?

        Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.

        Kyydin hinta: 20,00 euroa
        Arvonlisävero: 1,81 euroa
        Henkilöstökulut: 9,17 euroa
        Kaluston kuluminen: 1,87 euroa
        Polttoaine: 2,00 euroa
        Vakuutukset (laskettu 6 500 euron vuosimaksun mukaan): 1,08 euroa
        Taksikeskusmaksu ja laitevuokrat: 0,43 euroa
        Taksamittariohjelman ylläpito: 0,10 euroa
        Huollot, renkaat, autoverot ja auton muut kulut: 1,17 euroa
        Pankin kulut ja provisiot, puhelinlaskut ja muut oheiskulut: 0,38 euroa
        Yrittäjäeläkemaksu (laskettu 5 000 euron vuosimaksun mukaan): 0,83 euroa
        Kirjanpitokustannukset: 0,18 euroa
        Taksiyrittäjälle jäävä osuus ennen yrittäjän omia veroja: 0,97 euroa


      • Anonyymi

        hintojen nousu on vasta alussa. Kolmanneksen pitäisi nostaa vielä ja siihen indeksit päälle, että oltaisiin muiden alojen kannattavuudessa.

        Hintakitisijät ovat niin pieni ryhmä tolpilla, että se ei vaikuta hinnoitteluun. Menkööt yyperillä tai jalan. Ennenkin oli pimeät teinitaksit viemässä roskasakin kotiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa, mistä kustannustekijästä voidaan tinkiä, jotta kyydin hintaa saadaan merkittävästi alas:

        Alla olevasta, taksiyhtiön kirjanpitoa hoitaneen
        Tilitoimiston laskelmasta ilmenee, miten kyydin kulut jakaantuvat:

        Mitä taksikuittisi on syönyt sentin tarkkuudella?

        Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.

        Kyydin hinta: 20,00 euroa
        Arvonlisävero: 1,81 euroa
        Henkilöstökulut: 9,17 euroa
        Kaluston kuluminen: 1,87 euroa
        Polttoaine: 2,00 euroa
        Vakuutukset (laskettu 6 500 euron vuosimaksun mukaan): 1,08 euroa
        Taksikeskusmaksu ja laitevuokrat: 0,43 euroa
        Taksamittariohjelman ylläpito: 0,10 euroa
        Huollot, renkaat, autoverot ja auton muut kulut: 1,17 euroa
        Pankin kulut ja provisiot, puhelinlaskut ja muut oheiskulut: 0,38 euroa
        Yrittäjäeläkemaksu (laskettu 5 000 euron vuosimaksun mukaan): 0,83 euroa
        Kirjanpitokustannukset: 0,18 euroa
        Taksiyrittäjälle jäävä osuus ennen yrittäjän omia veroja: 0,97 euroa

        Tämä laskelma nyt on täyttä potaskaa.

        TH:n hintalaskurin perusteella 20 eurolla pääsee suunnilleen 4.7 kilometriä. Tällä perusteella esimerkiksi polttoaineeseen menee 42.6 senttiä per kilometri. Laskentahan on suoritettu niin että kyydille on jyvitetty kaikki kustannukset, myös ylimääräiset kilometrit. Eli per 100 km polttoainekulut ovat 42,60 euroa. Jos polttoaineen hinta on 1,55 per litra - ALV = 1,18, taksien keskimääräinen polttoainekulutus olisi noin 36 litraa/kilometri.

        Muut kulut laskettu todennäköisesti ihan yhtä oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä laskelma nyt on täyttä potaskaa.

        TH:n hintalaskurin perusteella 20 eurolla pääsee suunnilleen 4.7 kilometriä. Tällä perusteella esimerkiksi polttoaineeseen menee 42.6 senttiä per kilometri. Laskentahan on suoritettu niin että kyydille on jyvitetty kaikki kustannukset, myös ylimääräiset kilometrit. Eli per 100 km polttoainekulut ovat 42,60 euroa. Jos polttoaineen hinta on 1,55 per litra - ALV = 1,18, taksien keskimääräinen polttoainekulutus olisi noin 36 litraa/kilometri.

        Muut kulut laskettu todennäköisesti ihan yhtä oikein.

        On se tyhmä....oijoi.
        Seuraavaksi kannattaa mennä ravintolaan rähjäämään 30 euron pihvistä, kun sillä hintaa kaupasta saa kilon lihaa, eikö vain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä laskelma nyt on täyttä potaskaa.

        TH:n hintalaskurin perusteella 20 eurolla pääsee suunnilleen 4.7 kilometriä. Tällä perusteella esimerkiksi polttoaineeseen menee 42.6 senttiä per kilometri. Laskentahan on suoritettu niin että kyydille on jyvitetty kaikki kustannukset, myös ylimääräiset kilometrit. Eli per 100 km polttoainekulut ovat 42,60 euroa. Jos polttoaineen hinta on 1,55 per litra - ALV = 1,18, taksien keskimääräinen polttoainekulutus olisi noin 36 litraa/kilometri.

        Muut kulut laskettu todennäköisesti ihan yhtä oikein.

        Totta h..vetissä siihen on jyvitetty myös tyhjät kilometrit. Tämä on liiketoimintaa, ei hyväntekeväisyyttä. Kulut peittoon ja tuottoa, muuten homma ei toimi. Mikä piru siinä on, että parturi tai putkimies saa laskuttaa niin, että saa kulunsa peittoon ja vielä voittoakin, mutta taksin pitäisi ajella alle kustannusten. Jos jonkun tuotteen tai palvelun hinta on alle todellisten kustannusten, tehdään tappiota tai joltakulta jää rahat saamatta.

        Jos ei kelpaa, käytä jotain halvempaa. Älä sitten kitise, jos ei osoite löydy, pelti kolisee tai kuitti on mahdoton ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta h..vetissä siihen on jyvitetty myös tyhjät kilometrit. Tämä on liiketoimintaa, ei hyväntekeväisyyttä. Kulut peittoon ja tuottoa, muuten homma ei toimi. Mikä piru siinä on, että parturi tai putkimies saa laskuttaa niin, että saa kulunsa peittoon ja vielä voittoakin, mutta taksin pitäisi ajella alle kustannusten. Jos jonkun tuotteen tai palvelun hinta on alle todellisten kustannusten, tehdään tappiota tai joltakulta jää rahat saamatta.

        Jos ei kelpaa, käytä jotain halvempaa. Älä sitten kitise, jos ei osoite löydy, pelti kolisee tai kuitti on mahdoton ajatus.

        Näin se vaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se tyhmä....oijoi.
        Seuraavaksi kannattaa mennä ravintolaan rähjäämään 30 euron pihvistä, kun sillä hintaa kaupasta saa kilon lihaa, eikö vain?

        30 euron pihvi on ihan kohtuuhintainen, toisin kuin nämä valehtelevat entiset kartellitaksarit.


    • Anonyymi

      Näkyyhän tuo päivittäin tolpilla. Kysyntää on kun autojen määrä vain kasvaa, ei tuollainen automäärä pelkällä pyhällä hengellä elä

      • Anonyymi

        Ei ehkä pyhällä hengellä. Olisiko Kelan tuilla ja maksamatta jätetyillä veroilla osuutta pärjäämiseen? Entä autokohtainen tuotto ennen ja jälkeen lakiuudistuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä pyhällä hengellä. Olisiko Kelan tuilla ja maksamatta jätetyillä veroilla osuutta pärjäämiseen? Entä autokohtainen tuotto ennen ja jälkeen lakiuudistuksen?

        Autoja on 2x määrä nykyään, meinaatko että autokohtainen tuotto on muka tipahtanut 50%?

        Tässä tapauksessa miksei suurempi osa yrityksistä ole jo konkassa? Onhan tässä mennyt jo reilusti yli vuosi uudessa ympäristössä. Kyllä autoja olisi pitänyt kadota verottajan toimien seurauksina ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä pyhällä hengellä. Olisiko Kelan tuilla ja maksamatta jätetyillä veroilla osuutta pärjäämiseen? Entä autokohtainen tuotto ennen ja jälkeen lakiuudistuksen?

        Kelahan ei enää elätä kartellikuskeja. Yksi syy näihin tuleviin konkursseihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelahan ei enää elätä kartellikuskeja. Yksi syy näihin tuleviin konkursseihin.

        Uusia ”yrittäjiä” Kela sen sijaan elättää - tukien muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja on 2x määrä nykyään, meinaatko että autokohtainen tuotto on muka tipahtanut 50%?

        Tässä tapauksessa miksei suurempi osa yrityksistä ole jo konkassa? Onhan tässä mennyt jo reilusti yli vuosi uudessa ympäristössä. Kyllä autoja olisi pitänyt kadota verottajan toimien seurauksina ym.

        Autokohtainen tuotto suurimmissa kaupungeissa on pudonnut johtuen kasvaneesta automäärästä. Pudotuksen suuruutta ei tiedä kukaan.

        Verottaja on lähtenyt ilmeisen hitaasti liikkeelle harmaan talouden kitkemiseksi taksialalla. Ehkä ei ole tarkoituskaan. Sipilän ja Bernerin huolista päällimäinen ei varmasti ollut valtion veropohjan rapautumisen estäminen. Mitä tekee nykyinen jakopoliitikoiden hallitus ja toveri Harakka, jää nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia ”yrittäjiä” Kela sen sijaan elättää - tukien muodossa.

        Kateellisen panettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja on 2x määrä nykyään, meinaatko että autokohtainen tuotto on muka tipahtanut 50%?

        Tässä tapauksessa miksei suurempi osa yrityksistä ole jo konkassa? Onhan tässä mennyt jo reilusti yli vuosi uudessa ympäristössä. Kyllä autoja olisi pitänyt kadota verottajan toimien seurauksina ym.

        Tuskin se tuotto on 50% tipahtanut, mutta tipahtanut joka tapauksessa, ja sitä kompensoidaan tekemällä pitempää päivää (kyllä, taksiyrittäjä voi tehdä 14 tuntisia päiviä, toisin kuin palkkasuhteessa olevat kermaperseet, jotka lähtee torille hillumaan muutaman kiky tunnin takia) , tai jätetään tuloja ilmoittamatta, eli kierretään veroja. Veikkaan että jälkimmäinen tapa on suositumpi uusien yrittäjien keskuudessa, vaikka toki hekin tekevät pitkää päivää, mutta joka tapauksessa jaettavaa on saman verran kuin ennenkin, ja jakajia enemmän.


    • Anonyymi

      On havaittu piilokysyntä entiseen verrattuna kun kyytejä on vähemmän isoilla välityskeskuksilla, ilmeisesti käytetään joitain muita kyydin välittäjiä?

      • Anonyymi

        Näin on - vain entiset kartellitaksarit valittavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on - vain entiset kartellitaksarit valittavat.

        Uudet, harmaan talouden yrittelijät eivät valita. Ainakaan niin kauan, kun saavat samalla nostaa Kelasta tuet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on - vain entiset kartellitaksarit valittavat.

        Totta, uudet ei valita vaan kiltisti istuvat tolpalla .
        Tänään katselin kuinka Espan tolpalla (mahtuu max 5 autoa) jonotti 14 uutta innokasta willimiestä. Varmaan 2 tuntia menee ennenkuin keikka kilahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, uudet ei valita vaan kiltisti istuvat tolpalla .
        Tänään katselin kuinka Espan tolpalla (mahtuu max 5 autoa) jonotti 14 uutta innokasta willimiestä. Varmaan 2 tuntia menee ennenkuin keikka kilahtaa.

        Ja samaan aikaan menneen ajan läskiperseiset kartellitaksarit ajaa datalta kyytejä ihan kuin aiemmin... kummasti siellä tolpallakaan ei pitkään tarvitse hillua. Poka kävelee villimiesten ohi siihen kartellitaksiin. Saas nähdä miten pitkään uudet innovatiiviset taksipalveluiden tarjoajat jaksavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samaan aikaan menneen ajan läskiperseiset kartellitaksarit ajaa datalta kyytejä ihan kuin aiemmin... kummasti siellä tolpallakaan ei pitkään tarvitse hillua. Poka kävelee villimiesten ohi siihen kartellitaksiin. Saas nähdä miten pitkään uudet innovatiiviset taksipalveluiden tarjoajat jaksavat.

        Kun tuota jatkuvaa kitinää seuraa täällä, ei näytä pitävän paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tuota jatkuvaa kitinää seuraa täällä, ei näytä pitävän paikkaansa.

        Jos joku ajaa ne kyydit ja berneriläiset käkkivät tolpilla ei niitä vaihtoehtoja kovin paljon jää. Vilkaisepas vaikka tunkiota Stadissa tai tarkkaile, mikä se liikkeessä olevien vanhojen ja berneriläisten suhde on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samaan aikaan menneen ajan läskiperseiset kartellitaksarit ajaa datalta kyytejä ihan kuin aiemmin... kummasti siellä tolpallakaan ei pitkään tarvitse hillua. Poka kävelee villimiesten ohi siihen kartellitaksiin. Saas nähdä miten pitkään uudet innovatiiviset taksipalveluiden tarjoajat jaksavat.

        "Uudet innovatiiviset " eivät ole kovin yhtenäinen eikä pysyvä joukko, toisin kuin kartellitaksit, jotka eivät suostu uskomaan, että ala toimii nykyään, ja tulevaisuudessa aivan eri periaatteella. Tähän uuteen liikeideaan ei kuulu (ainakaan kaikilla), toiminnan jatkuvuus, luotettavuus tai laatu ylipäätään.


    • Anonyymi

      Ettei kysyntä olisi jopa vähentynyt? Aika moni sanoo lopettaneensa taksinkäytön uudistuksen jälkeen luottamuspulan vuoksi.

      • Anonyymi

        Siltä se vaikuttaa ainakin stadin perinteisillä mummo-alueilla. Ennen niitä kympin kauppareissuja mahtui tuntiin useampiakin, mutta nyt istuttaa nää "luottotolpat" pirssaria hyvinkin toista tuntia. Enkä ole huomannut rollaattoriin nojaavia, kännykkää intensiivisesti tuijottavia vanhuksia Uberia odottamassa myöskään, joten jollain muulla tapaa hoitavat kauppa ja terkkari reissunsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe