Kirkkoon kuului 31.12.2019 68,6%

Anonyymi

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/30009/Kirkon jasenyydessa arvostetaan perinteita ja kirkollisia toimituksia#14809eba

Reilut 40 prosenttia kirkon jäsenistä piti kirkon uskoa ja kuulumista kristittyjen yhteisöön tärkeitä syinä jäsenyydelle.

Yli puolet jäsenistä (53 %) ei ole ajatellut kirkosta eroamista. Ikäsidonnaiset erot ovat kuitenkin huomattavia.

Mielenkiintoista;-DDD

Jossain vaiheessa tulee varmaan lopulliset luvut...

20

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Osallistuminen kaste-, hää- tai hautajaistilaisuuksiin oli 81 prosentille vähintään melko tärkeä syy kuulua kirkkoon."

      Kuvittelevatko ihmiset, että kaste-, hää- tai hautajaistilaisuudet vaativat kirkon jäsenyyttä?

      • Anonyymi

        Ihmiset kuvittelevat kaikenlaista, koska eivät vaivaudu hankkimaan tietoa.

        Suuri syy tähän on se, että niin moni ei ymmärrä olevansa tietämätön.


      • Anonyymi

        Pitää jatkaa sitkeästi vuodesta toiseen jakaa oikeaa tietoa niin kansa viisastuu. Esimerkiksi kirkon "auttamityön" suhteen työ on alkanut tuottaa jo tulosta. Kansa on alkanut jo ymmärtää ettei kirkollisveroilla auteta köyhiä, vaan ne menevät 99 prosettisesti työntekijöiden palkkoihin ja kirkon rakennuksien pystyssä pitämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää jatkaa sitkeästi vuodesta toiseen jakaa oikeaa tietoa niin kansa viisastuu. Esimerkiksi kirkon "auttamityön" suhteen työ on alkanut tuottaa jo tulosta. Kansa on alkanut jo ymmärtää ettei kirkollisveroilla auteta köyhiä, vaan ne menevät 99 prosettisesti työntekijöiden palkkoihin ja kirkon rakennuksien pystyssä pitämiseen.

        Kirkko todellakin käyttää häikäilemättömästi hyväkseen tätä valheellista kuvaa
        suuresta ja pyyteettömästä hyväntekijästä.

        Sitähän kirkko ei todellakaan ole, vaan häikäilemätön ja itsekäs eduntavoittelija.
        Kirkko on työntekijöidensä korkea elintason ja yhteiskunnallisen aseman tarjoava loiseläin.

        Hyi iljetys.


      • Anonyymi

        Taitaa aika moni vielä kuvitella, että naimisiin ei pääse muuten kuin kirkossa tai lapselle ei saa nimeä ilman, että joku pappi läpsii naperolle pyhää vettä naamalle.


      • Anonyymi

        Miksi ketään pitäisi kastaa, jos ei kirkon jäsenyys kiinnosta? Syntynyttä lasta voi hyvin juhlia ilman kirkkoonliittämisrituaalia.


    • Anonyymi

      1,1 prosenttiyksikön lasku jäsenosuuteen. Upea vauhti. Ensi vuonna yli kolmasosa Suomen kansasta on jo kirkosta erossa.

    • Anonyymi

      Antivapari on varmasti raivoissaan asiasta.

    • Anonyymi

      Onhan tuo lukema kaikin tavoin todella masentavaa luettavaa kirkolle. Varsinkin pakkokasteiden määrä on vapaassa pudotuksessa. Ja samoin vuodesta toiseen reilut 50 000 eroa kirkosta murentaa kirkkoa tasaiseen tahtiin.

    • Anonyymi

      Kaikki osatekijät näyttää kirkolle suuntaa alaspäin. Kirkko elää Valheessa eikä suotu tunnustamaan sitä itselleen.

    • Anonyymi

      Varsinkin viimeiset 10 vuotta ovat olleet kirkolle umpisurkeat. Yli 50 000 jäsenen nettotappio joka ainut vuosi. Vastaa muuten Porvoon kaupungin asukaslukua. Ja se siis joka ainut vuosi vuodesta 2010 alkaen.

      • Anonyymi

        Itse asiassa viime vuosi oli vasta historian neljäs vuosi kun kirkon jäsenmäärä putosi 50 000:lla. Mutta mutta, se ei tokikaan jää mitenkään ainutkertaiseksi. Oikeastaan olisin hämmästynyt, jos tuo jäsentappio olisi vastaisuudessa alle 50 000 vuodessa. Jäsenkato siis on vasta kiihdyttämässä maksiminopeuteensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa viime vuosi oli vasta historian neljäs vuosi kun kirkon jäsenmäärä putosi 50 000:lla. Mutta mutta, se ei tokikaan jää mitenkään ainutkertaiseksi. Oikeastaan olisin hämmästynyt, jos tuo jäsentappio olisi vastaisuudessa alle 50 000 vuodessa. Jäsenkato siis on vasta kiihdyttämässä maksiminopeuteensa.

        Jäsenmäärä toki tippuu jatkossakin monena vuonna 50 tuhannella. Se toisaalta osittain heijastelee syntyvyyden laskua. Mikä olisi viime vuoden tulos, jos syntyneitä olisi ollut yhtä paljon kuin 2009, ja osuus syntyneistä sama kuin viime vuonna?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jäsenmäärä toki tippuu jatkossakin monena vuonna 50 tuhannella. Se toisaalta osittain heijastelee syntyvyyden laskua. Mikä olisi viime vuoden tulos, jos syntyneitä olisi ollut yhtä paljon kuin 2009, ja osuus syntyneistä sama kuin viime vuonna?

        << Jäsenmäärä toki tippuu jatkossakin monena vuonna 50 tuhannella. Se toisaalta osittain heijastelee syntyvyyden laskua. >>

        Juu, siitähän se tosiaan johtuu, mutta toisaalta kyse on Suomen väestön luonnollisesta kehityksestä, joka painaa myös kirkon jäsenmäärää.

        << Mikä olisi viime vuoden tulos, jos syntyneitä olisi ollut yhtä paljon kuin 2009, ja osuus syntyneistä sama kuin viime vuonna? >>

        En jaksa kaivaa lukuja, mutta kait kasteita olisi ollut sellainen 9000 enemmän, jos syntyneitä olisi ollut melkein 15000 enemmän (mikäli kasteprosentti olisi sama). Se määrä olisi suoraan pois tuosta jäsenmäärän alenemasta, mikä tietysti tuottaisi sen, ettei jäsenmäärä olisi alentunut edes 50000:lla.

        Kasteprosentti on tietysti varsin tärkeä, mutta onpahan se absoluuttinen jäsenmääräkin melkoisen tärkeä mittari. Pääasia että molemmat putoaa - vaikka tietysti aivan liian hitaastihan tuo tapahtuu.


    • Anonyymi

      Tietääkö Jori, tai joku muu tällä palstalla, että onko tuo 68,6% lopullinen viime vuoden lukema, vai tuleeko tuosta vielä ehkä 0,1% tai 0,2% tuo lukema laskemaan?

      • Anonyymi

        Ainakin prosentti on laskettu maan ennakkoväkilukua vasten, joka tarkentuu vielä. Tämä voi tuoda 0,1% muutoksen.


      • Uudenmaan maistraatilla oli joitakin eroilmoituksia jonossa vielä kun "lopullinen" luku saatiin. (Uusi virasto kyllä aloitti 1.1.2020, mutta vanhat ilmoitukset käsiteltiin -- minusta pöljästi -- vielä vanhojen organisaatiorajojen mukaan.)

        Mutta ei tämä nyt suuruusluokkaan vaikuta kuitenkaan. Lyhin tiivistelmä lienee "50k on uusi normaali."


    • Anonyymi

      Helsingissä 333 875 / 654707 = 51,0%

      Tänä vuonna jo alle 50%

      • Anonyymi

        << Helsingissä 333 875 / 654707 = 51,0%
        Tänä vuonna jo alle 50% >>

        Paljonkos tuo oli vuosi sitten ? Eli siis: miten paljon tuo prosentti on Helsingissä laskenut vuosittain ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Helsingissä 333 875 / 654707 = 51,0%
        Tänä vuonna jo alle 50% >>

        Paljonkos tuo oli vuosi sitten ? Eli siis: miten paljon tuo prosentti on Helsingissä laskenut vuosittain ?

        Reilulla yhdellä prosenttiyksiköllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe