Voinko laskuttaa sossua/kelaa?

Anonyymi

Minulla on oma asunto ja 200000 euron pankkitalletukset. Haluaisin kuitenkin laskuttaa lääkärimaksuistani ja lääkeostoistani yhteiskuntaa koska en mielestäni ole omista sairauksistani vastuussa. Voinko tehdä niin?

15

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai voit. Se on vain toki sitten eri asia, miten sinun laskutukseesi reakoidaan. Käytännössähän, kyllä yhteiskunta jo automaattisesti on osallistunut lääkäri- ja lääkelaskuihisi.

      Asumistuki taitaa olla ainoa tuki, mihin vaikuttaa ainoastaan tulot ja menot. Itse sain aikoinaan puolen vuoden palkan erorahana ja kämppä oli velaton. Mutta koska sain 3kk:n karenssin, eli tuloja 0€ niin minulle myönnettiin yhtiövastikkeeseen asumistukea sen 3kk:n ajaksi. Satku piti maksaa itse/kk.

      • Anonyymi

        On asumistuen lisäksi vielä toimeentulotuki, johon tulot ja menot vaikuttavat. Toimeentulotukeen vaikuttaa lisäksi varallisuus, jota ei nykyään taideta huomioida missään muussa tuessa (aiemmin oli muutama muukin tuki, jossa varallisuus laskettiin, mutta ei enää).


    • Anonyymi

      Tuota... Normaalisti lääkekuluista saadaan alkuomavastuun jälkeen (50 euroa) Kela-korvausta, joten yhteiskunta maksaa jo niistä osan. Ja jos tulee oikein paljon lääkekuluja, tulee vastaan lääkekatto, jonka jälkeen yhteiskunta maksaa lähes kaikki lääkekulut. Jopa siinä tapauksessa, että olisit rikas.

      Samoin lääkärimaksuista tulee usein Kela-korvausta jopa yksityisellä puolella ja julkisen puolen maksuthan yhteiskunta jo maksaa. Esimerkiksi yksinkertainen leikkauskin maksaisi helposti useita tonneja, jos yhteiskunnan tukea ei olisi. USA:ssa jo pelkkä synnyttäminen maksaa usein tuhansia euroja. Eikä tässäkään kohtaa ole tuloilla tai varallisuudella mitään merkitystä.

      Suomessa yhteiskunta maksaa jopa miljonäärien lääke- ja lääkärikuluja, joten en tiedä mitä sinä höpiset.

      • Anonyymi

        Ei se nyt ihan noin mene... Jos potilas odottaa sairaalassa toimenpidettä tai on hoidossa niin potilas maksaa päivät itse. Tämä tulee monelle yllätyksenä.
        Suurin osa ulosotoista Suomessa on julkisen sektorin (l. Kela yms) ulosottoja yksityiseltä tavikselta :-(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin mene... Jos potilas odottaa sairaalassa toimenpidettä tai on hoidossa niin potilas maksaa päivät itse. Tämä tulee monelle yllätyksenä.
        Suurin osa ulosotoista Suomessa on julkisen sektorin (l. Kela yms) ulosottoja yksityiseltä tavikselta :-(

        Potilas maksaa kylläkin vain hyvin hyvin pienen osan niistä kuluista itse. Vai kuvittelitko todellakin että päivä sairaalassa maksaa n . 20€? Tämä todellakin tulee monelle yllätyksenä että yhteiskunta maksaa tuosta laskusta valtaosan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin mene... Jos potilas odottaa sairaalassa toimenpidettä tai on hoidossa niin potilas maksaa päivät itse. Tämä tulee monelle yllätyksenä.
        Suurin osa ulosotoista Suomessa on julkisen sektorin (l. Kela yms) ulosottoja yksityiseltä tavikselta :-(

        Onhan niissä pieni omavastuu, johon toki kaikilla ei toki ole varaa. Mutta reilusti yli 90% maksusta menee valtion piikkiin. Jos potilaan pitäisi maksaa kaiken, tulisiu jo muutamasta sairaalapäivästä yli tonnin lasku. Ehkä jopa usean tonnin lasku. Ei päivä sairaalassa maksa oikeasti paria kymppiä, vaan useita satasia per päivä.


    • Anonyymi

      Mikäli olet maksanut verot niistä palkkatöistä millä olet asuntosi maksanut ja pankkitilisi saldon kasannut, voit laskuttaa vastapainoksi yhteiskuntaa muutamista lääkärikuluista ja lääkeostoista ihan varmasti ilman huonoa omaatuntoa.

    • Anonyymi

      Tuo 200 000€ ei muutamaa nuhaa kummenpaan lääkärihoitoon riitä ilman veronmaksajien apua.

    • Anonyymi

      Totta kai voit. Yhteiskunnan ei toki tarvitse reagoida asiaan

    • Anonyymi

      Aika ihmeellinen olet, kai halusit jotain keskuteluseuraa.., näillä palstoilla roikkuu joskus tämän oloisia. ... Tsemppiä kuitekin, yritä saada itsesi kuntoon. Jos on rahaa itsellä voi MYÖS maksaa.

      • Anonyymi

        Toisaalta miksi persaukisten pitäisi saada ilmaiseksi, kun voi myös olla ostamatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta miksi persaukisten pitäisi saada ilmaiseksi, kun voi myös olla ostamatta?

        Mielenkiintoinen yhteiskuntakokeiluhan tuo olisikin, jos parhaat veronmaksajat eivät saisi pistää kaikkien persaukisten lääkärilaskujen lisäksi myös omiaan kelan piikkiin.


    • Jos sairastuisit vakavasti ja joutuisit maksamaan kaikki hoitokulut ilman valtion tai vakuutusyhtiön tukea, ei 200 000 euroa riittäisi juuri mihinkään: kansi kiinni ja kuulemiin.

    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu oudolta, että joku vieläkin kuvittelee, että Suomessa hyvätuloisten ja varakkaiden pitäisi maksaa kaikki lääkärimaksunsa ja lääkeostonsa. Todellisuudessa yhteiskunta maksaa jopa miljonäärien lääkärimaksuja ja lääkeostoja. Näissä ei ole mitään tulorajoja, vaan kaikki saa Kela-korvausta lääkärimaksuista ja lääkeostoista.

      Ja tuo 200 000 euron pankkitalletukset ei miltään jättimäiseltä vaikuta, jos yhteiskunta ei maksaisi sairauden iskiessä. Jenkeissä yksi ainoa sydänleikkaus voi maksaa tuon verran ja joskus vielä enemmän. Suomessa tätä tilannetta ei voi käydä, vaan jopa rikkaiden välttämättömät leikkaukset maksaa yhteiskunta. Itse asiassa, jenkeissä myös tutkinto yliopistossa maksaa nykyisin usein yli 200 tonnia. Jos yhteiskunta ei maksaisi näitä, ei 200 tonnia pitkälle riittäisi.

      • Anonyymi

        Lisään vielä... Tuntuu muutenkin hölmöltä, että joku nykyaikana kehuu jollain 200 tonnin pankkitalletuksilla. Monilla keskituloisilla on tuon verran varallisuutta, vaikka ei usein pankkitalletuksissa. Vaikka 200 tonnia onkin normaalia suomalaista enemmän, ei se mitenkään poikkeuksellisen paljon ole ja jopa pienellä palkalla voi kerätä vuosien aikana tuon määrän. Ja taloudellista riippumattomuutta tavoittelevilla tuo on vasta alkua...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe