Hajuhaittojen ehkäisy?

Anonyymi

Teettekö alapesun jokaisen vessareissun jälkeen? Miten usein vaihdatte suojaa päivällä, jos ei tunnu kastuneen? Jos käytössä on kestot, mitä teette niille käytön jälkeen ja miten usein pesette ne? Ehkäiseekö jonkin merkkiset kertakäyttösuojat mielestänne hajuja muita suojia paremmin? Oletteko yrittäneet varmistaa suojien tai vaatteiden hajuttomuutta hajunpoistoaineilla? Toimiko?

Käsittelin juuri Softcaren hajunpoistoaineella untuvatakin ja varmuuden vuoksi pari kertaa käytetyn toppatakinkin. Takkeihin tuli aineesta makea tuoksu ja aionkin laittaa toppatakin normaalipesuun ennen käyttöä. Untuvatakin pesin viimeksi Dr. Beckmannin hajunpoistajan kanssa, mutta olen vältellyt takin käyttöä aineesta tulleen makeahkon hajun vuoksi (pelkään muistuttavan pissasta jäävää hajua). Takkiprojektit siksi, että epäilen pissan/etikan hajun tarttuneen niihin vanhoista, käytöstä jo poistamistani housuista ja pahenevan lämmön vaikutuksesta. Kaupassa näet olen viime aikoina huomannut ihmisten yskähtelevän tai niiskuttavan lähelläni ja maanantaina töihin tullessa samaan hissiin sattunut mies ensin katseli minua (eikö tajunnut, että näen peilistä) ja niiskahti sitten poistuessaan. Olin nykyiseen tapaani aamulla käynyt suihkussa ja tehnyt silloin huolellisen alapesun, jotten varmasti haisisi. Olin kuitenkin tuona päivänä päättänyt kokeilla alapesun poisjättämistä pissalla käynnin jälkeen. Töihin kävellessä oli pientä pissahädän tunnetta, mutta tarkistaessani asiaa töissä en huomannut, että kestosuoja olisi ollut kostunut. Päälläni olleet housut ja kestosuojan olin pessyt 60 asteessa ja joskus Dr. Beckmannin hajunpoistajan kanssa. Jälkikäteen tajusin, että myös päälle sattunut pitkä neuletakki saattaa aiheuttaa hajua, vaikka omaan nenään en takista mitään haistakaan. Joltain haisin varmasti, sillä työkaveri alkoi viereiseen työpisteeseen tullessaan yskähdellä ja vaihtoi sitten paikkaakin. Ylösnoustessa omaan nenään tuoksahti viemärin haju ja jouduin vessaan mennessä kulkemaan toisen työkaverin ohi. Vessassa istuessa kuulin sitten työkavereitten sananvaihdon - XXX haisee pelottavalta. (ohikävelty) - No, viikonloppu takana. (yskijä)

Kaikki pikkuhousut ja kestot on tänään olleet 90 asteessa eli ns. keittopesussa soodaliotuksen jälkeen. Aion jatkossa ihmisten ilmoilla liikkuessa käyttää taas kertakäyttöisiä inkontinenssisuojia, vaikka ne haisevatkin mielestäni vähän oudoilta. Uskaltaisinkohan kuitenkin käyttää niiden päällä joka vessa käynnillä vaihdettavaa bambu- tai hampputaittoliinaa vai tuleeko siitäkin hajuhaittoja? Täytyy ehkä siirtyä hajuttomiin pesuaineisiin ainakin pikkuhousuissa ja kestosuojissa, jotta huomaa, jos alkavat haista. Etikkaa en enää aio käyttää, sillä kun olin pari kuukautta sitten yrittänyt poistaa sillä ja soodalla housuista hajuja, niin lopputulos oli, että haju jotenkin pisaroitui lämmön vaikutuksesta ja työkaverit (ei edellä mainitsemani) karkasivat yhdessä huoneesta ja kuulin kohta sanat "karmea lemu" ja "ohi käytävällä". Tuon jälkeen heitinkin pois kaikki vanhat alus- ja sukkahousut ja housut.

Olen huomannut viemärinhajuongelman vähitellen (esimerkiksi keväällä myös muutama episodi) ja kävin kesällä työterveyslääkärillä. Lääkäri ei haistanut mitään ja oudoksui kuvaustani, joten ehkä pissanhaju vaan muuttuu omassa nenässäni viemärinhajuksi. Epäilin kyllä tuolloin (ja vieläkin, vaikka kuvantamistutkimukset ja laboratoriokokeet oli OK), että maksa tai munuaiset tai haima ei toimi kunnolla eikä poista elimistöstä normaaliin tapaan ruoasta ja juomasta tulevia hajuja. Käytin muutaman vuoden alkoholia yli riskirajan ja mulle ilmaantui silmäluomiin pysyvät kellertävät läiskät. Viimeisen vuoden aikana alkoholinkäyttöni on ollut hyvin kohtuullista, esimerkiksi viimeksi jouluna kaksi lasia viiniä eli viikonlopulla ei sinänsä ollut mitään tekemistä maanantaisen hajun kanssa. Olin tosin syönyt tomaattikeittoa ja punaista lihaa ja papuja, jotka voivat netin mukaan aiheuttaa pahaa hajua. Nuorempana ei ollut ruoka-aineiden kanssa mitään ongelmia, mutta nyt esimerkiksi linssikeitto aiheuttaa kamalat ilmavaivat. Satavarma en uskalla olla siitäkään, ettei hajun lähde ole uloste. Pierujen mukana on alkanut ilmaantua pieni tuhru peräaukon suulle eikä suolikaan tunnu tyhjenevän kunnolla. Piereskellä en enää uskalla muuten kuin vessassa, sillä pelkään hajun muuten jäävän muhimaan suojaan.

Kärsin siis ns. lievästä, lähinnä ponnistustyyppisestä virtsankarkailusta. Gynekologi totesi kesällä lantionpohjan lihasten olevan heikot ja kertoi, että edessä on ehkä leikkaus. Koska ohjeena oli tehdä kolme kuukautta lantionpohjan jumppaa aamuin illoin, aion mennä uudelleen käymään parin kuukauden päästä. Syksyllä varsinkin iltajumppaaminen tahtoi unohtua ja jouluna lirahti pissat housuun pukille nauraessa. Onko kenelläkään kokemusta siitä, kelpaako yksityisen puolen leikkauslähete julkisella puolella?

2

1275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lääkäri lähettää lähetteen tiettyyn tutkimukseen tai leikkausta varten sairaalaan. Jokainen yksityisvastaanoton lääkäri voi lähettää lähetteen sinne mihin yhdessä sovitte, siis julkiselle puolelle myös.

• Anonyymi

On kyllä inhottava ja hankala tilanne :( En tiedä, mutta voihan se ollakin niin ettei kestoja sitten saa aivan puhtaaksi. En ole kuullutkaan, että nykyisin niitä käytetään muuhun kuin kuukautisiin mikä sekin pieni yllätys, että joku viitsii näperrellä niiden kanssa. Noista puhdistusaineista en osaa sanoa, sillä vain sooda tuttu, mutta käytän silti enimmäkseen ihan tyypillisiä pesuaineita, lähinnä Serto ja Bio Luvil.

Ei kuulosta hyvältä, jos sinulla on molempia karkailuja. Voi olla, että heikentyneet lantionpohjan lihakset syynä. Toinen hyvä selitys on hermoston ongelmat. Kokeile ilman muuta muuttaa ruokailutottumuksia ja on hyvin yksilöllistä mikä kullekin sopii. Omalla kohdalla turvotusta ja ilmavaivoja vähentää parhaiten höttöhiilarien vähentäminen.

Onkohan ollut vähän ilkeä lääkäri?! On ihan tuttu juttu itsellekin! Kyllä kai ihmisellä voi olla hajuharhoja tms, mutta ei noin saisi suhtaututua, jos vielä kaksoisinkontinenssin tapaista ongelmaa. En nimittäin jaksa uskoa etteikö lääkäri mitään huomannut.

Sitten vielä se työkaverien käytös :( Joku voi olla kyllä herkkä myös puhdistusaineille. On myös erilaisia sairauksia, joissa aistit herkistyy. Ääritapauksissa uhataan käyttää tai käytetään väkivaltaa hajun poistamiseksi. Ehkä uskomatonta, mutta totta. Oli miten vain, ei ole parasta käytöstä "muka huomaamatta" kommentoida toista ihmistä kuten kohdallasi on tehty.

Monisairas

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe