Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).
Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.
Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.
Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.
Kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista
9
<50
Vastaukset
Varför ljuger du?
- Anonyymi
Tässä teemat:
1. Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).
2. Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.
3 Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.
4. Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.
Onko sinulla asiallisia kommentteja? Anonyymi kirjoitti:
Tässä teemat:
1. Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).
2. Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.
3 Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.
4. Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.
Onko sinulla asiallisia kommentteja?Tänkte du att lögnen blir sann genom att upprepa den?
- Anonyymi
Ruotsin pakollisuudelle on perusteena se, että se on työelämässä englannin ja suomen ohella käytetyin kieli (myös yksityisellä puolella). Meillä tarivitaan eniten näiden kielten osaajia.
Heikot oppilaat eivät halua venäjän ja ranskan kaltaisia kieliä lukea. Hyvät oppilaat taas lukevat mielellään 3 vierasta kieltä (ennen luettiin 3-4 vierasta kieltä ilman mitään ongelmia).Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.
Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.
Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä...- Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.
Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.
Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä..."Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia."
Opetus kustannetaan verorahoilla, ja siksi opetamme ensisijaisesti tärkeimpiä kieliä Suomen kannalta. Emme ota huomioon sitä, että jonkun isoäiti on kotoisin vaikkapa Turkmenistanista. Jokainen perhe huolehtii itse siitä, että lapset saavat oman kulttuurin ja kielen tuntemusta, jos katsovat sen aiheelliseksi. Koulu antaa lisäksi lakisääteisen määrän oman äidinkielen opetusta kaikille. - Anonyymi
RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:
Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.
Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.
Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä...Oppilaat haluavat valita mutta tarjolla ei kuin pakkoenglantia, kiitos teikälästen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oppilaat haluavat valita mutta tarjolla ei kuin pakkoenglantia, kiitos teikälästen!
Tarjontaa on paljon, mutta englanti on aina englanti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarjontaa on paljon, mutta englanti on aina englanti.
Pahinta on ylläolevan kaltainen "henkinen pakkoenglanti" jossa sinänsä ruma, yksinkertainen ja typerä kieli on korotettu jalustalle kaikkien muiden kielten yli.
Siinä se suomalaisen kieltenopetuksen pahin kompastuskivi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311364
- 102881
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13521ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417- 26389
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384