Kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista

Anonyymi

Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).

Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.

Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.

Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varför ljuger du?

      • Anonyymi

        Tässä teemat:

        1. Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).

        2. Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.

        3 Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.

        4. Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.

        Onko sinulla asiallisia kommentteja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä teemat:

        1. Meillä oppilas valitsee vähintään yhden maailmankielen (englanti, espanja, saksa, ranska, venäjä usein tarjolla, kiinakin joissain kouluissa).

        2. Ainoa pakollinen kieli kaikilla on ruotsi - alakoulusta yliopistoon, useimmilla yhteensä yli puoli vuotta pelkkiä ruotsinopintoja.

        3 Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Silloin useimmat voivat valita kaksi itselleen mielekästä ja taustaansa sopivaa maailmankieltä.

        4. Tämä olisi myös erilaisten yksilöiden kannalta oikein. Ruotsin pakollisuudelle ei ole perusteita.

        Onko sinulla asiallisia kommentteja?

        Tänkte du att lögnen blir sann genom att upprepa den?


    • Anonyymi

      Ruotsin pakollisuudelle on perusteena se, että se on työelämässä englannin ja suomen ohella käytetyin kieli (myös yksityisellä puolella). Meillä tarivitaan eniten näiden kielten osaajia.

      Heikot oppilaat eivät halua venäjän ja ranskan kaltaisia kieliä lukea. Hyvät oppilaat taas lukevat mielellään 3 vierasta kieltä (ennen luettiin 3-4 vierasta kieltä ilman mitään ongelmia).

      • Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.

        Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.

        Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä...


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.

        Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.

        Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä...

        "Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia."

        Opetus kustannetaan verorahoilla, ja siksi opetamme ensisijaisesti tärkeimpiä kieliä Suomen kannalta. Emme ota huomioon sitä, että jonkun isoäiti on kotoisin vaikkapa Turkmenistanista. Jokainen perhe huolehtii itse siitä, että lapset saavat oman kulttuurin ja kielen tuntemusta, jos katsovat sen aiheelliseksi. Koulu antaa lisäksi lakisääteisen määrän oman äidinkielen opetusta kaikille.


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Oppilaat haluvat valita - hyvä voi valita kiinaa ja vähemmän kieliorientoitunut espanjaa. Moni haluaa valita kielet taustaansa kunnioittaen: tätä nykyä monella on venäjänkielinen isoäiti ja kotikieliä on monenlaisia.

        Myös elinkeinoelämä on kaivannut laveaa kielivarantoa.

        Ruotsin tarve ei ole 100%, ei edes 40%, luultavasti kymmenen prosenttia sen valitsisi ja voi siihen sitten syventyä...

        Oppilaat haluavat valita mutta tarjolla ei kuin pakkoenglantia, kiitos teikälästen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppilaat haluavat valita mutta tarjolla ei kuin pakkoenglantia, kiitos teikälästen!

        Tarjontaa on paljon, mutta englanti on aina englanti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarjontaa on paljon, mutta englanti on aina englanti.

        Pahinta on ylläolevan kaltainen "henkinen pakkoenglanti" jossa sinänsä ruma, yksinkertainen ja typerä kieli on korotettu jalustalle kaikkien muiden kielten yli.
        Siinä se suomalaisen kieltenopetuksen pahin kompastuskivi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe