Retkeillessä puukko on itsellä vain ns. backup varuste. Kaikki hoituu niin paljon nopeammin ja helpommin kirveellä, että se puukko edeleenkin uutta vastaavassa kunnossa. Pilkkoo vaan puut pieniksi ja muutamiin iskee vähän tarttumapintaa tulelle ja sitten vaan puut pystyyn vastakkain ja tulta perään. Aina syttyy puhaltelematta ja ilman ylimääräistä puuhastelua. Sekin voi tietysti olla joillekin harrastus sinänsä tuo tulien värkkääminen puukkojen ja erilaisten firekittien kanssa. Eihän siinä mitään jos aikaa ja energiaa riittää.
Yliarvostettu puukko
12
133
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan veitsi tehokas ase esim. turun torilla uskonnollisessa uhraus tapahtumassa.
- Anonyymi
Kyllä kala on helpompi suomustaa ja muutenkin perata puukolla kuin kirveellä, jos nimittäin sattuu kalastamaan reissullansa. Leivänkin leikkuussa valitsen mieluummin puukon, vaikka olisihan se komiaa lyödä limpusta siivua kirveellä autiotuvan pöydällä. Saattaisi tulla tilaa tupaan. Molempi parempi.
- Anonyymi
Kirves on aivan turha kapine ainakin kesällä rinkassa, painaa paljon eli jätä se kotiin. Puukolla pärjää, tulet ja syömiset onnistuu, Kirveitä on autiotuvilla ja pitää vaikka saunaa lämmittää.
- Anonyymi
Joo kerran jouduin leikkaamaan leipää ja levittämään voita kirveellä, oli melkoisen hankalaa. Jo makkaratikun teroitus kirveellä on hupaisaa hommaa.
- Anonyymi
Vain pissisneitien tyyppiset poikaset käyttävät puukkoa.
Raavas aikamies selviää joka paikassa kirveellä.- Anonyymi
Moottorisaha on kyl paree. Kalan suomustamineki on heleppoa ja nopiaa ku ku heinänteko.
- Anonyymi
Heittää voi molempia, jos panee heitättämään.
- Anonyymi
Minä kasvoin puukko vyöllä. Sehän oli aina vyöllä mukana ja puukolle käsi kävi, kun tuli tarvis työkalua, olinpa sitten metsällä tai kalalla. Sitä tavasta ei pääse. Kalan perkuu, leivän leikkuu, makkaratikun vuolaisu, verkon merkkiköyden virittely, linnun suolistaminen, tulen teko, vehkeiden korjaus - aina se puukko on käsillä ja käytössä.
Olenhan minä nähnyt cityelviksen, jolla oli Fiskarsin retkikirves vyöllä, se pienin malli. Naurattihan tuo hieman. Kirves on kirves, se on lyömäkalu. Puukko on pienempään työhön. Poromiehillä on leuku, kun eivät aina viitsi kantaa kirvestä aina mukanaan. Sekin on lyömäase. Sillä katkotaan kotapuut ja rikotaan luut.
Eihän kirves puukkoa korvaa, mitä sitä tyhjää. - Anonyymi
Itse en lähde metsään ilman puukkoa ja Fiskarsin pikkukirves on lähes aina repussa.
Ihmettelen kovasti tätä "kulttipuukko"-asiaa. Metsässä ja metsästäjillä näkee paljon arvokkaita toinen toistaa hienompia puukkoja. Olen itsekin syyllistynyt tuon kultin kannattajaksi ja hommannut parikin arvopuukkoa. Nyt kuitenkin pärjään mielestäni paremmin ihan Moralla. Niitähän on erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Yhden kulttipuukon hinnalla saa 10 Moraa joten mikä noissa hienoissa puukoissa ihmisiä viehättää.- Anonyymi
Sama homma. Mora on vieläpä hyvä sellainen ja heleposti saapi teräväksi uudelleen. On noita sepän tekemiä.. ei sen kummempia. Lisäksi koko ajan huoli häviämisestä,.,.,.,
- Anonyymi
Hyvä puukko on hyvä puukko. Ei se ole koristellisuus vaan kunnon terä, joka ratkaisee asian. Nyleppä vaikka yksi hirvi sillä moralla niin tiijät vähän enemmän taas.
Mora on hyvä puukko muuten vaan vaelluksella. Se ei paljoa harmita, jos kympin puukko putuaa tai unehtuu nuotipaikalle. - Anonyymi
Komppaan tuota edellistä. Mora on passeli puukko vaellukselle tai raksalle karkeaan yöhön ja sekalaisiin hommiin. Hyvä vuolupuukko on vallan muuta kuin Mora.
Terähän se puuko hyvyyden ratkaisee, mutta eihän kaunis ulkoasu myöskään puukossa haitta ole. Teen itse puukkoja ja kyllä käsityön tekijä haluaa tehdä laatua ja näyttävää näköä. En minäkään halua tehdä susirumaa puukkoa, jos pystyn myös tekemään hienon näköisen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446