Eläkeikä pitäisi laskea 55 vuoteen

Anonyymi

31

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka maksaisi tuossa tapauksessa eläkkeet?

      • Anonyymi

        Omituinen kysymys kun maailmassa enemmän rahaa maksuihin kuin koskaan. Raha on vain väline joten sen voi keksiä tyhjästä kuten asuntolainan velka jota alat maksamaan, raha jota ei aiemmin edes ollut olemassa ja siitä kertyy lainan antajalle tiliä korkoina ja erinäisinä tilinhoitomaksuina jne.!...
        Raha lisääntyy maailmassa velan syystä!

        Pörssi on erittäin hyvä julkinen systeemi antamaan tuntumaa missä mennään! Pörssi on indikaattori maailman tapahtumista eli se ei myy mitään vaan elää maailman tilanteiden mukaan!


    • Anonyymi

      Eihän tuo kaukaa haettua ole,esim veturinkuljettajilla oli eläkeikä 55v ja junamiehet,konduktöörit ym oli eläkeikä 58v ennen tätä nykyistä uudistusta.Minäkin kuuluin tähän sakkiin,mutta jäin pois kun olisi pitäny muuttaa toiselle paikkakunnalle asumaan.

    • Anonyymi

      Eikös tuo työttömyyskorvaus ole jo eräänlainen työhaluttomuuseläke. Suurin osa kuitenkin on sellaisia.

    • Anonyymi

      Eläkeikä tulee nousemaan tämän hallituskauden aikana, Ei ole vaihtoehtoja,

      • Anonyymi

        Tulee nousemaan. Päätöksethän siitä on tehty jo vuosikausia sitten ja uudistukset astui voimaankin jo 2017-vuoden alusta.
        Ensin palautuu vähitellen takaisin aiempaan 65-ikävuoteen ja sen jälkeen nousu riippuu miten elinikä pitenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee nousemaan. Päätöksethän siitä on tehty jo vuosikausia sitten ja uudistukset astui voimaankin jo 2017-vuoden alusta.
        Ensin palautuu vähitellen takaisin aiempaan 65-ikävuoteen ja sen jälkeen nousu riippuu miten elinikä pitenee.

        Toi ikä homma on täysin typerä. Työvuodet pitäisi asian ratkaista.


      • Anonyymi

        No mikä vaihtoehto se eläkeiän pidentäminen on jos kukaan ei kuitenkaan palkkaa vanhaa miestä?Kymmenen vuotta sitten olin 50v ja menin työhaastatteluun,pääsin sinne asti kun yksi tuttu oli siellä töissä,no se koko haastattelu aika meni siihen kun taivastelivat minun ikääni,mahdanko jaksaa ym ja se jäi siihen.Kun työnantajilla on tämä asenne, se romuuttaa kaikki haaveet eläkeiän pidentämisestä.Yksi mahdollisuus tietenki on,valtio työllistää itse kaikki yli 50v työttömät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi ikä homma on täysin typerä. Työvuodet pitäisi asian ratkaista.

        Työvuodet määrää yhdessä palkan kanssa tulevan eläkkeen määrän. Mitä enemmän työvuosiakin, sitä parempi eläke.

        Ikä määrää missä vaiheessa kertyneen eläkkeen voi nostaa sen suuruisena kuin sen on kerryttänyt.


    • Anonyymi

      Ennenminkin 35-40 vuotta työelämässä, riipuen työnlaadusta ja eläkkeelle. Kevyen työntekijät, sen 40 vuotta töissä. Ei mitään ikärajoja.

      • Anonyymi

        Nostaisin tuon kevyentyöntekijän 45 vuoteen. A-4 pyörittäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostaisin tuon kevyentyöntekijän 45 vuoteen. A-4 pyörittäjät.

        Tosin tuota voi aina muuttaa, jos pistää reippaasti rahaa säästöön. Jotkut laittavat jopa 50% nettotuloista säästöön. Itse laitan vaivaiset 30% palkastani säästöön (pyrin nostamaan tätä hiljalleen), mutta silläkin voi helposti leikata monta vuotta eläkeiästä. Sitten voi nauraa vain räkäisesti päin naamaa, kun puhutaan eläkeiästä. Mikään ei velvoita kuluttamaan rahojaan ja ostamaan typerää roinaa kuten kalliita autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin tuota voi aina muuttaa, jos pistää reippaasti rahaa säästöön. Jotkut laittavat jopa 50% nettotuloista säästöön. Itse laitan vaivaiset 30% palkastani säästöön (pyrin nostamaan tätä hiljalleen), mutta silläkin voi helposti leikata monta vuotta eläkeiästä. Sitten voi nauraa vain räkäisesti päin naamaa, kun puhutaan eläkeiästä. Mikään ei velvoita kuluttamaan rahojaan ja ostamaan typerää roinaa kuten kalliita autoja.

        Näinhän se menee. Itse säästänyt eläkettä varten jo 15 v . Nyt
        Ikää 49 ja aikomuksena jäädä pois töistä 55 vuotiaana eli
        kuusi vuotta töitä jäljellä. . N 40 % palkasta säästänyt siis kulujen
        jäkeen. Jonkun verran aion tehdä töitä tuonkin jälkeen , mutta ainoastaan
        silloin kun tulee joku mielenkiintoinen työ ja josta saa sellaisen korvauksen
        , että se kannattaa. Omistusasunto missä kaikki suuret remontit tehty ja
        maksettu eli pakolliset asumiskulut minimoitu , mahdollistaa ton
        tavoitteen toteutumisen.
        Tässä lähivuosina on kuollut useampi 55 - 63 vuotias tuttu
        erinäisiin sairauksiin siis perusterveitä heppuja .
        Heidän kuolemansa on vain vahvistanut omaa päätöstä
        jättäytyä pois työelämästä aikaisemmin .
        Pitää kai tässä elämässä muutakin olla kuin työ ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostaisin tuon kevyentyöntekijän 45 vuoteen. A-4 pyörittäjät.

        Kannattaa joskus koittaa. Itse olen tehnyt n. 10v työkseni erilaisia varasto- ja asennustöitä sekä pihalla, että sisällä. Helppoa ja mukavaa puuhastelua ja palkkakin kunnossa suoritepalkan ansiosta. Työaika loppuu siihen, kun leimaa ulos.

        Sitten vaihdoin ”siisteihin sisätöihin.” En koskaan ollut fyysisistä töistä niin loppu työpäivän jälkeen, kuin näistä. Työpäivän jälkeen miettii miten selviää seuraavasta. Asiakkaat yrittävät tavoitella 24h...

        Tosin näitäkin on erilaisia. Joissain hommissa varmaati internet loppuu kesken. Jotkut tosin myös istuvat sen trukin päällä vuorolistalla lukevan ajan..


    • Anonyymi

      Jokainen halukas voi toteuttaa tuon milloin tahansa.
      "Viralliseen" käyttöön ottaminen tarvitsisi ylimenoajan jolloin jokainen eteensä katsova voisi valmistautua sihen ajoissa.
      Eläke olisi tietenkin kertymävuosien mukainen.
      Jäin itse "eläkkeelle" juuri tuon aloituksen iän tietämissä. Kertymävuosia on 27 ja eläkkeeni sen mukaisen pieni mutta senhän tiesin etukäteen.
      Töiden lopettamisen ja eläkkeen alkamisen aikavälin elin siihen tarkoitukseen varaamillani varoilla.

      • Anonyymi

        Totta, eihän se kenellekään kuulu, jos päättää lopettaa työssäkäynnin vaikkapa 50-vuotiasna. Edellytys tietysti on, että kykenee huolehtimaan toimeentulostaan ilman yhteiskunnan osallistumista. Myös sitten vanhuuden osalta.

        Jos oikein pilkunviilausta haluaa harjoittaa, niin jos loppuu tuossa vapaaehtoisen työskentelyn lopettamisen yhteydessä veronmaksunkin, voi tietysti miettiä oikeuttaan hyödyntää yhteiskunnan veroilla tuotettuja palveluja. Niiden käyttöähän ei käytännössä voi millään välttää. Toisaalta kyllähän kaikessa kuluttamisessa maksaa veroja hankintojen yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, eihän se kenellekään kuulu, jos päättää lopettaa työssäkäynnin vaikkapa 50-vuotiasna. Edellytys tietysti on, että kykenee huolehtimaan toimeentulostaan ilman yhteiskunnan osallistumista. Myös sitten vanhuuden osalta.

        Jos oikein pilkunviilausta haluaa harjoittaa, niin jos loppuu tuossa vapaaehtoisen työskentelyn lopettamisen yhteydessä veronmaksunkin, voi tietysti miettiä oikeuttaan hyödyntää yhteiskunnan veroilla tuotettuja palveluja. Niiden käyttöähän ei käytännössä voi millään välttää. Toisaalta kyllähän kaikessa kuluttamisessa maksaa veroja hankintojen yhteydessä.

        Ei kannata pilkkuja viilailla,jos apua tarvii yhteiskunnalta niin sen saa.Joku päivä se aortta repeää tai tulee joku muu häiriö,siihen mennessä pitää olla jonkulainen määrä eläkevuosia pidetty ja mieluummin vielä suht terveitä.Elämän pituutta ei voi tietää,senpä takia pitää ottaa varman päälle ja lähtiä ajoissa viettämään eläkeläisen elämää.Ite en ole omassa laskennallisessa eläkeiässä, puuttuu vielä 3v8kk,mutta tk-eläkkeellä ollaan kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata pilkkuja viilailla,jos apua tarvii yhteiskunnalta niin sen saa.Joku päivä se aortta repeää tai tulee joku muu häiriö,siihen mennessä pitää olla jonkulainen määrä eläkevuosia pidetty ja mieluummin vielä suht terveitä.Elämän pituutta ei voi tietää,senpä takia pitää ottaa varman päälle ja lähtiä ajoissa viettämään eläkeläisen elämää.Ite en ole omassa laskennallisessa eläkeiässä, puuttuu vielä 3v8kk,mutta tk-eläkkeellä ollaan kuitenkin.

        Ei kannata viilailla, totta.

        Kirjoitinkin vain tuon sen vuoksi, jos joku sattuisi tuntemaan huonoa omatuntoa siitä, että hyödyntää yhteiskunnan palveluja, vaikka itse henkilökohtaisesti on vapaaehtoisesti luopunut verojen maksamisesta. Ajatus olikin täysin hypoteettinen, ei tuollaisia ihmisiä oikeassa elämässä olekaan.
        Joku muuhan ne palvelut kuitenkin maksaa eikä yhden ihmisen verot tunnut yhtikäs missään, maksaa niitä tai ei. Ja kuten toteatkin, elämänsä pituutta ei kukaan tiedä, joten.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata viilailla, totta.

        Kirjoitinkin vain tuon sen vuoksi, jos joku sattuisi tuntemaan huonoa omatuntoa siitä, että hyödyntää yhteiskunnan palveluja, vaikka itse henkilökohtaisesti on vapaaehtoisesti luopunut verojen maksamisesta. Ajatus olikin täysin hypoteettinen, ei tuollaisia ihmisiä oikeassa elämässä olekaan.
        Joku muuhan ne palvelut kuitenkin maksaa eikä yhden ihmisen verot tunnut yhtikäs missään, maksaa niitä tai ei. Ja kuten toteatkin, elämänsä pituutta ei kukaan tiedä, joten.....

        Ei omaehtoinen "eläköityminen" tarkoita välttymistä veron maksulta.
        Miten olisin voinut välttyä?

        Vajaista kertymävuosista johtuen elkkeeni on pieni mutta silti sitä verotetaan 28,5%:lla.
        Aloitin vetäytymisen palkkatyöstä hieman yli 50v.
        Olen nyt 76v enkä ole tähän mennessä saanut asumis-, toimeentulo- yai muutakaan tukea.
        Elän yteistaloudessa vaimoni kanssa jonka eläkkeestä pidätetään 7% veroennakkoa.

        Käytämme enemmän yksityisiä kuin julkisia terveyspalveluja jote siinäkin suhteessa on omatuntoni puhdas.

        Olen palkkatyöurani 27:n vuoden aikana maksanut sikamaisen paljon veroja joten ilman tunnonvaivoja käyn minulle määrättyinä aikoina laboratoriokokeissa ( suolistosyöpä ja PSA ).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei omaehtoinen "eläköityminen" tarkoita välttymistä veron maksulta.
        Miten olisin voinut välttyä?

        Vajaista kertymävuosista johtuen elkkeeni on pieni mutta silti sitä verotetaan 28,5%:lla.
        Aloitin vetäytymisen palkkatyöstä hieman yli 50v.
        Olen nyt 76v enkä ole tähän mennessä saanut asumis-, toimeentulo- yai muutakaan tukea.
        Elän yteistaloudessa vaimoni kanssa jonka eläkkeestä pidätetään 7% veroennakkoa.

        Käytämme enemmän yksityisiä kuin julkisia terveyspalveluja jote siinäkin suhteessa on omatuntoni puhdas.

        Olen palkkatyöurani 27:n vuoden aikana maksanut sikamaisen paljon veroja joten ilman tunnonvaivoja käyn minulle määrättyinä aikoina laboratoriokokeissa ( suolistosyöpä ja PSA ).

        Joo eiköhän anneta mennä löysin rantein vaan ja nautitaan niistä hyvistä päivistä mitä annetaan.Näin tk-eläkeläisenä niitä huonompiaki päiviä on kun ei enää priima kunnossa olla.Työnteko terveenä ja etenkin nuorempana on ihan kivaa kun saa olla työkavereiden kanssa päivän,mutta asiat muuttuu kun vanhenee ja terveys menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei omaehtoinen "eläköityminen" tarkoita välttymistä veron maksulta.
        Miten olisin voinut välttyä?

        Vajaista kertymävuosista johtuen elkkeeni on pieni mutta silti sitä verotetaan 28,5%:lla.
        Aloitin vetäytymisen palkkatyöstä hieman yli 50v.
        Olen nyt 76v enkä ole tähän mennessä saanut asumis-, toimeentulo- yai muutakaan tukea.
        Elän yteistaloudessa vaimoni kanssa jonka eläkkeestä pidätetään 7% veroennakkoa.

        Käytämme enemmän yksityisiä kuin julkisia terveyspalveluja jote siinäkin suhteessa on omatuntoni puhdas.

        Olen palkkatyöurani 27:n vuoden aikana maksanut sikamaisen paljon veroja joten ilman tunnonvaivoja käyn minulle määrättyinä aikoina laboratoriokokeissa ( suolistosyöpä ja PSA ).

        Sinä maksat veroja, joten eihän kirjoitukseni sinuun viitannutkaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei omaehtoinen "eläköityminen" tarkoita välttymistä veron maksulta.
        Miten olisin voinut välttyä?

        Vajaista kertymävuosista johtuen elkkeeni on pieni mutta silti sitä verotetaan 28,5%:lla.
        Aloitin vetäytymisen palkkatyöstä hieman yli 50v.
        Olen nyt 76v enkä ole tähän mennessä saanut asumis-, toimeentulo- yai muutakaan tukea.
        Elän yteistaloudessa vaimoni kanssa jonka eläkkeestä pidätetään 7% veroennakkoa.

        Käytämme enemmän yksityisiä kuin julkisia terveyspalveluja jote siinäkin suhteessa on omatuntoni puhdas.

        Olen palkkatyöurani 27:n vuoden aikana maksanut sikamaisen paljon veroja joten ilman tunnonvaivoja käyn minulle määrättyinä aikoina laboratoriokokeissa ( suolistosyöpä ja PSA ).

        Hyvin pärjää noilla sinun kertomillasi eläkkeillä kun kahden hengen talous.
        Maksan veroja 25% ja samanlainen on kumppaninkin verokohtelu.
        Käteen jäävällä osuudella pärjää hyvin ja saa tehtyä samat reissut kuin töissä ollessa.
        Pystyy asumaan samassa asunnossa ja ajelemaan kohtuu autolla .
        Tämä on mahdollista kun ei ole enää aikoihin ollut mitään lainoja maksettavana, niin kuin oli silloin työelämän aikaan ja jälkeläisetkin pärjää jo hyvin omillaan.
        Valtiolta pääsi vielä vanhan vallan aikaan melkoisen nuorena eläkkeelle, josta nyt on nautittu jo 10 vuotta ja ihan kohtuullisessa kunnossa.
        Ei siis kannata kuluttaa itseään raihnaiseksi tekemällä ylipitkää työuraa.


    • Anonyymi

      Miksi edes käydä töissä kun kaikki on jo valmiina ja rakennettu?..
      .Olisiko aika ottaa sitä talouskasvua jo duunarienkin käyttöön eikä vain ökynä päättäjien ja eliitin käyttöön?

    • Anonyymi

      Se on miten elämässä elää, ei osta uusia autoja, asuntoja, ei pistä kulutukseen vaan pistää kaiken ylimääräisen säästöön ja sijoittaa viisaasti.
      55 voi hyvinkin jäädä työttömäksi, on 2 sijoitus asuntoa, kesämökki joka joka viikko kesällä vuokralla.
      Voi olla työttömänä, ei tämän ikäistä kukaan työllistä, sairauksia tulee olla sairaana - pitkä sairasloma jaksot, välillä voi elää omilla rahoilla, talvet viettää etelässä ja kaikenlaista omaa hommaa tehdä ja voi sitä jossain välillä työssäkin käydä, jos on tosi mielenkiintoinen jobi.
      Mutta se on A ja O että käteistä pääomaa oltava säästössä.

    • Anonyymi

      Oma valinta jos käy töissä 50v
      Itsellä ikää 53v, kokopäivätyö ja tess- mukaiset lomat.
      Palkan takia minun ei tarvitse käy töissä.
      Jos on hoitanut asiat niin huonosti ettei voi halutessa jäädä vapaaherraksi 50v niin sanoisin että oma vika. Peilin eteen voi mennä etsimään syyllistä.

    • Anonyymi

      Koska kaikki 55 vuotiaat ei halua eläkkeelle ja kaikki nuoret ei halua töihin. Lopetetaan jo tuo iästä jauhaminen. Mielekäs työ ja hyvä kunto, asiantuntemys huipussaan - miksi lopettaa työnteko! Huomattavaa on, että viitsii kouluttautua ja hankkiutua mielekkääseen työhön josta ei ole kiire pois. Tämä vinkkinä niille jotka vielä uraa suunnittelevat.

      • Anonyymi

        Ikä tosiaan ei ratkaise kaikkea. Toisaalta alkuun mielekäs työkin voi muuttua. Esimerkiksi keski-ikäiset opettajat, varsinkin miehet, näyttää nyt siirtyvän muihin hommiin kun koulumaailma on muuttunut kuulemma ihan järkyttävästi huonoon suuntaa. Ja näkeehän tuo menon viime vuosien uutisistakin. Vaikka olisi hyväkin kunto, se voi mennä pois kun työolot muuttuu huonoon suuntaan. Jos pystyy vaihtaan ammattia, voi sillä olla tietty hyväkin seuraus. Tosiaan hyvä vinkki tuo, että kannattaa pyrkiä mielekkääseen työhön, ja siinä ei auta kuunnella niitä, jotka ei tiedä nykytilanteesta. Pahin tilanne on niillä jotka joutuu siinä epämielekkäässä työssä kitumaan rahan takia ja sitten sairastuu. Ja kun parhaat työntekijät lähtee pois, hommat tulee raskaammiksi myös niille jäljelle jääville nuorille. Ja jo kolmekymppiset uupuu mikä on ihan sairas suunta sekin.


    • Anonyymi

      Tuohan on hoidettavissa itse! Suunnitteluun hieman aikajännettä ja selkeä tavoite.
      Työt ja elämäntavat sen mukaan. Hieman onnistuneita sijoituksia ja vapaalle omalla kustannuksella rasittamatta yhteiskunnan tukijärjestelmiä.
      Meillä kahdella, toinen pienipalkkainen ja toinen keskitason palkkaa nauttinut, aikaa tarvittiin hieman yli 10 vuotta. Vajaasta 40v iästä hieman yli 50v vaiheeseen.
      Tuohon valmisteluvaiheeseen sisältyi 3,5 vuoden jakso jolloin en pitänyt lainkaan lomaa. Nyt 25 vuotta myöhemmin tarkasteltuna voi todeta ratkaisun nyväksi.

    • Anonyymi

      Mitä aikasenmin jää eläkeelle sen nuorenpana kuolee itse lopetin työt 68v ja nyt kohta 70v.aika alkaa käydä pitkäksi kun yksin asustaa. työ pitää mielen kunnossa. ei kotona oleminen työ yra 1966v- 2018v.

      • Anonyymi

        Olit töissä liian vanhaksi!
        52v ikäisenä vapaalle niin ei ollut vähäisintäkään hankaluutta vaihtaa elämäntapaa ja sisältöä.
        Nyt 77v ja terve.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olit töissä liian vanhaksi!
        52v ikäisenä vapaalle niin ei ollut vähäisintäkään hankaluutta vaihtaa elämäntapaa ja sisältöä.
        Nyt 77v ja terve.

        Aika näyttää kuluvan ilman työvelvoitteitakin,koska ainahan jotain velvoitteita kuiteski jää vaikka ei töissä olisikaan.Lämmittelen kämppää puilla nyt kun on näin kovat pakkasetkin (-26 aamusella) ja ruuanlaitot ,ulkoilut ym autoilut päiväsaikaan.Eli aikoinaan vaan eläkkeelle jos mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe