Kitkoilla pärjää, vai pärjääkö?

Anonyymi

Teknari otsikoi viime vuoden puolella tehdyssä talvirengastestissään, että yhä enemmän nastoja, mutta myös kitkoilla pärjää. Voiko niillä oikeasti pärjätä etelän talvessa? Tänäkin talvena on ollut useana yönä pakkasta, ja joskus jopa päivisinkin. Miten tuolla voi kitkoilla pärjätä?

68

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllästyin suolan levitykseen ja jatkuvaan sateeseen aloin ajamaan bussilla matkat kun ei enää saa talvikelissä nauttia auton käytöksen harjoittamisesta, mulle on ihan sama kesärenkaatkin käy, niihin suunnitellut talviominaisuudet riittää ihan hyvin mulle

      • Anonyymi

        Hyvinhän siellä on kitkoilla pärjännyt. Tällaisina "talvina" ne ovat erityisen hyvin keleihin sopivat. Pitoa on järkevään ajoon täysin riittävästi. Järjettömään ajoon niitä ei ole tarkoitettukaan. Olen mielelläni omalta osaltani vähentämässä suomalaisten teiden kulumista ja ilman hiukkaspitoisuutta.


    • Anonyymi

      Kitkoilla pärjää 98% ajasta mutta itse ostan nastat sen 2% takia. Ilman nastoja olisin tänä talvena jo:
      -jäänyt jumiin ylämäkiristeykseen joka kiillottunut ihan peiliksi
      -ollut mahdollisesti ojassa ja auto romuna kun pimeässä suolattu osuus loppui yllättäen
      -jumiutunut parkkipaikalleni koska parkkipaikalla auton kohdalle muodostunut kuoppa ympärillä olevasta lumesta ja se kuoppa peilijäässä

      Siinä jotain esimerkkejä tuosta 2 prosentista. Osaan tapauksista auttaisi neliveto, mutta esim kun suolaus loppuu yllättäen ja auto lähtee heittelehtimään, ei neliveto paljon auta. Hyväkuntoisilla nastoilla selvisi kaikista tilanteista ja kitkat pitäisi testien mukaan paljon heikommin juuri tuollaisissa tilanteissa missä alusta täysin peilijäätä.

      • Anonyymi

        Eikä se nelivetokaan auta kun pito jäällä loppuu. Itsellän sama kuin edellä, kitkoilla menisi lähes kaikki ajot, mutta kun joka päivä ensimmäinen ja viimeinen 50m on erittäin jyrkkää pihakäytävää, johon syntyy useista syistä helposti jäätä.

        Kokemusta on.


      • Anonyymi

        Hienoa! olet hyvä esimerkki autoilijasta joka pistää turvallisuuden oman sekä muiden etusijalle! Mutta ymmärrät myös rengasvalinnat oikeisiin olosuhteisiin. Toivon Sinulle kaikkea hyvää ja ennen muuta turvallisia kilometrejä vaihtelevissa keleissä nastarenkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! olet hyvä esimerkki autoilijasta joka pistää turvallisuuden oman sekä muiden etusijalle! Mutta ymmärrät myös rengasvalinnat oikeisiin olosuhteisiin. Toivon Sinulle kaikkea hyvää ja ennen muuta turvallisia kilometrejä vaihtelevissa keleissä nastarenkain.

        Olette molemmat loistoesimerkkejä ajotaidoiltaan vajavaisista puupäistä, jotka kuvittelette jyrsimien muuttavan talven kesäksi - täysin jyrsimien iästä riippumatta. Kunhan on kulutuspintaa yli sakkorajan ja nastojakin vielä jäljellä, niin ikuinen kesäkeli!

        Todellisuudessa jyrsimien pito on eräänlaista doupingia - uusilla nastoilla saadaan etua, mutta nastojen kuluttua pyöreäpäisiksi ja kiinnityksen löytyessä pito hupenee nopeasti. Sitäkin on mainittu, että etuvetoisissa eturenkaiden nastanulkonemat kasvavat ja takarenkaissa pienenevät... tulee siis autosta aika jännä peli kaarreajoon. Puupäällä ei tietenkään ajotaito riitä kelin liukkauden eikä myöskään renkaiden kunnon arviointiin auton käytöksen perustella. Lopputulos näkyy tilastoissa

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette molemmat loistoesimerkkejä ajotaidoiltaan vajavaisista puupäistä, jotka kuvittelette jyrsimien muuttavan talven kesäksi - täysin jyrsimien iästä riippumatta. Kunhan on kulutuspintaa yli sakkorajan ja nastojakin vielä jäljellä, niin ikuinen kesäkeli!

        Todellisuudessa jyrsimien pito on eräänlaista doupingia - uusilla nastoilla saadaan etua, mutta nastojen kuluttua pyöreäpäisiksi ja kiinnityksen löytyessä pito hupenee nopeasti. Sitäkin on mainittu, että etuvetoisissa eturenkaiden nastanulkonemat kasvavat ja takarenkaissa pienenevät... tulee siis autosta aika jännä peli kaarreajoon. Puupäällä ei tietenkään ajotaito riitä kelin liukkauden eikä myöskään renkaiden kunnon arviointiin auton käytöksen perustella. Lopputulos näkyy tilastoissa

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Ammattimies pärjää myös kitkoilla, naiset on sitten asia erikseen?


      • Anonyymi

        Harvinaisen tumpelo kuski, pelkäät sen lisäksi paljon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olette molemmat loistoesimerkkejä ajotaidoiltaan vajavaisista puupäistä, jotka kuvittelette jyrsimien muuttavan talven kesäksi - täysin jyrsimien iästä riippumatta. Kunhan on kulutuspintaa yli sakkorajan ja nastojakin vielä jäljellä, niin ikuinen kesäkeli!

        Todellisuudessa jyrsimien pito on eräänlaista doupingia - uusilla nastoilla saadaan etua, mutta nastojen kuluttua pyöreäpäisiksi ja kiinnityksen löytyessä pito hupenee nopeasti. Sitäkin on mainittu, että etuvetoisissa eturenkaiden nastanulkonemat kasvavat ja takarenkaissa pienenevät... tulee siis autosta aika jännä peli kaarreajoon. Puupäällä ei tietenkään ajotaito riitä kelin liukkauden eikä myöskään renkaiden kunnon arviointiin auton käytöksen perustella. Lopputulos näkyy tilastoissa

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Todellisuudessa kitkarenkaan pito on eräänlaista doupingia - uusilla kitkoilla saadaan "turrutettua" tunnokkuus tiehen. Vetkularengas muljuaa eteenpäin ja antaa väärää infoa olosuhteista.

        Tätä ei taas tapahdu turvallisissa Nastarenkaissa - Nastarenkaiden ylivoimainen kyky toimia vaihtelevissa olosuhteissa tasaisen varmasti on yllättänyt monet kitkapellet ja he ovat hankkineet Michelinin ns. "tuhannen nastan renkaat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette molemmat loistoesimerkkejä ajotaidoiltaan vajavaisista puupäistä, jotka kuvittelette jyrsimien muuttavan talven kesäksi - täysin jyrsimien iästä riippumatta. Kunhan on kulutuspintaa yli sakkorajan ja nastojakin vielä jäljellä, niin ikuinen kesäkeli!

        Todellisuudessa jyrsimien pito on eräänlaista doupingia - uusilla nastoilla saadaan etua, mutta nastojen kuluttua pyöreäpäisiksi ja kiinnityksen löytyessä pito hupenee nopeasti. Sitäkin on mainittu, että etuvetoisissa eturenkaiden nastanulkonemat kasvavat ja takarenkaissa pienenevät... tulee siis autosta aika jännä peli kaarreajoon. Puupäällä ei tietenkään ajotaito riitä kelin liukkauden eikä myöskään renkaiden kunnon arviointiin auton käytöksen perustella. Lopputulos näkyy tilastoissa

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Annettaiskin nastojen jyrsiä sitä lumi ja jääpintaa, mutta ei, kun sitä monin tavoin haitallista tiesuolaa täytyy aina vaan kylvää nastattomia renkaita varten.


      • Anonyymi
        vajakit_hoitoon kirjoitti:

        Todellisuudessa kitkarenkaan pito on eräänlaista doupingia - uusilla kitkoilla saadaan "turrutettua" tunnokkuus tiehen. Vetkularengas muljuaa eteenpäin ja antaa väärää infoa olosuhteista.

        Tätä ei taas tapahdu turvallisissa Nastarenkaissa - Nastarenkaiden ylivoimainen kyky toimia vaihtelevissa olosuhteissa tasaisen varmasti on yllättänyt monet kitkapellet ja he ovat hankkineet Michelinin ns. "tuhannen nastan renkaat"

        Jyrsijän henkiset kyvyt eivät kovin pitkälle riittäneet... eikä enää lyödy tutkimustietoakaan. Jos jyrsijä jotain linkittää, niin kyseessä on aina ne vanhat VTT:n kusetukset. Wanhaan hyvään aikaan VTT todisteli kitkarenkaiden varallisuutta mm. laskemalla "kitkarenkaiksi" myös nastansa menettäneet jyrsimet, kesärenkain liikkeellä olleet jne. Saatuaa kovaa kritiikkiä mm. Nastaa -tutkimushankkeen raportissa, ovat joutuneet linjaansa korjaamaan ja tämä näkyy "mystisenä" kitkarengasonnettomuuksien vähenemisenä
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        ...vaikka tosiasiassa kitkarenkaat ovat jo pitkään olleet se turvallisempi vaihtoehto!

        "Nastarenkailla ajetaan vanhan tiedon varassa" suora lainaus tästä artikkelista ja kerrassaan oiva tiivistelmä essonbaarin miesten järjen juoksusta
        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        "Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas"
        Tämän kyllä tietää jokainen molempia rengastyyppejä käyttänyt. Ikääntynyt jyrsin on ihan toivoton mustalla jäällä. Siksi VAGniikan maailma ym. jyrsimien tyrkyttäjät huolellisesti välttää a) testaamasta käytettyjä jyrsimiä b) suorittaa testit vain paksulla ja kiillotetulla jäällä mustan jään peittämän tien sijaan.

        Lainauksia Nastaa hankkeen loppuraportista

        "Nastarenkailla ajavilla kuljettajilla oli ollut useammin peräänajoon johtavia vaaratilanteita (37 %) kuin kitkarenkailla ajavilla kuljettajilla (29 %). Tulos on samansuuntainen kuin liikennevahinkoja tarkasteltaessa todettiin. "

        "Edelleen keliolosuhteiden suhteen ennakoivampaan ajotapaan viittaa se, että kitkarengaskuljettajat, nastarengaskuljettajia harvemmin, listasivat onnettomuuden estotoimiksi liukkauden torjunnan. Liukkaus ei näytä tulleen heille yhtä lailla yllätyksenä kuin nastarengaskuljettajille."

        Eli jyrsijät kaipaavat aina vaan lisää suolaa surkean ajotaitonsa ja surkeiden vuosikertajyrsimiensä vuosi. Ja auttaahan suola myös sitomaan jyrsimien tuottamaa pölyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annettaiskin nastojen jyrsiä sitä lumi ja jääpintaa, mutta ei, kun sitä monin tavoin haitallista tiesuolaa täytyy aina vaan kylvää nastattomia renkaita varten.

        Suolaa levitetään, koska kädettömät jyrsijät eivät nastaluistimineen pärjää ilman. Nastaa tutkimuksessa haastateltiin kolaroineita kuljettajia ja kolaroineiden jyrsijäiden mielestä ensisijainen syy onnettomuuteen oli huono tienpito = tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu.

        Jyrsijöillehän sattuu ja tapahtuu...
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Jyrsimet tuottavat satoja kiloja nastapölyä per tiekilometri talven mittaan. Pöly pysyy kiinni kosteassa tienpinnassa, mutta nousee ilmaan pinnan kuivuessa. Katuja ei uskalleta pestä niin kauan kuin yöllä saattaa olla pakkasta. Kesäkelejä odoteltaessa turvaudutaan pölynsidontaan = tielle levitetään maalis ja huuhtikuussa SUOLAA, joka hygroskooppisena imee ilmasta kosteutta, pitää pinnan märkänä ja vähentää nastapölyn nousua ilmaan. Tästäkin palvelusta saamme urautumisen lisäksi kiittää jyrsijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattimies pärjää myös kitkoilla, naiset on sitten asia erikseen?

        Suolaa levitetään, koska kädettömät ja aivottomat kitkapellet ei pärjää!
        1000 euroa/rengas veroa näille kitkapelleille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa levitetään, koska kädettömät jyrsijät eivät nastaluistimineen pärjää ilman. Nastaa tutkimuksessa haastateltiin kolaroineita kuljettajia ja kolaroineiden jyrsijäiden mielestä ensisijainen syy onnettomuuteen oli huono tienpito = tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu.

        Jyrsijöillehän sattuu ja tapahtuu...
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Jyrsimet tuottavat satoja kiloja nastapölyä per tiekilometri talven mittaan. Pöly pysyy kiinni kosteassa tienpinnassa, mutta nousee ilmaan pinnan kuivuessa. Katuja ei uskalleta pestä niin kauan kuin yöllä saattaa olla pakkasta. Kesäkelejä odoteltaessa turvaudutaan pölynsidontaan = tielle levitetään maalis ja huuhtikuussa SUOLAA, joka hygroskooppisena imee ilmasta kosteutta, pitää pinnan märkänä ja vähentää nastapölyn nousua ilmaan. Tästäkin palvelusta saamme urautumisen lisäksi kiittää jyrsijöitä.

        Hyvin olisi pärjännyt nastoilla ilman suolaa ja suolaamista tulen myös jatkossakin vastustamaan. On se ihme juttu miksi kehä 3 ulkopuolella osataan ajaa ilman suolaa. Mutta ehkä nämä pk-seudun ulkomaalaiset taksi yms. kuskit eivät ole tottuneet talveen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa levitetään, koska kädettömät jyrsijät eivät nastaluistimineen pärjää ilman. Nastaa tutkimuksessa haastateltiin kolaroineita kuljettajia ja kolaroineiden jyrsijäiden mielestä ensisijainen syy onnettomuuteen oli huono tienpito = tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu.

        Jyrsijöillehän sattuu ja tapahtuu...
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Jyrsimet tuottavat satoja kiloja nastapölyä per tiekilometri talven mittaan. Pöly pysyy kiinni kosteassa tienpinnassa, mutta nousee ilmaan pinnan kuivuessa. Katuja ei uskalleta pestä niin kauan kuin yöllä saattaa olla pakkasta. Kesäkelejä odoteltaessa turvaudutaan pölynsidontaan = tielle levitetään maalis ja huuhtikuussa SUOLAA, joka hygroskooppisena imee ilmasta kosteutta, pitää pinnan märkänä ja vähentää nastapölyn nousua ilmaan. Tästäkin palvelusta saamme urautumisen lisäksi kiittää jyrsijöitä.

        Ilmeisesti nastat eivät jyrsi asfalttia, koska tiet suolataan paljaaksi, koska miksi ei anneta sitten nastojen hoitaa sitä hommaa jyrsien lumi/jääpintaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa levitetään, koska kädettömät ja aivottomat kitkapellet ei pärjää!
        1000 euroa/rengas veroa näille kitkapelleille!

        Näin on keinotekoisesti tekemällä tehdään kesää keskellä talvea suolalla, joka sotkee, ruostuttaa ja pilaa pohjaveden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti nastat eivät jyrsi asfalttia, koska tiet suolataan paljaaksi, koska miksi ei anneta sitten nastojen hoitaa sitä hommaa jyrsien lumi/jääpintaa?

        90 prosenttia ihmisistä, renkaisiin katsomatta, ajaa jäätyneeseen tienpintaan syntyneissä urissa. Tästä syystä nastojen karhentamaa jäätä ei synny, koska nastat rouhivat sitä yhtä ja samaa uraa jota lähes kaikki ikävä kyllä ajavat. Jos ihmiset ymmärtäisivät siirtää autonsa pois urista, nastat saattaisivat silloin todellakin parantaa pitoa koska karhentavat jäistä tienpintaa. Mutta ei, ei ihmiset vaan ymmärrä. Ja sitten vielä ihmetellään miksi paljaaseen asfalttiin syntyy jatkuvasti uutta uraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90 prosenttia ihmisistä, renkaisiin katsomatta, ajaa jäätyneeseen tienpintaan syntyneissä urissa. Tästä syystä nastojen karhentamaa jäätä ei synny, koska nastat rouhivat sitä yhtä ja samaa uraa jota lähes kaikki ikävä kyllä ajavat. Jos ihmiset ymmärtäisivät siirtää autonsa pois urista, nastat saattaisivat silloin todellakin parantaa pitoa koska karhentavat jäistä tienpintaa. Mutta ei, ei ihmiset vaan ymmärrä. Ja sitten vielä ihmetellään miksi paljaaseen asfalttiin syntyy jatkuvasti uutta uraa.

        Joo ja nastat ei myös jyrsisi paljasta asfalttia niin paljon jos ei sitä suolattaisi paljaaksi. Tämä älytön touhu on taas nähty täällä etelässä, jossa ei ole edes tänä talvena paljon lunta satanut.


      • Anonyymi
        vajakit_hoitoon kirjoitti:

        Todellisuudessa kitkarenkaan pito on eräänlaista doupingia - uusilla kitkoilla saadaan "turrutettua" tunnokkuus tiehen. Vetkularengas muljuaa eteenpäin ja antaa väärää infoa olosuhteista.

        Tätä ei taas tapahdu turvallisissa Nastarenkaissa - Nastarenkaiden ylivoimainen kyky toimia vaihtelevissa olosuhteissa tasaisen varmasti on yllättänyt monet kitkapellet ja he ovat hankkineet Michelinin ns. "tuhannen nastan renkaat"

        Ihan itsekö olet tuon vajakit hoitoon- nimimerkin keksinyt?


      • Anonyymi

        Kitkoilla pärjää aina, 2% keleistä on sellaisia että pitää olla erityisen varovainen, myös nastoilla pitää olla silloin varovainen, ero on pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa levitetään, koska kädettömät ja aivottomat kitkapellet ei pärjää!
        1000 euroa/rengas veroa näille kitkapelleille!

        Minä ajan millä haluan, ajakaa te muutkin ja lopettakaa riitely.


    • Anonyymi

      Olen ajanut kitkoilla 20 v ympäri Suomea ja pärjää hyvin, nastoista on vain haittaa.

      • Anonyymi

        Niin ehkä ihan uusilla kitkarenkailla olet pärjännytkin hyvin, mutta tilanne on jo toinen, kun puhutaan käytetyistä renkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ehkä ihan uusilla kitkarenkailla olet pärjännytkin hyvin, mutta tilanne on jo toinen, kun puhutaan käytetyistä renkaista.

        Käytetyt kitkat menettävät pitoaa vain vähän, paljon vähemmän kuin vastaavan verran kuluneet nastat. Olen molemmilla ajellut useita talvia ja pysyn tulevaisuudessa kitkoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ehkä ihan uusilla kitkarenkailla olet pärjännytkin hyvin, mutta tilanne on jo toinen, kun puhutaan käytetyistä renkaista.

        Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella köyhä jyrsijä selittää ikäloppua jyrsimiään turvallisiksi. Lopputulos näkyy tilastoissa - nimeomaan jyrsijöille niitä peräänajoja ja kuolemaankin johtavia onnettomuuksia sattuu

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Tätähän ei meille jyrsimien pää-äänenkannattaja VAGniikan maailma meille kerro, mutta jyrsimien pito häviää nopeasti, kun niillä ajellaan sulalla tiellä. Kannattaa tutustua vaikkapa Moottorilehden artikkeleihin. Totesivat iäkkään ja päällepäin täysin priiman (urasyvyys 8 mm, uutena 9 mm & lähes kaikki nastat tallella) jyrsimen ihan tappopeliksi - jarrutusmatkat jäällä huimasti uutta rengasta pidempiä.

        Myös VAGniikan maailma otti kerran testiin mukaan käytetyn jyrsimen ja sehän otti pataan "kotikentälläkin" eli sileällä jäällä jarrutettaessa käytetyltä kitkarenkaalta. Koska tulos ei istunut johtopäätöksiin (tässä lehdessä voittaja tiedetään jo ennen testin aloitamista), väärän mittaustuloksen ei annettu häiritä - sama levy siis jauhaa siellä.

        Moottorilehdellä oli myöhemmin testissä myös käytetty kitkarengas. 3 -vuotiaan totesivat käytännössä uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärillä rengaskulmilla muotopuoleksi kulunut oli selvästi heikompi. Kitkarenkaalla siis ominaisuudet hiipuvat hitaammin kuin jyrsimellä = parin vuoden ikäinen kitkarengas pitää paremmin. Kuten tilastoistakin näkyy - harva kun ostaa uudet kumit joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella köyhä jyrsijä selittää ikäloppua jyrsimiään turvallisiksi. Lopputulos näkyy tilastoissa - nimeomaan jyrsijöille niitä peräänajoja ja kuolemaankin johtavia onnettomuuksia sattuu

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Tätähän ei meille jyrsimien pää-äänenkannattaja VAGniikan maailma meille kerro, mutta jyrsimien pito häviää nopeasti, kun niillä ajellaan sulalla tiellä. Kannattaa tutustua vaikkapa Moottorilehden artikkeleihin. Totesivat iäkkään ja päällepäin täysin priiman (urasyvyys 8 mm, uutena 9 mm & lähes kaikki nastat tallella) jyrsimen ihan tappopeliksi - jarrutusmatkat jäällä huimasti uutta rengasta pidempiä.

        Myös VAGniikan maailma otti kerran testiin mukaan käytetyn jyrsimen ja sehän otti pataan "kotikentälläkin" eli sileällä jäällä jarrutettaessa käytetyltä kitkarenkaalta. Koska tulos ei istunut johtopäätöksiin (tässä lehdessä voittaja tiedetään jo ennen testin aloitamista), väärän mittaustuloksen ei annettu häiritä - sama levy siis jauhaa siellä.

        Moottorilehdellä oli myöhemmin testissä myös käytetty kitkarengas. 3 -vuotiaan totesivat käytännössä uuden veroiseksi ja vasta 5 vuotias ja väärillä rengaskulmilla muotopuoleksi kulunut oli selvästi heikompi. Kitkarenkaalla siis ominaisuudet hiipuvat hitaammin kuin jyrsimellä = parin vuoden ikäinen kitkarengas pitää paremmin. Kuten tilastoistakin näkyy - harva kun ostaa uudet kumit joka vuosi.

        "Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään."

        "Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.

        Eturenkaat pitäisikin kierrättää taakse ja takarenkaat eteen viimeistään 8 000 kilomerin välein. Jos autolla ajetaan eteläisen Suomen paljaalla asfaltilla, pitäisi renkaita kierrättää jo 3 000 kilometrin välein. Harva näin tekee."

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyt kitkat menettävät pitoaa vain vähän, paljon vähemmän kuin vastaavan verran kuluneet nastat. Olen molemmilla ajellut useita talvia ja pysyn tulevaisuudessa kitkoissa.

        Kuivunut kitkarengas ei vaan ole enää käytettynä hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään."

        "Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.

        Eturenkaat pitäisikin kierrättää taakse ja takarenkaat eteen viimeistään 8 000 kilomerin välein. Jos autolla ajetaan eteläisen Suomen paljaalla asfaltilla, pitäisi renkaita kierrättää jo 3 000 kilometrin välein. Harva näin tekee."

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        Tekeehän se joo renkaista sekä asfaltista lopun, koska suolataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuivunut kitkarengas ei vaan ole enää käytettynä hyvä.

        Juu, yli kymmen vuotta vanha alkaa olla jo huono, mutta harva samoilla ajaa niin pitkän. 6-7 vuotta menee ainakin ettei muutosta tapahdu niin paljon että jotain huomaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekeehän se joo renkaista sekä asfaltista lopun, koska suolataan.

        tottakai suolataa, ensin siitä syystä, ettei jyrsijät muuten pysy tiellä

        talven mentyä suoltataan, ettei jyrsijöiden tuottama katupöly nouse ilmaan ennen kuin kadut saadaan pestyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tottakai suolataa, ensin siitä syystä, ettei jyrsijät muuten pysy tiellä

        talven mentyä suoltataan, ettei jyrsijöiden tuottama katupöly nouse ilmaan ennen kuin kadut saadaan pestyä

        Ei nastarenkaita varten tarvitse suolata. Maaseudulla, jossa ei suolata pysyy nastoilla oikein hyvin jää/lumitiellä, jota vaan lanataan ja näin myös asfaltti on kestänyt vuosikymmenet hyvänä. Tosin mikään ei ole ikuista ja jo tien painumisenkin takia on jouduttu asfaltti ottamaan ensin pois joka tapauksessa, että tienpohja on saatu tehtyä ensin tasaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, yli kymmen vuotta vanha alkaa olla jo huono, mutta harva samoilla ajaa niin pitkän. 6-7 vuotta menee ainakin ettei muutosta tapahdu niin paljon että jotain huomaisi.

        Ai harva vai? Suurinosa ajaa käytetyllä autolla ellei sitten itse autonomistajana aja sitä autoa suoraan tehtaalta ulos. Ja siinä puolessa ajassa mitä kitkarengas on jo kuivunut ja menettänyt parhaan pitonsa voi nastarenkaalla ajaa reilusti sen 10 vuotta jos laatumerkeistä puhutaan.
        Kitkarenkaan hinta pitäisi näin ollen olla myös huomattavasti halvempi, jotta saisi rahalle sen oikean mukaisen vastineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tottakai suolataa, ensin siitä syystä, ettei jyrsijät muuten pysy tiellä

        talven mentyä suoltataan, ettei jyrsijöiden tuottama katupöly nouse ilmaan ennen kuin kadut saadaan pestyä

        Rallissakaan ei suolata teitä ja sitten perään ajeta piikkirenkailla sen takia, että ne renkaat menisi pilalle sen tien kanssa ja ajettaisi sitten tieltä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nastarenkaita varten tarvitse suolata. Maaseudulla, jossa ei suolata pysyy nastoilla oikein hyvin jää/lumitiellä, jota vaan lanataan ja näin myös asfaltti on kestänyt vuosikymmenet hyvänä. Tosin mikään ei ole ikuista ja jo tien painumisenkin takia on jouduttu asfaltti ottamaan ensin pois joka tapauksessa, että tienpohja on saatu tehtyä ensin tasaiseksi.

        > Ei nastarenkaita varten tarvitse suolata

        Nimenomaan jyrsijöiden vuoksi pitää suolata. Ei jyrsijät muutoin tiellä pysy

        "Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


      • Anonyymi

        Olen ajanut talvet nastarenkailla 30 v ympäri Suomea ja pärjää hyvin, kitkapelleistä on vain tientukkoina haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ei nastarenkaita varten tarvitse suolata

        Nimenomaan jyrsijöiden vuoksi pitää suolata. Ei jyrsijät muutoin tiellä pysy

        "Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Turhaan selität. Nyt tulee eteläänkin lunta ja toivottavasti ei suolattaisi, koska nastoilla pärjää hyvin sitä ilmankin.


    • Anonyymi

      Kohta ne minun kitkuttimet täyttävät kymmenen vuotta. Pintaa on nippanappa lain vaatima 3 mm ja uskoisin, että kovettumaa on enemmänkin kuin täällä mesovat keskustelijat väittävät tai voi se olla päin vastoinkin. Hyvin niillä on tämän talven työmatkat pärjännyt. Sellaista lumimäärää ei ole ollut, että olis edes sutassu pääteillä saati sitten liukasta muualla kuin makuuhuoneessa. Suolaa ja märkää on enimmäkseen tienpinnat olleet. Jos täällä pääkaupunkiseudulla on tänä talvena tarvinnut testivoittajia, niin se taitaa olla vahvan mielikuvituksen tulosta.

      • Anonyymi

        Toki varmasti olisi pärjännyt tänä talvena tähän asti, vaikka kesärenkailla täällä etelässä, mutta täytyy sanoa, että ei kuitenkaan ihan jokakerta ilman sitä suolaa olisi pärjännyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki varmasti olisi pärjännyt tänä talvena tähän asti, vaikka kesärenkailla täällä etelässä, mutta täytyy sanoa, että ei kuitenkaan ihan jokakerta ilman sitä suolaa olisi pärjännyt.

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla jyrsijöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3 tkm välein, ettei auto lähde lapasesta?
        https://yle.fi/uutiset/3-9897823


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla jyrsijöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3 tkm välein, ettei auto lähde lapasesta?
        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        Ei ole lähtenyt lapasesta kehä-kolmosen ulkopuolellakaan, jossa ei suolata. Ja nyt näyttää tulevan hyvin lunta tänne eteläänkin, joten nyt vaan toivottavasti ei suolattaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla jyrsijöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3 tkm välein, ettei auto lähde lapasesta?
        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        Jokainen kuljettaja on yksittäistapaus, kuten autokin ja siihen voi itse vaikuttaa luottaako renkaisiin liikaa vai ei. Eli millä tahansa rengastyypillä saa rikottua fysiikanlakia riippuen ennen kaikkea kuskista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kuljettaja on yksittäistapaus, kuten autokin ja siihen voi itse vaikuttaa luottaako renkaisiin liikaa vai ei. Eli millä tahansa rengastyypillä saa rikottua fysiikanlakia riippuen ennen kaikkea kuskista.

        Siinähän homo selität mutta ketään ei kiinnosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän homo selität mutta ketään ei kiinnosta!

        En valitse renkaita uutisen mukaan tilanteissa, joissa jotkut on voinu, vaikka leikkiä sen auton lepikkoon nastarenkaineen. Sitä leikkimistä varten on pikkuautot ja tietokonepelit. Ja en aja myöskään uutisen mukaan vaan sen oman ajotuntuman, turvallisuuden ja kokemuksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla jyrsijöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3 tkm välein, ettei auto lähde lapasesta?
        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla kitkaääliöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3km välein, ettei auto lähde lapasesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se teillä vuosikertarenkailla ajavilla kitkaääliöillä on!

        BTW, oletko muistanut vaihtaa etu- ja takarenkaat ristiin 3km välein, ettei auto lähde lapasesta?

        Naapuripalstalla eräs syväluotaava ajatelija kertoilee autoista, jotka tekevät mitä lystäävät ilman, että kuski voi sille mitään. Raportoi myös ahkerasti viestejä, joiden sisältöä ei kestä lukea, jotta saisi ne poistettua. Hänen autossaan voi olla mitkä renkaat vaan, koska hän ei itse voi vaikuttaa siihen, mitä hänen autonsa tekee.


    • Anonyymi

      Mä en sosiaalipummina olisi pärjänny millään renkailla missään, mutta, siksi menenkin aina julkisilla koska se on äärettömän helppoa, ja vaivatonta, kun tätä palstaa ainakin lukee....

      • Anonyymi

        Niin sinä, entäs muut?


    • Anonyymi

      Ei näköjään nastattomilla pärjätä, kun suolaa taas kylvettiin tänään tänne etelään, vaikka hyvin olisi ollut pitoa ilman suolaakin.

      • Anonyymi

        Eipä tuo suolaus ole mitenkään riippuvainen kenenkään renkaista tms. Kun on viisaissa päissä päättäjät miettineet, että liukkautta pitää vähentää konstilla millä tahansa ja miettimättä mitä lieveilmiöitä se aiheuttaa, niin ei kun lisää paskaa teillemme ja urakalla.
        Laittaisivat nuokin suolarahat korjauksiin ja suolaisivat oikeasti vasta sitten kun on oikea tarve, perk….!


      • Anonyymi

        Suolaa kylvetään, koska jyrsijät eivät vuosikertarenkaineen muutoin pärjää.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Lisäksi suolaa kylvetään vielä pitkälle kevääsen, koska suola ilmee ilmasta kosteutta ja pitää tien pintaa märkänä, jolloin jyrsijänpaska eli nastarenkaiden talven mittaan tien pinnasta rouhima katupöly (vilkkailla tieosuuksilla satoja kiloja/km) ei pääse nousemaan ilmaan.

        Tätä pölynsidonnaksi kutsuttua suolausta jatketaan kunnes yöpakkasista ei enää ole pelkoa ja kadut uskalletaan pestä. Tätäkään suolausta ei tarvittaisi, jos katuja ei rouhittaisi jyrsimin.

        https://yle.fi/uutiset/3-5292139

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mittaukset-paljastivat-nastarenkaat-heikentaneet-ilmanlaatua/7209576#gs.wmh3xx


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa kylvetään, koska jyrsijät eivät vuosikertarenkaineen muutoin pärjää.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Lisäksi suolaa kylvetään vielä pitkälle kevääsen, koska suola ilmee ilmasta kosteutta ja pitää tien pintaa märkänä, jolloin jyrsijänpaska eli nastarenkaiden talven mittaan tien pinnasta rouhima katupöly (vilkkailla tieosuuksilla satoja kiloja/km) ei pääse nousemaan ilmaan.

        Tätä pölynsidonnaksi kutsuttua suolausta jatketaan kunnes yöpakkasista ei enää ole pelkoa ja kadut uskalletaan pestä. Tätäkään suolausta ei tarvittaisi, jos katuja ei rouhittaisi jyrsimin.

        https://yle.fi/uutiset/3-5292139

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mittaukset-paljastivat-nastarenkaat-heikentaneet-ilmanlaatua/7209576#gs.wmh3xx

        Turhaan selität tänäkin talvena olis ihan hyvin pärjänny nastoilla ilman suolaa täällä etelässä. Kiva hengittää sitä kuivunutta suolapölyä sitten. Ei rallissakaan talvella ensin suolata piikkirenkaita varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa kylvetään, koska jyrsijät eivät vuosikertarenkaineen muutoin pärjää.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Lisäksi suolaa kylvetään vielä pitkälle kevääsen, koska suola ilmee ilmasta kosteutta ja pitää tien pintaa märkänä, jolloin jyrsijänpaska eli nastarenkaiden talven mittaan tien pinnasta rouhima katupöly (vilkkailla tieosuuksilla satoja kiloja/km) ei pääse nousemaan ilmaan.

        Tätä pölynsidonnaksi kutsuttua suolausta jatketaan kunnes yöpakkasista ei enää ole pelkoa ja kadut uskalletaan pestä. Tätäkään suolausta ei tarvittaisi, jos katuja ei rouhittaisi jyrsimin.

        https://yle.fi/uutiset/3-5292139

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mittaukset-paljastivat-nastarenkaat-heikentaneet-ilmanlaatua/7209576#gs.wmh3xx

        Kyllä se näin vaan on, että lumen ja jään takia suolataan nastattomia renkaita varten, kun alkutalvesta jo suolataan niin se on todella kaukana keväästä, jolloin katukoneella veden kanssa sitten pestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se näin vaan on, että lumen ja jään takia suolataan nastattomia renkaita varten, kun alkutalvesta jo suolataan niin se on todella kaukana keväästä, jolloin katukoneella veden kanssa sitten pestään.

        Tunnettu tosiasia on, että nastoja käytetään suuressa määrin enää vain Suomessa ja itänaapurissamme. Muualla ihmiset ovat sivistyneempinä ymmärtäneet vaihtaa jyrsimensä ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin autoliikenteen siitä mitenkään kärsimättä. Suolalla tai ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnettu tosiasia on, että nastoja käytetään suuressa määrin enää vain Suomessa ja itänaapurissamme. Muualla ihmiset ovat sivistyneempinä ymmärtäneet vaihtaa jyrsimensä ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin autoliikenteen siitä mitenkään kärsimättä. Suolalla tai ilman.

        Tämä on ilmeisesti sitä tarkoittamaasi ns.sivistystä, kun niin Amerikkaa niin Amerikkaa pitää olla https://youtu.be/dEDPKzSXtWU. Etkö voi vaan jo myöntää miten sivistyneesti ja kehittyneesti rengasasiat Suomessa on jos ei suolaamisesta puhuta?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noni hyvä nyt näköjään toimi.

        That's why the bumper's are. That's why is the bumper's.XD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        That's why the bumper's are. That's why is the bumper's.XD

        Joo tossa 1:38 kohdas. Ja Venäjälläkin jos ajaa nastarenkailla pitäisi olla autonperässä kyltti, että takana ajava tajuaisi sen, että se nastarenkailla ajava pysähtyy edessä paremmin. Joten näin ollen 9:28 kohdassa pyörähtävällä autolla ei ole nastarenkaita saati talvirenkaita välttämättä ollenkaan.


    • Anonyymi

      Aloittajalle (ja muillekin) voisi sanoa että mieti sitä! (Miten tuolla voi kitkoilla pärjätä?).

      Ihan vaan tiedoksi että suomessa on autoiltu noin sata vuotta ja talvirenkaat tulivat pakollisiksi VASTA vuonna 1977 joten on sitä ainakin ennen pärjätty ja silloin on ollut vielä kunnon talvet!

      Kyllä se vaan näyttää olevan tosiasia että mitä enemmän niitä kaiken maailman avustajia tulee autoon niin sitä huonommiksi kuljettajat "muuttuvat".

    • Anonyymi

      Aloittajalle (ja muillekin) voisi sanoa että mieti sitä! (Miten tuolla voi kitkoilla pärjätä?).

      Ihan vaan tiedoksi että suomessa on autoiltu noin sata vuotta ja talvirenkaat tulivat pakollisiksi VASTA vuonna 1977 joten on sitä ainakin ennen pärjätty ja silloin on ollut vielä kunnon talvet!

      Kyllä se vaan näyttää olevan tosiasia että mitä enemmän niitä kaiken maailman avustajia tulee autoon niin sitä huonommiksi kuljettajat "muuttuvat".

      • Anonyymi

        Kaikenmaailman avustimilla varustetut uudet autot ovat niitä turvallisia autoja. Niissä myös useimmin käytetään oikeita talvirenkaita.

        Nastjyrsimiin luottavat lähinnä kehityksen kelkasta tippuneet essonbaarin miehet ja kyhät, jotka ylistävät tonnin ritsansa takakontista löytämiään vuosikertajyrsimiä. Testivoittajat vuosimallia 2008 tjsp.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenmaailman avustimilla varustetut uudet autot ovat niitä turvallisia autoja. Niissä myös useimmin käytetään oikeita talvirenkaita.

        Nastjyrsimiin luottavat lähinnä kehityksen kelkasta tippuneet essonbaarin miehet ja kyhät, jotka ylistävät tonnin ritsansa takakontista löytämiään vuosikertajyrsimiä. Testivoittajat vuosimallia 2008 tjsp.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Avustimetkaan eivät ole vielä voittaneet fysiikan lakia. Suolaan luottavat lähinnä kehityksen kelkasta tippuneet essonbaarin miehet ja kyhät, jotka ylistävät tuhansien ritsansa löytämiään kitkarenkaita. Testivoittaja suolan kanssa vuosimallia 1988 tjsp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustimetkaan eivät ole vielä voittaneet fysiikan lakia. Suolaan luottavat lähinnä kehityksen kelkasta tippuneet essonbaarin miehet ja kyhät, jotka ylistävät tuhansien ritsansa löytämiään kitkarenkaita. Testivoittaja suolan kanssa vuosimallia 1988 tjsp.

        > Avustimetkaan eivät ole vielä voittaneet fysiikan lakia.

        Joka tapauksessa uusilla autoilla sattuu vähemmän vakavia onnettomuuksia. Ja oikeilla talvirenkailla = kitkarenkailla, sattuu vähemmän kuolinkolareita.

        Vaikka kuinka köyhät ja tyhmät jyrsijät selittää pihlajanmarjoja happamiksi. Vaikka kuinka köyhät ja tyhmät jyrsijät selittää, miten turvallisuus on maksimoitu, kun 8 vuotiaissa jyrsimissä on vielä pintaa ja osa nastoistakin jäljellä. Tyhmiä kun ovat, niin jyrsijät eivät edes osaa arvoidan autonsa renkaiden kuntoa sen käytöksen perustelella. Nastaa -tutkimushankkeen haastatteluissa kävi ilmi, että kolaroineiden jyrsijöiden mielestä kolarin syypää oli huono tienpito. Eli tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu.

        Suoltaa tarvitaan, kun köyhät ja tyhmät jyrsijät ajelevat pitonsa menettäneillä nastaluistimilla. Eikä ole pulaa niistäkään jyrsijöistä, jotka ajelevat jyrsimillä vielä toukokuussakin ja selittävät näin maksivoivansa turvallisuutta.

        "Vanhan sanonnan mukaan Suomen liikenteessä kuoleekin enemmän ihmisiä nastarenkailla heinäkuussa kuin kitkarenkailla helmikuussa."

        "Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään."

        "Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen."

        "Näiden 20 kuolonkolariautojen keski-ikä oli yli 13 vuotta. Vain yhdellä kolarin aiheuttajalla oli autossaan ajonvakautusjärjestelmä. Lukkiutumattomat ABS-jarrutkin löytyivät vain viidestä autosta."

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Avustimetkaan eivät ole vielä voittaneet fysiikan lakia.

        Joka tapauksessa uusilla autoilla sattuu vähemmän vakavia onnettomuuksia. Ja oikeilla talvirenkailla = kitkarenkailla, sattuu vähemmän kuolinkolareita.

        Vaikka kuinka köyhät ja tyhmät jyrsijät selittää pihlajanmarjoja happamiksi. Vaikka kuinka köyhät ja tyhmät jyrsijät selittää, miten turvallisuus on maksimoitu, kun 8 vuotiaissa jyrsimissä on vielä pintaa ja osa nastoistakin jäljellä. Tyhmiä kun ovat, niin jyrsijät eivät edes osaa arvoidan autonsa renkaiden kuntoa sen käytöksen perustelella. Nastaa -tutkimushankkeen haastatteluissa kävi ilmi, että kolaroineiden jyrsijöiden mielestä kolarin syypää oli huono tienpito. Eli tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu.

        Suoltaa tarvitaan, kun köyhät ja tyhmät jyrsijät ajelevat pitonsa menettäneillä nastaluistimilla. Eikä ole pulaa niistäkään jyrsijöistä, jotka ajelevat jyrsimillä vielä toukokuussakin ja selittävät näin maksivoivansa turvallisuutta.

        "Vanhan sanonnan mukaan Suomen liikenteessä kuoleekin enemmän ihmisiä nastarenkailla heinäkuussa kuin kitkarenkailla helmikuussa."

        "Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään."

        "Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen."

        "Näiden 20 kuolonkolariautojen keski-ikä oli yli 13 vuotta. Vain yhdellä kolarin aiheuttajalla oli autossaan ajonvakautusjärjestelmä. Lukkiutumattomat ABS-jarrutkin löytyivät vain viidestä autosta."

        https://yle.fi/uutiset/3-9897823

        Kyllä se on varmasti totta, että vanhoilla autoilla sattuu ja tapahtuu, koska tämä lumisade nyt täällä etelässä ja miks ei muuallakin herättelee jostain kumman syystä joka talvi nämä vanhoilla takavetoisilla ajavat liikenteeseen leikkimään. Sen näkee jo jäljistäkin, että ollaan vedetty kylki edellä ja joskus on menty kokonaan tieltä ulos.
        Kas, kun etuvetoisella ajaa niin ei tule edes mieleen leikkiminen, että kyllä se etuveto sen turhan pelleilyn ja liikenne onnettomuudet tehokkaasti vähentää. Ainoa oli sutimisenesto mikä vilkku taulussa. Esp:n ei tarvinnut puuttua peliin ollenkaan, vaikka nastoilla tuolla lumessa ja sohjossa ajo ilman suolaa ajotuntuman, turvallisuuden ja kokemuksen mukaan pärjäsi oikein hyvin jo 7 vuotta vanhoilla renkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenmaailman avustimilla varustetut uudet autot ovat niitä turvallisia autoja. Niissä myös useimmin käytetään oikeita talvirenkaita.

        Nastjyrsimiin luottavat lähinnä kehityksen kelkasta tippuneet essonbaarin miehet ja kyhät, jotka ylistävät tonnin ritsansa takakontista löytämiään vuosikertajyrsimiä. Testivoittajat vuosimallia 2008 tjsp.

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Älä liioittele. 2008 renkaat olisi jo nyt 12 vuotta vanhat. Ja täällä palstalla on kehuttu 10 vanhoja laatu nastarenkaita miten ovat sen ajan kestäneet ja toimineet hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä liioittele. 2008 renkaat olisi jo nyt 12 vuotta vanhat. Ja täällä palstalla on kehuttu 10 vanhoja laatu nastarenkaita miten ovat sen ajan kestäneet ja toimineet hyvin.

        Näin just. Sen 10 vuotta talvirenkaille tarkoitetun eliniän, jonka laatunastarenkaat kyllä kestää jos on käytetty ja muutenkin pidetty ja huolehdittu niin kuin pitää. Kitka ja nastarenkaiden hinnat on niin lähellä toisiaan, että saisi kitkarenkaiden hinta tulla paljon alemmaksi, että saisi rahalle sen oikean vastineen.
        Kitkarengas kauppa voisi kääntyä nousuun, kun suhteutetaan se kitkarenkaan elinikä oikeaan hintaan. Ja näin ollen tietkin voisi vähän säästyä. Ei tarvittaisi välttämättä suolaakaan enempää, koska ajettaisiin hyvillä kitkoilla jatkuvammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin just. Sen 10 vuotta talvirenkaille tarkoitetun eliniän, jonka laatunastarenkaat kyllä kestää jos on käytetty ja muutenkin pidetty ja huolehdittu niin kuin pitää. Kitka ja nastarenkaiden hinnat on niin lähellä toisiaan, että saisi kitkarenkaiden hinta tulla paljon alemmaksi, että saisi rahalle sen oikean vastineen.
        Kitkarengas kauppa voisi kääntyä nousuun, kun suhteutetaan se kitkarenkaan elinikä oikeaan hintaan. Ja näin ollen tietkin voisi vähän säästyä. Ei tarvittaisi välttämättä suolaakaan enempää, koska ajettaisiin hyvillä kitkoilla jatkuvammin.

        Miten vtussa suolaustarve vähenisi jos kitkoilla ajettaisiin paljon. Lähinnä lähtisi onnettomuudet varsinkin kohtaustilanteissa nousemaan. Tai sitten nopeudet laskevat normaalista 80->40km/h ja se on pitkä matka tuolla maantiellä sellainen tahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vtussa suolaustarve vähenisi jos kitkoilla ajettaisiin paljon. Lähinnä lähtisi onnettomuudet varsinkin kohtaustilanteissa nousemaan. Tai sitten nopeudet laskevat normaalista 80->40km/h ja se on pitkä matka tuolla maantiellä sellainen tahti.

        No siis tarkoitin, että laatu kitkarenkaat uutena ja korkeintaan noin 5 vuotiaina voi olla vielä ihan hyvät. Tosin ei ne 10 vuotta kestävien laatu nastarenkaiden tasolle yllä, mutta se pitäisi myös näkyä kitkarenkaiden huomattavasti nykyistä halvempana hintana. Saman merkin kitka ja nastarenkaiden hinta ero on todella pieni ja välttämättä sitä hintaeroa ei ole ollenkaan saman merkin vastaavilla kitka ja nastarenkailla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      74
      3345
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1921
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1909
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1446
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1391
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1308
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1296
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1207
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      965
    Aihe