Tunnin juna. Ei sentään !

Anonyymi

Onkohan kuossa kaikki aivan kohdillaan, tuskinpa. Jos ajatellaan etuja, mitä tällä saadaan, niin nykyistä rataa vajaa 30 minuttia nopeampi yhteys välillä Turku-Helsinki. Käyttäjinä pieni osa kansalaisia ja kaikki parempiosaisia, voisivat ostaa tai vuokrata kämpän työpaikkansa läheltä. Tämä vain jos vajaa puoli tuntia on sen väärti.

Kustannusarvio on 2 miljardia ja kuten yleensä tämä voi jopa tuplaantua. Rata rikkoo useita rakennuksia , mm. Salossa Lukkarimäen, muualla tämä ratatsunami tuhoaa luontoa ja edelleen kaventaa luonnon monimuotoisuutta. Ja mitä höytyä saavat kunnat joihin juna ei tuossa aikataulussa ennätä edes pysähtyä.

Se on varmaa, että meluhaittoja ja maisematuhoja tulee. Siksi kunnilta ei euroakaan rahoitusta ko. hankkeelle, vaan jokainen kunta laskuttaa ratayhtiötä, jos hanke toteutuu, keskimäärin 100 miljoonalla eurolla ratatsunamin tuhojen korvaukseksi.

14

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

      Jos on varaa pendolino lippuihin, on varaa tku hki potkurikonematkoihin flybe llä, norralla ja sas illa.

      Ajan henkeen, nykyisen junaradan voisi purkaa, myydä kiskometalli ja tehdä tilalle kolme metriä leveä pyörätie.

    • Anonyymi

      Aloittaja on aivan oikeassa. Yli 5 miljoonaa suomalaista ei hyödy radasta yhtään ja ihmettelen mitä hyötyvät loput, jos juna on muutaman minuutin nopeampi kuin vanhan radan juna. Ihmisten koteja puretaan ja luontoa tuhotaan !

      Mitä enemmän perusteluita kuulee ja lukee, niin sen typerämpi koko ratahanke on.

    • Anonyymi

      Tänään9.10.2020 eduskunnan täysistunossa kansanedustaja Lunden kysyi Harakalta "tunninjunasta"!
      Lunden kysyi junan tarpeellisuudesta ja hyödystä eri paikkakunnille. Kun Espoosta
      Saloon 67 km matkalla ei ole yhtään pysäkkiä , miten alueen kunnat radasta hyötyvät.

      Ministeri Harakalle tuli noin 10 kysymystä eri hankkeista ympäri Suomen. Hän vastasi 9:lle , mutta ei Lundenille. Totuus on,että vain Turku ja pääkaupunkiseutu tästä radasta hyötyvät, jos hyötyvät.

      Itse pidän hanketta yhtä turhana kuin istua Kaisaniemessä keskellä katua muiden jarruna !

    • Anonyymi

      tunnin junavuorojen lisäksi raiteilla voi kulkea myös hitaammat junavuorot jotka pysähtyvät väliasemilla. Ei niin että kiskot olisivat pyhitetty yksinomaan vain tku-hki tunnin junille. Kiskojen käyttöastetta myös lisätään.

    • Anonyymi

      Väistääkö hitaammat junat sitten tunnin junan yli vai ali.
      Nykyään odotetaan vastaantulevaa junaa sopivassa kohdassa. Vielä en ole huomannut, että jäädään odottamaan myös ohittavaa junaa. Ehkä tunnin juna pitää päästää ohi ” ohitus radalla” vai kuin.

      • Anonyymi

        parirata. Kaksi kiskoparia vieretysten. Toinen vie ja toinen tuo. Se se idea on. Tunnin junalla ja pakallisjunilla saa vuorotukset samaan suuntaan mentäessä varsin helposti järjestettyä ilman ohitustarpeita Ei se tunnin juna ole lujaa lentävä luotijuna. Jotain 1 h 20- 1h 30 minuuttia Tku-Helsinkj


    • Anonyymi

      Tämä älyttömyys taitaa vaan edelleen olla tulossa. Pitkin metsiä mennään vaunuporan kanssa näytteitä ottamassa. 3,4 miljardia mokoma maksaa. Voi järjen köyhyyttä ja veronmaksajien kusetusta.

    • Anonyymi

      Jotkin asiat eivät ole aivan tasapainossa. VM:n ja LVM:n lausunnoissa tunnin junat torpattiin kustannustehottomuuden vuoksi. Kokonaan unohdetiin tuhoutuneet metsät puineen, marjoineen. Kasvavat pellot viljoineen ja heinäpeltoineen. Myös kymmeniä rakennuksia pitää purkaa. Kuitenkin Varsinais-Suomessa tiettävästi kansanedustajista ainoastaan Annikka Saarikko vastustaa 5,7 ( lue 10 ) miljardin henketta.

      Trafikom taas pitää paikallisjunien käyttönottoa kustannustehottomina, vaikka radat ja junat ja kaikki ovat valmiina. Tässä tappiot ovat 0,000000001 verrattuna tunnin juniin.

    • Anonyymi

      Tottakai kansanedustajat kannattavat tätä Turku-Helsinki tunninjunaa, koska voittavat muutamalla minuutilla vanhan radan junalla, koska heille matkat ovat ilmaisia. Se ja sama vaikka maksaakin monta miljardia.

      Ja tässä tapauksessa vihervasemmisto vähät välittää monen tuhannen hehtaarin tuhoamista. Ja myös mm. liito-oravat ovat täysin unohdettu.

    • Anonyymi

      Säälittävää lukemista Varsinais-Suomen maakuntajohtajalta Kari Häkämieheltä, joka sanoo, että Turun tunnin juna , joka lyhentää siis matka-aikaa nykyjunaan verraten non 17 minuuttia olisi koko Suomen etu. Kustannus luokkaa 5 miljardia.

      Rakennuksia puretaan, muutama kokonainen kyläyhteisö halkaistaan. Metsää tuhotaan tuhansia hehtaareja, peltoja jää saman verran hankkeen alle eikä luontoa pelkästään tuhota vaan jopa eläimistö jaetaan lohkoihin.

      Siinä sitä koko Suomen etua kerrakseen. Varsinais-Suomessa hankkeen kannatus on jo laskenut ja vastustus on paikkakunnista riippuen 55-95 %. Jakaa siis kaikissa tapauksissa maata, sanokoon Häkämies mitä hyvänsä!

      Uskoisin että tuolle 5 miljardille voisi löytyä jotain yleishyödyllistäkin käyttöä.

    • Anonyymi

      Eilisillan vaalipaneelissa ainoastaan Annika Saarikko kertoi valtionmenojen säästöistä tämän asian: 7 miljardia euroa säästyy kun jätetään toteuttamatta nämä puolentoistatunnin junat.

      "Tilanteessa jossa maan maantiet ja rataverkko ovat huonossa kunnossa, niin tehtäisiin puolentoistunnin juna, jolla kahden suuren kaupungin välistä matkaa lyhennetään muutamalla minuutilla. Ennemmin käytetään raha jo olemassa olevien teiden ja rautateiden kunnostamiseen".

    • Anonyymi

      Häkämies aamulla radiossa kertoi ettei tämä puolentoistanunnin juna ole oikeastaan lainkaan poliittinen asia.
      Tämähän on sillä selvä ! Lopullisesti asia jäihin !

    • Anonyymi

      Miten tässä nykyajan etätyökulttuurissa kannattaa hajottaa ihmisten koteja siksi että muutamat pääsee puolituntia nopeammin töihin. Tehköön etänä prkl.

    • Anonyymi

      Tiistaina 13.6 kaiketi ilmoitetaan jotain tästä hulluudesta. Aivan uskomatonta että muutaman minuutin takia ollaan valmiina tuhlaamaan 7-8 MILJARDIA .
      Luulisi Soten tarvitsevan nämä rahat ennen kuin muutama "herra" pääsee Helsinkiin hieman nopeammin. Tämä tosin vain hyvällä ilmalla, talven pakkasilla ne eivät liikahda mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe