Onkohan kuossa kaikki aivan kohdillaan, tuskinpa. Jos ajatellaan etuja, mitä tällä saadaan, niin nykyistä rataa vajaa 30 minuttia nopeampi yhteys välillä Turku-Helsinki. Käyttäjinä pieni osa kansalaisia ja kaikki parempiosaisia, voisivat ostaa tai vuokrata kämpän työpaikkansa läheltä. Tämä vain jos vajaa puoli tuntia on sen väärti.
Kustannusarvio on 2 miljardia ja kuten yleensä tämä voi jopa tuplaantua. Rata rikkoo useita rakennuksia , mm. Salossa Lukkarimäen, muualla tämä ratatsunami tuhoaa luontoa ja edelleen kaventaa luonnon monimuotoisuutta. Ja mitä höytyä saavat kunnat joihin juna ei tuossa aikataulussa ennätä edes pysähtyä.
Se on varmaa, että meluhaittoja ja maisematuhoja tulee. Siksi kunnilta ei euroakaan rahoitusta ko. hankkeelle, vaan jokainen kunta laskuttaa ratayhtiötä, jos hanke toteutuu, keskimäärin 100 miljoonalla eurolla ratatsunamin tuhojen korvaukseksi.
Tunnin juna. Ei sentään !
14
934
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Jos on varaa pendolino lippuihin, on varaa tku hki potkurikonematkoihin flybe llä, norralla ja sas illa.
Ajan henkeen, nykyisen junaradan voisi purkaa, myydä kiskometalli ja tehdä tilalle kolme metriä leveä pyörätie. - Anonyymi
Aloittaja on aivan oikeassa. Yli 5 miljoonaa suomalaista ei hyödy radasta yhtään ja ihmettelen mitä hyötyvät loput, jos juna on muutaman minuutin nopeampi kuin vanhan radan juna. Ihmisten koteja puretaan ja luontoa tuhotaan !
Mitä enemmän perusteluita kuulee ja lukee, niin sen typerämpi koko ratahanke on. - Anonyymi
Tänään9.10.2020 eduskunnan täysistunossa kansanedustaja Lunden kysyi Harakalta "tunninjunasta"!
Lunden kysyi junan tarpeellisuudesta ja hyödystä eri paikkakunnille. Kun Espoosta
Saloon 67 km matkalla ei ole yhtään pysäkkiä , miten alueen kunnat radasta hyötyvät.
Ministeri Harakalle tuli noin 10 kysymystä eri hankkeista ympäri Suomen. Hän vastasi 9:lle , mutta ei Lundenille. Totuus on,että vain Turku ja pääkaupunkiseutu tästä radasta hyötyvät, jos hyötyvät.
Itse pidän hanketta yhtä turhana kuin istua Kaisaniemessä keskellä katua muiden jarruna ! - Anonyymi
tunnin junavuorojen lisäksi raiteilla voi kulkea myös hitaammat junavuorot jotka pysähtyvät väliasemilla. Ei niin että kiskot olisivat pyhitetty yksinomaan vain tku-hki tunnin junille. Kiskojen käyttöastetta myös lisätään.
- Anonyymi
Väistääkö hitaammat junat sitten tunnin junan yli vai ali.
Nykyään odotetaan vastaantulevaa junaa sopivassa kohdassa. Vielä en ole huomannut, että jäädään odottamaan myös ohittavaa junaa. Ehkä tunnin juna pitää päästää ohi ” ohitus radalla” vai kuin.- Anonyymi
parirata. Kaksi kiskoparia vieretysten. Toinen vie ja toinen tuo. Se se idea on. Tunnin junalla ja pakallisjunilla saa vuorotukset samaan suuntaan mentäessä varsin helposti järjestettyä ilman ohitustarpeita Ei se tunnin juna ole lujaa lentävä luotijuna. Jotain 1 h 20- 1h 30 minuuttia Tku-Helsinkj
- Anonyymi
Tämä älyttömyys taitaa vaan edelleen olla tulossa. Pitkin metsiä mennään vaunuporan kanssa näytteitä ottamassa. 3,4 miljardia mokoma maksaa. Voi järjen köyhyyttä ja veronmaksajien kusetusta.
- Anonyymi
Jotkin asiat eivät ole aivan tasapainossa. VM:n ja LVM:n lausunnoissa tunnin junat torpattiin kustannustehottomuuden vuoksi. Kokonaan unohdetiin tuhoutuneet metsät puineen, marjoineen. Kasvavat pellot viljoineen ja heinäpeltoineen. Myös kymmeniä rakennuksia pitää purkaa. Kuitenkin Varsinais-Suomessa tiettävästi kansanedustajista ainoastaan Annikka Saarikko vastustaa 5,7 ( lue 10 ) miljardin henketta.
Trafikom taas pitää paikallisjunien käyttönottoa kustannustehottomina, vaikka radat ja junat ja kaikki ovat valmiina. Tässä tappiot ovat 0,000000001 verrattuna tunnin juniin. - Anonyymi
Tottakai kansanedustajat kannattavat tätä Turku-Helsinki tunninjunaa, koska voittavat muutamalla minuutilla vanhan radan junalla, koska heille matkat ovat ilmaisia. Se ja sama vaikka maksaakin monta miljardia.
Ja tässä tapauksessa vihervasemmisto vähät välittää monen tuhannen hehtaarin tuhoamista. Ja myös mm. liito-oravat ovat täysin unohdettu. - Anonyymi
Säälittävää lukemista Varsinais-Suomen maakuntajohtajalta Kari Häkämieheltä, joka sanoo, että Turun tunnin juna , joka lyhentää siis matka-aikaa nykyjunaan verraten non 17 minuuttia olisi koko Suomen etu. Kustannus luokkaa 5 miljardia.
Rakennuksia puretaan, muutama kokonainen kyläyhteisö halkaistaan. Metsää tuhotaan tuhansia hehtaareja, peltoja jää saman verran hankkeen alle eikä luontoa pelkästään tuhota vaan jopa eläimistö jaetaan lohkoihin.
Siinä sitä koko Suomen etua kerrakseen. Varsinais-Suomessa hankkeen kannatus on jo laskenut ja vastustus on paikkakunnista riippuen 55-95 %. Jakaa siis kaikissa tapauksissa maata, sanokoon Häkämies mitä hyvänsä!
Uskoisin että tuolle 5 miljardille voisi löytyä jotain yleishyödyllistäkin käyttöä. - Anonyymi
Eilisillan vaalipaneelissa ainoastaan Annika Saarikko kertoi valtionmenojen säästöistä tämän asian: 7 miljardia euroa säästyy kun jätetään toteuttamatta nämä puolentoistatunnin junat.
"Tilanteessa jossa maan maantiet ja rataverkko ovat huonossa kunnossa, niin tehtäisiin puolentoistunnin juna, jolla kahden suuren kaupungin välistä matkaa lyhennetään muutamalla minuutilla. Ennemmin käytetään raha jo olemassa olevien teiden ja rautateiden kunnostamiseen". - Anonyymi
Häkämies aamulla radiossa kertoi ettei tämä puolentoistanunnin juna ole oikeastaan lainkaan poliittinen asia.
Tämähän on sillä selvä ! Lopullisesti asia jäihin ! - Anonyymi
Miten tässä nykyajan etätyökulttuurissa kannattaa hajottaa ihmisten koteja siksi että muutamat pääsee puolituntia nopeammin töihin. Tehköön etänä prkl.
- Anonyymi
Tiistaina 13.6 kaiketi ilmoitetaan jotain tästä hulluudesta. Aivan uskomatonta että muutaman minuutin takia ollaan valmiina tuhlaamaan 7-8 MILJARDIA .
Luulisi Soten tarvitsevan nämä rahat ennen kuin muutama "herra" pääsee Helsinkiin hieman nopeammin. Tämä tosin vain hyvällä ilmalla, talven pakkasilla ne eivät liikahda mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768