Tunnin juna. Ei sentään !

Anonyymi

Onkohan kuossa kaikki aivan kohdillaan, tuskinpa. Jos ajatellaan etuja, mitä tällä saadaan, niin nykyistä rataa vajaa 30 minuttia nopeampi yhteys välillä Turku-Helsinki. Käyttäjinä pieni osa kansalaisia ja kaikki parempiosaisia, voisivat ostaa tai vuokrata kämpän työpaikkansa läheltä. Tämä vain jos vajaa puoli tuntia on sen väärti.

Kustannusarvio on 2 miljardia ja kuten yleensä tämä voi jopa tuplaantua. Rata rikkoo useita rakennuksia , mm. Salossa Lukkarimäen, muualla tämä ratatsunami tuhoaa luontoa ja edelleen kaventaa luonnon monimuotoisuutta. Ja mitä höytyä saavat kunnat joihin juna ei tuossa aikataulussa ennätä edes pysähtyä.

Se on varmaa, että meluhaittoja ja maisematuhoja tulee. Siksi kunnilta ei euroakaan rahoitusta ko. hankkeelle, vaan jokainen kunta laskuttaa ratayhtiötä, jos hanke toteutuu, keskimäärin 100 miljoonalla eurolla ratatsunamin tuhojen korvaukseksi.

14

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

      Jos on varaa pendolino lippuihin, on varaa tku hki potkurikonematkoihin flybe llä, norralla ja sas illa.

      Ajan henkeen, nykyisen junaradan voisi purkaa, myydä kiskometalli ja tehdä tilalle kolme metriä leveä pyörätie.

    • Anonyymi

      Aloittaja on aivan oikeassa. Yli 5 miljoonaa suomalaista ei hyödy radasta yhtään ja ihmettelen mitä hyötyvät loput, jos juna on muutaman minuutin nopeampi kuin vanhan radan juna. Ihmisten koteja puretaan ja luontoa tuhotaan !

      Mitä enemmän perusteluita kuulee ja lukee, niin sen typerämpi koko ratahanke on.

    • Anonyymi

      Tänään9.10.2020 eduskunnan täysistunossa kansanedustaja Lunden kysyi Harakalta "tunninjunasta"!
      Lunden kysyi junan tarpeellisuudesta ja hyödystä eri paikkakunnille. Kun Espoosta
      Saloon 67 km matkalla ei ole yhtään pysäkkiä , miten alueen kunnat radasta hyötyvät.

      Ministeri Harakalle tuli noin 10 kysymystä eri hankkeista ympäri Suomen. Hän vastasi 9:lle , mutta ei Lundenille. Totuus on,että vain Turku ja pääkaupunkiseutu tästä radasta hyötyvät, jos hyötyvät.

      Itse pidän hanketta yhtä turhana kuin istua Kaisaniemessä keskellä katua muiden jarruna !

    • Anonyymi

      tunnin junavuorojen lisäksi raiteilla voi kulkea myös hitaammat junavuorot jotka pysähtyvät väliasemilla. Ei niin että kiskot olisivat pyhitetty yksinomaan vain tku-hki tunnin junille. Kiskojen käyttöastetta myös lisätään.

    • Anonyymi

      Väistääkö hitaammat junat sitten tunnin junan yli vai ali.
      Nykyään odotetaan vastaantulevaa junaa sopivassa kohdassa. Vielä en ole huomannut, että jäädään odottamaan myös ohittavaa junaa. Ehkä tunnin juna pitää päästää ohi ” ohitus radalla” vai kuin.

      • Anonyymi

        parirata. Kaksi kiskoparia vieretysten. Toinen vie ja toinen tuo. Se se idea on. Tunnin junalla ja pakallisjunilla saa vuorotukset samaan suuntaan mentäessä varsin helposti järjestettyä ilman ohitustarpeita Ei se tunnin juna ole lujaa lentävä luotijuna. Jotain 1 h 20- 1h 30 minuuttia Tku-Helsinkj


    • Anonyymi

      Tämä älyttömyys taitaa vaan edelleen olla tulossa. Pitkin metsiä mennään vaunuporan kanssa näytteitä ottamassa. 3,4 miljardia mokoma maksaa. Voi järjen köyhyyttä ja veronmaksajien kusetusta.

    • Anonyymi

      Jotkin asiat eivät ole aivan tasapainossa. VM:n ja LVM:n lausunnoissa tunnin junat torpattiin kustannustehottomuuden vuoksi. Kokonaan unohdetiin tuhoutuneet metsät puineen, marjoineen. Kasvavat pellot viljoineen ja heinäpeltoineen. Myös kymmeniä rakennuksia pitää purkaa. Kuitenkin Varsinais-Suomessa tiettävästi kansanedustajista ainoastaan Annikka Saarikko vastustaa 5,7 ( lue 10 ) miljardin henketta.

      Trafikom taas pitää paikallisjunien käyttönottoa kustannustehottomina, vaikka radat ja junat ja kaikki ovat valmiina. Tässä tappiot ovat 0,000000001 verrattuna tunnin juniin.

    • Anonyymi

      Tottakai kansanedustajat kannattavat tätä Turku-Helsinki tunninjunaa, koska voittavat muutamalla minuutilla vanhan radan junalla, koska heille matkat ovat ilmaisia. Se ja sama vaikka maksaakin monta miljardia.

      Ja tässä tapauksessa vihervasemmisto vähät välittää monen tuhannen hehtaarin tuhoamista. Ja myös mm. liito-oravat ovat täysin unohdettu.

    • Anonyymi

      Säälittävää lukemista Varsinais-Suomen maakuntajohtajalta Kari Häkämieheltä, joka sanoo, että Turun tunnin juna , joka lyhentää siis matka-aikaa nykyjunaan verraten non 17 minuuttia olisi koko Suomen etu. Kustannus luokkaa 5 miljardia.

      Rakennuksia puretaan, muutama kokonainen kyläyhteisö halkaistaan. Metsää tuhotaan tuhansia hehtaareja, peltoja jää saman verran hankkeen alle eikä luontoa pelkästään tuhota vaan jopa eläimistö jaetaan lohkoihin.

      Siinä sitä koko Suomen etua kerrakseen. Varsinais-Suomessa hankkeen kannatus on jo laskenut ja vastustus on paikkakunnista riippuen 55-95 %. Jakaa siis kaikissa tapauksissa maata, sanokoon Häkämies mitä hyvänsä!

      Uskoisin että tuolle 5 miljardille voisi löytyä jotain yleishyödyllistäkin käyttöä.

    • Anonyymi

      Eilisillan vaalipaneelissa ainoastaan Annika Saarikko kertoi valtionmenojen säästöistä tämän asian: 7 miljardia euroa säästyy kun jätetään toteuttamatta nämä puolentoistatunnin junat.

      "Tilanteessa jossa maan maantiet ja rataverkko ovat huonossa kunnossa, niin tehtäisiin puolentoistunnin juna, jolla kahden suuren kaupungin välistä matkaa lyhennetään muutamalla minuutilla. Ennemmin käytetään raha jo olemassa olevien teiden ja rautateiden kunnostamiseen".

    • Anonyymi

      Häkämies aamulla radiossa kertoi ettei tämä puolentoistanunnin juna ole oikeastaan lainkaan poliittinen asia.
      Tämähän on sillä selvä ! Lopullisesti asia jäihin !

    • Anonyymi

      Miten tässä nykyajan etätyökulttuurissa kannattaa hajottaa ihmisten koteja siksi että muutamat pääsee puolituntia nopeammin töihin. Tehköön etänä prkl.

    • Anonyymi

      Tiistaina 13.6 kaiketi ilmoitetaan jotain tästä hulluudesta. Aivan uskomatonta että muutaman minuutin takia ollaan valmiina tuhlaamaan 7-8 MILJARDIA .
      Luulisi Soten tarvitsevan nämä rahat ennen kuin muutama "herra" pääsee Helsinkiin hieman nopeammin. Tämä tosin vain hyvällä ilmalla, talven pakkasilla ne eivät liikahda mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe