Kilpirauhasen vajaatoiminta, turvotus/lihominen

Anonyymi

Olen kuullut paljon puhetta, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaisi nesteen kertymistä elimistöön ja painon nousua. Tapahtuuko sitä lääkkeen seurauksena? Olen yrittänyt etsiä tästä aiheesta tietoa netistä, mutta olen löytänyt vain tiedon siitä, että vajaatoiminta aiheuttaisi nesteen kertymistä, mikä korjaantuisi oikealla lääkityksellä. Onko asia näin vai voiko lääke aiheuttaa nesteen kertymistä?

Sain joulukuussa diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja aloitin joulukuun lopulla Thyroxin lääkityksen ja tällä hetkellä annostukseni on 2 x 25mg. Tällä hetkellä arvoni ovat: Tsh 4.67, T4v 12.70. Mietin tässä pitääkö minun ruveta kiinnittämään enemmän huomiota liikuntaan ja ruokavalioon, jotta voisin välttyä mahdolliselta painon nousulta. Ennen diagnoosin saamista en ole huomannut nesteen kertymistä lainkaan.

4

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Annoksesi lienee 2 x 25 MIKROgrammaa eikä milligrammaa (mg) niinkuin kirjoitit. Yleisimmät Thyroksiinin annoskoot ovat 25 mikrogrammaa ja 0.1milligrammaa.
      4 kpl tuota miedompaa eli 25 mikrogrammaista on siis 0.1milligrammaa.
      Olkaa tarkkoja bahvuuksista puhuessanne!

      • Anonyymi

        Eiköhän tuon aloituksen pysty ymmärtämään ilman hiustenhalkomista.

        Jos tyroksiiniannos on liian pieni, voivat oireet vielä pahentua tai tulla lisää vajaatoiminnan oireita. Kannattaa kysyä lääkäriltä annoksen nostosta ja kertoa tuosta uudesta vaivasta.


    • Anonyymi

      Kyllä se kuulemasi on ihan totta ja vieläpä hyvin tyypillistä hoitamattomassa vajaatoiminnassa. Ei se tyroksiini tuo ylipainoa. Kun vähitellen saadaan lääkitys tasapainoon ja olo kohenee, niin oireet pääosin katoaa kokonaan, mutta kärsivällisyyttä on hyvä olla, sillä joskus voi viedä parikin vuotta. Terveellinen ruokavalio ja liikunnallisuus on aina paikallaan. Arvelin, että omaa lääkitystä tullaan nostamaan ja puolessa vuodessa huomaat isoimmat hyödyt.

      Hashimoto

    • Anonyymi

      Kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu painon nousu, vaikka potilas syö tavallista vähemmän, sillä aineenvaihdunta seisoo, joten vähäinenkään ravinto ei kulu.

      Thyroksin-lääke korjaa tilanteen, kun annostus on oikea. Sinulla ilmeisesti annostus on liian pieni. Annoksen nostamisesta on neuvoteltava lääkärin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe