Vinkkejä tissuttelun lopettamiseen kaipaava

Anonyymi

Mua on alkanut ahdistamaan oma alkoholin käyttö! En ole koskaan lasiin sylkenyt enkä ole asiaa ajatellut aikaisemmin kuin nyt. Olen ollut töistä uupumisen, unettomuuden ym vuoksi nyt vajaa kuukauden. Ja sinäaikana tuntuu, että alkoholin juominen on lähtenyt lapasesta. Kolme iltaa viikosta saattaa mennä siihen, että tissuttelen. Ihana kuunnella hyvää musiikkia ja jammailla. Sitten seuraavana päivänä viimeistään harmittaa, että tulipa otettua ja vihaan itseäni sen vuoksi.

Koska jos hallitsisin himoni, niin olisin keksinyt jotain muuta aktiviteettia.
Koska jos hallitsisin himoni, olisin nukkunutkin yöni paremmin.
Koska jos hallitsisin himoni, en heräisi pieneen krapulaan.
Koska olenhan normaalisti työssäkäypä, tosin erityiseherkkä ihminen jolla elämänhallinta kunnossa.
Koska pelkään että minusta tulee rapajuoppo.

Onko linjoilla ketään sellaista jolla kokemusta alkoholin käytön vähentämisestä? Miten onnistuit?

42

4492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On kokemusta 25v ajalta menneisyydessä. Ei sen tissuttelun lopettaminen ole muusta kiinni kuin omasta tahdosta.

      • Anonyymi

        Mikä sut sai pysähtymään ja miettimään alkon käyttöä uudestaan? Jos saa kysyä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sut sai pysähtymään ja miettimään alkon käyttöä uudestaan? Jos saa kysyä :)

        Ei tuohon mitään poppakonsteja tarvitse. Se muutos lähtee omasta tahdosta, ei siinä muuta tarvita.

        Ei se alkoholin lopettaminen mitään rakettitiedettä ole vaan ihan sen kun lyöt hanan kiinni ja keksit muuta ajanvietettä sen tilalle.

        Itse en ole koskaan juonut itseäni niin sekaisin että olisi muisti mennyt. Oksentanut olen kyllä kahteen kertaan niistä 5-6:sta kerrasta kun on tullut juotua kunnolla. Edelleenkin tulee juotua jos tulee vaikkapa joku tilaisuus kuten häät tai vastaavat, mutta arki käyttöön en ole yhtään lonkeroa koskaan enempää käyttänyt rahaani.

        Ehkä jos ole kaljan juoja niin ehkä kannattaa kokeilla niitä "tyttöjen juomia" eli lonkeroita ja siidereitä kun ovat makeampia ja täten tulee juotua vähemmän kuin jotain kusen makuista kaljaa jota voi juoda 10 tölkkiä tuntematta öhköksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuohon mitään poppakonsteja tarvitse. Se muutos lähtee omasta tahdosta, ei siinä muuta tarvita.

        Ei se alkoholin lopettaminen mitään rakettitiedettä ole vaan ihan sen kun lyöt hanan kiinni ja keksit muuta ajanvietettä sen tilalle.

        Itse en ole koskaan juonut itseäni niin sekaisin että olisi muisti mennyt. Oksentanut olen kyllä kahteen kertaan niistä 5-6:sta kerrasta kun on tullut juotua kunnolla. Edelleenkin tulee juotua jos tulee vaikkapa joku tilaisuus kuten häät tai vastaavat, mutta arki käyttöön en ole yhtään lonkeroa koskaan enempää käyttänyt rahaani.

        Ehkä jos ole kaljan juoja niin ehkä kannattaa kokeilla niitä "tyttöjen juomia" eli lonkeroita ja siidereitä kun ovat makeampia ja täten tulee juotua vähemmän kuin jotain kusen makuista kaljaa jota voi juoda 10 tölkkiä tuntematta öhköksi.

        Pelkkää mutua.


    • Anonyymi

      Se on itsekuri mitä juttu vaatii jos haluaa eroon tissuttelusta päästä.
      Ap kirjoittaa että on uupumisen ja unettomuuden takia ollut poissa töistä, valitettavasti ne eivät mene ohi ollenkaan jos jatkuvasti tissuttelee.
      Sekin vaikuttaa negatiivisesti kun tulee morkkis perään seuraavana aamuna. Riittävän kauan kun/jos tilanne jatkuu niin ongelmat saavat suunnan suuremmiksi. Ihmisen psyyke ei kestä tilannetta jossa on jatkuvasti esim. itsesyytökset päällä, saattaa masennukset, ahdistukset ym. lisääntyä.

      Kannattaisi varmaan asialle tehdä jotain kun se on alkanut mietityttää ettei pääse pahemmaksi.
      Ap ei myöskään kirjoittanut onko hänellä ystäväpiiriä tai minkäänlaista sosiaalista elämää. Jos olisi muuta tekemistä ja jokin mielenkiinnon kohde niin tissuttelu vähenisi takuulla.

      • Anonyymi

        Sos piiri hieman puuttellinen vuorotyön vuoksi. Usein on sakki vapaalla kun itse töissä. Toki omaan pari todella upeaa ystävää, mutta en kehtaa heille alkavaa ongelmaa myöntää... Koska tän sortin ongelmat on jotenkin pohjasakan ongelmia. Ei anna ylpeys myöten.

        Puhut painavaa asiaa, jotka saa miettimään. Pääsitkö silloin itse eroon tissuttelusta ihan itsekseen oman motivaation kautta vai riittikö oma sos verkko tueksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sos piiri hieman puuttellinen vuorotyön vuoksi. Usein on sakki vapaalla kun itse töissä. Toki omaan pari todella upeaa ystävää, mutta en kehtaa heille alkavaa ongelmaa myöntää... Koska tän sortin ongelmat on jotenkin pohjasakan ongelmia. Ei anna ylpeys myöten.

        Puhut painavaa asiaa, jotka saa miettimään. Pääsitkö silloin itse eroon tissuttelusta ihan itsekseen oman motivaation kautta vai riittikö oma sos verkko tueksi?

        Voihan vähän naukkailla. Miettii etukäteen kuinka monta drinkkiä voi ottaa, enempää ei sit ole saatavilla. Rajoittaa itseään, ei kaatokännejä. Ja syödään siinä sivussa.
        Ei tuu morkkiksia. Ja lasketaan viikkomäärät. Kohtuudella, ettei terveys kärsi, erityisesti aivot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sos piiri hieman puuttellinen vuorotyön vuoksi. Usein on sakki vapaalla kun itse töissä. Toki omaan pari todella upeaa ystävää, mutta en kehtaa heille alkavaa ongelmaa myöntää... Koska tän sortin ongelmat on jotenkin pohjasakan ongelmia. Ei anna ylpeys myöten.

        Puhut painavaa asiaa, jotka saa miettimään. Pääsitkö silloin itse eroon tissuttelusta ihan itsekseen oman motivaation kautta vai riittikö oma sos verkko tueksi?

        Mä kirjoitin tuosta sosiaalisesta tilanteesta ym. Voin kertoa että en ole ollut itse ikinä tissuttelija, olin ihan kunnon suurkuluttaja alusta alkaen.
        Juominen oli humalanhakuista ihan aina. Mukana oli kaikennäköistä muutakin ongelmaa.
        Elämänkokemuksella ja paljon myös nähneenä voin kertoa senkin että tissuttelukin helposti saattaa johtaa vaikeampiin juttuihin.

        Vuorotyö tuntuu olevan monille ongelmallinen juuri sosiaalisen elämän ylläpitämisen kannalta. Ei jää riittävästi aikaa ystäville ym. Tai aikaa olisi mutta aikataulut eivät täsmää.

        Kirjoitit että sinulla on pari upeaa ystävää. Jos ystävät ovat ihan oikeasti upeita niin kyllä heille pitäisi pystyä puhumaan myös vaikeista asioista. Jos he leimaavat sinut pohjasakaksi niin eivät olekaan niin kovin upeita.

        Mä kyllä tuossa tilanteessa yrittäisin niellä sitä omaa ylpeyttä, koska ei siinä kasvojaan menetä jos kertoo mikä tilanne itsellä on.
        Tuli myös mieleen että jos ystäväsikin ovat ehkä huomanneet jo jotain mutta he eivät kehtaa sanoa siitä mitään koska kokevat ehkä loukkaavasi sinua.

        Monimutkaisia juttuja mutta jos/kun tilanne omaa mieltä alkaa häiritä niin jotakin täytyy tehdä. Esim. A-klinikoita on olemassa. Riippuen siitä missä asut löytyy muitakin erilaisia paikkoja joissa voi käydä keskustelemassa.
        Myös AA:n auttava puhelin on olemassa johon voi soittaa myös anonyyminä.
        Eli keinoja ja paikkoja löytyy jos vain itseltä löytyy tahtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan vähän naukkailla. Miettii etukäteen kuinka monta drinkkiä voi ottaa, enempää ei sit ole saatavilla. Rajoittaa itseään, ei kaatokännejä. Ja syödään siinä sivussa.
        Ei tuu morkkiksia. Ja lasketaan viikkomäärät. Kohtuudella, ettei terveys kärsi, erityisesti aivot.

        Mun mielipide on et jos täytyy laskea "turvarajoja" ja annoksia viikossa ja uskotella itselleen että homma on hanskassa niin ollaan jo aika syvällä. Kun ei örvelletä. Lapset tietää, haistaa ja tajuaa kyllä jos juotu on. Sitten kun päässä ei viina pyöri niin on päässyt addiaktiosta eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan vähän naukkailla. Miettii etukäteen kuinka monta drinkkiä voi ottaa, enempää ei sit ole saatavilla. Rajoittaa itseään, ei kaatokännejä. Ja syödään siinä sivussa.
        Ei tuu morkkiksia. Ja lasketaan viikkomäärät. Kohtuudella, ettei terveys kärsi, erityisesti aivot.

        Hienoa että aloittaja on saanut neuvoja ja vinkkejä tissuttelun lopettamiseksi.
        Sinullakin on hyvä neuvo.
        MUTTA
        Minun on sanottava että olen ihminen, "kaikki tai ei mitään"

        Aikoinaan yrittelin lopettaa tupakoinnin, vähin erin ja miten milloinkin.
        Eihän siitä mitään tullut, n 25 vuotta sitten turhauduin itseeni ja lopetin tyyliin kerrasta poikki. Se on pitänyt vaikka aluksi toki olikin vaikeata aika-ajoin.
        Muutama kuukausi sitten taisin kyllästyä viinin ja oluen lipittämiseen, samalla tietysti itseeni.
        Koska en ole ottanut tippaakaan, olen pysynyt päätöksessäni, eikä mielitekojakaan ole ollut.
        Sitä en voi vannoa ratkeanko joskus, mutta luotan että voin jatkaa tällä mallilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että aloittaja on saanut neuvoja ja vinkkejä tissuttelun lopettamiseksi.
        Sinullakin on hyvä neuvo.
        MUTTA
        Minun on sanottava että olen ihminen, "kaikki tai ei mitään"

        Aikoinaan yrittelin lopettaa tupakoinnin, vähin erin ja miten milloinkin.
        Eihän siitä mitään tullut, n 25 vuotta sitten turhauduin itseeni ja lopetin tyyliin kerrasta poikki. Se on pitänyt vaikka aluksi toki olikin vaikeata aika-ajoin.
        Muutama kuukausi sitten taisin kyllästyä viinin ja oluen lipittämiseen, samalla tietysti itseeni.
        Koska en ole ottanut tippaakaan, olen pysynyt päätöksessäni, eikä mielitekojakaan ole ollut.
        Sitä en voi vannoa ratkeanko joskus, mutta luotan että voin jatkaa tällä mallilla.

        Kuulostaa tutulta.


    • Anonyymi

      Eipä ollut itsellä oikein minkään moista sosiaalista elämää tahi ystäväpiiriä viimeisen 10 vuoden alkkis ajanjakson aikana, oikeastaan aika pitkällä jo totaali syrjäytymisen tiellä siinä vaiheessa. En kenties ole mikään tyypillinen tapaus, olen "saanut" vaikeahkon aivovaurion / aivot jääneet ilman tarvitsemaansa happea liian pitkäksi aikaa hyvin nuorella iällä - tämä on taatusti vaikuttanut huomattavasti myöhempään elämääni ja kehittymiseeni. Julkisen terveydenhoidon piirissä aiheutettiin tämä, alkkis tohtuureja kun oli siihen aikaan vielä enemmän kuin nykyään.

      Yhteiskunta roikotti vielä eri systeemiensä kautta pätkätöissä ym. pikku pakon kauttakin, lopulta homma ajautui aika alhaiseen pisteeseen eikä mikään enää oikein luonnistunut, pätkätyöntekokaan.

      Siitä sitten erinäisten sairauspäivien ja sen puolen sydeemien kautta - edelleen lähes totaalisyrjäytyneenä - laittoivat työkyvyttömyyseläkkeelle ja mulla loppui 20v alkon käyttö lopullisesti oikeastaan siihen. Toki olin pitänyt jopa puolen vuoden "taukoja" aiemminkin, loppuvaiheissa korkeintaan viikon, parin taukoja pari kertaa vuodessa ja useamman päivän ryyppyputket tulivat yhä useammin säännöllisiksi mukaan.
      Alko on siis ollut ainoa päihteeni koskaan, tyrmäystippoja on tainnut tulla kapakka aikoina kerran, pari.

      Sairauspäivärahavaiheen alkaessa aloitin jo taas tauon pitämisen alkosta, se vaan venähti työkyvyttömyyseläkkeen alkaessa parin vuoden päästä sitten pidemmäksi, sillä pisarattomalla tiellä vieläkin yli 10 vuoden jälkeen.

      Mulla juominen loppui käytännössä siihen kun ei enää tarvinnut pakkososiaalista elämää harrastaa edes pätkätöiden vertaa, kapakkakiertämisiinkin kyllästyin jo kymmentä vuotta aikaisemmin ennen lopullista alkon lopettamistani.

      Siinä sairauspäiväraha vaiheessa julkisen puolen terveydenhoitosysteemien kautta oli erinäisiä käytäntöjä ja käyntejä, koin ne ainoastaan pakottamisina niin kuin ne pätkätyöajat aiemminkin. Oikeastaan olivat vaan suuri pettymys, täydellinen sosiaalinen eristäytyminen vaan jatkui niidenkin aikana ja on jatkunut näihin päiviin saakka. Pettymys sen vuoksi, kun edes kertyneisiin fyysisiin vaivoihini - vaivoihin joita sain kaikenlaisten yhteiskunnan pakottamien hyppyytysten yhteydessä - en saanut oikein minkäänlaista apua. Vaivoihin, jotka ovat vaan pahentuneet vuosi vuodelta.

      Nyt kohistaan joidenkin koronavirusten kanssa, kuinka esim. aasialaistaustaiset ihmiset joutuvat monen tyyppisen sosiaalisen eristämisen ja joukosta ulos sulkemisen kohteeksi, tavallaan maalitetuiksi.

      No, kaikki tuo laumasta ulkopuoliseksi eristäminen on tullut tutuksi myös omalla kohdalla jo vuosikymmenien ajan. Ihminen on oikeastaan aikamoinen kusiainen.
      En kaipaa enää näiden kusiaisten seuraan.

    • Anonyymi

      Päästyäni lopullisesti turvaan hassuilta työehdotuksilta aloitin 57v ikäisenä päivittäisen tissuttelun. Aamupäivästä loppuiltaan.
      Hieman ennen 60v vaihetta tein muutoksen. Mikään ei huvittanut ja mieskunto alkoi hiipumaan. Myös terveys alkoi huolestuttamaan. Lähinnä verenpaine joka ei lääkityksestä huolimatta pysynyt kohtuuden rajoissa.
      Vaihdoin alkoilun kuntoiluun. 5krt/vko niin siihen ei enää sopinut tipottelua.

      Työiässä oli viikonloppu juoppo. Ei koskaan viikolla.

    • Anonyymi

      Alkoholi on riippuvuus tai ajantäyte. Vaihda se johonkin toiseen sisältöön joka ei pilaa terveyttä.

    • Anonyymi

      Olet saanut kaikenlaisia neuvoja tissuttelun lopettamiseen, ja ikävä kyllä mikään noista ei taida kohdallasi toimia. Muutenhan olisit jo lopettanut "tissuttelun".
      Tissuttelu on oikeastaan väärä nimitys juomiselle, sillä se kuulostaa hienommalta kuin alkoholismi, jota joka iltainen/viikonloppuinen juominen todellisuudessa on.
      Jos odottaa iltaa tai viikonloppua vaan sen takia että saa taas korkata ja vähän "tissutella", niin kyllä kyseessä on silloin alkoholismi.

      Alkoholismi on sairaus ja se ei johdu masennuksesta, ahdistuksesta, juomisesta tai puolison lähtemisestä. Päinvastoin, nämä edellä mainitut johtuvat yleensä juomisesta. Siksi syyn etsiminen juomiselle on turhaa, kuten monien alkoholistien psykoterapiat on osoittaneet. On turhaa käydä 20min viikossa jossain terapiassa perkaamassa omaa lapsuuttaan, sillä juominen jatkuu ja kiihtyy koko pitkän terapian ajan. Usein alkoholisti saa terapeutilta mielestään luvan juoda, kunhan yrittää hallita juomistaan. Ja juuri se juomisen hallintahan tässä on se ongelma, eikä niinkään ne juomisen seuraukset.

      Alkoholisti ei juo siksi ettei hänellä olisi mitään tekemistä, eli edes aktiivinen urheiluharrastus ei auta lopettamaan juomista. Tunnemme monia huippu-urheilijoita, joilla kovan treeninkin ohessa on/oli aikaa juopotella. Uusi mielenkiintoinen harrastus ei siis yksistään auta.
      Samoin on rakastumisen laita, olen huomannut että kun alkoholisti tapaa oikean ihmisen ja rakastuu, niin juomisessa saattaa tulla jopa kolmen kuukauden tauko. Sitten alkoholistin pitää jo päästä "moikkamaan vanhoja kavereita".

      On totta että jotkut (n. 3%) alkoholisteista onnistuvat lopettamaan juomisen itse ja yksin, mutta loput 97% jatkavat juuomista kovista yrityksistä huolimatta. Meillä Suomessa arvioidaan olevan n. 300.000 työssä käyvää alkoholistia, joilla kaikilla on halu vähentää ja hallita juomistaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Siksi onkin turhaa syyllistää heitä väittämällä että "kyllä se lopettaminen on itsestä kiinni".
      Juomisen lopettaminen on alkoholistille ainoa toimiva vahtoehto, vaikka jotkut väittävät että heistä on "alkoholismin" jälkeen tullut "kohtuukäyttäjiä". Itselläni kokemukset näistä "kohtuukäyttäjistä" ovat todella huonoja.

      Juomisen lopettaminen on sen verran itsestä kiinni, että itse se juominen on lopetettava, mutta hyvä ulkopuolinen apu on siinä enemmän kuin tarpeen. Alkoholisti on vuosien ajan kusettanut ja valehdellut läheistensä lisäksi myös itselleen, ja tämän valehtelun huomaa parhaiten toinen (raitistunut) alkoholisti eli samassa helvetissä elänyt.
      Siksi ainoa toimiva neuvo aloittajallle on, että hakeudu hoitoon. Ja vältä terveyskeskusta tai muita sosiaali ja terveydenhuoltoalan "päihdeammattilaisia". Niistä kun edelleenkin lähdetään jatkamaan juomista, ja hakemaan uudestaan apua muualta, ja nyt on sitten lisänä vielä lääkeriippuvuus eli sekakäyttö.

      En toivota aloittajalle voimia tai tsemiä, sillä ne toivotukset hän kuitenkin tulkitsee luvaksi "ottaa tänäänkin vähän".

      • Anonyymi

        Pitkä kirjoitus alkoholismista, mutta aloittaja ei vieläkään saanut neuvoa/ohjetta tämän "tissuttelunsa" lopettamiseen. Neuvona tuli "hakeudu hoitoon", mutta vältä terveyskeskusta ja muita terveydenalan päihdeammattilaisia. Kuka olisi tämä hoitajaksi suositeltava?


      • Anonyymi

        Otan kantaa tuohon kohtaan että alkoholismi ei johdu masennuksesta tai ahdistuksesta.
        Hyvinkin usein kun ihminen on vaikeassa elämäntilanteessa hän lähtee hakemaan lohtua alkoholista, vähän niinkuin lääkkeenä pahaan oloon.
        Kun elämänilo katoaa niin sitä yrittää kaikkensa että pysyisi vielä mukana elämänmenossa.
        Onhan baareissa ja ravintoloissa kuitenkin seuraa lähes aina.
        Pikkuhiljaa siitä tulee tapa ja juominen alkaa kääntyä alkoholismiksi.

        Eli väitän siis että osittain alkoholismi johtuu masennuksesta tai ahdistuksesta.
        Usein ihmiset jotka eivät ole itse näitä kokeneet eivät tiedä oikeastaan mitään mikä johtaa mihinkin.
        En toki yleistä tätä kaikkiin masentuneisiin tai ahdistuneisiin. On hyvä jos/kun ihminen tajuaa hakea apua muualta ennenkuin ajautuu alkoholin kanssa ongelmiin.
        Alkoholi ei ole oikea lääke mielen ongelmiin, yleensä se vain pahentaa tilannetta ajan myötä.


      • Anonyymi

        Mitä jos aloittajalla on alkoholiongelma, mutta hän ei ole kuitenkaan alkoholisti? Nämä ovat kai hieman eri asioita.
        Tuo terveydenhoidon ammattilaisten vähättely on yksinkertaisesti hölmöä. Yhden ihmisen lähipiiri koostuu todennäköisesti hänen itsensä kaltaisista ihmisistä. Niistä aivan turha tehdä kaiken kattavia päätelmiä.
        Aloittajalle tsemppiä muutoksen tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos aloittajalla on alkoholiongelma, mutta hän ei ole kuitenkaan alkoholisti? Nämä ovat kai hieman eri asioita.
        Tuo terveydenhoidon ammattilaisten vähättely on yksinkertaisesti hölmöä. Yhden ihmisen lähipiiri koostuu todennäköisesti hänen itsensä kaltaisista ihmisistä. Niistä aivan turha tehdä kaiken kattavia päätelmiä.
        Aloittajalle tsemppiä muutoksen tekemiseen.

        Käy vaan ostamassa lastit viina kotiin eikä juo niitä niin ei ole alkoholiongelmaa.


    • Anonyymi

      Olet oikeassa siinä kun kirjoitit että masentunut ihminen hakee apua masennukseensa usein alkoholista. Ja tästä seuraakin sitten noidankehä, jossa juominen lisää masennusta, mikä taas aiheuttaa lisää juomista.
      Mutta se ei vielä tee juomisesta alkoholistista.

      Alkoholistiksi ei tulla juomalla paljon viinaa, sillä juodut määrät eivät koskaan ole alkoholismissa ratkaisevia. Muutenhan voitaisiin tarkkaan taulukoista määritellä kuka on alkoholisti ja kuka ei, ja minä päivinä joku on alkoholisti milloin taas ei. Eli viikonloppu-alkoholisti on alkoholisti viikollakin, vaikka ei joisikaan mitään.
      Alkoholismi on oma itsenäinen sairaus, joka aiheuttaa juomista ja juominen sitten aiheuttaa erilaisia seurauksia.
      Näitä seurauksia sitten usein kuvitellaan juomisen eli "alkoholismin" syyksi, mutta näinhän asia ei ole.

      • Anonyymi

        Mitenkäs selität sen kun väität että alkoholismi aiheuttaa juomista. Tuleeko se alkoholismi mielestäsi jo ennenkuin alkaa juoda?
        Usein tapahtuva juominen johtaa hitaasti, pikkuhiljaa siihen alkoholismiin.
        Siinä olet oikeassa että se ei ole määristä kiinni, jotkut juovat vähemmän, jotkut enemmän.
        Oli vaan kovin mielenkiintoinen toi kohta että alkoholismi aiheuttaa juomista.
        Olisi kiva tietää miten logiikkasi selittää tuon.
        Myöskin monet seuraukset ovat liitännäisiä juomiseen, en edes oikein ymmärtänyt minkälaisia seurauksia tarkoitat? Sairauksia vai jotain muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs selität sen kun väität että alkoholismi aiheuttaa juomista. Tuleeko se alkoholismi mielestäsi jo ennenkuin alkaa juoda?
        Usein tapahtuva juominen johtaa hitaasti, pikkuhiljaa siihen alkoholismiin.
        Siinä olet oikeassa että se ei ole määristä kiinni, jotkut juovat vähemmän, jotkut enemmän.
        Oli vaan kovin mielenkiintoinen toi kohta että alkoholismi aiheuttaa juomista.
        Olisi kiva tietää miten logiikkasi selittää tuon.
        Myöskin monet seuraukset ovat liitännäisiä juomiseen, en edes oikein ymmärtänyt minkälaisia seurauksia tarkoitat? Sairauksia vai jotain muuta.

        "Tuleeko se alkoholismi mielestäsi jo ennenkuin alkaa juoda?"

        AA oppien mukaan tulee. Se ajatusmalli poistaa henkilökohtaisten valintojen osuuden alkoholismin syntyyn.
        Vastuu tekemisistään lieventyy, kun kaiken voi panna synnynäisen sairauden piikkiin.


    • Anonyymi

      Tissuttelu on vaarallisempaa kuin kerran pari viikossa juominen.
      Suurin riski saada maksavaurio on tissuttelijoilla ja
      enemmänkin joka päivä juovilla.
      Maksan täytyy saada palautua välillä, muuten uhkaa sairaudet.
      Voi kehittyä maksakirroosi, joka johtaa aina kuolemaan
      ja se on hirveä kuolema.

    • Anonyymi

      Itse join vain viikonloppuisin ja jos oli lapsivapaa vkl niin kaksin käsin. Stressihallintaa muka, kiva nollata viikon rasitukset. Ajatus hiipi aina pe mieleen ostaa pullo ja se oli siinä aina. Siedin elämääni humalassa paremmin.
      Pitkään mietin ahdistuneena suhdettani käännäämiseen. Oli olevinaan hienoa bailata ja pörrätä yöelämässä. Tiesin että juominen ei ole hyväksi mutta ei ole keinoja lopettaakaan.
      Krapulat olivat 3-4 päivän mittaisia, ahdistus oli niin kova että pelkäsin menettäväni järkeni ja todellisuuden tajun.
      Myös kaveripiiri elivät samaan malliin. Se tuki juomista myös.
      Aloin tosissani harjoittamaan henkistä minääni ja tekemään rentoutusharjoituksia missä pää ja vartalo rentoutetaan ja henkinen stressi poistuu. Rauha alkoi täyttämään mielen tyhjyyttä, mitä hain ennen alkoholista. Mitään ihme ahaa-elämystä en ole siis kokenut. Alkuun alkoi tympimään kaikki ihmiset baareissa ja enemmän ja enemmän tuli ulkopuolisuuden tunne etten kuulu sinne. Jatkoin kuitenkin juomista. Löysin kumppanin joka on raitis muttei kiellä juomistani. Kun join pitkän ajan kuluttua, kännissä oleminen tuntui typerältä, tunsin itseni typeräksi, en omaksi itsekseni. Otin siis yhden kun toisetkin ottivat ja siitä se lähti, himo ottaa toinen, sittenhän se jo maistuukin. Oliko hauskaa tao hauskempaa kuin selvänä oleminen? Ei. Rahan meno harmitti myös.
      Tällä hetkellä en koe että alkoholi tarjoaisi mitään parempaa kuin mitä minulla on selvänä. Tosin entinen ystäväpiiri on kaikonnut koska minusta ei ole enää juomaseuraksi. Alkuun tuputettiin juotavaan, ota nyt seuraks edes yksi lasi, ei sun tartte olla kuskinakaan. Sitten vaistosin sellaisen asenteen että ai jaa se luulee olevansa nyt parempi ihminen tai on muuttunut koska kumppani ei halua että se juo. Ei kyllä minä ihan itse olen tullut siihen tulokseen että viinasta ei ole minulle mitään hyötyä. Samalla olen katsonut sivusta miten lapset näissä perheissä käsiin ja on paljon ongelmia. Omanikin varmasti kärsivät omasta tissuttelustani.
      En koe tarvitsevani viinaa. En mene paikkoihin jotka altistavat juomiselle. En voi tietää joisinko jos suhteeni raittiiseen kumppaniini loppuisi. En tiedä, voi olla tai sitten en. Ravintolaelämä on täynnä toinen tosiaan rikkinäisempiä ihmisiä, etsivät sieltä jotain mitä ei voi löytää, joka täyttää sisäisen tyhjyyden.
      Hienoa että olet herännyt tilanteeseesi. Mitään poppakonstia ei ole antaa, mulla auttoi rentoutuminen/meditointi. Asiat kuten viina vaan menetti merkityksensä.

    • Anonyymi

      Hyvin samoja asioita olen kokenut kuin moni teistä. Stressaava työ joka piti nollata lauantai-sunnuntai yönä. Olen ollut nyt vasta kuukauden selvänä mutta mieli on jo parempi ja selkeät tavoitteet juomisen suhteen asetettu. Tiedän että kun lauantai koittaa niin kyllähän se tarjous Koffi taas polttelee mielessä. Kävin eilen päihdehoitajan puheilla ja eihän se nyt kauheasti mieltä kuitenkaan auttanut vaikka uusi aikakin sovittiin. En halua käyttää alkoholia stressin poistoon enään koskaan enkä tintata sitä 15 Koffia yöllä kun lapset nukkuu ja aamulla herätä ärsyyntyneenä. Minulla vielä varmasti lipsahtaa elämä pahemmaksi jos jatkan , teen jotain hölmöä kärähdän ratista tai muuta. Se napit päähän musat täysille ja kaljan juonti päättyi nyt osaltani koska ei sillä tavalla vaan stressiä voi käsitellä. Ei alkoholilla voi hoitaa asioita. Tavoite on asetettu vaikka riski siinäkin on että lähtee lapasesta mutta 1-2 kertaa vuodessa, jos jossain on juhlia johon on kutsuttu mutta kotona stressiin ja voivotteluun juominen loppui alkuvuodesta! tsemppiä kaikille jotka näiden asioiden kanssa painii...

    • On kokemusta vähentämisestä; tarkkaan ottaen vähentämisen yrityksistä. Juominen ahdisti monesta syystä ja yritin saada sen ahdistuksen aisoihin. Vähentämällä, tietty, jottei olisi tarvinnut kokonaan rakkaasta luopua.

      Monella lailla tuli koetettua. Päätin juoda vain juhlissa, vain viikonloppuina, vain seurassa, vain yksin, enintään kolme mukia illassa, vain lomilla, vain lapissa, vain hyvin harvoin - tuskin koskaan jne. Turhaa kaikki. Pisin juomattomuuskausi kesti yli vuoden, sitten arvelin hallitsevani homman ja voivani ottaa "kohtuudella" erinäisissä sosiaalisissa tilanteissa. Sei vaihe kesti noin kolme viikkoa ja olin lähtöpisteessä taas.

      Oma johtopäätökseni oli, että kun olin astunut jonkin tietyn rajan yli (jota rajaa en tunnistanut enkä tunnista) juomisessani, paluuta ei enää ollut. Oli vain elämä alkon kanssa tai kokonaan ilman sitä.

      • Anonyymi

        Niin tuttua!
        Hyvin kirjoitit, kiitos!


    • Anonyymi

      Ala juomaan porkkanamehua!
      Aina , kun tekee ryyppyä mieli, niin ota kulaus porkkanamehua!
      Porkkanamehu on hyvin terveellistä ja poistaa kuonat kehosta ja ajatuksista.
      Kokeile edes!

    • Anonyymi

      Viimeistään siinä vaiheessa alkoholin käyttö kääntyy alkoholismiksi kun juominen alkaa haitata elämän muita asioita, työntekoa, koulua, ihmissuhteita, ym.
      Tietty sekin vaikuttaa myöntääkö ihminen itse olevansa alkoholisti, ja muiden on turha edes yrittää auttaa ennenkuin juova ihminen myöntää asian.

      Nuorempana itse join runsaasti ja hain kyllä apuakin, mutta olin typerä kun minua olisi autettu enkä sitten ottanutkaan apua vastaan. Eli loppujen lopuksi en ollut silloin vielä valmis lopettamaan, ikävä kyllä.
      Onnekseni tajusin tilanteeni vuosia myöhemmin ja kerkesin vielä asian korjata.

    • Anonyymi

      koita tätä älä osta kotiin mitään kaljaa etkä alkohoolia.et voi tulla känniin jos kotona vain novelia

    • Anonyymi

      1 päivän pystyy olemaan raittiina mut jos nyt pitäs päättää olematta juomatta vappuun saakka se on aika rankaa. sitä vain odottaa sitä vappua. et ikinään jua tänään niin selviät jos heräät muista ei ikinään tänään ajatele kuinka helpoa vaan tänään en juo muuta ajettelu tapaa tänään lipitän huomenna lopetan siis näin päin tänään en juo tapahtu mitä tahanssaniin aina selväpäivä ja kiitä vaikka illalla lämpöpatteria ettei tarvinnu tänään juoda huomenna lopettaminen ei onnistu kun kukaan ei ole elännu huomista vasta aamulla tapahtu mitä tähänsä niin tänään en juo.

    • Anonyymi

      Jossain vaiheessa huomoot ettei siinä oo mitään järkee.

      Et huomoo kuinka päivät kuluu ootellessa vuan perjantaita että piäset baariin.

      Hoidat ehkä työsi mutta lopeta se viinaan hukuttautuminen..

      Käy elimistöllekin huonosti pitemmän päälle.

      • Anonyymi

        Voi itse kontrolloida ja vähentää päiväannoksia vähitellen, kuin huomaamatta.
        Sydämenkin kannalta on muutama annos punaviiniä hyväksi.
        Nautin ottaa vähän rennommin välillä.
        Vain yksi ilta kerrallaan, ei enää seuraavana päivänä.
        Vain kaksi kertaa viikossa, kolmas kerta vaikuttaa persoonallisuuteen.
        Mitä vähemmän kerta- annoksia, sen parempi olo seuraavana päivänä.
        Edetään vain yhteen suuntaan. Tulee hyvä olo, kun huomaa voittavansa itsensä.
        Toivon pitäväni tämän , kohtuullisuuden. Tarvitsen joskus rauhoittumista, enkä haluaisi rauhoittavia lääkkeitä.
        Täytyy pstyä pitämään itsensä aisoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi itse kontrolloida ja vähentää päiväannoksia vähitellen, kuin huomaamatta.
        Sydämenkin kannalta on muutama annos punaviiniä hyväksi.
        Nautin ottaa vähän rennommin välillä.
        Vain yksi ilta kerrallaan, ei enää seuraavana päivänä.
        Vain kaksi kertaa viikossa, kolmas kerta vaikuttaa persoonallisuuteen.
        Mitä vähemmän kerta- annoksia, sen parempi olo seuraavana päivänä.
        Edetään vain yhteen suuntaan. Tulee hyvä olo, kun huomaa voittavansa itsensä.
        Toivon pitäväni tämän , kohtuullisuuden. Tarvitsen joskus rauhoittumista, enkä haluaisi rauhoittavia lääkkeitä.
        Täytyy pstyä pitämään itsensä aisoissa.

        Sosiaalinen puoli on myös tärkeä. Haluan näyttää perheelleni, että käyttö pysyy aisoissa.
        En halua heille lisää taakkaa itsestäni.
        Kukaan ei sano minulle mitään ääneen, mutta tiedän heidän ajattelevan sitä käyttöä; kuinkahan paljon ja kuinkahan usein. Olen sen heille ” velkaa”. Hoidan oman osuuteni.
        He ovat minulle tärkeitä. Näinkin. Tukiverkkona, etten tipahda.


    • Anonyymi

      Anonyymi 27.02.2020 21:52
      Kirjoituksessasi on osittain järkeä. Vaan miten sitten kun ylihuomenna on tärkeä meno. On siis PAKKO ottaa tänään, etten vain sortuisi huomenna ja olisi ylihuomenna pulin näköinen siinä tärkeässä menossa.
      Joskus tuntuu että pärjäisi jos ei olisi yhtään menoa eikä tarvitsisi yhtään suunnitella seuraavien päivien kuntoa. Mutta mökkihöperöksihän sitä tulisi jos ei mitään tapaamisia olisi. Minä en aikankaan pärjää niin että kävisin vain lenkillä ja olisin muun ajan kotosalla.
      Mutta se on totta että kylmällä Novellilla voi siirtää kylmän kaljan ottoa, saattaa jopa jäädä siltä illalta ottamatta. Monesti ottaa nälkään, kun sen sijaan laittaa aterian niin silläkin voi siirtää tissuttelua. Ja joskus vain ajan alkon ohi, ja korvaan jonkun puuttuneen ruoka-aineen toisella, en vain kauppakeskukseen. Kun saa sitkuteltua klo 21:een, ei enää oluttakaan saa ja ihme kyllä, se humalan halu ei kuitenkaan ihan mahdoton ole. Kun löydän mentorikurssin, osallistun sinne, saisi turhat huolestumiset ja murehtimiset rentoutetuksi.

      • Anonyymi

        Kun ottaa kerralla enemmän ja mokaa asiansa uuteen uskoon, niin vanhat murheet unohtuu.
        Juomalla lärvit päivittäin ei jää muistoja murehdittavaksi. varhaiset muistot voi karkoittaa kunnon pirtulla , eikä tarvitse mennä kela-terapiaan, eikä kela saa tietää harrastuksestasi.
        Muista pitää aina säilössä krapulaa varten, ettet joudu kerjäämään lääkkeitä viranomaisilta.
        Asun kairassa ja käyn kaksi lastia vuodessa kaupoilta.


    • Anonyymi

      Juoppoja on kahteen eri junaan. Ensiksi on niitä, jotka ovat alkoholin suurkuluttajia, ja pystyvät kontrolloimaan juomistaan niin halutessaan. (osa heistä käy tälläkin palstalla jakamassa mutu-ohjeitaan kuinka juomisen vähentäminen/lopettaminen on pelkästään itsestä kiinni)

      Toisessa junassa ovatkin sitten alkoholistit, eli oikeasti alkoholiriippuvuudesta kärsivät. He ovat sairaita, he sairastavat alkoholismia, ja he tarvitsevat lähes aina apua juomisen lopettamiseen. He eivät voi oppia ns. kohtuukäyttöä, vaan heillä juominen on joko/tai-tyyppistä. He voivat olla pitkäänkin kuivana, mutta aina he kuitenkin alkavat juomaan uudestaan.

      • Anonyymi

        Kumpaa lajia sinä olet kun noin tiedät. Luulen että on monenlaista, alkoholismia ja tissuttelua/liikaa ryyppäämistä, ns. suurkuluttamista on vaikea erottaa toisistaan. Jos pitäisi itsestäni sanoa, en tiedä kumpi itse olen. Taulukot ja kysymykset eivät todellisuutta kerro kun olemme erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa lajia sinä olet kun noin tiedät. Luulen että on monenlaista, alkoholismia ja tissuttelua/liikaa ryyppäämistä, ns. suurkuluttamista on vaikea erottaa toisistaan. Jos pitäisi itsestäni sanoa, en tiedä kumpi itse olen. Taulukot ja kysymykset eivät todellisuutta kerro kun olemme erilaisia.

        Helpompi on ajaa käärme pyssyyn kuin saada alkoholisti tunnustamaan olevansa alkoholiriippuvainen. Sinäkin yrität venkoilla ja selitellä monenlaisesta juomisesta, joita on mukamas mahdoton erottaa toisistaan.
        Alkoholismista voi hyvin puhua kuten puhutaan vaikkapa raskaana olemisesta.
        Ei ole monenlaista raskaana olemista, on vain joko/tai.
        Ei voi olla "vain vähän" raskaana, vaan sitä joko on raskaana tai sitten ei.

        Alkoholisti tarvii valtavan määrän valheita ja selityksiä sekä itselleen että läheisilleen, että voisi jatkaa juomistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpompi on ajaa käärme pyssyyn kuin saada alkoholisti tunnustamaan olevansa alkoholiriippuvainen. Sinäkin yrität venkoilla ja selitellä monenlaisesta juomisesta, joita on mukamas mahdoton erottaa toisistaan.
        Alkoholismista voi hyvin puhua kuten puhutaan vaikkapa raskaana olemisesta.
        Ei ole monenlaista raskaana olemista, on vain joko/tai.
        Ei voi olla "vain vähän" raskaana, vaan sitä joko on raskaana tai sitten ei.

        Alkoholisti tarvii valtavan määrän valheita ja selityksiä sekä itselleen että läheisilleen, että voisi jatkaa juomistaan.

        Raskaus on täysin sopimaton vertaus alkoholismiin, aivan eri viivalla, ei tietenkään voi olla vähän raskaana, mutta enemmän tai vähemmän juova voi olla.
        Minä vertaisin siihen kun joku miettii, onko oikea uskovainen vain ei. Ne asiat ovat samalla viivalla. Siitäkään ei voi olla varma kun ei oikein tiedä millainen pitää olla ollakseen oikea uskovainen.
        Minua ei hävetä tunnustaa juovani liikaa tai olevani alkoholisti tai juovani liian usein. Todella minä en tiedä diagnoosiani. Ja kun en voi olla missään ainutlaatuinen niin päättelen että meitä epävarmoja on muitakin. Toki olen asiasta joidenkin kanssa keskustellut. Olen myös käynyt AA-vastaanotolla. Asiantuntijan mukaan en ole alkoholisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaus on täysin sopimaton vertaus alkoholismiin, aivan eri viivalla, ei tietenkään voi olla vähän raskaana, mutta enemmän tai vähemmän juova voi olla.
        Minä vertaisin siihen kun joku miettii, onko oikea uskovainen vain ei. Ne asiat ovat samalla viivalla. Siitäkään ei voi olla varma kun ei oikein tiedä millainen pitää olla ollakseen oikea uskovainen.
        Minua ei hävetä tunnustaa juovani liikaa tai olevani alkoholisti tai juovani liian usein. Todella minä en tiedä diagnoosiani. Ja kun en voi olla missään ainutlaatuinen niin päättelen että meitä epävarmoja on muitakin. Toki olen asiasta joidenkin kanssa keskustellut. Olen myös käynyt AA-vastaanotolla. Asiantuntijan mukaan en ole alkoholisti.

        No minä kysyisin alkoholistin puolisolta tai lapsilta, että onko se isä kännissä samanalainen kuin joku uskoansa etsivä.

        Jos joudut pohtimaan oletko alkoholisti, niin voin kertoa että et ole alkoholisti. Jos olisit alkoholisti, niin kyllä sinun läheisesi sen tietäisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä kysyisin alkoholistin puolisolta tai lapsilta, että onko se isä kännissä samanalainen kuin joku uskoansa etsivä.

        Jos joudut pohtimaan oletko alkoholisti, niin voin kertoa että et ole alkoholisti. Jos olisit alkoholisti, niin kyllä sinun läheisesi sen tietäisivät.

        Mistä ihmeestä lapset tietäisivät millaista on uskonnollisuutta pohtiva. Olisiko vaan niin että toinen on itselleen kriittisempi kuin toinen. Syyllisyys oli aihetta tai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe