Miten hillitä itsensä kiihtyneessä mielentilassa ?

Anonyymi

Usein kiihtymistä ja suuttumusta aiheuttavat tilanteet tulevat nopeasti.
Temperamenttieroista johtuu se, että toinen on jo syntyessään rauhallisempi
ja toisilla tunnereaktiot syttyvät nopeasti. Kumpaan ryhmään kuulut ? Miten
pidät itsesi rauhallisena yllättävässä tilanteessa, jossa tekisi mieli sanoa
suorat sanat ?

22

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä ole tullut moista tilannetta eteeni.
      Johtunee siitä, että olen aikuinen ja kaiken nähnyt ja kokenut.
      Minulla ei ole edes ruoka-kauppaa tai Apteekkia mitä mainostaisin.

      H.

    • Anonyymi

      On hauska seurata kun ihmiset kiihtyvät ja menettävät malttinsa, itse olen sitä rauhallisempi ja selväsanaisempi mitä tiukempi tilanne.

    • Anonyymi

      Lasken kymmeneen, joten suutun todella harvoin, edellisestä on useita vuosia, enkä muista syytä. Kotona puhun itsekseni vihaisena niinkuin puhuisin sille ihmiselle, se auttaa pääsemään yli isommasta ketutuksesta ja loput liruu pois ajan mittaan.
      Joskus sanon jotain kipakkaa, jota sitten heti kohta alan pitää typeränä ja harmittaa etten jättänyt sanomatta. Olen itseni kritisoija ja syyllistän itseni usein tilanteisiin, harvemmin sitä toista vaikka järjellä ajatellen olisi aihetta.

      • Anonyymi

        Koen samantapaisia tuntoja. Syyllistyn vähän itse, jos sanon mitä tunnen
        ikäänkuin minulla ei olisi siihen oikeutta. Etukäteen olen oppinut ajattelemaan,
        että "parempi laiha sopu kuin lihava riita".
        Jotkut polttavat siltoja takanaan aika vähäisestäkin asiasta,
        en itse halua siltoja poltella enkä riitaa.
        Niinpä en sano aina mitä oikeasti ajattelen, etten syyttäisi itseäni mistään,
        mutta se voi myös jäädä joskus kaivelemaan, kun ei saa sanotuksi,
        koska ihmisellä on luontainen tarve saada oikeuttaa itselleen.

        Tilanteet ihmiselämässä vaihtelevat paljon, ei päreitten palamistilanteissa
        aina ole vakavasta asiasta kysymys.
        Voi kimmastua pienestäkin asiasta joskus, jos joku ärsyttävä toistuu
        jatkuvasti tms.


    • Olen maltillinen. En raivoa. Napakasti saatan sanoa, mutta harkiten.
      Jos tunnen, että kiukku alkaa jostain syystä nousta, muistutan itselleni, että liiallinen adrenaliinintuotanto on vahingollista terveydelle.
      Seuraavaksi sanon itselleni, anna olla, ei siitä mitään hyötyä ole.
      Tuo edellisen kommentoijan sanoma ´´laskea kymmeneen´´ on myös vanha hyvä konsti.

    • Anonyymi

      Tällä iällä ei kannata hötkyillä eikä ottaa pultteja mistään. Kyllä ne tempperamenttierotkin ovat tasoittuneet, jos on elämästä mitään oppinut. Jotkut raivoaa , vittuilee ja kiukkuaa muille vedoten luonteeseensa, mutta se on alhaista ja lapsellista käytöstä aikuisilta. Jos käyttäytyy huonosti, se on huonoa käytöstä, ei luonneasia.

      • Nuorempana kiihdyin nollasta sataan aika helposti.
        Ikä on tuonut malttia, oikeastaan olen hankalissa tilanteissa ihmeen rauhallinen. Kriistilanteissa olen aina ollut se joka ottaa ohjat käsiinsä.
        En ole mitenkään tai tyrkyttänyt apuani, se vain on käynyt jotenkin luonnostaan.


      • Anonyymi

        Tunnemieltä ei ole helppo oppia hallitsemaan. Temperamentti ei muutu.


    • Anonyymi

      Olen viilipytty vaarallisessa tilanteessa,
      osaan ottaa vakavasti uhkaavan tilanteen,
      olen selvinny hengissä muutaman kerran,
      vaikka asella on osotettu suoraan naamaan,
      vieläki tukka pystyssä kun muistelen tilannetta,
      olin täysin sanaton, mykkä, jäykkä, en hievahtanukkaa,
      tuijotin vain aseen piippuun,
      olin kuin suolapatsas paikoillani, hiirenhiljaa,
      ehti välähtää ajatus, tätänkö elämä päättyy,
      nytkö on kaiken loppu,

      mutta selvisin ja uhkaaja laski aseensa pois,
      jos olisin tilanteessa sanonu sanaki ,
      ase olisi lauennu enkä nyt olisi tässä ,

      ihminen voi olla todella hullu, kun saa raivokohtauksen,

      heti tilaisuuden tullen otin aseesta iskurin pois,

      piilotin osan vuosiksi piiloon,

      myöhemmin vuosien kuluttua luovutin aseen poliisille,
      ase oli luvallinen metsästys ase,

      elämä maanpäällä on helvetti,
      joka muuta väittää se valehtelee,

      täytyy vaan osata elää oikein,

    • Anonyymi

      Nuorena olin kuin tuli ja leimaus, siitä oli joskus haittaakin. Sanottua sanaa kun ei saa enää takasin.
      Kummasti nuo vuodet ovat rauhoittaneet leimauksiani.

    • Anonyymi

      Korkea koulutus vauraus ja näiden kasvattaminen koko elämän pitää yllä vapauden tunnetta

      Oikea eliitti on sen takia cool että heillä on tunne että he hallitsevat elämänsä ja ongelmien edessä löytävät ratkaisun koulutuksensa avulla

      Työväenluokkaiset usein ovat epätoivoisia päivittelijöitä koska he eivät tunne itseään vapaaksi vaikka kuluttaisivat pää märkänä jota he usein luulevat vapaudeksi ja joka pahimmillaan saattaa vai k löyhdyttää heitä pahempaan asemaan ja kovempaan raivoon

      • Anonyymi

        Lausui Korkean Eliitin Edustaja ?


      • "Oikea eliitti on sen takia cool että heillä on tunne että he hallitsevat elämänsä ja ongelmien edessä löytävät ratkaisun koulutuksensa avulla".

        No. Eliitillä on paitsi koulutus, myös rahaa. Raha tunnetusti rauhoittaa. Koulutuskin takaa erinäisiä suojarakennelmia, mikä antaa etäisyyttä ja mahdollisuuden siihen, että voi elää tuossa positiivisuuden kuplassa. Siellä sitä häirintää ei juuri ole.

        Niin, että ihan en ole samaan mieltä kanssasi, Anonyymi eilen 20.53...


    • Anonyymi

      Vahtimestarit yleensä hoitavat homman, jos hermostun.
      Kerrankin paloi päreet kun huomasin, että jättämäni verovalitus
      oli ollut käsiteltävänä puolitoista vuotta ilman että sille on tehty mitään.
      Minulta paloi päre, katkesi pinna, raivostuin, alkoi risomaan.
      Ajoin taxilla silloiseen lääninhallitukseen jossa verovalituksia käsiteltiin
      ja karjuin aikani vahtimestarille, joka aikansa kuunneltuaan totesi,
      että jos herra tulisi uudestaan huomenna, virasto suljetaan nyt
      jonka jälkeen ajoin kotikulman pubiin, jossa vahtimestari sanoi myöhemmin
      samat sanat kun höyryjä päästelin ulos.

      Vahtimestarit on hyvä olla olemassa. Ne hillitsee ihmisen.

      • Anonyymi

        Luulenpa että noin huumorintajuinen henkilö ei hermostu koskaan ;))


    • Anonyymi

      En juuri koskaan korota ääntäni, meuhkaa tai raivoa. Minut jos saa suuttumaan, joka tapahtuu äärimmäisen harvoin, niin hiljenen ja vetäydyn tilanteesta.
      Olen kuitenkin rouva suorasuu ja sanon mielipiteeni napakasti, kertoen myös samalla sen , että jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. En jaksa väitellä,
      Puolisolleni sanon usein, jotta asia on loppuun käsitelty, turha inttää mistään ja riehua.

    • Anonyymi

      Suutun silmittömästi todella harvoin, koska mietin asioita monelta kantilta, omaakin toimintaani, en ikäänkuin jaksa riidellä, varsinkin näin vanhemmiten. Nuorempana tempperamentti, äkkipikaisuus löysi sanat nopeasti ja 'sanan tykki' kärjisti tilanteita.
      Voimasanoja ei kuulu sanavarastoon. Nimitys voimasana on mielestäni väärä, sillä ne vievät voiman, alitajuntainen tieto, ettei niitä pitäisi käyttää, aiheuttaa heikkouden ailahduksen. Jospa vain murisis, murisis, vaikka ääneen, 'sen penteleen kutsumisen kohdalla', tai kehittää jonkun pehmeämmän sanan, harmituksen tueksi. Vaatii tietoista ajattelua, tuottaa mielihyvää onnistuessaan.

    • Anonyymi

      Miksi pitää hillitä itsensä, jos on kiihtynyt ja / tai suuttunut? - Nm. Paineet pihalle

    • Anonyymi

      Aivan naurettavaa suuttua täällä ventovieraitten sanomisista. Ihan turhaa energian haaskausta edes korvaansa lotkauttaa.

      • Anonyymi

        Eikö aloittaja tarkoita yleisesti eikä "täällä"? Näillä sivuilla ei tosiaan kannata mieltään pahoittaa eikä tuntemattomien letkauksista välittää pätkääkään. - Nm. Ei vaikutusta


    • Anonyymi

      Joskus tuntuu helpottavalta kun käämit palaa kunnolla
      ja saa sanotuksi sen mikä olisi pitänyt sanoa aikaa päiviä
      mutta on ehkä odottanut että vastapuoli tajuaisi itsekin jotain.

    • Aika moni kirjoittaja on todennut, että ikä tulee avuksi. Kiihtyy hitaammin, ja jos hetken malttaa ei kiihdy ollenkaan.
      Grafologi kirjoitti luonteestani: temperamentti on nopea, mutta sitä hillitsee (kirjoittajan) itsekuri ja mielenmaltti. Niillä on menty, vaikka tiukkaa on tehnyt välillä..))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      441
      9573
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2476
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      56
      1911
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1679
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1442
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1369
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      374
      1278
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      145
      1224
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      20
      1185
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1062
    Aihe