Onko vihreä sähkö huijausta?

Anonyymi

Väite siitä, että sähköautot kulkisivat saasteettomalla uusiutuvalla sähköenergialla taitaa olla täyttä valhetta. Kun pistämme töpselin pistorasiaan, niin sähkö tulee satavarmasti lähimmän jakelumuuntajastan toisiokäämistä, mutta kukaan ei voi tietää sitä, mistä se sähkö siihen jakelumuuntajaan ensiökäämiin tulee. Teknisesti ei voida saada selville sähkön alkuperää, joten akkuja lataillaan sellaisella sekasähköllä, jossa kaikki päästölliset ja päästöttömät sähköntuottajat ovat jollakin osuudella mukana. Aivan täyttä valhetta ja hyväuskoisten ihmisten täydellistä harhauttamista koko päästövapaa sähkö.

Koska viherhörhöt on saatu uskomaan päästöttömään sähköön, niin tietysti markkinoille tulvi heti paljon päästöttömän sähkön kauppiaita, jotka myyvät tätä vihreätä sähköä hyväuskoisille hörhöille. Näilla sähkökauppiailla ei ole lainkaan omaa vihreää sähköntuotantoa, eikä näillä pöytälaatikkofirmoilla ole todellisuudessa mitään käsitystä sähköstä energiamuotona, mutta pörssikeinottelun metodit nämä vihreän sähkön kauppiaat osaavat.

Minulle on tullut se käsitys, että vihersähkökauppialla on vain läppäri, johon on asennettu sähkökaupan välistäveto-ohjelma. Tämä ohjelma ostaa automaattisesti sähköpörssistä tavallista sähköä sen määrän, mitä harhautetut viherhörhöt ovat tilanneet sähköautoihinsa. Ohjelma osaa muuttaa automaattisesti tavallisen pörssisähkön paljon kalliimmaksi vihreäksi sähköksi, ja samoin se osaa kirjoittaa suuremmat laskutkin.

Maailma varmasti pelastuu sillä, että viherhörhöt lataavat sähköautojaan "saasteettomalla" sähköllä. Tämä vihreän sähkön myyminen pelkästään tavallisen perusläppärin avulla on niin kannatavaa, että kauppiailla on varaa ajella kaikkein suurimmilla polttomoottorikäyttöisillä Mersuilla. Eihän se Mersulle maistuva bensa ole silloin kallista, jos vihreästä sähköstä saa hyvän myyntihinnan tekemättä yhtään mitään. Näin raadollinen tämä maailma tuppaa olemaan muillakin aloilla.

17

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huijausta se on.
      Tässä sitaatti vuodelta 2018:
      "Sähkön kokonaiskulutuksesta 77 % katettiin kotimaisella tuotannolla ja 23 % sähkön nettotuonnilla Pohjoismaista, Venäjältä ja Virosta."

      Kun tuo Suomen oma tuotanto 77% tuotetaan sekalaisilla menetelmillä niin, että noin 37% tästä on fossiilista eli kasvihuonekaasua tuottavaa likaista energiaa.

      Kukaan ei voi tietää mitä tuontisähköä sisältää.
      Näin voidaan todeta, että Suomen sähkönkulutuksesta 60% on ns. likaista sähköä.

      Voihan nämä viherpiipertäjäkukkahattutädit väittää, että tämä puhdas energia käytetään vain sähköautoissa. Sekin sähkö on kuitenkin korvattava jollakin tekniikalla ja kun sähkön kulutus tulee nousemaan räjähdysmäisesti, ei sitä tuulivoimalla voida korvata.

      On myös huomioitava että sähköauton valmistus saastuttaa enempi kuin polttomoottoriauto.
      Noin 3,5 vuotta pitää puhtaalla sähköllä ajaa että se ohittaa auton valmistusvaiheen energian kulutuksen erotuksen polttomoottoriautoon. Edellyttäen, että on käytetty ajamiseen PUHDASTA sähköä. Myös edellytyksenä on se, ettei sähköautoon tarvitse vaihtaa ajoakkua.
      Jos ajoakku joudutaan vaihtamaan, alkaa 3,5 vuotta uudelleen.
      Että se puhtaasta sähköautosta.

      Hallituksessa on vääriä asiantuntijoita jos ei hallitus ymmärrä tätä.
      Naiset yleensä tekniikasta ymmärrä yhtään mitään.

      • Anonyymi

        " Hallituksessa on vääriä asiantuntijoita jos ei hallitus ymmärrä tätä.
        Naiset yleensä tekniikasta ymmärrä yhtään mitään. "

        Ihan oikeaa asiaa haastelet. Tottahan se on, että vaimoväki ei oikein syvällisesti halua paneutua näihin kylmiin tosiasioihin. Juhani Ahon romaanissa "Rautatie" päähenkilö Matti myös totesi: " Pässin järkikin on pitempi kuin akkain."


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_kokonaiskulutus

        Sähkön nettotuonti oli 2018 vain 5%. Olet nykäissyt tuon 23% täysin hatusta ja se on täysin metsässä.
        Yleensäkin tuollaisten sitaattien käyttäminen ilman sitaatin lähdettä on kuvaa kirjoittajan moukkamaista nettietikettiä.

        Tässä Suora sitaatti Googlettamalla:

        "Sähkön tuotanto Suomessa vuonna 2018 oli 67,5 terawattituntia (TWh) eli miljardia kilowattituntia (kWh). Tuotanto kasvoi 2,5 TWh edellisvuodesta. Sähkön kokonaiskulutus kasvoi vastaavasti 2,0 TWh, ollen vuonna 2018 87,5 TWh. Sähkön kokonaiskulutuksesta 77 prosenttia katettiin kotimaisella tuotannolla ja 23 prosenttia sähkön nettotuonnilla Pohjoismaista, Venäjältä ja Virosta. Sähkön nettotuonti supistui edellisvuodesta 2,4 %. Sähkön kotimaisesta tuotannosta 32 prosenttia perustui sähkön ja lämmön yhteistuotantoon."

        Ei tällaisia tietoja hatusta vedetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Suora sitaatti Googlettamalla:

        "Sähkön tuotanto Suomessa vuonna 2018 oli 67,5 terawattituntia (TWh) eli miljardia kilowattituntia (kWh). Tuotanto kasvoi 2,5 TWh edellisvuodesta. Sähkön kokonaiskulutus kasvoi vastaavasti 2,0 TWh, ollen vuonna 2018 87,5 TWh. Sähkön kokonaiskulutuksesta 77 prosenttia katettiin kotimaisella tuotannolla ja 23 prosenttia sähkön nettotuonnilla Pohjoismaista, Venäjältä ja Virosta. Sähkön nettotuonti supistui edellisvuodesta 2,4 %. Sähkön kotimaisesta tuotannosta 32 prosenttia perustui sähkön ja lämmön yhteistuotantoon."

        Ei tällaisia tietoja hatusta vedetä.

        Et nyt yhtään ymmärrä typeryyttäsi. Google voi löytää tuollaisen kirjoituksen jonka on kirjoittanut joku täysin sekopää.
        Tai sitten olet keksinyt tämän Google-sitaatin täysin omasta päästäsi.

        Yleensä lähdetiedon mainitsematta jättäminen kertoo siitä että huuhaa-jantteri on kyseessä. Jo maalaisjärjen perusmäärä riittä kertomaan sen. Jos kirjoittaa jutun jolla on luotettava tietolöhde niin se kerrotaan heti enimmäisenä koska se takaa jutun luotettavuuden. Vain hörhöt vetäytyvät epämääräisyyden suojaan.

        Kuka tuon sun Google-sitaatin on kirjoitanut? Elvis joka oli ollut Argentiinassa asuvan Hitlerin bileissä liian pitkään Hoffan ja parin avaruusolion kanssa.
        Yritä rakentaa edes alkeellinen ymmärrys siitä mitä luotettava lähdetieto tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Minulla on pistorasiassa suodatin, joka blokkaa kivihiilellä tuotetun sähkövirran.

    • Anonyymi

      Minun sähkikseni kulkee vain ja ainoastaan Norppasähköllä. Sähkö tuotetaan norpan räpylöitten aikaan saamalla veden liikkeellä ja pienten turbiinin talteenottolaitteistolla. Omat maksamani norpat alkavat olla jo melkoisen vahvoja ja saavat viikossa akut melkein täyteen, vaikka heitä ei ole kuin 2750 kappaletta.

    • Anonyymi

      Tnä aamuna 10.2.2020 markkinasähkö oli pörssissä hinnaltaan negatiivistä. Myrskysäässä tuulimyllyt pyörivät hulluna ja tuottivat kerrankin sähkö olisi vaan ollut käyttöä tälle vihreälle sähkölle. Suurimmaksi osaksi tämäkin tuotos meni harakoille käyttäjien puutteessa.
      Sähkön varastointi on tehotonta!

      • Anonyymi

        Uutisissa kerrottiin, että suuri osa tuulivoimaloista jouduttiin pysäyttämään kovan tuulen vuoksi.
        Siis aivan käsittämätöntä. Jos pyörii liian nopeasti, lapojahan voidaan kääntää. Hullua siis pysäyttää tuotanto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutisissa kerrottiin, että suuri osa tuulivoimaloista jouduttiin pysäyttämään kovan tuulen vuoksi.
        Siis aivan käsittämätöntä. Jos pyörii liian nopeasti, lapojahan voidaan kääntää. Hullua siis pysäyttää tuotanto.

        Masto ja muut rakenteet ei kestä kovimpia myräköitä. Siksi pitää kääntää kulmaa missä tuulen voima ei rasita rakenteita.


    • Anonyymi

      Niin ja kalapuikkoja saa pakastimesta? Melkoinen kuparimäärä tarttetaan persereikä kaivoksista ja muuta jalometallii

    • Anonyymi

      Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2019 noin 116,9g/km
      https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastot

      Suomessa kulutetun sähkön päästökerroin vuonna 2019 oli91g/kWh
      https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/co2/

      Keskimääräinen kulutus markkinoilla olevilla sähköautoilla on 0,2kWh/km.
      Tästä saadaan sähköauton päästöksi 18,2g/km.

      Eli suomessa töpselistä tulevalla sähköllä ajaminen on 6,4 kertaa puhtaampaa kuin polttomoottoriautolla. HUOM! tässä lukemassa ei ole otettu huomioon polttoaineen tuotannon päästöjä joka tietenkin laskelmaan kuuluisi kuten sähköntuotantokin.

    • Anonyymi

      No, Suomessa sähkö on lähes CO2 päästöttömästi tuotettua, mutta Suomi on kärpäsen paska meressä, ja Suomessa voitaisiin yhtä hyvin merkittävä osa hoitaa myös biolla ja synteettisillä.

      Maailmalla kyllä pointtisi on harvinaisen validi. Väkirikkaissa paikoissa esimerkiksi Euroopassa, uusiutuvat eivät mitenkään tule riittämään kaikkeen kulutukseen. Ei yksinkertaisesti ole riittävästi pinta-alaa, minne niitä uusiutuvia voitaisiin riittävä määrä laittaa.

      Ellei sitten jonnekkin Saharaan aleta tehdä aurinkoenergiapuistoja ja tehdä sieltä HVDC linjoja Eurooppaan.

      • Anonyymi

        Tämä koko kirjoitus on malliesimerkki siitä että täysin ok olla tekemättä yhtään mitään ja elellä täysin possuna koska omakohtainen tekeminen ei pysty pelastamaan maailmaa.
        Kun joka tapauksessa on näitä possuja jotka raiskaavat tämän maailman.

        En pysty pelastamaan maailmaa mutta menen mieluumin hautaan ihmisenä joka valitsi ensisijaisesti sähköjunan, polkupyörän ja kävelemistä työmatkojen ja arkiaskareiden tekemiseen sensijaan että olisin liikkunut fossiilisella.
        Taloni lämmitän maalämmöllä.

        Ajan edelleen fossiilipolttiksella sen 5.000 km vuodessa mikä on pakko. Olisko se niin vaikeaa ajatella ja tehdä omakohtaisia valintoja jotka eivät raiskaisi maapalloa tämän sukupolven aikana ja jättäisi meidän lapsilleem täysin mahdotonta yhtälöä ratkaistavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä koko kirjoitus on malliesimerkki siitä että täysin ok olla tekemättä yhtään mitään ja elellä täysin possuna koska omakohtainen tekeminen ei pysty pelastamaan maailmaa.
        Kun joka tapauksessa on näitä possuja jotka raiskaavat tämän maailman.

        En pysty pelastamaan maailmaa mutta menen mieluumin hautaan ihmisenä joka valitsi ensisijaisesti sähköjunan, polkupyörän ja kävelemistä työmatkojen ja arkiaskareiden tekemiseen sensijaan että olisin liikkunut fossiilisella.
        Taloni lämmitän maalämmöllä.

        Ajan edelleen fossiilipolttiksella sen 5.000 km vuodessa mikä on pakko. Olisko se niin vaikeaa ajatella ja tehdä omakohtaisia valintoja jotka eivät raiskaisi maapalloa tämän sukupolven aikana ja jättäisi meidän lapsilleem täysin mahdotonta yhtälöä ratkaistavaksi.

        Ei se ole possuilua, vaan se on matematiikkaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=E0W1ZZYIV8o

        Ilmasto ei välitä pätkääkään sinun tai minun periaatteista tai hyvistä aikomuksista. Mitään hyvää ei seuraa siitä, että uhraudutaan vain periaatteen vuoksi, ilman, että siitä on käytännössä mitään hyödyllisiä vaikutuksia. Ilmastoon vaikuttaa vain se, mitä todellisuudessa päästöjen osalta tapahtuu ja koska ilmasto on kaikille sama ja päästöt kumulatiivisia, tässä kilpailussa ei ole mitään käytännön hyötyä pienenä maana olla reilusti etumatkalla muita, vaan ennemmin kannattaa auttaa muita pääsemään samalle tasolle, missä itse on.

        Tosiasiat täytyy tunnustaa, jotta voidaan katsoa oikeita toteutettavissa olevia ratkaisuja. Myös toteutuksen tehokkuus ja skaalattavuus ovat erittäin tärkeitä parametreja, koska meillä on vain rajallinen määrä resursseja käytettävissä tämän ongelman hoitoon. Ne resurssit täytyy siis kohdistaa järkevästi.

        Itse kyllä kannatan uusiutuvia, mutta fakta on, ettei ne yksin riitä maailmaalla. Suomessa bio, ja uusiutuvat saattaa juuri ja juuri nipin napin riittää, koska väkeä on vähän ja alaa kohtalaisesti, mutta väkirikkaissa paikoissa uusiutuvat ovat täysin toivoton ratkaisu. Ne voivat olla osa ratkaisua, ja ehdottomasti kannattaa lisätä sen verran kun potenttiaalia on, mutta lisäksi tarvitaan jotain muutakin.

        Jos fossiilisia ei haluta, ainoa riittävän potentiaalin omaava näyttää olevan ydinvoima. Mutta ydinvoimaloitakin tarvittaisiin reippaasti lisää ja samaan aikaan kuitenkin on ollut kova into ajaa myös ydinvomaa alas. Tämä energiakysymys on siis erittäin haastava kysymys, eikä sitä ole vielä ratkaistu.

        Sähköautojen akuille 100$ / kWh on se maaginen hintaraja mitä odotellaan, mutta uusimmat tutkimukset ja ennusteet viittaa siihen, ettei tuohon hintaan tulla pääsemään vielä pitkään aikaan, koska kun sähköautojen kysyntä merkittävästi kasvaa, akkujen raaka-aineista tulee pula, jolloin hinta pomppaa. Ei siis kannata laittaa kaikkia kortteja sähköauton varaan, koska sähköautoteknologialla on potentiaalinen skaalautuvuusongelma ja toki itse energia kysymystä se ei ratko.

        Toki rikas ihminen länsimaissa voi ostaa itselleen hyvän omantunnon ja kuvitella tekevänsä oikein, mutta reaaliteetit energiaongelman osalta eivät muutu miksikään. Osa maailman köyhimmistä ihmisistä tulee maksamaan tästä eurooppalaisten pahasta olosta erittäin kalliin hinnan. Länsimaat ja rikkaat maat rakensivat vaurautensa fossiilisten avulla, ja nyt köyhille maille tyrkytetään paljon kaalliimpia uusiutuvia. Jossei edes Saksan kaltaisella maalla ole varaa hoitaa ongelmaa kuntoon, miten se olisi kehitysmailla? Moni ihminen köyhissä maissa maksaa tästä vihreästä aatteesta (koska ei myönnetä rahoitusta energiaprojekteihin, jos ei ole toteutettu vihreillä teknologioilla) mm. siinä, että energian puutteen vuoksi ei ole puhdasta vettä. Tätä puutetta ylläpidetään vihreällä idelogialla, josta seuraa vakavia sairauksia, nälänhätää ja muita ongelmia.

        Kestävään energiantuotantoon siirtyminen on ehdottomasti ratkaistava. Mutta täytyy pitää mielessä reaaliteetit ja täytyy myös pitää mielessä näistä toimista maksettava hinta.

        Täytyy myös suhteuttaa toimia siihen, mikä on riski ja mitkä ovat lämpenemisen seuraukset. Ja tähän liittyykkin yksi suurimpia ongelmia koko asiassa, koska potentiaaliset seuraukset tunnetaan erittäin huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole possuilua, vaan se on matematiikkaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=E0W1ZZYIV8o

        Ilmasto ei välitä pätkääkään sinun tai minun periaatteista tai hyvistä aikomuksista. Mitään hyvää ei seuraa siitä, että uhraudutaan vain periaatteen vuoksi, ilman, että siitä on käytännössä mitään hyödyllisiä vaikutuksia. Ilmastoon vaikuttaa vain se, mitä todellisuudessa päästöjen osalta tapahtuu ja koska ilmasto on kaikille sama ja päästöt kumulatiivisia, tässä kilpailussa ei ole mitään käytännön hyötyä pienenä maana olla reilusti etumatkalla muita, vaan ennemmin kannattaa auttaa muita pääsemään samalle tasolle, missä itse on.

        Tosiasiat täytyy tunnustaa, jotta voidaan katsoa oikeita toteutettavissa olevia ratkaisuja. Myös toteutuksen tehokkuus ja skaalattavuus ovat erittäin tärkeitä parametreja, koska meillä on vain rajallinen määrä resursseja käytettävissä tämän ongelman hoitoon. Ne resurssit täytyy siis kohdistaa järkevästi.

        Itse kyllä kannatan uusiutuvia, mutta fakta on, ettei ne yksin riitä maailmaalla. Suomessa bio, ja uusiutuvat saattaa juuri ja juuri nipin napin riittää, koska väkeä on vähän ja alaa kohtalaisesti, mutta väkirikkaissa paikoissa uusiutuvat ovat täysin toivoton ratkaisu. Ne voivat olla osa ratkaisua, ja ehdottomasti kannattaa lisätä sen verran kun potenttiaalia on, mutta lisäksi tarvitaan jotain muutakin.

        Jos fossiilisia ei haluta, ainoa riittävän potentiaalin omaava näyttää olevan ydinvoima. Mutta ydinvoimaloitakin tarvittaisiin reippaasti lisää ja samaan aikaan kuitenkin on ollut kova into ajaa myös ydinvomaa alas. Tämä energiakysymys on siis erittäin haastava kysymys, eikä sitä ole vielä ratkaistu.

        Sähköautojen akuille 100$ / kWh on se maaginen hintaraja mitä odotellaan, mutta uusimmat tutkimukset ja ennusteet viittaa siihen, ettei tuohon hintaan tulla pääsemään vielä pitkään aikaan, koska kun sähköautojen kysyntä merkittävästi kasvaa, akkujen raaka-aineista tulee pula, jolloin hinta pomppaa. Ei siis kannata laittaa kaikkia kortteja sähköauton varaan, koska sähköautoteknologialla on potentiaalinen skaalautuvuusongelma ja toki itse energia kysymystä se ei ratko.

        Toki rikas ihminen länsimaissa voi ostaa itselleen hyvän omantunnon ja kuvitella tekevänsä oikein, mutta reaaliteetit energiaongelman osalta eivät muutu miksikään. Osa maailman köyhimmistä ihmisistä tulee maksamaan tästä eurooppalaisten pahasta olosta erittäin kalliin hinnan. Länsimaat ja rikkaat maat rakensivat vaurautensa fossiilisten avulla, ja nyt köyhille maille tyrkytetään paljon kaalliimpia uusiutuvia. Jossei edes Saksan kaltaisella maalla ole varaa hoitaa ongelmaa kuntoon, miten se olisi kehitysmailla? Moni ihminen köyhissä maissa maksaa tästä vihreästä aatteesta (koska ei myönnetä rahoitusta energiaprojekteihin, jos ei ole toteutettu vihreillä teknologioilla) mm. siinä, että energian puutteen vuoksi ei ole puhdasta vettä. Tätä puutetta ylläpidetään vihreällä idelogialla, josta seuraa vakavia sairauksia, nälänhätää ja muita ongelmia.

        Kestävään energiantuotantoon siirtyminen on ehdottomasti ratkaistava. Mutta täytyy pitää mielessä reaaliteetit ja täytyy myös pitää mielessä näistä toimista maksettava hinta.

        Täytyy myös suhteuttaa toimia siihen, mikä on riski ja mitkä ovat lämpenemisen seuraukset. Ja tähän liittyykkin yksi suurimpia ongelmia koko asiassa, koska potentiaaliset seuraukset tunnetaan erittäin huonosti.

        Todella viisasta puhetta. Kaikkein järkevintä on siten jatkossakin ajella vain kokonaistaloudellisella bensiinikäyttöisellä hybridi-Tojotalla. Bensiinihän on tavallaan jätettä, jota tulee maailmassa liikaakin, koska öljynjalostusprosessi on optimoitu lentokoneiden tarvitsenman kerosiinin tuottamiseen. Akkukäyttöisten sähköautojen suunnittelu on täysin järjetöntä hommaa, ja se johtaa maailman tuhoon.


    • Anonyymi

      Jos on äärivihreä, niin ajelee sillä nykyisellä dieselillä tankaten MY-dieseliä. Pääsee heti sähköauton CO2-päästöjä pienemmälle fossiilisten CO2-päästöjen uralle ja ilman sitä sähköauton syvää 3 vuoden notkahdusta.
      Tosi asiallista tekstiä tuolla edellisissä kijoituksissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe