Finlandssvenska elever lär sig inte finska i skolan - elever :

Anonyymi

"Unsrvisningen satsar alldeles för mycket på grammatik ".
Vad lär man sig egentligen då man präntar grammatik på finskalektionerna ?Åtminstone lär man sig inte att tala finska i vardagen.
Det är så många unga beskriver undervisningen idag. (artikel på svenska yle )

43

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Något fel måste det väl vara om man har bra betyg i finska, men svårt för ett vanligt vardagssamtal på finska.

• Anonyymi

Inte pratar frinskspråkiga heller så uppstyltat som det lärs ut,självklart är grammatiken viktig ,men att klara vardagen på finska är också viktigt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Inte pratar frinskspråkiga heller så uppstyltat som det lärs ut,självklart är grammatiken viktig ,men att klara vardagen på finska är också viktigt.

Det att många svenskspråkiga talar en god finska beror nog mycket på var i Finland man bor.
        Om man hela tiden rör sig i en övervägande finskspråkiga omgivning så lär man sig nog,enligt naturmetoden.

• Anonyymi kirjoitti:

Det att många svenskspråkiga talar en god finska beror nog mycket på var i Finland man bor.
        Om man hela tiden rör sig i en övervägande finskspråkiga omgivning så lär man sig nog,enligt naturmetoden.

Sant, men vad lär man sig enligt den metoden? Att kommunicera som de andra i nejden eller finska? Observera att finnarna idag använder en väldigt slarvig finska och att det är så utbrett att det redan påträffas i Yles aktualitetsprogram.

• Anonyymi

Totta, tekemällä oppii eri asioita, ja puhumalla oppii eri kieliä.

• Anonyymi

Artikeln har många kommentarer, brännbart ämne.

• Anonyymi

Kummallista, että eletään 2000-lukua, ja moni kieltenope ei edelleenkään huomio opetuksessa suullisen harjoituksen tarpeellisuutta. Oppilaita voisi viedä vaikkapa päiväkotiin, jossa saisi puhua lasten kanssa suomea/ruotsia.

• Finska hör man helt tillräckligt i Finland, grammatiken lär man sig i skolan.

Det är en stor skillnad mellan "turistspråk" och språket som behövs i arbetslivet.

I turistspråket räcker det med att göra sig förstådd och sedan köpa något eller ta sig någonstans.
      I arbetslivet skall man ofta sälja eller leverera. Om språket är bristfälligt, ger det en oprofessionell bild av skribenten. Därför är det bra att öva här, där det inte har konsekvenser.

• Anonyymi

Tällä palstalla on jatkuva epäselvyys siitä, mistä kielitaidosta kulloinkin puhutaan. Kieliaktiivit hokevat "englannilla pärjää" (turistina), mutta koska tämä on kielipoltiikkapalsta ja puhumme koulujen kieltenopetuksesta (joka on valtion rahoittamaa ja tähtää työelämän tarpeisiin), niin emme puhu silloin turismista. Eli olen samaa mieltä kanssasi. Kielitaito turismin tarpeisiin on aivan toinen juttu kuin kielitaito työelämän tarpeisiin.

Kieliaktiivit vaativat, että kouluissa pitäisi kaikkien saada valita itse kaikki kielet "harrastuksen" perusteella. Tällaiseen ei Suomen valtiolla ole varaa lähteä. Kyllä kieltenopetus tähtää aina maan kilpailukyvyn säilyttämiseen.

• Anonyymi

Suomea kyllä kuulee Suomessa, mutta jos sitä ei käytä aktiivisesti, niin suullinen taito ei kehity. Jos menee vaikkapa ruotsinkieliseltä alueelta opiskelemaan Turkuun ja käyttää vain ruotsia edelleen opinnoissaan ja kavereiden kanssa, niin suomen kuulemisesta huolimatta ei puhetaito kehity.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomea kyllä kuulee Suomessa, mutta jos sitä ei käytä aktiivisesti, niin suullinen taito ei kehity. Jos menee vaikkapa ruotsinkieliseltä alueelta opiskelemaan Turkuun ja käyttää vain ruotsia edelleen opinnoissaan ja kavereiden kanssa, niin suomen kuulemisesta huolimatta ei puhetaito kehity.

Idealiskt om man lär sig "grunderna " i sandlådan, då är den där onödiga rädslan att använda
        språket borta, man vet att det inte är så farligt att inte säga allt korrekt.
        Sedan är undervisningen också mycket lättare.
        Alla har förstås inte den möjligheten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Idealiskt om man lär sig "grunderna " i sandlådan, då är den där onödiga rädslan att använda
        språket borta, man vet att det inte är så farligt att inte säga allt korrekt.
        Sedan är undervisningen också mycket lättare.
        Alla har förstås inte den möjligheten.

Totta on, että myös pelko väärin puhumisesta estää oppimista. Moni kyllä osaa periaatteessa ihan hyvin kieltä, ymmärtää sujuvasti jne., mutta ei uskalla puhua. Sama pätee tietenkin myös suomenkielisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unga tänker inte alltid så efter vad de vill göra sedan när de blir "stora ",samma är det säkert inom alla språkgrupper.

• Anonyymi

Heikompikin oppilas oppii suomen itsestään ilman kouluakin, koska suomea kuulee kaikkialla Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Sen takia ruotsinkieliset eivät viitsi satsata suomen kielioppiin, joten puheeseen ja kirjoitukseen saattaa jäädä objektivirheitä . Objektivirheet johtuvat pelkästä laiskuudesta.

• Anonyymi

Laiskoja olemme me suomalaiset, ja kieliaktiivit kaikista laiskimpia.

• Anonyymi

Pääkaupunkiseudulla opitaan, koska kanssakäymistä on paljon ja moni perhe on jo valmiiksi kaksikielinen. Muualla tilanne on toinen.

Suomi on monin verroin vaikeampi kieli kuin ruotsi, ja objekti- ym. virheitä tekevät myös suomenkieliset luvattoman paljon nykyään.

Jos suomenkielinen sanoo, että en oppinut ruotsia, vaikka luin sitä 6 vuotta, tai, en oppinut mitään kieliä ruotsin takia, niin kyse on nimenomaan LAISKUUDESTA.

• Anonyymi

" Gratis finska " blir det endast i familjer där antingen mamman eller pappan är finskspråkig.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Gratis finska " blir det endast i familjer där antingen mamman eller pappan är finskspråkig.

Onnenpoika joka saa jo lapsena molemmat kansalliskielet haltuun.

• Anonyymi kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla opitaan, koska kanssakäymistä on paljon ja moni perhe on jo valmiiksi kaksikielinen. Muualla tilanne on toinen.

Suomi on monin verroin vaikeampi kieli kuin ruotsi, ja objekti- ym. virheitä tekevät myös suomenkieliset luvattoman paljon nykyään.

Jos suomenkielinen sanoo, että en oppinut ruotsia, vaikka luin sitä 6 vuotta, tai, en oppinut mitään kieliä ruotsin takia, niin kyse on nimenomaan LAISKUUDESTA.

Detta har man lätt att hålla med om. Kul att någon skriver om saker som de är och att de berör spaltens ämne.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jos suomenkielinen sanoo, että en oppinut ruotsia, vaikka luin sitä 6 vuotta, tai, en oppinut mitään kieliä ruotsin takia, niin kyse on nimenomaan LAISKUUDESTA."

Ei suinkaan vaan välinpitämättömyydestä, sillä ruotsi on turha kieli.

Vaikka olisi oppinutkin ruotsia edes jollain lailla koulussa, unohtuu se parissa vuodessa, koska ruotsi on turha kieli Suomessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnenpoika joka saa jo lapsena molemmat kansalliskielet haltuun.

Många fördelar,det stämmer.Redan vid yrkesutbildning finns det mycket mera att välja på om man behärskar finska också.

• räkäpää kirjoitti:

"Jos suomenkielinen sanoo, että en oppinut ruotsia, vaikka luin sitä 6 vuotta, tai, en oppinut mitään kieliä ruotsin takia, niin kyse on nimenomaan LAISKUUDESTA."

Vaikka olisi oppinutkin ruotsia edes jollain lailla koulussa, unohtuu se parissa vuodessa, koska ruotsi on turha kieli Suomessa.

"Ei suinkaan vaan välinpitämättömyydestä, sillä ruotsi on turha kieli."

Kalla det vad du vill. Undanflykter råder det ingen brist på. Slutresultatet blir dock det att andra kan och du inte. Du har säkert märkt, vem som blir lämnad på stranden i än det ena och än det andra? Latmaskar är inte så populära.

• Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

Jos ei kuudessa vuodessa opi ruotsia yhtään, niin ei yleensä opi mitään muutakaan.

• Peppu-Reino kirjoitti:

"Ei suinkaan vaan välinpitämättömyydestä, sillä ruotsi on turha kieli."

Kalla det vad du vill. Undanflykter råder det ingen brist på. Slutresultatet blir dock det att andra kan och du inte. Du har säkert märkt, vem som blir lämnad på stranden i än det ena och än det andra? Latmaskar är inte så populära.

Tack.

Ja vill….

Ja kutsun sitä turhaksi kieleksi.
        JA turhahan se onkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ei kuudessa vuodessa opi ruotsia yhtään, niin ei yleensä opi mitään muutakaan.

Jos ei, niin ei.

Loogista, eikö?

Yhtä loogista on, että vaikka oppisi, niin turha kieli unohtuu.

• Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

Jos ei, niin ei.

Loogista, eikö?

Eli kaikki koulussa opitut kielet siis unohtuvat ja asialleko ei henkilön itse tarvitse tehdä yhtikäs mitään ?!

Minä luin koulussa 4 vierasta kieltä, ja yhtä lukuunottamatta osaan kaikkia varsin hyvin edelleen, kahta sujuvasti ja yhtä hieman huonommin. Olen huolehtinut kielitaitoni säilymisestä. Myös työssäni olen tarvinnut kahta osaamistani kielistä.

Kielet ovat hukkaan heitettyä opiskelua vain siinä tapauksessa, että kielitaidon säilyttämiseksi ei tee itse mitään, vaan syyttää muita ja valittaa jatkuvasti kielitaidon puutteesta! Vastuu on jokaisella itsellään!

• Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

Tack.

Ja vill….

Ja kutsun sitä turhaksi kieleksi.
        JA turhahan se onkin.

Ei ruotsi muutu turhaksi vaikka jankutat monilla palstoilla. Voi sua.

• räkäpää kirjoitti:

Jos ei, niin ei.

Loogista, eikö?

Du anser följaktligen att finskan är ett onödigt språk? Mycket mera än 6 år har gått åt med de studierna men p.g.a. att finskan för dig ter sig onödig, har du glömt hur den skrivs?

• Anonyymi kirjoitti:

Eli kaikki koulussa opitut kielet siis unohtuvat ja asialleko ei henkilön itse tarvitse tehdä yhtikäs mitään ?!

Minä luin koulussa 4 vierasta kieltä, ja yhtä lukuunottamatta osaan kaikkia varsin hyvin edelleen, kahta sujuvasti ja yhtä hieman huonommin. Olen huolehtinut kielitaitoni säilymisestä. Myös työssäni olen tarvinnut kahta osaamistani kielistä.

Kielet ovat hukkaan heitettyä opiskelua vain siinä tapauksessa, että kielitaidon säilyttämiseksi ei tee itse mitään, vaan syyttää muita ja valittaa jatkuvasti kielitaidon puutteesta! Vastuu on jokaisella itsellään!

"Eli kaikki koulussa opitut kielet siis unohtuvat ja asialleko ei henkilön itse tarvitse tehdä yhtikäs mitään ?!"

Eli et siis ymmärrä syys-seuraus -suhteista mitään?

"Olen huolehtinut kielitaitoni säilymisestä."

Onneksi olkoon.
        90% väestöstä ei vaan huolehdi ruotsin kielen taidostaan, koska eivät tarvitse sitä missään.

"Kielet ovat hukkaan heitettyä opiskelua vain siinä tapauksessa, että kielitaidon säilyttämiseksi ei tee itse mitään, vaan syyttää muita ja valittaa jatkuvasti kielitaidon puutteesta! Vastuu on jokaisella itsellään!"

Yhtä lailla moni haluaisi kantaa vastuun kielitaidostaan, kun kyseessä on kielien valinta..
        Nykyinen laki ei salli ihmisen valita kieliä, koska ruotsi pakottaa opiskelemeen tylsää ja turhaa kieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ruotsi muutu turhaksi vaikka jankutat monilla palstoilla. Voi sua.

Ei muutukaan.

Se on sitä minun mielipiteistäni riippumatta.

• Anonyymi

Det stämmer inte att man på fastlandet hela tiden hör finska, finns många byar på landsorten där man endast hör finska på "stadsresorna ".

• Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

Ei muutukaan.

Se on sitä minun mielipiteistäni riippumatta.

Alkaa olemaan epätoivoista paasaamisesi.

• Anonyymi kirjoitti:

Alkaa olemaan epätoivoista paasaamisesi.

sinulla sitten loppuu kunto?

Vai mistä tämä epätoivo kumpuaa?

• Anonyymi

Har hon det fortfarande som sin livsuppgift att skälla på finlandssvenskarna ?
        Det varit så tyst om henne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Har hon det fortfarande som sin livsuppgift att skälla på finlandssvenskarna ?
        Det varit så tyst om henne.

Är hon en räkäpää o?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Är hon en räkäpää o?

Kvinnlig version.

• Anonyymi kirjoitti:

Kvinnlig version.

Monologi on liian pitkä hankkenin älyköille kuunnella yhteen pötköön.

Mutta toivo ei ole menetetty, onhan siellä sadun lukua välissä :-)

• Anonyymi

Menin 6:sen kouluruotsilla 1991 Paraisille duuniin, jumankauta mua häiritsi se, että sikäläisessä murteessa heitettiin suomea sekaan, vaikka itte olisin tiennyt ruåttin sanan... luulin, että kaikki osaa suomea... ei alkuunkaan. Nyt voi olla toisin, mutta silloin vanhempi väki puhui vain tuota kolmatta kotimaista ja pakkohan sitä oli alkaa vääntämään. Ruottin reissuilla oli pakko ohjelmoida ittensä sikäläiselle, etten kuullostanut boundelle, pargassvenskassa on noin kolmannes sanoista sellaisia, että oikeet ruottalaiset on kujalla niiden kanssa.

• Anonyymi

När man besöker Sverige då ska man lämna dialekter och finlandismer hemma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

När man besöker Sverige då ska man lämna dialekter och finlandismer hemma.

Men roligare är det med dialekten.

• Anonyymi

Ja ha hvarit på shou på båulaget.

• Anonyymi

Olen ollut Partekilla töissä. Foneettisesti oikaistu, gammalpargas on mutkikkaampaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      220
      1496
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1296
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      18
      1200
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1177
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      968
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      930
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      905
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      880
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      851
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      813
    Aihe