Olen jo monta vuotta pitänyt mahdollisena että minulla on ADD. Perehdyin aiheeseen työni kautta, ajattelin aluksi että minullahan oli tuo ihan selvästi lapsena ja nyt olen parantunut, kunnes tietenkin luin ettei tästä parannuta. Sen jälkeen olen joko miettinyt että minulla mahdolllisesti on hyvin lievä ADD, tai vaihtoehtoisesti olen luulosairas ja/tai sairastan jotain muuta mahdollista häiriötä. Tai sitten olen aivan terve ja nämä ovat elämään kuuluvia normaalia pulmia?
Elämä tuntuu olleen yhtä taistelua ja takkua, vaikka sitten mitään ei juurikaan ole tapahtunut vaan jumitan ja jumitan pääsemättä oikein minnekään. Tein ison elämänmuutoksen (vaihtui kumppani, muutin 400km täysin outoon kaupunkiin, luovuin vanhoista harrastuksista, työstä ja ihan kaikesta) ja ajattelin sen tuottavan jotain tyydytystä sisäiseen tyhjyyteen mutta olo vain paheni. Tuntuu etten ole saanut elämässä aikaan oikein mitään, ja minusta olisi enempään. En vain saa mitään päätöksiä tehtyä enkä aloitettua asioita. Ja todellakin olen aina ollut tällainen , jo ennen kouluikää.
Minulla on aina ollut sellainen tunne, että aika menee liian nopeasti enkä ehdi ajatella tarpeeksi asioita. Tuntuu että kaikki kehitysvaiheeni tulevat jotenkin jälkijunassa. Olin myöhään herännyt teini, ja nyt kun olen 30 ja pitäisi alkaa olla aikuinen, enkä ole..
Serkuistani sekä isän että äidin puolelta useammalla on adhd/add. Kuitenkaan en kyllä ainakaan huomaa että vanhemmillani olisi (molempien vanhempien sisaruksilla on).
Nyt mietin tutkimuksiin hakeutumista, olisi hyvä mahdollisuus työterveyden kautta. Ja kyllä nykyinen tulotaso sallisi vaikka maksamaankin muutaman tutkimuskerran. Mietin vain kannattaako? Jos minulla jotain olisi, en varmaan lääkitystä tarvitsisi, saisi tai haluaisi, koska selviydyn arjesta kai aika hyvin kuitenkin. Arki on ok, mutta elämä kokonaisuutena ei pitkällä aikavälillä. Olen oppinut selviytymään asioista, vaikka kaikki tuntuu olevan hankalempaa kuin muille. Nyt minulla olisi haaveena opiskella omaa alaani eteenpäin, mutta en tiedä mitä, mihin suuntaan enkä osaa valita, olen miettinyt nyt jotain 5 vuotta tätäkin ja alkaisi olla vähän pakko tehdä jotain tai jään nykyiseen epätyydyttävään ja huonopalkkaiseen työhön. Ja kykyjä minulla kuulemma olisi enempään. Koulut oilvat niin tuskallisia että pelottaa jo nyt. Haluan opiskella, aihe kiinnostaa ja motivaatiota on, mutta ajatus vaikka vuodenkin koulutuksesta tuntuu vaativan aivan liikaa pitkäjänteisyyttä ja varmuutta siitä mitä haluan.
Olisikohan diagnoosista mitään käytännön hyötyä jos pääsisin vielä opintoihin kiinni? Tietenkin itseäni kiinnostaisi tietää vain tiedonkin vuoksi, mutta mitä minä diagnoosilla teen jos se ei vaikuta mihinkään mitään. Tuntuu myöskin aika vaikelta kohdata näitä asioita, joten kynnys tutkimuksiin hakeutumisesta on melko iso...
Lyhyesti oireita/piirteitä joita tiedän varmasti minulla olevan:
- unohtelu, sekä lapsena että aikuisena. Tavarat vain katoavat, kämppä ja auto on kuin kaatopaikka vaikka siivoan ja siivoan. Kämpän siistinä pito vaatii sen ettei minulla ole mitään harrastuksia tai elämää
- vaikeus tehdä valintoja, tämäkin sekä lapsena että aikuisena
- vaikeus hallita aikaa, lapsena ja aikuisena. En huomaa ajankulkua, luulen tekeväni enemmän asioita tietyssä asioissakun on mahdollista
- on/off asenne asioihin, joko kiinnostaa tai ei yhtään. Vaikeus tehdä epäkiinnostavia asioita ja keskittyä niihin. Töissä jos yritän tehdä jotain tylsää rutiinihommaa huomaankin yhtäkkiä osallistuneeni viereiseen pöytäkeskusteluun enkä edes tiedä miten niin kävi. Asioihin jotka kiinnostavat minua voin uppoutua aivan täysin vuosiksi ja osata niistä kaiken, vitsailen usein olevani vähän autisti
- aloitekyvyttömyys/syöksyminen asioihin ilman suunnittelua. Jälleen jokotai ja siinä välillä ei yhtään mitään. Yleensä kuitenkin jumitan. Ennen älypuhelimia saatoin vain istua sohvalla tekemättä mitään 2h ja miettiä että pitäisi lähteä *lisää tähän paikka*. Nyt kun on kaikki älylaitteet juutun selaamaan niitä.
- Lapsena olin ihan tolkuttoman pihalla maailmasta, nykyään olen aika paljon terävempi. Äiti vei minut lapsena neuvolaan hitauden vuoksi, saatoin siis syödä ruokaa 4h ja lusikka jäi jatkuvasti puoliväliin matkaa ja jäin tuijottelemaan seiniä. Eipä siihen aikaan 30v sitten neuvolassa otettu vakavasti
- Tunteiden ailahtelu. Lapsena sain jäätäviä raivareita mitä säikähdin siis itsekin koska menetin täysin itsehillintäni. Teini-ikä oli tokikin erityisen hankala, olin masentunut ja ajoittain itsetuhoinen, mutta pääsin siitä ihan omin avuin yli. Nykyään patoan tunteita enkä näytä niitä, mutta tunne-elämäni ei kyllä ole todellisuudessa rauhoittunut
- Minulla on diagnosoitu lukihäiriö ja mahdollisesti hahmottamisongelmia ( maininta, ei diagnoosia). Tämä on tosi hassua koska olen ollut kielellisesti todella lahjakas, kirjoitin äidinkielestä L yo kokeissa. Kirjoitusvirheitä kyllä tulee (sori). Usein ilmeisesti liittyy ADHD
Olisiko tutkimuksista mitään hyötyä?
6
86
Vastaukset
- Anonyymi
Mene ihmeessä tutkimukseen siitä epäilyksesi aiheesta. Saisit edes siitä mielenrauhan.
- Anonyymi
Jatkoa listaan:
-ajoittainen masentuneisuus, en tosin tiedä olenko edes masentunut vai en. Minulle tulee aivan järjettömiä väsymysjaksoja, mikään ei kiinnosta ja kaikki vaatii liikaa vaivaa.
-yritän olla todella järjestelmällinen ja se vaatii minulta suhteettomasti huomiota ja silti asiat leveävät käsiin. Siivoaminen ja järjestely on hyvä esimerkki, en saa siistin näköistä ikinä koska en osaa järjestellä yhtä hyvin kuin muut
-sosiaalinen kömpelyys. Osaan olla todella hyvä ihmisten kanssa ja osaan solmia luottamussuhteen ihmisiin. Silti kun en erikseen keskity olen kamala möläyttelijä enkä osaa käyttäytyä ns sääntöjen mukaan. Kun teen asiakastyötä ja keskityn siihen ongelmaa ei ole, kun rentoudun...
-olin todella koulukiusattu oman sosiaalisen typeryyden vuoksi
Asioita jotka eivät tue adhd/add:
- arki on hallinnassa, yleensä maksan laskut ajallaan ja olen tehnyt tietoisen päätöksen etten ota mitään velkaa koska menettäisin hallinnan taloudesta. Ruokaa e pahemmin tee koska olen laiska. Siistimpiäkin asuntoja on mutta saan tämän siivottua ja hallintaan säännöllisesti
- olen opiskellut amk ja ollut siitä asti vakityössä. Suoriudun työstä sosalalla hyvin ja olen molemmilla työnantajilla saanut henkilökohtaista tunnustusta työstäni.
- olen ollut samoissa työpaikoissa pitkään, mknulla on vain pitkiä ihmissuhteita eikä adhd tyypillistä pätkämäisyyttä ja vaihteluhakuisuutta
-harkitsen päätöksiä pitkään- Anonyymi
Vaikuttaa, että tarkkailet aivan liikaa itseäsi. Käy tutkimuksissa, niin saat selvyyden kysymyksiisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa, että tarkkailet aivan liikaa itseäsi. Käy tutkimuksissa, niin saat selvyyden kysymyksiisi.
En tarkkaillut ennenkun tähän törmäsin. Olen kyllä kokenut että kaikki on vaikeaa, nyt aloin jäsentelemään asiaa. Olen aika analyyttinen luonne..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tarkkaillut ennenkun tähän törmäsin. Olen kyllä kokenut että kaikki on vaikeaa, nyt aloin jäsentelemään asiaa. Olen aika analyyttinen luonne..
Sinulla on elämisen perusasiat melkoisen hyvässä kunnossa ja olet osannut järjestellä niitä parhaan kykysi kukaan, Älä ole niin vaativa itseäsi kohtaan.
- Anonyymi
Älä mieti adhd, on sairauksia puutoksia jotka on lääkärille utopiaa. Tosi paljon on puutostiloja Hb ferritiini, B12 , D puutokset joita ei tiedosteta ja ovat monien oireiden aiheuttajat. Ja hoitona masennuslääkkeet vasteettomina. perehdyppä aiheisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818