Olisiko tutkimuksista mitään hyötyä?

Anonyymi

Olen jo monta vuotta pitänyt mahdollisena että minulla on ADD. Perehdyin aiheeseen työni kautta, ajattelin aluksi että minullahan oli tuo ihan selvästi lapsena ja nyt olen parantunut, kunnes tietenkin luin ettei tästä parannuta. Sen jälkeen olen joko miettinyt että minulla mahdolllisesti on hyvin lievä ADD, tai vaihtoehtoisesti olen luulosairas ja/tai sairastan jotain muuta mahdollista häiriötä. Tai sitten olen aivan terve ja nämä ovat elämään kuuluvia normaalia pulmia?

Elämä tuntuu olleen yhtä taistelua ja takkua, vaikka sitten mitään ei juurikaan ole tapahtunut vaan jumitan ja jumitan pääsemättä oikein minnekään. Tein ison elämänmuutoksen (vaihtui kumppani, muutin 400km täysin outoon kaupunkiin, luovuin vanhoista harrastuksista, työstä ja ihan kaikesta) ja ajattelin sen tuottavan jotain tyydytystä sisäiseen tyhjyyteen mutta olo vain paheni. Tuntuu etten ole saanut elämässä aikaan oikein mitään, ja minusta olisi enempään. En vain saa mitään päätöksiä tehtyä enkä aloitettua asioita. Ja todellakin olen aina ollut tällainen , jo ennen kouluikää.

Minulla on aina ollut sellainen tunne, että aika menee liian nopeasti enkä ehdi ajatella tarpeeksi asioita. Tuntuu että kaikki kehitysvaiheeni tulevat jotenkin jälkijunassa. Olin myöhään herännyt teini, ja nyt kun olen 30 ja pitäisi alkaa olla aikuinen, enkä ole..

Serkuistani sekä isän että äidin puolelta useammalla on adhd/add. Kuitenkaan en kyllä ainakaan huomaa että vanhemmillani olisi (molempien vanhempien sisaruksilla on).

Nyt mietin tutkimuksiin hakeutumista, olisi hyvä mahdollisuus työterveyden kautta. Ja kyllä nykyinen tulotaso sallisi vaikka maksamaankin muutaman tutkimuskerran. Mietin vain kannattaako? Jos minulla jotain olisi, en varmaan lääkitystä tarvitsisi, saisi tai haluaisi, koska selviydyn arjesta kai aika hyvin kuitenkin. Arki on ok, mutta elämä kokonaisuutena ei pitkällä aikavälillä. Olen oppinut selviytymään asioista, vaikka kaikki tuntuu olevan hankalempaa kuin muille. Nyt minulla olisi haaveena opiskella omaa alaani eteenpäin, mutta en tiedä mitä, mihin suuntaan enkä osaa valita, olen miettinyt nyt jotain 5 vuotta tätäkin ja alkaisi olla vähän pakko tehdä jotain tai jään nykyiseen epätyydyttävään ja huonopalkkaiseen työhön. Ja kykyjä minulla kuulemma olisi enempään. Koulut oilvat niin tuskallisia että pelottaa jo nyt. Haluan opiskella, aihe kiinnostaa ja motivaatiota on, mutta ajatus vaikka vuodenkin koulutuksesta tuntuu vaativan aivan liikaa pitkäjänteisyyttä ja varmuutta siitä mitä haluan.

Olisikohan diagnoosista mitään käytännön hyötyä jos pääsisin vielä opintoihin kiinni? Tietenkin itseäni kiinnostaisi tietää vain tiedonkin vuoksi, mutta mitä minä diagnoosilla teen jos se ei vaikuta mihinkään mitään. Tuntuu myöskin aika vaikelta kohdata näitä asioita, joten kynnys tutkimuksiin hakeutumisesta on melko iso...

Lyhyesti oireita/piirteitä joita tiedän varmasti minulla olevan:

- unohtelu, sekä lapsena että aikuisena. Tavarat vain katoavat, kämppä ja auto on kuin kaatopaikka vaikka siivoan ja siivoan. Kämpän siistinä pito vaatii sen ettei minulla ole mitään harrastuksia tai elämää
- vaikeus tehdä valintoja, tämäkin sekä lapsena että aikuisena
- vaikeus hallita aikaa, lapsena ja aikuisena. En huomaa ajankulkua, luulen tekeväni enemmän asioita tietyssä asioissakun on mahdollista
- on/off asenne asioihin, joko kiinnostaa tai ei yhtään. Vaikeus tehdä epäkiinnostavia asioita ja keskittyä niihin. Töissä jos yritän tehdä jotain tylsää rutiinihommaa huomaankin yhtäkkiä osallistuneeni viereiseen pöytäkeskusteluun enkä edes tiedä miten niin kävi. Asioihin jotka kiinnostavat minua voin uppoutua aivan täysin vuosiksi ja osata niistä kaiken, vitsailen usein olevani vähän autisti
- aloitekyvyttömyys/syöksyminen asioihin ilman suunnittelua. Jälleen jokotai ja siinä välillä ei yhtään mitään. Yleensä kuitenkin jumitan. Ennen älypuhelimia saatoin vain istua sohvalla tekemättä mitään 2h ja miettiä että pitäisi lähteä *lisää tähän paikka*. Nyt kun on kaikki älylaitteet juutun selaamaan niitä.
- Lapsena olin ihan tolkuttoman pihalla maailmasta, nykyään olen aika paljon terävempi. Äiti vei minut lapsena neuvolaan hitauden vuoksi, saatoin siis syödä ruokaa 4h ja lusikka jäi jatkuvasti puoliväliin matkaa ja jäin tuijottelemaan seiniä. Eipä siihen aikaan 30v sitten neuvolassa otettu vakavasti
- Tunteiden ailahtelu. Lapsena sain jäätäviä raivareita mitä säikähdin siis itsekin koska menetin täysin itsehillintäni. Teini-ikä oli tokikin erityisen hankala, olin masentunut ja ajoittain itsetuhoinen, mutta pääsin siitä ihan omin avuin yli. Nykyään patoan tunteita enkä näytä niitä, mutta tunne-elämäni ei kyllä ole todellisuudessa rauhoittunut
- Minulla on diagnosoitu lukihäiriö ja mahdollisesti hahmottamisongelmia ( maininta, ei diagnoosia). Tämä on tosi hassua koska olen ollut kielellisesti todella lahjakas, kirjoitin äidinkielestä L yo kokeissa. Kirjoitusvirheitä kyllä tulee (sori). Usein ilmeisesti liittyy ADHD

6

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mene ihmeessä tutkimukseen siitä epäilyksesi aiheesta. Saisit edes siitä mielenrauhan.

    • Anonyymi

      Jatkoa listaan:
      -ajoittainen masentuneisuus, en tosin tiedä olenko edes masentunut vai en. Minulle tulee aivan järjettömiä väsymysjaksoja, mikään ei kiinnosta ja kaikki vaatii liikaa vaivaa.
      -yritän olla todella järjestelmällinen ja se vaatii minulta suhteettomasti huomiota ja silti asiat leveävät käsiin. Siivoaminen ja järjestely on hyvä esimerkki, en saa siistin näköistä ikinä koska en osaa järjestellä yhtä hyvin kuin muut
      -sosiaalinen kömpelyys. Osaan olla todella hyvä ihmisten kanssa ja osaan solmia luottamussuhteen ihmisiin. Silti kun en erikseen keskity olen kamala möläyttelijä enkä osaa käyttäytyä ns sääntöjen mukaan. Kun teen asiakastyötä ja keskityn siihen ongelmaa ei ole, kun rentoudun...
      -olin todella koulukiusattu oman sosiaalisen typeryyden vuoksi

      Asioita jotka eivät tue adhd/add:
      - arki on hallinnassa, yleensä maksan laskut ajallaan ja olen tehnyt tietoisen päätöksen etten ota mitään velkaa koska menettäisin hallinnan taloudesta. Ruokaa e pahemmin tee koska olen laiska. Siistimpiäkin asuntoja on mutta saan tämän siivottua ja hallintaan säännöllisesti
      - olen opiskellut amk ja ollut siitä asti vakityössä. Suoriudun työstä sosalalla hyvin ja olen molemmilla työnantajilla saanut henkilökohtaista tunnustusta työstäni.
      - olen ollut samoissa työpaikoissa pitkään, mknulla on vain pitkiä ihmissuhteita eikä adhd tyypillistä pätkämäisyyttä ja vaihteluhakuisuutta
      -harkitsen päätöksiä pitkään

      • Anonyymi

        Vaikuttaa, että tarkkailet aivan liikaa itseäsi. Käy tutkimuksissa, niin saat selvyyden kysymyksiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa, että tarkkailet aivan liikaa itseäsi. Käy tutkimuksissa, niin saat selvyyden kysymyksiisi.

        En tarkkaillut ennenkun tähän törmäsin. Olen kyllä kokenut että kaikki on vaikeaa, nyt aloin jäsentelemään asiaa. Olen aika analyyttinen luonne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkkaillut ennenkun tähän törmäsin. Olen kyllä kokenut että kaikki on vaikeaa, nyt aloin jäsentelemään asiaa. Olen aika analyyttinen luonne..

        Sinulla on elämisen perusasiat melkoisen hyvässä kunnossa ja olet osannut järjestellä niitä parhaan kykysi kukaan, Älä ole niin vaativa itseäsi kohtaan.


    • Anonyymi

      Älä mieti adhd, on sairauksia puutoksia jotka on lääkärille utopiaa. Tosi paljon on puutostiloja Hb ferritiini, B12 , D puutokset joita ei tiedosteta ja ovat monien oireiden aiheuttajat. Ja hoitona masennuslääkkeet vasteettomina. perehdyppä aiheisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe