Lestadiolaisuuden alkulähteet

Anonyymi

Lukijaisuus eli lukijat, ruotsiksi läsare, on Ruotsin Norrlandissa noin vuonna 1740 alkunsa saanut kirkon sisällä toiminut herätysliike. Liike sulautui 1800-luvulla osin lestadiolaisuuteen.

Myös roseniolaisuus on peräisin lukijaisuudesta. Liikkeen juuret ovat Saksasta tulleessa pietismissä ja herrnhutilaisuudessa. Lukijaisuus vaikutti Ruotsissa vuosina 1750–1900. 1850-luvulla lukijaisuus oli yleinen nimitys kaikille kansanherätyksille.

Liikkeen historiaa

Saksan kirkon sisällä syntyneet herätysliikkeet säteilivät vaikutustaan Ruotsiin. 1740-luvulla herrnhutilaisuus koki voimakkaan leviämisen Ruotsissa. Liike levisi Norlantiin vuonna 1770 aina Norrbottenin rannikolle, Uumajaan, Piitimeen ja Tornioon saakka. Tiettävästi ensimmäisen kerran tästä uskonnollisesta liikehdinnästä käytti nimitystä lukijaisuus lehtori Anders Knös vuonna 1761.

Nimitys lukijaisuus tulee siitä, että he ajattelivat tavallisellakin ihmisellä olevan oikeus tutkia Raamattua ja muita uskonnollisia kirjoja ilman papin koulutusta.

Papit eivät tästä pitäneet, vaan yrittivät estää liikkeen leviämisen. Liike oli maallikkojohtoinen, mutta myös kirkossa viroissa toimivia lukijaisia oli, esimerkiksi kappalainen Mårten Thunberg 1760-luvulla, pastori Pehr Erik Bylund ja Pehr Brandell 1800-luvulla. Myös maallikot toimivat lukijaisuudessa, esimerkiksi talonpojat Olof Palmgren 1800-luvun alussa ja Per Ersson ja Johan Riström 1840-luvulla.

Lukijaisuus hajaantui separaation aikakautena 1820-luvulla erimielisyyksien takia, ja hektisen ekspansion kausi päättyi 1830-luvulla.

1800-luvun alussa Ruotsissa vaikutti viisi lukijaisuuden suuntaa: vanhalukijaisuus, herrnhutilainen lukijaisuus, uuslukijaisuus, ylievankelinen lukijaisuus sekä roseniolainen uuslukijaisuus.

Pääsuuntaa eli vanhalukijaisuutta pidettiin lainomaisena sekä uskollisena kirkolle, papeille ja jumalanpalveluselämälle. Uuslukijaisuutta pidettiin evankelisena. Se jakautui maantieteellisesti Norrbottenin ja Västerbottenin alueella vaikuttaneisiin ryhmiin.

Erityisesti Västerbottenissa uuslukijaiset olivat kriittisiä kirkkoa kohtaan, mutta tavallisesti kuitenkin sille uskollisia. Norrbottenissa uuslukijaiset olivat usein separatisteja. Norrlandin lukijaisuus sai nimensä vaikutusalueensa mukaan.

52

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lars Levi Laestadiuksen äiti kuului vanhalukijaisuuteen, kun taas Laestadius itse löysi elävän uskon uuslukijaisiin kuuluneelta Lapin Marialta Åselessa vuonna 1844.

      Laestadius tunsi jo opiskeluaikanaan heihin "salaista vetoa" ja puolusti heitä. Laestadius huomasi että saamelaiset lukijaiset "osoittivat suurempaa uutteruutta kristinoppiin kuin ruotsalainen väki yleensä".

      Lapin Maria tuli "elävään uskoon" Pehr Brandellin välityksellä. Aiemmin Laestadius tutustui uuslukijalaisuuteen Pehr Brandellin ystävän, pastori Pehr Bylundin välityksellä.

      Liikkeestä ei ole jäänyt paljoakaan tietoa jälkipolville, koska lukijaisten piti toimia mahdollisimman huomaamattomasti Ruotsin lain kieltäessä seurojen pitämisen. Saarnaajat eivät myöskään kirjoittaneet saarnojaan muistiin.

    • Anonyymi

      Ruotsin kirkon herätysliike

      Kuten muutkin herätysliikkeet, lukijaisuus oli vastatoimi kirkon puhdasoppisuudelle ja tapakristillisyydelle.

      Ruotsin kirkossa vaikutti tuolloin puhdasoppisuus eli niin sanottu luterilainen ortodoksia. Puhdasoppiset papit eivät suvainneet poikkeavia opin- ja uskonkäsityksiä. Jännitteitä aiheuttivat erilaiset käsitykset lain ja evankeliumin suhteesta.

      Lutherin postillojen tulkinnoista oli myös erilaisia näkemyksiä. Ruotsin kirkko ei jäänyt toimettomana katsomaan tämän herätysliikkeen leviämistä, vaan papisto sai hallitusvallan säätämään pietistiset seurat kieltävän lain eli konventikkeliplakaatin.

      Konventikkeliplakaatti ei kuitenkaan pystynyt estämään liikkeen leviämistä. Kotihartaudet ja maallikkopuhujat veivät liikkeen sanomaa eteenpäin yhä laajemmalle. Kotiseurat olivat liikkeen keskeinen tuntomerkki. Heitä ilmiannettiin luvattomasta seurojen pidosta viranomaisille.

      Ruotsin hallitus joutui käsittelemään lukijaisuuden aiheuttamia konflikteja etenkin vuosina 1810–1850. Tuolloin osa lukijaisryhmistä ajautui täyteen eroon kirkosta.

      Osassa lukijaisryhmistä alettiin valita omia sielunhoitajia ja sakramenttien toimittajia. Erimielisyyksiä kirkon kanssa syntyi
      - uudesta kastekaavasta,
      - katekismuksesta,
      - kirkon käsikirjasta
      - sekä virsikirjasta.

      Vuonna 1823 lukijaisuudesta käytiin huomiota herättänyt valtiopäiväkeskustelu.

      Lukijaisuus levisi, kun kansa ei saanut kirkosta kaipaamaansa hengellistä ravintoa. Esimerkiksi Noran seurakunnan kirkko, johon mahtui noin 2 000 ihmistä, tuli ääriään myöten täyteen kaukaakin vaeltaneista ihmisistä, kun lukijaispappi Brandell saarnasi. Lukijaisuus levisi vaeltavien lappalaisten mukana.

    • Anonyymi

      Elämä ja elintavat

      Kristillisyys näkyi lukijaisten elämässä. Heillä oli vakavat elintavat, ja he vieroksuivat maallista elämäntapaa poiketen näin ympäristöstään.

      Esimerkiksi alkoholi, kortinpeluu ja tanssit nähtiin syntinä. Seuroja pidettiin kodeissa, ja niissä puhui maallikko tai liikkeen pappi. Seuroissa saarnattiin parannuksen teosta ja syntien anteeksiantamisesta. Lukijaisilla oli käytössä taivaan valtakunnan avaimet ja hengellinen pappeus.

      Lukijaiset opettivat ihmisen tulevan synnintuntoon lain kautta. Lukijaisuudessa arvostettiin Raamattua ja sitä luettiin kotihartauksissa. Myös erilaiset hartauskirjat ja postillat kuuluivat lukemistoon. Kotihartaudet olivat keskeinen tuntomerkki ja kotihartauksia ilmiannettiin viranomaisille.[22] Hartauskokouksia kutsuttiin konventikkeleiksi ja kylärukouksiksi. Lukijaisten keskuudessa esiintyi myös liikutuksia.

      Lukijaisia pidettiin hengellisesti ylpeinä. Lars Levi Laestadiuksen mukaan lukijaisuus oli pilkkanimi, ja he olivat halveksittuja etenkin kirkon taholta.

      Rovasti Isac Grape nuoremman (1779–1855) kirjoitus Skellefteåsta kertoo hyvin silloin vallinneesta jännitteestä: ”Eräät seurakuntalaiset täällä kuvittelevat olevansa päteviä oitis tutkimaan ja tuomitsemaan kaikkea oppia maailmassa sekä tekemään jokaisen uskontunnustuksesta eron, onko hän oikea kristitty vai eikö - -. He pitävät oikeutenaan tutkia toisten uskoa. Lisäksi he ovat yleensä sitä mieltä, että hyväksi tunnetut papit, korjatut katekismukset ja hengelliset kirjat, lukuun ottamatta Lutheria, ovat vielä lujasti pimeydessä.”

      Lukijaiset olivat myös ahkeria puhuttelemaan muita ihmisiä. He saattoivat kysyä ihmisiltä näiden sieluntilaa ja sitä, että ovatko nämä uudestisyntyneet.

      He saattoivat puhutella ihmisiä ennen ja jälkeen jumalanpalveluksen. Tämä ärsytti joitakin ihmisiä, ja Ruotsin Ylitorniolla tuomari joutui nuhtelemaan muita luterilaisia siitä, että nämä olivat pahoinpidelleet lukijaisia. Esimerkiksi seurakunnan kirkkoherra oli lyönyt häntä puhutellutta renkiä. Kruununvouti Hackzellin mukaan joukossa oli myös monia, jotka "lausuvat ajatuksensa uskonnollisista aiheista ainoastaan silloin, kun joku herättää kysymyksen sellaisesta, mutta eivät ensinkään millään sopimattomalla ja poistyöntävällä tavalla."

      Kirkkoherra Nils Johan Eklund kuvaa saamelaisia lukijaisia näin: "Varmin osoitus kristillisyyden syvästä vaikutuksesta heihin oli se, että he itse olivat voittaneet heidän heimoaan kaikkialla hallinneen juoppouden paheen, niin että he kaikki elivät niin kuin kristityn tuleekin".

      Myös Petrus Laestadius kirjoittaa Sirkan saamelaiskylässä tapahtuneesta muutoksesta: "Nyt sirkkalaiset ovat mitä uskonnollisinta väkeä, hiljaisia ja järjestykseen taipuvaisia saamelaisia".

    • Anonyymi

      Omena ei siis ole kauaksi puusta pudonnut, mitä tulee lestadiolaisiin, ihan samat emmeet, kaikkitietävyys ja toisten kristittyjen tuomitseminen, ovat olleet kiinteä osa lukijaisuutta. 😉 Tapa on siirtynyt suoraan lestadiolaisuuteen.

    • Anonyymi

      "Lukijaisilla oli käytössä taivaan valtakunnan avaimet ja hengellinen pappeus."

      Mitä tarkoitat taivaan valtakunnan avaimilla? Lestadiolaistyyppistä maallikkosynninpäästöä vai luterilaisen tunnustuksen mukaista pastorin virassa tapahtuvaa sanan julistamista ja sakramenttien toimittamista?

      Mistä olet kopionut tämän tekstin? Lähde?

      • Anonyymi

        Otteet on Wikipediasta.

        Pyhän Hengen (Jumalan) rinnastaminen lakihenkiseen liikehdintään on Jumalan pilkkaamista.


    • Anonyymi

      Eli lyhyesti kirkko on aina ollut Vastaan kaikkea Pyhän Hengen toimintaa!

      muuta sanottavaa siitä ei juuri ole.

      • Anonyymi

        Miksi pilkkaat Jumalaa? Ikäänkuin tällainen lakihenkinen Jeesuksen lunastustyötä ja Jumalan armoa armoa pilkkaava liikehdintä olisi Jumalasta lähtevää. Lihallisuutta tuollainen lakihenkisyys on, mitä lukijaisuus ja lestadiolaisuus edustavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pilkkaat Jumalaa? Ikäänkuin tällainen lakihenkinen Jeesuksen lunastustyötä ja Jumalan armoa armoa pilkkaava liikehdintä olisi Jumalasta lähtevää. Lihallisuutta tuollainen lakihenkisyys on, mitä lukijaisuus ja lestadiolaisuus edustavat.

        Jos et tuon enempää ymmärrä aiheesta olisi kultaomenia olla ainakin hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et tuon enempää ymmärrä aiheesta olisi kultaomenia olla ainakin hiljaa.

        Tuon enempää. Kuuleppa sinä hengellisesti sokea ihminen, kun tuon on Kristuksen sanan kautta ymmärtänyt, että lestradiolaisuudella ei ole yhdenkään syntisen ylitse mitään valtaa, niin hän kiittää tästä lahjasta Jumalaa Jeesuksen Kristuksen nimessä.


    • Anonyymi

      Oliko Raattamaan kuolemaan asti eli ennen 1900-1902 suurta hajaannusta, kaikilla siihen Lestadiolaiseten pääjoukkoon kuuluneilla mahdollisuus taivaspaikkaan, eli sen "seurankunnan elävän uskon" kautta saada ja uskoa kaikki synnit anteeksi.

      Oliko silloin Lestadiolainen sellainen, että missään muualla se ei ollut mahdollista?

      Entä tuon edellä mainitun suuren hajaannuksen jälkeen, oliko tuo mahdollisuus vain yhdessä hajaannuksessa syntyneistä ryhmistä?

      Kun hajaannuksessa syntyneet ryhmät ovat edelleen muodostaneet uusissa hajaannuksissaan ainakin runsaan sadan vuoden aikana kymmenkunta uutta ryhmää, joissa muutamaa lukuun ottamatta ollaan, tai ainakin vakuutellaan oltavan, täydessä varmuudessa siitä, että vain he siinä ryhmässä voivat antaa katuvaiselle syntiselle synnit anteeksi, onko nyt olemassa joku ryhmä, minkä ulkopuolinen voisi hyvällä tahdollakaan uskoa olevan yksin oikeassa oleva "eläväuskoinen" ryhmä?

    • Anonyymi

      Raattamaa kuoli v. 1899 Lestadiolaisuudella ei ole valtaa yhdenkään ihmisen tuonpuoleisesta elämästä päättämiseen, joten älkää hulluja netissä kyselkö!

      • Anonyymi

        Kai sitä kysyä saa. Jos joku vaikka vastaisi. No olihan tuo kannanottosi eräänlainen vastaus.

        Tai oikeastaan hyvinkin teit sen selväksi, että alkulestadiolaisuudessakaan eivät taivaan valtakunnan avaimet olleet niin sanotusti yksityisomistuksessa, sinun mielestäsi siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sitä kysyä saa. Jos joku vaikka vastaisi. No olihan tuo kannanottosi eräänlainen vastaus.

        Tai oikeastaan hyvinkin teit sen selväksi, että alkulestadiolaisuudessakaan eivät taivaan valtakunnan avaimet olleet niin sanotusti yksityisomistuksessa, sinun mielestäsi siis.

        Mutta mitä ajattelevat kristillisyytemme vanhimmat, olivatko kaikki Lestadiolaiset ennen 1900 -luvun alun hajaannusta, siis Raattamaan ollessa Lapin vanhimpana, "Jumalan lapsia" ja "elävän seurakunnan jäseniä"?

        Ja sitten olivatkin 1902 jälkeen kadotukseen menossa kaikki ne, jotka eivät olleet esikoislestadiolaisia?

        Uskolla Kristukseen ei voinut ja ei voi edelleenkään pelastua jos ei ensin usko esikoislestadiolaisuuteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitä ajattelevat kristillisyytemme vanhimmat, olivatko kaikki Lestadiolaiset ennen 1900 -luvun alun hajaannusta, siis Raattamaan ollessa Lapin vanhimpana, "Jumalan lapsia" ja "elävän seurakunnan jäseniä"?

        Ja sitten olivatkin 1902 jälkeen kadotukseen menossa kaikki ne, jotka eivät olleet esikoislestadiolaisia?

        Uskolla Kristukseen ei voinut ja ei voi edelleenkään pelastua jos ei ensin usko esikoislestadiolaisuuteen?

        Lakihenkinen ja vallanhaluinen Joonas Purnu ensimmäisen hajaannuksen takana oli. Hn uskoi olevansa Johan Raattamaan seuraaja liikkeen johdossa. Hänkin kuitenkin menehtyi kolmisen vuotta Raattamaan jälkeen.

        Joonas Purnu (alkuaan Vettasjärvi; 1829 Jällivaara–15. maaliskuuta 1902) oli merkittävä ruotsalainen lestadiolainen maallikkosaarnaaja ja lestadiolaisuuden hajaannuksen jälkeen esikoislestadiolaisuuden ensimmäinen johtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitä ajattelevat kristillisyytemme vanhimmat, olivatko kaikki Lestadiolaiset ennen 1900 -luvun alun hajaannusta, siis Raattamaan ollessa Lapin vanhimpana, "Jumalan lapsia" ja "elävän seurakunnan jäseniä"?

        Ja sitten olivatkin 1902 jälkeen kadotukseen menossa kaikki ne, jotka eivät olleet esikoislestadiolaisia?

        Uskolla Kristukseen ei voinut ja ei voi edelleenkään pelastua jos ei ensin usko esikoislestadiolaisuuteen?

        Et taida tajuta että kristillisyyden vanhimmat eli Jeesuksen kutsumat Apostolit ovat ihan jotain muut akuin jokin lestalaisuuden isäntämiehet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakihenkinen ja vallanhaluinen Joonas Purnu ensimmäisen hajaannuksen takana oli. Hn uskoi olevansa Johan Raattamaan seuraaja liikkeen johdossa. Hänkin kuitenkin menehtyi kolmisen vuotta Raattamaan jälkeen.

        Joonas Purnu (alkuaan Vettasjärvi; 1829 Jällivaara–15. maaliskuuta 1902) oli merkittävä ruotsalainen lestadiolainen maallikkosaarnaaja ja lestadiolaisuuden hajaannuksen jälkeen esikoislestadiolaisuuden ensimmäinen johtaja.

        Joonas Johansson Purnu, syntyin Vettasjärvellä, joten häntä on sanottu vettasjärveksi. Kun hän muutti Purnuun, niin häntä sanottiin Purnuksi.

        Kristillisyyden viholliset voivat nimitellä häntä vaikka miksi. Kuten Väinö Havas kirjoittaa Lestadiolaisuuden historiassa totuuden vastaisesti monia asioita. Frans Parakka on kirjoittanut oikaisuja tämän teoksen johdosta. Hän kirjoittaa myös näin:

        Lapin saarnaajat Jonas Purnu, Israel Nattavaara, Jöns Mäntyvaara, Karl Leipojärvi, Nils Yrttivaara. Samuel Vettasjärvi, Isak Kuoksu, P.O Fjälldahl ym. olivat tämän kristillisyyden aamunkoitosta alkaen kaikissa täydellisesti yksimieliset Raattaman kanssa. Niin muodoin he eivät voineet sivutta vanhimman ymmärrystä puolustaessaan sen alkuperäisen opin totuutta ja Kristuksen hengellistä hallitusta. Noin vuonna 1895 ja seuraavina vuosina tuli se siunattu virvoituksen aika erittäin Gellivaaran ja Jukkasjärven seurakunnissa, joka ulottui suuressa määrin vielä Pajalan, Muonion kappeliin ja suuren osaan Jockmukin seurakuntaan. Kun sitten tämä vastasuuntainen lähetystoiminta ei saanut rauhassa edistyä, niin nostettiin hirmuinen melu. Monet yksinkertaiset nousivat omia opettajiansa vastaan ja niiden ohella heränneet ja heräämättömät papit ”Sionin eli Armonsanomien” ja yleisten sanomalehtien palstoilla sekä muiden kirjojen, vieläpä suullisten saarnojen kautta ovat levittäneet kaikelle maailmalle valheita ja vihan purkauksia; vieläpä hankkivat uusia ja monenlaisia lähetyksiä. Joka puolueettomasti tätä toimintaa katsoi, hänestä todellakin näytti, että Ruotsin Lappi, etenkin Raattaman kuoltua, olisi hirmuisen pimeä, pakanain ja eksytysten maa. Kuitenkin kristillisyyden vanhimmat olivat täällä työtä tehneet aina aamun koitosta alkaen yhdellä äänellä. Niinäkin aikoina oli hartaus niin huomattava, että lähes tuhanteen henkilöön nousevissa kylissä ei ollut kuin harvoja uskonsa kieltäjiä.
        Vaskivuoren kristityt rukoilivat Havaksen historiassa mainittuja saarnaajia heille saarnaamaan. Kun mainitus saarnaajat S.V,I.K, I.N ja F.P olivat kolmatta päivää kokouksia pitämässä, niin tulivat Juhani Sirkanmaa ja Mikko Pääkkölä samaan kylään ja tekivät toiset kokoukset erään jumalattoman taloon. Jos kysymyksessä oleva lähetyspuuha olisi ollut ainoastaan joku henkilökohtainen kysymys, olisi se eri asia, mutta kun tuli kysymykseen oppi, niin se ei saa Lutherin ymmärryksen mukaan liikkua ei hiuskarvaakaan. Raattama myös sanoo: ”Jos oppiin tulee vika, niin tulee vika kristillisyyteen.”
        Historia ei voi osoittaa millään aikakaudella sellaista. että jälkeen syntyneissä herätyksissä olisi esiintynyt suurempi valkeus, kuin siinä ensimmäisessä. Päinvastoin on aivan useasti tullut ilmi, että monet väärät opit ovat nousseet sitä ensin syntynyttä seurakuntaa vastaan. Samaten tapahtui tässäkin hengellisessä liikkessä, että oppi sovinnosta ja seurakunnasta tuli monelle kokonansa sopimattomaksi, niin että juuri siitä ovat johtuneet monet hajaannukset ja eriseurat, ensiksi Muonionjoella, Suomessa, Pohjois-Norjassa ja aina Amerikkaan asti. Lukemattomat saarnaajat sekä papit että maallikot Euroopassa ja Amerikassa ymmärsivät sen olevan isäntähengen, hallitushengen; menivätpä eksytyksessään vielä niinkin kauas, että viimein soimattiin Amerikasta Raattamaata, että hän istuu paavin istuimella kullalla sokaistuna. Myös Juhani Sirkanmaa ottaa melkein samat samanmuotoiset aseet käsiinsä, kun hän kirjoittaa Itä-Norjaan v. 1900, edellä mainitun Vaskivuoren kokouksen jälkeen: ”Perkele istuu paavin istuimella, repii ja raataa heränneiden tuntoja ja tavaroita ja hallitsee Joonaksen valtakirjalla.”

        Olemme vakuuttuneet siitä tänäkin päivänä, että jos kaikki työntekijät tämänkin hengellisen liikkeen laveudessa olisivat kuulleet Ruotsin Lapin vanhinten ääntä ja sujunneet Kristuksen hengellisen hallituksen alle, eivät olisi tarvinneet eksyä metsään. Mutta kun Kristuksen ies ja hallituksen muoto tuli sopimattomaksi, niin hyljättiin esikoisuus eriseurana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joonas Johansson Purnu, syntyin Vettasjärvellä, joten häntä on sanottu vettasjärveksi. Kun hän muutti Purnuun, niin häntä sanottiin Purnuksi.

        Kristillisyyden viholliset voivat nimitellä häntä vaikka miksi. Kuten Väinö Havas kirjoittaa Lestadiolaisuuden historiassa totuuden vastaisesti monia asioita. Frans Parakka on kirjoittanut oikaisuja tämän teoksen johdosta. Hän kirjoittaa myös näin:

        Lapin saarnaajat Jonas Purnu, Israel Nattavaara, Jöns Mäntyvaara, Karl Leipojärvi, Nils Yrttivaara. Samuel Vettasjärvi, Isak Kuoksu, P.O Fjälldahl ym. olivat tämän kristillisyyden aamunkoitosta alkaen kaikissa täydellisesti yksimieliset Raattaman kanssa. Niin muodoin he eivät voineet sivutta vanhimman ymmärrystä puolustaessaan sen alkuperäisen opin totuutta ja Kristuksen hengellistä hallitusta. Noin vuonna 1895 ja seuraavina vuosina tuli se siunattu virvoituksen aika erittäin Gellivaaran ja Jukkasjärven seurakunnissa, joka ulottui suuressa määrin vielä Pajalan, Muonion kappeliin ja suuren osaan Jockmukin seurakuntaan. Kun sitten tämä vastasuuntainen lähetystoiminta ei saanut rauhassa edistyä, niin nostettiin hirmuinen melu. Monet yksinkertaiset nousivat omia opettajiansa vastaan ja niiden ohella heränneet ja heräämättömät papit ”Sionin eli Armonsanomien” ja yleisten sanomalehtien palstoilla sekä muiden kirjojen, vieläpä suullisten saarnojen kautta ovat levittäneet kaikelle maailmalle valheita ja vihan purkauksia; vieläpä hankkivat uusia ja monenlaisia lähetyksiä. Joka puolueettomasti tätä toimintaa katsoi, hänestä todellakin näytti, että Ruotsin Lappi, etenkin Raattaman kuoltua, olisi hirmuisen pimeä, pakanain ja eksytysten maa. Kuitenkin kristillisyyden vanhimmat olivat täällä työtä tehneet aina aamun koitosta alkaen yhdellä äänellä. Niinäkin aikoina oli hartaus niin huomattava, että lähes tuhanteen henkilöön nousevissa kylissä ei ollut kuin harvoja uskonsa kieltäjiä.
        Vaskivuoren kristityt rukoilivat Havaksen historiassa mainittuja saarnaajia heille saarnaamaan. Kun mainitus saarnaajat S.V,I.K, I.N ja F.P olivat kolmatta päivää kokouksia pitämässä, niin tulivat Juhani Sirkanmaa ja Mikko Pääkkölä samaan kylään ja tekivät toiset kokoukset erään jumalattoman taloon. Jos kysymyksessä oleva lähetyspuuha olisi ollut ainoastaan joku henkilökohtainen kysymys, olisi se eri asia, mutta kun tuli kysymykseen oppi, niin se ei saa Lutherin ymmärryksen mukaan liikkua ei hiuskarvaakaan. Raattama myös sanoo: ”Jos oppiin tulee vika, niin tulee vika kristillisyyteen.”
        Historia ei voi osoittaa millään aikakaudella sellaista. että jälkeen syntyneissä herätyksissä olisi esiintynyt suurempi valkeus, kuin siinä ensimmäisessä. Päinvastoin on aivan useasti tullut ilmi, että monet väärät opit ovat nousseet sitä ensin syntynyttä seurakuntaa vastaan. Samaten tapahtui tässäkin hengellisessä liikkessä, että oppi sovinnosta ja seurakunnasta tuli monelle kokonansa sopimattomaksi, niin että juuri siitä ovat johtuneet monet hajaannukset ja eriseurat, ensiksi Muonionjoella, Suomessa, Pohjois-Norjassa ja aina Amerikkaan asti. Lukemattomat saarnaajat sekä papit että maallikot Euroopassa ja Amerikassa ymmärsivät sen olevan isäntähengen, hallitushengen; menivätpä eksytyksessään vielä niinkin kauas, että viimein soimattiin Amerikasta Raattamaata, että hän istuu paavin istuimella kullalla sokaistuna. Myös Juhani Sirkanmaa ottaa melkein samat samanmuotoiset aseet käsiinsä, kun hän kirjoittaa Itä-Norjaan v. 1900, edellä mainitun Vaskivuoren kokouksen jälkeen: ”Perkele istuu paavin istuimella, repii ja raataa heränneiden tuntoja ja tavaroita ja hallitsee Joonaksen valtakirjalla.”

        Olemme vakuuttuneet siitä tänäkin päivänä, että jos kaikki työntekijät tämänkin hengellisen liikkeen laveudessa olisivat kuulleet Ruotsin Lapin vanhinten ääntä ja sujunneet Kristuksen hengellisen hallituksen alle, eivät olisi tarvinneet eksyä metsään. Mutta kun Kristuksen ies ja hallituksen muoto tuli sopimattomaksi, niin hyljättiin esikoisuus eriseurana.

        Tässä on vähän samanlainen tapaus kuin aikoinaan Teuvalla. Siellä oli perinteiset pääsiäis seurat. Esikoiset laittoivat omat seuransa kirkkoon. Eräskin saarnaaja saarnasi ensin omalla paikkakunnallaan ja sitten meni Teuvallle ja saarnasi siellä kirkossa. Kehtasi sitten sanoa, että hänet on erotettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joonas Johansson Purnu, syntyin Vettasjärvellä, joten häntä on sanottu vettasjärveksi. Kun hän muutti Purnuun, niin häntä sanottiin Purnuksi.

        Kristillisyyden viholliset voivat nimitellä häntä vaikka miksi. Kuten Väinö Havas kirjoittaa Lestadiolaisuuden historiassa totuuden vastaisesti monia asioita. Frans Parakka on kirjoittanut oikaisuja tämän teoksen johdosta. Hän kirjoittaa myös näin:

        Lapin saarnaajat Jonas Purnu, Israel Nattavaara, Jöns Mäntyvaara, Karl Leipojärvi, Nils Yrttivaara. Samuel Vettasjärvi, Isak Kuoksu, P.O Fjälldahl ym. olivat tämän kristillisyyden aamunkoitosta alkaen kaikissa täydellisesti yksimieliset Raattaman kanssa. Niin muodoin he eivät voineet sivutta vanhimman ymmärrystä puolustaessaan sen alkuperäisen opin totuutta ja Kristuksen hengellistä hallitusta. Noin vuonna 1895 ja seuraavina vuosina tuli se siunattu virvoituksen aika erittäin Gellivaaran ja Jukkasjärven seurakunnissa, joka ulottui suuressa määrin vielä Pajalan, Muonion kappeliin ja suuren osaan Jockmukin seurakuntaan. Kun sitten tämä vastasuuntainen lähetystoiminta ei saanut rauhassa edistyä, niin nostettiin hirmuinen melu. Monet yksinkertaiset nousivat omia opettajiansa vastaan ja niiden ohella heränneet ja heräämättömät papit ”Sionin eli Armonsanomien” ja yleisten sanomalehtien palstoilla sekä muiden kirjojen, vieläpä suullisten saarnojen kautta ovat levittäneet kaikelle maailmalle valheita ja vihan purkauksia; vieläpä hankkivat uusia ja monenlaisia lähetyksiä. Joka puolueettomasti tätä toimintaa katsoi, hänestä todellakin näytti, että Ruotsin Lappi, etenkin Raattaman kuoltua, olisi hirmuisen pimeä, pakanain ja eksytysten maa. Kuitenkin kristillisyyden vanhimmat olivat täällä työtä tehneet aina aamun koitosta alkaen yhdellä äänellä. Niinäkin aikoina oli hartaus niin huomattava, että lähes tuhanteen henkilöön nousevissa kylissä ei ollut kuin harvoja uskonsa kieltäjiä.
        Vaskivuoren kristityt rukoilivat Havaksen historiassa mainittuja saarnaajia heille saarnaamaan. Kun mainitus saarnaajat S.V,I.K, I.N ja F.P olivat kolmatta päivää kokouksia pitämässä, niin tulivat Juhani Sirkanmaa ja Mikko Pääkkölä samaan kylään ja tekivät toiset kokoukset erään jumalattoman taloon. Jos kysymyksessä oleva lähetyspuuha olisi ollut ainoastaan joku henkilökohtainen kysymys, olisi se eri asia, mutta kun tuli kysymykseen oppi, niin se ei saa Lutherin ymmärryksen mukaan liikkua ei hiuskarvaakaan. Raattama myös sanoo: ”Jos oppiin tulee vika, niin tulee vika kristillisyyteen.”
        Historia ei voi osoittaa millään aikakaudella sellaista. että jälkeen syntyneissä herätyksissä olisi esiintynyt suurempi valkeus, kuin siinä ensimmäisessä. Päinvastoin on aivan useasti tullut ilmi, että monet väärät opit ovat nousseet sitä ensin syntynyttä seurakuntaa vastaan. Samaten tapahtui tässäkin hengellisessä liikkessä, että oppi sovinnosta ja seurakunnasta tuli monelle kokonansa sopimattomaksi, niin että juuri siitä ovat johtuneet monet hajaannukset ja eriseurat, ensiksi Muonionjoella, Suomessa, Pohjois-Norjassa ja aina Amerikkaan asti. Lukemattomat saarnaajat sekä papit että maallikot Euroopassa ja Amerikassa ymmärsivät sen olevan isäntähengen, hallitushengen; menivätpä eksytyksessään vielä niinkin kauas, että viimein soimattiin Amerikasta Raattamaata, että hän istuu paavin istuimella kullalla sokaistuna. Myös Juhani Sirkanmaa ottaa melkein samat samanmuotoiset aseet käsiinsä, kun hän kirjoittaa Itä-Norjaan v. 1900, edellä mainitun Vaskivuoren kokouksen jälkeen: ”Perkele istuu paavin istuimella, repii ja raataa heränneiden tuntoja ja tavaroita ja hallitsee Joonaksen valtakirjalla.”

        Olemme vakuuttuneet siitä tänäkin päivänä, että jos kaikki työntekijät tämänkin hengellisen liikkeen laveudessa olisivat kuulleet Ruotsin Lapin vanhinten ääntä ja sujunneet Kristuksen hengellisen hallituksen alle, eivät olisi tarvinneet eksyä metsään. Mutta kun Kristuksen ies ja hallituksen muoto tuli sopimattomaksi, niin hyljättiin esikoisuus eriseurana.

        Frans Parakka ei tosiaan kirjoittanut muuta kuin esikoislestadiolaisuuden puolustelua, kai tuon nyt ymmärrät, vaikka kuinka hengellisesti sokea olisit?


      • Anonyymi

        Törkeä kirjoitus sinulta nimeltä täällä jotakin kirjoittajaa mainita. En ole aiemmin nimeä kuullut. Mikä on oma nimesi? Oletko epätoivoinen valheinesi?

        Voitko nimetä vaikka vain yhden valheen, jonka hän olisi täällä levittänyt?

        Oikeastaan jokainen esikoislestadiolaisen kirjoitus täällä on valhe, KOSKA niihin aina kätkeytyy se "opin totuus", että vain esikoislestadiolaiset pääsevät taivaaseen. Myös niihin "kitarat esiin" -kirjoituksiin. Onnea vaan heille viimeilelle tuomiolle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakihenkinen ja vallanhaluinen Joonas Purnu ensimmäisen hajaannuksen takana oli. Hn uskoi olevansa Johan Raattamaan seuraaja liikkeen johdossa. Hänkin kuitenkin menehtyi kolmisen vuotta Raattamaan jälkeen.

        Joonas Purnu (alkuaan Vettasjärvi; 1829 Jällivaara–15. maaliskuuta 1902) oli merkittävä ruotsalainen lestadiolainen maallikkosaarnaaja ja lestadiolaisuuden hajaannuksen jälkeen esikoislestadiolaisuuden ensimmäinen johtaja.

        Mistä sinä sepe keksit valheita. Onko ne omasta päästä vai muilta kristillisyyden vihollisilta?

        Tässä faktaa:

        ISRAEL NATTAVAARA Y.M. - JOHAN KIERILLE

        Gellivaarasta 10/12 1901

        Olemme kuulleet, että Sirkanmaa ja Nikkari-Tuomas lapsinensa ovat syöttänneet sytämensä kirjoilla aina Ameriikan maalle hävittömillä soimauksilla, roskittaaksensa Joonasta ja niitä, jotka hänen kanssa yksi ovat Herrassa. Otetaanko niitäki uskoaksensa?

        Pitäishän nyt jo olla jo tieto kristillisyyden laveudessa, että Jonas Purnu on ollu uskollinen työntekijä Herran viinamäessä aamunkoitosta alkaen, Laestadiuksen, Raattamaan ja meidän kanssa horjumattomana esikoisten seurakunnan helmassa tähän asti, eikä ole liikkunu mihinkään käsin siitä, ja niinku Raattamaa sanoi viime kerrallakin Wittangissa, laski kätensä Jonaksen päälle ja sanoi: "Nyt met jätämme kaikki tämän hallituksen ja toimen sinun päälle, sillä sinun met olemme löytäny uskolliseksi, että pitää huolen ja murheen kaikista seurakunnista, että Herran lauma koossa pysyy, niin kuin mie olen pitänyt ynnä Esikoisten seurakunnan kanssa. Nyt mie lähen pois, enkä ole enää teidän kanssa."

        Niin neuvomme met teitä Jumalan sytämellisen laupeuten jälkeen, rakkaat veljet ja sisaret, ja saarnaajat Ameriikan maalla, että tehkäät sen sovinnon päälle työtä, jonka olette tehneet Herran nimeen Jonas Purnun ja Jöns E.Mäntyvaaran aikana, että Herran lauma koossa pysyy, ja kavahtakkaa, ettei Herran laumaa hajoittaa, mutta tehkää sen päälle työtä, että Herran lauma koossa pysyy, ja ruokkikaa Jeesuksen lampaita ja kaitsekaa hänen karitsoitansa, Jeesuksen oman käskyn jälkeen, saarnaten parannusta ja syntein anteeksi antamusta hänen nimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä sepe keksit valheita. Onko ne omasta päästä vai muilta kristillisyyden vihollisilta?

        Tässä faktaa:

        ISRAEL NATTAVAARA Y.M. - JOHAN KIERILLE

        Gellivaarasta 10/12 1901

        Olemme kuulleet, että Sirkanmaa ja Nikkari-Tuomas lapsinensa ovat syöttänneet sytämensä kirjoilla aina Ameriikan maalle hävittömillä soimauksilla, roskittaaksensa Joonasta ja niitä, jotka hänen kanssa yksi ovat Herrassa. Otetaanko niitäki uskoaksensa?

        Pitäishän nyt jo olla jo tieto kristillisyyden laveudessa, että Jonas Purnu on ollu uskollinen työntekijä Herran viinamäessä aamunkoitosta alkaen, Laestadiuksen, Raattamaan ja meidän kanssa horjumattomana esikoisten seurakunnan helmassa tähän asti, eikä ole liikkunu mihinkään käsin siitä, ja niinku Raattamaa sanoi viime kerrallakin Wittangissa, laski kätensä Jonaksen päälle ja sanoi: "Nyt met jätämme kaikki tämän hallituksen ja toimen sinun päälle, sillä sinun met olemme löytäny uskolliseksi, että pitää huolen ja murheen kaikista seurakunnista, että Herran lauma koossa pysyy, niin kuin mie olen pitänyt ynnä Esikoisten seurakunnan kanssa. Nyt mie lähen pois, enkä ole enää teidän kanssa."

        Niin neuvomme met teitä Jumalan sytämellisen laupeuten jälkeen, rakkaat veljet ja sisaret, ja saarnaajat Ameriikan maalla, että tehkäät sen sovinnon päälle työtä, jonka olette tehneet Herran nimeen Jonas Purnun ja Jöns E.Mäntyvaaran aikana, että Herran lauma koossa pysyy, ja kavahtakkaa, ettei Herran laumaa hajoittaa, mutta tehkää sen päälle työtä, että Herran lauma koossa pysyy, ja ruokkikaa Jeesuksen lampaita ja kaitsekaa hänen karitsoitansa, Jeesuksen oman käskyn jälkeen, saarnaten parannusta ja syntein anteeksi antamusta hänen nimeen.

        Mistä tämä kirje kertoo? Kristillisestä rakkaudestako ja sovintohengestä vai siitäkö, että "me vain" -oppia ollaan puolustelemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tajuta että kristillisyyden vanhimmat eli Jeesuksen kutsumat Apostolit ovat ihan jotain muut akuin jokin lestalaisuuden isäntämiehet!

        Eikös esikoislestadiolaisuudessa"kristillisyyden vanhimpia" ole juuri nuo Ruotsin länsilestadiolaisuuden isäntämiehet. Niiden ajatuksia tuossa aikanaan pohdin, ajattelevatko nämä nykyiset "vanhimmat", että ennen kuin esikoislestadiolaiset lähti eriseuraan, kaikilla, siis niilläkin, jotka eivät eriseuraan lähteneet, oli ennen hajaannusta mahdollisuus taivaspaikkaan.


    • Anonyymi

      Olen just tota ihmetellyt, että kun siihen hajannuksern asti pääpiirteittäin kaikki veljet ja sisaret pitivät toisiaan kristittyinä vaikka olisikin ollut jotakin eroavaisuuksia jossain asioissa. Mutta kun tuli tieto että on tullut hajaannus, niin perheiden kun sisällä veljet ja sisaret muuttuivat heti eriseuraisiksi. Esimerkki sivusta seuranneena veljenä: kaksi veljestä uskoo, elää ja on vielä esikuva kun jälkeen ns. " samallaisia " ja pitää toisiaan kristittyinä. Kun hajaannus tuli veljekset ajautuivat eri joukkoihin. Kenties ystävien tai saarnaajan perässä ( oli syttynyt rakkaus enempi johonkin saarnaajan ). Melkein saman tien ruvetaan syyttämään toista eriseuraisiksi. MIKSI ? Kumminkin näyttää että uskon kilvoitus jatkuu kummallakin samallaisena. Monella ystävyys loppui kuin seinään. Onneksi on niitäkin jotka pyrkivät jatkamaan edelleen ystävinä , veljinä ja sisarina kaikesta huolimatta. Moni kärsii turhasta riitelystä ja toisten tuomitsemisesta. Usko joka rakkauden kautta työtä tekee voi paljon. Rukoilkaamme toistemme edestä.

      • Anonyymi

        Siinäpä se on. Kun yhdistys johtajineen on korvannut Jeesuksen Kristuksen. Tämä pätee melkein kaikissa liikkeen nimellä kulkevissa joukoissa.

        Jos Jeesus Kristus olisi liikkeen herra, niin yhdistys johon henkilö kuuluu, olisi pelastuksen kannalta yhdentekevä.


      • Anonyymi

        Siirsit hyvin kysymyksen tähän viimeiseen hajaannukseen, jossa ilmeisesti tai ainakin mahdollisesti Purnun johdolla 1902 "eriseuraan" lähtenyt joukko, josta jo toki oli muutamia ryhmiä aiemminkin eronnut, hajosi taas kahdeksi "oikeassa" olevaksi joukoksi.

        Kiitos siitä, taisi olla samanlaisia syitä ja seurauksia jo silloin vuonna 1902.

        Esikoislestadiolaisuus, kuten eivät muutkaan sen kaltaiset fanattiset vain me-uskonnot, ei ole rakkauden kautta työtä tekevä uskonto. Se haluaa kadotukseen kaikki toisin uskovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirsit hyvin kysymyksen tähän viimeiseen hajaannukseen, jossa ilmeisesti tai ainakin mahdollisesti Purnun johdolla 1902 "eriseuraan" lähtenyt joukko, josta jo toki oli muutamia ryhmiä aiemminkin eronnut, hajosi taas kahdeksi "oikeassa" olevaksi joukoksi.

        Kiitos siitä, taisi olla samanlaisia syitä ja seurauksia jo silloin vuonna 1902.

        Esikoislestadiolaisuus, kuten eivät muutkaan sen kaltaiset fanattiset vain me-uskonnot, ei ole rakkauden kautta työtä tekevä uskonto. Se haluaa kadotukseen kaikki toisin uskovat?

        Ei halua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei halua!

        Kyllä halu on jopa kova, et vain ymmärrä sitä.
        Jos ajattelet, että he haluavat tehdä kaikista esikoislestadiolaisia ja sillä toiminnallaan eivät halua kaikkia muita kadotukseen, olet oikeassa.

        Mutta itse ongelmasta et kai sen uskon sisällä olevana voi mitään ymmärtää?


    • Anonyymi

      Ei ole suomen sukunihaun mukaan olemassa yhtään Purnua taikka vettasjärveä.

      onko ne kaikki vaihtaneet nimensä vai onko menneet rajan yli.

      • Anonyymi

        Asunut aina Ruotsissa.


      • Anonyymi

        Koitappas Kalle sukunimen mukaan hakea!


    • Anonyymi

      P. Hanhivaara julistettiin harhaoppisksi 10.1.1911. Asia käy ilmi Kemin Rauhanyhdistyksen johtokunnan kyseisen päivän kokouksen pöytäkirjasta. Suutari Pääkkönen oli ollut tuota mieltä, hänen mielestään Hanhivaaran oppi ei ollut sopusoinnussa Raamatun kanssa.

      Rukoushuoneen käyttöoikeusasiaa käsiteltäessä 7.10.1921 Kemin raastuvanoikeudessa tuo asia ilmeni, kun em. kokouksen pöytäkirja jätettiin oikeudelle. (Rauhanyhdistys / Uusheränneet)

      Oli Laestadiuksen syntymän 111. vuosipäivä, kun tuota kokousta pitivät.

      Pietari oli tuolloin jo 77 vuotias, kuin Vihne nyt (?) ja eli 92 vuotiaaksi.

      Pierari oli rippikouluiässä kun Lestadiolaisuus tuli hänen kotipaikkakunnalleen Kittilään 1848, siis vain muutamaa vuotta myöhemmin kun Laestadius sen Kaaresuannossa alulle pani oman heräyksensä voimalla.
      Hänestä tuli voimallinen saarnaaja aina Pietaria myöten. Vainoillisille ja esikoislestadiolaisille eriseurainen. Oli kuitenkin samoin kuin Purnukin, joka oli Pietaria neljä vuotta vanhempi, Lestadiuksen ja Raattamaan kuulossa ja opissa.

      Silloin alkuaikoina tapahtuneiden asioiden syyt ja seuraukset kiinnostavat minua, ei vai se, että minä tulisin autuaaksi, eivätkä vaan missään nimessä nuo eriseuraiset ja harhaoppiset.

      • Anonyymi

        Ainakin Raastuvanoikeudessa4.11.1912 Vanhoolliset rukoushuoneen käyttöoikeuden itsellään pitität. Uusheränneille taidettiin kuitenkin yksi seurapäivä antaa, mutta ei kahta kuten pyysivät. Meni juttu Hovioikeuteen, en tiedä päätöstä.

        Eivät antaisi Esikoislestadiolaiset Esikoisille omien seurojen pitämiseen kai päivääkään? Vai antaisivatko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Raastuvanoikeudessa4.11.1912 Vanhoolliset rukoushuoneen käyttöoikeuden itsellään pitität. Uusheränneille taidettiin kuitenkin yksi seurapäivä antaa, mutta ei kahta kuten pyysivät. Meni juttu Hovioikeuteen, en tiedä päätöstä.

        Eivät antaisi Esikoislestadiolaiset Esikoisille omien seurojen pitämiseen kai päivääkään? Vai antaisivatko?

        Ei mitään. Edes tulkkaukseen tarkoitettuja laitteita ei LAINATTU. SE kertoo hyvin mikä henki esikoislestadiolaisuutta hallitsee nykyään.

        Oikeutta ei lähdetty käymään esikoisten taholta, vaikka liikkeen johto rikkoi räikeästi Suomen yhdistyksiä koskevaa lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään. Edes tulkkaukseen tarkoitettuja laitteita ei LAINATTU. SE kertoo hyvin mikä henki esikoislestadiolaisuutta hallitsee nykyään.

        Oikeutta ei lähdetty käymään esikoisten taholta, vaikka liikkeen johto rikkoi räikeästi Suomen yhdistyksiä koskevaa lakia.

        Niin olen asian ymmärtänyt ulkopuolisena, joskin kymmeniä vuosia sitten esikoislestadiolaisuudessa eläneenä kristittynä ihmisenä. En ole nyt tunnustava lestadiolainen.
        Ei ole kunniaksi esikoislestadiolaiselle liikkeelle nyt ja ei koskaan tulevaisuudessakaan tuo toiminta, mihin lihan himoissaan sortuivat.

        Raamattu tuomitsee tuollaisen esikoislestadiolaisen lihan himon monissa paikoissa.

        Lihan himosta juuri on kysymys kun valtaa ja mammonaa maan päältä tavoitellaan. Ei ole Lihan himo ole mitään ainoastaan seksiin liittyvää, vaikka lestadiolainen sen niin niin mieluusti näkee. Se on paljon enemmän lestadiolaisten saarnaajien vallanhimo tai kunnianhimo ja lähetysmiehillä rahanhimokin sitä lihanhimoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin olen asian ymmärtänyt ulkopuolisena, joskin kymmeniä vuosia sitten esikoislestadiolaisuudessa eläneenä kristittynä ihmisenä. En ole nyt tunnustava lestadiolainen.
        Ei ole kunniaksi esikoislestadiolaiselle liikkeelle nyt ja ei koskaan tulevaisuudessakaan tuo toiminta, mihin lihan himoissaan sortuivat.

        Raamattu tuomitsee tuollaisen esikoislestadiolaisen lihan himon monissa paikoissa.

        Lihan himosta juuri on kysymys kun valtaa ja mammonaa maan päältä tavoitellaan. Ei ole Lihan himo ole mitään ainoastaan seksiin liittyvää, vaikka lestadiolainen sen niin niin mieluusti näkee. Se on paljon enemmän lestadiolaisten saarnaajien vallanhimo tai kunnianhimo ja lähetysmiehillä rahanhimokin sitä lihanhimoa.

        Kirkkaasti katkeroituneiden vuodatuksia, ikävä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkaasti katkeroituneiden vuodatuksia, ikävä kyllä.

        Totuus on, että sinä tukit korviasi, kun kerromme esikoislestadiolaisten epäkristillisestä toiminnasta. Tämä ei vanhene, koska he eivät ole parannuksen tarvettaan tunnustaneet näistä asioista. Sen sijaan ryhtivät panettelemaan esikoisia, väärinkäyttämällä kristinuskon termiä, eriseuraisiksi.

        Esikoisten puolelta asia on selvä, eikä mitään kaipuuta entiseen Kristuksen evankeliumia halveksivaan, epärehelliseen ja lainalaiseen elämään ole. 😉😇

        Kanteita ei ole esikoislestadiolaisia kohtaan ollenkaan, koska Kristus on kaikki meidänkin syntimme sovittanut ja autuuden meille lahjoittanut. Me olemme vapaita. Syylliset löytyvät esikoisestadiolaisuuden johtoryhmästä, tavalliset seurakuntalaiset ovat uskoneet tällaisia valtaansa rakastuneita harhaanjohtajia.

        Vieläkin moni esikoislestadiolainen vapisee kauhusta, kun Persäteristä ja kumppaneista kerrotaan milaisiin väärintekoihin he ovat syyllistyneet.
        Näin he suojelevat Jumalan sijaiseksi korotettua paaviaan ja konsiiliaan, henkeen ja vereen saakka. Mikään Jumalan sana ei edellytä ihmisten tottelemista ja ihmisiin luottamista, ohi Jumalan sanan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus on, että sinä tukit korviasi, kun kerromme esikoislestadiolaisten epäkristillisestä toiminnasta. Tämä ei vanhene, koska he eivät ole parannuksen tarvettaan tunnustaneet näistä asioista. Sen sijaan ryhtivät panettelemaan esikoisia, väärinkäyttämällä kristinuskon termiä, eriseuraisiksi.

        Esikoisten puolelta asia on selvä, eikä mitään kaipuuta entiseen Kristuksen evankeliumia halveksivaan, epärehelliseen ja lainalaiseen elämään ole. 😉😇

        Kanteita ei ole esikoislestadiolaisia kohtaan ollenkaan, koska Kristus on kaikki meidänkin syntimme sovittanut ja autuuden meille lahjoittanut. Me olemme vapaita. Syylliset löytyvät esikoisestadiolaisuuden johtoryhmästä, tavalliset seurakuntalaiset ovat uskoneet tällaisia valtaansa rakastuneita harhaanjohtajia.

        Vieläkin moni esikoislestadiolainen vapisee kauhusta, kun Persäteristä ja kumppaneista kerrotaan milaisiin väärintekoihin he ovat syyllistyneet.
        Näin he suojelevat Jumalan sijaiseksi korotettua paaviaan ja konsiiliaan, henkeen ja vereen saakka. Mikään Jumalan sana ei edellytä ihmisten tottelemista ja ihmisiin luottamista, ohi Jumalan sanan.

        Oletko sinä syyllinen ylipäätään mihinkään?
        Latelet kovia tuomioita, jotka kuuluvat ainoastaan Jumalalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä syyllinen ylipäätään mihinkään?
        Latelet kovia tuomioita, jotka kuuluvat ainoastaan Jumalalle!

        Esikoislestadiolaiselle on sisäänrakennettu syyllisyys. Kaikki saarnat perustuvat siihen, että kuulijat syyllistetään milloin mihinkin, useinmmiten itse keksityihin, omasta kokemuksista peräisin oleviin "synteihin", mitkä Raamattu muka todistaa synniksi.

        Sitten saarnataan päälle, että kun vain pidät kaksin käsin tästä siunatusta kristillisyydestä kiinni niin pelastut.

        Kovia tuomioita jakelevat esikoislestadiolaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkaasti katkeroituneiden vuodatuksia, ikävä kyllä.

        Mistähän päättelet, että olisin katkera? En ole, en tosiaan ole, vaikka ehkä syytä olisikin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiselle on sisäänrakennettu syyllisyys. Kaikki saarnat perustuvat siihen, että kuulijat syyllistetään milloin mihinkin, useinmmiten itse keksityihin, omasta kokemuksista peräisin oleviin "synteihin", mitkä Raamattu muka todistaa synniksi.

        Sitten saarnataan päälle, että kun vain pidät kaksin käsin tästä siunatusta kristillisyydestä kiinni niin pelastut.

        Kovia tuomioita jakelevat esikoislestadiolaiset.

        Juuri näin. Eihän lakihenkinen henkilö voi koskaan olla vapaa Kristuksessa Jeesuksessa.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Juuri näin. Eihän lakihenkinen henkilö voi koskaan olla vapaa Kristuksessa Jeesuksessa.

        Ilman tuota lakihenkeä ei ole yksikään esikoislestadiolainen ja vaikka Seppokin saarnassaan sanoi, ettei hänen tarkoituksenaan ole peloittelu, kyllä taisi kuitenkin olla. Siitä uppoavasta ihmisestä kun kertoi.

        Hän ei voinut auttaa? Miksi?

        Ei ollut tuo ihminen lestadiolaisen opin tarpeessa. Oliko hyvä vai huono asia hänen kannaltaan. Sitä ei tiedä Seppokaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman tuota lakihenkeä ei ole yksikään esikoislestadiolainen ja vaikka Seppokin saarnassaan sanoi, ettei hänen tarkoituksenaan ole peloittelu, kyllä taisi kuitenkin olla. Siitä uppoavasta ihmisestä kun kertoi.

        Hän ei voinut auttaa? Miksi?

        Ei ollut tuo ihminen lestadiolaisen opin tarpeessa. Oliko hyvä vai huono asia hänen kannaltaan. Sitä ei tiedä Seppokaan.

        Oliko kyse lakihengetä, vai omasta vanhurskaudesta? Taisi sanoa, ettei omavanhurkaus ole kaukana kenestäkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kyse lakihengetä, vai omasta vanhurskaudesta? Taisi sanoa, ettei omavanhurkaus ole kaukana kenestäkään?

        Pelottelusta oli kysymys vaikka alkoikin huonosti kirjoitus maininnalla esikoislestadiolaisten lakihengestä.

        Pelottelulla, että jos nyt et jo heti aika pian ala esikoislestadiolaiseksi, se ei ehkä enää kuolinvuteella onnistu, vaikka lähetysmiehet tulisivat vuoteesi viereen apua tarjoamaan.

        Jäi minulle epäselväksi, mitkä syyt oli kuolemaa odottavalla jättää pelastus vastaanottamatta. No ei ainakaan Sepolle ollut jäänyt hyvää todistusta tästä ihmisestä, vaikka joku tämän sukulainen tai tämän puoison sukulainen oli esikoislestadiolainen tai ainakin oli ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelottelusta oli kysymys vaikka alkoikin huonosti kirjoitus maininnalla esikoislestadiolaisten lakihengestä.

        Pelottelulla, että jos nyt et jo heti aika pian ala esikoislestadiolaiseksi, se ei ehkä enää kuolinvuteella onnistu, vaikka lähetysmiehet tulisivat vuoteesi viereen apua tarjoamaan.

        Jäi minulle epäselväksi, mitkä syyt oli kuolemaa odottavalla jättää pelastus vastaanottamatta. No ei ainakaan Sepolle ollut jäänyt hyvää todistusta tästä ihmisestä, vaikka joku tämän sukulainen tai tämän puoison sukulainen oli esikoislestadiolainen tai ainakin oli ollut.

        Pelottelu ja uhkailu ovat esikoislestadiolaisten ainoa mahdollisuus pitää liike kasassa.

        Sama tilanne Jehovan Todistajilla.


        Kyllä esikoislestadiolaisuus on ihan alusta asti perustunut "pakkoon" uskoa vain esikoislestadiolaisuuteen. On silti vieläkin olemassa joukko ihmisiä, jotka eivät tuota ymmärrä tai ehkä eivät vain voi ajatuksena hyväksyä.


    • Anonyymi

      Kristuksessa lunastettu on täydellisesti lunastettu.

      Älköön kukaan kristitty enään langetko siihen ansaan, että lähdette autuuttanne tienaamaan jonkun toisen ihmisen tai yhdistyksen toiveita orjan lailla seuraamaan.
      Uhkailut nousevat uhkailemalla ihmisoppien alle alistettujen puhujien saarnoista. Orja on orientoitunut ruumiinsa ja sielunsa puolesta orjan osaan.

      Vapauteen päästäkseen syntisen on myytävä kaikki itse tienattu vanhurskaus, paavalin tavoin. Ja otettava Jumalan armo vastaan armosta USKON KAUTTA,
      ilman omia ansioita.

      Emme siis etsi syyllisiä, koska kaikki ihmiset ovat 100% syyllisiä. Sen sijaan julistamme Jeesusta Kristusta, joka on syntisten vanhurskaus ja pelastus. Muuta tietä ei ole.

    • Anonyymi

      Nyt "Pyhät henget" ja kaikki muutkin uskovaiset voisitte painua pehkuihin, ettekä ala iltaisin kohkaamaan syntejänne tai toisten.

      Olette kaikki samanlaisia, ette yhtään "parempia, kuten luulette. Naurettavaa kaivella kaiken maailman höttökirjeitä ym.

      Älkää sotkeko lanttujanne. Ihan tarpeeksi kärsimystä ja tuomioita kirkosta ja kuppikunnista julistettu. Ameeen!

      Lars Leevi L.

      • Anonyymi

        Hyvä neuvo, kiitos siitä. Toki minä en kuvittele olevani muita parempi, pidän vain muita itseäni huonompina. Sopisiko "vanhaksi lestadiolaiseksi sananlaskuksi"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä neuvo, kiitos siitä. Toki minä en kuvittele olevani muita parempi, pidän vain muita itseäni huonompina. Sopisiko "vanhaksi lestadiolaiseksi sananlaskuksi"?

        Nytkö pitää nauraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkö pitää nauraa?

        Ei ole mikään naurun asia, ei siis pidä nauraa. Vakavaksi minut vetää sellainen oppi, jossa ollaan niin huonoja, epäileviä ja syntisiä ja kuitenkin kaikkia miuta parempia sen pelastusasian suhteen.

        Tiedän kyllä, että on tärkeä Kristinuskoon liittyvä ajatus, että ei ole oikeassa uskossa jos ei omaa uskoaan epäile. Ei ole lestadiolaisten keksintö.


    • Anonyymi

      Kyllä raamatussa sanotaan ihan selvästi että "sukurutsatkaa ja täyttäkää maa vammaisilla jälkeläisillä.Valehdelkaa minkä kerkiätte ja huijatkaa ei-uskovaisia.Tehkää naisistanne synnytyskoneita ja kohdelkaa heitä niin että ymmärtävät paikkansa" Jarnan 3 kirja,66 jae.
      Vai olikohan tuo sittenkin Mustasta Raamatusta?

      • Anonyymi

        Sinet tiedä mitään Raamatusta. Eikä sinulla ole sen vertaa ymmärrystä, että pysyisit poissa näiltä sivuilta kirjoittelemasta. Mutta hommaa Raamattu ja lue sitä rukoillen Pyhän Hengen johdatusta herätykseen ja parannukseen.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe