Pois Suomesta?

Oletko koskaan, edes nuorena, halunnut muuttaa pois Suomesta?
Jos, et, miksi?
Jos olet, niin minne ja miksi?
Jos asut ulkomailla, missä? Haluaisitko palata Suomeen vai et? Miksi?

(Tiedän että kysymyksiä on paljon, mutta mielessäni ovat pyörineet paljon maahanmuuttoon liittyvät asiat)

336

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merimies tekee työnsä merellä, satamissa ollaan aikansa. Koti tietysti Kotkassa, siellä lomilla.

    • Anonyymi

      Taas yhden pitää saada kertoa tarinaansa.

      • Anonyymi

        Sinulla ei ole tarinoita. Kai nyt sentäs Tallinnanristeilyllä olet käynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole tarinoita. Kai nyt sentäs Tallinnanristeilyllä olet käynyt?

        Muilla on kokemuksia ja elämä yhdessä rakkaiden kanssa, ei tarinan tasolla jossain nettipalstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muilla on kokemuksia ja elämä yhdessä rakkaiden kanssa, ei tarinan tasolla jossain nettipalstoilla.

        Juu, tässä olikin mielestäni hyvä aihe keskustelulle. Voihan noinkin taas ylimielisesti länkyttää tätäkin asiaa, sehän tuntuu sulla ja monella muullakin olevan tapana, vesittää hyvä aihe..

        Minä olen aikoinani haaveillut asuvani jossain lämpimässä maassa. Jäi haaveeksi. Ruotsissa olin pari vuotta silloin nuorena töissä. Tulin sitten koti-Suomeen jatkamaan opiskelujani.
        Tuli perhe ja täällä vietän vanhuuttani nyt ja olen ihan tyytyväinen elämääni.


    • Anonyymi

      Hohhoijaa. Ei tarvita kertausta , ei sinulta eikä korpikseltakaan.
      Jos asiat on kunnossa kotimaassa, ei täältä pois halua.

    • Anonyymi

      Ollaan kuultu sun tarinaa ja pätemistä enemmän kuin tarpeeksi.
      Samoin raatolinnun.

    • Minun tarinani on jo kaikille tuttu, korppiksen samoin. Nyt haluaisin kuulla muidenkin tarinoita.

      • Enkö saa kertoa, enkö 😥 please saanhan 😁


      • korppis kirjoitti:

        Enkö saa kertoa, enkö 😥 please saanhan 😁

        Saathan sinä :) Mutta omalla vastuullasi!


      • Anonyymi

        Stokholmissa on asuttu myös Eskilstunassa, Enköpingissä ja Uppsalassa, jo 1955 asuin Karlstadissa eli Tingvallassa. Joten on sitäkin maata tullut nähtyä jo tarpeeksi.

        Tuo itäinen -Suomi on jäänyt vähemmälle huomiolle ?

        Armeijasta kävimme 25 asteen pakkasessa niinkin itäisessä paikassa kun Porvoossa ,
        siellä jossain metsässä leikimme sotaa, ja se reissu taisi kestää jopa 5vrk.


    • Anonyymi

      Silloin kun jäin eläkkeelle ....moni työkaverikin aikoi muuttaa ja muuttikin ...aurinkorannikolle ...ajattelin usein sitä ...että jos ja jos... Mutta kuitenkin olen aivan tyytyväinen tähän kotosuomeen ja oloon lasten lähellä ...

      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        On täällä ok asua, löytyy saaristoja ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täällä ok asua, löytyy saaristoja ym.

        Siihen ikään mennessä olin parikertaa käynyt siellä ...ja ajattelin silloin vain sitä lämpöä ...mutta kyllä tämä oma maa mansikka on paras...
        mimmimum-..mi


    • Anonyymi

      Menin pekastamaan Ruotsin vientiteollisuutta 1964. Harkitsin jatkoa Kanadaan tai Australiaan mutta jäi lähtemättä.
      Miksikö lähdin? Ammattiin kouluttamattoman 20v ikäisen miehen palkoilla olisi itsellinen elämä ollut hyvin niukkaa, tuskin mahdollistakaan.
      Vanhempani olivat kokoaikariitelijöitä ja Ruotsiin lähtö tarjosi mahdollisuuden häipyä siitä riitaisasta, myrkkyä kylvävän naaraan pesästä.
      Sveduissa palkkataso oli noin kaksinkertainen siihen nähden mitä tavoitin kotikulmilla.
      Palasin 1967.

      Harkitsimme Espanjaa ja uhdessä vaiheessa siirsimme sinne osoitteemme mutta varsinainen muutto olisi vaatinut melkoisia järjestelyjä.

      • Anonyymi

        Espanjassa on roheen mukavaa elää kielitaidottomana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espanjassa on roheen mukavaa elää kielitaidottomana

        Espanjassa ja englannissa on niin paljon yhteistä latinapohjaa, että yli 30:n vuoden aikana ehtii jotain oppimaankin. Paikallinen murre ja varsinkin puhetapa aiheuttaa vieläkin hankaluuksia koska lyhyen sananvaihdon jälkeen paikallinen kuvittelee minun osaavan sitä paremminkin.
        Vaimoni opiskeli aikanaan espanjaa mutta hänelle käyttämisen kynnys oli alkuun korkealla koska se oli ensimmäinen vieras kieli ja ilmeisesti viimeinenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espanjassa ja englannissa on niin paljon yhteistä latinapohjaa, että yli 30:n vuoden aikana ehtii jotain oppimaankin. Paikallinen murre ja varsinkin puhetapa aiheuttaa vieläkin hankaluuksia koska lyhyen sananvaihdon jälkeen paikallinen kuvittelee minun osaavan sitä paremminkin.
        Vaimoni opiskeli aikanaan espanjaa mutta hänelle käyttämisen kynnys oli alkuun korkealla koska se oli ensimmäinen vieras kieli ja ilmeisesti viimeinenkin.

        Niinhän se on helppoa oppia jopa Suomea kun opettelee,

        MITEN OPIN SUOMEA YHDESSÄ VUODESSA?😱

        Tässähän on hyvä esimerkki miten oppii kun sen haluaa oppia,

        https://youtu.be/XlCgqc7ssQg


    • Anonyymi

      Puolisoni kanssa haaveilimme eläkkeelle jäätyämme muuttaa aurinkorannikolle, lämpimään valmiitten ruokapöytien ääreen täyshoitoon aina talvikaudeksi,
      mutta
      jäi haaveeksi,
      hän sairastui ja kuoli pois,

      onneksi ehdimme kymmenien vuosien työ-elämän aikana lomilla nauttia aurinkrannoilla lämmöstä ihanista 2- 3 viikon lomista,

      kokonaan en ikinä olisi koskaan muttanu pois suomesta synnyinmaastani kotimaastani, isieni maasta, minun ikiomasta kotimaastani,

      juureni on täällä lujasti satojen vuosien ajalta, ikuisesti,

      kotimaa on parasta mitä tiedän kokemuskseta
      nähtyäni lomilla ulkomitten ihanuudet,
      täällä on aina parasta,

      ainostaan ilmsto on epävakaa vaihteleva,
      se ei välttämättä ole ihanteellinen kaikin ajoin,
      mutta yhteiskunta ja maisemiltaa suomi on parasta mitä tiedän
      siistein kaunein ihanin,

      ainakun kone laskeutui kentälle uuuuuhhhhh kun olin onnelinen taas,
      oli ihana palata maailman kauneimpaan kotimaahan ,

      • Anonyymi

        Minua ei kiinnosta aurinkorannat, ei oo passiakaan. Ihan hyvä täällä on asua, minua kiinnostaa tämän maan teologia ja historia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ei kiinnosta aurinkorannat, ei oo passiakaan. Ihan hyvä täällä on asua, minua kiinnostaa tämän maan teologia ja historia.

        Yli miljoona lähtenyt, kova ratkaisu jättää kotimaansa.


    • Anonyymi

      Kielitaidottomana junttina ajattelin lähteä vuolemaan kultaa ulkomaille koska minulla ei ollut mitään koulutusta

      Sellaisilla oli kuulemani mukaan menekkiä naisten ja työnantajien keskuudessa, kysykää vaikka Orpolta tai joltain

      Ulkomailla tarvitaan mm. koneinsinööriä, joiden todistukset vain ovat jääneet kotiin

      Ajattelin käyttää tätä menetelmää ilman passia ja sanoa rajavirkailijalle a sylum aleikum salam

    • Nykyisin en halua kotoani mihinkään.
      Noin 40-50 ikävuoden välillä oli kova hinku muuttaa Australiaan, siellä on tuttuja, Brisbanessa olen käynyt, ja vähän reissuttiin muuallakin mantereella.
      Mikä lie siinä maanosassa kiehtoo, itärannikko on vihreämpää, suuri osa kuivaa autiomaata. Kaikkein eniten olisi kiinnostanaut Tasmania, ehkä siksi että on niin kaukana?
      Lieneeköhän iän syytä, jos lähden jonnekin niin kotiin tulee ikävä melkein välittömästi.
      Olen reissunnut aika paljon, viimeisimmät kerrat tuntuivat vain entisen toistolta ja väsyttäviltä.

    • Anonyymi

      Ajattelin lähteä ulko maille, mutta
      jonkun pitää tehdä työt hoitaa lapset ja vanhukset. yhteiskunta menis nurin jos kaikki oltas rahan perässä juoksevia horoja. koulut, ruokahuolto, ravintolat, tehtaat, kaupat, päiväkodit, vanhushoito sairaanhoito kotihoito, ym, ammatit joissa naiset toimii. kaikillako olis muovi tekotissit, kilo tekotukkaa, botoxihuulet, tekoripset ym, teko härpäkkeet, joilla varustettuna ei kykene tekemään töitä

      Niin pelkäksi ajatukseksi se sitten jäi

      • Anonyymi

        Tasmania kiinnostaa minuakin ja Australia Uusi Seelanti.

        Oliko Australia hyvä kokemus?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tasmania kiinnostaa minuakin ja Australia Uusi Seelanti.

        Oliko Australia hyvä kokemus?

        Oli se ihan hyvä kokemus.
        Olisi pitänyt mennä sinne silloin kun siellä on talviaika. En ole hyvä kestämään kuumaa ilmastoa.
        Jos olisin nuorempi menisin uudelleen, mutta Tasmaniaan, siellä ei ole niin kuumakaan.
        Mitä olen reissunnut päiväntasajan alapuolella tai lähellä niin on olleet liian kuumia minulle. Sitä ei usko sellainen jota ei kuumuus tee lähes toimintakyvyttömäksi.
        Uusi-Seelanti kiinnostaisi minuakin, siellä on upea luonto.


    • Anonyymi

      Kerro Tasmsnian historiasta

      • Voin sanoa että en tiedä juuri mitään Tasmanian historiasta. Australiaan kuskattiin rikollisia kärsimään rangaistustaan. Voi olla että heitä meni Tasmaniaankin.
        Tiedän mitä olen lukenut ja kuullut siellä käyneiltä.
        Ilmasto on viileämpi kun Antarktis on lähempänä, siellä on kylmempää mitä etelämmäksi mennään.
        Siellä tuulee ja myrskyää aika paljon.
        Olen myös katsellut maisemia google earthin kautta.
        Kai minulla on kaipuu jonnekin mikä on hyvin kaukana. Jos avaruuslennot olisivat mahdollisia niin haluaisin mennä vaikka Marsiin.


    • Anonyymi

      Menin enkä meinannut intin jälkeen Volvon baanalle pariks vuodeks, takas Suomeen 3 vuotta, sitten 4 vuotta merimieselämää , tapasin puolisoni , jäin maihin telakalle 1½ vuotta jonka jälkeen sitten Ruottiin jossa viimeiset 40 vuotta .- Täältä sitten korsteenin kautta yläilmoihin tai manalaan :D

      • Anonyymi

        Hienoa, merenkulku kiinnosti ja kiinnostaa vieläkin. Minä lähdin 15 v.Kotkaan merimieskouluun, ei siitä mitään tietenkään tullut.Alaikäinen, siis lukioon.

        Minä jouduin sitten metsäalan opiskelujen jälkeen ummehtuneisiin pikku paikkakuntiin töihin. Hiipuvia paikkoja jotka hiljenevät ja hiljenevät.

        Merenkulussa ollaan merellä, pl.sataman lastaukset vapaat.On sitä eurooppa tullut nähtyä, ei kauempana.

        Luonto on täällä hieno, talvet ei. Kalleudesta pääsee eroon säästämällä ym.toimenpiteillä.


      • Anonyymi

        Mitä duunailit Ruotsissa menneet vuosikymmenet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä duunailit Ruotsissa menneet vuosikymmenet?

        Kemian tehtaalla processihoitajana :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemian tehtaalla processihoitajana :)

        Kävitkö merimiehen töissä kaukanakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävitkö merimiehen töissä kaukanakin?

        Kap horn ja japani ynnä intia ja austraalia, sekä indonesia, kiinaakaan unohtamatta, usa ja englanti, saksa ranska, egypti......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävitkö merimiehen töissä kaukanakin?

        Nilsulla tuli nähtyä sekä itää ja etelää :-*


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nilsulla tuli nähtyä sekä itää ja etelää :-*

        Redillä oltiin rantaan ei päästy eikä huoriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Redillä oltiin rantaan ei päästy eikä huoriin

        Hong-Kongissa redillä tuli kellokauppias muijaa naitua takuapäin :-*


    • Anonyymi

      Ruotsissa yli 50 vuotta, lopetin 58 vuotiaana eläke on pieni vain 2000e/kk netto.

    • Kynnys tuntuu olevan monelle nyt vanhempana huomattavasti korkeampi ja sehän onkin täysin ymmärrettävää: on perhettä ja lapsenlapsia ja lapsenlapsenlapsiakin joillakin, on maata ja perämetsä, omistusasuntoja ja talovelkaa ja vanha koira mitä uusia temppuja opettelemaan kun ei opi kuitenkaan.
      "Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät",
      molemmat ryhmät tulevat aikanaan katumaan ja muuttamaan mielensä, ainakin tilapäisesti. Jotkut juuttuvat muutto-ja paluumuuttoruljanssiin vuosikausiksi.
      Minä luulen että on hyvä lähteä, vaikka vain vaihto-oppilaaksi kun on nuori, eikä ole mitään mikä sitoo paikalleen.

      • Anonyymi

        ASuntovelkaa ei ole enää tällä iällä, ellei ole hoitanut asioitaan huonosti. Asumistuella loisivia on kuitenkin paljon. Työikäisenä ei olla viitsitty etsiä kunnon töitä, ei kouluttautua. Kaikki mitä on tullut, on hassattu noihin sinun ihannoimiin LÄHTEMISIIN. Nyt sitten vahnanakin pitäisi muka jonnekkin olla koko ajan lähdössä, asumaan johonkin halpojen kustannusten maahan.


      • Anonyymi

        Luule mitä luulet. Onnekas se joka saa asua kotimaassa hyvissä turvallisissa oloissa, kasvaa, käydä koulut ja opiskelut. Perustaa perhe samasta kulttuurista olevan kanssa. Eri kulttuurien liitot hajoavat, niistä lähtee naiset ja lapset turvakoteihin. Suvut eivät tunne toisiaan, toinen joutuu uhraamaan itsensä vieraalle kulttuurille. Vaihto-oppilaat on eri juttu, he saavat siitä hyötyä uralleen ja tulevat vuoden kuluttua takaisin. Useimmiten osaavat olla kiitollisempia palatessaan Suomen turvallisista oloista ja ikävöineet kovasti kotiin . On oasta lapsesta ja kahdesta lapsenlapsesta tämä kokemus ja monet kertoneet samaa. Paljon saa lukea myös, miten nuoria jäänyt ulkomailla huumekoukkuun.Samoin tilapäisesti ulkomailla työkomennuksilla ja tutkijoina yliopistoissa olevat on eri juttu kuin seikkailijat. Kotimaasta käsin voi matkailla vaikka puolet vuodesta. Käykös kateeksi, kun monella suomalaisella on lisäksi niitä metsiäkin, on talot ilman velkaa ja jälkikasvu juurtunut kotimaahan myös ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ASuntovelkaa ei ole enää tällä iällä, ellei ole hoitanut asioitaan huonosti. Asumistuella loisivia on kuitenkin paljon. Työikäisenä ei olla viitsitty etsiä kunnon töitä, ei kouluttautua. Kaikki mitä on tullut, on hassattu noihin sinun ihannoimiin LÄHTEMISIIN. Nyt sitten vahnanakin pitäisi muka jonnekkin olla koko ajan lähdössä, asumaan johonkin halpojen kustannusten maahan.

        Kukaan sinua pakota tai edes kehota, hyvin voit jäädä asumaan juuri sinne missä viihdyt, mutta miksi syyllistää muita joilla ei asiat ole yhtä hyvin kuin sinulla? Ei kaikki lähteminen/jääminen ole rahakysymys eikä penninvenyttäminen ole kaikkien silmissä mikään hyve.
        Itse olen valinnut omakotiasumisen velattomassa talossa ja olen tyytyväinen elämääni. Televisiossa näin kun mainostivat eläkeläisille hypoteekkivelkaa maksettua taloa vastaan, että pääsee elämään leveästi ja matkustelemaan siihen loppurysäykseen saakka. Eipähän jää lapsille mitään mistä tapella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luule mitä luulet. Onnekas se joka saa asua kotimaassa hyvissä turvallisissa oloissa, kasvaa, käydä koulut ja opiskelut. Perustaa perhe samasta kulttuurista olevan kanssa. Eri kulttuurien liitot hajoavat, niistä lähtee naiset ja lapset turvakoteihin. Suvut eivät tunne toisiaan, toinen joutuu uhraamaan itsensä vieraalle kulttuurille. Vaihto-oppilaat on eri juttu, he saavat siitä hyötyä uralleen ja tulevat vuoden kuluttua takaisin. Useimmiten osaavat olla kiitollisempia palatessaan Suomen turvallisista oloista ja ikävöineet kovasti kotiin . On oasta lapsesta ja kahdesta lapsenlapsesta tämä kokemus ja monet kertoneet samaa. Paljon saa lukea myös, miten nuoria jäänyt ulkomailla huumekoukkuun.Samoin tilapäisesti ulkomailla työkomennuksilla ja tutkijoina yliopistoissa olevat on eri juttu kuin seikkailijat. Kotimaasta käsin voi matkailla vaikka puolet vuodesta. Käykös kateeksi, kun monella suomalaisella on lisäksi niitä metsiäkin, on talot ilman velkaa ja jälkikasvu juurtunut kotimaahan myös ?

        Ehei, ja mistäs sinä tiedät paljon minulla on Suomessa metsää?
        Halusin vain luodata hieman ikäryhmäni ajatuksia maastamuutosta ja kokemuksista ulkomailla asumisesta. Sinun mielipiteesi on myös arvokas ja valottaa sitä ajatuskantaa että on lottovoitto syntyä suomalaiseksi ja täältä en lähde koskaan, kaikki muu on huonompaa.


      • Anonyymi

        En antaisi ohjetta

        Sinulla on itselläkin aika heikot opinnot

        Ulkomailta tullaan työttömänä
        Siellä on omat osaajat

        Ja täällä jäädään jalkoihin työpaikat on jo jaettu
        Eläkeläiset verorahoilla/eläkkeilläeläjät on eri juttu

        Sodan jälkeen Ruotsiin Saabille töihinmenneet on eri asia se aika ei palaa
        ennenkuin kunnon sota käydään läpi tai massiivinen kulkutauti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luule mitä luulet. Onnekas se joka saa asua kotimaassa hyvissä turvallisissa oloissa, kasvaa, käydä koulut ja opiskelut. Perustaa perhe samasta kulttuurista olevan kanssa. Eri kulttuurien liitot hajoavat, niistä lähtee naiset ja lapset turvakoteihin. Suvut eivät tunne toisiaan, toinen joutuu uhraamaan itsensä vieraalle kulttuurille. Vaihto-oppilaat on eri juttu, he saavat siitä hyötyä uralleen ja tulevat vuoden kuluttua takaisin. Useimmiten osaavat olla kiitollisempia palatessaan Suomen turvallisista oloista ja ikävöineet kovasti kotiin . On oasta lapsesta ja kahdesta lapsenlapsesta tämä kokemus ja monet kertoneet samaa. Paljon saa lukea myös, miten nuoria jäänyt ulkomailla huumekoukkuun.Samoin tilapäisesti ulkomailla työkomennuksilla ja tutkijoina yliopistoissa olevat on eri juttu kuin seikkailijat. Kotimaasta käsin voi matkailla vaikka puolet vuodesta. Käykös kateeksi, kun monella suomalaisella on lisäksi niitä metsiäkin, on talot ilman velkaa ja jälkikasvu juurtunut kotimaahan myös ?

        Onhan mulla mehtää Suomessa vaikka Skoonessa asun , liitossa kaukoidän tyttelin ka jo 40 vuotta :-*


    • Anonyymi

      MIksi tässä iässä, vanhana, lähteä jonnekin timbuktuun ?
      Kaikkina on Suomessa, sukulaiset ym. Aivan absurdia spekulointia.
      Timbuktun poliklinikallakaan ei tule ymmärretyksi.

      • Äiti kokeili ulkomailla asumista kuusikymppisenä, kun veljeni hankki hänelle oleskeluluvan USA:han. Floridan suomalainen siirtokunta ei ole tosin "Timbuktu" ja siellä on suomalaisia lääkäreitä ja vanhainkotikin ja paljon muuta suomenkielistä toimintaa (sama pätee aurinkorantojen suomalaisyhteisöjä) ja perhettä ja sukulaisiakin oli hänellä siellä, mutta kynnys tuli sittenkin liian korkeaksi ja hän palasi 6 kk. päästä kotiin Suomeen.
        Monet suomalaiset ja myös muunmaalaiset eläkeläiset asuvat ainakin osan talvesta välimerenmaissa ja viihtyvät hyvin: kielitaidon puuttuminen on yleensä se asia joka hankaloittaa viihtymistä, etenkin koska jos aikoo pärjätä pelkällä kotimaisella niin ympyrät muuttuvat kovin pieniksi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Äiti kokeili ulkomailla asumista kuusikymppisenä, kun veljeni hankki hänelle oleskeluluvan USA:han. Floridan suomalainen siirtokunta ei ole tosin "Timbuktu" ja siellä on suomalaisia lääkäreitä ja vanhainkotikin ja paljon muuta suomenkielistä toimintaa (sama pätee aurinkorantojen suomalaisyhteisöjä) ja perhettä ja sukulaisiakin oli hänellä siellä, mutta kynnys tuli sittenkin liian korkeaksi ja hän palasi 6 kk. päästä kotiin Suomeen.
        Monet suomalaiset ja myös muunmaalaiset eläkeläiset asuvat ainakin osan talvesta välimerenmaissa ja viihtyvät hyvin: kielitaidon puuttuminen on yleensä se asia joka hankaloittaa viihtymistä, etenkin koska jos aikoo pärjätä pelkällä kotimaisella niin ympyrät muuttuvat kovin pieniksi.

        Mikä kielitaitopuute älä nyt kaikkihan osaa pakkoruotsia se on kansankieli ja saamea


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Äiti kokeili ulkomailla asumista kuusikymppisenä, kun veljeni hankki hänelle oleskeluluvan USA:han. Floridan suomalainen siirtokunta ei ole tosin "Timbuktu" ja siellä on suomalaisia lääkäreitä ja vanhainkotikin ja paljon muuta suomenkielistä toimintaa (sama pätee aurinkorantojen suomalaisyhteisöjä) ja perhettä ja sukulaisiakin oli hänellä siellä, mutta kynnys tuli sittenkin liian korkeaksi ja hän palasi 6 kk. päästä kotiin Suomeen.
        Monet suomalaiset ja myös muunmaalaiset eläkeläiset asuvat ainakin osan talvesta välimerenmaissa ja viihtyvät hyvin: kielitaidon puuttuminen on yleensä se asia joka hankaloittaa viihtymistä, etenkin koska jos aikoo pärjätä pelkällä kotimaisella niin ympyrät muuttuvat kovin pieniksi.

        Merimiehet näkee maailmaa, nykyään niin kiireistä että laivat viipyy satamissa lyhyen ajan. Heillä on tosin vapaata töiden jälkeen.
        Sekamiestöjä nykyään,päällystö Suomalaisia.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Äiti kokeili ulkomailla asumista kuusikymppisenä, kun veljeni hankki hänelle oleskeluluvan USA:han. Floridan suomalainen siirtokunta ei ole tosin "Timbuktu" ja siellä on suomalaisia lääkäreitä ja vanhainkotikin ja paljon muuta suomenkielistä toimintaa (sama pätee aurinkorantojen suomalaisyhteisöjä) ja perhettä ja sukulaisiakin oli hänellä siellä, mutta kynnys tuli sittenkin liian korkeaksi ja hän palasi 6 kk. päästä kotiin Suomeen.
        Monet suomalaiset ja myös muunmaalaiset eläkeläiset asuvat ainakin osan talvesta välimerenmaissa ja viihtyvät hyvin: kielitaidon puuttuminen on yleensä se asia joka hankaloittaa viihtymistä, etenkin koska jos aikoo pärjätä pelkällä kotimaisella niin ympyrät muuttuvat kovin pieniksi.

        Justjoo. Mitä siinä luennoit aiheesta, josta sinulla ei ole mitään kokemusta, siis tuosta Espanjan aurinkorannikolla asumisesta. Sen sijaa monella on, minullakin. Ei se niin hohdokasta ole eikä aina sielläkään päivä paista. Onneksi saatiin se asunto siellä myytyä. Se sitoi jos mikä. Aina samaan paikkaan lomalle, nyt voi vaihdella eri puolille maailmaa ja olla hotellissa vaikka 3 kk kerralla, tulee halvaksikin. Oma osakeasunto ja mökki Suomessa on aina ollut ja pysyy. Kieltä ei Espanjassa ollut tarpeen osata, eikä siellä paikalliset ottaneet turisteja ystävikseen ja kyllä siellä liikkeissä englantia osataan. Suomalaisporukoissa pyörittiin mekin enimmäkseen ja paljon kävi vieraita kotimaasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Justjoo. Mitä siinä luennoit aiheesta, josta sinulla ei ole mitään kokemusta, siis tuosta Espanjan aurinkorannikolla asumisesta. Sen sijaa monella on, minullakin. Ei se niin hohdokasta ole eikä aina sielläkään päivä paista. Onneksi saatiin se asunto siellä myytyä. Se sitoi jos mikä. Aina samaan paikkaan lomalle, nyt voi vaihdella eri puolille maailmaa ja olla hotellissa vaikka 3 kk kerralla, tulee halvaksikin. Oma osakeasunto ja mökki Suomessa on aina ollut ja pysyy. Kieltä ei Espanjassa ollut tarpeen osata, eikä siellä paikalliset ottaneet turisteja ystävikseen ja kyllä siellä liikkeissä englantia osataan. Suomalaisporukoissa pyörittiin mekin enimmäkseen ja paljon kävi vieraita kotimaasta.

        En ole todellakaan asunut Espanjan aurinkorannoilla, mutta tiedän monta joka on niin tehnyt ja jotkut joilla on edelleen talvikoti siellä. Minun kokemukseni suomalaisyhteisöistä on Floridasta jossa myös äitini vietti paljon aikaansa eläkeläisenä ja tiedän ja tunnen hyvin nämä kuviot jotka ovat hyvin samanlaisia. Ystävyyssuhteet paikallisten kanssa sidotaan kun kielitaito on riittävä, kun lapset ja lapsenlapset menevät avioon tai parisuhteeseen paikallisten kanssa. Kaikkein tylsintä mitä minä tiedän on muuttaa johonkin suomalaiskylään etelässä ja seurustella ja liikkua vain omankielisten kanssa, siinä saa sana sisäänpäin lämpiävyys aivan uuden merkityksen. Henkisesti ja sosiaalisesti äärimmäisen rajoittavaa.
        ("Vanha nainen Espanjassa", jonka nimimerkki laivat 2 on kirjoittanut kertoo elävästi suomalaisnaisen espanjankokemuksista)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole todellakaan asunut Espanjan aurinkorannoilla, mutta tiedän monta joka on niin tehnyt ja jotkut joilla on edelleen talvikoti siellä. Minun kokemukseni suomalaisyhteisöistä on Floridasta jossa myös äitini vietti paljon aikaansa eläkeläisenä ja tiedän ja tunnen hyvin nämä kuviot jotka ovat hyvin samanlaisia. Ystävyyssuhteet paikallisten kanssa sidotaan kun kielitaito on riittävä, kun lapset ja lapsenlapset menevät avioon tai parisuhteeseen paikallisten kanssa. Kaikkein tylsintä mitä minä tiedän on muuttaa johonkin suomalaiskylään etelässä ja seurustella ja liikkua vain omankielisten kanssa, siinä saa sana sisäänpäin lämpiävyys aivan uuden merkityksen. Henkisesti ja sosiaalisesti äärimmäisen rajoittavaa.
        ("Vanha nainen Espanjassa", jonka nimimerkki laivat 2 on kirjoittanut kertoo elävästi suomalaisnaisen espanjankokemuksista)

        Päätä jo, mikä on totta ! Tylsintä mitä tiedät, on muutto etelän suomalaiskylään. Näin sanot, vaikka et ole asunut sellaisessa. mutua levität tietona ja vielä kehtaat arvostella toisten valintoja. Minusta inhottavinta mitä voin kuvitella , olisi olla tuollainen suomalainen puolikielinen siirtolainen Ruotsin tuppukylässä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole todellakaan asunut Espanjan aurinkorannoilla, mutta tiedän monta joka on niin tehnyt ja jotkut joilla on edelleen talvikoti siellä. Minun kokemukseni suomalaisyhteisöistä on Floridasta jossa myös äitini vietti paljon aikaansa eläkeläisenä ja tiedän ja tunnen hyvin nämä kuviot jotka ovat hyvin samanlaisia. Ystävyyssuhteet paikallisten kanssa sidotaan kun kielitaito on riittävä, kun lapset ja lapsenlapset menevät avioon tai parisuhteeseen paikallisten kanssa. Kaikkein tylsintä mitä minä tiedän on muuttaa johonkin suomalaiskylään etelässä ja seurustella ja liikkua vain omankielisten kanssa, siinä saa sana sisäänpäin lämpiävyys aivan uuden merkityksen. Henkisesti ja sosiaalisesti äärimmäisen rajoittavaa.
        ("Vanha nainen Espanjassa", jonka nimimerkki laivat 2 on kirjoittanut kertoo elävästi suomalaisnaisen espanjankokemuksista)

        Juu, tylsäähän se olisi. Paljon mielenkiintoisempaa on istua päivät pitkät kotona ja tuijotella tietokoneen ruutua.

        Sehän olisi ihan hirveää viettää sosiaalista elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justjoo. Mitä siinä luennoit aiheesta, josta sinulla ei ole mitään kokemusta, siis tuosta Espanjan aurinkorannikolla asumisesta. Sen sijaa monella on, minullakin. Ei se niin hohdokasta ole eikä aina sielläkään päivä paista. Onneksi saatiin se asunto siellä myytyä. Se sitoi jos mikä. Aina samaan paikkaan lomalle, nyt voi vaihdella eri puolille maailmaa ja olla hotellissa vaikka 3 kk kerralla, tulee halvaksikin. Oma osakeasunto ja mökki Suomessa on aina ollut ja pysyy. Kieltä ei Espanjassa ollut tarpeen osata, eikä siellä paikalliset ottaneet turisteja ystävikseen ja kyllä siellä liikkeissä englantia osataan. Suomalaisporukoissa pyörittiin mekin enimmäkseen ja paljon kävi vieraita kotimaasta.

        On kiva olla ulkomailla suomalsisten kanssa juomassa juhla mokkaa ei tarvi kieltä eikä paljo rahaa ja voi ryvetä hiekalla ja oksentaa pahan olon ulos ri kukaan suomessa oerään kysele vaikka hauskaa on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justjoo. Mitä siinä luennoit aiheesta, josta sinulla ei ole mitään kokemusta, siis tuosta Espanjan aurinkorannikolla asumisesta. Sen sijaa monella on, minullakin. Ei se niin hohdokasta ole eikä aina sielläkään päivä paista. Onneksi saatiin se asunto siellä myytyä. Se sitoi jos mikä. Aina samaan paikkaan lomalle, nyt voi vaihdella eri puolille maailmaa ja olla hotellissa vaikka 3 kk kerralla, tulee halvaksikin. Oma osakeasunto ja mökki Suomessa on aina ollut ja pysyy. Kieltä ei Espanjassa ollut tarpeen osata, eikä siellä paikalliset ottaneet turisteja ystävikseen ja kyllä siellä liikkeissä englantia osataan. Suomalaisporukoissa pyörittiin mekin enimmäkseen ja paljon kävi vieraita kotimaasta.

        Vuodesta 1986 alkaen on kokemuksia Costa Blancalla asumisesta.
        Alkuun vain lomat. Välillä asuntomme oli vuokrattuna yhtäjaksoisesti 3,5 vuotta.
        Varhaisen "laiskistumisemme" jälkeen emme ole vuokranneet sitä tuntemattomilla.
        Pisin yhtämittainen oleilujaksomme on ollut 3kk.
        Suomalaisten keskittymä on sisämaan reservatioissa emmekä ole kiinnostuneet kanssakäymisestä yhtä sukulais- ja kahta tuttavapariskuntaa lukuun ottamatta.
        Meidän keskustan, rannassa olevasta asunnostamme on sinne sopiva patikkamatka, noin 7km suuntaansa.

        Asunto ei ole sitonut meitä muuten kuin perusmaksujen muodossa jotka nekin hoitaa paikallinen DB:n konttori. Hoitovastike on 52€/kk sisältäen porteron palvelut.
        Tuolla luumuilun ohella olemme tehneet risteilyjä kolmella merellä, kiertomatkoja kolmessa manosassa ja kaupunkilomia Euroopassa.
        Kuitenkin, keväisin ja syksyisin on mukava mennä toiseen kotiin.
        Espanjan kaupunkimme ei ole mikään turistikohde mutta sisämaan reservatioissa on eri kansallisuuksia tuhansittain. He eivät kuitenkaan leimaa itse kaupungin elämää.

        Auttavakin espanjan osaaminen antaa sisältöä asuskeluun. Vaimoni osaa paremmin mutta jotain on tarttunut minuunkin.
        Ystäväkäsitteeni kynnys on korkealla. Suomessa ystäväni ovat kuolleet. On vain eri asteisia tuttavia. Espanjassakin on eri tason tuttavia. Paikalliseen kulttuuriin ei kuulu kyläily vaan ystävät ja tuttavat tavataan ulkona kahviloissa ja ravintoloissa.

        Tämänkeväinen lähtömme ajankohta riippuu keskussairaalan terveyspalautteesta. En ole vielä varannut lentoja. Kävimme omalla autolla siellä 15 kertaa ja muutaman kerran otimme kentältä auton. Barcelonasta ja Almeriasta. Saituuttamme pilkkahintaisten lentojen vuoksi. Enää en viitsi ajaa senkään vertaa. Bacelonasta meille on melkein 600km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tylsäähän se olisi. Paljon mielenkiintoisempaa on istua päivät pitkät kotona ja tuijotella tietokoneen ruutua.

        Sehän olisi ihan hirveää viettää sosiaalista elämää.

        Onneks noi siivekkäät yksinäiset on löytäny toisensa netissä. Hienoa kun on samanhenkistä nettiseuraa , joka on asunut ja käynyt kylässä ULKOMAILLA ja ovat omasta mielestään sen takia eturivin eetloja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päätä jo, mikä on totta ! Tylsintä mitä tiedät, on muutto etelän suomalaiskylään. Näin sanot, vaikka et ole asunut sellaisessa. mutua levität tietona ja vielä kehtaat arvostella toisten valintoja. Minusta inhottavinta mitä voin kuvitella , olisi olla tuollainen suomalainen puolikielinen siirtolainen Ruotsin tuppukylässä.

        No voi hyvänen aika!
        Eikö se sitten mennyt perille että kokemukseni vastaavasta Floridan suomalaisesta lomakylästä on täysin verrattavissa Espanjan aurinkorannan vastaavaan eläkeläisghettoon, kuten Torrevieja, Fuengirola jne. Viisi vuotta ja kiitos riitti! Kiva käydä ja bilettää muiden eläkeläisten kanssa, uittaa vanhenevia luustoa ja nahkaa Atlantin mainingeissa ja shoppailla suurissa ostoskeskuksissa, mutta pitemmän päälle se tympäisee.
        Olet siis ollut ruotsinsuomalainen puolikielinen jossain tuppukylässä täällä, koska tiedät miten inhottavaa se on?
        Minä en. Ole puolikielinen vaan quadrilingue, Kyläni on hyvinvoiva omakotiyhteisö lähellä kaupunkeja ja erittäin nopeat yhteydet sekä pohjoiseen että etelään, myös länteen. Itään kun katsoo meren rannalta (15 km, niin näkyy melkein Suomeen;))
        Et sinä halua keskustella maahanmuutosta, vaan etsit taas vain virheitä minun kommenteistani. So not in good faith.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 1986 alkaen on kokemuksia Costa Blancalla asumisesta.
        Alkuun vain lomat. Välillä asuntomme oli vuokrattuna yhtäjaksoisesti 3,5 vuotta.
        Varhaisen "laiskistumisemme" jälkeen emme ole vuokranneet sitä tuntemattomilla.
        Pisin yhtämittainen oleilujaksomme on ollut 3kk.
        Suomalaisten keskittymä on sisämaan reservatioissa emmekä ole kiinnostuneet kanssakäymisestä yhtä sukulais- ja kahta tuttavapariskuntaa lukuun ottamatta.
        Meidän keskustan, rannassa olevasta asunnostamme on sinne sopiva patikkamatka, noin 7km suuntaansa.

        Asunto ei ole sitonut meitä muuten kuin perusmaksujen muodossa jotka nekin hoitaa paikallinen DB:n konttori. Hoitovastike on 52€/kk sisältäen porteron palvelut.
        Tuolla luumuilun ohella olemme tehneet risteilyjä kolmella merellä, kiertomatkoja kolmessa manosassa ja kaupunkilomia Euroopassa.
        Kuitenkin, keväisin ja syksyisin on mukava mennä toiseen kotiin.
        Espanjan kaupunkimme ei ole mikään turistikohde mutta sisämaan reservatioissa on eri kansallisuuksia tuhansittain. He eivät kuitenkaan leimaa itse kaupungin elämää.

        Auttavakin espanjan osaaminen antaa sisältöä asuskeluun. Vaimoni osaa paremmin mutta jotain on tarttunut minuunkin.
        Ystäväkäsitteeni kynnys on korkealla. Suomessa ystäväni ovat kuolleet. On vain eri asteisia tuttavia. Espanjassakin on eri tason tuttavia. Paikalliseen kulttuuriin ei kuulu kyläily vaan ystävät ja tuttavat tavataan ulkona kahviloissa ja ravintoloissa.

        Tämänkeväinen lähtömme ajankohta riippuu keskussairaalan terveyspalautteesta. En ole vielä varannut lentoja. Kävimme omalla autolla siellä 15 kertaa ja muutaman kerran otimme kentältä auton. Barcelonasta ja Almeriasta. Saituuttamme pilkkahintaisten lentojen vuoksi. Enää en viitsi ajaa senkään vertaa. Bacelonasta meille on melkein 600km.

        Täydennys "aurinko ja ranta". Talomme ulko-ovelta on matkaa vesirajan noin 20m. Rannassa on tikkaat veteen.
        Lähin hoidettu hiekkaranta on rantaa pitkin kävellessä noin 150 metrin päässä.
        Alkuvusina vietimme rantaelämää omassa rannassamme. Sitten siirryimme varjoinemmme ja tuoleinemme hietikoille. Käynnit harvenivat ja jo useiden vuosien ajan rantaelämäme on sitä, että minä käväisen uimassa. Rantakahviloissa tai yksinkertaisesti penkeillä istuskelle käytämme aikaa. Penkeillä pääsee usein keskusteluun espanjalaisten kanssa. Joskus, jos aihe on arka ja aiheutan mielenliikeitä niin laitan sen svedujen syyksi. Silloin olen kotoisin Estocolmosta. Sen verran jäi Ruotsin vuosilta mieleeni, että osaan ääntää sen riittävän hyvin hämätäkseni paikallisia.

        Niin tai näin. Sieltä lähtö on aina hieman haikea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onneks noi siivekkäät yksinäiset on löytäny toisensa netissä. Hienoa kun on samanhenkistä nettiseuraa , joka on asunut ja käynyt kylässä ULKOMAILLA ja ovat omasta mielestään sen takia eturivin eetloja.

        Palstan käyttäjistä on moni ulkosuomalainen ja vielä useampi jolla on loma-asunto ulkomailla ja vielä useampi joka on joskus haaveillut, ajatellut tai suunnitellut ulkomailla asumista. Joten pissaile sinä vain omiin raksuihisi. Olet vähemmistönä, vaikka kuinka monella nikillä kirjoittaisit :)))


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Palstan käyttäjistä on moni ulkosuomalainen ja vielä useampi jolla on loma-asunto ulkomailla ja vielä useampi joka on joskus haaveillut, ajatellut tai suunnitellut ulkomailla asumista. Joten pissaile sinä vain omiin raksuihisi. Olet vähemmistönä, vaikka kuinka monella nikillä kirjoittaisit :)))

        Siinäpä palomalle onnen täyttymys, kristallipallo näyttää että vain yksi erimieltä kuin hän. Onko sulla yhteinen polla korpiksen kanssa ?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No voi hyvänen aika!
        Eikö se sitten mennyt perille että kokemukseni vastaavasta Floridan suomalaisesta lomakylästä on täysin verrattavissa Espanjan aurinkorannan vastaavaan eläkeläisghettoon, kuten Torrevieja, Fuengirola jne. Viisi vuotta ja kiitos riitti! Kiva käydä ja bilettää muiden eläkeläisten kanssa, uittaa vanhenevia luustoa ja nahkaa Atlantin mainingeissa ja shoppailla suurissa ostoskeskuksissa, mutta pitemmän päälle se tympäisee.
        Olet siis ollut ruotsinsuomalainen puolikielinen jossain tuppukylässä täällä, koska tiedät miten inhottavaa se on?
        Minä en. Ole puolikielinen vaan quadrilingue, Kyläni on hyvinvoiva omakotiyhteisö lähellä kaupunkeja ja erittäin nopeat yhteydet sekä pohjoiseen että etelään, myös länteen. Itään kun katsoo meren rannalta (15 km, niin näkyy melkein Suomeen;))
        Et sinä halua keskustella maahanmuutosta, vaan etsit taas vain virheitä minun kommenteistani. So not in good faith.

        että oikein ghetto?

        voi herranjestas sun kanssa.....


    • Anonyymi

      Kiva käydä Tasmaniassa toteamassa että kivaa siellä oli
      Ja tietämättä että englantilaiset tekivät siellä 1826 - 9 maailman onnistuneimman kansanmurhan kaikki tuhottiin kourallinen pääsi pakoon kieli hävitettiin kulttuuri kaikki pääkallot vietiin Lontooseen museoon ja balsamoitiin nukeksi nainen malliksi rodusta pommi osui sodan aikana nekin lähes katosivat
      Mutta kivaa siellä oli ja ihmiset mukavia ruoka hyvää terveisiä junttilasta natsit on pahoja hesarissa luki

      • Kirjoitat asiaa, miten sellainen kauheus onkin jäänyt tarpeettoman vähälle huomiolle.
        Olen lukenut asiasta, Myös Australian ja Uuden-Seelannin alkuasukkaat yitettiin tapaa sukupuuttoon.


    • Anonyymi

      Kirjoitat;"Tiedän että kysymyksiä on paljon, mutta mielessäni ovat pyörineet paljon maahanmuuttoon liittyvät asiat."


      Miten tämä gallup-aloituksesi sitten helpottaa mielessäsi pyöriviä asioita?

      (olen asunut ulkomailla)

      • Ei ne ajatukseni ole ongelmallisia, joten ei niitä tarvitse helpottaa. En etsi apua mihinkään, kysyn ainoastaan mielenkiinnosta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ploma on neliraajainen nelikielinen nelistävä onnellinen eli quapa päässyt irti matuista paikalliseen nationalistiseen turvalliseen piiriinsä ehkä pikkuporvarillisen tylsään henkisesti mitään ei puutu, tietty raha aina kelpaa, vähän haasteet on hakusessa, jokus painaa mieltä, mutta tuleehan niitä uusia projekteja - tehkää perässä

    • Anonyymi

      Eipä ole koskaan tullut mieleen lähteä johonkin etelänlämpöön, ei edes viikon reissuun. Suomen kesässä on tarpeeksi kuumuutta. Eikä muutenkaan ole kiinnostanut muu kuin kotimaan matkailu. Paitsi kotimaassakin Helsingin jätän väliin, muutaman kerran "pakosta" joutunut sielläkin käymään, mutta vapaaehtoisesi en mene. Myös Tallinnan yms. reissut olen jättänyt väliin, ei kiinnosta.
      Rahaakin olisi ollut matkustaa ihan minne vaan, mutta ei mieluisaa kohdetta sattunut silmään. Passinkin jätin jo 80-luvulla uusimatta, enkä uusi enää. En pidä yhtään esim.noista lomarannoista, missä öllötetään kuin sillit suolassa. Kotimaassa on hyvä olla. Ainakin tähän asti.

      • Anonyymi

        Ei ole minun
        Ei pertsa


      • Anonyymi

        Paljosta olet jäänyt sinäkin paitsi, ennekkoluulot syvällä sulla. Aukase silmäsi ja katsele, mitä maailma voi tarjota. Kulttuuria ja uusia näkökulmia vanhaankin elämään. Kun ei ole rahastakaan sulla kiinni uuden kokeminen vanhoilla päivillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljosta olet jäänyt sinäkin paitsi, ennekkoluulot syvällä sulla. Aukase silmäsi ja katsele, mitä maailma voi tarjota. Kulttuuria ja uusia näkökulmia vanhaankin elämään. Kun ei ole rahastakaan sulla kiinni uuden kokeminen vanhoilla päivillä.

        En varmasti ole jäänyt mitään paitsi, vaikka ei nuo reissut kiinnosta. Minulla on omat kiinnostuksen kohteet ja kulttuuriakin riittämiin, kotimaassakin vielä monta paikkaa näkemättä. Onko se sitten ennakkoluuloisuutta vai jotain muuta, mutta nykyisin kaiken näkee telkusta tai koneelta, mitä ulkomaillakin on "tarjottavaa". Mitkään lämpimät paikat tai turisikohteet eivät ole ikinä kuuluneet kiinnostukseni kohteiksi, en varmaan lähtisi isostakaan rahasta, jos joku yrittäisi houkutella. En nuorenakaan halunnut mihinkään tuollaisiin paikkoihin, mökki ja järvenranta, ne ovat parasta, mitä tiedän...niin ja Suomessa nekin on oltava:) Ei nuo tuttavat ole sen viisaammaksi tulleet vaikka miten ovat reissaneet, jopa päinvastoin joillekin on käynyt. Mutta makuasioista ja haaveista ei voi kiistellä, yksi tykkää yhdestä asiasta, toinen toisesta...hmmm. ja rakastan syksyjä, kesän kitumisen jälkeen, parasta mitä tiedän.


      • Anonyymi

        Peräkylän asukki olet, joka ei maalikylissä viihdy!


    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa persuihin tai Sverigedemokraatteihin yhteyttä.
      Ne ovat (omasta mielestään) maahanmuuttoeksperttejä.

    • Anonyymi

      Miten joku voi pitää arvossa sitä, että on haikaillut tai haikailee asumaan ulkomaille ? Suomessa on hyvät olot , turvallista ja puhdasta. On suku ja ystävät lähellä. Enää en edes turistina lähde, eikä ole ainakaan rahasta kiinni.

    • Anonyymi

      Kun luin ketjun tuli hyvin selväksi vanha sanonta...Pyh..happamia sano kettu pihlajanmarjoista.

      Moaliman matkaaja Korppis

      • Anonyymi

        Joo, korppis juuri näin me olemme kaikki poliglotit salonkivaunussa samoilla linjoilla
        Sinäkin tunnet paremmin kainsaiväliset piirit kuin paikallisten kaiken karvaiset mestat

        Eräs viehättävä milanolainen signorina sanoi minulekin kerran kun opastin häntä elämmä eteenpäin että tunnet Rooman paremmin kuin Helsingin jossa eksyimme, ja se on totta ei harmainta aavistusta missä on Myllypuro tai kanala vai äänetäänkö se konala


      • Anonyymi

        Tyhmä olet pilkatessasi muista maisemista kuin pitävistä.


    • Anonyymi

      Moni eronnut pääkaupunki seudun laydy, pakkaa kimpsut ja kampsut ja tena laydy pkt. lähteäkseen asumaan lappiin piiloon ja syynä. elintason romahtaminen ja sen myötä syntynyt häpee.. sitte nämät roikuu senssi palstoilla saalistaen maksumiestä ja hyvinvointia. ovat umpimielisiä, mykkäkoululaisia, kiukuttelevat tosi, tosi helposti.

      • Anonyymi

        Loiri teki pelasitietsikalla ja ryyppäsi jalat meni


      • Anonyymi

        Sulla on eeerittäin kipeä mielen maisema. - Nm. Yöäk


    • Anonyymi

      Kiinnitin huomiota kengänkiilottajia ei ole stadissa ennen oli kun lähdin stadista

      nhenkilöitä siellä näyttää olevan enemmän miksei niitä panna hommiin ja kauppakasseja täyttämään keskustan liikkeisiin ja kuokka käteen pelolle maalaiskuntaan en tosin löytänyt bussia helsingin maalaiskuntaankaan piti mennä taksilla

    • Anonyymi

      Kysy Halla-aholta tai keltä vaan persulta.

    • Anonyymi

      Kehukaa lisää itseänne !

    • Anonyymi

      KotkotkoooOOOOT.

      • Anonyymi

        Maailma on tullut lähelle; tv ja netti.
        Aivan toista oli 60-luvulla, jolloin Tukholma tuntui tosi ulkomaalta, puhumatta Välimeren maista.
        Kaukomailla olivat käyneet vain merimiehet, yleensä satamakortteleissa huvitelleet.
        Ulkomaan työkomennuksien jälkeen pisin loma ollut kolme viikkoa Teneriffalla haahuilemassa, josta oli ihan kiva tulla kotiympyröihin.


    • Ei edes nuorena tullut mieleenkään, että haluaisin muuttaa pois Suomesta.
      Jaa että miksikö?
      No enhän ollut vaarassakaan joutua jonkun jämsäläisen sikopaimenen vaimoksi.

      Tulin vain Ruotsin puolelle kesätöihin niinkuin olin ollut jo kouluaikanakin. Sopeutuvainen kun olen, niin huomasin viihtyväni täälläkin ihan hyvin.
      En sitä ole koskaan älynnyt ajatellakaan rinta rottingilla, että tässä sitä ollaan oikein ulkomailla.
      Minulle kun siinä ei ole mitään ratkaisevaa eroa, olenko Suomessa vai Ruotsissa.
      Puolen vuorokauden laivamatka vain välissä. Lyhyempi matka kuin Etelä-Suomesta Lappiin.
      Kaupungille mennessä jonkunlaisen eron huomaa, eikä oikein tiedä missä maassa sitä loppujen lopuksi on. Mutta niin kai se alkaa pian aikaa olla Suomenkin puolella, ikävä kyllä.

      En näe mitään syytä palata Suomen puolelle takaisin, kun minnes sitä kotoaan mielisi lähteä. En haluaisi täälläkään muuttaa toiseen paikkaan, kun viihdyn niin hyvin tässä asunnossani. En ole sen luontoinen, että haluaisin aina muualle kuin missä olen.

    • Minä viihdyn siellä missä on kotini. Jos joku haluaa nähdä ja kokea paljon uutta niin miksi ei, se on luonnekysymys. Ei se tee ketään huonommaksi jos tykkää olla paikallaan. Elämä voi silti olla hyvinkin monipuolista jos maailman asiat kiinnostaa.
      Olisin voinut asua ulkomaillakin jos ei ole liian kuumaa, vaikka enää en viitsisi muuttaa mihinkään..
      Olen saanut järjestettyä asiani mieleisekseni, puolet mökillä ja muuan ajan pikkukaupungissa.
      Pitkästä aikaa olin viikonloppuna yökylässä vanhan ystävän luona, kaveri oli kissan vahtina.
      Kyllä juttu luisti ja oli mukavaa, tämä oli harvinaista kun minua ei tahdo saada liikkeelle millään nykyisin. Tässä olikin sosiaalisten suhteiden hoitamista taas pitkäksi aikaa.

    • Minä viihdyn siellä missä on kotini. Jos joku haluaa nähdä ja kokea paljon uutta niin miksi ei, se on luonnekysymys. Ei se tee ketään huonommaksi jos tykkää olla paikallaan. Elämä voi silti olla hyvinkin monipuolista jos maailman asiat kiinnostaa.
      Olisin voinut asua ulkomaillakin jos ei ole liian kuumaa, vaikka enää en viitsisi muuttaa mihinkään..
      Olen saanut järjestettyä asiani mieleisekseni, puolet mökillä ja muuan ajan pikkukaupungissa.
      Pitkästä aikaa olin viikonloppuna yökylässä vanhan ystävän luona, kaveri oli kissan vahtina.
      Kyllä juttu luisti ja oli mukavaa, tämä oli harvinaista kun minua ei tahdo saada liikkeelle millään nykyisin. Tässä olikin sosiaalisten suhteiden hoitamista taas pitkäksi aikaa.

    • Paluumuuttoa muutaman kerran harkinneena olen aika lailla samoissa ajatuksissa kuin liekko tuossa ylempänä, paitsi että se mikrokosmos jonka luomme ympärillemme, johon arkielämämme muodostamme ja jossa viihdymme, on minulle täällä sopiva ja en usko Suomeen palaamisen vanhuuden päiviä viettämään olevan edes toteutettavissa. Monet asiat puhuvat Pohjolassa asumisen puolesta ja minäkin kaipasin vuodenaikoja ja niiden elämälle antama rytmitystä.
      En kuitenkaan kadu sitä että lähdin nuorena maailmalle; yleensäkin se mitä kadumme on tekemättä jättämisiämme, ei edes asioita joissa erehdyimme tai teimme virheitä. Olen onnellinen siitä että en ole pelännyt elämää enkä ole kaihtanut ottaa riskejä ja olen vaeltanut omia polkujani .
      ***
      "Herramme antaa pitopöydän sille joilla ei ole hampaita" sanoo vanha sananlasku. Eli mitä hyödyttää vakaa taloudellinen tilanne, rahaa pankissa, osakkeet, huvilat ja luxusautot, jos ei ole halua eikä mielenkiintoa muuhun kuin tuijottaa ikkunastaan suolle päin, perämetsän honkia ja siunailla maailmanmenoa ja olla tyytyväinen siihen kun on voittanut sen ihanan lottovoiton saada olla suomalainen? Eikä olla tarvetta tietää mitään mistään muusta.

      En minä Suomea tyrmää enkä arvostele; useammassa elämäni vaiheessa olen miettinyt olisiko sittenkin parempi palata synnyinseudulleni, mukavuusalueeseeni ja vanhojen ystävien pariin. Tiedän että paluuta ei ole ja siihen ei ole mitkään keskustelufoorumeiden myrkyttyneet töykeydet mitenkään taustana tai vaikuttaneet: liian paljon vettä siltojen ali, liian paljon asioita jotka sitoo, liian väsynyt jo ottamaan kaikki uusiksi.

      • "Paloma.se01"

        Niinpä.
        Onhan se hohdokasta kun maksaa ensin koko ikänsä veronsa ulko-maille.
        Palaa sitten "kotiin" nauttimaan "ilmaisesta" vanhuuden sosiaali-turvasta.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Paloma.se01"

        Niinpä.
        Onhan se hohdokasta kun maksaa ensin koko ikänsä veronsa ulko-maille.
        Palaa sitten "kotiin" nauttimaan "ilmaisesta" vanhuuden sosiaali-turvasta.

        H.

        Miksei se Ruotsi paman elätä siinä missä muutkin maahanmuuttajat.


      • Anonyymi

        "Eli mitä hyödyttää vakaa taloudellinen tilanne, rahaa pankissa, osakkeet, huvilat ja luxusautot, jos ei ole halua eikä mielenkiintoa muuhun kuin tuijottaa ikkunastaan suolle päin, perämetsän honkia ja siunailla maailmanmenoa ja olla tyytyväinen siihen kun on voittanut sen ihanan lottovoiton saada olla suomalainen? Eikä olla tarvetta tietää mitään mistään muusta"

        Ohhoijaa taas.....


      • Anonyymi

        Onko ainut elämänrohkeuden merkki lähteä toiselle puolelle maailmaa etsimään seikkailuja ja romantiikkaa ? Rohkeaa on jäädä kotimaahan, rakentaa sitä työllään ja perustaa perhe oman maan kamaralle. Törkeää puhua, ettei Suomeen elämänsä rakentaneilla ole muuta kuin tuijottaa perämetsän honkia. Ja vaikka tujottaisikin, Suomen metsät ovat maailman tärkeä hiilinielu. Ne sinun ihannemaat ovat jo nielunsa polttaneet. Ihannemaistasi pakkaa väkeä tänne halveksimaasi maahan kummasti. Voisi sanoa aika rumasti tuollaisesta muitten elämäntavan halveksijasta, mutta olkoon. Vaikutat jo muutenkin hyvin onnettomalta ja katkeralta tyypiltä.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma.se01"

        Niinpä.
        Onhan se hohdokasta kun maksaa ensin koko ikänsä veronsa ulko-maille.
        Palaa sitten "kotiin" nauttimaan "ilmaisesta" vanhuuden sosiaali-turvasta.

        H.

        En ole tulossa, koska täällä minun on yhtä hyvä olla.
        Eläkkeeni olen tienannut ulkomailla ja jos tulisin Suomeen, niin ne ottaisin tietenkin mukaani ja eläkkeistäkin verotetaan, ainakin täällä meillä päin. Kiinteistöveroa olen aina maksanut Suomeen kiinteistöstä jota olen käyttänyt vain ehkä kaksi viikkoa vuodesta. Kyllä Ruotsin valtio on maksanut minun sosiaaliturvani täällä ja sen vähän mitä olen käyttänyt yhteiskunnan tarjoamia ilmaispalveluja. Tällähän olen tehnyt suurimman osan elämäntyöstäni. Suomessa käydessäni käytän vain muualla tienaamiani euroja kulutukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ainut elämänrohkeuden merkki lähteä toiselle puolelle maailmaa etsimään seikkailuja ja romantiikkaa ? Rohkeaa on jäädä kotimaahan, rakentaa sitä työllään ja perustaa perhe oman maan kamaralle. Törkeää puhua, ettei Suomeen elämänsä rakentaneilla ole muuta kuin tuijottaa perämetsän honkia. Ja vaikka tujottaisikin, Suomen metsät ovat maailman tärkeä hiilinielu. Ne sinun ihannemaat ovat jo nielunsa polttaneet. Ihannemaistasi pakkaa väkeä tänne halveksimaasi maahan kummasti. Voisi sanoa aika rumasti tuollaisesta muitten elämäntavan halveksijasta, mutta olkoon. Vaikutat jo muutenkin hyvin onnettomalta ja katkeralta tyypiltä.

        Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ainut elämänrohkeuden merkki lähteä toiselle puolelle maailmaa etsimään seikkailuja ja romantiikkaa ? Rohkeaa on jäädä kotimaahan, rakentaa sitä työllään ja perustaa perhe oman maan kamaralle. Törkeää puhua, ettei Suomeen elämänsä rakentaneilla ole muuta kuin tuijottaa perämetsän honkia. Ja vaikka tujottaisikin, Suomen metsät ovat maailman tärkeä hiilinielu. Ne sinun ihannemaat ovat jo nielunsa polttaneet. Ihannemaistasi pakkaa väkeä tänne halveksimaasi maahan kummasti. Voisi sanoa aika rumasti tuollaisesta muitten elämäntavan halveksijasta, mutta olkoon. Vaikutat jo muutenkin hyvin onnettomalta ja katkeralta tyypiltä.

        Tähän jäi vastaamatta:
        ei todellakaan, jääminen on myös elämänrohkeutta tavallaan, jos kaikki muut lähtevät rakentamaan omaa elämäänsä ja itse valitsee tai joutuu velvollisuudentunnosta jäämään esim. huolehtimaan sairaista vanhemmistaan.
        Mutta edelleenkin uskon että se mitä loppumetreillä katuu on tekemättä jättämisiään. Sitä mitä ei silloin aikanaan uskaltanut tehdä, ennen kuin oli liian myöhäistä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.

        Asuminen purjeveneessä jossain atollien keskellä...


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.

        Puhuvat halveksivasti....just joo, kuten honkien katselemisesta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole tulossa, koska täällä minun on yhtä hyvä olla.
        Eläkkeeni olen tienannut ulkomailla ja jos tulisin Suomeen, niin ne ottaisin tietenkin mukaani ja eläkkeistäkin verotetaan, ainakin täällä meillä päin. Kiinteistöveroa olen aina maksanut Suomeen kiinteistöstä jota olen käyttänyt vain ehkä kaksi viikkoa vuodesta. Kyllä Ruotsin valtio on maksanut minun sosiaaliturvani täällä ja sen vähän mitä olen käyttänyt yhteiskunnan tarjoamia ilmaispalveluja. Tällähän olen tehnyt suurimman osan elämäntyöstäni. Suomessa käydessäni käytän vain muualla tienaamiani euroja kulutukseen.

        Ulkomailla oloasi et pidä pahana kun et tiedä paremmasta

        Mehän olisimme voineet tavata ja perustaa suurperheen, miltä kuulostaa?

        Nopean arvioni mukaan olen kulkenut ikkunasi alta brahen- ja puutarhakadulla mieluummin satoja kuin kymmeniä kertoja
        Mutta kun sinä olit jo silloin muuttanut hipiksi emme kohdanneet kulttuuripiireissä joihin molemmat olemme lääpällämme tietenkin opiskeluaikanamme esim kårenilla tai uppsalassa rackarbergsgatanilla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomailla oloasi et pidä pahana kun et tiedä paremmasta

        Mehän olisimme voineet tavata ja perustaa suurperheen, miltä kuulostaa?

        Nopean arvioni mukaan olen kulkenut ikkunasi alta brahen- ja puutarhakadulla mieluummin satoja kuin kymmeniä kertoja
        Mutta kun sinä olit jo silloin muuttanut hipiksi emme kohdanneet kulttuuripiireissä joihin molemmat olemme lääpällämme tietenkin opiskeluaikanamme esim kårenilla tai uppsalassa rackarbergsgatanilla

        Totta puhut.
        Mistä minä tiedän, kuinka onnellinen olisin ollut :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tähän jäi vastaamatta:
        ei todellakaan, jääminen on myös elämänrohkeutta tavallaan, jos kaikki muut lähtevät rakentamaan omaa elämäänsä ja itse valitsee tai joutuu velvollisuudentunnosta jäämään esim. huolehtimaan sairaista vanhemmistaan.
        Mutta edelleenkin uskon että se mitä loppumetreillä katuu on tekemättä jättämisiään. Sitä mitä ei silloin aikanaan uskaltanut tehdä, ennen kuin oli liian myöhäistä.

        Mitä ihmeellistä ja suurenmoista sinä sitten olet "uskaltanut " tehdä ? Tuskin kadun kuolinvuoteellani sitä, että olen asunut Suomessa koko ikäni, tosin paljonkin turistina maailmaa kiertänyt . En koskaan haaveillut romanssista jonkun tummasilmän kanssa, olisi sekin varmaan onnistunut koska suomalaisilla on vientiä jo senkin takia että köyhistä maista pääsee Suomen sosiaaliturvan piiriin.
        Kyllä oman talon ja mökin rakennus, lasten elämän seuraaminen juurillaan läheltä ja se perintömetsäkin on sellaista mitä en kadu. Hyvillä autoilla on turvallista ajaa eivätkä edes saastutra kuten vanhat kotterot. Mitä katumista siinäkään on, jos on elämässä mennyt hyvin, saanut ihanan perheen ja sen lisäksi hyvän elintasonkin ? Kyllä se raha nimenomaan on mahdollistanut monet upeat lomamatkat, ei ole tarvinnut lähteä seikkailemaan tyhjätaskuna. Tekemättä jääneitä tyhmyyksiä en tule katumaan, kaikkea olen saanut kotimaasta. Niitä tyhmyyksiä ja seikkailujakin.
        Sairaista vanhemmista huolehtiminen on kaukaa haettua, kyllä sekin on oma valinta nykyisin nykyisin. En ole uskaltanut benji-hyppyäkään tehdä, mahtaako kaduttaa kuolinvuoteella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuvat halveksivasti....just joo, kuten honkien katselemisesta.

        Metaforani ei liity honkametsän halveksuntaan, vaan sen vertaamista tuttuun ja turvalliseen, mutta samalla rajoittavaan valintaan ja elämäntapaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Metaforani ei liity honkametsän halveksuntaan, vaan sen vertaamista tuttuun ja turvalliseen, mutta samalla rajoittavaan valintaan ja elämäntapaan.

        HÖPÖHÖPÖ ! Se kyllä rajoittaa mahdollisuuksia elämässä, kun lähtee seikkailemaan ihan vieraaseen kulttuuriin vuosikausiksi. Siellä jos missä on naiselle rajoituksia, missä olit !!!!Miksi tulit pois, kun olit valinnut seikkailun ? Etkö jaksanut enää seikkailla ? Pitipä vaan tulla turvalliseen hyvinvointrimaahan elämään porvarillisen tylsää elämää.
        Metaforasi ei siis liity puiden halveksuntaan , vaan ihmisten jotka eivät lähteneet seikkailemaan kulttuuriin, joka on hyvin naisia alistava ja rajoittava.
        Puhut koko ajan törkeitä ristiriitaisuuksia ja olet jotain ihmeellistä olevinasi. Nyt se taas saadaan huomata.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Metaforani ei liity honkametsän halveksuntaan, vaan sen vertaamista tuttuun ja turvalliseen, mutta samalla rajoittavaan valintaan ja elämäntapaan.

        Sekö on sinun mielestäsi rajoittavaa elämää, jos ei ole asunut ulkomailla?

        Onko sulla nyt tarve pönkittää sitä nykyistä "rajoittunutta elämääsi" täällä palstalla?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.

        Yhä paranee ! Tulee seniiliksi, jos ei ole ASUNUT ja seikkaillut ulkomailla .turistina matkailu ei ole mitään!!!!!Suomessa ikänsä asunut ei haista eikä näe mitään. Toista se on Columbian slummissa !!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeellistä ja suurenmoista sinä sitten olet "uskaltanut " tehdä ? Tuskin kadun kuolinvuoteellani sitä, että olen asunut Suomessa koko ikäni, tosin paljonkin turistina maailmaa kiertänyt . En koskaan haaveillut romanssista jonkun tummasilmän kanssa, olisi sekin varmaan onnistunut koska suomalaisilla on vientiä jo senkin takia että köyhistä maista pääsee Suomen sosiaaliturvan piiriin.
        Kyllä oman talon ja mökin rakennus, lasten elämän seuraaminen juurillaan läheltä ja se perintömetsäkin on sellaista mitä en kadu. Hyvillä autoilla on turvallista ajaa eivätkä edes saastutra kuten vanhat kotterot. Mitä katumista siinäkään on, jos on elämässä mennyt hyvin, saanut ihanan perheen ja sen lisäksi hyvän elintasonkin ? Kyllä se raha nimenomaan on mahdollistanut monet upeat lomamatkat, ei ole tarvinnut lähteä seikkailemaan tyhjätaskuna. Tekemättä jääneitä tyhmyyksiä en tule katumaan, kaikkea olen saanut kotimaasta. Niitä tyhmyyksiä ja seikkailujakin.
        Sairaista vanhemmista huolehtiminen on kaukaa haettua, kyllä sekin on oma valinta nykyisin nykyisin. En ole uskaltanut benji-hyppyäkään tehdä, mahtaako kaduttaa kuolinvuoteella.

        Vielä on korvantaus märkänä ja multaa sormissa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        HÖPÖHÖPÖ ! Se kyllä rajoittaa mahdollisuuksia elämässä, kun lähtee seikkailemaan ihan vieraaseen kulttuuriin vuosikausiksi. Siellä jos missä on naiselle rajoituksia, missä olit !!!!Miksi tulit pois, kun olit valinnut seikkailun ? Etkö jaksanut enää seikkailla ? Pitipä vaan tulla turvalliseen hyvinvointrimaahan elämään porvarillisen tylsää elämää.
        Metaforasi ei siis liity puiden halveksuntaan , vaan ihmisten jotka eivät lähteneet seikkailemaan kulttuuriin, joka on hyvin naisia alistava ja rajoittava.
        Puhut koko ajan törkeitä ristiriitaisuuksia ja olet jotain ihmeellistä olevinasi. Nyt se taas saadaan huomata.

        Edelleenkin, tämä ketju ei ole minun valinnoistani. Eikä minusta muutenkaan.
        Koeta edes pysyä asiassa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ainut elämänrohkeuden merkki lähteä toiselle puolelle maailmaa etsimään seikkailuja ja romantiikkaa ? Rohkeaa on jäädä kotimaahan, rakentaa sitä työllään ja perustaa perhe oman maan kamaralle. Törkeää puhua, ettei Suomeen elämänsä rakentaneilla ole muuta kuin tuijottaa perämetsän honkia. Ja vaikka tujottaisikin, Suomen metsät ovat maailman tärkeä hiilinielu. Ne sinun ihannemaat ovat jo nielunsa polttaneet. Ihannemaistasi pakkaa väkeä tänne halveksimaasi maahan kummasti. Voisi sanoa aika rumasti tuollaisesta muitten elämäntavan halveksijasta, mutta olkoon. Vaikutat jo muutenkin hyvin onnettomalta ja katkeralta tyypiltä.

        En minäkään oikein sitä Paloman mainostamaa "rohkeutta" näe siinä, että kun opiskelut eivät alkaneet sujumaan, niin lähti jenkkeihin sukulaistensa luokse ja heidän holhottavakseen.
        Veljensähän hänet siten jenkeistä sinne Kolumpiaankin ja vei mukanaan kuin postipaketin, kun ei avuton alkanut jenkeissä pääsemään omatoimiseksi.
        Onneksi latinomies sitten otti holhottavakseen, niin pääsi veljensä jatkamaan taas omaa elämäänsä.

        Että sellaista " nuoren rohkeaa seikkailua" jo parikymppisellä aikuisella naisella.


      • Tellukka kirjoitti:

        En minäkään oikein sitä Paloman mainostamaa "rohkeutta" näe siinä, että kun opiskelut eivät alkaneet sujumaan, niin lähti jenkkeihin sukulaistensa luokse ja heidän holhottavakseen.
        Veljensähän hänet siten jenkeistä sinne Kolumpiaankin ja vei mukanaan kuin postipaketin, kun ei avuton alkanut jenkeissä pääsemään omatoimiseksi.
        Onneksi latinomies sitten otti holhottavakseen, niin pääsi veljensä jatkamaan taas omaa elämäänsä.

        Että sellaista " nuoren rohkeaa seikkailua" jo parikymppisellä aikuisella naisella.

        Kirjoitatko alternatiivielämänkertaa minusta? Miten imartelevaa!


      • Anonyymi

        Erikoisia kuvioita palomasta paljastuu , ihmiskauppaa?!


    • Anonyymi

      Jäämme tai lähdemme ei meitä kukaan tarvitse. Me tarvitsemme muita, varsinkin työpaikkaa työiässä.

    • Anonyymi

      Jopas taas on suppea-alaista tekstin ymmärtämistä 😁

      Olen koko aamun palannut touhujeni mukana ulkomaille. Minikattopuutarhani valmistui ja vei muistoissa Vietnamiin. Hollantiin palasin ja katollisen kirkon jouluaattoyön messuun. Pietro-nukke sai kauniin tulipunaisen kaavun, samanlaisen kuin esikuvansa komea Pietro kappalainen Heemstedessä. Nyt Pietro saarnaa minimaailman kappelissa.

      Miten paljon näette kaunista ympärillänne? Itse olen saanut kokea ihastuttavia hetkiä luodessani ympärilleni kaunista katseltavaa.

      Ulkomailta lähtee mukaan kauniita elämyksiä ja muidtkuvia, joita voi sitten harmaina talvipäivinä herättää henkiin värikkäinä kolmiuloitteisina bioraamoina.

      Tämmöistä tänään Korppis

      • Anonyymi

        Dioraamasta olen kuullut mutta kaipa se on korvessa bio. Ai että kaunistako, kun tehdään kömpelö saviukko ja kukka ? No makunsa kullakin. Minä muistan kyllä kauniit elämykset aitoina, ei tulis mieleenkään pilata niitä savimöykyillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dioraamasta olen kuullut mutta kaipa se on korvessa bio. Ai että kaunistako, kun tehdään kömpelö saviukko ja kukka ? No makunsa kullakin. Minä muistan kyllä kauniit elämykset aitoina, ei tulis mieleenkään pilata niitä savimöykyillä.

        Jos vaikka jonkun minimessun aikana on tämä Pikku-Pietro sanonut, että kyllä se oikeasti on bioraama.
        Jotenkin kuitenkin se on melko suppea-alaista ihmiselämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaikka jonkun minimessun aikana on tämä Pikku-Pietro sanonut, että kyllä se oikeasti on bioraama.
        Jotenkin kuitenkin se on melko suppea-alaista ihmiselämää.

        Hyvähän se että hänellä alankomaan joulussa ollut edes jotain kivaa, se yöllinen pappi punaisissaan. Ihan pitää muistoksi savipatsas muotoilla. Biologiaa ehkä pikkupappi tosiaan opettanutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvähän se että hänellä alankomaan joulussa ollut edes jotain kivaa, se yöllinen pappi punaisissaan. Ihan pitää muistoksi savipatsas muotoilla. Biologiaa ehkä pikkupappi tosiaan opettanutkin.

        En minä saviesineitä ihan joka paikkaan ; ) Petfo-nukke löytyi kirppikseltä. Se kuului jalkapallojoukkueeseen. Vielä on kolme pelaajaa joille löytynee paikka aikoinaan. Oli se muuton komea pappi. Nuori tummaverinen liekö juuret Hollannin Etelä Amerikan siirtomaissa. Kyllä ne vain kauniita ovat nämä rotujen sekoitusten jälkeläiset ja hyvin he molempien vanhempiensa äidinkielet hallitsevst. Joku tuolla taivateli, että eripari puolisot eivät toistensa puhetta ymmärrä, no en minä suomalaisena Rauman murrettakaan sisäistä. Anteeksi kielivammani se tulee tahtomattani jos en tarkasta onko Bertta Vai Daavid.

        Korppis


    • Anonyymi

      Ploma haluaisin opettaa sinulle espanjaa
      kun puhut sitä käytännössä täydellisesti
      Tämä olisi haaveitteni täyttymys

      Yritän nyt

      Kuten tiedät, panlatinoalueita on monenlaisia kuten teillä tötteröetelä Cono Sur

      Nyt sitten, tiedätkö miksi kutsutaan sitä junttiespanjaa missä tämän palstan tavikset ovat yleensä käyneet tai haaveilevat elävänsä eläkkeellä, jota sinä nimität ghetokdi jossa he ovat juomassa siellä juhlamokkaa ja kuuntelemassa Irwiniä?

      • Anonyymi

        Ulkomaat ja ulkomaalaiset eivät ole niin ihmeellisiä kummajaisia kuin puoli vuosisataa sitten.
        Suomi on hyvä maa elää ja olla, joka korostuu vielä enempi eläkeläisenä.
        Jo puolison sama äidinkieli on rikkaus, jos toinen puhuisi muuta kuin suomea, niin jää kielen hienot vivahteet sekä murre.pois, vaikka miten osaisi vierasta kieltä, ei ole sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomaat ja ulkomaalaiset eivät ole niin ihmeellisiä kummajaisia kuin puoli vuosisataa sitten.
        Suomi on hyvä maa elää ja olla, joka korostuu vielä enempi eläkeläisenä.
        Jo puolison sama äidinkieli on rikkaus, jos toinen puhuisi muuta kuin suomea, niin jää kielen hienot vivahteet sekä murre.pois, vaikka miten osaisi vierasta kieltä, ei ole sama.

        Sinäkin voit katua kuolinvuoteella, että et koskaan lähtenyt ulkomaalaisen matkaan. Niin tylsä elämä. Kun seikkailee, ei siinä niin kielellä väliä. Kunhan jotain örrää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin voit katua kuolinvuoteella, että et koskaan lähtenyt ulkomaalaisen matkaan. Niin tylsä elämä. Kun seikkailee, ei siinä niin kielellä väliä. Kunhan jotain örrää.

        Miksi otat musta valkea linjan Etkö osaa keskustella muista mahdollisuuksista. Eihän sitä matkustelemista ja eri kulttuureissa elämistä tai niihin tutustumista ja niistä vaikutteita ottamista voi ajatella.musta valkeasti vaan kyllä se on moni väristä elämää.


      • No se ghetto-sana oli vain vertauskuvallinen.
        Ei, en tiedä miksi niitä alueita kutsutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin voit katua kuolinvuoteella, että et koskaan lähtenyt ulkomaalaisen matkaan. Niin tylsä elämä. Kun seikkailee, ei siinä niin kielellä väliä. Kunhan jotain örrää.

        Voi kuule, monet yöt on vietetty monenmaalaisen seurassa , eri patjoja testattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin voit katua kuolinvuoteella, että et koskaan lähtenyt ulkomaalaisen matkaan. Niin tylsä elämä. Kun seikkailee, ei siinä niin kielellä väliä. Kunhan jotain örrää.

        Eipä taida monikaan kuolinvuoteellaan muistaa mitään, eikä vuosia ennen kuolemaansakaan. Silloin ihan sama oletko jossain reissussa rähjääntynyt vaiko viettänyt ihanan rauhallista elämää kotomaassasi. Elinikä kasvaa ja dementia lisääntyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida monikaan kuolinvuoteellaan muistaa mitään, eikä vuosia ennen kuolemaansakaan. Silloin ihan sama oletko jossain reissussa rähjääntynyt vaiko viettänyt ihanan rauhallista elämää kotomaassasi. Elinikä kasvaa ja dementia lisääntyy.

        Ja lopulta osaa vain sitä kieltä, jonka on ensimmäisenä lapsuudessaan oppinu.

        Varmaan hankala tilanne, jos on vieraskielinen puoliso tai ei ole opettanut lapsilleen suomea, eikä pysty heidän kanssaan kommunikoimaan viimeisinä vuosinaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ja lopulta osaa vain sitä kieltä, jonka on ensimmäisenä lapsuudessaan oppinu.

        Varmaan hankala tilanne, jos on vieraskielinen puoliso tai ei ole opettanut lapsilleen suomea, eikä pysty heidän kanssaan kommunikoimaan viimeisinä vuosinaan.

        Rantaruottia :D


    • Tämä ketju lähti elämään aivan omaa elämäänsä. Nyt keskustellaankin siitä ketkä ovat parempia, ne jotka lähtevät vai ne jotka jäivät. Ja ruoditaan MINUN elämääni ja valintojani.Vaikeaa pysyä asiassa. onko?

      • Anonyymi

        Jos sinun elämääsi ruoditaan vain vertauskuvallisesti...


      • Anonyymi

        Aloitus oli vain gallup-kysely, ei mikään kekustelun avaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus oli vain gallup-kysely, ei mikään kekustelun avaus.

        Nimenomaan keskustelunavaus.
        Kysymykset jotka liitin siihen eivät olleet gallupia vaan asioita joita toivoin liitettävän vastauksiin.
        Minä tiedän itse parhaiten mitä aloitukseni sisälsi ja miten se oli tarkoitettu.


      • Paloma, onhan tämä jo nähty. Yksi ja sama viihdyttää itseään meidän kylessä. Mahdollisesti pari perässähiihtäjää saanut manipuloitua mukaansa. Menisivät tuonne vanhusten sairaspiiriin vittuile....n sairaille, jotta itepähän ootte huonoilla elämän tavoilla sairautenne itellenne hommanneet.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nimenomaan keskustelunavaus.
        Kysymykset jotka liitin siihen eivät olleet gallupia vaan asioita joita toivoin liitettävän vastauksiin.
        Minä tiedän itse parhaiten mitä aloitukseni sisälsi ja miten se oli tarkoitettu.

        ja minä tiedän itse parhaiten, miten tuon aloituksen koin.


    • Anonyymi

      Minut haluttiin Luksenburgiin EUn hommiin. Enhän minä maalaismies tylsiin paperihommiin lähtenyt. Ei houkutellut hyvä palkka, diplomaattipassi yms.

    • Anonyymi

      Tulima pakola Suomeen ja haluamme pois, paskomaa suomi. Eme halu mitä kototusta. Meneme takasi Nigeria.

      • Anonyymi

        Ylä volta parempi vaihto ehto kuin ylä savo


    • Anonyymi

      Sarastaa, nouse, lähde kulkemaan ! Suuri seikkailu ei pääty milloinkaan :)

    • Anonyymi

      ""ruoditaan MINUN elämääni ja valintojani. Vaikeaa pysyä asiassa. onko?""

      No mutta, sinähän olet elämäsi kirjailija ja pitänyt päiväkirjaa, se on enemmän kuin tavallista los latinos europeos usan la expresion sobre la vision, que suelen tenerse los extranjeros y es limitada a los aspectos tipicos mas llamativos, se dicen La Espana de Pandereta tyypillinen turisti näkee tamburiiniespanjan jota tyypillinen espanjalainen ei tunnista kotimaakseen, eli eri kulttuureja nämä. Tosin äärimmäisen tuottavaa taloudessa mutta vähän kehitysmaalaista

      • (Luulen että jotkut lukevat muilta salaa kirjaa elämästäni Kolumbiassa.
        T. kirjoittaa siitä omaa versiotaan. Tyypillistä sverigedemokraattia)
        España de pandereta eli turismi-Espanja kehittyi kai Francon aikoina taloutta edistämään. Sen verran olen käynyt Espanjassa (en tosin koskaan suomalaiskylissä) että tiedän että provinssit eroavat esim. kielellisesti paljon toisistaan.


    • Anonyymi

      Kirjaasi ei lue kukaan.

      • Anonyymi

        Onko hän kirjoittanut kirjan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hän kirjoittanut kirjan?

        Ei ole, mutta nimittää tekelettään kirjaksi.

        Suomalaisia asuu ulkomailla 1,6 miljoonaa, saman verran kuin pienissä maissa
        voi olla kansaa, ei siinä ole mitää ne erikoista, mikä tekisi ihmisestä paremman
        niinkuin tekeleen kirjoittaja itsestään luulee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, mutta nimittää tekelettään kirjaksi.

        Suomalaisia asuu ulkomailla 1,6 miljoonaa, saman verran kuin pienissä maissa
        voi olla kansaa, ei siinä ole mitää ne erikoista, mikä tekisi ihmisestä paremman
        niinkuin tekeleen kirjoittaja itsestään luulee.

        Niin, ja paljonkos niitä "parempia ihmisiä" on Suomessakin, jotka ovat jopa syntyneet muuallapäin maailmaa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Niin, ja paljonkos niitä "parempia ihmisiä" on Suomessakin, jotka ovat jopa syntyneet muuallapäin maailmaa.

        Koska suurin osa maailman ihmistä on "parempia" kuin muut,
        ne Suomen ulkopuolella syntyneet,
        mikä tekee ihmisestä erilaisen, hienon ja paremman,
        niin kun eivät vaan tulisi ulkomailta Suomeen käymään,
        samalla logiikalla Suomessa käymisen täytyy tehdä muualla syntyneestä ihmisestä
        jotenkin huonon ihmisen.


    • Anonyymi

      Hyvin törkeää kieltä, siksi olen karttanut suomalaisia tavallaan koko elämäni hyvin harvoin tapaa oikeaa ihmistä(suomalaista) täällä missä asun luulen ei ole suomalaisia on vain muutama. Viimeisessä työpaikassa oli viisi ja siinä olin lähes 20 vuotta.

    • Anonyymi

      "Hauska" ketju, Suuret on joillakin luulot, mutta tulipahan julki itsensäylistäjistä totuuksia. Kiitti vaan kerrankin Tellukka ! Ehkä vähäksi aikaa rauhoittaa
      eräitten suuria luuloja. Mikä voikaan saada ihmiset luulemaan,
      että vain he ovat kokeneet jotain ja mikä voikaan saada ihmiset kertomaan juttujaan
      sata ja tuhat kertaa omakehuin höystettynä joka kerran ?

      • Nyt mä repesin!
        Tellukka kiittää itse itseään!


      • Anonyymi

        Se on se mitättömyyden tunne, ettei ole mitään, ei ole ystäviäkään kelle itseään
        kehuisi, ystävät on kyllästyneet omakehuun ja lähteneet läiskimään.
        Ei ole muuta paikkaa kuin tämä palsta jossa voi yrittää loistaa suitsuttaen omaa luuloteltua
        erinomaisuuttaan.


      • Anonyymi

        Kuule kun ei vaikuta pätkääkään mielipiteesi. Tunnen itseni ja Paloman, eikä meillä kummallakaan ole epätietoisuutta siitä olemmeko yläpuolella muita. Emme ole, vaan meidät on nostettu sinne sinun toimesta. Kyllä nää on yhden multinikin organisoimia lätinöitä meistä. Johan toki nämä kommetit tuntee samoina toistuvat kerta kerran jälkeen. Ei ole kykyjä erikoistua edes kusettajaksi.

        Lisäksi on selvää, että koska pitkät ketjut nousee näkyviin muillekin palstoille tulee utelijaita joiden kommentit tunnistaa koska ovat ulkona kuin lumiukot ja kommentit luokkaa .....hyvää päivää...kirvesvartta. Hei täällä on lynkkäys menossa mukaan ...jännää.

        Tellukkaan olen nyt todella pettynyt. Olen ihaillut Tellun sanavalmiutta, mutta, että ottaa suoraa tekstiä Paloman kirjasta ja tuo tulkinnan omana väärin tulkittuna versiona palstalle. Onko nyt niin kun minunkin juttuni muuttuu hovissa, että olet niidenkin takana. En halua uskoa, mutta jäi epäillys.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule kun ei vaikuta pätkääkään mielipiteesi. Tunnen itseni ja Paloman, eikä meillä kummallakaan ole epätietoisuutta siitä olemmeko yläpuolella muita. Emme ole, vaan meidät on nostettu sinne sinun toimesta. Kyllä nää on yhden multinikin organisoimia lätinöitä meistä. Johan toki nämä kommetit tuntee samoina toistuvat kerta kerran jälkeen. Ei ole kykyjä erikoistua edes kusettajaksi.

        Lisäksi on selvää, että koska pitkät ketjut nousee näkyviin muillekin palstoille tulee utelijaita joiden kommentit tunnistaa koska ovat ulkona kuin lumiukot ja kommentit luokkaa .....hyvää päivää...kirvesvartta. Hei täällä on lynkkäys menossa mukaan ...jännää.

        Tellukkaan olen nyt todella pettynyt. Olen ihaillut Tellun sanavalmiutta, mutta, että ottaa suoraa tekstiä Paloman kirjasta ja tuo tulkinnan omana väärin tulkittuna versiona palstalle. Onko nyt niin kun minunkin juttuni muuttuu hovissa, että olet niidenkin takana. En halua uskoa, mutta jäi epäillys.

        Korppis

        Älä ota kiljua enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule kun ei vaikuta pätkääkään mielipiteesi. Tunnen itseni ja Paloman, eikä meillä kummallakaan ole epätietoisuutta siitä olemmeko yläpuolella muita. Emme ole, vaan meidät on nostettu sinne sinun toimesta. Kyllä nää on yhden multinikin organisoimia lätinöitä meistä. Johan toki nämä kommetit tuntee samoina toistuvat kerta kerran jälkeen. Ei ole kykyjä erikoistua edes kusettajaksi.

        Lisäksi on selvää, että koska pitkät ketjut nousee näkyviin muillekin palstoille tulee utelijaita joiden kommentit tunnistaa koska ovat ulkona kuin lumiukot ja kommentit luokkaa .....hyvää päivää...kirvesvartta. Hei täällä on lynkkäys menossa mukaan ...jännää.

        Tellukkaan olen nyt todella pettynyt. Olen ihaillut Tellun sanavalmiutta, mutta, että ottaa suoraa tekstiä Paloman kirjasta ja tuo tulkinnan omana väärin tulkittuna versiona palstalle. Onko nyt niin kun minunkin juttuni muuttuu hovissa, että olet niidenkin takana. En halua uskoa, mutta jäi epäillys.

        Korppis

        Ettäkö muut olisivat nostaneet sinut ja paloman muiden yläpuolelle ?
        Miksi ihmeessä ? Ei ole yhtään syytä.
        Nyt on "muitten" vuoro ratketa. Nauruun.


    • Anonyymi

      ""Suomalaisia asuu ulkomailla 1,6 miljoonaa, saman verran kuin pienissä maissa""

      Ei tietenkään asu. Suomalaisia asuu erittäin vähän ulkomailla jokaisen pitäisi heti nähdä ettei millään 30 prosenttia suomalaisista asu ulkomailla

      Ehkä 5 prosenttia

      • Tämän mukaan meitä ulkosuomalaisia on maailmalla jopa yli 2milj.

        https://yle.fi/uutiset/3-9613474

        "Parhaat tilastot ulkosuomalaisista löytyvät Ruotsista ja muista Pohjoismaista. Ruotsista on saatavissa tarkka tilasto ensimmäisen, toisen ja kolmannenkin polven suomalaisista.
        Jos heidät kaikki lasketaan yhteen, ruotsinsuomalaisten yhteismäärä Ruotsissa nousee yli 700 000 ihmiseen, siis noin kolmannekseen kaikista ulkosuomalaisista."


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tämän mukaan meitä ulkosuomalaisia on maailmalla jopa yli 2milj.

        https://yle.fi/uutiset/3-9613474

        "Parhaat tilastot ulkosuomalaisista löytyvät Ruotsista ja muista Pohjoismaista. Ruotsista on saatavissa tarkka tilasto ensimmäisen, toisen ja kolmannenkin polven suomalaisista.
        Jos heidät kaikki lasketaan yhteen, ruotsinsuomalaisten yhteismäärä Ruotsissa nousee yli 700 000 ihmiseen, siis noin kolmannekseen kaikista ulkosuomalaisista."

        Löytämässäsi tilastossa täytyy olla virhe.
        Eihän ulkomailla ole asunut kuin yksi suomalainen
        mikä tekee hänestä erikoisen ihmisen,
        josta hän meitä jaksaa valistaa
        minkälaista on olla erikoinen ihminen,
        joka ainoana suomalaisena on asunut ulkomailla.
        Kaikki suomalaiset ihmiset
        ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja viroissa,
        tutkimuslaitoksissa, yliopistoissa, yrityksissä,
        valehtelevat. Eivät ole missään olleet.
        Volvon tehtaatkin on "legendaa" vaan.
        Australiaan ei tosi asiassa lähtenyt yksikään suomalainen
        eikä Amerikkaan jo sata vuotta sitten.
        Sinäkin Tellukka vain kuvittelet asuvasi ulkomailla.
        Ulkomaat on vain yksi maa etelä-Amerikassa.
        Se tekee ihmisestä ylivertaisen.
        Jos ei ole asunut siellä,
        ei ole asunut ulkomailla
        eikä ole minkään arvoinen.
        Eikä mikään muu ole kertomisen arvoista kuin se tai risteilyistä kertominen tai nukkien kanssa leikkiminen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tämän mukaan meitä ulkosuomalaisia on maailmalla jopa yli 2milj.

        https://yle.fi/uutiset/3-9613474

        "Parhaat tilastot ulkosuomalaisista löytyvät Ruotsista ja muista Pohjoismaista. Ruotsista on saatavissa tarkka tilasto ensimmäisen, toisen ja kolmannenkin polven suomalaisista.
        Jos heidät kaikki lasketaan yhteen, ruotsinsuomalaisten yhteismäärä Ruotsissa nousee yli 700 000 ihmiseen, siis noin kolmannekseen kaikista ulkosuomalaisista."

        Joo mutta uloduomalaiset ovat eri asia sii Plomsn englanniksi Usassa opiskelleet lspset

        Tellukka on hyvin todennäköistä että sinä olet
        ulkoetiopialainen kuten minäkin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Löytämässäsi tilastossa täytyy olla virhe.
        Eihän ulkomailla ole asunut kuin yksi suomalainen
        mikä tekee hänestä erikoisen ihmisen,
        josta hän meitä jaksaa valistaa
        minkälaista on olla erikoinen ihminen,
        joka ainoana suomalaisena on asunut ulkomailla.
        Kaikki suomalaiset ihmiset
        ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja viroissa,
        tutkimuslaitoksissa, yliopistoissa, yrityksissä,
        valehtelevat. Eivät ole missään olleet.
        Volvon tehtaatkin on "legendaa" vaan.
        Australiaan ei tosi asiassa lähtenyt yksikään suomalainen
        eikä Amerikkaan jo sata vuotta sitten.
        Sinäkin Tellukka vain kuvittelet asuvasi ulkomailla.
        Ulkomaat on vain yksi maa etelä-Amerikassa.
        Se tekee ihmisestä ylivertaisen.
        Jos ei ole asunut siellä,
        ei ole asunut ulkomailla
        eikä ole minkään arvoinen.
        Eikä mikään muu ole kertomisen arvoista kuin se tai risteilyistä kertominen tai nukkien kanssa leikkiminen.

        Minulle tulee mieleen naapurin emäntä lapsuudestani näistä sivistyneistä maailmanmatkaajista, joitten mielestä, jos ei ole koskaan muuttanut Suomesta pois, niin tuijottaa vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista ja nauttii maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä. Näkevät ainoastaan sitä tai kuulevat ainoastaan sen, sulkevat mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.

        Naapurin emäntä oli hamassa nuoruudessaan ollut piikomassa oikein Helsssingissä asti. Ja kuinka ollakaan, oli saanut lyhyen pestin jopa johonkin rahtilaivalle ja käynyt peräti Hullissa asti. Kyllä hän siitä sivistyneisyydestään ja maailmanmatkailustaan muisti mainita kerran ja toisenkin. Miehestään hän puhui vähän häveten; "kun se on semmonen maalaistollikka".
        Siihen toisen naapurin mummo veisteli hänelle, että "Oon minnäi käynnä kauempana kun lehmät, oon minä käynnä Mäntyharjussa asti".


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minulle tulee mieleen naapurin emäntä lapsuudestani näistä sivistyneistä maailmanmatkaajista, joitten mielestä, jos ei ole koskaan muuttanut Suomesta pois, niin tuijottaa vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista ja nauttii maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä. Näkevät ainoastaan sitä tai kuulevat ainoastaan sen, sulkevat mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen.

        Naapurin emäntä oli hamassa nuoruudessaan ollut piikomassa oikein Helsssingissä asti. Ja kuinka ollakaan, oli saanut lyhyen pestin jopa johonkin rahtilaivalle ja käynyt peräti Hullissa asti. Kyllä hän siitä sivistyneisyydestään ja maailmanmatkailustaan muisti mainita kerran ja toisenkin. Miehestään hän puhui vähän häveten; "kun se on semmonen maalaistollikka".
        Siihen toisen naapurin mummo veisteli hänelle, että "Oon minnäi käynnä kauempana kun lehmät, oon minä käynnä Mäntyharjussa asti".

        Pidät ihmisiä, jotka ovat käyneet Mäntyharjua edempänä sivistyneinä. Omituinen väite kun nykyisin matkustaminen on kaiken kansan ulottuvissa. Ei se kysy muuta kuin uskallusta lähteä. Rahastakaan matkailu ei ole kiinni.

        Nykynuoret kiertävät maailmaa. Esikoiseni on ylpeä minusta ja kumppanistani, meistä, jotka vielä tällä ikää rikomme perinteisiä seniilyyden rajoja matkustelemalla maailmalla.

        Kesällä meillä on aikaa kuunnella mäntyjen huminaa ja laineiden loiskintaa sekä nuuskia suopursun tuoksua kun rantasauna lämpiää .

        Se matkustaminen kun ei sulje pois Suomen luonnosta nauttimista. Mutta mistäpä sinä sen tietäisit kun siellä Tukholman lähiössä asustelet ja kuuskytluvun kokemuksia naapurin emännän kertomana muistelet.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidät ihmisiä, jotka ovat käyneet Mäntyharjua edempänä sivistyneinä. Omituinen väite kun nykyisin matkustaminen on kaiken kansan ulottuvissa. Ei se kysy muuta kuin uskallusta lähteä. Rahastakaan matkailu ei ole kiinni.

        Nykynuoret kiertävät maailmaa. Esikoiseni on ylpeä minusta ja kumppanistani, meistä, jotka vielä tällä ikää rikomme perinteisiä seniilyyden rajoja matkustelemalla maailmalla.

        Kesällä meillä on aikaa kuunnella mäntyjen huminaa ja laineiden loiskintaa sekä nuuskia suopursun tuoksua kun rantasauna lämpiää .

        Se matkustaminen kun ei sulje pois Suomen luonnosta nauttimista. Mutta mistäpä sinä sen tietäisit kun siellä Tukholman lähiössä asustelet ja kuuskytluvun kokemuksia naapurin emännän kertomana muistelet.

        Korppis

        Eipä ole esikoisella kummoiset ylpeyden aiheet !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidät ihmisiä, jotka ovat käyneet Mäntyharjua edempänä sivistyneinä. Omituinen väite kun nykyisin matkustaminen on kaiken kansan ulottuvissa. Ei se kysy muuta kuin uskallusta lähteä. Rahastakaan matkailu ei ole kiinni.

        Nykynuoret kiertävät maailmaa. Esikoiseni on ylpeä minusta ja kumppanistani, meistä, jotka vielä tällä ikää rikomme perinteisiä seniilyyden rajoja matkustelemalla maailmalla.

        Kesällä meillä on aikaa kuunnella mäntyjen huminaa ja laineiden loiskintaa sekä nuuskia suopursun tuoksua kun rantasauna lämpiää .

        Se matkustaminen kun ei sulje pois Suomen luonnosta nauttimista. Mutta mistäpä sinä sen tietäisit kun siellä Tukholman lähiössä asustelet ja kuuskytluvun kokemuksia naapurin emännän kertomana muistelet.

        Korppis

        Itse se emäntä piti itseään jotenkin sivistyneempänä ja nykytetmillä "avartuneempana", kun oli käynyt Hullissa asti.
        Naurettavaahan se oli jo silloin 50-luvulla sellainen maalaistollikoitten, nykytetmillä junttien halveksiminen, mitä näkyy tälläkin palstalla tietyltä taholta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Itse se emäntä piti itseään jotenkin sivistyneempänä ja nykytetmillä "avartuneempana", kun oli käynyt Hullissa asti.
        Naurettavaahan se oli jo silloin 50-luvulla sellainen maalaistollikoitten, nykytetmillä junttien halveksiminen, mitä näkyy tälläkin palstalla tietyltä taholta.

        Minäkin olin käynyt ihan Hallissa saakka, mutta Mäntyharjulla kävin eka kertaa pari kesää sitten. Kyllä se emäntä tiesi jo 50-luvulla miten pienikin reissu elämässä on tarpeen avartamaan näkymiä ja vaikka kateelliset naapurit kuinka irvailivat ja pilkkasivat niin totuus on että se joka lähtee nauttii tienvierien vehreistä maisemista. Mutta jos koko ikänsä laukkaa vain samaan navettapolkua edestakaisin ei saa samoja elämyksiä vaikka ilman muuta syventää kokemuksiaan lehmänlannan hajusta, väristä ja koostumuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytämässäsi tilastossa täytyy olla virhe.
        Eihän ulkomailla ole asunut kuin yksi suomalainen
        mikä tekee hänestä erikoisen ihmisen,
        josta hän meitä jaksaa valistaa
        minkälaista on olla erikoinen ihminen,
        joka ainoana suomalaisena on asunut ulkomailla.
        Kaikki suomalaiset ihmiset
        ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja viroissa,
        tutkimuslaitoksissa, yliopistoissa, yrityksissä,
        valehtelevat. Eivät ole missään olleet.
        Volvon tehtaatkin on "legendaa" vaan.
        Australiaan ei tosi asiassa lähtenyt yksikään suomalainen
        eikä Amerikkaan jo sata vuotta sitten.
        Sinäkin Tellukka vain kuvittelet asuvasi ulkomailla.
        Ulkomaat on vain yksi maa etelä-Amerikassa.
        Se tekee ihmisestä ylivertaisen.
        Jos ei ole asunut siellä,
        ei ole asunut ulkomailla
        eikä ole minkään arvoinen.
        Eikä mikään muu ole kertomisen arvoista kuin se tai risteilyistä kertominen tai nukkien kanssa leikkiminen.

        :D :D


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minäkin olin käynyt ihan Hallissa saakka, mutta Mäntyharjulla kävin eka kertaa pari kesää sitten. Kyllä se emäntä tiesi jo 50-luvulla miten pienikin reissu elämässä on tarpeen avartamaan näkymiä ja vaikka kateelliset naapurit kuinka irvailivat ja pilkkasivat niin totuus on että se joka lähtee nauttii tienvierien vehreistä maisemista. Mutta jos koko ikänsä laukkaa vain samaan navettapolkua edestakaisin ei saa samoja elämyksiä vaikka ilman muuta syventää kokemuksiaan lehmänlannan hajusta, väristä ja koostumuksesta.

        Sinä se jaksat nolata itseäsi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Minäkin olin käynyt ihan Hallissa saakka, mutta Mäntyharjulla kävin eka kertaa pari kesää sitten. Kyllä se emäntä tiesi jo 50-luvulla miten pienikin reissu elämässä on tarpeen avartamaan näkymiä ja vaikka kateelliset naapurit kuinka irvailivat ja pilkkasivat niin totuus on että se joka lähtee nauttii tienvierien vehreistä maisemista. Mutta jos koko ikänsä laukkaa vain samaan navettapolkua edestakaisin ei saa samoja elämyksiä vaikka ilman muuta syventää kokemuksiaan lehmänlannan hajusta, väristä ja koostumuksesta.

        Siinähän se taas tuli se halveksunta niitä kohtaan, jotka ovat tyytyväisiä omaan paikallaanpysyvään elämäänsä, eivätkä välitä lähteä ulkomaille "avartumaan".

        Jos nyt kuvailemiasi ihmisiä jossain on, mitä en vielä tällä syönnillä usko, niin heidän elämänsä saattaa olla henkisesti paljon rikkaampaa kuin sellaisen, joka on nähnyt Kolumpian slummit ja Floridan gheton.

        Sekin emäntä oli "avartunut" vain halveksimaan maalaistolloina niitä, jotka eivät olleet piikoneet Helsssingissä tai käyneet Hullissa, niinkuin sinäkin halveksit niitä, jotka ovat ikänsä asuneet Suomessa (vaikka muuten matkustelevatkin maailmalla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidät ihmisiä, jotka ovat käyneet Mäntyharjua edempänä sivistyneinä. Omituinen väite kun nykyisin matkustaminen on kaiken kansan ulottuvissa. Ei se kysy muuta kuin uskallusta lähteä. Rahastakaan matkailu ei ole kiinni.

        Nykynuoret kiertävät maailmaa. Esikoiseni on ylpeä minusta ja kumppanistani, meistä, jotka vielä tällä ikää rikomme perinteisiä seniilyyden rajoja matkustelemalla maailmalla.

        Kesällä meillä on aikaa kuunnella mäntyjen huminaa ja laineiden loiskintaa sekä nuuskia suopursun tuoksua kun rantasauna lämpiää .

        Se matkustaminen kun ei sulje pois Suomen luonnosta nauttimista. Mutta mistäpä sinä sen tietäisit kun siellä Tukholman lähiössä asustelet ja kuuskytluvun kokemuksia naapurin emännän kertomana muistelet.

        Korppis

        Olet elävä todiste siitä, ettei ole matkailusta kiinni pysyykö ihminen tyhmänä vai ei.
        Ei matkailu ole sinuakaan avartanut yhtään.


    • Anonyymi

      Suomalaisia, suomalaisperäisiä ihmisiä asuu ulkomailla 1.6 miljoonaa.

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan mutta Ploman lapset suomensukuisia eivät ole ksnsalaisia ja vain vierailevat ehkä Suomessa


    • Anonyymi

      Kolumbia on yksi maailman p*rseenrei'stä.

      • Anonyymi

        Suomessakin on ihailtu hörhöjen taholta pienen lansan hajottamista pakkoruotsiin saameen meänkieleen savoon raumaan heimolaisiin .. Agricolan ja Lönnrotin ideoiden vastaisesti

        Kolumbia on onnistuttu täysin hajottamaan
        inkkariryhmiin Achagua, Amorúa, Andoke, Arhuaco, Arzario, Awá, Bara, Barasana, Barí, Betoye, Bora, Cañamomo, Carapana, Chimila, Chiricoa, Cocama, Coreguaje, Coconuco, Coyaima, Desano, Dujo, Emberá, Chamíes Chamí, Emberá Katío, Eperara Siadipara, Guambiano, Guanaca, Guane, Guayabero, Hitnü, Inga, Kawiyarí, Kamëntsa, Kankuamo, Karijona, Kichwa, Kofán, Kogui, Kubeo, Kuiba, Kurripako, Letuama, Makaguaje, Makuna, Masiguare, Matapí, Miraña, Mokaná, Muisca, Nasa, Nonuya, Nunak, Ocaina, Pasto, Piaroa, Piratapuyo, Pisamira, Puinave, Sáliba, Senú, Sikuani, Siona, Siriano, Taiwano, Tanimuka, Tariano, Tatuyo, Teribe, Totoró, Tsiripu, Tucano, Tule, Tuyuka, Tzase, Uitoto, U'wa, Wanano, Waunan, Wayuu, Yagua, Yanacona, Yaruro, Yauna, Yuko, Yukuna, Yuri, Yuruti


    • Anonyymi

      Kai täältä on jonnekkin kohta lähdettävä koska inhottavia pahanhajuisia matuja jo liikaa. Ja jotkut haluavat vain lisää, lisää matuja "syömään" eläkkeitämme.

      • Anonyymi

        Sinä nyt et mihinkään lähde, etkä edes ole kohdannut matuja. Sinun eläkkeitä ei kukaan syö sen enempää kuin minkä ole tienannut. Oletko jotenkin tyhmä 60v?


    • Anonyymi

      "Löytämässäsi tilastossa täytyy olla virhe.
      Eihän ulkomailla ole asunut kuin yksi suomalainen
      mikä tekee hänestä erikoisen ihmisen,
      josta hän meitä jaksaa valistaa
      minkälaista on olla erikoinen ihminen,
      joka ainoana suomalaisena on asunut ulkomailla."

      kirjoittaa harhainen anonyymi sepittäen sanomaa päässään asuvien kummajaisten sekasortoisista äänistä.
      Vr.
      aloituksen sanomaan:
      "Oletko koskaan, edes nuorena, halunnut muuttaa pois Suomesta?
      Jos, et, miksi?
      Jos olet, niin minne ja miksi?
      Jos asut ulkomailla, missä? Haluaisitko palata Suomeen vai et? Miksi?"

      • Niinhän ne kysymykset aloituksessa oli, mutta aika pian kyllä aloittajan itsensä taholta selvisi, mistä perimmältään on kysymys:

        """Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."""

        Sama lyhyesti: Hävetköön se, joka ei joskus elämässään ole muuttanut ulkomaille ainakin väliaikaisesti.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niinhän ne kysymykset aloituksessa oli, mutta aika pian kyllä aloittajan itsensä taholta selvisi, mistä perimmältään on kysymys:

        """Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."""

        Sama lyhyesti: Hävetköön se, joka ei joskus elämässään ole muuttanut ulkomaille ainakin väliaikaisesti.

        Tuota sinun huuliesi aiheetonta lerpatusta kuunnellessa (tai siis lukiessa "tulkintojasi") tulee mieleen että etkö sinä uskovaisena ihmisenä muista enää, että lähimmäisestä ei saa antaa väärää todistusta? Aikamoinen farisealainen olet.
        Minä luin jotain aivan muuta tuossa yllä olevassa kappaleessa jonka olet lainannut. Kuten että ulkomailla oleskelu tai asuminen ei tee ihmisestä kykenemätöntä arvostaa oman maan luonnon kauneutta, eikä se että on löytänyt mansikkapaikkoja jostain muualta rajoita kykyä löytää niitä lakkamestoja sieltä kotisuon laidasta. Halveksinnan ja kehuskelemisen sinä lisäsit aivan omasta mielikuvituksestasi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuota sinun huuliesi aiheetonta lerpatusta kuunnellessa (tai siis lukiessa "tulkintojasi") tulee mieleen että etkö sinä uskovaisena ihmisenä muista enää, että lähimmäisestä ei saa antaa väärää todistusta? Aikamoinen farisealainen olet.
        Minä luin jotain aivan muuta tuossa yllä olevassa kappaleessa jonka olet lainannut. Kuten että ulkomailla oleskelu tai asuminen ei tee ihmisestä kykenemätöntä arvostaa oman maan luonnon kauneutta, eikä se että on löytänyt mansikkapaikkoja jostain muualta rajoita kykyä löytää niitä lakkamestoja sieltä kotisuon laidasta. Halveksinnan ja kehuskelemisen sinä lisäsit aivan omasta mielikuvituksestasi.

        Luet siis itse tekstistäsi muuta kuin mitä olet kirjoittanut?

        """ eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."""

        Siis ketkä vain noin tekevät?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Niinhän ne kysymykset aloituksessa oli, mutta aika pian kyllä aloittajan itsensä taholta selvisi, mistä perimmältään on kysymys:

        """Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."""

        Sama lyhyesti: Hävetköön se, joka ei joskus elämässään ole muuttanut ulkomaille ainakin väliaikaisesti.

        Liitän tähän paloman kommentin kokonaisuudessaan koska otokset, joita kopioit olet vetänyt irti asiakokonaisùdesta. Tällä osakopiointi menetelmällä vääristellään tietoisesti asiakokonaisuuksia niin täällä kuin politiikassa ja uutisoinnissa.

        "Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liitän tähän paloman kommentin kokonaisuudessaan koska otokset, joita kopioit olet vetänyt irti asiakokonaisùdesta. Tällä osakopiointi menetelmällä vääristellään tietoisesti asiakokonaisuuksia niin täällä kuin politiikassa ja uutisoinnissa.

        "Lähteminen on aina kipeämpää kuin jääminen ja tuo mukanaan koko joukon aitoja joiden yli on kiivettävä, jos haluaa päästä eteenpäin. Jääminen in helppo ratkaisu ja se ei oikeastaan ole edes valinta, vaan keskiverto tyytyminen siihen mikä tulisi osaksi muutenkin. Moniko nuori parikymppinen sanoo tai edes ajattelee: " minä en lähde minnekään tästä rakkaasta koto-Suomesta, koska tämä on paras maa maailmassa ja haluan rakentaa tätä maata ja tätä yhteiskuntaa omalta osaltani"?
        Mutta ei tietenkään lähteminen ole paras vaihtoehto kaikille: tarvitaan sekä niitä jotka lähtevät että niitä jotka jäävät. Alkaa puolustelemaan puhumalla halveksivasti niistä jotka valitsivat lähteä on raukkamaista; kukaan ei elä kuin vain omaa elämäänsä ja monet valinnat tulevat itsestään selviksi vasta siinä vaiheessa kun itse on kävellyt mailin sen inkkarin mokkasiineissa.
        Minulla on ystäviä, vanhoja ystäviä Suomessa, jotka ovat matkustelleet, asuneet ulkomailla, palanneet, arvostavat yhtä lailla Suomea kuin muitakin maita ja eivät tuijota vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista. Sitäkin voi tehdä ja nauttia maiseman kauneudesta ja suon tuoksusta kun suopursu kukkii ja tikan nakutuksesta hongan kyljessä, mutta nähdä ainoastaan sitä tai kuulla ainoastaan sen on sulkea mielensä, aistinsa, ajatuksensa ja mielensä ennenaikaiseen seniiliyteen."

        Olen minä senkin lässytyksen lukenut.

        Mutta miksi halveksia ja ennustaa ennenaikaista seniiliyttä niille, jotka ovat tyytyväisiä Pelkästään Suomessa asumiseen. Kyllä heidänkin elämäänsä sisältyy muuta kuin tuijottaa "vain perämetsän honkia suolle päin avautuvista ikkunoista".


    • Anonyymi

      Eihän mikään muu ole mikään ulkomaa kuin kapinen Kolumbia,
      huumeitten ja laittoman asekaupan "mekka",
      köyhä rikollinen kehitysmaa.

      • Anonyymi

        Luonto on meillä hieno!


      • Anonyymi

        70-luvulla merimiehenä ollessani tuli naitua colombialaisia tyttöjä , hyviä olivat :-*


    • Anonyymi

      En koskaan suunnitellut, mutta jouduin.

    • Anonyymi

      Sodan jälkeen suomalaisia pakeni Penedoon
      Tehtaankadulla seisoi konepistoolirysä vartiossa ja moni ei kestänyt sitä ahdistusta. Mutta kuvitelkaa itä- Saksan satoja tuhansia punarysien raiskaamia naisia, hoitoa et saanut ja jos valitit jouduit keskitysleirille jotkut raiskattiin 100 kertaa. Rysänpuolue istuu hallituksessa Suomessa pokkana

      • Anonyymi

        Muka muistelet asioita, joita et ole kokenut, koska olet vasta 60v. Hallituksesta ja puoluepolitiikasta et ymmärrä yhtään mitään. Kaipaatko 60-vuotiaanan fasistihallitusta ja eläkkeiden leikkaamista vai mitä oikein itket?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muka muistelet asioita, joita et ole kokenut, koska olet vasta 60v. Hallituksesta ja puoluepolitiikasta et ymmärrä yhtään mitään. Kaipaatko 60-vuotiaanan fasistihallitusta ja eläkkeiden leikkaamista vai mitä oikein itket?

        Mussolini pli jonkinastren demari joka auttoi paavin kanssa Suomea taistelussa rnsin natsien ja kommunistien liittoutumaa vastaan talvisodassa ja sitten churchillilais- stalinilaista aggressiota vastaan jatkosodassa joka jos olisi toteutunut olisi aiheuttanut nopean kansanvsihdon kuukausissa suomalsiset olisi tuhottu

        Fasistihallituksessa oli 2 Suomi- ystävää joista opetusministeri oli kirjoittanut kirjan Suomen itsenäisyystaistelusta

        Fasisteilla ei ollut keskitysleirejä, joka on englantilaisten keksimä myös sanana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mussolini pli jonkinastren demari joka auttoi paavin kanssa Suomea taistelussa rnsin natsien ja kommunistien liittoutumaa vastaan talvisodassa ja sitten churchillilais- stalinilaista aggressiota vastaan jatkosodassa joka jos olisi toteutunut olisi aiheuttanut nopean kansanvsihdon kuukausissa suomalsiset olisi tuhottu

        Fasistihallituksessa oli 2 Suomi- ystävää joista opetusministeri oli kirjoittanut kirjan Suomen itsenäisyystaistelusta

        Fasisteilla ei ollut keskitysleirejä, joka on englantilaisten keksimä myös sanana

        No tulihan se sieltä, kun hieman houkuttelee... Palstan pikkufasisti kiihtyi oikein kunnolla, ettei saa sanoja sanotuksi. Kuusikymppinen ei edes voi olla millään tavalla äärioikeistolainen, kun ei ole sellaista nähnytkään, joten olet sellainen hupi-ukko ja sirkustirehtööri. Voit laskeutua maan pinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mussolini pli jonkinastren demari joka auttoi paavin kanssa Suomea taistelussa rnsin natsien ja kommunistien liittoutumaa vastaan talvisodassa ja sitten churchillilais- stalinilaista aggressiota vastaan jatkosodassa joka jos olisi toteutunut olisi aiheuttanut nopean kansanvsihdon kuukausissa suomalsiset olisi tuhottu

        Fasistihallituksessa oli 2 Suomi- ystävää joista opetusministeri oli kirjoittanut kirjan Suomen itsenäisyystaistelusta

        Fasisteilla ei ollut keskitysleirejä, joka on englantilaisten keksimä myös sanana

        Jutut menevät yhä hurjemmiksi.
        Parasta vaihtaa muualle, liikaa sekoilua/sekolijoita.


    • Anonyymi

      Korppi itse on elävä todiste siitä, ettei ole matkailu tee tyhmää yhtään viisaammaksi.

    • Minun täytyy nyt oikein ravistella itseäni että pääsen eroon tuosta nöyhtästä mitä ent. siivojareppanan moppi on karistanut päälleni ja irrottautua kaiken maailman kummallisista teorioista ja vääristä todistuksista mitä tämä ilmiselvä farisealainen on lausunut tuolla ylempänä.

      Eihän tästä sitten loppujen lopuksi mitään järkevää keskustelua tullut, vaikka aivan asiallisia, rakentavia kommentteja tulikin. Ne vain hukkuivat kaiken saastan joukkoon, kiitos Tellukan ja anonyymin moninikin.

      Tarkoitus oli alustaa keskustelu ikäluokkani ulkomaan matkoista, kokemuksista jne. valinnoista jotka niihin liittyivät/liittyvät. Ei moittia ketään, ei nostaa ketään jalustalle. Päädyimme lianheittoon ja minun omien (ja Korppiksen) valintojen ja elämäni ruotimiseen. Ei siinä näin pitänyt käydä.

      Minun omat kokemukseni viittaavat ilmiselvästi siihen suuntaan että ulkomailla asuminen, vaikka vain tilapäisesti, avartaa, antaa vertailupohjaa, syventää maailmankatsomusta ja auttaa ymmärtämään suurempaa kuvaa ja käsitystä oman pienen piirin ulkopuolelta. Siihen ei riitä laajakaan matkustelu turistikohteisiin eikä etenkään lomaparatiiseissa aurinkotuoleissa istuskelu. Siihen auttaa pari vuotta jossain muualla maailmassa, uuden kielen opiskelu, mahdollisesti työ tai koulutus ulkomailla, mieluimmin jo nuorena kun ei ole vielä sitoutunut. Myös ulkomaalainen avioliitto, perheen perustaminen, lasten kouluttaminen ulkomailla avartaa sitä kokemusta. Lomaromanssit eivät mitenkään erityisesti, elleivät ne johda pysyvään liittoon.

      Minä näen nämä asiat näin, ilman häivääkään siitä että asettaisin itseni jotenkin esimerkiksi. Minulla riittää esimerkkejä läheltä ja kaukaa. Jos joku on sitä mieltä etä ulkomaankokemus köyhdyttää henkisesti, rajoittaa tai sulkee ovia, niin haluan kuulla myös niitä. Mutta please, asialliseen sävyyn.

      Muussa tapauksessa osallistumiseni tähän keskusteluun päättyy näihin sanoihin.

      • Anonyymi

        No enpä tiedä onko tarhatäti yhtään sen pätevämpi siivoojaa mollaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No enpä tiedä onko tarhatäti yhtään sen pätevämpi siivoojaa mollaamaan.

        Kommentillasi ei ole minkäänlaista relevanssia asian aiheeseen. Jos haluat kirjoittaa aiheesta kuka on pätevämpi mollaaja, tee se itse.


      • Anonyymi

        Kuinka mones kerta tämä on, kun yrität itseäsi kehumalla todistaa (itsellesi?)
        että vain sinun tavallasi eläminen tekee ihmisestä kelvollisen ?

        Et sinä minkäänlaista keskustelua aiheesta halunnut
        vaan saada kertoa jälleen kerran miten erinomainen, suurenmoinen ja muita parempi
        ihminen sinusta on tullut jossakin jälkeenjääneessä gangsteri-kehitysmaassa.

        Maailma on täynnä viisaita ihmisiä, mistähän ne on viisautensa saaneet,
        kun niitä on tuskin yhtään kiinnostanut alkeelliset periferiat kehitysmaanosissa.


      • Miksi noin avartuneen ihmisen kommentit sitten ovat niin ahdasmielisiä niitä kohtaan, jotka ovat valinneet asua vain Suomessa, mennä naimisiin suomalaisen kanssa ja kouluttaa lapsensa Suomessa, opettaa lapsilleen suomen kielen?

        Ajatella, kuinka surullista että laadukkaat kommenttisi ovat hukkuneet taas kaikenlaiseen sinun kanssasi eri mieltä olevien kirjoittamaan saastaan. Ei voi kun valittaa, että silmäsi on liattu.
        Mitäs se muuten tarkoittaa anonyymi moninikki? En näe Anonyymeillä kuin yhden ja saman nikin.


      • Anonyymi

        Lue itsekin hitaasti kommenttisi ja ole oksentamatta jos voit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue itsekin hitaasti kommenttisi ja ole oksentamatta jos voit.

        Kommentti on palomalle 19:17
        Herranjeesus kun omakehu haisee.


      • Anonyymi

        Ei ole sinuakaan ulkomailla olo viisaammaksi tehnyt.
        Henkisesti köyhä pysyy henkisesti köyhänä.
        Olisiko auttanut jos olisit asunut sivistysmaassa ?
        Vaikkapa Suomessa.


      • Anonyymi

        En suosittele oikein paljon itsensä ravistelua, jos on juuri eilen revennyt.
        Asiallinen sävy on totta kai sitä, että leimaa jonkun vaikka farisealaiseksi ja reppanaksi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Miksi noin avartuneen ihmisen kommentit sitten ovat niin ahdasmielisiä niitä kohtaan, jotka ovat valinneet asua vain Suomessa, mennä naimisiin suomalaisen kanssa ja kouluttaa lapsensa Suomessa, opettaa lapsilleen suomen kielen?

        Ajatella, kuinka surullista että laadukkaat kommenttisi ovat hukkuneet taas kaikenlaiseen sinun kanssasi eri mieltä olevien kirjoittamaan saastaan. Ei voi kun valittaa, että silmäsi on liattu.
        Mitäs se muuten tarkoittaa anonyymi moninikki? En näe Anonyymeillä kuin yhden ja saman nikin.

        paloman eliittikerhoon pääsee myös vanhoilla päivillään, jos iskee ulkomaalaisen poikakaverin ja käy siellä ulkomailla kyläilemässä pari kuukautta vuodessa. Mutta se ei ole kuitenkaan ASUMISTA, jos ei ole kirjoilla siellä, vaan sen poikakaverin suomalaisessa asunnossa. Ei tarvitse mennä kylään edes kovinkauas, joku Euroopan maa riittää ihan pieni ja mitätön maakin , jonka kulttuuri on matujen ja huumeiden rikastama.


      • Anonyymi

        Mistä sen huomaa sinussa että "ulkomailla asuminen, vaikka tilapäisesti, on maailmankatsomustasi syventänyt, auttanut ymmärtämään suurempaa kuvaa, ja käsitystä oman pienen piirin ulkopuolelta" ?

        Jos muilla on eriävä mielipide, se on "saastaa".
        Oletpa paljon "avartunut".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paloman eliittikerhoon pääsee myös vanhoilla päivillään, jos iskee ulkomaalaisen poikakaverin ja käy siellä ulkomailla kyläilemässä pari kuukautta vuodessa. Mutta se ei ole kuitenkaan ASUMISTA, jos ei ole kirjoilla siellä, vaan sen poikakaverin suomalaisessa asunnossa. Ei tarvitse mennä kylään edes kovinkauas, joku Euroopan maa riittää ihan pieni ja mitätön maakin , jonka kulttuuri on matujen ja huumeiden rikastama.

        On ihmisiä, joita ei maanvaihto auta. Aivot ei rajalla ala kehittymään.


    • Anonyymi

      Kun ihmisellä ei ole mitään mistä olla ylpeä
      niin pitää yrittää löytää jossain mädässä rikollisuudenpesässä
      asumisesta jotain henkisesti avartavaa.
      Olet elävä todiste siitä, ettei se avarra henkisesti.

    • "Minä näen nämä asiat näin, ilman häivääkään siitä että asettaisin itseni jotenkin esimerkiksi. Minulla riittää esimerkkejä läheltä ja kaukaa. Jos joku on sitä mieltä etä ulkomaankokemus köyhdyttää henkisesti, rajoittaa tai sulkee ovia, niin haluan kuulla myös niitä. Mutta please, asialliseen sävyyn."

      ASIALLISEEN sävyyn. Menemättä henkilökohtaisuuksiin.
      Mikä kohta tuossa oli vaikeaa ymmärtää?

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen jatkuva tarve teillä on täällä todistaa,
      että olette kaikkien muitten yläpuolella,
      vain koska olette jossain maassa olleet tai asustelleet ?

      Kuinka monta vuotta teidän pitää itseänne kehua,
      että tunnette itsenne kelvollisiksi ihmisiksi ?

      Olette suorastaan koomisia.
      Koska te olette ilmaisseet, että kommentoijat täällä ovat
      heikompaa kastia (paloman ilmaisu) ja lahopäitä (korppiksen ilmaisu)
      niin miksi ihmeessä teille on niin tärkeää päteä meidän toisen luokan
      kansalaisten silmissä ?

      Oletteko te jo kaikki muut tahot käyneet läpi
      saadaksenne itsetunnollenne nostetta,
      että enää lahopäät on jäljellä
      eikä lahopäätkään teille täällä punaista mattoa levitä
      eikä aplodeeraa.

      Mahtaa olla teille kauhea pettymys.
      Mihin enää yrittäisitte mennä pätemään ?

      Tästä ketjusta ollaan saatu lukea,
      että ihminen ei teidän mielestänne voi olla juuri minkään arvoinen,
      jos hän ei elä sellaista elämää kuin te.
      Vain sellainen elämä tekee ihmisestä viisaan.

      Viisaus on kuitenkin olemassa ihminen päässä paikasta riippumatta.
      Jos tyhmän pään siirtää toiseen maahan,
      ei se siitä viisaammaksi tule.

      • Anonyymi

        👍👍👍


      • Anonyymi

        Näinhän sinä asiat ilmaiset. Oletat, että tuo lahopää koskee kaikkia muitakin eikä vain sinua kuten sinulla on tapana tulkita kaikki ja kaikille. Ilmeisesti olet komministi.

        Tämä ylisiltä moalimaa kahtiva istuu nyt takkahuoneessa löylyjen välitauolla. Kohta takaisin löylyyn ja sitten no, ei passaa kertoa mitä on saunajuomana alkaa sinulla suu napsamaan 😁

        Korppis hohoijaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sinä asiat ilmaiset. Oletat, että tuo lahopää koskee kaikkia muitakin eikä vain sinua kuten sinulla on tapana tulkita kaikki ja kaikille. Ilmeisesti olet komministi.

        Tämä ylisiltä moalimaa kahtiva istuu nyt takkahuoneessa löylyjen välitauolla. Kohta takaisin löylyyn ja sitten no, ei passaa kertoa mitä on saunajuomana alkaa sinulla suu napsamaan 😁

        Korppis hohoijaa

        Juo rauhassa kiljukuraasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sinä asiat ilmaiset. Oletat, että tuo lahopää koskee kaikkia muitakin eikä vain sinua kuten sinulla on tapana tulkita kaikki ja kaikille. Ilmeisesti olet komministi.

        Tämä ylisiltä moalimaa kahtiva istuu nyt takkahuoneessa löylyjen välitauolla. Kohta takaisin löylyyn ja sitten no, ei passaa kertoa mitä on saunajuomana alkaa sinulla suu napsamaan 😁

        Korppis hohoijaa

        Yksinäisenä raukka siellä litkit kiljuasi, vain palsta saunassakin mielessä.


      • Niin minä myös miellän henkiseksi pääomaksi sellaisia kuin viisaus, älykkyys, ymmärrys, luovuus, luontevuus, rehellisyyskin ...
        En oikein ymmärrä, kuinka juuri ulkomailla oleskelu ja vierasmaalaisen kanssa avioonmeno erityisesti lisäisi henkistä pääomaa, jos niin köyhdyttäisikään.
        Mutta kai minä vielä olen liian henkisesti köyhä ymmärtämään sellaista (50v toisessa maassa oleskelusta huolimatta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sinä asiat ilmaiset. Oletat, että tuo lahopää koskee kaikkia muitakin eikä vain sinua kuten sinulla on tapana tulkita kaikki ja kaikille. Ilmeisesti olet komministi.

        Tämä ylisiltä moalimaa kahtiva istuu nyt takkahuoneessa löylyjen välitauolla. Kohta takaisin löylyyn ja sitten no, ei passaa kertoa mitä on saunajuomana alkaa sinulla suu napsamaan 😁

        Korppis hohoijaa

        Turhaan sitä saunaasi täällä mainostat.
        Kyllähän se jo tiedetään, että olet löylynlyömä.


    • Anonyymi

      Kokemuksia voi karttua missä vain, mutta tyhmällä päällä
      niitä ei pysty hyödyntämään eikä soveltamaan.
      Ei kehity.

    • Anonyymi

      Kiitos Paloma, Korppis.

      Luulen olemme suomalaisia siis haukuttavia. Mitä on suomalaisuus, osaa puhua suomea ja kirjoittaa auttavasti. Suomalaisia hallitsee paljon "ulkomaalaisuus olla jotain" ei suomalaista, ihme kyllä. Kaikessa Ruotsi on nollaa vaikka Suomen perusti Ruotsi ei kukaan muu .

      • Anonyymi

        Ei ole kysymys suomalaisuudesta.
        Suomalaiset ovat hyviä siinä missä muutkin.
        Joillakin vain on niin kovin pieni itsetunto,
        etteivät he voi olla ylpeitä itsestään ihmisenä,
        elleivät korosta koko ajan itseään kaikin tavoin.
        Siihen riittää mikä vain, ulkomailla käyminen tai asuminen,
        että tuntee itsensä "hienommaksi" kuin muut.
        Tasapainoiselle ihmiselle riittää ihan tasa-arvo muitten kanssa,
        mutta pieni-itsetuntoisen täytyy todistaa itselleen ja muille
        olevansa hienompi ja parempi kuin muut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kysymys suomalaisuudesta.
        Suomalaiset ovat hyviä siinä missä muutkin.
        Joillakin vain on niin kovin pieni itsetunto,
        etteivät he voi olla ylpeitä itsestään ihmisenä,
        elleivät korosta koko ajan itseään kaikin tavoin.
        Siihen riittää mikä vain, ulkomailla käyminen tai asuminen,
        että tuntee itsensä "hienommaksi" kuin muut.
        Tasapainoiselle ihmiselle riittää ihan tasa-arvo muitten kanssa,
        mutta pieni-itsetuntoisen täytyy todistaa itselleen ja muille
        olevansa hienompi ja parempi kuin muut.

        Olet pahasti hukassa tuon itsetunnon suhteen. Ne joilla on pieni itsetunto ovat kääntäneet aloituksen koskemaan suomalaisuutta ja ulkomailla asuvia ja että me jotka asumme muualla kokisimme itsemme jotenkin muita paremmiksi. Missään kohtaa en ole tuonut esille tällaista näkökohtaa. Tai että tämä koskisi edes jotenkin juuri suomalaisia.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olet pahasti hukassa tuon itsetunnon suhteen. Ne joilla on pieni itsetunto ovat kääntäneet aloituksen koskemaan suomalaisuutta ja ulkomailla asuvia ja että me jotka asumme muualla kokisimme itsemme jotenkin muita paremmiksi. Missään kohtaa en ole tuonut esille tällaista näkökohtaa. Tai että tämä koskisi edes jotenkin juuri suomalaisia.

        Niin että te olette kaikkia muunmaalaisiakin viisaampia ?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olet pahasti hukassa tuon itsetunnon suhteen. Ne joilla on pieni itsetunto ovat kääntäneet aloituksen koskemaan suomalaisuutta ja ulkomailla asuvia ja että me jotka asumme muualla kokisimme itsemme jotenkin muita paremmiksi. Missään kohtaa en ole tuonut esille tällaista näkökohtaa. Tai että tämä koskisi edes jotenkin juuri suomalaisia.

        Ulkomaathan on sinut viisaaksi tehnyt.
        Suomalaisuus ilmeisesti tyhmentää.
        Kummallista, tunnen paljon viisaita suomalaisia
        eikä se viisaus perustu ulkomailla matkusteluun,
        viisaus on nimittäin sisäsyntyistä.
        Tietoa voi kartuttaa ulkomailla, mutta viisaus on jo olemassaoleva ominaisuus ihmisessä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olet pahasti hukassa tuon itsetunnon suhteen. Ne joilla on pieni itsetunto ovat kääntäneet aloituksen koskemaan suomalaisuutta ja ulkomailla asuvia ja että me jotka asumme muualla kokisimme itsemme jotenkin muita paremmiksi. Missään kohtaa en ole tuonut esille tällaista näkökohtaa. Tai että tämä koskisi edes jotenkin juuri suomalaisia.

        Ei tässä mitään ole "käännetty".
        Itsensä kehujilla se pieni itsetunto on, kehuu itseään mistä syystä hyvänsä.
        Mikä tarve joillakin ihmisillä on
        jatkuvasti yrittää todistella
        tuntemattomille ihmisille
        kaikin mahdollisin kulunein fraasein
        olevansa jotain ylimaallisen suurenmoista ?


    • Anonyymi

      8 sääntöjenvastaista kommenttia poistettu.

      • Anonyymi

        Epämieluisia palomalle ja korppikselle...


      • Ilmoituksissani näkyy seuraavanlainen kommentti:
        Minkämaalainen se sinun lastesi isä oli? korppis

        Nähtävästi poistettu, koska en löydä sitä mistään.
        Kysyykö siinä siis korppis minulta Anonyyminä vai joku Anonyymi korppikselta?

        Jos kysymys oli minulle, niin lasteni isä oli ruotsinsuomalainen, syntyisin Kiuruvedeltä, mutta jo hyvin nuorena muuttanut Ruotsiin.
        Ehkä olisin minäkin sitten henkisesti rikkaampi, jos olisin myynyt itseni tuhannella kruunulla vaimoksi yhden latinon pikkuveljelle, jolle minut yritettiin ostaa. Taitaa olla sen kulttuurin tapana sellaiset avioliittokaupat?
        Mutta mennään nyt vain eteenpäin näillä henkisillä resursseilla, jotka minulla on.
        Tarpeeksi avartava kokemushan se minulle oli tuokin suomalaismies. En minä sen extreemimpejä kokemuksia ole kaipaillutkaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ilmoituksissani näkyy seuraavanlainen kommentti:
        Minkämaalainen se sinun lastesi isä oli? korppis

        Nähtävästi poistettu, koska en löydä sitä mistään.
        Kysyykö siinä siis korppis minulta Anonyyminä vai joku Anonyymi korppikselta?

        Jos kysymys oli minulle, niin lasteni isä oli ruotsinsuomalainen, syntyisin Kiuruvedeltä, mutta jo hyvin nuorena muuttanut Ruotsiin.
        Ehkä olisin minäkin sitten henkisesti rikkaampi, jos olisin myynyt itseni tuhannella kruunulla vaimoksi yhden latinon pikkuveljelle, jolle minut yritettiin ostaa. Taitaa olla sen kulttuurin tapana sellaiset avioliittokaupat?
        Mutta mennään nyt vain eteenpäin näillä henkisillä resursseilla, jotka minulla on.
        Tarpeeksi avartava kokemushan se minulle oli tuokin suomalaismies. En minä sen extreemimpejä kokemuksia ole kaipaillutkaan.

        Tuhannesta dollarista siis oli kysymys, eikä kruunuista sentään.


    • Kysymys ei ole koskaan ollut suomalaisuudesta versus ulkomaalaisuudesta. Mitä enemmän on omakohtaisia kokemuksia vieraista maista, kulttuureista, kielistä, sitä enemmän vertailupohjaa, kosketuspinta luo lisää tajunnanvirtaa ja auttaa ymmärtämään miten asiat nähdään toisen ihmisen kantilta.
      Tämä ei koske mitenkään erityisesti suomalaisia; ajatus kulttuurivaihdosta on vanha ja kansainvälinen. Keskiajalla ruhtinaat ja kuninkaat lähettivät lapsiaan ulkomaisiin hoveihin kasvatettavaksi, kehitysmaiden rikkaat perheet lähettävät lapsensa kouluun Eurooppaan ja USA:han.
      Vaihto-oppilaat saavat runsaasti kosketuspintaa ulkomailla ja hyödyntävät molempia yhteisöjä laajentuneella perspektiivillään. Jokaisella maalla on omat vahvuutensa ja paljon annettavaa; samoin paljon opittavaa ja paljon vastaanotettavaa muista kulttuureista.
      ***
      Ja sitten ettei jäisi kenellekään epäselväksi: en MISSÄÄN TAPAUKSESSA ylenkatso tai pidä huonompana heitä jotka eivät koskaan lähteneet. Minä voisin aivan yhtä hyvin olla yksi tästä joukosta.

      • Anonyymi

        Ja seli, seli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja seli, seli!

        Olin euroopassa, kyllä riitti minulle. Tietty joilla ei ole kansainvälistä kokemusta on sitten "juntturoita". Pitää vaan ymmärtää.
        23 maassa olen käynyt, kyllä kotimaa on hyvä. Eniten harmittaa oman pesän sotkijat, ymmärtämättömiä. No, onhan sitä jokapuolella näitä "tyyppejä".


      • Anonyymi

        "Mitä enemmän on omakohtaisia kokemuksia vieraista maista, kulttuureista, kielistä,
        sitä enemmän vertailupohjaa, kosketuspintaa luo tajunnanvirtaa ja auttaa ymmärtämään
        miten asiat nähdään toisen ihmisen kantilta."

        "Ylevänkuuloisia" lauseita ulkomaillaolon ihmistä "jalostavasta" vaikutuksesta ja
        parhaimmassa tapauksessa noin saattaa käydäkin,
        mutta miksi sinun ja korppiksen kohdalla saa kuvan vain kahdesta omaan napaansa tuijottavasta narsistista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä enemmän on omakohtaisia kokemuksia vieraista maista, kulttuureista, kielistä,
        sitä enemmän vertailupohjaa, kosketuspintaa luo tajunnanvirtaa ja auttaa ymmärtämään
        miten asiat nähdään toisen ihmisen kantilta."

        "Ylevänkuuloisia" lauseita ulkomaillaolon ihmistä "jalostavasta" vaikutuksesta ja
        parhaimmassa tapauksessa noin saattaa käydäkin,
        mutta miksi sinun ja korppiksen kohdalla saa kuvan vain kahdesta omaan napaansa tuijottavasta narsistista ?

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?

        Minä tunnistan vain jonkun häirikön joka yrittää tehdä diagnoosia itsestään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?

        Psyykkisten häiriöiden rajat ovat häilyviä.
        Kukaan ei "täytä" minkään häiriön piirteitä 100 prosenttisesti.
        Joissakin voi olla piirteitä eri häiriöistä yht'aikaa.

        Muutama narsistin piirre täällä on havaittavissa ja
        Korppis varsinkin yrittää manipuloida palstaa.
        Hänhän on itse kirjoittanut, että palsta on hänen. Hän johtaa sitä ihan niinkuin haluaa
        (=manipuloi) ja palstalaiset "saavat itkeä armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin",
        kirjoitti korppis.
        Siinä on jo jotain patologista manipulointia.
        Muutakin on tunnistettavissa, mutta ei sen mainitseminen paranna asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?

        Psyykkisten häiriöiden rajat ovat häilyviä.
        Kukaan ei "täytä" minkään häiriön piirteitä 100 prosenttisesti.
        Joissakin voi olla piirteitä eri häiriöistä yht'aikaa.

        Muutama narsistin piirre täällä on havaittavissa ja
        Korppis varsinkin yrittää manipuloida palstaa.
        Hänhän on itse kirjoittanut, että palsta on hänen. Hän johtaa sitä ihan niinkuin haluaa
        (=manipuloi) ja palstalaiset "saavat itkeä armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin",
        kirjoitti korppis.
        Siinä on jo jotain patologista manipulointia.
        Muutakin on tunnistettavissa, mutta ei sen mainitseminen paranna asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?

        Skitso mikä skitso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psyykkisten häiriöiden rajat ovat häilyviä.
        Kukaan ei "täytä" minkään häiriön piirteitä 100 prosenttisesti.
        Joissakin voi olla piirteitä eri häiriöistä yht'aikaa.

        Muutama narsistin piirre täällä on havaittavissa ja
        Korppis varsinkin yrittää manipuloida palstaa.
        Hänhän on itse kirjoittanut, että palsta on hänen. Hän johtaa sitä ihan niinkuin haluaa
        (=manipuloi) ja palstalaiset "saavat itkeä armoa, minun jyräämiseni jatkuu edelleenkin",
        kirjoitti korppis.
        Siinä on jo jotain patologista manipulointia.
        Muutakin on tunnistettavissa, mutta ei sen mainitseminen paranna asiaa.

        Jotain silläkin raukalla pitää olla, pitäköön tämän palstan, kun niin vähään tyytyy.


      • """Vaihto-oppilaat saavat runsaasti kosketuspintaa ulkomailla ja hyödyntävät molempia yhteisöjä laajentuneella perspektiivillään. """

        Kiva, kun hehkutat Laura Huhtasaarta. Minäkin ihailen hänen laajentunutta perspektiiviään, jota hän on saanut ollessaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja opettajana kehitysmaassa. Nykyisin sitten laajentaa perspektiiviään Brysselissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manipulointi ja patologinen valehtelu kuuluvat osana narsistiseen käyttäytymiseen.

        Valehtelu ja manipulointi?

        Valehtelevatko he patologisesti?
        Manipuloivatko he sinua?
        Ovatko antaneet kuvan, että käyttäytyvät väkivaltaisesti esim. läheisiään kohtaan?

        Tunnistatko parivaljakon kirjoituksissa
        epäävakaata-, ennalta-arvaamatonta-, impulsiivista, jopa skitsotyyppistäkin käyttäytymistä ja ajattelua?

        Patologinen valehtelu on sitäkin, että pitää kertoa "suurenmoisia" tarinoita
        omasta "suurenmoisesta" elämästään,
        vaikkei se niin hääviä todellisuudessa olekaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Vaihto-oppilaat saavat runsaasti kosketuspintaa ulkomailla ja hyödyntävät molempia yhteisöjä laajentuneella perspektiivillään. """

        Kiva, kun hehkutat Laura Huhtasaarta. Minäkin ihailen hänen laajentunutta perspektiiviään, jota hän on saanut ollessaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja opettajana kehitysmaassa. Nykyisin sitten laajentaa perspektiiviään Brysselissä.

        Hyvin monet suomalaiset vaihto-oppilaat oppivat köyttämään USA:ssa huumeita ja toivat ja tuovat tapansa Suomeenkin. Siinä sitä paloman mainostamaa kosketuspintaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monet suomalaiset vaihto-oppilaat oppivat köyttämään USA:ssa huumeita ja toivat ja tuovat tapansa Suomeenkin. Siinä sitä paloman mainostamaa kosketuspintaa.

        Muutenkin ihmettelen, kun palsta on 70 , että meidänkö nyt pitäisi lähteä tässä vielä vaihto-oppilaiksi avartumaan ja laajentamaan perspektiiviä kesken kuolinsiivouksen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Muutenkin ihmettelen, kun palsta on 70 , että meidänkö nyt pitäisi lähteä tässä vielä vaihto-oppilaiksi avartumaan ja laajentamaan perspektiiviä kesken kuolinsiivouksen.

        Hehee, kyllä sulla välähtää


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Muutenkin ihmettelen, kun palsta on 70 , että meidänkö nyt pitäisi lähteä tässä vielä vaihto-oppilaiksi avartumaan ja laajentamaan perspektiiviä kesken kuolinsiivouksen.

        En ikinä halua vaihtaa muijaani palomaan enkä varsinkaan korppikseen, en edes yhdeksi päiväksi. Katsoin kuvia ja luin muutaman jutun. Kiitän luojaa omasta muijastani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ikinä halua vaihtaa muijaani palomaan enkä varsinkaan korppikseen, en edes yhdeksi päiväksi. Katsoin kuvia ja luin muutaman jutun. Kiitän luojaa omasta muijastani.

        Sinä se kuvittelet suuria, ettäkö ihan vaihtohommia mietit 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ikinä halua vaihtaa muijaani palomaan enkä varsinkaan korppikseen, en edes yhdeksi päiväksi. Katsoin kuvia ja luin muutaman jutun. Kiitän luojaa omasta muijastani.

        Onneksesi Lego ei ole kiinnostunut antamaan minua vaihtoon. Tosin pelkään pahasti että kävelisin mieluummin Daljokeen kuin tulisin muijaksi sinulle. Saisin varmaan sydärit jos heräisin aamulla jonkun körilään turvonnut naama viereisellä tyynyllä. Huh! Ihan puistattaa ajatuskin.


    • Anonyymi

      Kukaan muista enää ikivanhaa tarinaa Mahatma Gandhin vuohesta? Se on tarina Gandhista joka oli suuri valtiomies ja edistyksellinen maansa johtaja ja joka kiersi ympäri maailmaa opintomatkalla ja keskustelemassa muiden aikansa suurmiesten kanssa? Hänellä oli aina vuohi mukanaan ja kun Gandhi seurusteli viisaiden ja silmäätekevien kanssa, kilipukki vietti aikaansa kaikenmaailman vuohitalleissa. Gandhi palasi sitten Intiaan ja hän vapautti Intian englantilaisten ikeestä passiivisella vastarinnalla ja johti pitkään maataan. Hän käytti hyväkseen kaikki ne opit mitä oli omaksunut pitkällä ulkomaankiertueellaan. Jaa se vuohiko? Se palasi takaisin Intiaan aivan samanlaisena vuohena kuin ennenkin.
      Kertomuksen moraali?
      Ei sillä ole merkitystä miten monessa maassa on vieraillut, vaan sillä, miten on aikansa siellä käyttänyt. Vieraissa maissa opiskelu ja työnteko rikastuttaa aina, satamakaupunkien huorataloissa ei saa kuin sukupuolitauteja.

      • Anonyymi

        Ajan ja oleilun laadun lisäksimaallakin on väliä.
        Pari tuntia Vatikaanissa. Lichtensteinin läpiajo. Yöpyminen Andorrassa. Muutaman viikon omatoimiamatkoja Euroopassa. Vuosia Ruotsissa. Jne.
        Oleilu keskieurooppalaisten perhetuttujen luona avaa hieman kunkin maan paikallisia vivahteita mutta ovat kuitenkin samaa kulttuuripiiriä.
        Tarvinneeko selittää mitään?
        Ulkomaat? Minusta Skandinavian maat ja Viro eivät ole mitään "ulkomaita". Islanti on minulle tuntematon mutta eiköhän sekin ole skandinaavisen kulttuurin leimaama?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajan ja oleilun laadun lisäksimaallakin on väliä.
        Pari tuntia Vatikaanissa. Lichtensteinin läpiajo. Yöpyminen Andorrassa. Muutaman viikon omatoimiamatkoja Euroopassa. Vuosia Ruotsissa. Jne.
        Oleilu keskieurooppalaisten perhetuttujen luona avaa hieman kunkin maan paikallisia vivahteita mutta ovat kuitenkin samaa kulttuuripiiriä.
        Tarvinneeko selittää mitään?
        Ulkomaat? Minusta Skandinavian maat ja Viro eivät ole mitään "ulkomaita". Islanti on minulle tuntematon mutta eiköhän sekin ole skandinaavisen kulttuurin leimaama?

        En minäkään pidä Skandinaviaa mitenkään ulkomaana. Virossa olen käynyt kerran Tallinnan risteilyllä. Yksi kerta riitti. :)
        Eurooppaa en ole kauheesti kiertänyt; interreilannut Tukholmasta Pariisin kautta Espanjaan Costa Calidaan, elikkä Murcian lähelle, tulihan siinä aika monta maata junanikkunasta katsottuna. Espanjassa olen käynyt vain Barcelonassa ja muutamissa välimerenrannan pikkukaupungeissa. Omatoimimatkoja minäkin olen etupäässä harrastanut. Italiassa olen käynyt vain kerran, sekinpohjoisessa, Milano-Verona-Venetsia-Lago de Garda, mutta en harrasta rantalomia enkä dokaamista. Jokainen matka minne tahansa avartaa, oli se sitten vaikka Lappiin, Ilomantsiin, Kokemäenjoen kyliin tai peräti rajojen ulkomaille; Yhdellä maailmanympärysmatkalla voi kokea niin paljonuutta ja rikastuttavaa, tai sitten voi tulla takaisin matkalta samana kuin Gandhin vuohi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En minäkään pidä Skandinaviaa mitenkään ulkomaana. Virossa olen käynyt kerran Tallinnan risteilyllä. Yksi kerta riitti. :)
        Eurooppaa en ole kauheesti kiertänyt; interreilannut Tukholmasta Pariisin kautta Espanjaan Costa Calidaan, elikkä Murcian lähelle, tulihan siinä aika monta maata junanikkunasta katsottuna. Espanjassa olen käynyt vain Barcelonassa ja muutamissa välimerenrannan pikkukaupungeissa. Omatoimimatkoja minäkin olen etupäässä harrastanut. Italiassa olen käynyt vain kerran, sekinpohjoisessa, Milano-Verona-Venetsia-Lago de Garda, mutta en harrasta rantalomia enkä dokaamista. Jokainen matka minne tahansa avartaa, oli se sitten vaikka Lappiin, Ilomantsiin, Kokemäenjoen kyliin tai peräti rajojen ulkomaille; Yhdellä maailmanympärysmatkalla voi kokea niin paljonuutta ja rikastuttavaa, tai sitten voi tulla takaisin matkalta samana kuin Gandhin vuohi.

        Mikäs sinua Virossa tökki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinua Virossa tökki?

        Viro on kiva. Risteilyt ei ole Viro. Risteilyt on mielikuvituksettomien ihmisten rahastamista varten.


    • Anonyymi

      Ploma sinun täytyy laaduttaa
      Sinulla on 1000 samaa kokemusta
      Minulla 1000 eri kokemusta

      Esim espanjan taitosi on kadehdittava mutta kamalan kovan työn takana ja elämä latinokulttuurin tuntemisessa on sisältänyt paljon samaa toistoa, mutta se tieto on kyllä lyömätöntä

      (Lisäksi - näen - että et tunne Espanjaa, ei tärkeä asia totean vain erikoisuutena)

      Vaikka et ole kovin akateeminen olet persoonana kehittynyt mukavaksi palloksi josta pistää piikkejä aika pitkiäkin.Ne voivat tarttua ja jämähdyttää

      • Anonyymi

        Ps. Vitsi. Ylhäällä joku on käynyt Lichtensteinissa
        En usko.
        Ei osaa kirjoittaa sanaa? sellainen on, muttei hän ehkä siellä ole käynyt. Tarkoitan

        että lusikka voi olla keitossa eikä silti tiedä sen makua ja voi käydä eikä tiedä mitään oikeasti

        Ammattilaisen kuten Ploman Kolumbian tuntijan tunnistaa aina heti, eli voi jopa keskustella


      • En ole maailmanmatkaaja enkä edes akateemikko; se vähä mitä osaan ja tiedän on tullut aivan sivuharrastuksena, ei minkään kamalan työn tuloksena. Opin helposti ja olen rohkea, varsinkin nuorempana; nyt vanhempana tarvin Legon mukaan vahtimaan matkatavaroita. Elämäni on kulunut elämiseen: perhe ja koti ovat minulle edelleenkin ensisijalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. Vitsi. Ylhäällä joku on käynyt Lichtensteinissa
        En usko.
        Ei osaa kirjoittaa sanaa? sellainen on, muttei hän ehkä siellä ole käynyt. Tarkoitan

        että lusikka voi olla keitossa eikä silti tiedä sen makua ja voi käydä eikä tiedä mitään oikeasti

        Ammattilaisen kuten Ploman Kolumbian tuntijan tunnistaa aina heti, eli voi jopa keskustella

        Miksi pitäisi keskustella Kolumbiasta ? Ketä se voi kiinnostaa ?
        UM:n matkustusohjeissa on vuosia ollut muutama maa, jotka on paras ohittaa,
        niitten joukossa Kolumbia. Peräreikä-maa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi keskustella Kolumbiasta ? Ketä se voi kiinnostaa ?
        UM:n matkustusohjeissa on vuosia ollut muutama maa, jotka on paras ohittaa,
        niitten joukossa Kolumbia. Peräreikä-maa.

        Hehehe….et osaa sitten ohittaa keskusteluja jotka eivät sinua kiinnosta?
        Suomalaiset jotka ovat käyneet Kolumbiassa kehuvat sitä yhdeksi maailman (heidän tunteman maailmansa) kauneimmista maista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehehe….et osaa sitten ohittaa keskusteluja jotka eivät sinua kiinnosta?
        Suomalaiset jotka ovat käyneet Kolumbiassa kehuvat sitä yhdeksi maailman (heidän tunteman maailmansa) kauneimmista maista.

        Tunnetko/tiedätkö ne kaikki Suomalaiset, jotka ovat siellä käyneet?


        ps. minulle tulee tänään vieras, joka tietää paljonkin kyseisestä maasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnetko/tiedätkö ne kaikki Suomalaiset, jotka ovat siellä käyneet?


        ps. minulle tulee tänään vieras, joka tietää paljonkin kyseisestä maasta.

        Nyt meni hieman saivartelun puolelle :)
        "Kaikki ne suomalaiset jotka olen tavannut ja jotka ovat käyneet Kolumbiassa"
        Kysyppä vieraaltasi mitä mieltä hän on. Mahdollisesti yllätyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. Vitsi. Ylhäällä joku on käynyt Lichtensteinissa
        En usko.
        Ei osaa kirjoittaa sanaa? sellainen on, muttei hän ehkä siellä ole käynyt. Tarkoitan

        että lusikka voi olla keitossa eikä silti tiedä sen makua ja voi käydä eikä tiedä mitään oikeasti

        Ammattilaisen kuten Ploman Kolumbian tuntijan tunnistaa aina heti, eli voi jopa keskustella

        Jos tarkoitit minua niin sinulta on jäänyt jotain ymmärtämättä.
        Hengentuotteeni sisältö oli nimen omaan se, ettei muutaman tunnin oleskelu tai minimaan läpiajo anna syvällisiä kokemuksia ja vaikutteita.
        Olisin voinut lisätä vielä Monacon. Olemme käyneet siellä useita kertoja. Ensimmäisen kerran 1971 mutta yövyimme naapurissa, Mentonissa.
        Työn tekeminen vuosien ajan paikallisilla ehdoilla, paikallisten ihmisten kanssa on eri asia kuin vaikkapa hyvin järjestetty kieromatka joka sekin on parempi kuin paketissa rannalle suomalaisen porukan kanssa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehehe….et osaa sitten ohittaa keskusteluja jotka eivät sinua kiinnosta?
        Suomalaiset jotka ovat käyneet Kolumbiassa kehuvat sitä yhdeksi maailman (heidän tunteman maailmansa) kauneimmista maista.

        Enpä ole yhtään rumaa maata nähnyt.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole maailmanmatkaaja enkä edes akateemikko; se vähä mitä osaan ja tiedän on tullut aivan sivuharrastuksena, ei minkään kamalan työn tuloksena. Opin helposti ja olen rohkea, varsinkin nuorempana; nyt vanhempana tarvin Legon mukaan vahtimaan matkatavaroita. Elämäni on kulunut elämiseen: perhe ja koti ovat minulle edelleenkin ensisijalla.

        Niin se on kaikila muillakin, että perhe on etusijalla. Ei siinä ehdi seikkailla ulkomailla eikä roikkua vuosikausia nettipalstoilla ja jopa treffailla nettikavereita.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nyt meni hieman saivartelun puolelle :)
        "Kaikki ne suomalaiset jotka olen tavannut ja jotka ovat käyneet Kolumbiassa"
        Kysyppä vieraaltasi mitä mieltä hän on. Mahdollisesti yllätyt.

        Mitähän tarkoitat, että yllättyisin?

        Kyllä hän on aikoinaan paljonkin puhunut minulle Kolumbiasta, eikä se välttämättä ollut mukavaa kuunneltavaa....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tarkoitat, että yllättyisin?

        Kyllä hän on aikoinaan paljonkin puhunut minulle Kolumbiasta, eikä se välttämättä ollut mukavaa kuunneltavaa....

        Niin, yleensä ne jotka ovat siellä käyneet ovat löytäneet enemmän positiivista kuin negatiivista sanottavaa. Yleensä sanovat että maa on mainettaan parempi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Niin, yleensä ne jotka ovat siellä käyneet ovat löytäneet enemmän positiivista kuin negatiivista sanottavaa. Yleensä sanovat että maa on mainettaan parempi.

        Tuskin nyt ""käymisellä pystyy sanomaan, että maa on mainettaan parempi.

        Minä nyt kuitenkin luotan tämän henkilön sanomisiin kyseisestä maasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin nyt ""käymisellä pystyy sanomaan, että maa on mainettaan parempi.

        Minä nyt kuitenkin luotan tämän henkilön sanomisiin kyseisestä maasta.

        Lähes kaikki joiden kanssa olen puhunut ovat sanoneet yllättyneensä, koska mediassa puhutaan yleensä vain negatiivisista asioista, kuten huumekartelleista, rikollisuudesta , köyhyydestä jne. Tottahan ne jutut on, mutta mitalilla on toinenkin puoli siitä yleensä tietää vain siellä käyneet ja siellä asuneet.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähes kaikki joiden kanssa olen puhunut ovat sanoneet yllättyneensä, koska mediassa puhutaan yleensä vain negatiivisista asioista, kuten huumekartelleista, rikollisuudesta , köyhyydestä jne. Tottahan ne jutut on, mutta mitalilla on toinenkin puoli siitä yleensä tietää vain siellä käyneet ja siellä asuneet.

        Minä en tiedä mitä mediassa puhutaan, mutta kuten jo ylempänä kirjoitin, luotan tähän ihmiseen ja väitän, että hänellä on paremmat tiedot kyseisestä maasta, kuin sinulla.

        Huomasin toki tuolla toisaalla, että sinulla on erinomainen kyky nähdä vieras maa, jos Vironkin näkee Tallinnan risteilyltä. :))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä mediassa puhutaan, mutta kuten jo ylempänä kirjoitin, luotan tähän ihmiseen ja väitän, että hänellä on paremmat tiedot kyseisestä maasta, kuin sinulla.

        Huomasin toki tuolla toisaalla, että sinulla on erinomainen kyky nähdä vieras maa, jos Vironkin näkee Tallinnan risteilyltä. :))

        Mihin perustat väittämäsi että hänellä on paremmat tiedot kuin minulla? Kaksitoista vuotta maassa asuneena ja vuodesta 1970 Kolumbian asioita tiukasti seuranneena harvalla suomalaisella on paremmat tiedot Kolumbiasta kuin minulla. Ei edes sillä suomalaisella joka on naimisissa kolumbialaisen naisen kassa ja myy lihapiirakoita Vantaalla :)

        Mutta huomaankin nyt että et haluakaan keskustella, vaan lytätä minun mielipiteeni ja nollata kokemukseni ja tietoni. En ole koskaan antanut mitään tyhjentävää kommenttia Virosta, ainoastaan ensivaikutelman päivästä Tallinnassa risteilyn yhteydessä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Mihin perustat väittämäsi että hänellä on paremmat tiedot kuin minulla? Kaksitoista vuotta maassa asuneena ja vuodesta 1970 Kolumbian asioita tiukasti seuranneena harvalla suomalaisella on paremmat tiedot Kolumbiasta kuin minulla. Ei edes sillä suomalaisella joka on naimisissa kolumbialaisen naisen kassa ja myy lihapiirakoita Vantaalla :)

        Mutta huomaankin nyt että et haluakaan keskustella, vaan lytätä minun mielipiteeni ja nollata kokemukseni ja tietoni. En ole koskaan antanut mitään tyhjentävää kommenttia Virosta, ainoastaan ensivaikutelman päivästä Tallinnassa risteilyn yhteydessä.

        Miksi pitäisi tietää mitään Kolumbiasta ? Riittää että tietää missä se sijaitsee.
        Sama pätee Pohjois-Koreaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi tietää mitään Kolumbiasta ? Riittää että tietää missä se sijaitsee.
        Sama pätee Pohjois-Koreaan.

        Oletko sama henkilö joka tuolla ylempänä sanoi että hänen ystävällään on paremmat tiedot Kolumbiasta kuin minulla? Ellet ole, mitä tekemistä sinulla on tässä keskustelussa?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Mihin perustat väittämäsi että hänellä on paremmat tiedot kuin minulla? Kaksitoista vuotta maassa asuneena ja vuodesta 1970 Kolumbian asioita tiukasti seuranneena harvalla suomalaisella on paremmat tiedot Kolumbiasta kuin minulla. Ei edes sillä suomalaisella joka on naimisissa kolumbialaisen naisen kassa ja myy lihapiirakoita Vantaalla :)

        Mutta huomaankin nyt että et haluakaan keskustella, vaan lytätä minun mielipiteeni ja nollata kokemukseni ja tietoni. En ole koskaan antanut mitään tyhjentävää kommenttia Virosta, ainoastaan ensivaikutelman päivästä Tallinnassa risteilyn yhteydessä.

        Jollekin taas riittää aivan hyvin se ensivaikutelma Kolumpiasta kuin sinulle Virosta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Mihin perustat väittämäsi että hänellä on paremmat tiedot kuin minulla? Kaksitoista vuotta maassa asuneena ja vuodesta 1970 Kolumbian asioita tiukasti seuranneena harvalla suomalaisella on paremmat tiedot Kolumbiasta kuin minulla. Ei edes sillä suomalaisella joka on naimisissa kolumbialaisen naisen kassa ja myy lihapiirakoita Vantaalla :)

        Mutta huomaankin nyt että et haluakaan keskustella, vaan lytätä minun mielipiteeni ja nollata kokemukseni ja tietoni. En ole koskaan antanut mitään tyhjentävää kommenttia Virosta, ainoastaan ensivaikutelman päivästä Tallinnassa risteilyn yhteydessä.

        En minä lyttää sinun kokemuksiasi, mutta myönnän, että silmät suurina tuota viestiäsi luin.
        Sinä jankkaat suomalaisista ja tuot mukaan tuttavasi ammatinkin.

        Onko vaikeaa ymmärtää, että et ole ainut, jolla on ulkomaalaisia ystäviä/tuttavia?

        12 vuotta on pitkä aika, mutta se ei vedä vertoja sille, että joku syntyperäinen ja asunut yli 50 vuotta.


    • Anonyymi

      Yhtään todistetta matkailun ajatuksia avartavasta vaikutuksesta ei ole saatu
      sen kehujilta. Kaikki viittaa päinvastaiseen.

      • Eihän tuo ole minun keksimääni. Kaikkihan sen tietävät että matkailu avartaa. Ei sitä tarvitse todistella kenellekään sehän on pelkkää faktaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eihän tuo ole minun keksimääni. Kaikkihan sen tietävät että matkailu avartaa. Ei sitä tarvitse todistella kenellekään sehän on pelkkää faktaa.

        Ethän sinä paloma paljonkaan ole matkaillut. Euroopan kulttuurikohteet ovat sinulle tuntemattomia. Sinähän olet asunut monessa maassa ja raatanut niissä töitä. Mitä matkailua se muka on ? Oletko käynyt esim. USAn kansallispuistoissa, onko Niagaran putoukset käyty katsomassa ? Entä Machu Pichulla ? Mitenkäs kiinan muuri, Dubai ja Taj Mahal ? Malediivit ja Bali ? Kaikissa noissa käynyt ja lukemattomissa muissa. Lisäksi asunut työn vuoksi Bostonissa monta vuotta. Olen joskus matkailusivuilla kirjoittanut, mutta pitäiskin aloittaa pieni kurssi matkailun alkeista täällä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eihän tuo ole minun keksimääni. Kaikkihan sen tietävät että matkailu avartaa. Ei sitä tarvitse todistella kenellekään sehän on pelkkää faktaa.

        Se on sanonta vain. Ei se kaikkia avarra... se on ainakin tullut todistetuksi.
        Missä kohtaa sinun kirjoituksiasi sen huomaisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä paloma paljonkaan ole matkaillut. Euroopan kulttuurikohteet ovat sinulle tuntemattomia. Sinähän olet asunut monessa maassa ja raatanut niissä töitä. Mitä matkailua se muka on ? Oletko käynyt esim. USAn kansallispuistoissa, onko Niagaran putoukset käyty katsomassa ? Entä Machu Pichulla ? Mitenkäs kiinan muuri, Dubai ja Taj Mahal ? Malediivit ja Bali ? Kaikissa noissa käynyt ja lukemattomissa muissa. Lisäksi asunut työn vuoksi Bostonissa monta vuotta. Olen joskus matkailusivuilla kirjoittanut, mutta pitäiskin aloittaa pieni kurssi matkailun alkeista täällä.

        Oikeasti mielenkiintoista Boston on suomalaisalueiden peilikuva kerro siitä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä paloma paljonkaan ole matkaillut. Euroopan kulttuurikohteet ovat sinulle tuntemattomia. Sinähän olet asunut monessa maassa ja raatanut niissä töitä. Mitä matkailua se muka on ? Oletko käynyt esim. USAn kansallispuistoissa, onko Niagaran putoukset käyty katsomassa ? Entä Machu Pichulla ? Mitenkäs kiinan muuri, Dubai ja Taj Mahal ? Malediivit ja Bali ? Kaikissa noissa käynyt ja lukemattomissa muissa. Lisäksi asunut työn vuoksi Bostonissa monta vuotta. Olen joskus matkailusivuilla kirjoittanut, mutta pitäiskin aloittaa pieni kurssi matkailun alkeista täällä.

        En ole koskaan mitään muuta väittänytkään.
        Minulla on erilainen kosketuspinta niiden maiden kulttuureihin missä olen asunut. Se on tullut normaalin opiskelun, työn, perhe-elämän kautta. Ei turistikohteissa kulkemisesta. Varmasti mielenkiintoista, mutta jotenkin valmiiksi työstettyä. Olen liikkunut autolla suhteellisen laajasti USA:ssa. etelästä pohjoiseen itärannikkoa länteen Kalliovuorille saakka. Bostonissa en ole käynyt mutta lähellä. Massachutetissa. Uusi Englanti olisi ollut ensimmäinen valintani USA:ssa, mutta me löysimme työn ja opiskelumahdollisuudet Chicagosta.
        En ole matkustanut paljoakaan pelkästään matkailun takia, lomamatkoilla, perheen kanssa, retkillä. Ulkomaankokemukseni on tullut siellä asumisesta; over the wall-elämisestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on sanonta vain. Ei se kaikkia avarra... se on ainakin tullut todistetuksi.
        Missä kohtaa sinun kirjoituksiasi sen huomaisi ?

        Jonkun matkailuyrityksen keksimä fraasi se "matkailu avartaa".


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eihän tuo ole minun keksimääni. Kaikkihan sen tietävät että matkailu avartaa. Ei sitä tarvitse todistella kenellekään sehän on pelkkää faktaa.

        Ei se fakta ole. Ketä avartaa, ketä ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se fakta ole. Ketä avartaa, ketä ei.

        Gandhin vuohi tuli matkoiltaan maailman ympäri takaisin omaan talliinsa aivan samanlaisena vuohena kuin lähtiessään.
        Tottahan se on; on oltava perusedellytykset jos haluaa avartaa näkemystään eri kulttuureista.
        Ei matkustaminen muuta ketään (välttämättä) miksikään, mutta ulkomailla asuminen ja työskenteleminen ja erityisesti koulunpenkillä istuminen tuo uusia näkökantoja ihmisen ajatusmaailmaan.
        Muutenhan voi käydä vaikka maailman kaikissa maissa, mutta jos kantaa omaa suljettua minuuttaan matkatavarana niin uusia ajatuksia ei synny ja uusia kokemuksia ei osaa arvostaa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Jonkun matkailuyrityksen keksimä fraasi se "matkailu avartaa".

        Olin lenkillä, kävelin takaisin kotiin ilta hämärässä, pikku pakkasessa. Tähyilin kirkkaalle taivaalle josko näkisin revontulia.

        Nähdä revontulet ovat monen Suomeen tulevan turistin toivelistalla. Tuo ajatuskuvio johdatti minut matkoilla kokemiini erilaisiin elämyksiin.

        Komeimmat revontulet olin nähnyt Ruotsin Kirunassa.

        Joulukuun 5. 2019 heräsin varhain, vedin hytin ikkunaverhot syrjään ja mitä näinkään, eteeni avautui pakahduttan kaunis näky. "What a beautiful..what a beautiful." hoin ja tuijotin ulos.

        Olimme hiljaa lipumassa Halong Bayn satamaan Vietnamissa. Aurinko nousi horisontin takaa isona punaisena pallona värjäten maiseman punaisen ja keltaisen väriyhdistelmiin, horisontin ja laivan välissä oli merestä mousevia aavemaisia pystyjä kalliosaaria. Pukeuduin ja juoksin kannelle, jonne alkoi kerääntymään muitakin matkustajia ihailemaan ja valokuvaamaan auringon nousua.

        Nämä kokemukset ovat niitä joiden voi sanoa avartavan ja antavan elämyksiä, jotka poikkeavat totutuista omista maisemistamme.

        Tai kun Roomassa saavuimme Vatikaaniin, Paavi oli juuri saapunut puuhumaan valtavalle ihmisjoukolle.
        Olimme mukana mikä oli sattumaa ja uusi erilainen tunnekokemus.

        Nämä ovat vain muutama esimerkki lukuisten elämysten joukossa. Näitä kokemuksia ja tunnekuohuja on ihana jälkeenpäin muistella. Eikä nämä kokemukset tee minusta parempaa ihmistä kuin hänestä, jolla niitä ei ole.

        Matkatoimistot antavat mahdollisuuksia avataa näkemyksiä eri maanosista ja maista.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olin lenkillä, kävelin takaisin kotiin ilta hämärässä, pikku pakkasessa. Tähyilin kirkkaalle taivaalle josko näkisin revontulia.

        Nähdä revontulet ovat monen Suomeen tulevan turistin toivelistalla. Tuo ajatuskuvio johdatti minut matkoilla kokemiini erilaisiin elämyksiin.

        Komeimmat revontulet olin nähnyt Ruotsin Kirunassa.

        Joulukuun 5. 2019 heräsin varhain, vedin hytin ikkunaverhot syrjään ja mitä näinkään, eteeni avautui pakahduttan kaunis näky. "What a beautiful..what a beautiful." hoin ja tuijotin ulos.

        Olimme hiljaa lipumassa Halong Bayn satamaan Vietnamissa. Aurinko nousi horisontin takaa isona punaisena pallona värjäten maiseman punaisen ja keltaisen väriyhdistelmiin, horisontin ja laivan välissä oli merestä mousevia aavemaisia pystyjä kalliosaaria. Pukeuduin ja juoksin kannelle, jonne alkoi kerääntymään muitakin matkustajia ihailemaan ja valokuvaamaan auringon nousua.

        Nämä kokemukset ovat niitä joiden voi sanoa avartavan ja antavan elämyksiä, jotka poikkeavat totutuista omista maisemistamme.

        Tai kun Roomassa saavuimme Vatikaaniin, Paavi oli juuri saapunut puuhumaan valtavalle ihmisjoukolle.
        Olimme mukana mikä oli sattumaa ja uusi erilainen tunnekokemus.

        Nämä ovat vain muutama esimerkki lukuisten elämysten joukossa. Näitä kokemuksia ja tunnekuohuja on ihana jälkeenpäin muistella. Eikä nämä kokemukset tee minusta parempaa ihmistä kuin hänestä, jolla niitä ei ole.

        Matkatoimistot antavat mahdollisuuksia avataa näkemyksiä eri maanosista ja maista.

        Kotimaan auringonlaskut merellä on vähintään yhtä kauniita ja ne voi nähdä moneen moneen kertaan.
        Minä ahdistuisin väen tungoksessa paavin edessä. Lapin tykkylumiset puut kevään auringossa jotain sellaista mitä ei muualla koe.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olin lenkillä, kävelin takaisin kotiin ilta hämärässä, pikku pakkasessa. Tähyilin kirkkaalle taivaalle josko näkisin revontulia.

        Nähdä revontulet ovat monen Suomeen tulevan turistin toivelistalla. Tuo ajatuskuvio johdatti minut matkoilla kokemiini erilaisiin elämyksiin.

        Komeimmat revontulet olin nähnyt Ruotsin Kirunassa.

        Joulukuun 5. 2019 heräsin varhain, vedin hytin ikkunaverhot syrjään ja mitä näinkään, eteeni avautui pakahduttan kaunis näky. "What a beautiful..what a beautiful." hoin ja tuijotin ulos.

        Olimme hiljaa lipumassa Halong Bayn satamaan Vietnamissa. Aurinko nousi horisontin takaa isona punaisena pallona värjäten maiseman punaisen ja keltaisen väriyhdistelmiin, horisontin ja laivan välissä oli merestä mousevia aavemaisia pystyjä kalliosaaria. Pukeuduin ja juoksin kannelle, jonne alkoi kerääntymään muitakin matkustajia ihailemaan ja valokuvaamaan auringon nousua.

        Nämä kokemukset ovat niitä joiden voi sanoa avartavan ja antavan elämyksiä, jotka poikkeavat totutuista omista maisemistamme.

        Tai kun Roomassa saavuimme Vatikaaniin, Paavi oli juuri saapunut puuhumaan valtavalle ihmisjoukolle.
        Olimme mukana mikä oli sattumaa ja uusi erilainen tunnekokemus.

        Nämä ovat vain muutama esimerkki lukuisten elämysten joukossa. Näitä kokemuksia ja tunnekuohuja on ihana jälkeenpäin muistella. Eikä nämä kokemukset tee minusta parempaa ihmistä kuin hänestä, jolla niitä ei ole.

        Matkatoimistot antavat mahdollisuuksia avataa näkemyksiä eri maanosista ja maista.

        Järkyttävää, kun ei kumpikaan voi puhua omaa kieltään vaan solkkaa vieraalla kuin vieraalle ihmiselle.
        Kyllä siinä elämyskin latistuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävää, kun ei kumpikaan voi puhua omaa kieltään vaan solkkaa vieraalla kuin vieraalle ihmiselle.
        Kyllä siinä elämyskin latistuu.

        Parasta mitä olen aikoihin lukenut.
        "solkkaa vieraalla kuin vieraalle ihmiselle."

        Sinähän päihität Matti Nykäsen

        Elämä on ihmisen parasta aikaa.


      • korppis kirjoitti:

        Olin lenkillä, kävelin takaisin kotiin ilta hämärässä, pikku pakkasessa. Tähyilin kirkkaalle taivaalle josko näkisin revontulia.

        Nähdä revontulet ovat monen Suomeen tulevan turistin toivelistalla. Tuo ajatuskuvio johdatti minut matkoilla kokemiini erilaisiin elämyksiin.

        Komeimmat revontulet olin nähnyt Ruotsin Kirunassa.

        Joulukuun 5. 2019 heräsin varhain, vedin hytin ikkunaverhot syrjään ja mitä näinkään, eteeni avautui pakahduttan kaunis näky. "What a beautiful..what a beautiful." hoin ja tuijotin ulos.

        Olimme hiljaa lipumassa Halong Bayn satamaan Vietnamissa. Aurinko nousi horisontin takaa isona punaisena pallona värjäten maiseman punaisen ja keltaisen väriyhdistelmiin, horisontin ja laivan välissä oli merestä mousevia aavemaisia pystyjä kalliosaaria. Pukeuduin ja juoksin kannelle, jonne alkoi kerääntymään muitakin matkustajia ihailemaan ja valokuvaamaan auringon nousua.

        Nämä kokemukset ovat niitä joiden voi sanoa avartavan ja antavan elämyksiä, jotka poikkeavat totutuista omista maisemistamme.

        Tai kun Roomassa saavuimme Vatikaaniin, Paavi oli juuri saapunut puuhumaan valtavalle ihmisjoukolle.
        Olimme mukana mikä oli sattumaa ja uusi erilainen tunnekokemus.

        Nämä ovat vain muutama esimerkki lukuisten elämysten joukossa. Näitä kokemuksia ja tunnekuohuja on ihana jälkeenpäin muistella. Eikä nämä kokemukset tee minusta parempaa ihmistä kuin hänestä, jolla niitä ei ole.

        Matkatoimistot antavat mahdollisuuksia avataa näkemyksiä eri maanosista ja maista.

        Miksi lähteä niin kauaksi kokemaan/"avartumaan" sitä, mitä voi olla aivan silmiensä edessä täällä.

        Vuosi sitten jotain istuin likkani ikkunan ääressä tässä meidän samalla kylällä ihailemassa hienoja revontulia. Obs. ikkunan takana ei ollut suota, eikä suon takana sitä mäntymetsää tosin.
        Mahtavista revontulista aina silloin tällöin kuvia meren yläpuolella meidän paikallisella facella. Otettu tuossa muutaman kilometrin päässä meren yläpuolelta.

        Tässä meidän merenrannassakin näkee meren ja koko maiseman punaiseksi värjääviä auringonnousuja ja -laskuja. Mutta avartaahan se tietysti enemmän mitä kauempana kotoaan niitä ihailee, koska matkailuyrittäjät niin sanoo.


      • Tellukka kirjoitti:

        Miksi lähteä niin kauaksi kokemaan/"avartumaan" sitä, mitä voi olla aivan silmiensä edessä täällä.

        Vuosi sitten jotain istuin likkani ikkunan ääressä tässä meidän samalla kylällä ihailemassa hienoja revontulia. Obs. ikkunan takana ei ollut suota, eikä suon takana sitä mäntymetsää tosin.
        Mahtavista revontulista aina silloin tällöin kuvia meren yläpuolella meidän paikallisella facella. Otettu tuossa muutaman kilometrin päässä meren yläpuolelta.

        Tässä meidän merenrannassakin näkee meren ja koko maiseman punaiseksi värjääviä auringonnousuja ja -laskuja. Mutta avartaahan se tietysti enemmän mitä kauempana kotoaan niitä ihailee, koska matkailuyrittäjät niin sanoo.

        Oliko siellä teijän meressä sellaisia aavemaisia pystyssä tököttäviä saariakin? Kävittekö pikkupaatilla puikkelehtimassa niiden saarien välissä ja näittekö samalla kun merikotkat saalistivat? Oliko aavemainen hiljaisuus ja kylmän kostea ilma ja kun palasitte saarien välistä mikä oli ilman lämpötilan muutos?
        Oliko se joulukuun alussa kun se teidän tulipunainen aurinko siellä meren yllä paistoi?
        jne..jne ja olisihan minulla paljon kivoja juttuja Karibialtakin esim kun Panavan kanavaa pitkin mereltä järvelle ja takas. Oli hiukan isompi kuin Saimaan Kanava. Niin onhan meilläkin kesäisin tervavenesoutuesityksiä tuolla koells kun ne tervaveneet lasketaan tervakanavaa pitkin Kajaanijoesta voimalaitoksen ohi Oulujärven puoleiselle joelle. No, mutta nyt vielä elän itämaisessa huumasss. Tein tänään vietnamilaista keittoa. Kyllä avartu tietopuolisesti kaikkien viiden maan historia, talous, politiikka, perherakenteet jne.jne.

        Ihan tässä hengästy kun piti tiivistää isoja asioita 😁


      • korppis kirjoitti:

        Oliko siellä teijän meressä sellaisia aavemaisia pystyssä tököttäviä saariakin? Kävittekö pikkupaatilla puikkelehtimassa niiden saarien välissä ja näittekö samalla kun merikotkat saalistivat? Oliko aavemainen hiljaisuus ja kylmän kostea ilma ja kun palasitte saarien välistä mikä oli ilman lämpötilan muutos?
        Oliko se joulukuun alussa kun se teidän tulipunainen aurinko siellä meren yllä paistoi?
        jne..jne ja olisihan minulla paljon kivoja juttuja Karibialtakin esim kun Panavan kanavaa pitkin mereltä järvelle ja takas. Oli hiukan isompi kuin Saimaan Kanava. Niin onhan meilläkin kesäisin tervavenesoutuesityksiä tuolla koells kun ne tervaveneet lasketaan tervakanavaa pitkin Kajaanijoesta voimalaitoksen ohi Oulujärven puoleiselle joelle. No, mutta nyt vielä elän itämaisessa huumasss. Tein tänään vietnamilaista keittoa. Kyllä avartu tietopuolisesti kaikkien viiden maan historia, talous, politiikka, perherakenteet jne.jne.

        Ihan tässä hengästy kun piti tiivistää isoja asioita 😁

        Kaikkihan siellä on suurempaa meren toisella puolella kuin meillä, mutta miehet ovat pienempiä, totesi likkani kun siunailin miten iso Miamin lentokenttä oli. Siellä oli harvinaisen pienikokoisia miehiä töissä. Olisivatko olleet kuubalaisia vai mitä?


      • Tellukka kirjoitti:

        Kaikkihan siellä on suurempaa meren toisella puolella kuin meillä, mutta miehet ovat pienempiä, totesi likkani kun siunailin miten iso Miamin lentokenttä oli. Siellä oli harvinaisen pienikokoisia miehiä töissä. Olisivatko olleet kuubalaisia vai mitä?

        Viimeiksi kun oli Miamissa lentokentällä niin siellä oli töissä ihan kaikenkokoisia. Ne pienet miehet oli todennäköisesti keskiamerikkalaisia (salvadorilaisia ja guatemalalaisia, ne on yleensä pienikokoisia).


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Viimeiksi kun oli Miamissa lentokentällä niin siellä oli töissä ihan kaikenkokoisia. Ne pienet miehet oli todennäköisesti keskiamerikkalaisia (salvadorilaisia ja guatemalalaisia, ne on yleensä pienikokoisia).

        Tämä ketju on sinänsä mielenkiintoinen selvitys suomalaisten suhteesta muihin maihin ja muualla viihtyviin suomalaisiin.

        Sanonnat luovat asenteitä, onko niin?

        Oman maan mansikka muu maa mustikka.

        Olisiko aiheellista aloittaa osa kaksi samasta aiheesta siten, että siinä käsiteltäisiin mistä johtuu mielipiteiden jyrkkä jako. Voisitko Paloma aloittaa. Tämä ketju on jo liian pitkä kokoaikaisesesti alas rullattava.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tämä ketju on sinänsä mielenkiintoinen selvitys suomalaisten suhteesta muihin maihin ja muualla viihtyviin suomalaisiin.

        Sanonnat luovat asenteitä, onko niin?

        Oman maan mansikka muu maa mustikka.

        Olisiko aiheellista aloittaa osa kaksi samasta aiheesta siten, että siinä käsiteltäisiin mistä johtuu mielipiteiden jyrkkä jako. Voisitko Paloma aloittaa. Tämä ketju on jo liian pitkä kokoaikaisesesti alas rullattava.

        Otahan korppis ne "ystävyyden silmälasit" pois ja lue ketju uudelleen.


      • korppis kirjoitti:

        Tämä ketju on sinänsä mielenkiintoinen selvitys suomalaisten suhteesta muihin maihin ja muualla viihtyviin suomalaisiin.

        Sanonnat luovat asenteitä, onko niin?

        Oman maan mansikka muu maa mustikka.

        Olisiko aiheellista aloittaa osa kaksi samasta aiheesta siten, että siinä käsiteltäisiin mistä johtuu mielipiteiden jyrkkä jako. Voisitko Paloma aloittaa. Tämä ketju on jo liian pitkä kokoaikaisesesti alas rullattava.

        Oma maa mustikka, muu maa mustikka?
        Maailma on täynnä mansikkapaikkoja jos vain uskaltaa löytää ne?
        Rakasta maatasi, mutta älä vihaa äläkä aliarvio muitakaan maita. Isänmaanrakkaus on aidointa silloin kun se ei ole poissulkevaa. Muuten se on vain ahdasmielistä kansallismielisyyttä ja fanaattista kiihkoilua.
        https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=thueBRlcaxE&feature=emb_logo
        "Ama la tierra en que naciste"
        Ekhymosis ja hyvin nuori "Camisa negra" Juanes


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Oma maa mustikka, muu maa mustikka?
        Maailma on täynnä mansikkapaikkoja jos vain uskaltaa löytää ne?
        Rakasta maatasi, mutta älä vihaa äläkä aliarvio muitakaan maita. Isänmaanrakkaus on aidointa silloin kun se ei ole poissulkevaa. Muuten se on vain ahdasmielistä kansallismielisyyttä ja fanaattista kiihkoilua.
        https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=thueBRlcaxE&feature=emb_logo
        "Ama la tierra en que naciste"
        Ekhymosis ja hyvin nuori "Camisa negra" Juanes

        Vietnamissa Phu My Da Ria provincessassa vierailimme buddhish temppelissä, jonka yhteydessä oli kaunis iso puutarha ja vanhainkoti.

        Kunpa me suomalaiset oppisimme muiden maiden kulttuurista jotain jolla parantaa vanhusten elämää pitäen heidät arjen askareissa omien kykyjen mukaan eikä eristää heitä laitoksiin ja sitoa hygienia haalareihin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Vietnamissa Phu My Da Ria provincessassa vierailimme buddhish temppelissä, jonka yhteydessä oli kaunis iso puutarha ja vanhainkoti.

        Kunpa me suomalaiset oppisimme muiden maiden kulttuurista jotain jolla parantaa vanhusten elämää pitäen heidät arjen askareissa omien kykyjen mukaan eikä eristää heitä laitoksiin ja sitoa hygienia haalareihin.

        Kerro miten muualla hoidetaan vanhuksia tai tekisitkö siitä aloituksen.

        Määrätyistä syistä aihe kiinnostaa minua.

        Muistan, että jokunen vuosi sitten oli "puhetta", että Japanissa otetaan oppia Suomen vanhusten hoidosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten muualla hoidetaan vanhuksia tai tekisitkö siitä aloituksen.

        Määrätyistä syistä aihe kiinnostaa minua.

        Muistan, että jokunen vuosi sitten oli "puhetta", että Japanissa otetaan oppia Suomen vanhusten hoidosta.

        Tiedon siirto eri kulttuureista toisiin on sitä kansainvälistymistä mitä ei saa sulkea pois vanhusten hoidossakaan, eli matkailu avartaa.

        En ole vanhustenhoidon asiantuntija. Olen lukenut, että Suomesta on myös tehty opintomatkoja mm. Hollantiin tutustumaan hyvin organisoituun vanhusten kotihoitoon.

        Tänä iltana suosittelen katsomaan TV-ykkösen Perjantaiohjelma ja etenkin sen pertantai-dokkari. Kaikilla meillä ei ole ollut mahdollisuutta hoitaa rakkaitamme pitämällä heitä lähellä, mutta kokemuksista voimme oppia sillä emmehän halua, että mekään jäisimme yksin.


      • korppis kirjoitti:

        Tiedon siirto eri kulttuureista toisiin on sitä kansainvälistymistä mitä ei saa sulkea pois vanhusten hoidossakaan, eli matkailu avartaa.

        En ole vanhustenhoidon asiantuntija. Olen lukenut, että Suomesta on myös tehty opintomatkoja mm. Hollantiin tutustumaan hyvin organisoituun vanhusten kotihoitoon.

        Tänä iltana suosittelen katsomaan TV-ykkösen Perjantaiohjelma ja etenkin sen pertantai-dokkari. Kaikilla meillä ei ole ollut mahdollisuutta hoitaa rakkaitamme pitämällä heitä lähellä, mutta kokemuksista voimme oppia sillä emmehän halua, että mekään jäisimme yksin.

        korppis kuittaa


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tiedon siirto eri kulttuureista toisiin on sitä kansainvälistymistä mitä ei saa sulkea pois vanhusten hoidossakaan, eli matkailu avartaa.

        En ole vanhustenhoidon asiantuntija. Olen lukenut, että Suomesta on myös tehty opintomatkoja mm. Hollantiin tutustumaan hyvin organisoituun vanhusten kotihoitoon.

        Tänä iltana suosittelen katsomaan TV-ykkösen Perjantaiohjelma ja etenkin sen pertantai-dokkari. Kaikilla meillä ei ole ollut mahdollisuutta hoitaa rakkaitamme pitämällä heitä lähellä, mutta kokemuksista voimme oppia sillä emmehän halua, että mekään jäisimme yksin.

        Me kun on täällä saatu se käsitys, että maksat vuokrasi vanhuksen hoidolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kun on täällä saatu se käsitys, että maksat vuokrasi vanhuksen hoidolla.

        .....tsihihihhii......


      • Anonyymi

        Haalarin selässä lukee Hankkija.


      • Sinähän ne hygieniahaalarit tietoisuuteeni toit.


      • korppis kirjoitti:

        Vietnamissa Phu My Da Ria provincessassa vierailimme buddhish temppelissä, jonka yhteydessä oli kaunis iso puutarha ja vanhainkoti.

        Kunpa me suomalaiset oppisimme muiden maiden kulttuurista jotain jolla parantaa vanhusten elämää pitäen heidät arjen askareissa omien kykyjen mukaan eikä eristää heitä laitoksiin ja sitoa hygienia haalareihin.

        Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne.
        Anoppini ja appini asuivat kotona aivan loppuun saakka, 91- ja 93-vuotiaiksi. Hotaja kävi kaksi kertaa päivässä ja loput ajasta apulainen ja hänen tyttärensä hoitivat vanhuksia, jotka tosin olivat suhteellisen terveitä, vaikka appeni olikin jo melkein sokea ja liikuntakyky oli heikko.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne.
        Anoppini ja appini asuivat kotona aivan loppuun saakka, 91- ja 93-vuotiaiksi. Hotaja kävi kaksi kertaa päivässä ja loput ajasta apulainen ja hänen tyttärensä hoitivat vanhuksia, jotka tosin olivat suhteellisen terveitä, vaikka appeni olikin jo melkein sokea ja liikuntakyky oli heikko.

        "Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne."


        Varakkaita maita ja varakkaita asukkaita on sitten nämä lattarimaat.

        Mitä tästä taas opimme. Mediaan ei ole luottaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne."


        Varakkaita maita ja varakkaita asukkaita on sitten nämä lattarimaat.

        Mitä tästä taas opimme. Mediaan ei ole luottaminen.

        Tai sitten palomaan ei ole luottaminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne."


        Varakkaita maita ja varakkaita asukkaita on sitten nämä lattarimaat.

        Mitä tästä taas opimme. Mediaan ei ole luottaminen.

        Ei tietenkään kaikki vanhukset asu kuolemaansa saakka kotona, vain ne joilla on koti ja joku joka hoitaa, koska siellä katsotaan lasten velvollisuudeksi hoitaa vanhempansa. Vanhus jolla ei ole kotia tai jolla ei ole hoitajia omasta takaa laitetaan vanhainkotiin, mutta nekään ei ole ilmaisia ja useimmilla vanhuksilla ei ole varaa maksaa kallista hoitopaikkaa ja se jää lasten vastuulle pitää heistä huolta. Usein perheissä on palkattua apua, etenkin keskiluokassa ja yläluokassa; alaluokassa taas perheissä on usein paljon lapsia.
        Vanhukset katsotaan osaksi perhettä ja heitä kohdellaan hyvin ja puhutellaan kunnioittavasti.
        Media näyttää mielellään kuvia kadulla asuvista, hyljätyistä vanhuksista jotka kerjäävät. Niitäkin tietysti on. Valitettavasti. Yleisesti latinot jotka tulevat tänne Pohjoismaihin kauhistelevat sitä tosiasiaa että me jätämme vanhuksemme yksin, vieraiden hoitoon ja että moni vanha ihminen kuolee kotonaan ilman että kukaan edes kaipaa häntä.


      • korppis kirjoitti:

        Vietnamissa Phu My Da Ria provincessassa vierailimme buddhish temppelissä, jonka yhteydessä oli kaunis iso puutarha ja vanhainkoti.

        Kunpa me suomalaiset oppisimme muiden maiden kulttuurista jotain jolla parantaa vanhusten elämää pitäen heidät arjen askareissa omien kykyjen mukaan eikä eristää heitä laitoksiin ja sitoa hygienia haalareihin.

        Meillä täällä Värmdössäkin on buddhish temppeli.
        Ei tarvitse kovin kauas matkustaa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Noissa lattarimaissa on tapana hoitaa vanhukset kotona. Jos tarpeen, palkataan lisäapua, hoitsu joka käy pesemässä, antamassa lääkkeet jne.
        Anoppini ja appini asuivat kotona aivan loppuun saakka, 91- ja 93-vuotiaiksi. Hotaja kävi kaksi kertaa päivässä ja loput ajasta apulainen ja hänen tyttärensä hoitivat vanhuksia, jotka tosin olivat suhteellisen terveitä, vaikka appeni olikin jo melkein sokea ja liikuntakyky oli heikko.

        Sellaiseksi eikö se vanhustenhoito ole taantunut Suomessa ja Ruotsissakin, että heitä hoidetaan kotona ja hoitsu käy pesemässä (jos käy) ja antamassa lääkkeet.
        Postinkantaja kurkkaa ikkunasta, että ollaanko siellä vielä hengissä.


    • Anonyymi

      Kirjoita inkakaupungin nimen väärin

      Kolumbiasta keskustellaan mm. seuraavista syistä

      Ploma tuntee Amazonin aluetta
      ja Andien kansoja

      ja tuntee sen verran hyvin että kirjoittaa nimiä oikein

      Se on hyödyllistä siitä oppii kaikenlaista niitä voi yhdistää omiin muihin tietoihinsa

      Sellainen kivaa siel oli ja halpaa ja ajettiin autolla läpi ja hieno oli hotelli ja sitte me ryypättiin js ihmiset oli kohteliaita

      niistä jää oppia bähemmän

    • Anonyymi

      11 epämieluisaa kommenttia poistettu.

      • Väärin.
        11 sääntöjenvastaista kommenttia on poistettu.
        Mikähän ihmisiä oikein riivaa, kun eivät pysty keskustelemaan normaalisti toistensa kanssa? Mitä kiksejä jengit saa toistensa loukkaamisesta?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Väärin.
        11 sääntöjenvastaista kommenttia on poistettu.
        Mikähän ihmisiä oikein riivaa, kun eivät pysty keskustelemaan normaalisti toistensa kanssa? Mitä kiksejä jengit saa toistensa loukkaamisesta?

        Eikös sääntöjenvast poistoista jää merkintä


      • Anonyymi

        Se saa kiksejä loukkaamisesta ja kiusaamisesta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Väärin.
        11 sääntöjenvastaista kommenttia on poistettu.
        Mikähän ihmisiä oikein riivaa, kun eivät pysty keskustelemaan normaalisti toistensa kanssa? Mitä kiksejä jengit saa toistensa loukkaamisesta?

        Mitä kiksejä korppis saa kiusaamisesta ja loukkaamisesta, kysy siltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kiksejä korppis saa kiusaamisesta ja loukkaamisesta, kysy siltä.

        iltaa, no kerro ensin mitä olen tehnyt tai kirjoittanut ja on loukannut sinua? Sen jälkeen pystyn kertomaan kiksin, jonka sain kun loukkasin tsi kiusasin 😁.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sääntöjenvast poistoista jää merkintä

        Ei jää pysyvästi vain poiston jälkeen näkyy sääntöjen vastainen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ei jää pysyvästi vain poiston jälkeen näkyy sääntöjen vastainen.

        Sinähän sen tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen tiedät.

        Enhän minä voi tietää sinua loukanneeni tai kiusanneeni jos et itse kerro. Ja jos et pysty kertomaan niin se siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä voi tietää sinua loukanneeni tai kiusanneeni jos et itse kerro. Ja jos et pysty kertomaan niin se siitä.

        nimimerkki ei näköjään kerinnyt mukkaan 😊


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        iltaa, no kerro ensin mitä olen tehnyt tai kirjoittanut ja on loukannut sinua? Sen jälkeen pystyn kertomaan kiksin, jonka sain kun loukkasin tsi kiusasin 😁.

        Eihän paatuneet kiusaajat tosiaan ehkä tajua pahuuttaan. Se on heille normi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä voi tietää sinua loukanneeni tai kiusanneeni jos et itse kerro. Ja jos et pysty kertomaan niin se siitä.

        Loukkaannuin jälkyttävästi, kun kelloit lyöneesi hiiltä päähän vasalalla, kun se kulkkasi laatikon leiästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Loukkaannuin jälkyttävästi, kun kelloit lyöneesi hiiltä päähän vasalalla, kun se kulkkasi laatikon leiästä.

        Etkö huomannut kompaa?

        Alkuperäisessä versiossa on hiirenpää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän paatuneet kiusaajat tosiaan ehkä tajua pahuuttaan. Se on heille normi.

        Joopatijoo se on ilimoja piellyt 🤗


    • Anonyymi

      Onneks tuli lähdettyä ajoissa , kunhan vielä saisin tuon perintöosani myytyä :(

    • Anonyymi

      Aivan lapsesta saakka halusin nähdä miten ja missä muut elävät. Tuo toive toteutui aikuisikään tultua. Ensin yksi opiskeluvuosi ulkomailla ja sitten puolikasvuosi toisessa maassa. Kohta sen jälkeen muutto lopullisesti pois Suomesta kauas toiselle mantereelle. Toistaiseksi pysyvästi.
      Kesäisin kuitenkin vietän mahdolisimman paljon aikaa Suomessa.

      • Anonyymi

        Aika sala perä istä mannerpuhetta
        Käytkö mantereen palstoilla kirjoittamassa Suomesta

        Miksi innostuit tästä junttipalstasta josta hrlposti mantereen asioista kirjoittava saa moiteryöpyn


    • Anonyymi

      Skitson seniilin kiusaajan kanssa kommunikointi on yhtä hedelmällistä
      kuin sanoisi heinäseipäälle päivää.

      Kuin te jaksatte ja alennutte vastaamaan mitään ?

      • Anonyymi

        Täytyyhän aloittajan itsetuntoa ja paremmuutta hehkuttaa, ettei tule enää pahempia repeämisiä.


      • Sinähön täällä päälle päsmärinä vouhkaat 🤣


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Sinähön täällä päälle päsmärinä vouhkaat 🤣

        Korppista ei palsta kaipaa.


    • Anonyymi

      Pakkomielteinen kiusaaja on kuitenkin Se Toinen Henkilö, se Jyrääjä.

    • Anonyymi

      Skitsot seniilit pakkomielteiset kiusaajat ovat ne jotka eivät anna keskustelun soljua vaan käyvät keskustelijoiden kimppuun syytöksillään kuin kapiset rakit.

    • Anonyymi

      Olen asuntu aikanaan ulkomailla useamman vuoden. Työn perässä menin. Ja täytyy sanoa että oi ikävä koko ajan suomeen. Mutta oli shokeeraavaa palata suomalaiseen yhteiskuntajärjestelmään. Työpaikoilla kulttuuri oli järkytys, sillä suomessa on vielä hyvin vahva pikkupomokultuuri. Samoin oli hurjaa huomata kuinka rasistisia suomalaiset ovat. Saimme kuulla monesti että miksi tulitte takaisin kun kerran lähditte. Eli emme olisi saaneet enää tulla takaisin kotimaahan kun kerran olimme lähteneet ulkomaille töihin. Mutta nyt tähän alkaa tottua jo uudelleen. Onneksi kotimaa ei ole yhtä kuin siellä asuvat ihmiset ja heidän käytöksensä. Se on enemmän.

      • Anonyymi

        Milloin olit viimeksi Suomessa työelämässä ? Se voi olla muuttunut.
        Kaikki muuttuu koko ajan.
        Rasismia on eritoten jokaisessa Euroopan maassa.
        Se ja ääripuolueet repivät kansaa eteläisen Euroopan maissa
        pahemmin kuin meillä.


    • Anonyymi

      Tarkoitus oli poistua Suomesta aivan lähiaikoina mutta vaimoni peräsuolen tähystyksen hoitotakuu näyttää venähtävän 8:aan kuukauteen joten poistuminen on joutunut uuteen valoon.
      Olemme odottaneet tätä julkisen puolen tirkistelyä niin pitkään, että katsotaan nyt kortit loppuun saakka.

      • Anonyymi

        Oletko ihan persaukinen ? Yksityisellä samainen toimenpide maksaa noin parisataa,
        ja pääsee samalla viikolla, kun aikaa varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan persaukinen ? Yksityisellä samainen toimenpide maksaa noin parisataa,
        ja pääsee samalla viikolla, kun aikaa varaa.

        Olemme ilmeisen persaukinaisia. Koska mitään oireuta ei ilmennyt niin emme huolestuneet koko jutusta. Ilmoitus täyhystyksen ajankohdasta tuli muutama päivä sitten. Tänään vaimoni oli yhteydessä "henkilääkäriinsä" ja katsotaan miten asia etenee.
        Lähtömme ajankohta ei ole tärkeys- vaan mukavuuskysymys.
        Jos, vastoin oletustamme suolesta löytyy kasvain niin sen jälkimainingit sekoittavat seuraavien kuukausien elämän täydellisesti.
        Hoidin oman saman tyypin syöpäni yksityistä tietä. Olemme niin täydellisen persaukinaisia, että hoidin kolmannen, korjaavan leikkauksen Virossa. Viimsissä. Kotimaassa olisi maksanut noin 4000€. Virossa pelkkä leikkaus oli hieman alle 1000€ mutta oheiskustannuksineen, mm. vaimo mukana hinta nousi noin 2000€:oon.
        Mikäkö nosti hintaa? Esimerkiksi klinikan täysihoito 100€/vrk.

        Kun on ikänsä elänyt köyhyydessä ja kurjuudessa niin pieneläkeläiset ovat oppineet katsomaan kustannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme ilmeisen persaukinaisia. Koska mitään oireuta ei ilmennyt niin emme huolestuneet koko jutusta. Ilmoitus täyhystyksen ajankohdasta tuli muutama päivä sitten. Tänään vaimoni oli yhteydessä "henkilääkäriinsä" ja katsotaan miten asia etenee.
        Lähtömme ajankohta ei ole tärkeys- vaan mukavuuskysymys.
        Jos, vastoin oletustamme suolesta löytyy kasvain niin sen jälkimainingit sekoittavat seuraavien kuukausien elämän täydellisesti.
        Hoidin oman saman tyypin syöpäni yksityistä tietä. Olemme niin täydellisen persaukinaisia, että hoidin kolmannen, korjaavan leikkauksen Virossa. Viimsissä. Kotimaassa olisi maksanut noin 4000€. Virossa pelkkä leikkaus oli hieman alle 1000€ mutta oheiskustannuksineen, mm. vaimo mukana hinta nousi noin 2000€:oon.
        Mikäkö nosti hintaa? Esimerkiksi klinikan täysihoito 100€/vrk.

        Kun on ikänsä elänyt köyhyydessä ja kurjuudessa niin pieneläkeläiset ovat oppineet katsomaan kustannuksia.

        Ikänihän minäkin olen penniä venyttänyt tai ainakin saanut suunnitella tarkkaan budjettini. Siksi otin selvää paljonko kyseinen tutkimus maksaisi yksityisellä, kun minulla hermot ei kestäneet odotella kunnalliseen kuukausikaupalla. Oireet oli sen verran epäilyttävät, että pelkäsin pahinta. Kun kuulin hinnan totesin huumorimielessä, etten niin persaukinen ole, etteikö minulla olisi varaa saada selvyys nopeasti - jo mielenrauhanikin takia. On aika kiduttavaa olla pelossa. Pääsin "halvalla", koska näytepaloja ei tarvinnut ottaa ja tutkia.
        Asia selvisi tähystyksellä, joka oli helppo ja nopea toimenpide.
        Toivon sydämestäni, että teilläkin kaikki menee hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikänihän minäkin olen penniä venyttänyt tai ainakin saanut suunnitella tarkkaan budjettini. Siksi otin selvää paljonko kyseinen tutkimus maksaisi yksityisellä, kun minulla hermot ei kestäneet odotella kunnalliseen kuukausikaupalla. Oireet oli sen verran epäilyttävät, että pelkäsin pahinta. Kun kuulin hinnan totesin huumorimielessä, etten niin persaukinen ole, etteikö minulla olisi varaa saada selvyys nopeasti - jo mielenrauhanikin takia. On aika kiduttavaa olla pelossa. Pääsin "halvalla", koska näytepaloja ei tarvinnut ottaa ja tutkia.
        Asia selvisi tähystyksellä, joka oli helppo ja nopea toimenpide.
        Toivon sydämestäni, että teilläkin kaikki menee hyvin !

        Kiitos hyväntahtoisesta toivotuksesta! Minulle ilmoitettu tähystyshinta oli 895€. Kallis vai halpa?
        Mitään oireita ei ole ollut mutta yksityisen lähetteen muusta syystä otetun ulostenäytteen oheistietona tuli, että kolmesta näytteestä kahdessa oli mikroverta.
        Vaimollani on käytössä verenohennuslääkitys jonka "oheistuotteena" hän on jatkuvasti mustelmilla. Joku polyyppi suolessa on saattanut pahoittaa mielensä kovasta ulosteesta ja tihkua hieman. Osuupa mikä tahansa kehonosa mihin tahansa niin seurauksena on mustelma vaikka kohde itse ei tajua koko tapahtumaa.
        Olen päissäni mielikuvitellut viiveen saattavan johtua ulosteanalyysin "vaatimattomasta" tuloksesta. Yli 10 vuotta käyttämämme yksityislääkäri on on aina pelannut "varman" päälle.

        Minulle suoritettiin vastaava toimenpide yli 8 vuotta sitten joten me tiedämme mistä on kyse. Itse tirkistys ei ole mitään mutta se liemen pakkojuonti ja pytyllä istuminen ovat niitä epämiellyttäviä vaiheita.
        Vaimoni näki minun kohdallani koko syöpärevohkan ja on sitä mieltä, ettei hän ryhdy sellaiseen. Ohut veri saattaa asettaa joitakin reunaehtoja vatsan ja suolen repimiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikänihän minäkin olen penniä venyttänyt tai ainakin saanut suunnitella tarkkaan budjettini. Siksi otin selvää paljonko kyseinen tutkimus maksaisi yksityisellä, kun minulla hermot ei kestäneet odotella kunnalliseen kuukausikaupalla. Oireet oli sen verran epäilyttävät, että pelkäsin pahinta. Kun kuulin hinnan totesin huumorimielessä, etten niin persaukinen ole, etteikö minulla olisi varaa saada selvyys nopeasti - jo mielenrauhanikin takia. On aika kiduttavaa olla pelossa. Pääsin "halvalla", koska näytepaloja ei tarvinnut ottaa ja tutkia.
        Asia selvisi tähystyksellä, joka oli helppo ja nopea toimenpide.
        Toivon sydämestäni, että teilläkin kaikki menee hyvin !

        Kiitos hyväntahtoisesta toivotuksesta! Minulle ilmoitettu tähystyshinta oli 895€. Kallis vai halpa?
        Mitään oireita ei ole ollut mutta yksityisen lähetteen muusta syystä otetun ulostenäytteen oheistietona tuli, että kolmesta näytteestä kahdessa oli mikroverta.
        Vaimollani on käytössä verenohennuslääkitys jonka "oheistuotteena" hän on jatkuvasti mustelmilla. Joku polyyppi suolessa on saattanut pahoittaa mielensä kovasta ulosteesta ja tihkua hieman. Osuupa mikä tahansa kehonosa mihin tahansa niin seurauksena on mustelma vaikka kohde itse ei tajua koko tapahtumaa.
        Olen päissäni mielikuvitellut viiveen saattavan johtua ulosteanalyysin "vaatimattomasta" tuloksesta. Yli 10 vuotta käyttämämme yksityislääkäri on on aina pelannut "varman" päälle.

        Minulle suoritettiin vastaava toimenpide yli 8 vuotta sitten joten me tiedämme mistä on kyse. Itse tirkistys ei ole mitään mutta se liemen pakkojuonti ja pytyllä istuminen ovat niitä epämiellyttäviä vaiheita.
        Vaimoni näki minun kohdallani koko syöpärevohkan ja on sitä mieltä, ettei hän ryhdy sellaiseen. Ohut veri saattaa asettaa joitakin reunaehtoja vatsan ja suolen repimiselle.


    • Anonyymi

      Miksi ketjun aloittaja Paloma saa tyydytystä moisista uteluista?
      Viittaa mielestäni erääseen sairauteen.

    • Anonyymi

      Jyrääjien aloittamien ketjujen tarkoitus on päästä itseään kehumaan.

      • Anonyymi

        Kehukoot vaan päivät ja yöt läpeensä itseään nuo joilla ei oikeaa elämää ole. Elämän täyttymys on pitkä ketju suoli24:llä, suodaan se noille, niin paljon aikaa ja vaivaa käyttävät täällä roikkumiseen. Onneksi olkoon paloma ja korppikotka, kunniamitali suoli 24 puolesta. Uhraatte elämänne jaloon tarkoitukseen, rahan tuottamiseen meille.


    • Anonyymi

      70 onko aikaisemmin ollut näin suosittua palstaa?

      Tietenkin Suomi on onnenmaa heille joilla perusta siihen ollut, minulla ei eikä tuuria, siksi Ruotsi yli 50 vuotta.
      Talous aina ollut hyvä, kaksi lasta viisi lapsenlasta jotka eivät puhu suomea.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      21.2. Satakunnan kansa Tehdään tärkein asia selväksi. Europarlamentaarikko Laura Huhtasaari(ps.) on edelleen porilainen, vaikka hän ei elokuun jälkeen ole käynyt kotona kuin yhden kerran.

      Suurin osa suomalaisista europarlamentaarikoista lentää Brysselin ja Helsingin väliä joka viikko, mutta Huhtasaari päätti siirtää elämänsä ja perheensä Belgiaan.

      • Sitähän minä olen aina sanonut, että Laura on älykäs ja järkevä ihminen.

        Parempi ilmastollekin, ettei hääly edestakaisin (veronmaksajien kustannuksella vieläpä). Lapsillekin parempi, kun äiti ei ole viikot poissa ja vain viikonloppuisin häilähtää heidän luonaan tai retuutta heitä Suomeen ja takaisin. Siinä lapsetkin "avartuvat" ja "laajentavat perspektiiviään", kun asuvat äitinsä luona Brysselissä.
        Onhan hän edelleenkin siellä Porissa asuvan ja Suomessa töitä tekevän lääkärimiehensä kanssa naimisissa, joka viettää puolet ajastaan perheensä luona Brysselissä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sitähän minä olen aina sanonut, että Laura on älykäs ja järkevä ihminen.

        Parempi ilmastollekin, ettei hääly edestakaisin (veronmaksajien kustannuksella vieläpä). Lapsillekin parempi, kun äiti ei ole viikot poissa ja vain viikonloppuisin häilähtää heidän luonaan tai retuutta heitä Suomeen ja takaisin. Siinä lapsetkin "avartuvat" ja "laajentavat perspektiiviään", kun asuvat äitinsä luona Brysselissä.
        Onhan hän edelleenkin siellä Porissa asuvan ja Suomessa töitä tekevän lääkärimiehensä kanssa naimisissa, joka viettää puolet ajastaan perheensä luona Brysselissä.

        Se on uusnatsi, vaikka sen uusnatsi kaveri Janitskin kuoli.


    • Anonyymi

      Nuorena ei ollut rahaa, eikä oikein mahdollisuutta muutenkaan muuttaa mihinkään, nyt voisin lähteä vaikka vinkuintiaan, jos vain osoite löytyisi :)

      • Anonyymi

        Koska nuorena ei ollut rahaa ja silloinen pieni palkka oli pulitettava ahneelle äidilleni avaamattomassa tilipussissa niin lähdin Ruotsiin.
        Muutenkin kotioloni olivat perkeleelliset joten siitä oli helppo häipyä.
        Nykyään on muodikasta AHDISTUA ja minä ahdistuin astuessani kansipaikalla torkutun yön jälkeen Tukholman vanhankaupungin rantaan ihmetellen avuttomana miten sinne työnvälitykseen pääsisi.
        Päätin silloin, että jos minulla koskaan on lapsia niin niiden ei tarvitse lähteä kodistamme edes satunnaisen tappelun tai riidan vuoksi eivätkä he saa olla yhtä avuttomia siirtyessään vieraaseen paikkaan kuten minä.
        Katson onnistuneeni noissa tavoitteissa.


    • Anonyymi

      Tuli lähdettyä heti intin jälkeen helmikuussa 1970, päivääkään en vaihtaisi pois !

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1127
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      73
      973
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      275
      941
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      922
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      804
    Aihe