Aihealueet

Listaukset

    Aina mahdollisimman oikealle

    Anonyymi

    Niinkö tieliikennelaki sanoo ajokaistasta riippumatta?
    Nyt ei käännytä minnekkään.

    34

    <50

      Vastaukset

      • Ei

        • "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

          Yksisuuntaisuus on sitten asia erikseen. Sitäkö tarkoitit kun kirjoitit EI?


      • Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

        Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

        Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

        Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.

        • Uudessa, kesällä voimaan tulevassa tieliikennelaissa on vähän muutettu muotoilua.

          "19 §
          Ajoneuvon paikka ajoradalla

          Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

          Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

          Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

          Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta."


        • Anonyymi kirjoitti:

          Uudessa, kesällä voimaan tulevassa tieliikennelaissa on vähän muutettu muotoilua.

          "19 §
          Ajoneuvon paikka ajoradalla

          Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

          Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

          Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

          Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta."

          ""19 §
          "Ajoneuvon paikka ajoradallaJos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti. "

          Ja mikä tuossa uudessa on parannusta entiseen.?
          Mikä vika oli entisessä.?

          Veio4


        • Anonyymi kirjoitti:

          Uudessa, kesällä voimaan tulevassa tieliikennelaissa on vähän muutettu muotoilua.

          "19 §
          Ajoneuvon paikka ajoradalla

          Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

          Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

          Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

          Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta."

          Siis uusi velvoittaa enemmän väistämään oikealle jotta ylinopeutta ajavilla olisi vapaa kaista kaahata.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Siis uusi velvoittaa enemmän väistämään oikealle jotta ylinopeutta ajavilla olisi vapaa kaista kaahata.

          Ei velvoita.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Ei velvoita.

          " jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

          Ylinopeutta ajavat saavat tuosta kiksejä ja vaativat entistä raivokkaammin oikeaa nopeutta ajavia väistämään oikealle kaistalle, koska heille aiheutuu haittaa.

          Veio4


        • Anonyymi kirjoitti:

          " jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

          Ylinopeutta ajavat saavat tuosta kiksejä ja vaativat entistä raivokkaammin oikeaa nopeutta ajavia väistämään oikealle kaistalle, koska heille aiheutuu haittaa.

          Veio4

          Ei sillä ole merkitystä, mitä he vaativat.


        • Tämä on kumottu uudessa tieliikennelaissa. Enää ei ole tätä oikealla ajamisen velvoitetta.


        • Anonyymi kirjoitti:

          " jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

          Ylinopeutta ajavat saavat tuosta kiksejä ja vaativat entistä raivokkaammin oikeaa nopeutta ajavia väistämään oikealle kaistalle, koska heille aiheutuu haittaa.

          Veio4

          Oi ja kortti oli siis muukin kuin postikortti, taidat olla niitä jotka moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kilometritolkulla...........


        • Anonyymi kirjoitti:

          ""19 §
          "Ajoneuvon paikka ajoradallaJos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti. "

          Ja mikä tuossa uudessa on parannusta entiseen.?
          Mikä vika oli entisessä.?

          Veio4

          Onhan tuossa uudessa selvä parannus se, että polttopullo veijo ei sitä ymmärrä.


      • Tarkennan vielä kysymystä.
        Kun ajosuunnassa on useampi ajokaista niin ajetaanko kaikilla ajokaistoilla mahdollisimman oikeassa reunassa. Voi olla vasemmalle kääntyvienkin kaista jossa vastaantulevan liikenteen yleensä erottaa liikenteenjakaja niin ollaanko tälläkin ajokaistalla oikeassa reunassa vai keskellä vai vasemmassa reunassa.

        • " Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. "

          Suurin osa ajokaistoista on tehty leveydeltään sellaiseksi jo alkujaan, että ajamalla kaistan keskellä, yllä oleva ajoneuvon oikea paikka ajoradalla - kriteeri täyttyy.


        • Kaistalla sijoitutaan niin, että ollaan mahdollisimman kaukana vastaantulijasta
          ja
          toisaalta vaikkapa kolmekaistaisella moottoritiellä, oikealla kaistalla pysytään oikeassa reunassa
          ja
          keskikaistalla keskellä kaistaa
          ja
          vasemmalla kaistan vasemmassa reunassa.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Kaistalla sijoitutaan niin, että ollaan mahdollisimman kaukana vastaantulijasta
          ja
          toisaalta vaikkapa kolmekaistaisella moottoritiellä, oikealla kaistalla pysytään oikeassa reunassa
          ja
          keskikaistalla keskellä kaistaa
          ja
          vasemmalla kaistan vasemmassa reunassa.

          Ajatus on se, että on tilaa mahdollisimman paljon ja autot kaukana toisistaan.

          Veio4


        • Anonyymi kirjoitti:

          Ajatus on se, että on tilaa mahdollisimman paljon ja autot kaukana toisistaan.

          Veio4

          Ajatus on se, että polttopullo veijo ajaisi mahdollisimman kaukana muista tai mikä parasta, pysyisi kokonaan pois liikenteestä muita häiritsemästä.


      • Kuten tälläisessäkin tilanteessa, bussi joutuu pysäkillä ajamaan tosi lähelle tuota valkoista autoa https://imgur.com/TbgIvjS

      • Asiallisesti tuossa ei juuri muutosta ole. Voi olla, että muotoilua on muutettu siksi, että maallikot eivät aina tajua, että sana "yleensä" muuttaa määräykseltä näyttävän tekstin pelkäksi suositukseksi. Toisaalta samainen sana on yhä jätetty jalankulkijan heijastimen käyttöä ja pyöräilijän suojakypärän käyttöä koskeviin lainkohtiin, jotka siis nekin ovat pelkkiä suosituksia.

        Sen verran tuo uusi muotoilu muuttaa asiaa, että kun vielä voimassaolevan vanhan lain mukaan oli täysin laillista ajaa esim. Kehä III:n vasemmanpuoleista kaistaa viittäkymppiä, niin uuden lain mukaan se ei enää olisi kaikissa keliolosuhteissa sallittua (koska siitä aiheutuu haittaa). Mutta jos ajaa suurinpiirtein rajoitusnopeutta (mittarivirheen puitteissa eli neula rajoitusnopeuden kohdalla tai vähän alle siis kelpaa), niin se on edelleen OK. Eikä todellakaan tarvitse katsella peiliin, haluaisiko joku ajaa nopeammin.

      • Yleensä ollaan mahdollsimman reunassa.
        Reuna ei tarkoita mahdollisimman lähellä muita.

        Jonkun verran liikenteessä pongaa näitä joilla ajoneuvon sijainti ajokaistalla vaatii enemmän tilaa kuin täysperävaunurekalla, minimissään metri pitää olla väliä kanttikiveen mutta sentti riittää toiseen autoon. Tätä lokiikkaa ei aina jaksa ymmärtää mutta kun ajaa ilman verenkiertoa kaulan yläpuolella niin on itsellekkin helpompaa eikä kiinnitä tälläisiin niin huomiota.

        Voihan sitä itsekkin ajaa lähellä muita kun he siitä tykkäävät.
        Leveesti ajelevan viereen kannattaa mennä sentin päähän niin ei ole yksinäistä, läheisyys ja välittäminen on suotavaa (rankka sarkasmi liikenteessä piristää omaa päivää joskus hyvinkin paljon, niin että sen tekee ihan oikeasti :D )

        • Takaisin perusasteelle opettelemaan konsonantit, mars.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Takaisin perusasteelle opettelemaan konsonantit, mars.

          Että ihan kahteen havaitsemaasi konsonanttivirheeseen piti sitten puuttua. Olet niin ihku, kun olet noin tarkka. Pusi pusi. ❤️❤️


        • Anonyymi kirjoitti:

          Takaisin perusasteelle opettelemaan konsonantit, mars.

          Yleensä ollaan mahdollisimman reunassa.
          Reuna ei tarkoita mahdollisimman lähellä muita.
          Jonkun verran liikenteessä bongaa näitä, joilla ajoneuvon sijainti ajokaistalla vaatii enemmän tilaa kuin täysperävaunurekalla, minimissään metri pitää olla väliä kanttikiveen mutta sentti riittää toiseen autoon. Tätä logiikkaa ei aina jaksa ymmärtää mutta kun ajaa ilman verenkiertoa kaulan yläpuolella niin on itsellekin helpompaa eikä kiinnitä tällaisiin niin huomiota.

          Voihan sitä itsekin ajaa lähellä muita kun he siitä tykkäävät.
          Leveästi ajelevan viereen kannattaa mennä sentin päähän niin ei ole yksinäistä, läheisyys ja välittäminen on suotavaa (rankka sarkasmi liikenteessä piristää omaa päivää joskus hyvinkin paljon, niin että sen tekee ihan oikeasti :D )

          Entäpä nyt?


      • Vaikka sitä ajoneuvon paikkaa ajoradalla / ajokaistalla olisikaan laissa määrätty, niin luulisi järjenkin sanovan sem verran, että kannattaa ajaa kaistan oikeassa reunassa, jos kaista on normaalia leveämpi. Tämä vie kohtaavat ajoneuvot sivusuunnassa kauemmas toisistaan ja takaa tulevien on helpompi ohittaa, jos ohitukselle on tarvetta. No tätähän ei osa autoilijoista ymmärrä vaan ajavat esim. nk. leveäkaistateilläkin keskellä kaistaa. Ei ymmärretä, tai jostain syystä haluta ajaa oikealla, vaikka tienvarressa liikennemerkilläkin niin ohjeistetaan. Myös taajamissa, missä ajokaistay ovat toisinaan niin leveitä, että kahta autoa rinnakkain mahtuisi menemään, jotkut ajavat leveällä kaistalla keskellä, heikentäen kaistan ajoneuvojen välityskykyä. No, osa ajaa taas sitten vasemmalla, keskiviivan vieressä. Se nyt ei ole niin suuri haitta, sellaisesta pääsee ohi oikealta puolelta. Tämä osouttaa vaan sen, ettei kaikilla ole ymmärrystä tai halua toteuttaa liikenteen sujuvuutta etukäteen kaikkien ajamista helpottavaa ohjeistusta.

        • Syytä on myös muistaa että saa ohittaa vain sellaisissa kohdissa jossa sen voi tehdä vaarantamatta tai häiritsemättä muita.

          Leveäkaistatiellä oikealla ajaminen vaikuttaa paljon enemmän kuin "normi" maantiellä, jossa lähes aina joutuu käyttämään vastaantulijoiden kaistaa.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Syytä on myös muistaa että saa ohittaa vain sellaisissa kohdissa jossa sen voi tehdä vaarantamatta tai häiritsemättä muita.

          Leveäkaistatiellä oikealla ajaminen vaikuttaa paljon enemmän kuin "normi" maantiellä, jossa lähes aina joutuu käyttämään vastaantulijoiden kaistaa.

          On sitten syytä muistaa, että leveäkaistatiellä on vain yksi kaista per suunta.


        • Anonyymi kirjoitti:

          On sitten syytä muistaa, että leveäkaistatiellä on vain yksi kaista per suunta.

          Totta, mutta jotkut ovat sitä mieltä että kaistoja on aina niin paljon kuin ajoneuvoja mahtuu rinnan.


        • Anonyymi kirjoitti:

          On sitten syytä muistaa, että leveäkaistatiellä on vain yksi kaista per suunta.

          2 §
          Määritelmät

          Tässä laissa tarkoitetaan:

          7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;

          Jos lukee tuota määritelmää kuin piru raamattua, niin: "... muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ...". On siis kaistoja kaistamerkinnän sisällä jos ovat riittävän leveitä ajoradan pituussuuntaisia osia, vaikka eivät ole erikseen merkitty. Jos on tarpeeksi kapea ajoneuvo, niin kaistoja voi tämän tulkinnan mukaan olla jopa 3 per suunta.


      • Ei tarvitse. enkä ymmärrä niitä jotka menevät aivan helvetin pieneen rakoon vaan jotta pääsee oikealle kaistalle... vaikka vasemmalla olisi yksi tai jopa kaksi kaistaa vapaana..

        • "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

          Löytyy laista. Pitää toki osata lukea ja ymmärtää mitä tuli luettua.


        • Anonyymi kirjoitti:

          "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

          Löytyy laista. Pitää toki osata lukea ja ymmärtää mitä tuli luettua.

          Lukutaitoiset ja muutenkin täyspäiset tajuavatkin, että koska tunkeminen väliin, jossa ei ole sekä edessä että takana riittävää etäisyyttä, vaarantaa turvallisuutta, kyseinen lainkohta kieltää sinne tunkemasta. Eli oikealle vaihdetaan esim. motarilla vasta sitten, kun oikealla on vähintään sadan metrin aukko ja vähintään puolet siitä jää oman auton ja sen auton, jonka eteen tullaan, väliin.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Lukutaitoiset ja muutenkin täyspäiset tajuavatkin, että koska tunkeminen väliin, jossa ei ole sekä edessä että takana riittävää etäisyyttä, vaarantaa turvallisuutta, kyseinen lainkohta kieltää sinne tunkemasta. Eli oikealle vaihdetaan esim. motarilla vasta sitten, kun oikealla on vähintään sadan metrin aukko ja vähintään puolet siitä jää oman auton ja sen auton, jonka eteen tullaan, väliin.

          Tarkoitat ilmeisesti ohituksen jälkeistä palaamista. Tietenkin jo ennen ohitusta on varmistettava että voi palata turvallisesti takaisin. Muuten ei ylipäätään pidä lähteä koko ohitusta edes tekemään.


        • Anonyymi kirjoitti:

          Tarkoitat ilmeisesti ohituksen jälkeistä palaamista. Tietenkin jo ennen ohitusta on varmistettava että voi palata turvallisesti takaisin. Muuten ei ylipäätään pidä lähteä koko ohitusta edes tekemään.

          Ja jos autoja on paljon, ettei tuollaista rakoa ole, sinne oikealle on ihan turha tunkea, koska se kaista EI ole vapaa
          "Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."


        • Anonyymi kirjoitti:

          Ja jos autoja on paljon, ettei tuollaista rakoa ole, sinne oikealle on ihan turha tunkea, koska se kaista EI ole vapaa
          "Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."

          Monet taas tulkitsevat että vasenta kaistaa saa surutta käyttää koska se on oman matkan jatkamisen kannalta parhaiten soveltuvaa ajokaistaa koska se on se tyhjempi kaista. Nämä eivät tajua että pykälän ensimmäinen lause on se jota pääsääntöisesti noudatetaan. Eri kaistaa valitaan sitten eri tilanteista johtuen ja hetkellisesti.


      suomi24-logo

      Osallistu keskusteluun

      Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Käsienpesu yhtä lähes tyhjän kanssa - Koronavirus leviää ilman välityksellä

        Kymmenet kirkossa käyneet saivat koronatartunnan Saksassa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006517138.html "Yli 40 ihmistä on saanut koronavirustartu
        Maailman menoa
        226
        10914
      2. Millä oikeudella presidenttin Niinistö tenttasi pääministeriä ja eduskunnan puhemiestä eilen tv:ssä?

        Ei presidentti ole pääministerin esimies eikä eduskunnan puhemiehen esimies. Kummallinen tilaisuus. Yrittikö nöyryyttää Marinia ja Vanhasta?
        Maailman menoa
        267
        5641
      3. Martina manipuloi

        Martina taas manipuloi hän on suuri teeskentelijä rooli vaihdetaan lennosta. Ensin suuri uhri nyt on tarve tuoda esille että on jotain onnellista me
        Kotimaiset julkkisjuorut
        74
        1024