Mistä sais apua??!

Anonyymi

Mä en tiedä mitä pitäis tehä ku must tuntuu et mun pitäis mennä osastolle mut oon viel alaikäinen enkä tiiä minne tai miten ku en oo hyvä puhuu mun äidille ja mä vaa haluisin kuolla ja sen takii viiltelen tai sit viiltelen koska otan vaa kaiken kivun mielummin fyysisenä ku henkisenä mut voiks joku pliis auttaa!! 🙏

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et välttämättä saa apua mistään. Sulle voidaan tehdä ja sanoa mitä vain milloin tahansa, jos aåua päädyt pyytämään. Lääkärit ottavat nokkiinsa aina kun itse ehdotat ratkaisua. Heidän täytyy keksiä toimiva ratkaisu itse ja haluta se sinulle antaa. Mikään pakko heidän ei ole auttaa jos niin valitsevat. Kuulostaa karulta, mutta yllätyt pahemmin, jos muistat tämän vasta kun pyydät apua. Puhtaasta tuurista kiinni, kuka sinua haluaa auttaa jos haluaa.

      Jos haluat yrittää, voit kävellä omaan terveyskeskukseen pyytämään apua sen ollessa auki. Tai isommasta yhteispäivystyksestä. Aina on jossakin joku paikka auki 24/7.

      • Anonyymi

        Jaha, sepäs oli rohkaiseva apu. Noinko sinua autettiin?


    • Anonyymi

      Hei, lapsikulta. Jos olet yli 15, varaa aika lääkärille omaan terveyskeskukseen. Kerro hänelle. Koulun terveydenhoitajakin voi asiassa auttaa, jos hänelle puhut. Sinun pitää uskaltaa kertoessa itse olla asioissa, pahoissakin, aivan rehellinen. Sanoa suoraan, miltä tuntuu.

      Äidillesi voit kirjoittaa kirjeen, jos et osaa kertoa. Kerro kirjeessä olostasi ja ajatuksistasi.
      Osaat varmasti, kun osasit tännekin niin hienosti ajatuksiasi kertoa.

      Masennus on kavala sairaus. Ja talvisin yllättävän yleistä, koska pimeä ahdistaa lisää. Aina elämässä on silti jotain kaunista, jota kohden ponnistaa. Pientäkin, josta saa iloa. Edes hetken.
      Sinulla on valtavasti elämää edessäsi. Toivon sinun löytävän avun ja ilon jälleen elämääsi. Se saattaa kestää, mutta löytyy aikanaan.

      Uskalla pyytää apua. Ole rohkea! Muista, että olet arvokas sellaisena, kuin olet.

    • Anonyymi

      Toinen vaihtoehto on mennä kouluterkkarille tai koulupsykologille juttelemaan ja hän voi ohjata sinut nuorisopsykiatrian poliklinikalle. Toinen vaihtoehto on varata aika terveyskeskuslääkärille, joka sitten laittaa lähetteen nuorisopsykiatrian polille. Psykiatrian polilta sinulle voidaan tehdä lähete osastolle jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi.
      Päivystykseen menemällä voi myös ”saada” lähetteen osastolle. Päivystys on kuitenkin sellaisia akuutteja tapauksia varten (esimerkiksi maaninen potilas joka ei suostu hoitoon, paha psykoosi, akuutti itsemurhavaara). Sinulle suosittelisin hakeutumaan sinne psykan polille joko kouluterkkarin tai tk-lääkärin kautta.

    • Anonyymi

      Älä jää yksin. Aina on apua saatavilla. Mee sun kouluterkkarin luo ja kerro, että sulla on paha olla. Sitä kautta pääset lääkärille ja tarvittaessa osastolle.
      Tuolla voit keskustella chatissa hetikin asiastasi: https://www.nuortennetti.fi/mieli-ja-keho/mielen-hyvinvointi/viiltely/

    • Anonyymi

      Miksi ajattelet, että pitäisi "mennä osastolle"?

      Vähän outoja "ohjeita" myös tuossa yllä. Kerrot kuitenkin sen verran vähän asioista, että vaikea niistä on vetää kovin tarkkoja johtopäätöksiä...

      Varmaan viisainta olisi hakeutua kouluterveydenhuollon kautta puhumaan asioista jonkun luotettavan henkilön (terkkari tms.?) kanssa. Voisitte sitten miettiä yhdessä, miten edetään.

      Miksi koet, että sinun pitää ottaa jotain "kipua" vastaan? Ei sellaiseen pitäisi olla mitään syytä, fyysiseen sen paremmin kuin henkiseen.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! Et kertonut tilanteestasi kovinkaan paljoa, mutta aikaisemmilta kirjoittajilta sait jo monia hyviä vinkkejä avun hakemiseen. Minäkin kannaustan sinua kertomaan tilanteestasi jollekulle turvalliselle aikuiselle lähipiirissä. Myös keskustelu ulkopuolisen tahon kanssa voisi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Etenkin itsetuhoisista ajatuksista kannattaa puhua ammattilaiselle.

      Tässä tiedoksesi pari paikkaa, jos haluat jutella tilanteestasi ulkopuolisen tahon kanssa. Näistä voit saada tukea myös muuhun avun hakemiseen.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät kohdasta Mieli Tukisuhde. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Voimia tilanteeseesi!

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      156
      1912
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1754
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1517
    4. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1223
    5. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      71
      1218
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      68
      1171
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      220
      978
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      68
      796
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      730
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      191
      704
    Aihe