Kaasuvaroittimien toimivuuden testaus

Anonyymi

Kaasuhellat - ja uunit matkaveneissä ovat aika yleisiä ja ihan perustelluista syistä. Lämpö käytettävissä heti liekin sytyttyä ja kuumennus loppuu, kun liekki sammutetaan. Kuitenkin palava kaasu veneessä on tietynlainen riski, joten laitteet, letkut ym. on oltava kunnossa ja tiiviit. Asennuksesta olisi oltava todistus ja koeponnistuskin olisi hyvä teettää määräajoin, ainakin katsastetuissa matkaveneissä. Lisäksi käyttäjän on tiedettävä miten laitteita tulee käyttää. Palovaroittimet ovat suljettavissa makuutiloissa katsastetuissa veneissä pakollisia. Kaasuvaroitin sen sijaan on vielä suositus. Minulla on veneessä kaasuhella/uuni ja melko alhaalla pilssissä kaasuvaroitin tehtaan asentamina. Lisäksi on samassa tilassa varoittimen kanssa pilssin tuuletuspumppu. Varoitin on kytketty saman katkaisimen taakse jääkaapin kanssa ja "parkuu" hetken aikaa jääkaapin päälle kytkennän jälkeen. Muuta testiä varoittimen olemassaolosta/toiminnasta ei ole. Kaasuvaroitin on aika vanha. Palovaroittimissa on päiväys, minkä jälkeen pitäisi uusia, mutta ainakaan minulla varoittimessa on vain valmistuspäiväys.
Onko kenelläkään tietoa miten noita varoittimia voisi testata? Jotakin vaaratonta testikaasua tms, jota voisi sumuttaa pilssin ja todeta hälytyksen toimivuus. Olisiko kenties muuta tapaa testata veneessä olevan kaasuvaroittimien toiminta?

10

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mun Vetuksen kaasu hälytin rupes piipittää 2,5 vuoden jälkeen. Kävin lukee ohjeita pitäis uusia 2 vuoden välein maksaa noin 300 Euroo

      • Anonyymi

        Niinpä niin. Aika arvokkaita ovat nuo veneisiin tarkoitetut laitteet yleensäkin tosin meri ilmasto, kosteus ym. ovat aikahaasteellinen ympäristö kaikille sähkölaitteille.Netistä löytyi tällainen KAASUHÄLYTIN / NARKOOSIHÄLYTIN 230V 12V ISens. Lupaavat toimivan jopa 15 vuotta samoilla paristoilla. Noinkohan on, mutta jos vaikka 10 vuotta, niin on hyvä laite. Hintakin alle 100€. Ei tarvitse piuhojen vetoa. Täytyy keväällä harkota, kun näkyy olevan myynnissä ihan peruskaupoissa ilman tilauksia netin kautta.


    • Anonyymi

      Veneseura tilaa kaasuäijän rantaan, joka kiertää koeponnistamassa vehkeet joka vuosi, testaa myös nuo varoittimen uunin alla...

      Henkilökohtaisesti inhoan kaasua veneessä ja jos jaksaisi, niin vaihtaisin sähkövehkeet ja genulla ajaisin niitä, muta laiskuus ja piheys...

      • Anonyymi

        Genu painaa, metelöi ja haisee (pakokaasut). Näistä syistä jatkan edelleen kaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Genu painaa, metelöi ja haisee (pakokaasut). Näistä syistä jatkan edelleen kaasulla.

        Ehkä sulla, muttei mulla. Painolla ole mitään väliä, on todella hiljainen 3 sylnterinen koteloitu northenlight, pakokaasut veneen alle ja äänenvaimennin huippuluokkaa, pakokaasuista ei haittaa, koska yleensä ankkurissa.

        Jos teet ruokaa, niin eipä se genu kauaa käy


    • Anonyymi

      Minä oon testannut joka vuosi ihan tavallisella sytkärillä. Päästää siitä kaasua ilman liekkiä varoittimeen. Ainakin 10 vuotta ollut varoitin ja ihan rautakaupan 12V perusmalli.

    • Anonyymi

      Häkäilmaisinta olen testannut pitämällä sitä hetken tyhjäkäyvän auton pakoputken päässä. Liekö relevantti testi, mutta hyvin hälytti.

      • Anonyymi

        edelleen se mun alussa veneessä ollu vetus piippas toki irrotin piuhan pilssissä, vaan nyt ei oo mitään. Miten noi teidän vhkeet hälyttää pilssistä mistä matkaa muualle ainakin mun veneessä . No nyt taas tilasin uuden anturin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        edelleen se mun alussa veneessä ollu vetus piippas toki irrotin piuhan pilssissä, vaan nyt ei oo mitään. Miten noi teidän vhkeet hälyttää pilssistä mistä matkaa muualle ainakin mun veneessä . No nyt taas tilasin uuden anturin

        Sama suomeksi kiitos...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama suomeksi kiitos...

        joo
        -eli mulla on veneessä vetuksen kaasuhälytin anturi pilssissä koska nestekaasu sinne valuu ilmaa painavampana
        -2,5 vuoden jälkeen alkaa piippaa kosksa pitää vaihtaa 2 vuoden välein
        -no ensin irrotin piuhan ettei hälytä vaan ostin uuden vaikka 300 euroo
        - miten nli muut joita esitelty toimii kun nestekaasu valuu pilssiin ei ilmaan mutta niitä testataan auton pakoputkissa ja sytkäreillä
        -onko yhtään parempaa suomee ehkei


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tracey Munoz

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 ❤️ ­­­N­y­m­­f­­o­­m­­­a­­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl06995093#TraceyMunoz 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞�
      Inkontinenssi
      0
      3059
    2. Denise Johnson

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🔞 ­N­y­­m­­­f­­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01077699#DeniseJohnson 🔞💋❤️💋❤️💋�
      Golf
      0
      3058
    3. Jess Bruni

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 😍 ­­N­y­­m­­f­­­o­­­m­a­­a­­n­i -> https://x18.fun/girl07121073#JessBruni 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤
      Vilustuminen
      0
      3037
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      199
      1904
    5. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1145
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1134
    7. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      1122
    8. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      205
      1118
    9. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1076
    10. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      280
      997
    Aihe