Mitä mieltä olette RaideJokerista?

Anonyymi

Onko siinä mieltä vai ei noin 600 milj euron vastikkeeksi ? Vähentääkö esim Kehä 1 liikennettä tippaakaan ja moniko sitä tarvitsee? Entä hyöty bussilinjaan 550 verrattuna. Keskinopeudeksi on arveltu vain 25 km/h eli radan päästä päähän kuluisi noin 1 tunti. Metrolla Itäkeskuksesta Keilaniemeen tai ensin Rautatieasemalle ja siitä junalla Leppävaaraan ei kulu yhtään kauemmin. Onko väli Oulunkylä Viikki Itäkeskus ainoa hyötyjä, jossa ei paljon asutusta vielä ole. Metropoliakin jää sivuun.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luultavasti HSL tulee tämänkin mokaamaan kuten lähes kaiken viime vuosilta.
      Matka kestää tunnin ni ajoaikaa luultavasti 50 minuuttua. Sit kaahataan niillä raiteilla ja aikataulut ri pidä.
      Kustannukset tulee ylittymään 100% kuten länsimetrossa ja parantelun tarvetta jää vuosiksi.
      Vastuuta sen sijaan ei kanna kukaan.

      • Anonyymi

        Matkalla n 25 km on muistaakseni 35 asemaa ja keskimääräinen pysäkkiväli n 800 m. Ratikoissa ja metroissa ei voi käyttää oikein suurta kiihtyvyyttä tai hidastuvuutta, etteivät seisovat matkustajat kaatuile. Rata on vielä ainakin kartan mukaan hyvinkin mutkainen eli pitkän ratikan keskinopeus ei taatusti nouse arvioitua 25 km/h korkeammaksi. Talvikeli tulee antamaan omat haasteensa. Maksiminopeua pidemmillä väleillä kai noin 70 km/h.


      • Anonyymi

        Etanajokerin kanssa on munittu jo 30 vuotta. Tarve moiselle linjalle todettiin jo 90 -luvun alussa. Tällöin olisi pitänyt tehdä jo asemakaavaan varaukset reitille. Vaan ei tehty. Hätäratkaisuna otettiin käyttöön bussilinja, joka on ollut alusta alkaen tupaten täynnä.

        Bussilinja on suht nopea, koska se ei kiertele siksakkia korttelien välissä eikä pysähdy joka talon kulmalla. Samaa odotin, kun puhuttiin siitä, että nyt lopultakin rakennetaan se PIKAraitiotie, joka olisi tarvittu jo 30 vuotta sitten.

        Vaan todellisuus.... tässä 30 vuodessa on paikat rakennettu täyteen. Esim. Leppävaarassa oli vielä vuosituhannen vaihteessa lähinnä peltoa ja Maximarketin parkkikenttä nyt rakennettavalla reitillä. Radan rakentaminen maksaisi murto-osan nykyisestä, jos sitä ei tarvitisi tehdä kenkälusikalla sovittaen rakennusten väliin. Samalla menee uusiksi myös 10-20 vuotta sitten rakennetut kadut, risteykset, katujen alla olevat asennukset (viemärit, kaapelointi, kaukolämpö). Näitä siirrellään nyt pois kiskojen alta, eikä pelkästää Leppävaarassa, vaan ihan kaikkialla reitin varrella. Juuri näistä tekniikan siirroista se budjetin paisuminenkin on tullut. Siksakki rakennusten välissä tiputtaa myös ajonopeutta - pahimmillaan etanaraitoivaunut seisovat samoissa liikennevaloissa autojen kanssa.

        Taisi olla vähän sitäkin, että Helsinki on pyrkinyt pakottamaan kaiken liikenteen koukkaamaan "kätevästi" keskustan kautta = on ihan tarkoituksella pyritty torpedoimaan kaikkia poikittaisliikennettä helpottavia ratkaisuja (keskustatunneli, Kehä II jatko, raidejokeri). Ehkä ihan tarkoituksella on siis "miinoitettu" etanajokerinkin reittiä....

        Nyt etanajokeri mutkittelee liikaa ja pysäkkejä on puolet liikaa. Matka kestää tunnin päästä päähän. Ihan tolkutonta, saman välin pyyhkäisee pahinta ruuhka-aikaa lukuun ottamatta puoleen tuntiin.

        Kuka tuota haluaa käyttää? Esim. ensin pieni pätkä Kehäradan junalla, sitten vaihto etanajokeriin.... varttitunnissa matkaa taittuu joku 5-7 km vaihtoajat päälle, sitten taas muutaman km matka bussilla = matkaan kuluu kaikkiaan tunti. Henkilöautolla puolet vähemmän.

        Vrt. Tampereella ei päätös tehtiin myöhemmin, mutta rata saadaan käyttöön aikaisemmin. Pisin linja taitaa olla 17 km luokkaa ja ajoaika päästä päähän puoli tuntia. Keskinopeus 34 km/h, vaikka rata kulkee keskustan läpi. Ala-arvoinen esitys, että pääosin Kehä I linjausta myötäilevällä etanajokerin reilillä kontataan 25 km/h keskinopeudella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanajokerin kanssa on munittu jo 30 vuotta. Tarve moiselle linjalle todettiin jo 90 -luvun alussa. Tällöin olisi pitänyt tehdä jo asemakaavaan varaukset reitille. Vaan ei tehty. Hätäratkaisuna otettiin käyttöön bussilinja, joka on ollut alusta alkaen tupaten täynnä.

        Bussilinja on suht nopea, koska se ei kiertele siksakkia korttelien välissä eikä pysähdy joka talon kulmalla. Samaa odotin, kun puhuttiin siitä, että nyt lopultakin rakennetaan se PIKAraitiotie, joka olisi tarvittu jo 30 vuotta sitten.

        Vaan todellisuus.... tässä 30 vuodessa on paikat rakennettu täyteen. Esim. Leppävaarassa oli vielä vuosituhannen vaihteessa lähinnä peltoa ja Maximarketin parkkikenttä nyt rakennettavalla reitillä. Radan rakentaminen maksaisi murto-osan nykyisestä, jos sitä ei tarvitisi tehdä kenkälusikalla sovittaen rakennusten väliin. Samalla menee uusiksi myös 10-20 vuotta sitten rakennetut kadut, risteykset, katujen alla olevat asennukset (viemärit, kaapelointi, kaukolämpö). Näitä siirrellään nyt pois kiskojen alta, eikä pelkästää Leppävaarassa, vaan ihan kaikkialla reitin varrella. Juuri näistä tekniikan siirroista se budjetin paisuminenkin on tullut. Siksakki rakennusten välissä tiputtaa myös ajonopeutta - pahimmillaan etanaraitoivaunut seisovat samoissa liikennevaloissa autojen kanssa.

        Taisi olla vähän sitäkin, että Helsinki on pyrkinyt pakottamaan kaiken liikenteen koukkaamaan "kätevästi" keskustan kautta = on ihan tarkoituksella pyritty torpedoimaan kaikkia poikittaisliikennettä helpottavia ratkaisuja (keskustatunneli, Kehä II jatko, raidejokeri). Ehkä ihan tarkoituksella on siis "miinoitettu" etanajokerinkin reittiä....

        Nyt etanajokeri mutkittelee liikaa ja pysäkkejä on puolet liikaa. Matka kestää tunnin päästä päähän. Ihan tolkutonta, saman välin pyyhkäisee pahinta ruuhka-aikaa lukuun ottamatta puoleen tuntiin.

        Kuka tuota haluaa käyttää? Esim. ensin pieni pätkä Kehäradan junalla, sitten vaihto etanajokeriin.... varttitunnissa matkaa taittuu joku 5-7 km vaihtoajat päälle, sitten taas muutaman km matka bussilla = matkaan kuluu kaikkiaan tunti. Henkilöautolla puolet vähemmän.

        Vrt. Tampereella ei päätös tehtiin myöhemmin, mutta rata saadaan käyttöön aikaisemmin. Pisin linja taitaa olla 17 km luokkaa ja ajoaika päästä päähän puoli tuntia. Keskinopeus 34 km/h, vaikka rata kulkee keskustan läpi. Ala-arvoinen esitys, että pääosin Kehä I linjausta myötäilevällä etanajokerin reilillä kontataan 25 km/h keskinopeudella!

        Tietysti kaiken perussyy on tämä:

        Suomessa ei liikennesuunnittelussa lainkaan huomioida matkaa kuluvaa aikaa!

        Riittää, kun pääsee perille, ihan se ja sama, vaikka aikaa kuluisi 2 tuntia suuntaansa!

        Muualla maailmassa huomioidaan jopa työmaiden järjestelyissä se, miten paljon poikkeusreitit kasvattavat ihmisten työmatkoihin kuluvia aikoja. Luonnollisesti valitaan ne vaihtoehdot, joiden haitta on pienin. Suomessa EVVK.

        Niinpä Espoossa tuli täytenä yllätyksenä, että joukkoliikenteen käyttäjien osuus on laskenut länsimetron käyttöönoton jälkeen. Alkuun toitotettiin, että joukkoliikenteen suosio on kasvanut, koska matkustajamäärä on kasvanut. Tämä johtuikin asukasluvun kasvusta - joukkoliikenteen käyttäjien % osuus onkin laskenut ja syynä on nimenomaan se, että osalla käyttäjiä matkaan kuluva aika on pidentynyt, kun suoran bussilinjan sijaan on tullut vaihdollinen yhteys.

        Ei tätä voinut nähdä ennakolta!

        Ja nyt poltetaan rahaa konttausvauhtia konttaavaan etanajokeriin ... se valmistuttua tulee taas puun takaa yllätyksenä matkustajamäärien lasku, koska harva haluaa käyttää työmatkaansa tunnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkalla n 25 km on muistaakseni 35 asemaa ja keskimääräinen pysäkkiväli n 800 m. Ratikoissa ja metroissa ei voi käyttää oikein suurta kiihtyvyyttä tai hidastuvuutta, etteivät seisovat matkustajat kaatuile. Rata on vielä ainakin kartan mukaan hyvinkin mutkainen eli pitkän ratikan keskinopeus ei taatusti nouse arvioitua 25 km/h korkeammaksi. Talvikeli tulee antamaan omat haasteensa. Maksiminopeua pidemmillä väleillä kai noin 70 km/h.

        > Ratikoissa ja metroissa ei voi käyttää oikein suurta kiihtyvyyttä tai hidastuvuutta, etteivät seisovat matkustajat kaatuile.

        Tieto, luulo vai arvaus? Paremmin nämä kiihtyvät kuin bussit tai tiiliskiven kaasupolkimensa alle unohtaneet järkiautoilijat. Esim. kehäradan junat kerkiävät vetäistä 80-100 km/h huiput asemien välillä, vaikka asemilla välimatkaa vain 1-2 km. Lentokentän liepeillä painellaan pidemmät siivut max. 120 km/h.

        Kaarteet ne ongelmat ovat. Sekä vaihteet. Ja liikennevalot. PIKA -nimityksen käyttö edellyttäisi, että kiskot olisivat erillään auto- ja kevyestä liikenteestä kaarteet loivia, jotta ratikat saisivat painella asemien välit lappu lattiassa. Luonnollisesti asemien välimatkatkin pitäisi olla pidempiä. Ei tällaisen linjan ajoaika päästä päähän saisi olla paljoa puolta tuntia pidempi. Jolloin 30 pysäkkiä on täysin aivokuolleena syntynyt ajatus.

        Häslingin nykyisessä rataverkossa keskari muistaakseni jotain 22 km/h ja ytimessä 15 km/h. Matala keskinopeus on monet kerrat todettu raitiovaunujen suurimmaksi ongelmaksi... ja nyt kun rakennetaan upouutta PIKAraitiotielienjaa, niin tavoitteena on päätä huimaava 25 km/h keskinopeus!

        Tampereen ratitkat huristelee reilut 30 km/h, metrolla keskinopeus muistaakseni 45 km/h ja kehäradan junilla Helsinki-Vantaankoski-välillä noin 43 km/h tunnissa. Tässäkin syynä pääasiassa keskustan ja Pasilan välin konttaus liki kävelyvauhtia. Vantaankoski-Tikkurila-välillä vauhti on keskimäärin 67 km/h tunnissa.

        Aika matalalla pitää rima olla, jotta kykenee etanajokeria pikaraitiotieksi kutsumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanajokerin kanssa on munittu jo 30 vuotta. Tarve moiselle linjalle todettiin jo 90 -luvun alussa. Tällöin olisi pitänyt tehdä jo asemakaavaan varaukset reitille. Vaan ei tehty. Hätäratkaisuna otettiin käyttöön bussilinja, joka on ollut alusta alkaen tupaten täynnä.

        Bussilinja on suht nopea, koska se ei kiertele siksakkia korttelien välissä eikä pysähdy joka talon kulmalla. Samaa odotin, kun puhuttiin siitä, että nyt lopultakin rakennetaan se PIKAraitiotie, joka olisi tarvittu jo 30 vuotta sitten.

        Vaan todellisuus.... tässä 30 vuodessa on paikat rakennettu täyteen. Esim. Leppävaarassa oli vielä vuosituhannen vaihteessa lähinnä peltoa ja Maximarketin parkkikenttä nyt rakennettavalla reitillä. Radan rakentaminen maksaisi murto-osan nykyisestä, jos sitä ei tarvitisi tehdä kenkälusikalla sovittaen rakennusten väliin. Samalla menee uusiksi myös 10-20 vuotta sitten rakennetut kadut, risteykset, katujen alla olevat asennukset (viemärit, kaapelointi, kaukolämpö). Näitä siirrellään nyt pois kiskojen alta, eikä pelkästää Leppävaarassa, vaan ihan kaikkialla reitin varrella. Juuri näistä tekniikan siirroista se budjetin paisuminenkin on tullut. Siksakki rakennusten välissä tiputtaa myös ajonopeutta - pahimmillaan etanaraitoivaunut seisovat samoissa liikennevaloissa autojen kanssa.

        Taisi olla vähän sitäkin, että Helsinki on pyrkinyt pakottamaan kaiken liikenteen koukkaamaan "kätevästi" keskustan kautta = on ihan tarkoituksella pyritty torpedoimaan kaikkia poikittaisliikennettä helpottavia ratkaisuja (keskustatunneli, Kehä II jatko, raidejokeri). Ehkä ihan tarkoituksella on siis "miinoitettu" etanajokerinkin reittiä....

        Nyt etanajokeri mutkittelee liikaa ja pysäkkejä on puolet liikaa. Matka kestää tunnin päästä päähän. Ihan tolkutonta, saman välin pyyhkäisee pahinta ruuhka-aikaa lukuun ottamatta puoleen tuntiin.

        Kuka tuota haluaa käyttää? Esim. ensin pieni pätkä Kehäradan junalla, sitten vaihto etanajokeriin.... varttitunnissa matkaa taittuu joku 5-7 km vaihtoajat päälle, sitten taas muutaman km matka bussilla = matkaan kuluu kaikkiaan tunti. Henkilöautolla puolet vähemmän.

        Vrt. Tampereella ei päätös tehtiin myöhemmin, mutta rata saadaan käyttöön aikaisemmin. Pisin linja taitaa olla 17 km luokkaa ja ajoaika päästä päähän puoli tuntia. Keskinopeus 34 km/h, vaikka rata kulkee keskustan läpi. Ala-arvoinen esitys, että pääosin Kehä I linjausta myötäilevällä etanajokerin reilillä kontataan 25 km/h keskinopeudella!

        Hyvä näkemys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ratikoissa ja metroissa ei voi käyttää oikein suurta kiihtyvyyttä tai hidastuvuutta, etteivät seisovat matkustajat kaatuile.

        Tieto, luulo vai arvaus? Paremmin nämä kiihtyvät kuin bussit tai tiiliskiven kaasupolkimensa alle unohtaneet järkiautoilijat. Esim. kehäradan junat kerkiävät vetäistä 80-100 km/h huiput asemien välillä, vaikka asemilla välimatkaa vain 1-2 km. Lentokentän liepeillä painellaan pidemmät siivut max. 120 km/h.

        Kaarteet ne ongelmat ovat. Sekä vaihteet. Ja liikennevalot. PIKA -nimityksen käyttö edellyttäisi, että kiskot olisivat erillään auto- ja kevyestä liikenteestä kaarteet loivia, jotta ratikat saisivat painella asemien välit lappu lattiassa. Luonnollisesti asemien välimatkatkin pitäisi olla pidempiä. Ei tällaisen linjan ajoaika päästä päähän saisi olla paljoa puolta tuntia pidempi. Jolloin 30 pysäkkiä on täysin aivokuolleena syntynyt ajatus.

        Häslingin nykyisessä rataverkossa keskari muistaakseni jotain 22 km/h ja ytimessä 15 km/h. Matala keskinopeus on monet kerrat todettu raitiovaunujen suurimmaksi ongelmaksi... ja nyt kun rakennetaan upouutta PIKAraitiotielienjaa, niin tavoitteena on päätä huimaava 25 km/h keskinopeus!

        Tampereen ratitkat huristelee reilut 30 km/h, metrolla keskinopeus muistaakseni 45 km/h ja kehäradan junilla Helsinki-Vantaankoski-välillä noin 43 km/h tunnissa. Tässäkin syynä pääasiassa keskustan ja Pasilan välin konttaus liki kävelyvauhtia. Vantaankoski-Tikkurila-välillä vauhti on keskimäärin 67 km/h tunnissa.

        Aika matalalla pitää rima olla, jotta kykenee etanajokeria pikaraitiotieksi kutsumaan.

        Kiihtyvyys rajoitetaan arvoon 1.2 m/s2 turvallisuussyistä, Jos huippunopeus on reilut 70 km/h niin keskimääräisellä 800m suoralla esteettömällä pysäkkien välillä lähdöstä pysähdykseen aikaa kuluu noin 65 sekuntia, Pysähdysaika riippuu matkustajien määrästä mutta venyy ruuhka-aikaan arviolta helposti ainakin 15 sekuntiin. Aina on liikuntavammaisia, lasten vaunuja yms. Aikaa kuluu siis noin 80 sekuntia per pysäkki. Mutkaisilla osuuksilla, liikenteen seassa, valoristeyksissä ajat pidentyvät. Tuo tunti päästä päähän on kyllä aika optimistinen arvio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiihtyvyys rajoitetaan arvoon 1.2 m/s2 turvallisuussyistä, Jos huippunopeus on reilut 70 km/h niin keskimääräisellä 800m suoralla esteettömällä pysäkkien välillä lähdöstä pysähdykseen aikaa kuluu noin 65 sekuntia, Pysähdysaika riippuu matkustajien määrästä mutta venyy ruuhka-aikaan arviolta helposti ainakin 15 sekuntiin. Aina on liikuntavammaisia, lasten vaunuja yms. Aikaa kuluu siis noin 80 sekuntia per pysäkki. Mutkaisilla osuuksilla, liikenteen seassa, valoristeyksissä ajat pidentyvät. Tuo tunti päästä päähän on kyllä aika optimistinen arvio.

        > Kiihtyvyys rajoitetaan arvoon 1.2 m/s2 turvallisuussyistä

        Joten kiihtyvyys ei ole ongelma, huiput saavutetaan alle 20 sekunnissa.

        Vrt. autoliikenne vaikkapa Vihdintiellä. Sielläkin Konalan kohdalla liikennevaloja vajaan kilometrin välein. Taannoin rajoitus oli 70, mutta moni auto ei kyennyt saavuttamaan kuin 40-50 huiput valojen välillä. Perus järkiautoilijalla 0-60 kiihdytys ottaa aikaa minuutin ja matkana 0,5 km = 0,28 m/s². 60-90, tai mikä se marssinopeus valtaväylillä onkaan, ottaa sitten toisen minuutin. Matkana reilu kilometri (0-90 melkein 2 km, tätä voitte testata vaikka Turun moottoriteillä (Huopalahdenkadulta Turkuun päin, perus järkiautoilijoilla kihdytys kestää Laajalahtea ylittävälle silalle asti). Tätähän saa Tuusulan moottoritiellä yms. ihastella, kun jengiä pukkaa liittymiskaistoilta sekaan periaalleella "kolmio tarkoittaa etuajo-oikeutta".

        Em. syystä hlöautojen seassa ajo on huono idea. Samoin yli 30 pysäkkiä matkan varrella. Puolet ajasta kuluu paikallaan seisten. Mutta piti jokaisen isomman talon nurkalla saada ikioma pysäkki, joten tässä on lopputulos.


    • Anonyymi

      Tunnin juna kaikkialle, ja ouluun luotijuna.

      • Anonyymi

        Näe kerran elämässäsi koko koti-Suomi kolmessa neljässä tunnissa.


    • Anonyymi

      Täysin turha rahareikä.

    • Anonyymi

      Ei ratkaise tippaakaan pääkaupunkiseudun eikä edes Helsingin liikenneongelmia. Isot massat liikkuvat muita reittejä.

      • Anonyymi

        Isot massat liikkuvat nykyään itä-länsi -suunnassa. Koko valtakunnan vilkkain tieosuus on Kehä I:llä Hämeenlinnanväylän itäpuolella.

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3882392/Suomen tieverkon vilkkain kohta loytyy PohjoisHelsingista lahes 100 000 autoa paivassa

        Johtuen juuri siitä syystä, että jokkoliikenne pelaa edelleen 50-luvun opeilla "kaikki tiet vievät keskustaan". Poikittaiset yhteydet ovat hitaita, kun jengiä edelleen yritetään pakottaa koukkaamaan keskustan tai vähintään Pasilan kautta, vaikka PKS väestöllinen keskipiste on paljon pohjoisempana (Maunulassa ... eli lähellä vilkasliikenteisintä paikkaa Kehä I:llä) ja liikennevirtojen painopiste tätäkin pohjoisempana.

        Liikennesuunnittelu on valjastettu palvelemaan korkeampaa päämäärää = keskustan liikekiinteistöjen arvoa. Tämä toteutetaan pakottamalla työmatkalaiset koukkaamaan keskustan kautta. Vaihtoehdoista ei saa edes keskustella (mm. HS linjaus asiasta).

        Poittaisia yhteyksiä ei haluta rakentaa (esim. kehä II jatko) tai niistä tehdään tahallaan hitaita, ettei keskustan "vetovoima" kärsi liikaa. ½ tuntia lisää aikaa työmatkaan per nuppi on pieni uhraus tärkeän asian eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isot massat liikkuvat nykyään itä-länsi -suunnassa. Koko valtakunnan vilkkain tieosuus on Kehä I:llä Hämeenlinnanväylän itäpuolella.

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3882392/Suomen tieverkon vilkkain kohta loytyy PohjoisHelsingista lahes 100 000 autoa paivassa

        Johtuen juuri siitä syystä, että jokkoliikenne pelaa edelleen 50-luvun opeilla "kaikki tiet vievät keskustaan". Poikittaiset yhteydet ovat hitaita, kun jengiä edelleen yritetään pakottaa koukkaamaan keskustan tai vähintään Pasilan kautta, vaikka PKS väestöllinen keskipiste on paljon pohjoisempana (Maunulassa ... eli lähellä vilkasliikenteisintä paikkaa Kehä I:llä) ja liikennevirtojen painopiste tätäkin pohjoisempana.

        Liikennesuunnittelu on valjastettu palvelemaan korkeampaa päämäärää = keskustan liikekiinteistöjen arvoa. Tämä toteutetaan pakottamalla työmatkalaiset koukkaamaan keskustan kautta. Vaihtoehdoista ei saa edes keskustella (mm. HS linjaus asiasta).

        Poittaisia yhteyksiä ei haluta rakentaa (esim. kehä II jatko) tai niistä tehdään tahallaan hitaita, ettei keskustan "vetovoima" kärsi liikaa. ½ tuntia lisää aikaa työmatkaan per nuppi on pieni uhraus tärkeän asian eteen.

        Vielä ruuhkamaksut, niin Vantaan kiinnostavuus kasvaa. Stadin vihreät ovat tyhmiä.


    • Anonyymi

      Vielä voisi sen projektin lopettaa tarpeettomana ja työttömät maisemoimaan tuhon jäljet.

    • Anonyymi

      Ensin haalit itsesi bussilla asemalle, sitten ajat junalla miltei keskustaan ja joudut sitten vaihtamaan bussiin ja matkustamaan sillä takaisinpäin että pääset perille. Hyvin menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe