Mies ja jälkitarkastus

Tipuna

Oletteko te pyytäneet miehenne mukaan jälkitarkastukseen? Meillä mies on ollut tosi innoissaan mukana ihan raskauden alusta saakka, kaikki neuvolat, ultrat ja lääkärit ja tietty myös se synnytys on yhdessä koettu. Nyt olis parin viikon päästä jälkitarkastus ja olen pohtinut, että onko yleistä että mies on mukana? Yhteinen projektihan tämä on ollut ja tuo lääkärikäynti on sitten viimeinen tämän asian tiimoilta.

16

3609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei...

yhteinen projekti ja koko porukalla vaan!! tiedän monia jotka yhdessä käyneet.. siellä voi sit samalla puhua ehkäsyt ja muut kuntoon yhteistuumin...

• sentään

Ei miestä nyt sentään joka paikkaan tarvii mukaan ottaa. Eli se jälkitarkastus on vähän sama kuin gynegologille menisit. Otatko miehesi sinnekkin mukaan? No jos välttämättä haluat niin odottakoot sitten siellä odotushuoneessa. Joohan.

• neiti***

Munkaan mielestä sitä miestä ei sinne tarvi ottaa matkaan.
        Kuten edellinen kirjoitti:otatko miehesi gynegologillekkin matkaan,et kai sentäs?

• tavallaan...
        neiti*** kirjoitti:

Munkaan mielestä sitä miestä ei sinne tarvi ottaa matkaan.
        Kuten edellinen kirjoitti:otatko miehesi gynegologillekkin matkaan,et kai sentäs?

Siis anteeksi, mutta vaikka ymmärrän hyvin sen, että mies on mukana neuvolakäynneillä, ultrissa ja synnytyksessä (on itselläkin ollut joitakin neuvolakäyntejä lukuun ottamatta)niin miksi sen pitäisi jälkitarkastukseenkin tulla? Sehän on periaatteessa ihan normaali gynekologinen tutkimus. Gynekologi vain tarkastaa sun alapääsi ja kohtusi tilanteen ja kysyy mitä ehkäisyä mahd. olet ajatellut. Sitäkö haluat miehesi tulevan katsomaan? Kai sä voit kotona jälkeenpäinkin kertoa, mitä gynekologisetä tai -täti sanoi ja ehkäisyä voit varmaan miettiä miehen kanssa ennen jälkitarkastukseen menoa? Vai?

• ole ollut

jälkitarkastuksissa mukana...hoitanut sillä aikaa lapsia, että olen saanut rauhassa "keskittyä" tarkastukseen ja keskustella lääkärin kanssa.

• eppu

onhan se vähän sama kuin jos hän olisi gynereissuillakin mukana...

• Carola

Aika outoa, että jos joku raskaana oleva uskaltaa näillä palstoilla ääneen sanoa, että tuntee olonsa kiusaantuneeksi jos mies on mukana lääkärintarkastuksessa, niin jo ollaan joukolla räksyttämässä, että yhteinen lapsihan se on eikä äidillä ole oikeutta kieltää miestä osallistumasta. Toinen argumentti on, että onhan se mies sen alapään ennenkin nähnyt ja mitäs sitten synnytys. Viimeistään silloin äidin tulee tottua ajatukseen, että mies seuraa vierestä kun porukkaa häärää jalkovälissä.

Mutta kas kummaa, jälkitarkastus onkin sitten taas ihan eri juttu, eikä mies sinne kuulu. Miten se käytännössä eroaa raskauden aikaisesta lääkärintarkastuksesta? Samalla lailla lääkäri silloin tutkii. Ja samalla lailla se liittyy vauvan hankintaan. Eli miehet mukaan vaan!

• aikaisemminkin kommentoinut

Ei mulla kyllä ainakaan ole mies ollut mukana raskaudenaikaisissakaan lääkärintarkastuksissa. Kuten sanoit, se ei eroa jälkitarkastuksesta. Jälkitarkastus ei kyllä minusta kovin paljon edes enää liity vauvan 'hankintaan'. Vauva on siinä vaiheessa jo viikkoja aikaisemmin syntynyt. Kai naisen alapäätutkimukset sitten jo alkavat olla pikku hiljaa taas ihan oma asia. Paitsi tietysti jos pariskunnalla muutenkin on tapana käsikädessä käydä urologit, gynekologit, hammaslääkärit jne. läpi. Ja mistä sinä tiedät, olenko esim. minä räksyttänyt aikaisemmin jollekin, joka on kertonut kiusaantuvansa miehen läsnäolosta lääkärintarkastuksissa?

• kohdallani

Omalla kohdallani mieheni ei ollut kertaakaan mukanani siinä vieressä kun lääkäri teki sisätutkimuksen odotusaikana. Odotushuoneessa kyllä minua odottamassa. Ainut kerta oli kun synnytin. Mutta se taas kuuluu asiaan. Mielestäni miehen ei nyt ihan joka paikkaan sentään tarvii tulla. Tuntisi itsensä varmaan kiusantuneeksikin kun sitä alapäätä tutkitaan oiken kahden voimilla. On se jo muutenkin ihan kiusallinen tilanne. Ja varmaan hän on todellakin sen alapään jo nähnyt kuten kirjoitit. Vai onko siellä taas joku kirjanoppinut joka ei edes ole ollut ikinä raskaana. Kyllä sitä alapäätä kaivellaan ihan tarpeeksi usein sitten raskausaikana. Tämä oli minun mielipiteeni asiasta. Eli EI MIESTÄ MUKAAN IHAN SENTÄÄN JOKA PAIKAAN.

• vauva3kk
        kohdallani kirjoitti:

Omalla kohdallani mieheni ei ollut kertaakaan mukanani siinä vieressä kun lääkäri teki sisätutkimuksen odotusaikana. Odotushuoneessa kyllä minua odottamassa. Ainut kerta oli kun synnytin. Mutta se taas kuuluu asiaan. Mielestäni miehen ei nyt ihan joka paikkaan sentään tarvii tulla. Tuntisi itsensä varmaan kiusantuneeksikin kun sitä alapäätä tutkitaan oiken kahden voimilla. On se jo muutenkin ihan kiusallinen tilanne. Ja varmaan hän on todellakin sen alapään jo nähnyt kuten kirjoitit. Vai onko siellä taas joku kirjanoppinut joka ei edes ole ollut ikinä raskaana. Kyllä sitä alapäätä kaivellaan ihan tarpeeksi usein sitten raskausaikana. Tämä oli minun mielipiteeni asiasta. Eli EI MIESTÄ MUKAAN IHAN SENTÄÄN JOKA PAIKAAN.

asiat munkin mielestä!

• äiti-99,-01

Ensimmäisen kohdalla mies oli mukana jälkitarkastusessa. Poikamme on koeputkihedelmöitetty ja samalla kun oli jälkitarkastus, niin näytimme myös pojan hänet "tehneelle" lääkärille. En kokenut asiaa kiusalliseksi, koska olimme jo monet kerrat samalla lääkärillä olleet ja minua tutkittu, ensimmäiset ultrakäynnit (monet alakautta tehdyt) siellä myös käytiin.
      Toisen kohdalla olin yksin neuvolanlääkärillä, koska mies jäi kotiin hoitamaan lapsia.

• just

Niin just. Sä et ollut kiusaantunut, mutta entä miehesi?

• äiti-99,-01
        just kirjoitti:

Niin just. Sä et ollut kiusaantunut, mutta entä miehesi?

Olisi mieheni sanonut mulle (ja tiedän,että hän saa suunsa auki tilanteessa kuin tilanteessa), jos ei halua tulla mukaan tai voinut lähteä pois vauvan näytön jälkeen, mutta ei. Ei mieheni tollottanut alapäähäni kilpaa lääkärin kanssa vaan istui lapsemme kanssa tuolilla minun pääni korkeudella ja hoiti lastamme.

• mies mukaan

Tottakai miehen voi ottaa mukaan jälkitarkastukseenkin, sehän avioparin oma päätös. Meillä mies on ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä ja sisätutkimusta tehdessäkin ihan lapsettomuushoidoista lähtien, joten jos mukaan haluaa tulla jälkitarkastukseenkin, niin ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan. Ja mukava tietysti olisi että tulisi lapsen neuvolkäynneillekin mahdolliuuksien mukaan.

• Mielestäni neuvolat ovat raskaana olevan äidin paikka, paikka jossa katsotaan että se raskaana oleva voi hyvin, raskaus sujuu kuten pitääkin. Ja siihen kuuluu myös jälkitarkastus.
      Myös gynekologille menen yksin, samoin hammaslääkäriin, muihinkin lääkäreihin... Meillä ei miehen paikka ole ollut neuvolassa. Se yksin kertaisesti vaan on turhaa.
      Meillä on kaikkiaan 4 lasta. Viimeisen kohdalla hän oli mukana ultrassa rv 18. Ensimmäisen kohdalla ei tehty seulontaultria (vuosi -93). Miestä ei siihen yhteen ultraan, joka tehtiin muista syistä,olisi edes päästetty mukaan. Synnytyksistä hän on ollut mukana ekassa ja kolmannessa. Ensimmäisessä "koska se kuuluu asiaan", ja kaikki siihen painostivat. Minäkin luulin että miehen kuuluu tottakai tulla mukaan. Itse kuitenkin koin hänen läsnäolonsa lähinnä haittaavaksi. Kuten koin kaikkien muittenkin ylimääräisten läsnäolon.
      Parhaita synnytyksiäni ovat olleet 2. ja viimeinen. Niissä ei ole ollut häiriötekijoita, olen suurimman osan synnytyksestä saanut olla yksin salissa ja keskittyä vaan itseeni. Nämä synnytykset olen myös kokenut lähes kivuttomina.

Eli vaikka lapsi olisi kuinka yhdessä tehty, niin on mielestäni olemassa paikkoja, jotka ei ole miehiä varten. Yksi niistä on gynekologi, ja toinen (omalla kohdallani) synntyssali.

• Mielestäni miehellä ei ole mitään tarvetta olla mukana jälkitarkastuksessa. Lapseni isä ei myöskään synnytyksessä ollut mukana. Tämä oli molemmille mieluinen vaihtoehto. Jos mies olisi halunnut mukaan, niin en varmaankaan olisi voinut kieltää, mutta kyllä sen miehen on parempi mittailla lattioita siellä kotona :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82