jännittäminen+hikoilu

haili

no hei. olen kohta 17-vuotias tyttö, ja käyn tällä hetkellä lukiota. elämäni on, tai ainakin oli suhtkoht reilassa, mutta nyt tämä jännitys alkaa tehdä elämästäni yhtä helvettiä. lukiossa täytyy olla esillä tunneilla,olla aktiivinen,osallistua keskusteluihin,pitää esitelmiä ym. näistä on tullut minulle aivan liian ylivoimaisia asioita. haluaisin olla esillä, haluaisin olla tekemisissä ihmisten kanssa, MUTTA jännittäminen ja siihen liittyvä runsas hikoilu pilaavat kaiken! syksyllä koulun alettua masennuin, mutta selvisin siitä jouluun mennessä ilman lääkkeitä. nyt on kaikki ollut hyvin, kunnes taas alkaa mieli vähän synkistyä. tästä jännittämisestä tulee stressiä, jännittää pienintäkin asiaa, kassajonossa seisomista, kouluun menemistä, tunneilla viittaamista.. se alkaa olemaan aika raskasta. kävin myös syksyllä lääkärissä tämän liikahikoilun/jännittämisen takia, ja sain vain jotakin mömmöä kainaloon (auttaa todella vähän) ja lääkettä nimeltä PROPRAL. en ole vielä kertaakaan lääkettä ottanut, sillä en ole oikein uskaltanut. ja toisaalta, jännitän JOKA IKINEN PÄIVÄ, joten lääkettä pitäisi ottaa joka päivä. nyt pelkään äidinkielen kursseja, sillä siellä täytyy luonnollisestikin lukea tekstejä ääneen ja niissä tilanteissa voisin vajota maan alle! esiintyessäni ääneni tärisee, kädet vapisee, alan hikoilla mielettömästi, sydän lyö tuhatta ja sataa..sietämätöntä :( en voi hikoilun takia pitää kuin mustia paitoja, ja se minua harmittaa myös. odotan sitä päivää että saisin käydä ostamassa vaikkapa punaisen paidan! voi kuullostaa tyhmältä, mutta minulle se olisi jotain aivan mahtavaa.. stressihermon salpaustakin harkitsin äitini kanssa, mutta kun hinta selvisi jouduimme luopumaan ajatuksesta. nyt pelottaa että masennun jälleen, sillä tämä kaikki saa minut ahdistumaan. auttaisiko terapia? kertokaa omia kokemuksianne, jos kärsitte samasta vaivasta kuin minä. toivon, että löydän pian jonkun ratkaisun tähän vaivaan, sillä pian se saattaa ottaa yliotteen ja sitten ei enää hyvin mene.. kirjoitelkaa.. :)

28

7399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pliis

      Tyttärelläni on vähän sama vika, valittelee hirmusta hikoiluaan. Sanoin että kun olin itse saman ikäinen niin vesi litisi kainaloissa kanssa. Nyt ei ole mitään, kuivat kainalot. Luulen että tuo hikoilu on jotenkin yhteydessä kiivaaseen hormonitoimintaan. Oletko kokeillut apteekista saatavaa Batsia? Toiseksi yritä saada mielesi rauhoittumaan jotenkin ja kokeile niitä pillereitä. Stressi lisää sydämensykettä ja hikoilua. Jaksa nyt koulu loppuun jos sitten helpottas.

      • haili

        no, minun tilanteeni on vähän erilainen kuin sinun, ja tyttäresi. sillä tämä sama vaiva on myös äidilläni edelleenkin, eli tiedän ettei tämä jännittäminen & hikoilu tule helpottumaan edes iän myötä. voi kunpa tää oliskin vain tätä murrosikään kuuluvaa, mutta kun ei ole. harmi vain. ja nyt käytän juuri tuota Batsia, mutta se on yhtä tyhjän kanssa. aiemmin käytin absolut torria, mutta jouduin lopettamaan sen käytön, sillä kainalot ärtyivät. niin, hankalaa tämä on. todellakin.


    • haili

      niin, ajattelin vain myös lisätä tähän, että kainaloni eivät ole ainoa paikka mikä hikoilee. vaan myös käteni hikoilevat aivan hillittömästi. tämä käsien hikoilu aiheuttaa sen, että muiden kättely tai muutenkin "koskettelu" on tuskallista sillä kädet ovat aivan litimärät. se on myös todella noloa, esim. jos hieron kaverin hartioita käteni ovat ihan märät ja niin on kohta kaverin paitakin.. :( tai jos vaikka ajattelen, että joskus kävelisin tulevan poikaystävän kanssa käsi kädessä, voi ei, haaveeksi se jää. että tällaista tällä kertaa..

      • kohtalotoveri..

        kuulostaa aika samalta kun mitä mä oon kokenu..oon vähän sua vanhempi,tän vuoden abi..ja noi lukion hommat kuulosti tutulta..viittasin koulussa tosi harvoin jos ollenkaan ja ryhmätehtävät oli yhtä painajaista..esitelmiä pelkäsin ja yritin vältellä niitä..tein aina kaikki läksyt kunnolla ja tarkistin vielä muilta ennen tuntia vastauksia ettei vaan oo väärin jos opettaja sattuu kysymään multa..tietysti ilman viittausta..kaupankassat on kans ollu ongelma mut siitä oon päässy yli..osaan olla mua vanhempien ja tuntemattomien ihmisten kanssa luontevammin ku mun ikästen puolituttujen..
        nii ja tosta hikoilusta..sama ongelma..tarkotuksena ois kokeilla jotain apteekin deodoranttia,en oo vaan vielä muistanu..paitaongelma on kaikista ärsyttävin..mut ehkäpä se siitä kohta helpottaa..ei luovuteta.. :) ja jos käsikädessä kävelet ni kädet hikoo kyl jo pelkästään siitä et se on kiinni toisessa..älä pelkää..pyyhitte sit molemmat välillä käsiä,ei sen hassumpaa.. :) kohta ois mentävä autokouluun,ja ilman kavereita..jännittää miten selviän vieraasta asiasta yksin.. :)


      • haili
        kohtalotoveri.. kirjoitti:

        kuulostaa aika samalta kun mitä mä oon kokenu..oon vähän sua vanhempi,tän vuoden abi..ja noi lukion hommat kuulosti tutulta..viittasin koulussa tosi harvoin jos ollenkaan ja ryhmätehtävät oli yhtä painajaista..esitelmiä pelkäsin ja yritin vältellä niitä..tein aina kaikki läksyt kunnolla ja tarkistin vielä muilta ennen tuntia vastauksia ettei vaan oo väärin jos opettaja sattuu kysymään multa..tietysti ilman viittausta..kaupankassat on kans ollu ongelma mut siitä oon päässy yli..osaan olla mua vanhempien ja tuntemattomien ihmisten kanssa luontevammin ku mun ikästen puolituttujen..
        nii ja tosta hikoilusta..sama ongelma..tarkotuksena ois kokeilla jotain apteekin deodoranttia,en oo vaan vielä muistanu..paitaongelma on kaikista ärsyttävin..mut ehkäpä se siitä kohta helpottaa..ei luovuteta.. :) ja jos käsikädessä kävelet ni kädet hikoo kyl jo pelkästään siitä et se on kiinni toisessa..älä pelkää..pyyhitte sit molemmat välillä käsiä,ei sen hassumpaa.. :) kohta ois mentävä autokouluun,ja ilman kavereita..jännittää miten selviän vieraasta asiasta yksin.. :)

        jep, kiva kuulla että on kohtalotovereitaki. :) et täällä ei yksin olla.. niin, sun kannattaa kans kokeilla sitä absolut torria, se on ihan mielettömän tehokasta ainetta. mulla vaan ärtyi kainalot, aika pahasti, enkä oo voinu sitä enää käyttää.. mutta täytyy taas kokeilla tässä.. niin, minäkin jännitän jo tuota autokoulua, saa nähä, kuinka se sitten onnistuu.. täytyy vain ajatella, että kyllä tästä selviää.
        juu, taidanpa nyt loman loputtua mennä kouluterveydenhoitajan puheille, ja kysellä jos pääsisin jollekin terapeutille tai psykologille..
        aurinkoista kevättä sinulle.. :)
        ja tsemppiä sinne autokouluun!


    • chiara

      Sun viestiä lukiessa tuli elävästi mieleen lukioajat, sillä mulla oli vastaavanlaisia oireita. Olen nyt 26-vuotias ja voin luvata, että asiat helpottavat vähän vanhempina, jos asioille tekee jotain. Mulla oli kans just tollaisia jännitysoireita, tuntui, että elämä oli pelkkää ahdistusta ja aloin menettää yöunianikin. Lisäksi mulla oli kans toi hikoiluongelma ja siksi useimmietn pidin villapaitoja, joiden läpi hikoilu ei näkynyt. Asiat alkoivat helpottaa oikeastaan siinä vaiheessa kun hakeuduin nuorisopsykiatrian klinikalle ja tajusin, ettei asioiden kanssa tarvitse painiskella yksin. Sain myös kyseistä propralia ja se auttoi juuri sellaisiin tilanteisiin, joissa jännitys oli pahimmillaan (esitelmät, ekat treffit jne.). Toi lääke ei ole rauhoittava eikä aiheuta mitään riippuvuutta, vaan vain hillitsee jännityksen oireita (mm. käsien vapinaa, sydämen tykytystä). Lisäksi pääsin psykoterapiaan, jossa pystyin käsittelemään pelkojani. Kun asioista puhuu, ne eivät enää tunnu niin hirveiltä ja energiaa vapautuu muuhunkin kuin jatkuvaan huolehtimiseen ja kun henkinen jännitys helpottaa, ei enää hikoilutakaan niin paljon (vaikka ongelma ei täysin ehkä koskaan katoa). Voin kertoa, että voin nykyään pitää melkein minkälaisia paitoja tahansa. Ja mitä tulee kädestäpitämiseen, pojat hikoilevat enemmän kuin tytöt, joten ei voi tietää, kumman kämmenestä se hiki tulee. Kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, kämmeniä pyyhitään siinä välissä ja virnistellään. Se, mitä olen oppinut tästä kaikesta on, ettei kannata jäädä yksin vaikeiden asioiden kanssa, vaan hakea rohkeasti apua. Jos et halua terapia-apua, voisit ehkä puhua asiasta jollekin kaverille, niin taakkakin puolittuisi. Toivoa on!

      • haili

        on tosi mukava kuulla tuollaisia lohduttavia juttuja, jospa mullakin sitten joskus helpottaisi tämä kaikki.. mutta, epäilen, sillä äitillä sama vaiva vieläkin.. :( niin, millaista se psykoterapia on? maksaako? kyllä oon ajatellu ihan jonnekin ammattihoitoon mennä, sillä ei tää ole helpottanut, vaikka oon puhunutkin kavereitten kanssa, ja perheen kanssa.. ja, aloitan myös propralin käyttämisen..
        mukavaa kevättä sinullekin :)


    • ressi

      moi!mulla on kanssa ongelma tuon jännittämisen ja liikahikoilun kanssa.tulee tilanteissa kun joudun VÄHÄNKIN olemaan esillä,kauppajonoissa,kahvipöydässäkin jopa...minun vaivani alkoi vuosia sitten aluksi vain punastelulla mutta jossain vaiheessa huomasin saaneeni lisä vaivaksi tämän inhottavan liikahikoilun...myös minun äitini on ollut aina herkästi hikoilevaa tyyppiä ja punastellut suht helpolla,mutta ei ainakaan ole omien sanojensa mukaan koskaan saanut niistä ongelmaa itselleen kuin minä...mutta olen aina kanssa epäillyt että tämä on periytyvää juttua.kävin lääkärissä ja sain myös propralia hikoiluuni,mutta se ei siihen auta,kun tosi paikka tulee,hiki virtaa siitä huolimatta,nyt kävin jokin aika sitten uudestaan ja sain rinnakkaislääkkeeksi oxypameja.olen kanssa sitä terapiaa joskus miettinyt,mutta jotenkin en vain haluaisi sinne mennä...että et ole kyllä yksin ongelmasi kanssa meitä on muitakin!!!olisi kiva kuulla jos joskus menet sinne terapiaan että auttoiko.tsemppiä sinulle!!! =)

      • haili

        juu, minustakin vähän tuntui aluksi, että enkaitt millekään terapeutille mene..en tiedä, se saattaa vain tuntua, että hulluksiko tässä on tullut kun pitää terapeutille mennä. mutta ymmärsin, että on ihan typerää ajatella noin,sillä jos terapiasta on apua, niin ehdottomasti menen. samoin minulla oli näitten propralien kanssa, en ole niitä vielä käyttänyt, mutta huomenna ajattelin ottaa ensimmäisen kerran. niin, ajattelin siis, että jotenkin olen "mielenhäiriöinen" kun joudun lääkkeitä ottamaan, mutta typerä ajatus tämäkin.. joten, nyt ryhdyn tuumasta toimeen, ja toivon että kaikesta tästä on sitten apua. :)


    • entinen punastelija

      Olen kärsinyt voimakkaasta punastelemisesta ja jännittämisestä 17 vuotiaasta 47 vuotiaaksi, jolloin minulle tri Telaranta teki stressihermoleikkauksen, Sen jälkeen en ole punastellut ja jännittäminen toisten ihmisten seurassa on myös melkein loppunut. Leikkauksen jälkeen olen viettänyt mielekästä elämää ja olen edennyt työurallani, elämästä on tullut elämisen arvoista. Mielestäni kannattaa maksaa ko. leikkauksesta, eikä jäädä vaivojensa vangiksi.
      Toivon sinulle rohkeutta ottaa yhteyttä Telarannan vastaanotolle ja sopia leikkauksesta, siten saada lukiosta kykyjesi mukaiset arvosanat, koska jännittämisen takia ei pysty parhaimpaansa suoritukseen.
      terv. ent.punastelija

      • panikoija....

        minkälainen se leikkaus on?paljonko maksaa?onko kovin kivulias toimenpide ja sen jälkeen?


      • haili

        niin, mietittiin äidin kanssa sitä stressihermonsalpausta,mutta se vain on yksinkertaisesti liian kallis, ei ole varaa.ja olen ollut myöskin yhteydessä sähköpostitse Timo Telarannan kanssa..
        ainiin, luin täällä netissä jonkun kauhukertomuksen, millaisia vaikutuksia leikkauksesta oli tullut. ne kieltämättä vähän säikäyttivät..mutta ilmeisesti sinulle niitä ei ole tullut. mutta olen vilpittömästi iloinen puolestasi että leikkaus toi sinulle juuri tarvitsemasi avun!:)


      • entinen punastelija
        panikoija.... kirjoitti:

        minkälainen se leikkaus on?paljonko maksaa?onko kovin kivulias toimenpide ja sen jälkeen?

        tietoja löytyy internetistä, Tampereella on sellainen lääkäriasema kuin Privatex, jossa mm. leikkauksia tehdään, myös Helsingissä.
        Leikkaus tehdään nukutuksessa, mitään jälkikipuja ei ole. Seuraavana päivänä pääsin kotiin, joten melko pieni juttu, aluksi on kyllä testaus, että onko leikkauksesta apua.


      • haili
        entinen punastelija kirjoitti:

        tietoja löytyy internetistä, Tampereella on sellainen lääkäriasema kuin Privatex, jossa mm. leikkauksia tehdään, myös Helsingissä.
        Leikkaus tehdään nukutuksessa, mitään jälkikipuja ei ole. Seuraavana päivänä pääsin kotiin, joten melko pieni juttu, aluksi on kyllä testaus, että onko leikkauksesta apua.

        niin, sitä vaan kysyisin, että onko sinulle tullut mitään haittavaikutuksia tästä leikkauksesta? :) ja eikös leikkauksia tehdä myös oulussakin, botniassa?


      • ent.punastelija
        haili kirjoitti:

        niin, sitä vaan kysyisin, että onko sinulle tullut mitään haittavaikutuksia tästä leikkauksesta? :) ja eikös leikkauksia tehdä myös oulussakin, botniassa?

        minulle ei tullut mitään haittavaikutuksia, joita voivat olla esim. että toinen silmäluomi ei toimi tai jonkinasteinen ylävartalon hikoilu.
        Hyvä vaikutus on se, uskallan mennä niihin tilanteisiin, että en punastu, alkuun minulla meni aikaa ennenkuin sen sisäistin, ottaen huomioon, kuinka paha vaiva minulla se oli, tulin aivan tulipunaiseksi


      • Punastuja
        ent.punastelija kirjoitti:

        minulle ei tullut mitään haittavaikutuksia, joita voivat olla esim. että toinen silmäluomi ei toimi tai jonkinasteinen ylävartalon hikoilu.
        Hyvä vaikutus on se, uskallan mennä niihin tilanteisiin, että en punastu, alkuun minulla meni aikaa ennenkuin sen sisäistin, ottaen huomioon, kuinka paha vaiva minulla se oli, tulin aivan tulipunaiseksi

        Mille tasolle sinulle tehtiin tämä salpaus? Oliko sinulla ongelmia leikkauksen jälkeen kuivien käsien takia?


      • Nimetön
        ent.punastelija kirjoitti:

        minulle ei tullut mitään haittavaikutuksia, joita voivat olla esim. että toinen silmäluomi ei toimi tai jonkinasteinen ylävartalon hikoilu.
        Hyvä vaikutus on se, uskallan mennä niihin tilanteisiin, että en punastu, alkuun minulla meni aikaa ennenkuin sen sisäistin, ottaen huomioon, kuinka paha vaiva minulla se oli, tulin aivan tulipunaiseksi

        ...se leikkaus tehtiin? Kärsitkö aiemmin hikoilusta tai vapinasta? Onko kasvosi tai kätesi kuivuneet? Olitko jo täysin terve seuraavana päivänä?


    • minä

      En lukenut kaikkia ketjun viestejä....

      Kainalohikoilun estää tehokkaasti Absolut Torr, jota saa reseptivapaasti apteekista.

      • minä

        ... ja sitä voi käyttää myös käsiin (kämmenpohjiin)


      • minä

        haili toisessa ketjussa: "minäkin käytin absolut torria, ja totesin sen erinomaiseksi, sillä se kyllä piti suurimman osan hikoilusta poissa. harmikseni syksyllä, kainaloni ärtyivät todella pahasti, enkä voi enää käyttää sitä!"

        Varmaan ihon herkkyydellä saattaa olla tässä merkitystä. Kuinka kauan pystyit ainetta käyttämään?

        Itse ole käyttänyt sitä muutamia kuukausia, eikä mitään jatkuvia ongelmia ainakaan vielä ole ilmennyt. Aineen laittamisen jälkeen saattaa seuraavana päivänä ärsyttää, muttei kuitenkaan aina. Joskus olen käyttänyt hydrokortison-voidetta. Se auttaa kutinaan. Vain kerran olen joutunut pesemään aineen pois heti, kun sen laitoin.

        Mitä kuivemmat kainalot Torria laitettaessa ovat, sitä vähemmän se ärsyttää.


      • haili
        minä kirjoitti:

        haili toisessa ketjussa: "minäkin käytin absolut torria, ja totesin sen erinomaiseksi, sillä se kyllä piti suurimman osan hikoilusta poissa. harmikseni syksyllä, kainaloni ärtyivät todella pahasti, enkä voi enää käyttää sitä!"

        Varmaan ihon herkkyydellä saattaa olla tässä merkitystä. Kuinka kauan pystyit ainetta käyttämään?

        Itse ole käyttänyt sitä muutamia kuukausia, eikä mitään jatkuvia ongelmia ainakaan vielä ole ilmennyt. Aineen laittamisen jälkeen saattaa seuraavana päivänä ärsyttää, muttei kuitenkaan aina. Joskus olen käyttänyt hydrokortison-voidetta. Se auttaa kutinaan. Vain kerran olen joutunut pesemään aineen pois heti, kun sen laitoin.

        Mitä kuivemmat kainalot Torria laitettaessa ovat, sitä vähemmän se ärsyttää.

        käytin absolut torria muistaakseni viime keväästä lähtien.. kesällä en sitä niinkään enää käyttänyt, mutta syksyllä aloitin taas. kainalot vain ärtyivät, niitä kutitti ihan mielettömästi ja sitten saatoin unissani niitä raapia. auts. mutta täytyykö siis se aine pestä pois kainaloista seuraavana aamuna? sillä näin minä en tehnyt.. että jos se sitten johtui siitä.. enpä tiedä. ois kiva pystyä laittaan sitä taas kainaloihin, kun tää hikoilu on nii mieletöntä..


      • minä
        haili kirjoitti:

        käytin absolut torria muistaakseni viime keväästä lähtien.. kesällä en sitä niinkään enää käyttänyt, mutta syksyllä aloitin taas. kainalot vain ärtyivät, niitä kutitti ihan mielettömästi ja sitten saatoin unissani niitä raapia. auts. mutta täytyykö siis se aine pestä pois kainaloista seuraavana aamuna? sillä näin minä en tehnyt.. että jos se sitten johtui siitä.. enpä tiedä. ois kiva pystyä laittaan sitä taas kainaloihin, kun tää hikoilu on nii mieletöntä..

        Käsittääkseni kainaloita ei tarvi pestä aamulla siksi, että aine pestäisiin pois, vaan ilmeisesti pesulla tarkoitetaan aivan normaalia aamupesua. Tuo ainehan on jo aamuun mennessä imeytynyt, joten ei se pois lähdekään. En siis usko, että kutina johtuu siitä, että tuon pesun jättää väliin. Mutta varmaan pahitteksikaan se ei ole.

        Mulla joskus tuon Torrin lisäämisen jälkeen kutisee nimenomaan seuraavana päivänä ja toisinaan taas ei lainkaan. Täytyy tsekata mistä tuo vaihtelu johtuu.

        Olen yleensä ollut ilman paitaa jonkin aikaa (n. puoli tuntia) ennen Torrin lisäämistä, sillä silloin iho viilenee ja ihon huokoset sulkeutuu ja näin kuivuu. Samoin heti aineen lisäämisen jälkeen. Ja aine kannattaa laittaa tuntia-paria ennen nukkumaanmenoa, sillä kainalot saattavat hikoilla peiton alla ja sitten alkaa kutina.

        Tuo kainaloiden vähäinenkin kosteus ainetta levitettäessä ja heti sen jälkeen on luultavasti se juttu, mikä aiheuttaa sen kutinan. (Esim. saunaillan jälkeen ainetta ei kannata lisätä, tai ainakin ihon täytyy olla täysin viilentynyt.) Jos seuraavana päivänä kutisee, olen käyttänyt 2,5 %:sta Hydrocortison-voidetta, joka kyllä rauhoittaa kutinan. Jos et ole sitä kokeillut, se voisi tepsiä.

        Aine sinänsä ei pitäisi olla mitenkään vaarallista, sillä olen kysynyt asiaa lääkäriltä, ja hän sanoi ettei estettä aineen käytölle ole. Kai siinä tietysti "myrkkyjä" on kuten on monissa dödöissäkin.

        Ja kainalot hikoilevat oikeastaan aika pieneltä alueelta, joten sitä ei kannata levittää turhan laajalle alueelle kainaloihin.

        Apteekissahan on myös vastaavia, mutta hieman laimeampia aineita. Niitä kuitenkin muistaakseni suositeltiin käytettäväksi tihempään, joten en niitä ole kokeillut. Torria mun tarvii lisätä vain joka viides päivä. Kuudeskin vielä menee aika kuivana, mutta silloin vaikutus alkaa jo loppua. Kutinaan voi auttaa sekin, ettei anna mennä seuraavaa lisäyskertaa siihen saakka, että ihohuokoset ovat taas auenneet. Kun vanha lisäyskerta vielä vaikuttaa, kainalot ovat silloin kuivempia siitäkin syystä.


      • haili
        minä kirjoitti:

        Käsittääkseni kainaloita ei tarvi pestä aamulla siksi, että aine pestäisiin pois, vaan ilmeisesti pesulla tarkoitetaan aivan normaalia aamupesua. Tuo ainehan on jo aamuun mennessä imeytynyt, joten ei se pois lähdekään. En siis usko, että kutina johtuu siitä, että tuon pesun jättää väliin. Mutta varmaan pahitteksikaan se ei ole.

        Mulla joskus tuon Torrin lisäämisen jälkeen kutisee nimenomaan seuraavana päivänä ja toisinaan taas ei lainkaan. Täytyy tsekata mistä tuo vaihtelu johtuu.

        Olen yleensä ollut ilman paitaa jonkin aikaa (n. puoli tuntia) ennen Torrin lisäämistä, sillä silloin iho viilenee ja ihon huokoset sulkeutuu ja näin kuivuu. Samoin heti aineen lisäämisen jälkeen. Ja aine kannattaa laittaa tuntia-paria ennen nukkumaanmenoa, sillä kainalot saattavat hikoilla peiton alla ja sitten alkaa kutina.

        Tuo kainaloiden vähäinenkin kosteus ainetta levitettäessä ja heti sen jälkeen on luultavasti se juttu, mikä aiheuttaa sen kutinan. (Esim. saunaillan jälkeen ainetta ei kannata lisätä, tai ainakin ihon täytyy olla täysin viilentynyt.) Jos seuraavana päivänä kutisee, olen käyttänyt 2,5 %:sta Hydrocortison-voidetta, joka kyllä rauhoittaa kutinan. Jos et ole sitä kokeillut, se voisi tepsiä.

        Aine sinänsä ei pitäisi olla mitenkään vaarallista, sillä olen kysynyt asiaa lääkäriltä, ja hän sanoi ettei estettä aineen käytölle ole. Kai siinä tietysti "myrkkyjä" on kuten on monissa dödöissäkin.

        Ja kainalot hikoilevat oikeastaan aika pieneltä alueelta, joten sitä ei kannata levittää turhan laajalle alueelle kainaloihin.

        Apteekissahan on myös vastaavia, mutta hieman laimeampia aineita. Niitä kuitenkin muistaakseni suositeltiin käytettäväksi tihempään, joten en niitä ole kokeillut. Torria mun tarvii lisätä vain joka viides päivä. Kuudeskin vielä menee aika kuivana, mutta silloin vaikutus alkaa jo loppua. Kutinaan voi auttaa sekin, ettei anna mennä seuraavaa lisäyskertaa siihen saakka, että ihohuokoset ovat taas auenneet. Kun vanha lisäyskerta vielä vaikuttaa, kainalot ovat silloin kuivempia siitäkin syystä.

        heips. juu, laitoin eilen taas pitkästä aikaa absolut torria kainaloihin ennen nukkumaanmenoa. aluksi ei kutissut lainkaan, mutta kun olin alkamassa nukkumaan kutina alkoi, kun kainalot hikoilivat siellä peiton alla, kuten sanoit. ja kutisi koko yön.. :(
        niin, ja aiemmin laitoin Torria todellakin aika isolle alueelle, ja nyt laitoin sitä vain pienelle alueelle.
        pitää kokeilla myös sitä hydrocortisonia, jos se kerran auttaa.
        tänään kyllä kainalot hiukan hikoilivat, mutta ei ole ihme, kun en ole ainetta pitkään aikaan käyttänyt. kuitenkin, tämän illan jätän väliin, ja luultavasti taas huomenna laitan taas Torria.
        kiitos vinkeistäsi, niistä on varmasti hyötyä. :)


      • minä
        haili kirjoitti:

        heips. juu, laitoin eilen taas pitkästä aikaa absolut torria kainaloihin ennen nukkumaanmenoa. aluksi ei kutissut lainkaan, mutta kun olin alkamassa nukkumaan kutina alkoi, kun kainalot hikoilivat siellä peiton alla, kuten sanoit. ja kutisi koko yön.. :(
        niin, ja aiemmin laitoin Torria todellakin aika isolle alueelle, ja nyt laitoin sitä vain pienelle alueelle.
        pitää kokeilla myös sitä hydrocortisonia, jos se kerran auttaa.
        tänään kyllä kainalot hiukan hikoilivat, mutta ei ole ihme, kun en ole ainetta pitkään aikaan käyttänyt. kuitenkin, tämän illan jätän väliin, ja luultavasti taas huomenna laitan taas Torria.
        kiitos vinkeistäsi, niistä on varmasti hyötyä. :)

        Jäin vielä miettimään tuota kutinaa. Kerran nimittäin laitoin Torria aamulla, kun olin unohtanut laittaa sitä edellisenä iltana. Olin tuon päivän kotona ja puuhastelin aivan normaalisti ja ei muistaakseni kutinaa ilmennyt juuri ollenkaan.

        Luulisin, että kun on hereillä ja hieman liikkeessä kainalot tuulettuvat ja se hiki, (jota varmaan erittyy aina jonkin verran vaikkei jännittäsikään), haihtuu. Sängyssä taas on paikallaan, jolloin tuuletus on vähäisempää. Siksi varmaan olis hyvä laittaa se pari-kolmekin tuntia ennen nukkumaan menoa. Itsellänikin se tahtoo jäädä aina liian myöhäiseksi.


      • hyvä sivusto
        minä kirjoitti:

        Jäin vielä miettimään tuota kutinaa. Kerran nimittäin laitoin Torria aamulla, kun olin unohtanut laittaa sitä edellisenä iltana. Olin tuon päivän kotona ja puuhastelin aivan normaalisti ja ei muistaakseni kutinaa ilmennyt juuri ollenkaan.

        Luulisin, että kun on hereillä ja hieman liikkeessä kainalot tuulettuvat ja se hiki, (jota varmaan erittyy aina jonkin verran vaikkei jännittäsikään), haihtuu. Sängyssä taas on paikallaan, jolloin tuuletus on vähäisempää. Siksi varmaan olis hyvä laittaa se pari-kolmekin tuntia ennen nukkumaan menoa. Itsellänikin se tahtoo jäädä aina liian myöhäiseksi.

        www.esfbchannel.com

        ja sieltä ''discussion'' -osioon

        keskustelua liikahikoilusta, jännittämisestä jne. Parhaat ja ajankohtaisimmat vinkit löytyy sieltä. Itse sain avun juuri tuolta vaivoihini. Kädet ei hikoa enää yhtään jne.

        Excessive Sweating -osio on hikoilijoille.

        Suosittelen punastelijoille, hikoilijoille jne. Todella käänteentekeviä apuja, mistä moni lääkäri ei ole kuullutkaan.


    • Anonyymi

      Olen myös kärsinyt jännitys hikoilusta jo 3 vuotta, tämän takia joudun käyttämään vain tietyn materiaalisia paitoja jotka hylkii vettä, ja kaikkien vaatteiden pitää olla väljiä, en voi pukea esimerkiksi ihonmyötäistä paitaa, olen koittanut kaiken maailman perspirantit mutta ei ole toiminut. Tämän takia liikuntatunnit ja retket ovat yht helvettiä kun ei saa käsiä nojaamaan pöydälle jotta se ei tarttuisi vaatteisiin. Tämän saatanan vaivan takia olen menettänyt itsevarmuutta ja haittaa jokapäiväistä kanssakäymistä ihmisten kanssa. Olen myös pilannut paitoja

    • Anonyymi

      En voi käyttää hienoja paitoja tämän ongelman vuoksi

    • Anonyymi

      Aina kun joudun lähtemään kauppaan laitan isot paperipallot kainaloihin, ja yritän pitää käsiä niin että ne pysyisivät siellä. Jotta paitani ei olisi hiessä kerrankin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe