Periksiantamaton tapaus

Anonyymi

Totuutta narsistista. Hän ei rakasta sinua. Kaikki suhteet ovat vain hyötysuhteita hänelle. Narsisti ei näe tuossa eikä itsessään mitään vikaa. Totuus on, että olet narsistille pelkkä ponnahduslauta, josta hän ponnistaa aina itsensä sinun yläpuolellesi. Totuus on, että hän ei ole koskaan tyytyväinen sinuun. Vaikka tekisit mitä, hän ei ole sinuun tyytyväinen, ei koskaan. Narsistille kaikkein tärkeintä on se, että hänen heikko itsetuntonsa ei tulisi näkyviin. Hän on aina mahtavin ja suurin. Sinä tulet olemaan aina se surkea ja mitätön, joka pilaa hänen elämänsä. Olet nolla, et ole yhtään mitään.

117

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Narsistit on loppu peleissä luusereita jotka ennemmin tai myöhemmin omaan mahtailuunsa jo siksikin että se menee överiksi. Narsistit ei kestä menestyviä vahvoja ihmisiä, kokee oman asemansa uhatuksi. Sen sijaan kiinnittyvät kuin loiset herkkiin vaatimattomiin ihmisiin sillä silloin hänen on mahdollisuus ylentää itsensä hänen "yläpuolelle" manipuloimalla uhria.

      • Anonyymi

        Ja jos on saanut saamaan narsisti vanhemmakseen, on piru irti. Narsistille omat lapset ovat alamaisia, orjia, joiden pitää myötäillä ja kunnioittaa narsistia kaikessa. Siltikin narsisti mitätöi, haukkuu ja alistaa lapsiaan. Ironiseksei tuon tekee se, että narsisti oikeasti kuvittelee olevansa se hyvä ja lapset pahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on saanut saamaan narsisti vanhemmakseen, on piru irti. Narsistille omat lapset ovat alamaisia, orjia, joiden pitää myötäillä ja kunnioittaa narsistia kaikessa. Siltikin narsisti mitätöi, haukkuu ja alistaa lapsiaan. Ironiseksei tuon tekee se, että narsisti oikeasti kuvittelee olevansa se hyvä ja lapset pahoja.

        Aivan tuttua juttua, itelläni narsisti äiti ja vieläkin määrää lastensa elämästä
        . Ikää 85 ja dementia vielä tekee asioista entistä vaikeampia. Ja sosiaalitantat uskoo sen valheita ja syyllistävät lapsia. Mihinkään hoitokotiin ei häntä saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on saanut saamaan narsisti vanhemmakseen, on piru irti. Narsistille omat lapset ovat alamaisia, orjia, joiden pitää myötäillä ja kunnioittaa narsistia kaikessa. Siltikin narsisti mitätöi, haukkuu ja alistaa lapsiaan. Ironiseksei tuon tekee se, että narsisti oikeasti kuvittelee olevansa se hyvä ja lapset pahoja.

        Minulla on narsistin kanssa lapsi. Joutui isänsä luokse asumaan 15v, mitään en mahtanut asialle. Välit poikki lapseen, kun isä manipuloinut lapsen minua, äitiään vastaan. 💔


      • Anonyymi

        Niin totta.

        Vahvan ja menestyvän ihmisen vastakohta ei kuitenkaan ole herkkä ja vaatimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on saanut saamaan narsisti vanhemmakseen, on piru irti. Narsistille omat lapset ovat alamaisia, orjia, joiden pitää myötäillä ja kunnioittaa narsistia kaikessa. Siltikin narsisti mitätöi, haukkuu ja alistaa lapsiaan. Ironiseksei tuon tekee se, että narsisti oikeasti kuvittelee olevansa se hyvä ja lapset pahoja.

        Ilmeisesti itselläsi ei ole kokemusta lapsista ja vanhemmuudesta? Aika yksioikoinen näkökanta. Hieman junttimainen. Älä selitä narsismista mitään jos on kapeella pohjalla. Mä olen ollut narsistien kanssa tekemisissä ja tiedän todella mitä ne on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti itselläsi ei ole kokemusta lapsista ja vanhemmuudesta? Aika yksioikoinen näkökanta. Hieman junttimainen. Älä selitä narsismista mitään jos on kapeella pohjalla. Mä olen ollut narsistien kanssa tekemisissä ja tiedän todella mitä ne on.

        Mitähän yksioikoista tuossa näkemyksessä on? Todellakin narsisti pilaa lapsiensakin elämän ja käyttäytyy juuri tuolla lailla kuin kirjoittaja kuvaili. Miten kehtaat arvostella ihmistä, joka kertoo henkilökohtaisesta helvetistään lapsuudessaan? Näin ainakin itse ymmärsin hänen tekevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on narsistin kanssa lapsi. Joutui isänsä luokse asumaan 15v, mitään en mahtanut asialle. Välit poikki lapseen, kun isä manipuloinut lapsen minua, äitiään vastaan. 💔

        😵😵


    • Anonyymi

      Kuulostaa yhdeltä naiselta

      • Anonyymi

        Niin tai sitten sinä olet se narsisti joka yrität aivopestä naisen luulemaan että hän on.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hymyilen näin 🤪


      • Anonyymi

        Höpö höpö!


      • Anonyymi

        Sinäkään mistään mitään tiedä ku luulet vaa.


    • Anonyymi

      Ainoa keino selviytyä narsistista on katkaista kaikki siteet häneen. Ei mitään yhteyttä, näkemistä, tietoa ym. Blokkaa elämästäsi, jotta pelastut!

      • Anonyymi

        Jatkan vielä. Olen irrottautunut narsistista vast'ikään. Törmäsin vahingossa muutama päivä sitten. Lopputulos; h:tin huono olo sen jälkeen. En tiedä, onko vaihdettava paikkakuntaa.. Olen kyllä oppinut välttelemään jo melko hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä. Olen irrottautunut narsistista vast'ikään. Törmäsin vahingossa muutama päivä sitten. Lopputulos; h:tin huono olo sen jälkeen. En tiedä, onko vaihdettava paikkakuntaa.. Olen kyllä oppinut välttelemään jo melko hyvin.

        Tuo kuvaa hyvin kokemuksen tuomaa olotilaa, loputtoman väsynyt, hlvetin huono olo. Normaali ihminen ei ymmärrä heti mistä on kyse, koska on tottunut ja odottaa emotionaalisesti tervettä suhdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kuvaa hyvin kokemuksen tuomaa olotilaa, loputtoman väsynyt, hlvetin huono olo. Normaali ihminen ei ymmärrä heti mistä on kyse, koska on tottunut ja odottaa emotionaalisesti tervettä suhdetta.

        Kaipaus jää jos on terve rakkaus on kuumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kuvaa hyvin kokemuksen tuomaa olotilaa, loputtoman väsynyt, hlvetin huono olo. Normaali ihminen ei ymmärrä heti mistä on kyse, koska on tottunut ja odottaa emotionaalisesti tervettä suhdetta.

        No ainakin osaan välttää joutumasta uudelleen samaan ansaan. Tutustuminen tapahtuu tästä lähtien hitaasti, kiirettä en pidä. Narsistit ovat aika harvinaista porukkaa lopulta, mutta mahdollisuus on kuitenkin törmätä ihan "tavalliseen" kusipäähän. En halua sitäkään, seula on kova.

        Miten narsisti saa koukkuun? Hän valloittaa olemalla "ystäväsi". Kuuntelemalla ja esittämällä, että olet jotain aivan erityistä. Olet nostanut hänet jo jalustalle, koska hän osaa olla hurmaava, etkä osaa alkuun kyseenalaistaa hänen käytöstään. Aivan huomaamatta hän alkaa pikkuhiljaa muokkaamaan sinua ja manipulointi voi olla niin taitavaa, ettet huomaa pitkään aikaan mitään. Vähitellen vain oma elämäsi kutistuu, etkä huomaa miten hän on saanut latistettua sinun itsetuntosi.

        Vaikka kuinka paljon yrittäisit häntä miellyttää, kuten jo aloittajakin sen kirjoitti, et tule olemaan koskaan arvokas hänen silmissään. Vain hänellä on merkitystä, ei sinulla. Mutta hän tarvitsee sinua kohottamaan omaa olematonta omanarvontuntoaan. Sinusta täytyy tehdä se nolla, jotta hän kykenisi olemaan kanssasi. Ja tämä kuvio ei muutu, vaikka tekisit mitä. Pahenee vaan. Narsistilla ei ole sairaudentuntoa, joten hän ei itsessään vikoja näe, vaan vika on aina muissa ihmisissä.


    • Anonyymi

      Tämän palstan lempitermi tuo narsisti. Ihan kuin tässä olisi jonkun perätön mustamaalaus menossa. Eikö tällaista juuri harrasta narsistit?!?!?!?!?!?!?

      • Anonyymi

        Ihmisellä tosiaan voi olla narsistisia piirteitä, ilman että hän silti on varsinainen narsisti. Usein käytetään todellakin yleisnimityksenä kusipäistä. Kuvausten perusteella uskon kuitenkin näiden kirjoittajien todella tavanneen ihan aidon narsistin. On sen luokan tragedia, että vaatii todella työstämistä, jotta voi selviytyä kuiville. Ja kuitenkaan täällä ei sellaisia erityistuntomerkkejä kenestäkään ole kirjoitettu, että voisi olla kuitenkaan kyse mistään mustamaalaamisesta. Narsisti täyttää em. kriteerit, mitkä näkyvät kyllä heissä ihan kaikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisellä tosiaan voi olla narsistisia piirteitä, ilman että hän silti on varsinainen narsisti. Usein käytetään todellakin yleisnimityksenä kusipäistä. Kuvausten perusteella uskon kuitenkin näiden kirjoittajien todella tavanneen ihan aidon narsistin. On sen luokan tragedia, että vaatii todella työstämistä, jotta voi selviytyä kuiville. Ja kuitenkaan täällä ei sellaisia erityistuntomerkkejä kenestäkään ole kirjoitettu, että voisi olla kuitenkaan kyse mistään mustamaalaamisesta. Narsisti täyttää em. kriteerit, mitkä näkyvät kyllä heissä ihan kaikissa.

        Ja olen sama, joka kirjoitti 21.21 tekstin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisellä tosiaan voi olla narsistisia piirteitä, ilman että hän silti on varsinainen narsisti. Usein käytetään todellakin yleisnimityksenä kusipäistä. Kuvausten perusteella uskon kuitenkin näiden kirjoittajien todella tavanneen ihan aidon narsistin. On sen luokan tragedia, että vaatii todella työstämistä, jotta voi selviytyä kuiville. Ja kuitenkaan täällä ei sellaisia erityistuntomerkkejä kenestäkään ole kirjoitettu, että voisi olla kuitenkaan kyse mistään mustamaalaamisesta. Narsisti täyttää em. kriteerit, mitkä näkyvät kyllä heissä ihan kaikissa.

        En ota kantaa aloitukseen, sillä palstaa käytetään väärin. Totta. Useimmat vaikeat ihmiset ovat vaikeita. On yhtä totta, että narsisti käsitettä käytetään myös väärin haukkumiseen, loukkaamiseen ja määrittelemään jotain sellaista henkilö, josta ei välttämättä pidä. Käsitettä usein käytetään väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa aloitukseen, sillä palstaa käytetään väärin. Totta. Useimmat vaikeat ihmiset ovat vaikeita. On yhtä totta, että narsisti käsitettä käytetään myös väärin haukkumiseen, loukkaamiseen ja määrittelemään jotain sellaista henkilö, josta ei välttämättä pidä. Käsitettä usein käytetään väärin.

        Onhan näitä ihmisiä, jotka "diagnosoivat" toisia, sen kummemmin tutustumatta. On kyllä erittäin loukkaavaa. Tiedän.


      • Anonyymi

        Kyllä juuri he itseasiassa


      • Anonyymi

        Juuri noin. Narsistiksi leimaaminen on sekin kunnianloukkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisellä tosiaan voi olla narsistisia piirteitä, ilman että hän silti on varsinainen narsisti. Usein käytetään todellakin yleisnimityksenä kusipäistä. Kuvausten perusteella uskon kuitenkin näiden kirjoittajien todella tavanneen ihan aidon narsistin. On sen luokan tragedia, että vaatii todella työstämistä, jotta voi selviytyä kuiville. Ja kuitenkaan täällä ei sellaisia erityistuntomerkkejä kenestäkään ole kirjoitettu, että voisi olla kuitenkaan kyse mistään mustamaalaamisesta. Narsisti täyttää em. kriteerit, mitkä näkyvät kyllä heissä ihan kaikissa.

        Kaikilla on narsistisia piirteitä, jos ei olisi ihminen ei selviytyisi.


      • Anonyymi

        On täällä ajoittain muitakin keittiöpsykologien kirjoittamia juttuja. Antaa heidän mellastaa. Ei niitä kannata vakavasti ottaa.


    • Anonyymi

      Narsistin kanssa ei voi sopia mistään, ei keskustella mistään. Kaikki keskustelut pyörivät sen asian ympärillä mikä narsistia kiinnostaa ja häntä hän kiinnostaa kaikki se, mikä kohottaa hänen itsetuntoaan. Narsisti ei tunne syyllisyyttä, vaan syyllistää muita. Hän osaa puhua asiat niin että se kuulostaa toisten mielestä järkevältä ja erittäin hienolta ja viisaalta ja siinä sivussa kumppani saa tyhmän maineen.

      Otetaan esimerkki. Vieraita tulee kylään narsistin ja tämän kumppanin luokse. Siinä kahvipöydässä istuessa tulee puhetta alennusmyynnistä ja siittä, että vieras oli nähnyt alennuksessa talvitakkeja. Narsistin kumppani kysyy, että oliko hyvä alennus, johon vieras vastaa, että oli ja hän osti ihanan takin tosi edulliseen 30 e hintaan ja kehottaa narsistin kumppaniakin käymään katsomassa kun takkeja oli vielä useita kappaleita jäljellä. No narsistin kumppani vastaa tuohon, että olisi kyllä ihana, mutta nyt on niin tiukka rahatilanne, ettei taida nyt tällä kertaa. Narsisti tulee mukaan keskusteluun ja sanoo, että hänellä on rahaa ja että hän voi ostaa että äläpä nyt valita rahan puutetta kun hän voi kyllä aina ostaa, jos tarvit jotain, sanot vain jos tarvit niin hän ostaa kyllä...vieras tuohon, että ostaisipa hänellekin joku vaatteita ja tottakait pitää narsistia niin mukavana ihmisenä joka ostelee rakkaudella kumppanille eri juttuja kun tämä vain pyytää. No niin vieras lähtee jonkin ajan päästä kotiin.
      Kumppani ja narsisti lähtevät seuraavana päivänä ruokakauppaan jossa myydään myös vaatteita.. Kaupassa kumppani katselee niitä aletakkeja ja kysyy narsistin mielipidettä raskisiko kumppani ostaa omilla rahoillaan takin.. Narsisti vastaa, että no huh huh, luuletko että raha kasvaa puussa? Että hän ei kyllä osta ruokaa jos kumppanilla loppuu ruokarahat, kun sehän on ollut puhe, että kumppanin tuloista maksetaan ruoka ja luuletko että minulla on rahaa ostaa takkeja noin vaan, että jos minä ostelisin noin vain takkeja niin sinnehän ne rahat menisi. Narsisti ei edes ehdota, että hän voisi ostaa kumppanilleen takin. Kumppani jättää asian sikseen ja jatkaa monennettakohan vuotta entisen takkinsa pitämistä.
      No sama vieras tulee parin päivän päästä kylään. Tulee taas puhetta takista. Kumppani kertoo vieraalle, että hänkin näki ne takit ja kehuu niitä kuin oli hyvän värisiä ja tosi hyvä alennus. Vieras kysyy, ostikko? Johon kumppani vastaa, etten nyt oikein raaskinut ostaa. Narsisti sanoo tuohon, että hän olisi kyllä ostanut sen takin, mutta kun kumppani on niin pihi eikä hänelle koskaan kelpaa jos narsisti voisi ostaa kun vaan toinen suostuisi ottamaan niin hän kyllä ostaisi....

      • Anonyymi

        Voi luoja, heräsi ikivanhat muistot. Narsistin avovaimon ominaisuudessa ostin alemyynnistä villatakin. Tuli todella tarpeeseen, maksoi 100 mk. Narsisti, jonka vaatekaappi pullotti vaatteita tuli kateelliseksi. Lähti samantien kauppaan ja osti Visa-kortilla itselleen 400mk maksavan tyylikkään neulepuseron. Perheen 11v tytär totesi, kyllä hän todella tuon ansaitsi. Avovaimo tiesi todellisuuden, seuraavan kuun ruuat lankeaisi jälleen maksettavaksi hänen rahoistaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja, heräsi ikivanhat muistot. Narsistin avovaimon ominaisuudessa ostin alemyynnistä villatakin. Tuli todella tarpeeseen, maksoi 100 mk. Narsisti, jonka vaatekaappi pullotti vaatteita tuli kateelliseksi. Lähti samantien kauppaan ja osti Visa-kortilla itselleen 400mk maksavan tyylikkään neulepuseron. Perheen 11v tytär totesi, kyllä hän todella tuon ansaitsi. Avovaimo tiesi todellisuuden, seuraavan kuun ruuat lankeaisi jälleen maksettavaksi hänen rahoistaan...

        No perhana. Just tota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja, heräsi ikivanhat muistot. Narsistin avovaimon ominaisuudessa ostin alemyynnistä villatakin. Tuli todella tarpeeseen, maksoi 100 mk. Narsisti, jonka vaatekaappi pullotti vaatteita tuli kateelliseksi. Lähti samantien kauppaan ja osti Visa-kortilla itselleen 400mk maksavan tyylikkään neulepuseron. Perheen 11v tytär totesi, kyllä hän todella tuon ansaitsi. Avovaimo tiesi todellisuuden, seuraavan kuun ruuat lankeaisi jälleen maksettavaksi hänen rahoistaan...

        Mutta meneppä kertomaan tuo jollekin, jolla ei ole kokemusta narsistin kanssa elämisestä niin sehän pitäisi luulosairaana. On se niin helvetin sairasta tuo narsistin touhu, ettei sitä usko kuin sen kokenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta meneppä kertomaan tuo jollekin, jolla ei ole kokemusta narsistin kanssa elämisestä niin sehän pitäisi luulosairaana. On se niin helvetin sairasta tuo narsistin touhu, ettei sitä usko kuin sen kokenut.

        Tuota se oli vuosikausia ja ihmiset pitivät häntä enimmäkseen hurmaavana ja minua ilkeänä pirttihirmuna. Mustamaalasi jo meidän yhdessäolon aikana minut sukulaisilleen, kavereilleen, jopa työkavereilleen. Kammottavaa oli, kun koko totuus paljastui.

        Eromme jälkeen tutustuin hänen erääseen työkaveriinsa. Työkaveri ihmetteli että hän oli kuvitellut minut aivan erilaiseksi ihmiseksi. Sanoi olleensa sellaisessa käsityksessä, että olen hirviö, joka näyttääkin joltain aivan kammottavalta. Lopuksi totesi minun olevankin aivan ihana ihminen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota se oli vuosikausia ja ihmiset pitivät häntä enimmäkseen hurmaavana ja minua ilkeänä pirttihirmuna. Mustamaalasi jo meidän yhdessäolon aikana minut sukulaisilleen, kavereilleen, jopa työkavereilleen. Kammottavaa oli, kun koko totuus paljastui.

        Eromme jälkeen tutustuin hänen erääseen työkaveriinsa. Työkaveri ihmetteli että hän oli kuvitellut minut aivan erilaiseksi ihmiseksi. Sanoi olleensa sellaisessa käsityksessä, että olen hirviö, joka näyttääkin joltain aivan kammottavalta. Lopuksi totesi minun olevankin aivan ihana ihminen..

        Niinpä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota se oli vuosikausia ja ihmiset pitivät häntä enimmäkseen hurmaavana ja minua ilkeänä pirttihirmuna. Mustamaalasi jo meidän yhdessäolon aikana minut sukulaisilleen, kavereilleen, jopa työkavereilleen. Kammottavaa oli, kun koko totuus paljastui.

        Eromme jälkeen tutustuin hänen erääseen työkaveriinsa. Työkaveri ihmetteli että hän oli kuvitellut minut aivan erilaiseksi ihmiseksi. Sanoi olleensa sellaisessa käsityksessä, että olen hirviö, joka näyttääkin joltain aivan kammottavalta. Lopuksi totesi minun olevankin aivan ihana ihminen..

        Sama kokemus. Mies mustamaalaa minua edelleen, vaikka ei mitään syytä. On kyllä sairasta mustasukkaisuutta myös. Senkin esittää muille ihmisille päinvastoin, ettei välitä. Välittäminen häneltä on seuraamista. Äitisuhde ollut huono ja on sitä edelleen.
        Kosto tapahtuu kumppanille.


    • Anonyymi

      Narsisti tekee kaikkensa pysyäkseen jalustalla. Narsistin pahin painajainen on, että hän joutuisi kohtaamaan itsensä.

      • Anonyymi

        Itselläni on sellainen käsitys, että eivät näe totuutta itsestään. Sen vuoksi ei tule sairaudentuntoa, eikä myöskään toipumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on sellainen käsitys, että eivät näe totuutta itsestään. Sen vuoksi ei tule sairaudentuntoa, eikä myöskään toipumista.

        Noinhan se on. Narsisti ei muutu.


    • Anonyymi

      Suuruuskuvitelma on yksi keskeisiä defenssejä joilla narsisti suojelee haurasta minuuttaan. Sen takia narsistien on vaikea parantua terapiassakaan kun defenssit ovat tiedostamattomia, he kuvittelevat olevansa oikeasti maailman valtiaita.

      • Anonyymi

        ÅNarsistille on aivan turha yrittää puhua asioista rakentavassa mielessä, koska heidän minäkuva on niin häiriintynyt, että hän ei kykene käsittelemään ihmissuhteitaan normaalilla tavalla. Valitettavasti narsistia ei pysty rakastamaan terveeksi.


    • Anonyymi

      Mulla on just tuollainen puoliso, ja yritän päästä mahdollisimman äkkiä eroon!!!

      • Anonyymi

        Kannattaa varata aika jollekin terapeutille, jos ei sinulla ole jo terapiasuhdetta. Irrottautuminen narsistista voi olla vaikeaa, koska hän on täyttänyt tähän mennessä elämäsi. Tyhjä tunne seuraa erosta ja siihen tarvitset apua. Voimia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa varata aika jollekin terapeutille, jos ei sinulla ole jo terapiasuhdetta. Irrottautuminen narsistista voi olla vaikeaa, koska hän on täyttänyt tähän mennessä elämäsi. Tyhjä tunne seuraa erosta ja siihen tarvitset apua. Voimia!

        Eikä vaan jollekin terapeutille, vaan sellaiselle jonka kanssa synkkaa. Minulla oli terapiasuhde aikanaan, kun elin narsistin kanssa avoliitossa. Kutsun tässä häntä vaikkapa nimellä Pekka.

        Kerroin terapeutille, että haluan erota Pekasta. Terapeutti siihen, että tulee uusia Pekkoja. En nyt aivan ymmärtänyt mitä hän tuolla tarkoitti. No sitä vissiin, että toistan tuota kaavaa uusien kumppanien valinnan suhteen. Mutta ei osannut sitä selittää miksi, kuten ei mitään muutakaan, vaikka kallis oli.

        Olin aivan loppu, enkä sitten enää kovin kauan enää Pekan kanssa ollutkaan. Mutta erosin vasta tuon terapiasuhteen jälkeen. Vielä kun olisin pitempään jatkanut, en tiedä olisinko ollut tässä. Niin pahaa henkistä väkivaltaa koin koko ajan.

        Voin sanoa, ettei toista Pekanlaista ole tullut vastaan. Kyllä hän oli ihan omassa luokassaan koko karmeudessaan. No sairaita tyyppejä edelleen tapasin, mutta kyllä Pekka oli aina Pekka.


    • Anonyymi

      Tämä palsta ei taida olla pätevä määrittelemään kuka on narsisti.
      Ei jokainen, joka kohteli sinua huonosti, ole narsisti.
      Eikä jokainen, joka ei rakastanut sinua, ole narsisti.
      Narsismi on ihan eri asia.
      Kivat ja empaattiset ihmiset tekevät myös virheitä tai rakastuvat muihin kuin sinuun.

      • Anonyymi

        Narskun puolisosta ja lapsista tulee helposti holisteja äärimmäisen paineen alla. Narskusta puolisosta voi ottaa eron, mutta vaikeaa lasten on "ottaa eroa" isästä tai äidistä, vielä kun on ĺapsesta saakka alistettu ja joutunut tottelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narskun puolisosta ja lapsista tulee helposti holisteja äärimmäisen paineen alla. Narskusta puolisosta voi ottaa eron, mutta vaikeaa lasten on "ottaa eroa" isästä tai äidistä, vielä kun on ĺapsesta saakka alistettu ja joutunut tottelemaan.

        Siihen myös kannustetaan ammattilaisten toimesta, ettei katkaisi välejä narsistiseen vanhempaan. Minä katkaisin ja kävin puhumassa lapsuudestani nuorempana. Silloin kuulin useamman psykiatrian alan ammattilaisen suusta kuinka ”se on kuitenkin sinun isäsi” ynnä muuta sellaista. Minua kehotettiin aina sopimaan hänen kanssaan. Isäni oli myös fyysisesti väkivaltainen ja tietyissä tilanteissa olisi voinut tulla ruumiita. En aio koskaan ottaa häntä eläämäni. En siksi, etten olisi päässyt yli menneistä tai kantaisin kaunaa. Vaan siksi etten halua myrkyllistä ihmistä elämääni. Outoa kun narsistisen kumppanin kohdalla neuvotaan katkaisemaan välit, mutta jos kyseessä on oma vanhempi, pitäisi sopia vaikka vanhempi olisi kuinka paha tapaus tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen myös kannustetaan ammattilaisten toimesta, ettei katkaisi välejä narsistiseen vanhempaan. Minä katkaisin ja kävin puhumassa lapsuudestani nuorempana. Silloin kuulin useamman psykiatrian alan ammattilaisen suusta kuinka ”se on kuitenkin sinun isäsi” ynnä muuta sellaista. Minua kehotettiin aina sopimaan hänen kanssaan. Isäni oli myös fyysisesti väkivaltainen ja tietyissä tilanteissa olisi voinut tulla ruumiita. En aio koskaan ottaa häntä eläämäni. En siksi, etten olisi päässyt yli menneistä tai kantaisin kaunaa. Vaan siksi etten halua myrkyllistä ihmistä elämääni. Outoa kun narsistisen kumppanin kohdalla neuvotaan katkaisemaan välit, mutta jos kyseessä on oma vanhempi, pitäisi sopia vaikka vanhempi olisi kuinka paha tapaus tahansa.

        Ymmärrän tunteesi. Sieltä isäsuhteesta useimmiten tulee se sukunimi ja perintö. Näköjään jopa ammattiauttajat jakavat tätä vanhanaikaista mantraa.
        Narsistiselle ihmiselle on melko tavallista tämä auktoriteettiketju. Ihminen jolla tämä ketju katkeaa esim. Kuoleman vuoksi. Itse narsistiksi luonnehdittu ihminen parantuu yhtäkkiä tai alkoholisoituu. Pahimmillaan julma käyttäytyminen riistäytyy käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen myös kannustetaan ammattilaisten toimesta, ettei katkaisi välejä narsistiseen vanhempaan. Minä katkaisin ja kävin puhumassa lapsuudestani nuorempana. Silloin kuulin useamman psykiatrian alan ammattilaisen suusta kuinka ”se on kuitenkin sinun isäsi” ynnä muuta sellaista. Minua kehotettiin aina sopimaan hänen kanssaan. Isäni oli myös fyysisesti väkivaltainen ja tietyissä tilanteissa olisi voinut tulla ruumiita. En aio koskaan ottaa häntä eläämäni. En siksi, etten olisi päässyt yli menneistä tai kantaisin kaunaa. Vaan siksi etten halua myrkyllistä ihmistä elämääni. Outoa kun narsistisen kumppanin kohdalla neuvotaan katkaisemaan välit, mutta jos kyseessä on oma vanhempi, pitäisi sopia vaikka vanhempi olisi kuinka paha tapaus tahansa.

        Suomessa ei terveydenhuolto tunnista narsismia eikä ymmärretä mitä narsisti tekee uhreilleen. Rajojemme ulkopuolella on onneksi enemmän osaamista ja siellä kannustetaan katkaisemaan välit, oli se narsisti kuka tahansa.


      • Anonyymi

        Sivusta. Lapsen ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, ettei vanhempi rakastanut häntä. Narsistille kun lapsetkin ovat vain narsistin itsetunnon pönkittämusen välikappaleita. Ei lapsi ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan. Narsisti ei kykene normaaliin rakkauteen. Niin kauan kuin hän hyötyy lapsistaan, hän pitää heitä hyödyllisinä. Narsisti ei esim tunne vanhemman velvollisuuksia lapsiaan kohtaan, vaan sen minkä hän lapsilleen tekee, oli se sitten hyvää tai pahaa tähtäävät kaikki siihen, että se hyödyttää narsistin itsetunnon plnkittämistä. Narsisti ei kykene normaaliin lapsu-vanhempu suhteeseen, jossa vanhempi antaa pyytteetöntä rakkautta ja huolenpitoa lapselleen odottamatta omaa hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta. Lapsen ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, ettei vanhempi rakastanut häntä. Narsistille kun lapsetkin ovat vain narsistin itsetunnon pönkittämusen välikappaleita. Ei lapsi ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan. Narsisti ei kykene normaaliin rakkauteen. Niin kauan kuin hän hyötyy lapsistaan, hän pitää heitä hyödyllisinä. Narsisti ei esim tunne vanhemman velvollisuuksia lapsiaan kohtaan, vaan sen minkä hän lapsilleen tekee, oli se sitten hyvää tai pahaa tähtäävät kaikki siihen, että se hyödyttää narsistin itsetunnon plnkittämistä. Narsisti ei kykene normaaliin lapsu-vanhempu suhteeseen, jossa vanhempi antaa pyytteetöntä rakkautta ja huolenpitoa lapselleen odottamatta omaa hyötyä.

        "Lapsi" on myös hyödyllinen syntipukkina, milloin lapsellinen aikuinen ei pysty jotakin kantamaan omana tekemisenään.


    • Anonyymi

      Aloituksessasi kaikki kuvailemasi on peilikuvaa. Narsisti ei ole kenenkään yläpuolella. Päinvastoin.. tällainen ihminen tekee kaikkensa ettei joutuisi näyttämään heikkouttaan. Puoliso tekee elämästään mahdollisimman vahvaa muiden kustannuksella, että pystyy toteuttamaan näitä suureellisia vaatimuksia, joita häneltä odotetaan.
      Narsisti on lähtökohdiltaan ihminen jolta on lapsuudesta asti odotettu asioita, joihin ei kykene. Puoliso on se, jolta haluaisi avun elämäänsä mutta ei saa sitä.
      Puoliso tai lapsi on poikkeuksetta aina se, josta voit lukea sen mitä auktoriteetti halusi.

      • Anonyymi

        Lisäten vielä, että narsisti ei kestä epäonnistumista tai arvostelua, koska arvostelu vahvistaa käyttäytymistä jota on saanut osakseen.
        Narsistisesti kasvatettu ihminen opettaa myös ihmisiä, jotka tähän ovat ajaneet.
        Narsismi on liiallisten, raakojen ja kylmien kasvatusmetodien tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäten vielä, että narsisti ei kestä epäonnistumista tai arvostelua, koska arvostelu vahvistaa käyttäytymistä jota on saanut osakseen.
        Narsistisesti kasvatettu ihminen opettaa myös ihmisiä, jotka tähän ovat ajaneet.
        Narsismi on liiallisten, raakojen ja kylmien kasvatusmetodien tulosta.

        Totta. Narsisti on muille ihmisille kommenteissaan raaka ja kylmä. Häntä itseään ei saa hänen omalla raa'alla ja kylmällä mittapuullaan arvioida. Hän suojelee vain itseään ja tuntee loputonta empatiaa vain itseään kohtaan. Muita hän haluaisi potkia kengällä päähän, kuten ilmeisesti kokee itseään potkitun koko ikänsä/lapsuutensa/nuoruutensa. Ei ole sinänsä erityinen ihme, jos aina jollakin tunnekylmällä vanhemmalla on sittemmin joku tunnekylmä jälkeläinen... surullista, mutta loogista. Toisaalta lapsen muut lämpöiset ihmiskontaktit voivat myös torpata narsistin liiallisen kylmän, epäempaattisen vaikutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäten vielä, että narsisti ei kestä epäonnistumista tai arvostelua, koska arvostelu vahvistaa käyttäytymistä jota on saanut osakseen.
        Narsistisesti kasvatettu ihminen opettaa myös ihmisiä, jotka tähän ovat ajaneet.
        Narsismi on liiallisten, raakojen ja kylmien kasvatusmetodien tulosta.

        Ilmeisesti jos kasvatusmetodit ovat kylmiä, raakoja, epäloogisia ja epäjohdonmukaisia - jos on vaikkapa impulsiivista väkivaltaa tai alkoholismia, voisin kuvitella noin olevan - joistakin lapsista kasvaa eteviä valehtelijoita. He kokevat epäloogiset rangaistukset epäoikeudenmukaisiksi, mitä ne tietysti ovatkin. Niin he oppivat jo lapsina osoittelemaan sormella milloin keitäkin, muljauttamaan "syyn" ja "syyllisen" itsestä pois silloinkin, kun ei olisi aihetta, koska pelkäävät mielivaltaisia rangaistuksia. He kai sitten oppivat, että valehtelu on "oikein", jos pelastaa aina oman nahkansa. Valitettavasti joidenkin moraali ei oikein siitä kehity eteenpäin, vaan heistä on aina oikein pelastaa vain oma nahkansa, muista ei mitään väliä, vaikka valehtelisi heidät "syyllisiksi" johonkin omaan tekemiseensä.


    • Anonyymi

      Narsistia ei kannata lähestyä tämän piirteistä lainkaan. Narsisti on niin harhainen, että jos otat puheeksi tämän huonon käytöksen, hän luulee sinun olevan vain kateellinen. Narsistit näkee uhkia kaikkialla ja kaikki on narsistia vastaan koska tämä on niin paljon parempi kuin muut. Koita siinä sitten saada viestisi perille, että ei, vaan sinä olet kusipää.

      • Anonyymi

        Mikset kokeilisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset kokeilisi?

        Pidän kokeilua vaarallisena, sillä narsisti on suuttuessaan täysin rajaton. Vältin itse juuri ja juuri raskaan, massiivipuisen tuolin, kun se oli osumassa päähäni... - sivusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän kokeilua vaarallisena, sillä narsisti on suuttuessaan täysin rajaton. Vältin itse juuri ja juuri raskaan, massiivipuisen tuolin, kun se oli osumassa päähäni... - sivusta

        Sivusta. Ja kokemukseni mukaan narsisti kostaa. Puoliso tai vanhempi manipuloi jos hänen arvovaltaansa lähdetään arvioimaan alakanttiin tai käytöstään.
        Nostaessaan narsisti voi tehdä inhottavia tekoja esim jos sanot narsisti puolusollesi "et puhuisi noin rumasti tai et rähjäisi, kun siirtää tulee pahamielu" niin narsisti saattaa hermostua tuosta niin että vie autonavaimesi tai jos olet hänen lapsensa, hän saattaa jättää antamatta lupaamansa viikkorahan tai ei lupaa syödä jääkaapista lapsen mitään, koska narsisti on ostanut ne. Hän sanoo lapselleen: " Nytkö kelpaisi hänen ostamansa ruuat, vaikka äsken sanoit minua rähisijäksi, et saa syödä mitään, mene pois keittiöstäni".
        Ja myöhemmin illemmalla, jos narsisti huomaa, että lapsi on menossa jääkaapille, hän sanoo:jaaha, siellä ollaan taas menossa syömään MINUN ruokiani".
        Voi vittu!Narsistin käytöstä ei ymmärrä kuin sen kokenut. Se on jatkuvaa taistelua ja muiden alistamista jsekä sitä, että narsistin oma minäkuva pysyy ehyenä hinnalla millä hyvänsä. Kaikkein hulluinta ei n, ettei narsisti edes ymmärrä tekevänsä mitään väärää tai kummallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta. Ja kokemukseni mukaan narsisti kostaa. Puoliso tai vanhempi manipuloi jos hänen arvovaltaansa lähdetään arvioimaan alakanttiin tai käytöstään.
        Nostaessaan narsisti voi tehdä inhottavia tekoja esim jos sanot narsisti puolusollesi "et puhuisi noin rumasti tai et rähjäisi, kun siirtää tulee pahamielu" niin narsisti saattaa hermostua tuosta niin että vie autonavaimesi tai jos olet hänen lapsensa, hän saattaa jättää antamatta lupaamansa viikkorahan tai ei lupaa syödä jääkaapista lapsen mitään, koska narsisti on ostanut ne. Hän sanoo lapselleen: " Nytkö kelpaisi hänen ostamansa ruuat, vaikka äsken sanoit minua rähisijäksi, et saa syödä mitään, mene pois keittiöstäni".
        Ja myöhemmin illemmalla, jos narsisti huomaa, että lapsi on menossa jääkaapille, hän sanoo:jaaha, siellä ollaan taas menossa syömään MINUN ruokiani".
        Voi vittu!Narsistin käytöstä ei ymmärrä kuin sen kokenut. Se on jatkuvaa taistelua ja muiden alistamista jsekä sitä, että narsistin oma minäkuva pysyy ehyenä hinnalla millä hyvänsä. Kaikkein hulluinta ei n, ettei narsisti edes ymmärrä tekevänsä mitään väärää tai kummallista.

        Surullista, mutta niin ne jotkut pilaavat lastensa elämät 😪


    • Anonyymi

      Narsistiset täällä itsestään puhuu. Aloittaja mukaanlukien.

      • Anonyymi

        Pidemmän päälle sen huomaa kuka on narsisti, kun narsistin läheiset alkavat voimaan pahoin. Ei-narsistisen ihmisen läheiset esim perhe ei koe häntä uhkana tai vaarallisena sekä pelottavana.


      • Anonyymi

        Juurikin näin. Tämän lisäksi nämä parisuhteissaan epäonnistuneet narsistit suurin osa eivät menneet terapiaan ja alkoivat vainoamaan uusia uhreja.

        Jotkut heistä voi alkaa mielenterveys ongelmiensa vuoksi vainoamaan samaa sukupuolta olevia. Todella sairain tavoin. Myös nuoria pyörittävät. Silloin heitä voi alkaa kutsumaan pedari narsisteiksi. Yleistä esim työpaikoilla tälläinen terapiatta jääneen seksuaalirikollisen häiriö käyttäytyminen. Luulevat kaikkien olevan heitä viihdyttämässä ja jos eivät tee kuten ped-narsu tahtoo tulee narsismi syytöksiä.


    • Anonyymi

      Näistäkin asioista on hyvä puhua. Ei tarvitse vaijeta.

    • Anonyymi

      Tuollaisella ihmisellä on sisällään suuri tyhjyys ja sen vuoksi hän on ympäristölleen suuri rasite. Hän käyttää kaikenlaisia kyseenalaisia keinoja selvitäkseen elämässä, josta hän on hyvin pitkälle hukassa oman vajavaisuutensa vuoksi. Kuvittele elämää ilman tunteita, ilman sisäistä varmuutta omasta olemassaolosta. Hän varmastikin oppii selviämään elämässä eteenpäin, mutta osa siitä jää häneltä kokonaan puuttumaan. Osa, jota hän ei ymmärrä. Minkälaista sellainen elämä on?

    • Anonyymi

      Narsisti saattaa olla hyvä ja kiltti saadakseen tarvitsemansa ihailun ja huomion.
      Mutta hetkessä muuttuu aivan toisenlaiseksi, jos hän kokee mahtavuutensa uhatuksi.
      Tuolloin narsisti aloittaa uhkailun, kiristyksen, henkisen väkivallan saadakseen läheisensä ns. ruotuun ja kuriin eli pönkittämään hänen vääristynyttä minäkuvaansa omasta mahtavuudestaan.
      Hänen käytöksensä on arvaamatonta. Lopulta läheiset oppivat näkemään narsistin läpi, eivätkä enää luota häneen.
      Narsisti ei pidä lupaamaan lupauksia, jos hän itse ei hyödy niistä.
      Hän myös valehtelee oman etunsa tavoittelemiseksi.

      • Anonyymi

        Nimen omaan juuri näin toimii.


      • Anonyymi

        Nimen omaan juuri näin toimii.


      • Anonyymi

        Ainoa, mihin voi todella luottaa, on se, että sellainen ihminen toimii aina omaksi edukseen.


    • Anonyymi

      Oikeesti kisa itsetunnoista on melko tyhjänpäiväistä.

    • Anonyymi

      Narsistin kanssa eläminen on taiteilua. Koko perhe on varpaillaan.
      Jatkuvasti saa miettiä, miten olla, miten puhua, mennä, tehdä, pukeutua, liikkua, käydä pesulla, syödä, nukkua....jne jne, ettei narsisti aloittaisi henkistä väkuvaltaansa.
      Ja kaikesta huolimatta, kaikista puolison ja lasten yrityksistä huolimatta hän joka ikinen päivä osoittaa puheissaan ja teoistaan, ettette ole mitään ilman häntä.

      • Anonyymi

        Muutuin itse harmaaksi hiirulaiseksi, jolla ei ollut oikeutta edes omilla rahoillaan ostaa uusia vaatteita. Sen aikaisissa valokuvissa näytän vanhemmalta mitä nyt, vaikka erostakin on kulunut jo lähes 20 vuotta. Vanhempi sisarus huolehti nuoremmasta äidin ollessa töissä, vaikka narsistin olisi pitänyt huolehtia. Kun hän oli elpynyt sohvalla päivätyöstään, lähti ajelulle autokauppoihin katsomaan autoja ja jätti lapset keskenään.

        Aloitti riitelyn iltaisin, ihan mistä tahansa aiheesta ja aiheita todellakin riitti. Tytärpuoli oli jättänyt tyhjän vessapaperihylsyn paikoilleen, eikä vaihtanut uutta rullaa. Tuollaisesta riita jatkui viikon. Tai että tytärpuoli oli tullut "väärästä" ulko-ovesta sisään, vaikka hän ei saanut käyttää, kuin sitä toista ulko-ovea. Todistusaineistona oli oven takaa kadonneet ilmaisjakelulehdet. Miksi hän ei saanut sitten käyttää ulko-ovea, joka oli hänen oman huoneensa lähellä? Perusteli sillä, että tytärpuoli ei saa kuvitella, että saisi elää itsenäistä elämäänsä perheen asunnossa. Tällaisia kummallisia sääntöjä oli paljon, ainoana tarkoituksena alistaa toisia ihmisiä omaan tahtoon, sekä oman huonovointisuuden purkaminen. Riidanaiheita oli loputtomasti.

        Olin itse niin pahasti sairastunut, että hyväksyin kaiken itseeni kohdistuvan moitteen, mutta lapsiini kohdistettu vääryys herätti minut ja johti tuloksettomien riitojen jälkeen eroon. Jälkeenpäin hän kertoi viikonlopputapaamisissa tuolle yhteiselle tyttärelleen, että hänen isosiskonsa oli syypää eroon. Isosisko oli tuolloin 12v.


    • Anonyymi

      Eläkereen veto pitäisi sälyttää joulupukille.

    • Anonyymi

      Narsismin monet kasvot
      Tutkimuksissa on havaittu, että narsistit voidaan jakaa karkeasti seuraavaan kolmeen alatyyppiin:

      piittaamaton tyyppi: tyypillisin alatyyppi, mahtaileva, huomionhakuinen, ylemmyydentuntoinen, röyhkeä, sosiaalisesti hurmaava huolimatta siitä, että hän ohittaa muiden tarpeet, ihmissuhteissaan räjähtelevä ja erittäin itsekeskeinen. Yhteys päihteidenkäyttöön ja epäluuloisuuteen on koholla.

      haavoittuva tyyppi: levoton, hypersensitiivinen muiden arvostelulle, jatkuvasti kateellinen toisille ja erittäin itsekeskeinen. Omanarvontunne perustuu vertailuun. Pitää itseään salaa ylivertaisena. Ihmissuhteissaan ujo, pinnallisesti vaatimaton ja yliherkkä luokkaantumaan. Yhteys masennukseen ja ahdistuneisuuteen on koholla.

      huomionhakuinen tyyppi: itsenäinen, mahtaileva, kilpailullinen, seksuaalisesti provokatiivinen, käyttää narsistisia piirteitään menestymiseen. Harvemmin näyttäytyy ensivaikutelmaltaan narsistisena persoonana. Hyvän toimintakykynsä vuoksi nämä yksilöt tunnistetaan harvemmin.

      Narsismin psykologiset ydinpiirteet
      Diagnostisia tautiluokituksia on arvosteltu siitä, että ne keskittyvät häiriöiden pinnallisiin ja ulkokohtaisiin oireisiin. Kritiikin seurauksena tutkijat ovat pyrkineet tunnistamaan narsismin alatyyppejä yhdistäviä syvempiä psykologisia ominaisuuksia. DSM-5 –tautiluokituksen kolmannessa osassa ehdotetaan, että narsismin psykologiset ydinkriteerit ovat seuraavat:

      Identiteetti: Narsistin yksilöllinen minuus ja omanarvon tunne nojaavat muiden ihmisten mielipiteisiin. Narsistin kokemus arvokkuudestaan on liioiteltu tai mitätöity tai se vaihtelee voimakkaasti näiden ääripäiden välillä. Voimakas tunteiden vaihtelu vaikuttaa itsetunnon epävakauteen.

      Itsensä johtaminen: narsistin elämäntavoitteena on saada hyväksyntää muilta ihmisiltä. Henkilökohtaiset vaatimukset ovat joko epätavallisen korkeat kuvastaen käsitystä itsestä poikkeuksellisen arvokkaana ja erityisenä henkilönä taikka epätavallisen matalat kuvastaen käsitystä itsestä etuoikeutettuna. Narsisti ei yleensä tunnista yllä kuvattuja sisäisiä motiivejaan.

      Empatia: Narsistilla on heikentynyt kyky havaita ja samaistua toisen ihmisen tunteisiin ja tarpeisiin. Vain silloin, kun toisten reaktiot liittyvät narsistiin itseensä, hän kykenee näihin samaistumaan. Narsistilla on joko ylikorostunut tai alikorostunut kyky arvioida oman toimintansa vaikutusta ympärillä oleviin ihmisiin.

      Läheisyys: Ihmissuhteet ovat pinnallisia ja olemassa vain narsistin heikon itsetunnon ylläpitämiseksi. Narsisti on vain vähäisessä määrin kiinnostunut toisen ihmisen kokemuksista.

      Lisäksi keskeisimmiksi luonteenpiirteiksi nousevat mahtailevuus (engl. grandiosity) ja huomionhakuisuus.


      Jaana Ojanen
      psykologi

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista, kiitos tästä. Kannattaa lukea myös Raimo Mäkelän teokset: Naamiona terve mieli ja Sydämen haava, naisnarsistin miesuhri.


      • Anonyymi

        Jaa minuun passais tuo toinen alatyyppi, mutta en kyllä ole kateellinen silleen pahalla tavalla koskaan.


      • Anonyymi

        Usein puhutaan siitä, että narsismin juuret on lapsuudessa ja siinä, että lapsen tarpeita ei ole huomioitu: lasta ei ole rakastettu, tarpeisiin ei ole vastattu, lasta on ehkä muiden läsnäollessa häpäisty sanoin ja lapsen rajoja on rikottu eikä rajoja ole asetettu kasvatuksessa tai ne on asetettu väärin. Kuitenkin vanhempikin voi tehdä väärin myös toisen ääripään kasvatusmetodilla: pitämällä lastaan ylivertaisena suhteessa toisiin lapsiin ja tuomalla sen jatkuvasti esiin, jolloin lapsi alkaa pikkuhiljaa omaksumaan sen osana omaa identiteettiään. Tämäkin voi viedä väärään suuntaan. Vanhemman tulisi siitäkin huolimatta, että välittää lapselle kuvan positiivisesta ainutlaatuisuudesta myös tuoda esiin se, että lapsi ei ole arvokkaampi kuin toiset lapset. Olen itse ainakin kiitollinen siitä, että minulle on tuotu tuo näkökulma niin kauan kuin muistan, joka pohjaa myös käsitykseen kaikkien ihmisten samasta ihmisarvosta. Ihmisarvo on sama, vaikka tunnesiteet ovat erilaiset eri ihmisten välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa minuun passais tuo toinen alatyyppi, mutta en kyllä ole kateellinen silleen pahalla tavalla koskaan.

        Huomasin itsessäni myös paljon yhteneväisyyttä tuohon samaan kohtaan. Mutta en myöskään ole pahasti kateellinen kenellekään. Ja toisaalta olen ehkä vähän liian empaatti. Murehdin vähän liikaa läheisteni takia, juuri sillä tavoin ettei hyödytä ketään, vaan kuormittaa vain itseäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein puhutaan siitä, että narsismin juuret on lapsuudessa ja siinä, että lapsen tarpeita ei ole huomioitu: lasta ei ole rakastettu, tarpeisiin ei ole vastattu, lasta on ehkä muiden läsnäollessa häpäisty sanoin ja lapsen rajoja on rikottu eikä rajoja ole asetettu kasvatuksessa tai ne on asetettu väärin. Kuitenkin vanhempikin voi tehdä väärin myös toisen ääripään kasvatusmetodilla: pitämällä lastaan ylivertaisena suhteessa toisiin lapsiin ja tuomalla sen jatkuvasti esiin, jolloin lapsi alkaa pikkuhiljaa omaksumaan sen osana omaa identiteettiään. Tämäkin voi viedä väärään suuntaan. Vanhemman tulisi siitäkin huolimatta, että välittää lapselle kuvan positiivisesta ainutlaatuisuudesta myös tuoda esiin se, että lapsi ei ole arvokkaampi kuin toiset lapset. Olen itse ainakin kiitollinen siitä, että minulle on tuotu tuo näkökulma niin kauan kuin muistan, joka pohjaa myös käsitykseen kaikkien ihmisten samasta ihmisarvosta. Ihmisarvo on sama, vaikka tunnesiteet ovat erilaiset eri ihmisten välillä.

        Juuri niin, kaikki saa syntymälahjana saman ihmisarvon 💗


    • Anonyymi

      Narsistin uhrien kokemuksia usein väheksytään, aliarvioidan ja jopa kyseenalaistetaan. Oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi uhri.

      • Anonyymi

        Ulkopuoliset ihmiset eivät voi käsittää, minkälaista elämä on kodin seinien sisäpuolella. Lisäksi narsisti osaa hoitaa roolinsa ulkopuolella, näyttäytyä täydellisenä vanhempana ja puolisona.

        Entä minkälaisen kuvan saa hänen puolisostaan, joka on loppuunajettu, ei jaksa huolehtia omasta ulkonäöstään, taikka juurikaan hymyillä? Lisäksi narsistin puoliso on alistunut ajattelemaan, että hänessä on vika. Sen verran kauan sitä on hänelle kerrottu. Toipuminen voi alkaa vasta sitten, kun kaikki siteet narsistiin on katkaistu.


    • Anonyymi

      En tiedä onko edes vapaa puhumatta mitä muuta hommaillu.

      • Anonyymi

        Voitko kertoa narsistin vastakohdan?
        Asia ei mene noin suureellisesti. Onko ihminen narsisti, ellei hän taivu omista mielipiteistään toisen tahtovaltaan. Onko itsemääräämisoikeus narsistia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko kertoa narsistin vastakohdan?
        Asia ei mene noin suureellisesti. Onko ihminen narsisti, ellei hän taivu omista mielipiteistään toisen tahtovaltaan. Onko itsemääräämisoikeus narsistia?

        Kannattaakin miettiä vastaus huolellisesti, sillä jos yhden itsemääräämisoikeus on "narsistista", on myös jokaisen muun itsemääräämisoikeus yhtä "narsistista". Sinun ja edellisen kirjoittajan mukaan luettuna. Emmehän ole mitään narsisteja, jotka kohtelevat itseään muita paremmin ja sallivat itselleen erioikeuksia, joita eivät muille salli.

        Oikeastaan ihmetyttää ihmiset, jotka haluavat toki pidättää itsemääräämisoikeutensa itsellään, mutta sen lisäksi laajentaa omaa valtaansa muidenmääräämisoikeudella. Vähän kuten entisaikain diktaattorit. Miksi tällaiset ihmiset eivät koskaan aloita narsismin pohdiskelemista omasta itsestään?!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaakin miettiä vastaus huolellisesti, sillä jos yhden itsemääräämisoikeus on "narsistista", on myös jokaisen muun itsemääräämisoikeus yhtä "narsistista". Sinun ja edellisen kirjoittajan mukaan luettuna. Emmehän ole mitään narsisteja, jotka kohtelevat itseään muita paremmin ja sallivat itselleen erioikeuksia, joita eivät muille salli.

        Oikeastaan ihmetyttää ihmiset, jotka haluavat toki pidättää itsemääräämisoikeutensa itsellään, mutta sen lisäksi laajentaa omaa valtaansa muidenmääräämisoikeudella. Vähän kuten entisaikain diktaattorit. Miksi tällaiset ihmiset eivät koskaan aloita narsismin pohdiskelemista omasta itsestään?!!!

        Ihmisellä on on itsemääräämisoikeus. Tarkoittaa, että terve ihminen kykenee ajattelemaan ja tekemään hyviä päätöksiä elämässään. Jos hän on tiettyä mieltä asiasta ei hänen mieltään voi väkipakolla kääntää. Henkilöt jotka tätä yrittävät ovat narsisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisellä on on itsemääräämisoikeus. Tarkoittaa, että terve ihminen kykenee ajattelemaan ja tekemään hyviä päätöksiä elämässään. Jos hän on tiettyä mieltä asiasta ei hänen mieltään voi väkipakolla kääntää. Henkilöt jotka tätä yrittävät ovat narsisteja.

        Itsemääräämisoikeus ei ole narsismia, vaan tervettä itsekkyyttä. Mutta ymmärrän kyllä, mitä tuolla kysymyksellä ajettiin takaa.


    • Anonyymi

      Kansainvälisyys vaatii veronsa.

    • Anonyymi

      Narsistinuhrin on myöhemmin vaikea luottaa ihmisiin. Eron jälkeen hän voi tuosta syystä jäädä yksin. Hän tietää kantavana menneisyyttään mukanaan koko loppuelämänsä, eikä halua satuttaa niillä muita, mahdollista uutta kumppania,

      • Anonyymi

        Tuokin on totta, mutta toipuminen on mahdollista.


    • Anonyymi

      Narsisti haluaa uhrinsa polvilleen.

    • Anonyymi

      Työyhteisössä on tyypillistä, että narsisti toimii päällepäin edustavasti ja moitteettomasti. Siksi häntä on vaikea myös epäillä väärinkäytöksistä. Hän kykenee kääntämään asiat ja näkökulmat ympäri siten, että syyt ja vastuut kohdistuvat aina johonkin toiseen henkilöön. Narsisti on mestaripuhuja, joka voi vakuuttaa jopa uhrinsa siitä, että kaikki muut paitsi hän ovat aina väärässä. Narsisti pelaa henkisellä väkivallalla ja aggressiolla. Väkivallassa on usein kyse siitä, että väkivallan tekijä uhkaa uhria, jotta tämä herättäisi uhrissa pelon tunteita. Väkivalta on keino hallita toista ihmistä. Ne joilla sosiaalista älykkyyttä on vähän, kallistuvat jopa fyysiseen aggressioon. Narsisti ei näe omaa osuuttaan asioiden etenemisessä, eikä siten myöskään mieti tekojensa seurauksia.

      Narsistilla on kovat luulot, huono itsetunto, jatkuva huomionkipeys ja tarve ihailuksi tulemiseen. Positiivista huomiota saadakseen hän on valmis tekemään ihan mitä tahansa. Jopa negatiivinen huomio on hänelle parempi vaihtoehto kuin se, ettei hän saa huomiota lainkaan osakseen.

    • Anonyymi

      Hyvä ketju. Jotkut tainneet tunnistaa kuvauksista ittensä ärsyyntyneistä reaktioista päätellen. Kyllä minäkin tunnistin itseni tuosta yhdestä ”haavoittuvainen alatyyppi” mutta en siitä vetänyt pultteja.

      • Anonyymi

        Tuon viestin, jossa oli jaoteltu narsismin n tyyppejä, lopussa yhteenvetona oli empatiakyvyn puute.
        Kaikille narsistille on tyypillistä empatiankyvyn puute. Tunne kylmyys ja itsekeskeisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon viestin, jossa oli jaoteltu narsismin n tyyppejä, lopussa yhteenvetona oli empatiakyvyn puute.
        Kaikille narsistille on tyypillistä empatiankyvyn puute. Tunne kylmyys ja itsekeskeisyys.

        No se ei koske onneksi mua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se ei koske onneksi mua!

        Niin, se olikin vain yleisesti kirjoitettu, ei ketään täällä syyllistäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se ei koske onneksi mua!

        Jos kiusaat, se koskee sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiusaat, se koskee sinua.

        Eiköhän tuo äskeinen tarkoittanut juuri sitä, että huolimatta siitä, että löysi niitä piirteitä itsestään, ei koskenut se empatian puute häntä. Siis oli kirjoittanut tuolla jo aiemmin, eli ei mikään kiusaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiusaat, se koskee sinua.

        Kiusaaminen on kurjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo äskeinen tarkoittanut juuri sitä, että huolimatta siitä, että löysi niitä piirteitä itsestään, ei koskenut se empatian puute häntä. Siis oli kirjoittanut tuolla jo aiemmin, eli ei mikään kiusaaja.

        Eiköhän tämä tyyppi tiedä mitä tekee, vaikka kuinka kokee tuntevansa empatiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen on kurjaa.

        Lähinnä väärin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä väärin

        Niin on, totta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se ei koske onneksi mua!

        Eikä mua. Tunnistan itsessäni empaattisuuden.
        Tosin väärinkohdeltuna en sitä ole väärinkohtelijoille.


    • Anonyymi

      Niin mitä pitäisi tehdä kyn en näe tai koe kumppaniani narsistina yhtään. Tuntematon väittää toisin kuinka on ollut salasuhteessa jne. En uskonut vaan jatkoin ja "odotin eron pyyntöä. Sitä ei koskaan ole tullut. Miten tämä siis ratkaistaan? En siis näe enkä koe joten pitääkö sairasta tuntematonta uskoa? Toki kysynyt olen ne kysymykset rakastaako, haluaako, tunteeko jne. Vastaukset sain täysin päin vastaiset mitä väitti. No näillä mennään. Ollaan sitten se idiootti joka ei näe eikä usko.

      • Anonyymi

        Jos sulla on hyvä olla suhteessasi niin sillo sulla on hyvä olla. Kyllä sää huomaisit, jos toinen huutaisi ja karjuisi sulle ja määräilisi ajattelematta sun tunteita ollenkaan. Alistaisi ja mitätöisi. Ei sitä voi olla huomaamatta.


    • Anonyymi

      Miten narsismi ilmenee parisuhteessa?
      Narsismin keskeinen piirre on epärealistinen ja ylivertainen kuvitelma itsestään. Narsisti uskoo omaan erityisyyteensä ja kuvittelee olevansa etuoikeutettu. Parisuhteessa tämä voi ilmetä kumppanin elämän rajoittamisena. Narsisti sallii itselle asioita, joita hän ei suo kumppanilleen. Hän vaatii jatkuvaa ihailua ja hänen ajatuksensa ovat täynnä fantasioita menestyksestä ja täydellisestä rakkaudesta. Tämän vuoksi narsistin parisuhteet kestävät usein vain lyhyen aikaa. Kumppanin ilmetessä epätäydelliseksi hän etsii itselleen uuden ihailijan. Hän liioittelee saavutuksiaan ja odottaa tulevansa huomatuksi väheksyen samalla muita. Todellisuudessa hän on kuitenkin kateellinen muille. Kumppani on narsistille lähinnä oman itsetunnon tukipilari ja valikoitu ulkoisten tekijöiden perusteella. Kun suurin osa ihmisistä valitsee itselle kumppanin, jonka kanssa on hyvä olla, narsisti valitsee itselle hyvännäköisen ja menestyneen kumppanin. Narsistin elämä vaikuttaakin ulkopuolisin silmin upealta, mutta kotioven sulkeutuessa loistokkuus paljastuu kulissiksi. Narsisti kohtelee perheenjäseniään hyväksikäyttävästi ja törkeästi, hän halveksuu, valehtelee ja pettää läheisensä. Taustalla on hänen puutteellinen empatiakykynsä.

      Vihanhallinnan ongelmia vai patologinen narsisti?
      Narsistinen persoonallisuushäiriö sisältää monenlaisia tunnuspiirteitä ja osa piirteistä sisältyy muihinkin persoonallisuushäiriöihin, kuten tunne-elämän epävakauteen. Siksi toisen ihmisen käytös voi joskus herättää virheellisesti epäilyn narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Uusimpien tutkimusten mukaan narsismin keskeiset piirteet, ylivertaisuuden kokemus ja haavoittuvuus, tulevat selkeimmin esiin vastapuolen käyttäytyessä dominoivasti. Kun narsisti kokee oman asemansa olevan uhattu, hän ratkaisee sietämättömiä tunteita herättävän tilanteen alistamalla muita vihamielisesti. Eron partaalla narsisti päättää suhteen itse välttääkseen hylätyksi tulemisen. Tunne-elämältään epävakaa sen sijaan pelkää yksinjäämistä ja eron hetkellä takertuu ja alistuu. Hänen ydinongelmansa on sisäinen tyhjyyden ja yksinäisyyden tunne, kun taas narsistin ongelma on pohjaton arvottomuuden tunne.

      Myös vihanhallinnan ongelmat saattavat herättää epäilyn narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen katuu ja ottaa vastuun käytöksestään. Narsisti ei myönnä virheitään. Hän syyttää muita jopa omista virheistään.

      • Anonyymi

        Tämä: "Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen katuu ja ottaa vastuun käytöksestään. Narsisti ei myönnä virheitään. Hän syyttää muita jopa omista virheistään."

        Voi sanoa aivan mitä sylki suuhun tuo toiselle. Mutta riitatilanne on vain ja ainoastaan tuon toisen syytä. Tuo on se kamalin asia, mitä hänestä havaitsin. Ei vikaa, ei katumusta, ei empatiaa.


      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus!


    • Anonyymi

      Narsisteja syntyy usein Pohjanmaalla

      • Anonyymi

        Hyv mun exä oli hirveä narsisti! Hyrrh


    • Anonyymi

      Haestakeepa v..........u , narsismista kirjuttelijat, jos toisella on itsetunto ongelma ja ei tiedä ollakko vai ei olla, niin kyllä toisen terve järki sanoo että mitä nyt tehdään ja näin sitä mennään eteen päin, ei se mitään narsismia ole, kumpikin kallon kutistajalle niin se kertoo mistä aletaan vikaa korjaamaan

    • Anonyymi

      Reaggea oukei

    • Anonyymi

      Monet alkoholistit on narsistimaisia läheisriippuvaisia jotka käyttää kaikkia hyväkseen.

      • Anonyymi

        On tullu koettua ja voin kertoa että jättää pahat traumat. Tuollaisen jälkeen vaikea luottaa kehenkään.
        Uusia suhteita hankala muodostaa.


    • Anonyymi

      Narsisti on itsekeskeinen, joka haluaa pelata itselleen varallisuutta toisten kustanuksella. Narsisti on niitten kaveri, joista kokee itselleen lähinnä taloudellista hyötyä. Narsisti halveksuu sellaisia, joita ei arvosta ja jotka kokee huonommiksi ihmisiksi. Narsisti ei niinkään palvele muita, mutta palveluttaa itseään. Narsisti tietenkin mielellään olisi myöskin ihailun kohde ja sehän taas vaatii runsasta kaveripiiriä. Jos narsisti vaan saa itselleen haalittua ihailijaporukkaa.

      Psykopaatti puolestaan tekee myöskin väkivallan tekoa ilman tunteita. Hän on tunnekylmä.

      Sadisti sen sijaan kokee väkivaltaisista teoistaa mielihyvää.

      • Anonyymi

        Aissaakeli kuvailu osui aika nappiin mun entiseen tapailukumppaniin. Siellä mä hytisin ulkona kylmässä, kun odotin häntä baarireissun jälkeen kotiin lähteväksi. Mutta piti vielä mielistellä hra X:ää, kun se kuulemma on rikas. Just tätä ja aina. Minun seurani oli sivuseikka, pysyinhän siinä muutenkin. Sen minkä sitten pysyin, mutta eihän se liikuttanut häntä.


    • Anonyymi

      Se on ateistinen epäsuhteiden ja eutanasian kannattelija omaan loppuunsa saakka.

    • Anonyymi

      Narsisti Artisti

    • Anonyymi

      Kaikki tuntee suurta antipatiaa lipputangonnuppeja kohtaan käsimerkkien kera..
      Hei kaikki vajukit,
      Mennään Apinatarhaan, eikä ikuna poies..
      Tai jotain..
      On lisäykseni pöytäkirjaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe