Näkyy olevan tarjouksessa mjosa seabird 3 hengen intiaanikanootti, jollain kokemuksia ?
Suomi kanootit kun lasikuituisena painaa yli 50 kgja pyörii 900 eurossa niin 445 e hintaisia 30 kiloisia polyeteeni kanootteja saa jo 2 kl samalla rahalla.
https://kajakki-seabird.fi/product/mjosa/ toinen mielenkiintoinen olis tuo xxl myymä tahe yuma joka on samaa kestävää matskua 600 euroa sekään.
https://www.xxl.fi/tahe-marine-yuma-kanot-kanadalaiskanootti/p/1118086_1_style
Kumiset kanootit on leluja, yhden sellasen omistin ja parin kerran jälkeen kannoin kierrätyskeskukseen
Minkälaisia kanootteja seabird ja tahe
5
1850
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuosta kanootista ole kokemusta, mutta Seabirdin kajakeista on. Seabirdeja on tullut kourallinen koemelottua, kajakkimalleja kaikkiaan er valmistajilta olen koemelonut lähemmäs sata (15 vuotta sitten listasin yli 50 koemelottua mallia mutta kun niihin aikoihin menin laskuissa sekaisin en ole enää pitänyt kirjaa).
Seabirdit ovat kolhoja ja raskaita, saa herkästi innostuksen lajiin lopahtamaan äkkiä. Rakenteellisesti keskinkertaisia, ainakin alkupään tuotanto ämpärimuovisista kieroja ja pienellä lommolla miten sattuu, mutta hinnaltaan markkinoiden halvimpia niin varmasti hintaluokassaan ihan ok. Käytettynä saa kuitenkin samalla rahalla parempaa kalustoa. Kuituiset ovat periaatteessa ämpärimuovisia parempia, mutta mitä halvempi hintaluokka sitä enemmän on kuituisissa ongelmia koska niiden valmistus on paljon kalliimpaa kun se tehdään hyvin, eli jos hakee halpaa kannattaa monesti tyytyä ämpärimuoviin. Tahella on kuituisissa parempia malleja mutta laminaatin laadussa on lajin parhaimmistoon vielä pitkä matka. Jälki voi olla siistiä mutta iskunkestävyys jättää paljon toivomisen varaa vaikka kuitukajakin paikkaaminen onkin paljon helpompaa kuin ämpärimuovisen korjaus. Laadukasta kevyttä kuitukajakkia jos kantaa "salkkuotteella" istuinaukon reunasta ja ote lipeää nurmikolla tai puisella laiturin kannella niin saattaa tulla pieni naarmu, mutta Tahe vaatii jo korjauslaminointia kun sauma repeää tai pohja joustaa liikaa.
Viimekädessä kaikki on kiinni käyttötarkoituksesta, ennakko-odotuksista, laatuvaatimuksista ja budjetista. Vertauskuvallisesti Seabirdit ovat kuin markettien halvat perämoottorivalmiudella olevat kumiveneet (tyyliin Bestway) jotka täyttävät tietyn tarpeen, mutta pettymys on musertava jos ennakko-odotukset ovat jollain pienen Zodiacin tai Bombardin tasolla.- Anonyymi
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Kävin katsomassa noita "ämpäri" muovikanootteja paikan päällä, tätä Tahea lähinnä ja oli kyllä niin järeää tavaraa runko että vois vaikka kivikkoisesta joesta päästellä. Lasikuituisella kierretään kaikki rannat hienostuneesti kaukaa ja rantaudutaan vaikka toisten laitureille ettei tule naarmuja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Kävin katsomassa noita "ämpäri" muovikanootteja paikan päällä, tätä Tahea lähinnä ja oli kyllä niin järeää tavaraa runko että vois vaikka kivikkoisesta joesta päästellä. Lasikuituisella kierretään kaikki rannat hienostuneesti kaukaa ja rantaudutaan vaikka toisten laitureille ettei tule naarmuja
Se on juurikin niin kuin kerroin. Kuituisella Tahella ei ole surffirantautumiseen kivikkoiseen rantaan mitään asiaa mutta laadukas laminaatti kestää sen vaikka tietysti tulee pintanaarmuja. Tietysti polyeteeninenkin kestää sen rantautumisen. Polyeteeni on kuitenkin aina huonompi melottava kuin sama malli kuituisena, liioiteltuna se kulkee kuin tervassa eli raskaampi ja hitaampi eikä siinä ole samaa liukua, kuormattuna aallokossa tuntee rakenteen joustavan. Polyeteeni joustaa aina enemmän kuin lasikuitu, ja jos jätät sen lämpimänä aurinkoisena kesäpäivänä epätasaiselle alustalle niin helposti siihen muodostuu lommo ja jos jättää telineisiin pitkäksi aikaa kyljelleen niin ei kulje enää suoraan melottaessa. Meillä oli (tuolloin vasta pari vuotta vanha) P&H:n Scorpio Corelite jota on pidetty ämpärimuovisten parhaimmistona materiaaliltaan (ja muutenkin). Se oli pari viikkoa kesähelteellä puiden varjossa tasaisella nurmikolla ja lässähti nin ettei siihen mahtunut enää jalat sisälle. Kärsivällisellä tunkkaamisella ja kuumailmapuhaltimella siitä saatiin vielä melottava kajakki.
- Anonyymi
Tahe on valmistajana keskikastia. Löytyy hyviä ja huonoja.
Seabird on ihan humpuukifirma. Norjalaisina itseään mainostavat mutta valmistus on ollut alun alkaen Kiinassa. Aina on joku -40% tarjous meneillään. Mainostavat PE-kajakkia markkinoiden parhaimmaksi merikajakiksi... vaikka maailman parhaus on kiistelty aìhe ei Seabird ole edes ehdolla. Mainostavat 430cm pitkää ja 63cm leveää PE-kajakkia nopeaksi mutta väite on suoranaisesti valetta ja sotii fysiikan lakeja vastaan, se kuuluu kajakkien hitaimpien luokkaan. Väitteellä voisi olla mahdollisuuksia jos se olisi tarkkaan rajattu tiettyyn tuotesegmenttiin mutta näin ei ole tehty. Yksinkertaistettuna ei mihinkään väittämään Seabirdin sivuilla voi luottaa. Ainoa malli jota voisin muotoilun ja rakenteen perusteella harkita on Scott kuituisena joka antaa rahalle varsin hyvän vastineen. Laminointi on yllättävän siistiä siinä hintaluokassa ja malli on ihan OK melottava, mutta koska markkinointi kautta linjan harhaanjohtavaa kierrän firman kaukaa. - Anonyymi
Polyeteenikajakkien valmistusmenetelmistä:
Lämpömuovautuva polyeteeni on aina lämpömuovautuvaa valmiissa tuotteessakin toisin kuin kemiallisessa reaktiossa kovettuva hartsi. Asia pitää huomioida kajakin käytössä ja varastoinnissa.
Jos haetaan polyeteenin lisäaineistuksella absoluuttisen jäykkää rakennetta kärsii iskunkestävyys. Jäykkyyttä voidaan parantaa painon kustannuksella kerrospaksuutta lisäämällä, tai monikerrosrakenteella jossa välikerros on kevyempi. Jäykkyyttä voidaan myös lisätä tekemällä kompromisseja kajakin mitoituksessa ja muotoilussa jolloin sen hydrodynaamiset ominaisuudet kärsivät. Koska materiaali ei ole kuituvahvisteinen on se aina kompromissi.
Rotaatiovalettu polyeteeni mahdollistaa tarkat muodot ja monikerrosrakenteen. Rotaatiovaluun tarvittava laitteisto ei ole uutta tekniikkaa mutta se ei myöskään ole massiivisuutensa takia halpa ja siksi pyritään suuriin valmistuseriin. Materiaali on halpaa mutta manuaalisten työvaiheiden johdosta valmistus esim Seabirdin tapauksessa on aloitettu Kiinassa jotta työvoimakustannukset eivät merkittävästi nosta lopputuotteen hintaa.
Puhallusmuovattu polyeteeni vaatii voimakkaammin pyöristettyjä muotoja kuin rotaatiovalu, lopputuloksena on yksikerrosrakenne jonka ongelmaksi muodostuu vaihteleva materiaalipaksuus ja mahdollisesti tarve foam tukirakenteiden lisäämiselle viimeistelyssä. Laitteisto on arvokas ja muottien teko haastavaa (kompromisseja joudutaan tekemään muotoilussa) mutta manuaalisia työvaiheita ei paljoakaan ole (eli henkilöstökustannukset ovat palkkatasosta riippumatta suhteellisen pienet). Siksi samoilla muoteilla pyritään valmistamaan mahdollisimman paljon ja esim. Seabirdin tapauksessa tuotanto voidaan pitää Norjassa koska sillä oletetaan olevan markkinointiarvoa.
Lujitemuovikajakkien valmistusmenetelmistä lyhyesti:
Kuituvahvisteisissa käytetään hinta- ja laatuvaatimuksista riippuen lasikuitua, Diolenia, Kevlaria, hiilikuitua tai useimmiten niiden yhdistelmiä. Kuituja on paljon eri vahvuuksia ja mattorakenteita. Pelkkä Diolen tai Kevlar on liian joustavaa ja pelkkä hiilikuitu on liian hauras. Hartsina käytetään polyesteriä, vinyliesteriä tai epoksia.
Halvin materiaaliyhdistelmä on lasikuitu ja polyesterihartsi, parasta on Kevlar ja hiilikuitu (paikallisin lasikuituvahvikkein) yhdistettynä vinyliesteriin tai epoksiin. Aloituskustannukset ovat suhteellisen alhaiset mutta työ on enimmäkseen tehtävä käsin. Nopein ja halvin menetelmä on ruiskulaminointi jolla kajakkivalmistuksessa saadaan heikko tai raskas rakenne ja siksi kajakit tehdään yleensä käsin laminoimalla. Perinteisessä käsinlaminoinnissa laminaattiin jää yleensä turhan paljon hartsia joka ei lisää vahvuutta siinä määrin kuin se lisää painoa. Kehittyneemmissä tekniikoissa kuten vakuumipussituksessa jossa laminaatista imetään ylimääräinen hartsi pois, tai kehittyneimmässä alipaineinfuusiossa jossa laminaattiin syötetään juuri riittäävä määrä hartsia, aloituskustannukset ja tarvikekustannukset ovat suuremmat ja monivaiheiset manuaaliset työvaiheet vaativat paljon ammattitaitoa. Monesti kehittyneillä menetelmillä arvokkaista materiaaleista tehdyt kajakit vielä kovetetaan uunissa joka lisää valmistuskustannuksia entuudestaan. Näiden high-tech tuotteiden ominaisuudet päihittävät kaikki polyeteenituotokset mennen tullen mutta hinta pompsahtaa moninkertaiseksi eikä näitä niiden rikkoutuessa saa kotikonstein läheskään uudenveroiseksi vaikka korjaamalla saa aina toimivan käyttöpelin, toisin kuin polyeteenikajakit jotka nopeammin päätyvät korjauskelvottomina kierrätykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103