Kasteprosentti 57,8% tammikuussa 2020

Anonyymi

EvLut kirkon kasteosuus jatkaa rajussa laskussa. Tammikuussa 2020 kesteosuus laski 57,8 prosenttiin. Kastettujen määrä laski 124 (2367 -> 2243) edellisen vuoden tammikuusta ja syntyvyys nousi 15 (3867 -> 3882).

EvLut kirkon kasteprosentin lasku:
2010 79,3 %
2011 77,9 %
2012 75,3 %
2013 75,2 %
2014 72,2 %
2015 69,8 %
2016 69,3 %
2017 67,1 %
2018 64,9 %
2019 62,2% (ennakkoluku)
2020 57,8% (tammikuu)

https://www.kirkontilastot.fi/viz?id=133
http://tilastokeskus.fi/til/vamuu/2020/01/vamuu_2020_01_2020-02-25_tie_001_fi.html

9

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Odotettua oli että tuo luku laskee koko ajan. Silti tuo lasku on suurempi kuin olisin osannut odottaa. Kastettavien määrä syökin kirkon jäsenosuutta jatkossa vähintään yhtä paljon kuin erotkin.

    • Anonyymi

      Jos tammikuun laskutahdista (4,4%) muodostuisi koko vuoden 2020 luku, niin vuoden 2022 lopulla alittuisi jo 50 % raja.

    • Anonyymi

      Kirkontilastot.fi:n mukaan kastetilaisuuksia viime vuonna olisi ollut 22588, kastettuja 28352. Toki on kaksosia jne, mutta eihän se tuollaista eroa selitä. Kirkon tilastoihin ei voi luottaa.

      • Anonyymi

        Kaksosten lisäksi toinen eroa selittävä tekijä on liukuhihnakastetilaisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksosten lisäksi toinen eroa selittävä tekijä on liukuhihnakastetilaisuudet.

        Eihän noissa liukuhihnakastajaisissa kukaan käy. Ihan jokunen sellaisissa kastetaan.

        Meneekö se niin, että jotkut kastetilaisuudet kirjataan joksikin muuksi tilaisuudeksi, esim. messuksi tai vihkimiseksi tms. ?


      • Anonyymi

        Kirkolla on kova hinku saada uusia jäseniä. Tuli mieleen, että seurakunnat ovat voineet paniikissa alkaa tinkiä virallisista kastetilaisuuksista, kunhan vaan vauvat saadaan kastettua. Eli kastetaan vauva ilman senkummempia seremomioita. Voisiko yhtenä selittävänä tekijänä tälläinen paniikkiratkaisu olla hiipinyt seurakunnan jäsenhankintaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla on kova hinku saada uusia jäseniä. Tuli mieleen, että seurakunnat ovat voineet paniikissa alkaa tinkiä virallisista kastetilaisuuksista, kunhan vaan vauvat saadaan kastettua. Eli kastetaan vauva ilman senkummempia seremomioita. Voisiko yhtenä selittävänä tekijänä tälläinen paniikkiratkaisu olla hiipinyt seurakunnan jäsenhankintaan?

        Hmm... Kirkkojärjestyksen mukaan kasteella on oltava kaksi todistajaa. Yleensähän he ovat kummit, mutta varsinaisesti säädökset eivät tätä vaadi ja todistajat voivat olla uskonnottomiakin.

        Kuvittelisin tämän tarkoittavan, että jokainen kaste on kuitenkin jollain tapaa tilaisuus.

        Luontevin selitys on minusta se, että tilaisuudet pitää jonkun erikseen kirjata jonnekin, kasteet kun voidaan laskea väestötietojärjestelmästä. Eihän esimerkiksi jumalanpalveluskäyntien määrää varmenna mikään ulkopuolinen taho.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Hmm... Kirkkojärjestyksen mukaan kasteella on oltava kaksi todistajaa. Yleensähän he ovat kummit, mutta varsinaisesti säädökset eivät tätä vaadi ja todistajat voivat olla uskonnottomiakin.

        Kuvittelisin tämän tarkoittavan, että jokainen kaste on kuitenkin jollain tapaa tilaisuus.

        Luontevin selitys on minusta se, että tilaisuudet pitää jonkun erikseen kirjata jonnekin, kasteet kun voidaan laskea väestötietojärjestelmästä. Eihän esimerkiksi jumalanpalveluskäyntien määrää varmenna mikään ulkopuolinen taho.

        Pääasia että pappi saa kahvia juodakseen.


    • Anonyymi

      Juutalaisten kertomukset eivät enää nykyään uppoa kansaan niin kuin ennen koska tietotaso nousee ja ihmiset alkavat yhä enemmän ajatella ihan itse. Hienoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe