EvLut kirkon kasteosuus jatkaa rajussa laskussa. Tammikuussa 2020 kesteosuus laski 57,8 prosenttiin. Kastettujen määrä laski 124 (2367 -> 2243) edellisen vuoden tammikuusta ja syntyvyys nousi 15 (3867 -> 3882).
EvLut kirkon kasteprosentin lasku:
2010 79,3 %
2011 77,9 %
2012 75,3 %
2013 75,2 %
2014 72,2 %
2015 69,8 %
2016 69,3 %
2017 67,1 %
2018 64,9 %
2019 62,2% (ennakkoluku)
2020 57,8% (tammikuu)
https://www.kirkontilastot.fi/viz?id=133
http://tilastokeskus.fi/til/vamuu/2020/01/vamuu_2020_01_2020-02-25_tie_001_fi.html
Kasteprosentti 57,8% tammikuussa 2020
9
101
Vastaukset
- Anonyymi
Odotettua oli että tuo luku laskee koko ajan. Silti tuo lasku on suurempi kuin olisin osannut odottaa. Kastettavien määrä syökin kirkon jäsenosuutta jatkossa vähintään yhtä paljon kuin erotkin.
- Anonyymi
Jos tammikuun laskutahdista (4,4%) muodostuisi koko vuoden 2020 luku, niin vuoden 2022 lopulla alittuisi jo 50 % raja.
- Anonyymi
Kirkontilastot.fi:n mukaan kastetilaisuuksia viime vuonna olisi ollut 22588, kastettuja 28352. Toki on kaksosia jne, mutta eihän se tuollaista eroa selitä. Kirkon tilastoihin ei voi luottaa.
- Anonyymi
Kaksosten lisäksi toinen eroa selittävä tekijä on liukuhihnakastetilaisuudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksosten lisäksi toinen eroa selittävä tekijä on liukuhihnakastetilaisuudet.
Eihän noissa liukuhihnakastajaisissa kukaan käy. Ihan jokunen sellaisissa kastetaan.
Meneekö se niin, että jotkut kastetilaisuudet kirjataan joksikin muuksi tilaisuudeksi, esim. messuksi tai vihkimiseksi tms. ? - Anonyymi
Kirkolla on kova hinku saada uusia jäseniä. Tuli mieleen, että seurakunnat ovat voineet paniikissa alkaa tinkiä virallisista kastetilaisuuksista, kunhan vaan vauvat saadaan kastettua. Eli kastetaan vauva ilman senkummempia seremomioita. Voisiko yhtenä selittävänä tekijänä tälläinen paniikkiratkaisu olla hiipinyt seurakunnan jäsenhankintaan?
Anonyymi kirjoitti:
Kirkolla on kova hinku saada uusia jäseniä. Tuli mieleen, että seurakunnat ovat voineet paniikissa alkaa tinkiä virallisista kastetilaisuuksista, kunhan vaan vauvat saadaan kastettua. Eli kastetaan vauva ilman senkummempia seremomioita. Voisiko yhtenä selittävänä tekijänä tälläinen paniikkiratkaisu olla hiipinyt seurakunnan jäsenhankintaan?
Hmm... Kirkkojärjestyksen mukaan kasteella on oltava kaksi todistajaa. Yleensähän he ovat kummit, mutta varsinaisesti säädökset eivät tätä vaadi ja todistajat voivat olla uskonnottomiakin.
Kuvittelisin tämän tarkoittavan, että jokainen kaste on kuitenkin jollain tapaa tilaisuus.
Luontevin selitys on minusta se, että tilaisuudet pitää jonkun erikseen kirjata jonnekin, kasteet kun voidaan laskea väestötietojärjestelmästä. Eihän esimerkiksi jumalanpalveluskäyntien määrää varmenna mikään ulkopuolinen taho.jori.mantysalo kirjoitti:
Hmm... Kirkkojärjestyksen mukaan kasteella on oltava kaksi todistajaa. Yleensähän he ovat kummit, mutta varsinaisesti säädökset eivät tätä vaadi ja todistajat voivat olla uskonnottomiakin.
Kuvittelisin tämän tarkoittavan, että jokainen kaste on kuitenkin jollain tapaa tilaisuus.
Luontevin selitys on minusta se, että tilaisuudet pitää jonkun erikseen kirjata jonnekin, kasteet kun voidaan laskea väestötietojärjestelmästä. Eihän esimerkiksi jumalanpalveluskäyntien määrää varmenna mikään ulkopuolinen taho.Pääasia että pappi saa kahvia juodakseen.
- Anonyymi
Juutalaisten kertomukset eivät enää nykyään uppoa kansaan niin kuin ennen koska tietotaso nousee ja ihmiset alkavat yhä enemmän ajatella ihan itse. Hienoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä551553- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231228- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602