Tutulle kävi tänään niin että startattaessa katkesi jakohihna. Ikää 4 vuotta ja 6kk hihnalla sekä 50tkm. Tuli 500eur remontti ( merkkihuolto ottaisi ainakin 4-5kertaisen summan)
Kyllä näitä paljon hajoaa suomessa. Hihna harvemmin varoittelee, ketjusta useimmiten alkaa kuulua rallatus kun löysä
Jakohihnoja katkeaa vuosittain tuhansia suomessa
15
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa katsoa sen muovikopan alta kunto, kääntelee sormilla. Halkeillut välittömästi vaihtoon.
- Anonyymi
Vain hölmö ostaa auton jossa moottorin toiminta on kuminauhan varassa. Ketju kestää moottorin iän. Terveisiä hölmölästä!
- Anonyymi
Paitsi bemarissa.
- Anonyymi
Sinähän sieltä hölmölästä niitä terveisiä lähettelit.
- Anonyymi
Ei muuten ole nykyiset ketjut ikuisia, ne rapiseen katki siinä missä hihnatkin, tai siis hihna harvoin katkeaa, mutta ne hammastukset irtoilee, siispä huollata autosi huolto-ohjeen mukaan korjaamossa joka käyttää laadukkaita osia, ei halvinta "after market kamaa", niin kestää paremmin.
- Anonyymi
Tekniikasta tietämättömälle että taitaapa valtaosassa olla jakohihna "kumia" ja niillä ajetaan se 50 000km tai jopa 200 000km että enpä nyt valittaisi ,,,,,
- Anonyymi
"Ketju kestää moottorin iän."
Olet oikeassa. Kun ketju katkeaa tai hyppää rattailla, on moottorin elinikä lopussa. - Anonyymi
Aika pirusti noissa ketjuissakin on nykyään ongelmia ja aika monella merkillä. Pitäisi päivittää tietoja ja pysyä ajassa, vanhoilla tiedoilla tekee itsensä tyhmäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika pirusti noissa ketjuissakin on nykyään ongelmia ja aika monella merkillä. Pitäisi päivittää tietoja ja pysyä ajassa, vanhoilla tiedoilla tekee itsensä tyhmäksi.
Osassa autoista nuo jakoketjujen hajoamiset johtuvat suunnitteluvirheestä, oikein suunniteltu jakoketju kyllä kestää yli 300tkm. Toisinaan huonosta jakoketjun kiristimestä. Joissakin tapauksissa kuten esim. Opelin 2,2l direct bensamoottoreissa puutteellisen voitelun takia koska öljykanavat ovat liian pieniä, eikä jakopää saa hyvää voitelua.
Öljyn ja öljynsuodatin kannattaa vaihtaa viimeistään 18000km välein. Jos kaahailee usein niin sitten öljy kannattaa vaihtaa 10000-12000km välein. 25000-30000km öljyn vaihtovälit ovat järjettömän pitkiä. Öljyn kylmänpään viskositeetin ei ole hyvä olla paksumpaa kuin 5w. 10w öljy alkaa olla jo liian paksua kovemmille pakkasille ja 10w öljy aiheuttaa sen että moottori käynnistyttyään toimii hetken aikaa melkein olemattomalla voitelulla koska näin paksulla öljyllä kestää vähän pidempään ennen kuin öljy pumppautuu kunnolla jakoketjulle ja nokka-akseleille asti. Öljynä tulisi käyttää ainoastaan täyssynteettistä öljyä, ellei auton ohjekirjassa käsketä käyttäämään muuta öljyä. Näin toimimalla saa helposti pidennettyä jakoketjun käyttöikää.
Järjenkäyttökin on sallittua eikä moottoria kannata huudattaa kylmänä, eikä moottoria yleisesti ottaen kannata ajaa niin alhaisilla kierroksilla että moottori nykii/tökkii ajossa. Eikä moottoria kannata kierrättää ylikierroksille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ketju kestää moottorin iän."
Olet oikeassa. Kun ketju katkeaa tai hyppää rattailla, on moottorin elinikä lopussa.Jos jakoketju pitää vaihtaa niin tämä on huolto-ohjelmassa mukana. Ainakaan minulla ei ole. Auto onkin Toyota.
Anonyymi kirjoitti:
Osassa autoista nuo jakoketjujen hajoamiset johtuvat suunnitteluvirheestä, oikein suunniteltu jakoketju kyllä kestää yli 300tkm. Toisinaan huonosta jakoketjun kiristimestä. Joissakin tapauksissa kuten esim. Opelin 2,2l direct bensamoottoreissa puutteellisen voitelun takia koska öljykanavat ovat liian pieniä, eikä jakopää saa hyvää voitelua.
Öljyn ja öljynsuodatin kannattaa vaihtaa viimeistään 18000km välein. Jos kaahailee usein niin sitten öljy kannattaa vaihtaa 10000-12000km välein. 25000-30000km öljyn vaihtovälit ovat järjettömän pitkiä. Öljyn kylmänpään viskositeetin ei ole hyvä olla paksumpaa kuin 5w. 10w öljy alkaa olla jo liian paksua kovemmille pakkasille ja 10w öljy aiheuttaa sen että moottori käynnistyttyään toimii hetken aikaa melkein olemattomalla voitelulla koska näin paksulla öljyllä kestää vähän pidempään ennen kuin öljy pumppautuu kunnolla jakoketjulle ja nokka-akseleille asti. Öljynä tulisi käyttää ainoastaan täyssynteettistä öljyä, ellei auton ohjekirjassa käsketä käyttäämään muuta öljyä. Näin toimimalla saa helposti pidennettyä jakoketjun käyttöikää.
Järjenkäyttökin on sallittua eikä moottoria kannata huudattaa kylmänä, eikä moottoria yleisesti ottaen kannata ajaa niin alhaisilla kierroksilla että moottori nykii/tökkii ajossa. Eikä moottoria kannata kierrättää ylikierroksille.Minulla on takavuosien kokemusta nimenomaan Opel 2.2 directistä.
Vain 41.000 ajettuna ketju hyppäsi yli startatessa.
Muistini mukaan maahantuoja tuli vain osittain vastaan, mutta syy on kuten tässä jo sanottiin, että suunnitteluvirhe.
Onneksi nämä moottorit jäävät historiaan, kun uusien automallien nokille alkaa tulla ranskalaiskonsernin suunnittelemia moottoreita.- Anonyymi
Kaukana kuminauhasta, hölmöläinen.
Taitaa hihna olla tänä päivänä parempi ja turvallisempi valinta jos sen vaihtaa huolto-ohjelman mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jakoketju pitää vaihtaa niin tämä on huolto-ohjelmassa mukana. Ainakaan minulla ei ole. Auto onkin Toyota.
Toyota luottaa että auto menee paaliin sitä ennen ruosteen takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota luottaa että auto menee paaliin sitä ennen ruosteen takia.
Tohjo on koittanut tasapainottaa korin ja moottorin kestoa mm. kehittämällä D4D kertakäyttödieselin, jonka elinikä on enintään 200 tkm. ;-D
Kun ao. moottorissa tulee kansipahvin käyttötunnit täyteen, uusitaan koko moottori. Näin siis virallisen huolto-ohjelman mukaan. Tottahan toki niitä pahveja koitetaan vaihtaakin ja sitten vaan pommi kiertoon. Kertakäyttömoottoria ei ole suunniteltu avattavaksi ja kansipulttien kierteet saattavat pettää ao. operaation seurauksena.
Idea ei sinällään ole uusi. Datsun oli jo aikaisemmin kehittänyt itsetuhomekanismilla varustetun bensakoneen, jossa menee sylinterit soikeiksi. Tosin on tätä ideaa jatkojalostettu Euroopassakin. Ainakin PSA on tehnyt itsetuhoutuvia dieseleitä (öljynkierto-ongelmia -> täystuho) ja joku useampaankin merkkiin (Citroen, Mini?) eksynyt bensaturbo omaa vastaavia piirteitä.
Dieseleissä nyt ylipäätään tuntuu olevan näitä jänniä ominaisuuksia. Esim. turbo vuotaa öljyä -> moottori alkaa käydä omalla voiteluöjyllään. Tai imusarjaan kertynyt noki syttyy palamaan. Vähän huonompi juttu, jos imusarja on muovia. Nestejäähdytetty ERG vuotaa nesteet koneeseen ja pum. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaukana kuminauhasta, hölmöläinen.
Taitaa hihna olla tänä päivänä parempi ja turvallisempi valinta jos sen vaihtaa huolto-ohjelman mukaan.Jos vaihtaa aina silloin kun moottoriöljytkin niin ei tule ohgelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Romaanien ammuskelu
Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin2274897- 793084
- 832802
Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa
Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä402249- 812067
Mitä sitten ikinä teetkin
Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei441707Saanko selityksen?
Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(651655Seinäjoen ampumistapaus
Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?461620- 241618
Kun istuit
vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau581459