Rikkovatko lääkärit lakia?

Täällä kovasti jotkut on sitä mieltä, ettei Suomessa ole aborttilakia, joka antaa naisille oikeuden raskaudenkeskeytykseen.

Jokainen lukutaitoinen on kyllä kiitettävästi kartalla siitä, että aborttilaissa kerrotaan, että raskaus voidaan naisen pyynnöstä keskeyttää:

1) kun raskauden jatkuminen tai lapsen synnyttäminen hänen sairautensa, ruumiinvikansa tai heikkoutensa vuoksi vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;

2) kun hänen tai hänen perheensä elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus;

3) kun hänet on saatettu raskaaksi olosuhteissa, joita tarkoitetaan rikoslain (39/1889) 17 luvun 22 §:ssä, 20 luvun 1 tai 2 §:ssä, 5 §:ssä, 6 §:n 2 momentissa taikka 7 tai 7 b §:ssä; (12.4.2019/493)

4) kun hän raskaaksi saatettaessa ei ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta tai oli täyttänyt neljäkymmentä vuotta taikka kun hän on jo synnyttänyt neljä lasta;

5) kun on syytä otaksua, että lapsi olisi vajaamielinen tai että lapsella olisi tai lapselle kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika; tai

6) kun jommankumman tai kummankin vanhemman sairaus, häiriytynyt sieluntoiminta tai muu niihin verrattava syy vakavasti rajoittaa heidän kykyään hoitaa lasta."


Kuitenkin abortteja tehdään em. perusteilla ihan lääkärin lähetteellä sairaaloissa. Eli rikkooko lääkärikunta lakia, kun myöntää abortit näillä perusteilla naisille? Kuinka moni vastustaja on tehnyt kanteluita oikeusasiamiehelle? Entä onko mahdollista että nähtäisiin vielä kansalaisaloitekin asiasta?

2

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sait vääristeltyä taas tämänkin asian.
      On todettu, ettei mitään automaattista aborttioikeutta ole, vaan ainoastaan oikeus HAKEA lupaa siihen.
      Kumma kun ei vaan tällainen yksinkertainen eroavaisuus sinne kaaliin näytä uppoavan.

      • Mutta rikkooko lääkärit sinusta lakia, kun myöntää sitten abortin milloin milläkin syyllä, oli keksitty vai ei? Onhan tuossa tapaukset, missä abortin saa ihan automaattisesti, raiskaus, ikäperuste, lapsilukuperuste ja mielentilaperuste. Ja terveysperusteellakin saa, vaikkei se raskaus henkeä vaarannakaan. On tuossa muitakin perusteita kuin sosiaaliset, joihin kuuluu esim ettei nainen halua lasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe