Rahan kierto

Anonyymi

1. Työ ei luo rahaa, se ei koskaan tule kenenkään taskuun tyhjästä

2. Sama raha kiertää toisesta taskusta toiseen yhä uudelleen ja uudelleen

3. Ellei sitten keskuspankki lisää rahaa kiertoon tai vedä rahaa pois kierrosta

4. Rahaa ei omistaa kukaan muu kuin keskuspankki oli se kenen taskussa hyvänsä

5. Muistutan vielä, että raha on pelkkä työväline vaihdantaan, sillä ei ole yliluonnollsia voimia

2

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuskuspankki on luonut rahasta noin 9 %, muu raha tulee ihan normi pankista.

Oletetaan että minulla on tili Pankki1:ssä, ja 100 000 € arvoinen asunto.
      Myyn asunnon Pankki1:lle. Pankki1 siirtää tililleni 100 000 €.

Kuka lainasi Pankki1:lle tämän 100 000 €?
      No minä! Ja raha tuli taseisiin pyörimään täysin tyhjästä.

En oikeastaan koskaan voi poistaa tätä rahaa pankkijärjestelmästä. Jos ostan vaikka 10 000 € arvoisen veneen kaveriltani, joka on Pankki2:n asiakas, niin Pankki1 joutuu siirtämään 10 000 € minun tililtäni kaverini tilille Pankkiin2, mutta samalla Pankki2 voi kätevästi lainata tuon 10 000 € Pankille1.

Raha on vain merkintöjä taseessa.

• Anonyymi

Juu, näinhän se on, hyvin kirjoitettu.

Itse funtsin ja keksin vähän aikaa sitten tämän (luultavasti kaikki muut tietävät jo tämän) -> on olemassa kahdenlaista arvoa, ”asian arvo minulle” ja ”asian arvo muille”. Tuo ensin mainittu on oikeastaan ainoa todellinen olemassa oleva arvo. Jälkimmäinen on todellinen vasta sitten kun teen vaihtokaupan sellaiseen, jolla on arvo minulle.
        Jos minulla on asia, niin sen arvo minulle on hyvin konkreettinen. Saman asian arvo muille realisoituu vain ja ainoastaan jos myyn sen.

Kovin paljon on liikkeellä (ja on aina ollut) sellaista, että lasketaan liiaksi sen varaan ”mitä oletetaan jonkun asian arvo olevan muille”. Näin ajatellessa on aina olemassa riski, ettei oletus toteudu. Kämppää ei saa myytyä kuvitellulla hinnalla, osakesalkun arvoa ei pysty realisoimaan jne jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      150
      3755
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      96
      3622
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3163
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      18
      2521
    5. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      181
      2182
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      26
      1396
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

:) 😛😆😱
      Ikävä
      96
      1229
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1071
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1030
    10. Jos elämäsi ihminen

on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      69
      1028
    Aihe