1. Työ ei luo rahaa, se ei koskaan tule kenenkään taskuun tyhjästä
2. Sama raha kiertää toisesta taskusta toiseen yhä uudelleen ja uudelleen
3. Ellei sitten keskuspankki lisää rahaa kiertoon tai vedä rahaa pois kierrosta
4. Rahaa ei omistaa kukaan muu kuin keskuspankki oli se kenen taskussa hyvänsä
5. Muistutan vielä, että raha on pelkkä työväline vaihdantaan, sillä ei ole yliluonnollsia voimia
Rahan kierto
2
119
Vastaukset
- Anonyymi
Kuskuspankki on luonut rahasta noin 9 %, muu raha tulee ihan normi pankista.
Oletetaan että minulla on tili Pankki1:ssä, ja 100 000 € arvoinen asunto.
Myyn asunnon Pankki1:lle. Pankki1 siirtää tililleni 100 000 €.
Kuka lainasi Pankki1:lle tämän 100 000 €?
No minä! Ja raha tuli taseisiin pyörimään täysin tyhjästä.
En oikeastaan koskaan voi poistaa tätä rahaa pankkijärjestelmästä. Jos ostan vaikka 10 000 € arvoisen veneen kaveriltani, joka on Pankki2:n asiakas, niin Pankki1 joutuu siirtämään 10 000 € minun tililtäni kaverini tilille Pankkiin2, mutta samalla Pankki2 voi kätevästi lainata tuon 10 000 € Pankille1.
Raha on vain merkintöjä taseessa.- Anonyymi
Juu, näinhän se on, hyvin kirjoitettu.
Itse funtsin ja keksin vähän aikaa sitten tämän (luultavasti kaikki muut tietävät jo tämän) -> on olemassa kahdenlaista arvoa, ”asian arvo minulle” ja ”asian arvo muille”. Tuo ensin mainittu on oikeastaan ainoa todellinen olemassa oleva arvo. Jälkimmäinen on todellinen vasta sitten kun teen vaihtokaupan sellaiseen, jolla on arvo minulle.
Jos minulla on asia, niin sen arvo minulle on hyvin konkreettinen. Saman asian arvo muille realisoituu vain ja ainoastaan jos myyn sen.
Kovin paljon on liikkeellä (ja on aina ollut) sellaista, että lasketaan liiaksi sen varaan ”mitä oletetaan jonkun asian arvo olevan muille”. Näin ajatellessa on aina olemassa riski, ettei oletus toteudu. Kämppää ei saa myytyä kuvitellulla hinnalla, osakesalkun arvoa ei pysty realisoimaan jne jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211791
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1241488Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1731320Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1601290- 1481265
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.631078