1. Työ ei luo rahaa, se ei koskaan tule kenenkään taskuun tyhjästä
2. Sama raha kiertää toisesta taskusta toiseen yhä uudelleen ja uudelleen
3. Ellei sitten keskuspankki lisää rahaa kiertoon tai vedä rahaa pois kierrosta
4. Rahaa ei omistaa kukaan muu kuin keskuspankki oli se kenen taskussa hyvänsä
5. Muistutan vielä, että raha on pelkkä työväline vaihdantaan, sillä ei ole yliluonnollsia voimia
Rahan kierto
2
148
Vastaukset
- Anonyymi
Kuskuspankki on luonut rahasta noin 9 %, muu raha tulee ihan normi pankista.
Oletetaan että minulla on tili Pankki1:ssä, ja 100 000 € arvoinen asunto.
Myyn asunnon Pankki1:lle. Pankki1 siirtää tililleni 100 000 €.
Kuka lainasi Pankki1:lle tämän 100 000 €?
No minä! Ja raha tuli taseisiin pyörimään täysin tyhjästä.
En oikeastaan koskaan voi poistaa tätä rahaa pankkijärjestelmästä. Jos ostan vaikka 10 000 € arvoisen veneen kaveriltani, joka on Pankki2:n asiakas, niin Pankki1 joutuu siirtämään 10 000 € minun tililtäni kaverini tilille Pankkiin2, mutta samalla Pankki2 voi kätevästi lainata tuon 10 000 € Pankille1.
Raha on vain merkintöjä taseessa.- Anonyymi
Juu, näinhän se on, hyvin kirjoitettu.
Itse funtsin ja keksin vähän aikaa sitten tämän (luultavasti kaikki muut tietävät jo tämän) -> on olemassa kahdenlaista arvoa, ”asian arvo minulle” ja ”asian arvo muille”. Tuo ensin mainittu on oikeastaan ainoa todellinen olemassa oleva arvo. Jälkimmäinen on todellinen vasta sitten kun teen vaihtokaupan sellaiseen, jolla on arvo minulle.
Jos minulla on asia, niin sen arvo minulle on hyvin konkreettinen. Saman asian arvo muille realisoituu vain ja ainoastaan jos myyn sen.
Kovin paljon on liikkeellä (ja on aina ollut) sellaista, että lasketaan liiaksi sen varaan ”mitä oletetaan jonkun asian arvo olevan muille”. Näin ajatellessa on aina olemassa riski, ettei oletus toteudu. Kämppää ei saa myytyä kuvitellulla hinnalla, osakesalkun arvoa ei pysty realisoimaan jne jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1742037
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,851479Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821414Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta121172Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita401066Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!210993- 42898
- 96854
- 85815
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49775