Rahan kierto

Anonyymi

1. Työ ei luo rahaa, se ei koskaan tule kenenkään taskuun tyhjästä

2. Sama raha kiertää toisesta taskusta toiseen yhä uudelleen ja uudelleen

3. Ellei sitten keskuspankki lisää rahaa kiertoon tai vedä rahaa pois kierrosta

4. Rahaa ei omistaa kukaan muu kuin keskuspankki oli se kenen taskussa hyvänsä

5. Muistutan vielä, että raha on pelkkä työväline vaihdantaan, sillä ei ole yliluonnollsia voimia

2

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuskuspankki on luonut rahasta noin 9 %, muu raha tulee ihan normi pankista.

Oletetaan että minulla on tili Pankki1:ssä, ja 100 000 € arvoinen asunto.
      Myyn asunnon Pankki1:lle. Pankki1 siirtää tililleni 100 000 €.

Kuka lainasi Pankki1:lle tämän 100 000 €?
      No minä! Ja raha tuli taseisiin pyörimään täysin tyhjästä.

En oikeastaan koskaan voi poistaa tätä rahaa pankkijärjestelmästä. Jos ostan vaikka 10 000 € arvoisen veneen kaveriltani, joka on Pankki2:n asiakas, niin Pankki1 joutuu siirtämään 10 000 € minun tililtäni kaverini tilille Pankkiin2, mutta samalla Pankki2 voi kätevästi lainata tuon 10 000 € Pankille1.

Raha on vain merkintöjä taseessa.

• Anonyymi

Juu, näinhän se on, hyvin kirjoitettu.

Itse funtsin ja keksin vähän aikaa sitten tämän (luultavasti kaikki muut tietävät jo tämän) -> on olemassa kahdenlaista arvoa, ”asian arvo minulle” ja ”asian arvo muille”. Tuo ensin mainittu on oikeastaan ainoa todellinen olemassa oleva arvo. Jälkimmäinen on todellinen vasta sitten kun teen vaihtokaupan sellaiseen, jolla on arvo minulle.
        Jos minulla on asia, niin sen arvo minulle on hyvin konkreettinen. Saman asian arvo muille realisoituu vain ja ainoastaan jos myyn sen.

Kovin paljon on liikkeellä (ja on aina ollut) sellaista, että lasketaan liiaksi sen varaan ”mitä oletetaan jonkun asian arvo olevan muille”. Näin ajatellessa on aina olemassa riski, ettei oletus toteudu. Kämppää ei saa myytyä kuvitellulla hinnalla, osakesalkun arvoa ei pysty realisoimaan jne jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      115
      10223
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5010
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2181
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2038
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1904
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1581
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1382
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      971
    9. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      967
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      953
    Aihe