1. Työ ei luo rahaa, se ei koskaan tule kenenkään taskuun tyhjästä
2. Sama raha kiertää toisesta taskusta toiseen yhä uudelleen ja uudelleen
3. Ellei sitten keskuspankki lisää rahaa kiertoon tai vedä rahaa pois kierrosta
4. Rahaa ei omistaa kukaan muu kuin keskuspankki oli se kenen taskussa hyvänsä
5. Muistutan vielä, että raha on pelkkä työväline vaihdantaan, sillä ei ole yliluonnollsia voimia
Rahan kierto
2
241
Vastaukset 2
- Anonyymi
Kuskuspankki on luonut rahasta noin 9 %, muu raha tulee ihan normi pankista.
Oletetaan että minulla on tili Pankki1:ssä, ja 100 000 € arvoinen asunto.
Myyn asunnon Pankki1:lle. Pankki1 siirtää tililleni 100 000 €.
Kuka lainasi Pankki1:lle tämän 100 000 €?
No minä! Ja raha tuli taseisiin pyörimään täysin tyhjästä.
En oikeastaan koskaan voi poistaa tätä rahaa pankkijärjestelmästä. Jos ostan vaikka 10 000 € arvoisen veneen kaveriltani, joka on Pankki2:n asiakas, niin Pankki1 joutuu siirtämään 10 000 € minun tililtäni kaverini tilille Pankkiin2, mutta samalla Pankki2 voi kätevästi lainata tuon 10 000 € Pankille1.
Raha on vain merkintöjä taseessa.- Anonyymi
Juu, näinhän se on, hyvin kirjoitettu.
Itse funtsin ja keksin vähän aikaa sitten tämän (luultavasti kaikki muut tietävät jo tämän) -> on olemassa kahdenlaista arvoa, ”asian arvo minulle” ja ”asian arvo muille”. Tuo ensin mainittu on oikeastaan ainoa todellinen olemassa oleva arvo. Jälkimmäinen on todellinen vasta sitten kun teen vaihtokaupan sellaiseen, jolla on arvo minulle.
Jos minulla on asia, niin sen arvo minulle on hyvin konkreettinen. Saman asian arvo muille realisoituu vain ja ainoastaan jos myyn sen.
Kovin paljon on liikkeellä (ja on aina ollut) sellaista, että lasketaan liiaksi sen varaan ”mitä oletetaan jonkun asian arvo olevan muille”. Näin ajatellessa on aina olemassa riski, ettei oletus toteudu. Kämppää ei saa myytyä kuvitellulla hinnalla, osakesalkun arvoa ei pysty realisoimaan jne jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta
Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on481551Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.64951Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.30677- 87647
- 46628
kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl14615Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu24611- 8589
Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.56584Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä
Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan79542- 44531
- 61525
Jos kaivattusi on
Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?47523- 37516
Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen
Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj14511- 55492
Kylän tielle remonttia?
Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?13482Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.132479Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa45419Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?
Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.26419