Helluntaiseurakunnassa tapasin monia miehiä. Kaksi heistä, Martti ja Hannu, olivat molemmat saaneet Herran armosta nousta ylös rappioalkoholistin eli puliukon elämästä. Synti oli vienyt heidät ihan pohjalle, niin että alempana olivat enää vain haudassa makaavat. Kun nukkuu öitä roskalaatikossa, on ihminen hyvin heikoilla.
Sitten joku kertoi heille Jeesuksesta. Molemmat saivat syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Molemmat lähtivät innolla katuevankeliointiin kertomaan Jeesuksesta. Motivaatio oli korkealla. Jumala teki ihmeellisiä asioita heidän elämässään.
Nyt vuodet ovat vierineet ja Martti on jo kuollut, Hannusta ei nyt ole tarkempaa tietoa. Ikää hänelläkin on jo paljon, jos vielä elää.
Martti ja Hannu, pohjalta ylös
6
<50
Vastaukset
Monet ihmettelevät että usein hellarit ovat Martin ja Hannun tien kulkeneits, syvältä nousseita. Jumalan armo ja hyvyys ei kelpaa ylpeälle, omillaan mielestä pärjäävälle. Ei tarvitse olla sen oppineempi kuin biologian ja luonnontieden maisteri, kun kalvaa häpeys liittyä pienellä paikkakunnalla helluntaiseutakuntaan. Epäilyttää myös leivän jatkuminen, kun eihän lukiolaisille saa edes väläyttää mahdollisuutta ettei evoluutio olekaan muuta kuin tämänhetkinen tieteen varmimpana pitämä teoria elämän synnystä. Tällaista olen kuullut helluntaiseurakuntaan liittyneeltä. Kyllä ihmisen on taistelu käytävä Jumalan, maailman ja itsensä kanssa.
- Anonyymi
Puhut kuin helluntaiseurakunta olisi ainoa seurakunta maan päällä. Ei ole. Ihmiset valitsevat hengellisen kotinsa erilaisilla perusteilla. Jumala kohtaa niin korkeasti koulutettuja kuin kouluttamattomia. Useimmat ymmärtävät kyllä silloin olevansa syntisiä, vaikka eivät katuojan kasvatteja olisikaan.
Mitä tulee koulujen opetukseen, niin suomalaisissa kouluissa käytetään hyväksyttyä opintosuunnitelmaa. Uskonto ei kuulu biologian opetukseen. Eihän matematiikankaan tunnilla opeteta kotitaloutta. Ne ovat kaksi eri ainetta.
Ei minulla ollut uskovaisen perheen lapsena ongelmia biologian tunnilla. Sillä olen ymmärtänyt jo lapsena että usko ei ole tiedettä. Ikävää, jos tällaista sumeaa logiikkaa edelleen helluntaiseurakunnissa esiintyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhut kuin helluntaiseurakunta olisi ainoa seurakunta maan päällä. Ei ole. Ihmiset valitsevat hengellisen kotinsa erilaisilla perusteilla. Jumala kohtaa niin korkeasti koulutettuja kuin kouluttamattomia. Useimmat ymmärtävät kyllä silloin olevansa syntisiä, vaikka eivät katuojan kasvatteja olisikaan.
Mitä tulee koulujen opetukseen, niin suomalaisissa kouluissa käytetään hyväksyttyä opintosuunnitelmaa. Uskonto ei kuulu biologian opetukseen. Eihän matematiikankaan tunnilla opeteta kotitaloutta. Ne ovat kaksi eri ainetta.
Ei minulla ollut uskovaisen perheen lapsena ongelmia biologian tunnilla. Sillä olen ymmärtänyt jo lapsena että usko ei ole tiedettä. Ikävää, jos tällaista sumeaa logiikkaa edelleen helluntaiseurakunnissa esiintyy.Eräs uskova kertoi, että seurakunnan kokouksessa oli alkanut
käymään eräs henkilö, jota ei koskaan ollut seurakunnassa nähty.
Hän oli käynyt kaksi tai kolme kertaa ja sitten häntä ei enää
näkynyt seurakunnan tilaisuuksissa.
Jonkun ajan kuluttua uskova kohtasi tämän henkilön seurakunnan
ulkopuolella ja kysyi häneltä, että miksi hän ei ole enää tullut
seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Hän kertoi, että hän ei enää olisi
kestänyt yhtään tilaisuutta tulematta uskoon. Hän ei siis tahtonut tulla
uskoon ja jäi siksi pois tilaisuuksista.
Joku on myös sanonut, että helluntaiseurakunnassa ei tarvitse
käydä montaa kertaa kun uskon asiat tulevat tuhannen selväksi
ja uskosta osaton käsittää, että pitäisi ottaa Jeesus vastaan ja
lähteä uskon tielle. Tämä on yksi syy siihen, miksi ihmiset eivät
uskalla tulla helluntaiseurakunnan tilaisuuksiin. Jos ihminen ei
tahdo tulla uskoon, hän välttää helluntaiseurakuntia. Jos taas joku
tahtoo tulla uskoon, hän saa helluntaiseurakunnassa oikeaa ohjausta
ja voi tulla elävään uskoon Elävään Jumalaan.
- Anonyymi
Kaikki kunnia Jumalan työlle Martissa ja Hannussa. Mutta hellareissa on kyllä ollut jopa vähän häiritsevässä määrin tällaista menneen syntielämän glorifiointia.
On annettu ymmärtää, ette ole yhtä hyvä kristitty, jos ei ole raflaavaa pelastustarinaa. Takavuosina annettiin jopa ymmärtää, että koulun käynnissä on jotain vikaa. Joska kristityn pitää olla synnissä rypenyt, köyhä ja aivot narikassa. Em. johti siihen, että kristityt nuoret siirtyivät pois helluntaiseurakunnasta.
Amerikkalainen kaverini kirjoitti laulun, jossa laulettaan että "synti on syntiä joka muodossa, mutta toisista saa parempia tarinoita". Ja onhan se totta, että parempia tarinoita on helpompi käyttää hyväksi kuin sitä, että Jeesus pelasti minut 12.vuotiaana.- Anonyymi
Syvältä synnistä pelastuneiden uskoon tulossa tulee Jumalan armo ja rakkaus korostuneesti esille. Siksi ne siunaavat uskovia erikoisesti. Kukapa ei tahtoisi kuulla Jumalan valtavasta armosta ja rakkaudesta ja sen konkreettisesta ilmenemisestä konkreettisen keskuudessamme elävän ihmisen elämässä.
Mutta tietysti lapsena uskoon tulot siunaavat myös. Onhan selvää, että Jumala tahtoo pelastaa ihmisen jo lapsena, jotta tämä säästyy synnin aiheuttamilta kärsimyksiltä. Sinä saat olla iloinen siitä, ettei sinun ole tarvinnut rypeä synnin suossa. Ei ole suositeltavaa eikä kadehdittavaa. Jumalan valtava armo ja rakkaus sinua kohtaan on varjellut sinua siitä pahasta. Sinunkin elämässäsi on siis ilmennyt valtava Jumalan rakkaus ja armo ja saat iloita siitä.
Minua on aina siunannut Jeesuksen kertoma tuhlaajapoika kertomus. Siinä Jeesus antaa kaikille mahdollisuuden tulla Isän luokse ja kertoo, että Taivaan Isä ottaa jokaisen,
joka vain tulee Hänen luokseen, vastaan soimaamatta. Huomaa, että tuhlaajapoika ei
ollut edes ehtinyt synnintunnustuksessaan valmiiksi kun Isä jo huusi palvelijoilleen: "Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa poikani niihin." "Mutta minä en enää ansaitse, että ..." Esiis enää ollut mitään omia ansioita. - Anonyymi
Suurta arvostusta hyvin monien helluntailaisten keskuudessa nauttinut David Wilkerson oli papin kiltti poika, joka ei kovin kamalia syntejä ehtinyt nuorena tehdä.
Se siitä synnissä rypemisen ylistämisestä. Oli mennyt aika ennen hengellistä heräämistä sitten surkeaa tai ylvästä menoa, oleellista on se, mitä sitten tekee, kun on kohdannut Vapahtajan ja saanut syntinsä anteeksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449111
- 785592
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14790Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon384064- 553561
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543402Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293257- 452480
- 342032
- 2131785